STADSNIEUWS.
dit tie beste ambtenaren zijn leder
ambtenaar moest in dit opzicht
„best" wezen. Wijl dit echter niet
zoo blijkt te zijn, doet een inspectie
zeker zeer goede diensten.
Nu kunnen natuurlijk kleine ge
meenten maar zelden zich de weelde
van zulk een inspectie veroorloven,
omdat de kosten ervan niet altijd
door de voordeelen gedekt zouden
worden. Daar zijn dan de auto
riteiten de aangewezen personen,
die de bezuinigingspogingen hebben
te leiden en op de uitvoering hebben
toe te zien. Vast staat inmiddels
het blijkt uit de Amsterdamsche
berichten voldoende dat in elke
gemeentehuishouding nog heel wat
te besparen is,als men maar
zonder vrees en met beleid den
bezem erop zet.
Bevolking.
Gedurende de le helft der maand
Januari 1922.
Ingekomen
J. Smit, leerhandelaar, van 's Heer
Arendskerke, Ganzepoortstraat 9, T.
Visser, diacones, van Haarlem, Lange
Vorststraat 18a, C. Ligthart, opzichter-
teekenaar, van 's Gravenhage, Turf-
kade 1, A. P. M. Witkam, juwelier,
Van Schoonhoven, Lange Kerkstraat 8,
J. Plieger, adsp.-opzichter, van Am
sterdam, Groote Kade 32, F. Brandsma,
bouwk.-teekenaar, van Dautumadeel,
Groote Kade 32, M. Rombouts, reli-
gieuse, van Etten en Leur.
Vertrokken
J. J. A. van Heel, olieman naar
Amsterdam, W. J. van 't Sant, fitter
naar Pernis, A. P. M. van de.,Ven,
winkelchef naar Heerlen, J. Baarends,
strijker naar Rotterdam, A. C. P. Mar-
garolie, pianist naar Vlissingen, G. J.
van Riet, molenmaker naar Vorden,
A, Tilroe, koopman naar 's Heer
Arendskerke, P. Siepman, koopman
naar 's Heer Arendskerke, G. Veld
man, leerares naar Appingedam.
Doopsgezinde Gemeente.
Zondag 21 Januari, des morgens te
half elf, Ds. J. Koekebakker.
Zondag a.s. en de daarop volgende
week, ook 's avonds na 8 uur, zal
de apotheek van dhr. v. d. Hoek voor
bet publiek zijn geopend.
Naar beneden.
Woensdagavond stortte aan de gas
fabriek de kolenlorrie naar beneden en
vernielde een stuk van de brug. Ge
lukkig viel de lorrie juist tusschen
den havenkant en het schip, waaruit
de kolen gelost moesten worden. Per
soonlijke ongelukken kwamen niet voor.
Benoemd.
Benoemd met ingang van 1 Febr.
a.s. tot onderwijzer aan de Herv.
School te Klundert de heer S. A.
Reijerse, alhier.
Breede Watering B. I.
Woensdagmiddag vergaderden in de
P. v. O. de ingelanden van het
Waterschap de Breede Watering B. I.
onder voorzitterschap van den dijk
graaf, den heer C. D. Vereeke te
Kapel le.
Aanwezig waren 135 ingelanden
uitbrengende 182 stemme*.
Aanleiding tot deze vergadering was
het schrijven van Ged. Staten, waarin
thans de meening der ingelanden
gevraagd wordt over al of niet
opschorting van den Spoorwegaanleg op
Zuid-Beveland.
De voorzitter opent de vergadering
en deelt mede dat deze vergadering
wordt bijgewoond door mr. J. F.
Dykstra, 'a Gravenhage, die nawens de
regeering aanwezig is.
Aangewezen worden voor de notulen-
commissie de heeren E. C. v. Dissel,
P. Lindenbergh en W. F. K. Lens
hoek en tot leden van het stembureau
de heereu Schouten, Van Bommel v.
Vloten ea F. Dominicus.
Hierna volgen eenige mededeelingen.
Het bestuur heeft reeds advies over
de spoorwegkwestie aan Ged. Staten
uitgebracht. Daarna is nog het advies
van de ingelanden gevraagd.
Spreker veronderstelt dat alle inge
landen hun meening reeds over de
zaak hebben. Er zullen wel niet veel
nieuwe lichtpunten zijn.
Op voorstel van den heer Lenshoek
krijgt de heer Dijkstra terstond het
woord.
Mr. J. F. Dijkstra zegt geen afge
vaardigde der regeering te zijn. Hij is
hier heelemaal eigener beweging, maar
krachtens zijn functie Spreker is ad
ministrateur van het departement van
financiën en vormt deel van de zoo
bekende bezuinigingscmnmissie. Sinds
een jaar of 4 is spreker op zijn' ma
nier aan 't bezuinigen, de laatste 14
maanden meer intens. Zoo heeft spre
ker zich op de hoogte gesteld van de
rijkswegkwestie en van belangrijke
kwesties te Vlissingen. Zoo kwam
spreker de spooraanleg ter oore. Spre
ker heeft hier meermalen een kijkje
genomen. Spreker heeft zich dan niet
afgevraagd Wat heeft men hier op
Zuid-Beveland met een spoor te maken,
hij 'ziet overal water en havens ea
heeft een mooi kanaal. Kan de bruine
een spoorwegaanleg wel trekken.
Spreker heeft den aanleg o.a. van
locaalsporen in Groningen meegemaakt.
Daar was grootelijks behoefte, ook in
het oosten van ons land (Almelo). Daar
lagen b.v. in het oosten heel veel
gronden op ontgiauiug te wachten.
Spreker heeft zelf veel grond ontgon
nen en draagt den landbouw een uit
stekend hart toe.
Bij het concipieeren van de spoor
wegplannen op Zuid-Beveland heeft
ook de spoorwegplannen in die streken
op het tapijt gebracht.
Spreker heeft geïnformeerd naar de
toekomst de/ spoor op Z.-Beveland.
Men heeft hier echter geen gegevens.
Spreker heeft een exploitatierekening
gevraagd maar die heeft men niet.
Het kan best zijn dat de streek de
spoor noodig heeft. Maar in dezen tijd
van malaise, met hooge belastingen
(die naar beneden moeten, zal de kapi
taal sylucht geen groote proporties aan
nemen) mogen' geen uitgaven gedaan
worden die niet noodzakelijk zijn. Het
kan wenschelijk zijn de uitgaaf voor
deze streek met slechte wegen te doen,
maar er moet noodzaak zijn.
Spreker is niet tegen plannen die op
't oogenblik geld kosten, maar in de
toekomst een beeld van eeonomischen
▼ooruitgang geven.
Het Rijk is voor pl.m, 2 miliioen
betrokken, dat is over 5 jaar 4 ton
per jaar.
Er is gezegd dat als het geld hier
bezuinigd wordt, dit elders wordt be
steed. Dit is een meening die er vier
kant naast is, meer dan onjuist. Daar
is geen kwestie van.
Men heeft er misschien aanleiding
toe om zich in Zeeland stiefkind te
noemen. Maar die tijd is nu toch wel
voorbij.
Wanneer we tot de slotsom komen
dat de Spoor niet noodig is, wel
wenschelijk, dan zal de bezuinigde som
ten goede der belastingbetalers komen.
Spreker heeft aan den voorzitter
gevraagt om deze vergadering te mogen
bijwonen. Spreker hoopt veel te ver
nemen vanmiddag van de reehtstreeksche
belanghebbenden.
Spreker is als belastingbetaler zelf
ook bij de spoorweg betrokken, maar
zoo bedoelt spreker bet niet. Spreker
heeft de land- en tuinbouwers en
degenen die daarbij betrokken zijn op
het oog.
Daarom is spreker hier en is hij niet
in de gemeenteraden gekomen. De
meening van de menschen van de
Breede Watering acht spreker een
belangrijke, want ze is op het eigen
belang gebaseerd. Spreker kan zich best
begrijpen dst er ook tegenstanders van
de Spoorweg zijn. Spreker eindigt met
uit te spreken dat hij een voorstander
is van bezuinigen in de groote lijn.
Niemand in Den Haag weet dat spr.
hier is. Het is spreker te doen om de
waarheid, het objectieve. In de persoon
lijke kwesties mengt spreker zich niet.
(Applaus).
Notaris Pilaar,zegt niet de mijnheer
Pilaar te zijn die tegen de spoor is.
Spreker heeft veel kaartjes ontvangen
die in Kapelle thuis hoorden. Spreker
betreurt het optreden van dhr. Dijkstra
(applaus).
De heer Dijkstra zegt vriendelijk
licht te willen opsteken, maar hij beïn-
fluenceert de vergadering (dav. applaus).
De strijd thans op Z.-Bev. gestreden
verwondert spreker. Toen de subsidies
indertijd werden toegestaan achtte men
de spoorweg noodig. Voor ontwikkeling
van Z-.Beveland, voor uitvoer van
landbouw- en tuinbouw producten en
ooftEn niets is hierin veranderd.
Men moet bezuinigen op luxe. Men
moet aanpakken alles wat de econo
mische ontwikkeling zal bevorderen
Bij den aan eg van een kanaal in
Friesland dat 15 miliioen zal kosten
en waarvan de streek Vs bijdraagt
wordt verklaard dat juist met het oog
op de tijdsomstandigheden dit werk
noodig is. Het leveren van een exploi
tatie rekening is moeilijk.
Spreker wijst op de 2 ton voor de
haven te Vlissingen. Spreker maakt
zich sterk dat daar heelemaal geen
exploitatierekening is.
Spreker heeft voor zich het contract
van 9 Dec. 1922 van den minister aan
de spoorwegen, waarin deze het geld
toezegt. Er is een contract van de
poor met de Breede Watering en de
subsidie is al 2 jaar uitbetaald. Die
contracten kan men toch niet igno-
reeren.
Spreker doet het voorstel dat de
Breede Watering zal voorstellen dat
met den meesten spoed de aanleg zal
worden voortgezet.
De heer Lindenbergh, Wemeldinge,
acht het noodig dat voor den landbouw
allerlei beletselen uit den weg wotden
geruimd opdat zij zich ten volle kan
ontwikkelen. We hebben nu lang ge
noeg op de spoor gewacht. En men
schen die al aan de spoor wonen moe
ten ze ons niet misgunnen.
Wat de auto's betreft, die kunnen
niet dienen voor vervoer der producten.
We kunnen geen aardappelen per auto
naar Amsterdam vervoeren. Bovendien
loopen de auto's slechts zoolang als de
ondernemer wil.
We weten niet hoelang de spoorweg
eventueel wordt uitgesteld. We hebben
reeds f 40000 vanwege den polder ge
geven, niet als luxe-uitgave.
Spreker is er van overtuigd, dank
zij onze contracten dat de spoorweg
niet van de baan kan. Spreker vindt
dat de heer Dijkstra wel wat minach
tend over gemeenteraden heeft gespro
ken. (Applaus). Spreker gelooft dat de
spoorweg een zegen zal zijn voor de
omgeving.
De heer v. d. HaveKapelle, heeft
eenige jaren geleden tegen de subsidie
gestemd. Spreker is er van overtuigd
niet verkeerd te hebben gedaan. Spreker
misgunt den heer Lindenbergh de spoor
niet, maar wil hem wat beters geven.
In Amerika worden de locaal-
treinen stopgezet en krijgt men auto
vervoer op de sneltreinen. Daarheen
moeten we hier ook. Wanneer men van
Wemeldinge over Goes naar Amsterdam
gaat zal men een 24 K.M. meer moeten
rijden, dan wanneer men per auto van
Wemeldinge naar Vlake gaat. Bovendien
is er voor personen de fiets.
Wat de kosten van het vervoer per
vrachtauto en per trein betreft, vanaf
spreker's dorp tot een rayon van 40
K.M. kan spreker geen goederen per
trein meegeven.
Aan een vracht van 3000 K.G. naar
Middelburg, verdien je een tientje meer
ais je 't per auto doet dan per spoor
en de goederen komen goed aan. Per
trein gaan vaak de zak'ren stuk. De
verbetering van de wegen zal toch
moeten komen en d ,n zijn wij er.
De heer Vienings sluit zich aan bij
den heer Pilaar. Het algemeen belang
van heel de streek, die men noemt
den #Zak" van Zuid-Beveland en ver
daarbuiten eischt doorzetting, van de
Spoor. De blik van den heer Dijkstra
was een blik in vogelvlucht, als uit
een vliegmschien.
Spreker heeft van honderden menschen
gehoord, hoe ze geïsoleerd zitten in
den zak. Niet voor hu* persoon, want
onze boeren kunnen loopen, maar om
de goedere» naar de groote wereld
markten te brengen.
Een goed geexploiteerde Spoorweg
zal de streek er bovenop brengen.
De Spoor zal een element van
productiedrang worden. Dat kan niet
door de auto gegeven worden. Het
gaat over het vervoer der producten,
ondanks de havens zijn 12000 tjn
bieten ia de campagne van 's H.Arends-
kerke vervoerd naar B. o. Zoom en 7000
ton vanaf N. Kraaijert. De beetwortelen
moeten naar Dinteloord, naar Bergen
op Zoom en een spoor va* 60 K. M.
vergemakkelijkt dit vervoer buitenge
woon. Het geld zal productief zijn in
resultate*. We zouden ons moeten
schamen als we in z.g. bezuiniging de
spoor zouden onthouden.
De heer Dijkstra. Geef mij de
exploitatie-rekening.
De heer Vienings. Ik heb het woord.
De spoor is al zoo lang bekeken. De
boer gaat niet óver een nacht ijs. In
de staten der provincie is ook met
groote meerderheid afgestemd een aan
vulling der conclusies v. d. verkeers-
commitsie waarbij naast de spoor werd
genoemd voor verkeersverbetering „of
een ander verkeersmiddel". Door de
spoor zijn 's Heer Arendskerke, Kapelle,
Krabbendijke bloeiende dorpen gewor
den. Van uitstel komt afstel en zal de
spoor worden begraven. Het nageslacht
zal ons hierover kapittelen. De soli-
dariteitsgedachte moet er ons toe bren
gen onze schouders onder een groot
werk te zetten, waarvoor we onze ad-
haesie reeds hebben uitgesproken en
waarvoor geen genoegzame redenen
voor uitstel aanwezig zijn. Spreker
protesteert tegen de kleineering der
gemeenteraden door den heer Dijkstra.
(Applaus.)
De voorzitter dringt op beperking
aan.
De heer Kakébeeke betreurt het dat
deze beperking niet vanaf den eersten
spreker is opgelegd.
Ieder die bieten vervoert weet wat
het kost bieten over een grooten afstand
te vervoeren. Er zijn hier kleine boeren
d e geen paarden hebben en met
vrachtrijders moeten werken. Dat kost
f 2 per 1000 K.g. Wanneer we voor
de helft per tram kunnen vervoerep,
dan zal 500 H,A. reeds genoeg zijn
om de subsidie van het waterschap te
rechtvaardigen. Boeren hebben naast
zuinigheid groot egoisme.
Er zijn er velen die vóór zouden
stemmen wanneer de spoor maar door
hun gebied liep. Maar boeren in den
omtrek van Kapelle b.v. hebben al een
spoor.
In Amerika zijn we nog niet. Maar
daar maaki men. goede wegen en wordt
de weg slecht, dan daarnaast een
nieuwe. Voor sommige goederen moge
de stelling van de heer d. Have
opgaan, voor stukgoederen, maar niet
voor bieten, zacht fruit enz.
ZoNDAGSLUlTING APOTHEKEN.