Officieel Nieuws- en Advertentieblad
voor Overflakkee en Goedereede.
EERSTE BLAD.
Miss Annie.
1 lde Jaargang.
Flakkeesche Boek- en Handelsdrukkerij
Dit blad verschijnt eiken W0ENSDA6.
Prijs per kwartaal, franco per post f 0,50.
Afzonderlijke nummers0,05.
TTItg-a^-ve cLer
te Mlddelharnis.
van 1—6 regels
Prijs der Advertentiën
Iedere regel meer
Groot© letters naar plaatsruimte.
Driemaal plaatsing wordt slechts tweemaal berekend.
Alle solide Boekhandelaars en Advertentie-Bureaux
nemen Advertentien aan.
0,60.
0,10
Berichten van cerrespendenten en Advertentiën te adresseeren aan de Flakkeesche Boek- en Handelsdrukkerij te Middelharnis.
De Leugen der Coalitie.
De Nederlander gaf onlangs een zon
derling hoofdartikel. Het moest een betoog
heeten over de noodzakelijkheid van de
Roomsch-Dordtsche coalitie. Alle andere
partijgroepeering wordt uit den booze ver
klaard. Op dezen grond
„De kiezers zouden zich dan moeten
uitspreken over allerlei onderwerpen van
practische politiek. Zij kunnen dat wel
niet, maar zij oordeelen dan maar zon
der voldoende kennis. Gevolg is, dat
wanneer een partij aan de regeering
komt, die partij, omdat zij geen andere
bestaansredenen heeft, dan het bezigen
van zekere middelen tot het bereiken
van een bepaald doel, van de kiezers, die
dan partij-regeering d. i. niet democratie,
maar regeering van demagogen of pro
pagandisten. De gevolgen verdrukking
der minderheden en onvastheid van re-
geeringspolitiek daar de Regeering toch
niet alle beloften kan vervullen, en dan
telkens wordt weggejaagd liggen voor
de hand."
Dr. Kuyper heeft eens in de Kamer
gesproken over „Seniele aftakeling", afne
ming der vermogens door den ouderdom.
Men zou haast geneigd zijn het hoofdarti
kel van de Nederlander te beschouwen als
een symptoom dier kwaal
De kiezers eenvoudig onmondig ver
klaard om zich uit te spreken over onder
werpen van practische politiek, het is net
zoo goed, of mr. Lohman rondweg neer
geschreven had wat wij, hooggeleerden,
in de politiek wijzen, hebben de kiezers
te prijzen.
Waarom is mr. Lohman beter in staat
te oordeelen over het kiesrechtvraagstuk
dan een flink ontwikkeld arbeider, een be
kwaam handwerker, een onderwijzer of wie
ook Een mr. Verkouteren vertelt ons,
dat hij van kiesrechtuitbreiding niets moet
hebben, een professor Fabius is eer voor
inkrimping dan voor uitbreidingonder
elkaar plukharen de broederen over het
FEUILtLETO JV.
NAAB HET DUITSCH YAN
A. TRINIUS.
(i)
Bij de Lombardbrug over den buitenalster te Ham-
burgging juist een klein stoomschip van den landing
steiger af. Het was omstreeks drie uurop een zomer
namiddag. Op de door schaduwrijke boomenreien en
trotsche paleisgevels omzoomde watervlakte was
't over het geheel stilbehalve de af- en aan varende
sierlijke stoombooten, die het verkeer tusschen de
plaatsen aan den Alster onderhouden, beroerde geen
vaartuig het in bet warme zonlicht flikkerende
water.
Aan gene zijde van de kajuit, op de halfronde
bank van het voordek zat een paar, dat met zichtbaar
welbehagen de zachte adem van den wind over
wangen en oogen liet spelen. Wanneer het gesprek
voor enkele minuten stokte, liet de blonde jonge man
zijn blikken met welgevallen over de lieve zachte
trekken van zijn gezellin gaan, wier donker, naar
achteren eenvoudig in een bundel tezamen gestren
geld haar een langwerpig licht gébruind gelaat om
lijnde, waaruit twee donkere, van lange wimpers
omgeven oogen zeldzaam vragend de wereld schenen
kiesrecht om 't hardst. De nijvere werk
man, die sinds jaar en dag wacht op zijn
ouderdomspensioen mag bij de stembus
toekijken, als hij de couponnetjes-knippen
de geldman ziet gaan stemmen Hij mag
met zijn duizenden lotgenooten in de ste
den over zich laten rechten, zonder dat
hij stem in 't kapittel heeft. Morren past
hem niet, hij kan immers niet oordeelen
over het kiesrecht, die zaak van practische
politiek bij uitnemendheid. Mr. Lohman
zegt het en dan zal het wel waar zijn
De Nederlanders zien, hoe de protectie
in Duitschiand het levensonderhoud ontzag
gelijk verzwaart, hoe in Amerika de stij
ging der prijzen veel grooter is dan de
verhooging van den loonstandaard. Zij zien,
dat die protectie de meest schandelijke
belasting der zwakste schouders drukt, ze
zien, dat ze de koopkracht van het karige
loon nog vermindert
Maar al zullen ze aan den lijve voe
len, dat de protectie een vloek is voor hun
leeren over zulke zaken van practische
politiek. Mr. Lohman zegt het en dan zal
het wel waar zijn.
De brave kiezers hebben naar christelijk-
historischen eisch slechts één ding te doen
ze hebben slechts te vragen is de candidaat
een man van links of van rechts
Men ziet, het is wel de gemakkelijkste
manier, om het allegaartje, dat alsRoomsch
Dordtsche coalitie de macht in handen
heeft, bijeen te houden
En waarom wil de Nederlander de coali
tie in stand houden?
„Slechts een rechts kabinet geeft zeker
heid, dat het niet zal reageeren tegen het
nog altijd christelijk karakter van onze
staatsinstellingen en dat het trachten zal
waar mogelijk, de niet-christelijke elemen
ten er uit te verwijderen.
Mr. Lohman moet gebloosd hebben, toen
hij deze volksbedriegerij neerschreef, want
nimmer heeft eenig clericaal orgaan kun
nen aantoonen, dat eenige wet van een
liberaal kabinet indruischte tegen het chris-
lijk beginsel. Als het eene derde deel der
Roomsch-Dordsche coalitie zoo'n wet gevon
den meende te hebben, kwam een der
andere derde deelen daar direct tegen op.
Geen enkele wet der liberale regeeringen
is aan te wijzen, waarover Rome-Dordt
te aanschouwen. Een tot aan den hals gesloten zwart
en wit geruiten japon omhulde zeer eenvoudig hare
slanke, rijzige gestalte, welker bewegingen iets rus
tigs hadden, terwijl ze kalm nadenkend sprak, wat
in lijnrechten tegenspraak was met den ingehouden
gloed, die uit de raadselachtige mooie oogen als een
weerlicht vlamde. Als er een lach over het lieve
gelaat streek of wanneer het meisje zich op zan-
gerigen toon tot haren medgezel wendde, kwamen
er twee reien prachtige witte tanden tusschen de
dunne lippen van den kleinen mond te voorschijn.
Het levendig gevoerde gesprek was weder door
een stilte onderbroken. Gevolgd door een troep zwa
nen gleed het schip vlug over de vóór den boeg
schuimende golven.
Als bonte schilderijen trokken de oevers met hunne
afwisseling van boomgroepen, tuinen en woningen
nu steeds plastiescher de stad met haar koepels en
kerktorens uit het water scheen op te doemen, aan
't oog voorbij. De jonge man had zich een weinig
achterover gebogen, terwijl zijn oogen met innige
warmte het meisje aanstaarden, dat onder een zwarte
parasol rustig de blikken over het water en langs
de groene boorden liet gaan.
Op eens keerde ze zich tot haar medgezel. Ondeu
gend lachende met mond en oogen, hief ze den
uitgestrekter* wijevinger van de rechterhand omhoog
en zei waarschuwend
„Meneer Möhring
Mïbs Annie 1"
„Ik denk dat u hier gekomen is om studiën over
Hamburg te maken I"
„Stellig! Dat doe ik ook. miss Annie 1"
„Zoo!" Uit de donkere meisjesoogen gleed een blik
langs den jongenman, dan keerde zij het hoofdje
verder naar het water terwijl de linkerhand liefkozend
het eens is, dat zij indruischte tegen het
christelijk beginsel.
Wel is opgemerkt, dat tal van ontwer
pen van clericale kabinetten naar de mee
ning der coalitiedrijvers indruischen tegen
die beginselen. Dat verklaarden Mr. van
Idsinga en de heer Snoek Humans van de
Bakkersraden, Roomsche bladen van de
vervanging van den eed door een belofte.
De lezer weet, hoe de verkiezingsdagen
het gescherm met het geloof in alle cleri
cale bladen schering en inslag is. Voor „de
eere Gods", heette het in het eene strooi
biljet der kuyperianen, voor „Koningjezus"
klonk het in een ander schunnig pamflet.
De Nederlander schrijft over dit schan
delijk gedoe om stemmen te winnen van
de kleine luyden
„Men kan doctrinair te werk gaan,
zich zelf en anderen wijsmaken, dat men
op grond der Openbaring een geheel
staatsrecht heefl o^^f fot'standkomén
gebouw bevordert, en dus de
komst van het Koninkrijk Gods voorbe
reidt, ja zelfs kan men de eere van
Christus onzen Koning tot inzet van den
politieken strijd maken."
Onnoodig op te merkendat dergelijk
streven van Christelijk Historische zijde
steeds is tegen gegaan."
JawelNog onlangs, toen de heer Vegtel
candidaat was in Rotterdam V, kon men
den christelijk-historischen heer Van Meg-
gelen voortdurend hooren schermen met
die valsche leuzen, onophoudelijk hooren
speculeeren op het godsdienstig gevoel der
hoorders. Protest van christelijk-historische
zijde bleef achterwege, zooals altijd. Hoog
stens werd na de stembus even na gepleit
als de vruchten der schandelijke actie
waren geplukt!
De leugen der coalitie, door de Neder
lander gesignaleerd, wordt het meest in
practijk gebracht door de Nederlander
zelve De christelijk-historische partij, die
de beruchte coalitie verdedigt, om Christus
te verheerlijken, schrijft van de machtigste
partij der coalitie, de Roomschen, dat zij
den Christus verduisteren. En toch gaat
met die partij de christelijk-historische
groep arm in arm!
De „domine" kiezers, die volgens mr.
Lohman niet kunnen oordeelen over zaken
een oogenblik een roos aanraakte die ze als sieraad
in de borst gestoken had.
„En hoe vindt u Hamburg?" ging ze voort.
„Boven alle verwachting interessantMooi aan den
Alster en de Elbeoevers, boeiend en opwekkend
bfj de bedrijvigheid in de oude stad. De havens in al
de drukte, die zich hier in overweldigdende maebt
en grootheid vertoont moeten op lederen vreemdeling
als een nienw wereldwonder werken."
„En de Hambnrgscbe vrouwen? Men zegt, dat ze
de mannen weten te betooveren I"
„Ik ken ze niet, miss Annie 1"
„U zult dat gevaar niet ontloopen. Wees op uw
hoede 1"
Hij schudde het hoofd en antwoordde trouwhartig
„Ik bedank de achoone voor hare waarschuwing 1
Ik heb een toevlucht gevonden."
„En hoe heet deze goedige fee? U maakt me
nieuwsgierig."
Miss Annie 1"
Er flikkerde iets in haar oogen, terwijl ze haar
medgezel vluchtig van terzijde aankeek. En weder
bief ze den rechter wijsvinger omhoog.
„Ernst of scherts sprak ze vragend.
„Ernst miss Annie 1"
Zij sloeg hem met den juist uitgetrokken gems
lederen handschoen op de arm, keerde zich halfom
en antwoordde „Dat zeggen ze allen 1 Altijd dezelfde
melodie, tot plotseling de muziek ophoudt. Alsof
wij alleen in de wereld waren om vleierijen aan
te hooren. Dat eeuwige suikergoed in plaats van
krachtig roggebrood neemt den eetlust weg. Nu wat
zegt n daarop?"
„Ik Heelemaaï niets, miss Annie 1"
„U schaamt u 1 Niet
Hij sehndde het hoofd en keek haar aan.
van practische politiek, kunnen natuurlijk
het wonderbaarlijke dezer dingen niet be
vroeden. Zij hebben slechts te vragen, of
de candidaat rechts of links staat.
Mr. Lohman zegt het en dan zal het
wel waar zijn
Aan ons er krachtig toe mede te werken
dat de kiezers in 1913 door hun uitspraak
bij de stembus toonen, dat zij er voor
bedanken het „stemvee" te zijn waartoe
mr. Lohman hen feitelijk wil verlagen!
Het clericalisme in Indië.
De debatten over de Indische begroo
ting hebben dit jaar vooral de beruchte
circulaires ter sprake gebracht, welke de
gouverneur-generaal Idenburg als bewijs van
christelijk beleid de wereld heeft inge
zonden. De rust, dfe in Indië op het gebied
van geloofszaken heerschte, is uit. De gou-
een zeer loffelijk streven, Iéder"1 onzer)
zal er wel voorstander van zijn, dat ieder
mensch den Zondag als een wekelijksche
rustdag zal kunnen beschouwen.
't Is alleen nu maar de vraag wat men
onder Zondagsrust gelieft te verstaan. De
heer Idenburg heeft daaromtrent heel ande
re denkbeelden dan tal van Europeanen
in Indië. Hij schrijft de ambtenaren in
een circulaire aan, dat zij zich op Zondag
zullen hebben te onthouden van ambte
lijke deelneming aan eenige feestelijkheid.
Dat „ambtelijke" is natuurlijk een onmo
gelijke onderscheiding. Een landsdienaar
die aan eenige feestelijkheid deelneemt,
weet heel goed, dat zijn hoogste superieur
hem dat niet vriendelijk zal aanrekenen,
al is hij op 't 't feest dan niet qua amb
tenaar.
Wij meenen, dat het, de wenschelijkheid
van Zondagsrust erkennende, ieder vrij
moet staan dien dag te besteden, zooals
hij verkiest.
Voor duizenden is hij de eenige dag
tot ontspanning en het is het grofste
onrecht voor die menschen den Zondag te
veranderen in een saaie dag als de Engel-
sche Zondag b.v., die als ideaal sommige
clericlalen voor oogen schijnt te staan.
De heer Idenburg vat „Zondagsrust"
ook in die beteekenis op. De stafmuziek,
die 's Zondags geregeld een uitvoering gaf
„Waarom, miss Annie? Ik zei de waarheid."
„Zoo Des te erger. Ik haat nHebt u misschien
een sigaar bij n
„Miss Annie. Hij zag verbaasd op.
„Och jalachte ze. „Ik vergat dat we in Duitshland
zijn. Ginds bij ons heerschte daarin algeheele vrijheid
in vormen en de Amerikaan is gelant jegens de
dames van zijn vaderland."
„Wij Duitschers blijven echter levenslang brom
beren u heeft gelijk. Mag ik n verzoeken Hij had
een sigarenkoker voor den dag gehaald en hield
deze nu open het meisje voor. Nadat deze een sigaar
uitgezocht had, haastte hij zich het pnntje er af te
knippen, terwijl hij haar tegelijk =^en brandende
lucifers toer°ikte.
„Dank u 1"
Zij deed een forche trek, hief het hoofd op en
snoof met welbehagen de geur der blauwe rookwolk
jes op
Met bewondering en stil genoegen sloeg de jonge
man het bevallige spel van vingers en lippen van
het jonge meisje gade. Er ging iets eigenaardig
boeiends van dit wezen uit, waarvan hij zich niet los
kon maken, hoe zeer hij ook over de dieper liggende
oorzaak van deze bekoring nadacht.
Miss Annie had een poos rustig rechtuit zitten
staren, zonder op hem te letten, die naast haar zat
en het oog niet meer van haar afgewend kon houden.
Ze liet nog eens een paar sierlijke wolkjes in de
warme zomerlucht opstijgen, nam dan de sigaar uit
den mond en rijkte die den jongen man over.
Wordt vervolgd.