STADSNIEUWS. dit tie beste ambtenaren zijn leder ambtenaar moest in dit opzicht „best" wezen. Wijl dit echter niet zoo blijkt te zijn, doet een inspectie zeker zeer goede diensten. Nu kunnen natuurlijk kleine ge meenten maar zelden zich de weelde van zulk een inspectie veroorloven, omdat de kosten ervan niet altijd door de voordeelen gedekt zouden worden. Daar zijn dan de auto riteiten de aangewezen personen, die de bezuinigingspogingen hebben te leiden en op de uitvoering hebben toe te zien. Vast staat inmiddels het blijkt uit de Amsterdamsche berichten voldoende dat in elke gemeentehuishouding nog heel wat te besparen is,als men maar zonder vrees en met beleid den bezem erop zet. Bevolking. Gedurende de le helft der maand Januari 1922. Ingekomen J. Smit, leerhandelaar, van 's Heer Arendskerke, Ganzepoortstraat 9, T. Visser, diacones, van Haarlem, Lange Vorststraat 18a, C. Ligthart, opzichter- teekenaar, van 's Gravenhage, Turf- kade 1, A. P. M. Witkam, juwelier, Van Schoonhoven, Lange Kerkstraat 8, J. Plieger, adsp.-opzichter, van Am sterdam, Groote Kade 32, F. Brandsma, bouwk.-teekenaar, van Dautumadeel, Groote Kade 32, M. Rombouts, reli- gieuse, van Etten en Leur. Vertrokken J. J. A. van Heel, olieman naar Amsterdam, W. J. van 't Sant, fitter naar Pernis, A. P. M. van de.,Ven, winkelchef naar Heerlen, J. Baarends, strijker naar Rotterdam, A. C. P. Mar- garolie, pianist naar Vlissingen, G. J. van Riet, molenmaker naar Vorden, A, Tilroe, koopman naar 's Heer Arendskerke, P. Siepman, koopman naar 's Heer Arendskerke, G. Veld man, leerares naar Appingedam. Doopsgezinde Gemeente. Zondag 21 Januari, des morgens te half elf, Ds. J. Koekebakker. Zondag a.s. en de daarop volgende week, ook 's avonds na 8 uur, zal de apotheek van dhr. v. d. Hoek voor bet publiek zijn geopend. Naar beneden. Woensdagavond stortte aan de gas fabriek de kolenlorrie naar beneden en vernielde een stuk van de brug. Ge lukkig viel de lorrie juist tusschen den havenkant en het schip, waaruit de kolen gelost moesten worden. Per soonlijke ongelukken kwamen niet voor. Benoemd. Benoemd met ingang van 1 Febr. a.s. tot onderwijzer aan de Herv. School te Klundert de heer S. A. Reijerse, alhier. Breede Watering B. I. Woensdagmiddag vergaderden in de P. v. O. de ingelanden van het Waterschap de Breede Watering B. I. onder voorzitterschap van den dijk graaf, den heer C. D. Vereeke te Kapel le. Aanwezig waren 135 ingelanden uitbrengende 182 stemme*. Aanleiding tot deze vergadering was het schrijven van Ged. Staten, waarin thans de meening der ingelanden gevraagd wordt over al of niet opschorting van den Spoorwegaanleg op Zuid-Beveland. De voorzitter opent de vergadering en deelt mede dat deze vergadering wordt bijgewoond door mr. J. F. Dykstra, 'a Gravenhage, die nawens de regeering aanwezig is. Aangewezen worden voor de notulen- commissie de heeren E. C. v. Dissel, P. Lindenbergh en W. F. K. Lens hoek en tot leden van het stembureau de heereu Schouten, Van Bommel v. Vloten ea F. Dominicus. Hierna volgen eenige mededeelingen. Het bestuur heeft reeds advies over de spoorwegkwestie aan Ged. Staten uitgebracht. Daarna is nog het advies van de ingelanden gevraagd. Spreker veronderstelt dat alle inge landen hun meening reeds over de zaak hebben. Er zullen wel niet veel nieuwe lichtpunten zijn. Op voorstel van den heer Lenshoek krijgt de heer Dijkstra terstond het woord. Mr. J. F. Dijkstra zegt geen afge vaardigde der regeering te zijn. Hij is hier heelemaal eigener beweging, maar krachtens zijn functie Spreker is ad ministrateur van het departement van financiën en vormt deel van de zoo bekende bezuinigingscmnmissie. Sinds een jaar of 4 is spreker op zijn' ma nier aan 't bezuinigen, de laatste 14 maanden meer intens. Zoo heeft spre ker zich op de hoogte gesteld van de rijkswegkwestie en van belangrijke kwesties te Vlissingen. Zoo kwam spreker de spooraanleg ter oore. Spre ker heeft hier meermalen een kijkje genomen. Spreker heeft zich dan niet afgevraagd Wat heeft men hier op Zuid-Beveland met een spoor te maken, hij 'ziet overal water en havens ea heeft een mooi kanaal. Kan de bruine een spoorwegaanleg wel trekken. Spreker heeft den aanleg o.a. van locaalsporen in Groningen meegemaakt. Daar was grootelijks behoefte, ook in het oosten van ons land (Almelo). Daar lagen b.v. in het oosten heel veel gronden op ontgiauiug te wachten. Spreker heeft zelf veel grond ontgon nen en draagt den landbouw een uit stekend hart toe. Bij het concipieeren van de spoor wegplannen op Zuid-Beveland heeft ook de spoorwegplannen in die streken op het tapijt gebracht. Spreker heeft geïnformeerd naar de toekomst de/ spoor op Z.-Beveland. Men heeft hier echter geen gegevens. Spreker heeft een exploitatierekening gevraagd maar die heeft men niet. Het kan best zijn dat de streek de spoor noodig heeft. Maar in dezen tijd van malaise, met hooge belastingen (die naar beneden moeten, zal de kapi taal sylucht geen groote proporties aan nemen) mogen' geen uitgaven gedaan worden die niet noodzakelijk zijn. Het kan wenschelijk zijn de uitgaaf voor deze streek met slechte wegen te doen, maar er moet noodzaak zijn. Spreker is niet tegen plannen die op 't oogenblik geld kosten, maar in de toekomst een beeld van eeonomischen ▼ooruitgang geven. Het Rijk is voor pl.m, 2 miliioen betrokken, dat is over 5 jaar 4 ton per jaar. Er is gezegd dat als het geld hier bezuinigd wordt, dit elders wordt be steed. Dit is een meening die er vier kant naast is, meer dan onjuist. Daar is geen kwestie van. Men heeft er misschien aanleiding toe om zich in Zeeland stiefkind te noemen. Maar die tijd is nu toch wel voorbij. Wanneer we tot de slotsom komen dat de Spoor niet noodig is, wel wenschelijk, dan zal de bezuinigde som ten goede der belastingbetalers komen. Spreker heeft aan den voorzitter gevraagt om deze vergadering te mogen bijwonen. Spreker hoopt veel te ver nemen vanmiddag van de reehtstreeksche belanghebbenden. Spreker is als belastingbetaler zelf ook bij de spoorweg betrokken, maar zoo bedoelt spreker bet niet. Spreker heeft de land- en tuinbouwers en degenen die daarbij betrokken zijn op het oog. Daarom is spreker hier en is hij niet in de gemeenteraden gekomen. De meening van de menschen van de Breede Watering acht spreker een belangrijke, want ze is op het eigen belang gebaseerd. Spreker kan zich best begrijpen dst er ook tegenstanders van de Spoorweg zijn. Spreker eindigt met uit te spreken dat hij een voorstander is van bezuinigen in de groote lijn. Niemand in Den Haag weet dat spr. hier is. Het is spreker te doen om de waarheid, het objectieve. In de persoon lijke kwesties mengt spreker zich niet. (Applaus). Notaris Pilaar,zegt niet de mijnheer Pilaar te zijn die tegen de spoor is. Spreker heeft veel kaartjes ontvangen die in Kapelle thuis hoorden. Spreker betreurt het optreden van dhr. Dijkstra (applaus). De heer Dijkstra zegt vriendelijk licht te willen opsteken, maar hij beïn- fluenceert de vergadering (dav. applaus). De strijd thans op Z.-Bev. gestreden verwondert spreker. Toen de subsidies indertijd werden toegestaan achtte men de spoorweg noodig. Voor ontwikkeling van Z-.Beveland, voor uitvoer van landbouw- en tuinbouw producten en ooftEn niets is hierin veranderd. Men moet bezuinigen op luxe. Men moet aanpakken alles wat de econo mische ontwikkeling zal bevorderen Bij den aan eg van een kanaal in Friesland dat 15 miliioen zal kosten en waarvan de streek Vs bijdraagt wordt verklaard dat juist met het oog op de tijdsomstandigheden dit werk noodig is. Het leveren van een exploi tatie rekening is moeilijk. Spreker wijst op de 2 ton voor de haven te Vlissingen. Spreker maakt zich sterk dat daar heelemaal geen exploitatierekening is. Spreker heeft voor zich het contract van 9 Dec. 1922 van den minister aan de spoorwegen, waarin deze het geld toezegt. Er is een contract van de poor met de Breede Watering en de subsidie is al 2 jaar uitbetaald. Die contracten kan men toch niet igno- reeren. Spreker doet het voorstel dat de Breede Watering zal voorstellen dat met den meesten spoed de aanleg zal worden voortgezet. De heer Lindenbergh, Wemeldinge, acht het noodig dat voor den landbouw allerlei beletselen uit den weg wotden geruimd opdat zij zich ten volle kan ontwikkelen. We hebben nu lang ge noeg op de spoor gewacht. En men schen die al aan de spoor wonen moe ten ze ons niet misgunnen. Wat de auto's betreft, die kunnen niet dienen voor vervoer der producten. We kunnen geen aardappelen per auto naar Amsterdam vervoeren. Bovendien loopen de auto's slechts zoolang als de ondernemer wil. We weten niet hoelang de spoorweg eventueel wordt uitgesteld. We hebben reeds f 40000 vanwege den polder ge geven, niet als luxe-uitgave. Spreker is er van overtuigd, dank zij onze contracten dat de spoorweg niet van de baan kan. Spreker vindt dat de heer Dijkstra wel wat minach tend over gemeenteraden heeft gespro ken. (Applaus). Spreker gelooft dat de spoorweg een zegen zal zijn voor de omgeving. De heer v. d. HaveKapelle, heeft eenige jaren geleden tegen de subsidie gestemd. Spreker is er van overtuigd niet verkeerd te hebben gedaan. Spreker misgunt den heer Lindenbergh de spoor niet, maar wil hem wat beters geven. In Amerika worden de locaal- treinen stopgezet en krijgt men auto vervoer op de sneltreinen. Daarheen moeten we hier ook. Wanneer men van Wemeldinge over Goes naar Amsterdam gaat zal men een 24 K.M. meer moeten rijden, dan wanneer men per auto van Wemeldinge naar Vlake gaat. Bovendien is er voor personen de fiets. Wat de kosten van het vervoer per vrachtauto en per trein betreft, vanaf spreker's dorp tot een rayon van 40 K.M. kan spreker geen goederen per trein meegeven. Aan een vracht van 3000 K.G. naar Middelburg, verdien je een tientje meer ais je 't per auto doet dan per spoor en de goederen komen goed aan. Per trein gaan vaak de zak'ren stuk. De verbetering van de wegen zal toch moeten komen en d ,n zijn wij er. De heer Vienings sluit zich aan bij den heer Pilaar. Het algemeen belang van heel de streek, die men noemt den #Zak" van Zuid-Beveland en ver daarbuiten eischt doorzetting, van de Spoor. De blik van den heer Dijkstra was een blik in vogelvlucht, als uit een vliegmschien. Spreker heeft van honderden menschen gehoord, hoe ze geïsoleerd zitten in den zak. Niet voor hu* persoon, want onze boeren kunnen loopen, maar om de goedere» naar de groote wereld markten te brengen. Een goed geexploiteerde Spoorweg zal de streek er bovenop brengen. De Spoor zal een element van productiedrang worden. Dat kan niet door de auto gegeven worden. Het gaat over het vervoer der producten, ondanks de havens zijn 12000 tjn bieten ia de campagne van 's H.Arends- kerke vervoerd naar B. o. Zoom en 7000 ton vanaf N. Kraaijert. De beetwortelen moeten naar Dinteloord, naar Bergen op Zoom en een spoor va* 60 K. M. vergemakkelijkt dit vervoer buitenge woon. Het geld zal productief zijn in resultate*. We zouden ons moeten schamen als we in z.g. bezuiniging de spoor zouden onthouden. De heer Dijkstra. Geef mij de exploitatie-rekening. De heer Vienings. Ik heb het woord. De spoor is al zoo lang bekeken. De boer gaat niet óver een nacht ijs. In de staten der provincie is ook met groote meerderheid afgestemd een aan vulling der conclusies v. d. verkeers- commitsie waarbij naast de spoor werd genoemd voor verkeersverbetering „of een ander verkeersmiddel". Door de spoor zijn 's Heer Arendskerke, Kapelle, Krabbendijke bloeiende dorpen gewor den. Van uitstel komt afstel en zal de spoor worden begraven. Het nageslacht zal ons hierover kapittelen. De soli- dariteitsgedachte moet er ons toe bren gen onze schouders onder een groot werk te zetten, waarvoor we onze ad- haesie reeds hebben uitgesproken en waarvoor geen genoegzame redenen voor uitstel aanwezig zijn. Spreker protesteert tegen de kleineering der gemeenteraden door den heer Dijkstra. (Applaus.) De voorzitter dringt op beperking aan. De heer Kakébeeke betreurt het dat deze beperking niet vanaf den eersten spreker is opgelegd. Ieder die bieten vervoert weet wat het kost bieten over een grooten afstand te vervoeren. Er zijn hier kleine boeren d e geen paarden hebben en met vrachtrijders moeten werken. Dat kost f 2 per 1000 K.g. Wanneer we voor de helft per tram kunnen vervoerep, dan zal 500 H,A. reeds genoeg zijn om de subsidie van het waterschap te rechtvaardigen. Boeren hebben naast zuinigheid groot egoisme. Er zijn er velen die vóór zouden stemmen wanneer de spoor maar door hun gebied liep. Maar boeren in den omtrek van Kapelle b.v. hebben al een spoor. In Amerika zijn we nog niet. Maar daar maaki men. goede wegen en wordt de weg slecht, dan daarnaast een nieuwe. Voor sommige goederen moge de stelling van de heer d. Have opgaan, voor stukgoederen, maar niet voor bieten, zacht fruit enz. ZoNDAGSLUlTING APOTHEKEN.

Krantenbank Zeeland

Volksblad | 1923 | | pagina 2