Officieel Nieuws- en Advertentieblad voor Overflakkee en Goedereede. EERSTE BLAD. 11de Jaargang. Woensuag 25 Januari 1911. No. 10 Fiakkeesche Boet en Handelsdrukkerij Zonder vrecle. Dit blad verschijnt eiken WOENSDAG. Prijs per kwartaal, franco per post f 0,50. Afzonderlijke nummers0,05. TXltg-a/ve der te Middeiharnis. Prijs der Advertentiën: van 1—6 regels 0,60. Iedere regel meer0,10 Groote letters naar plaatsruimte. Driemaal plaatsing wordt slechts tweemaal berekend. Alle solide Boekhandelaars en Advertentie-Bureaux nemen Advertentiën aan. Berichten van cerrespendenten en Advertentiën te adresseeren aan de Fiakkeesche Boek- en Handelsdrukkerij te Middeiharnis. Het Algemeen Kiesrecht. Krachtiger dan ooit te voren wordt thans door de voorstanders de actie voor het algemeen kiesrecht gevoerd. De soci aaldemocraten en de vrijzinnig democraten met hun volkspetionnement, de Unie-libe ralen met hun propagandavergaderingen en propagandageschriften doen, wat in hun vermogen is de voorstanders van detinitieve kiesrechtuitbreiding zoo talrijk mogelijk te maken, van clericale zijde tracht men meermalen den kiesrechteisch verdacht te maken als een socialistisch programpunt. Niets minder waar dan dat. Reeds in 1844 schreef Thorbecke, de groote voorman der liberalen „Dat het beginsel van algemeen stemrecht in de staatsgeschiedenis onzer eeuw ligt, schijnt even onmis kenbaar als dat zij het gestadig, schoon trapsgewijze, zoekt te verwe zenlijken." We zijn thans meer dan 50 jaren verder. De eeuw, in welke Thorbecke leefde, heeft de verwezenlijking zijner denkbeelden niet gebracht, nog altijd is het algemeen kiesrecht een vrome wensch. Roerend als dr. Kuyper kon schrijven, heeft hij een maal over het kiesrecht, dat de kring van de kiesrechtbezittenden steeds den kring der belanghebbenden moest dekken. Onze Van Houtiaanschewet voldoet aan die voorwaarde allerminst. Volgens de kies wet zijn er thans ruim 850 duizend kiezers. Het aantal mannelijke ingezetenen boven 25 jaar bedraagt echter 1.375.000, zoodat 38 pCt. dat is meer dan het derde deel der mannelijke ingezetenen, welke den 25-jarigen leeftijd hebben bereikt van het kiesrecht zijn uitgesloten.Die uitgeslotenen zijn voor het overgroote deel te vinden onder de arbeiders, juist de kring van belanghebbenden, wier belangen door het kiesrecht moeten worden gedekt. Zij ver- keeren nog steeds in den ongelukkigen toestand, dat over en zonder hen in de Volksvertegenwoordiging wordt beslist, terwijl aan arbeiders op het platte land het kiesrecht wordt verleend, wordt het aan duizenden stedelingen onthouden, die FEUILLETON. DOOR A, TRINIUS. 2). „Stort niet twee mensohen in 't verderfreit me niet het geloof aan alles uit het hart ik ben tot u gekomen, om den zegen af te smeeken, waardoor het ernstig in mij wordt heb medelijden zeg dat het geen zonde is, dat twee menschen elkaar liefheb ben Ik zal 't nooit gelooven, dat God ons voor zijn aangezicht verstoot. Wees niet strenger dan de Heer zelf nog eensl Geeft mij de vrede mijns harten terug, dat naar de genade der kerk smacht 1" „De kerk heeft voor u geen, vergeving meer, die zich aanmatigt haar leerstelling te trotseeren. Ga weg van deze plaats die door je doodzonde ontwijd wordt 1" „Heb medelijden 1" „Ga weg van hier!" „Dat God tnij genadig zei!" Ze etond op en ging wankelend naar het altaar terng. Daar viel ze neêr, nog eens in gebed en ziele- Btrijd verzonken. Voetstappen deden haar opschrik ken. Achter haar, tusschen de zuilen, die de zijbank onder dezelfde omstandigheden op het platteland kiesgerechtigd zouden zijn. Juist deze misstand is het direct gevolg van het censuskiesrecht, dat door de wet-Van Houten bestendigd is. Alweer, het was dr. Kuyper, die ons huidig kiesrechtstelsel eenmaal signaleerde als een Mammonskiesrecht. Toch zijn het niet de Kuyperianen, die thans de actie tegen dat gedrochtelijk stelsel leiden, die eervolle taak wordt overgelaten aan de veelgesmade paganisten of in nieuwen stijl de heteronomen der linkerzijde. De clericalen weten tegen den billijken kiesrechteisch der vooruitstrevenden letter lijk geen enkel steekhoudend argument aan te voeren. De een lamenteert, dat het overwicht gelegd zal worden bij ééne klasse der be volkingde arbeiders, omdat die numeriek het sterkst zijn Hoe weinig waarde aan die bewering kan worden gehecht, bewijst de ervaring in andere landen. Noch in Frankrijk, noch in Zwitserland, noch in de Vereenigde Staten of Nieuw Zeeland, in welke landen het algemeen kiesrecht wel het uitgebreidst is toegekend, kan van een overwicht eener zekere klasse worden gesproken. Geen der nadeelen, die de tegen standers van het algemeen kiesrecht hebben geprofeteerd, is in die landen aan den dag gekomen. Een ander tegenstander gewaagt smalend van het allemans-kiesrecht. Die dooddoener moet tegen minder ontwikkelden nog al eens opgeld doen. Echter, er is geen enkele partij, die het kiesrecht zonder beperkingen zou willen invoeren. De Liberale Unie stelt in haar program tal van uitzonderingen voor, de S. D. A. P. en de Vrijz. Dem. Bond wil len beide een kiesrecht, waarbij verschil lende uitsluitingen worden voorgesteld. De een gaat wat verder dan de ander, doch van allemans-kiesrecht is bij geen der par tijen sprake. Dat bewijst wel, hoe weinig geargumenteerd het bezwaar van genoemde tegenstanders is. De Nederlander heeft er iets anders opgevonden. Waarom toch die drukte voor kiesrecht uitbreiding, pruttelt het blad, reeds nu stemt slechts een heel klein per centage der Kiezers. Dit argument is zoo mogelijk nog zwakker dan het vorige. Als de Nederlander eens een onderzoek van het middenschip scheidden, stond de priester. Zijn gelaat scheen op dat oogenblik als uit steen gehouwen, Van onder de dikke wenkbrauwen flik kerden de staalgrijze oogen. Gebiedend wees de uit gestrekte rechterhand naar de kerkdeur De geknielde hief de gevouwen handen stom tot hem op. Hij bleefevenwelfin zijn houding volharden. Toen rees ze ving op. Een oogenblik keken beiden elkaar doordringend aan, en hief zij de hand in bittere smart dreigend tegen hem op. „Eens komt het op uw hoofd neer dat u jammer en ellende om ons gebracht hebt, want God is recht vaardig Zij scheen een steunsel te zoeken, richtte zich daarna geheel op en keerde zich naar den uitgang van het godshuis. Een wreede trek gleed eenige seconden over het gelaat van den priester, waarna het weder zijn vorige uitdrukking aannam. Langzaam stapte hij daarop naar het hooge koor. „Ik ben maar een arme knecht, in dienst der kerk" mompelde zijn lippen. Hij ging de trappen op, bet hek door, boog diepj voor het beeld op het hoogaltaar en verdween door een smalle zijdeur. Een half uur buiten het dorp lag de Steenhof, waar Therese sinds den dood harer ouders met een half dooven ouden bloedverwante eenzaam woonde. De steenhof ontleende zijn naam aan een lang verlaten en vervallen zandsteengroeve en bestond slechts uit een kleine hut, met een stal er bij, die sinds jaren nog slechts door een geit bewoond werd. Enkele schreden van de hul af trad men een bosch in, dat naar een bergtop voerde, die een vrij en ver uitzicht gaf. In de diepte lag het groote uitgestrekte dorp. waar in alle richtingen wegen uitgingen. Hoog bo ven de daken der hutten uit, op een heuvelrand lag instelde naar de klassen, waardoor het meeste gebruik van het stemrecht wordt gemaakt, zal ze ongetwijfeld ervaren, dat de onverschillige kiezers het meest worden gevonden in die kringen, waaruit de chris telijk historische of te wel conservatieve volgelingen het meest worden gerecruteerd, terwijl juist de arbeidersklasse het best gebruik maakt van het haar geschonken recht. Instede van een bezwaar zou het door de Nederlander te berde gebracht een aanbeveling zijn om ten spoedigste het kiesrecht tot de meest belangstellende kiezers uit te breiden. Komt het tot ver wezenlijking van het Unieprogram, dan is het bezwaar van de Nederlander geheel opgeheven, want die partij vraagt, dat de Wetgever stemrecht ook tot stemplicht zal maken. Wij schreven hierboven, dat de clericale coalitie de actie voor het algemeen kies recht, aan de linkerzijde overlaat. Dat wil niet zeggen, dat onder de Coalitiepartijen geen voorstanders van het algemeen kiesrecht zouden voorkomen. Het comité, dat te Amsterdam de actie voor het algemeen kiesrecht voert, ontving bewijzen van instemming van verschillende christelijke organisaties, onder de Katho lieken zijn vele verklaarde voorstanders van onzen kiesrechteisch. In den Bond van Roomsche volkskiesvereenigingen is een sterke minderheid er voor. In de kies rechtcommissie der Roomsche staatspartij verklaarden twee der vijf commissieleden zich voor algemeen stemrecht. Dat het Roomsche geloof zich niet tegen dien eisch verzet, bewijst trouwens de krachtige actie, die de Roomschen in verschillende Duitsche staten voor zijn verwezenlijking hebben gevoerd. En daaruit blijkt tevens hoe voos het Kuyperiaansche smoesje is, dat in het algemeen kiesrecht iets revo lutionairs of onchristelijks is te ontdekken. Krachtiger dan ooit wordt thans de actie gevoerd, Flakkee blijve ook in dit opzicht niet achterwege! Dat onze wak kere partijgenooten, onze flinke Centrale zorg drage, dat ook van ons eiland de roepstem om het algemeen kiesrecht tot de regeering doordringe! Dr. Kuyper en de Bakkerswet. Men weet, hoe ongelukkig minister Talma in de Tweede Kamer met zijn Bak- de statige kerk en aan het einde van bet vrij nauwe dal zag men een lachende bebouwde vlakte. Het was de Zaterdagavond na het zoo juist voor gevallene in de kerk. Het klokgelui bad reeds lang opgehouden. In het bosch zongen de vogels hun avondlied en door de toppen der suizende boomen lispelde er een zacht „goede nacht." Vredig lagen de hutten daar in het dal verspreid en de verwijderde vlakte glansde in het purper van het avondrood. Therese kwam buiten uit haar hutje en bleef een oogenblik voor de deur staan. Ze zag bleek en hare donkere, stil voor zich kijkende oogen bewezen ge noeg welke bittere tranen ze in deze laatste dagen geschreid hadden. „Barbel blijft van daag lang uit," sprak ze binnens monds, „maar misschien is 't beter zoo." Ze keek naar de zijde van het bosch waar tnsschen de roode pijnboomstammen de weg naar het dorp slingerde. Dan daalde ze een paar treden af en bleef weder nadenkend, aarzelend staan. Ze drukte de linker hand tegen haar hart en uitte droevig zuchtend deze woorden Arme Frans 1 Het zal heden de zwaar ste dag uws levens zijn. God geve ons kracht! Ik hoop het te overleven maar hij hij Zij streek met de hand over de oogen en liep naar den top van den berg, waar ze op een begroeide steen onder een roode eschdoorn ging liggen. Haar oogen vulde zich met tranen, toen zij tegen den boom op zag. „Toen gij bloeidet," prevelde zij, „toen bloeide het ook in onze harten van liefde en geluk. God daarboven weet het hoe ik hem iederen avond dankte. En nu is alles uitalles! Maar ik moet sterk zijn, ten minste heden om hem te steu nen, die het wellicht Ze bedekte het gelaat met de handen, en schudde met het hoofd als om sombere gedachten weg te dringen. kerswet en zijn Bakkersraden terecht is gekomen. Van alle kanten en wel het allermeest van christelijk-historische en antirevolutionaire zijde, kwam men met bezwaren aandragen, zoodat den minister weinig anders overbleef dan zijn ontwerp terugnemen. Op het voetspoor van de Stan daard hebben daarop tal van clericale orgaantjes hun ongelukkige lezers trachten wijs te maken, dat het „links" er om te doen was obstructie te voeren d. w. z. minister Talma zooveel mogelijk tegen te werken. Tegen die vieze insinuatie van obstructie heeft de Roomsche leider, dr, Nolens, in de Kamer reeds uitdrukkelijk geprotesteerd. Wie de eigenlijke man is, die de Bak kerswet van dominee Talma wil laten vallen, bewijst de Standaard. De man, die de regeling ten ergste tegenwerkt, is nie mand anders dan dr. Kuyper. Reeds in het laatst van December kwam hij in de Standaard met een regeling voor den dag, die eenvoudig onmogelijk was. Het kwam er op neer, dat de overheid vergunning zou verleenen voor de oprichting van een bakkerij daarbij zou ze dan den eisch kunnen stellen, dat 's nachts niet gewerkt mocht worden. Maar, zoo zalfde de Stan daard, de overheid mag niet den alleen werkenden patroon den nachtarbeid ver bieden. Nu is het gemakkelijk te begrijpen, dat zonder de opname van zoodanig ver bod de wet in alle opzichten onbillijk zou zijn. Immers, de alleen werkende patroon zou daardoor 's morgens vroeger brood kunnen hebben, dan zij, die onder het verbod van nachtarbeid vallen en aldus een ongeoorloofden voorsprong verkrijgen. Ja, maar, goochelde de Standaard, wien kan verbieden, dat de winkel eerst op een bepaald uur open mag. Dat is, zei terecht de Limburger Koerier, voor dien alleen werkenden patroon de vrijheid van een kanarievogel in de kooi. De brave Standaard heeft thans weer wat anders. De overheid mag niet den nachtarbeid verbieden, doch de bakkers moeten dit onder elkander afspreken. Stel u voor, de talrijke kleine bakkerspatroons zullen regelingen maken voor de weinige grootbedrijven, die er uit den aard der zaak een gansch andere regeling der werk zaamheden op nahouden. Uit de Standaardartikelen is duidelijk Ze sprong op droogde zich de oogen af en blikte neer in het dal. Haar oogen zochten hem aan wie geheel haar ziel hing. „Vroeger mocht ik bem al van verre toejubelen en nu is daar binnen het zoo stil." Een oogenblik stond ze te staren, alsof er vluchtig vreugde over haar bleek mooi gezicht kwam. „Dat is hij riep ze. Hoe langzaam komt hij heden den berg opals hij vroeger Zaterdags na een week arbeidens in het dorp terugkeerde, bleef hij niet lang beneden. „Frans" riep ze. „Frans Hij hoort het niet hij loopt in gedachten en zijn hart is zwaar als het mijne. En hij heeft daarbij altijd nog hoop en weet nog niet alles." Ze hief de gebalde vuist op en schudde die ais een bedreiging in de richting van de kerk. Van den liefsten doe ik afstand om de wille, der ziellerust van ihen, die in 't graf sluimeren. Maar ook van u scheide ik omdat ge geen genade kent en geen vergeven. Ook zonder u hoop ik eens voor God te mogen verschijnen. Ze keerde zich om, snelde de hut voorbij laugs het boschpad, tot zij iets verder de gestalte van een blonden man onder den boom zag afdalen. Zij ijlde naar hem toe en viel bem om den hals. „Frans, mijn Frans!" riep ze, „ben je daar weer 10, ik heb de dagen geteld en heb het nauwlijks kunnen uithouden." „Ook ik, Therese, mijn goede, goede Treeze!" Hij streek haar met de vereelde hand over het kastanje bruin haar en drukte zijn lippen op haar voorhoofd. „Zie Treeze, ik heb 't me den geheelen week voor gehouden en 't heeft me aldoor getroostGod kan het niet willen, dat twee menschen van elkaar gaan moeten, dat ze elkaar niet zulten mogen lief hebben, omdat ze niet van hetzelfde geloof zijn Wordt vervolgd

Krantenbank Zeeland

“Vooruit!”Officieel Nieuws- en Advertentieblad voor Overflakkee en Goedereede | 1911 | | pagina 1