Stadsnieuws. Uit den Vreemde. „Christus, gelijk hij hier eu daar leeft in orthodoxe prediking" (Roessigh). Maar als dit de ernstige begeerte is van ons, orthodoxen (en ik zal hierin toch wel niet alleen staan) laten we dan den vrijzinnigen geven wat hun toekomteigen predikanten en gele genheid voor eigen godsdienstoefening in onze en hunne kerk. Dan binden we hen aan die kerk en daarmede ook aan ons en zullen ze onder den indruk komen, dat het ons te doen is, heilig en beslist, om hunne zaligheid door het geloof in Christus. Vooral op die vrijzinnigen, die met ons een belijdenis van „zonde en genade* deeleD, moet ons eenzijdig kerkelijk streven een pijnlijken indruk maken. Ze zullen er bedroefd om zijn. „Sion moet door recht verlost worden*, maar als we hier mee instemmen, met recht te doen, „blind voor de uitkomst, ziende in het gebod*, omdat we gelooven in Gods voorzienigheid. Niet door geweld, maar door Zijn geest zal alles op de zege praal van het Godsrijk uitloopen. Landarbeiders Het hoofdbestuur van den Neder!. Landarbeidersbond heeft zich tot al de betrokken gemeentebesturen gewend, met het verzoek om steun voor de tegen werkloosheid verzekerde land arbeiders, die de laatste drie jaren de reglementaire 6 weken hebben ge trokken en nu geen werkloozenuitkee- ring mogen ontvangen. Voor die leden wordt gevraagd werkverschaffing of invoering van een steunregeling. Faillissementen in Nederland. Volgens mededeeling van het Han delsinformatiebureau van Van der Graaf Co.'s Bureaux voor den Handel zijn over de afgeloopen week, eindigende 5 Jan. in Nederland uitgesproken 67 faillissementen tegen 50 faillissementen in dezelfde week van het vorige jaar. Land- en Tuinbouwongevallenwet. De Land- en Tuinbouwongevallenwet is tot nog toe slechts gedeeltelijk in werking getreden. Nog niet van kracht is o.a. de bepaling van art. 2, welke verklaart^ dat de arbeiders in de ver- zekeringsplichtige bedrijven tegen on gevallen verzekerd zijn. Zoolang die bepaling niet in werking is getreden, hangt de nieuwe verzekering in de lucht. Naar de nieuwe verzekering in de lucht. Naar aan de Tel. wordt me degedeeld zal het wel 1 April zoo niet 1 Mei worden alvorens ook die bepa ling in werking treedt. Uit het Drukkersbedrijf. De staking van de typografen in het heele land is zoo goed als geëindigd, behalve in Groningen, Assen, in Twente, Zutphen, Apeldoorn en Den Haag. Overal wordt op de voorwaarden van het nieuwe C. A. O. gewerkt. Brand. Zondagnacht is er brand uitgebroken in perceel Anjelier- straat 12 te Amsterdam. Toen de brandweer kwam, stond het voorge deelte van de tweede verdieping in lichte laaie. Men vermoedde dat er twee kinderen in het brandende huis warenbrandweerlieden wisten een achterkamer, die vol rook stond binnen te gaan en zij vonden daar inderdaad een jongetje en een meisje op een kermisbed op den grond. De kinderen werden in bewusteloozen toestand naar de eerste verdieping gebracht en daar door toepassing van kunstmatige adem haling bijgebracht. Zij hadden ernstige brandwonden door de groote hitte in het vertrek waar zij gevonden waren was de verf van de zoldering vloei baar geworden- en op de kinderen gedropen. De geneeskundige dienst heeft hen naar het Binnengasthuis vervoerd. Twee andere, groote kinderen waren bijtijds wakker geworden en waren naar de buren gevlucht. De ouders waren niet thuis. De brandweer was den brand spoe dig meester. De voorkamer is uitge brand, de achterkamer heeft belangrijke schade gekregen. De brand is ontstaan doordat een petroleumlampje op- de eerste verdieping zoo dicht bij de zoldering was geplaatst, dat deze door brandde, waarna de geheele verdieping werd aaDgetast. De toestand van de beide kinderen is zorgelijk. Raadsagenda. Openbare vergadering van den raad der Gemeente Goes op Donderdag, den 11 Januari 1923, des namiddags twee uur. Punten van behandeling 1. Ingekomen stukken. 2. Verzoeken om afschrijving van belasting. .3 Verzoek van de N. V. „La Vitesse" om te beëindigen de erfpacht van een gedeelte water der Westvest, 4. Voorste] tot wijziging der veror dening op de heffing eener belasting op vermakelijkheden. 5. Verzoek van Gedepuleerde Staten om advies betreffende het al of niet wenschelijke van opschorting van den aanleg van spoorwegen in Zuil-Beve land. 6. Voorstel tot aankoop van eenige stukjes grond ten behoeve van den Rijksverkeersweg. 7. Reclames schoolgeld. Stukken voor den Gemeenteraad, Spoorwegen in Zuid-Beveland. Gedeputeerde Staten wenschen na eerst het advies van B. en W. te hebben ingewonnen omtrent het al 'of niet wenschelijke van opschortiug der plan nen van aanleg van de spoorwegen in Zuid-Beveland, ook nog de meeniDg dienaangaande van den Raad te ver nemen. In verband hiermede merken B. en W. het volgende op Het wil ons voorkomen, omtrent deze zoo belangrijke zaak het volgende te moeten opmerken De totstandkoming der verschillende wetten en besluiten van openbare colleges, op dezen spoorwegaanleg be trekking hebbende heeft waarlijk niet in een overijlde stemming of zonder behoorlijke voorbereiding plaats gehad. Integendeel was hiermede gemoeid een tijdvak van ongeveer twintig jaren, waarin diverse plannen werden samen gesteld, verworpen en weder gewijzigd. Thans nu alles gereed is, aankoop van gronden reeds in belangrijke mate heeft plaats gehad en de noodige grond- en andere werken spoedig zullen aanvangeD, achten enkele personen zich geroepen een actie te gaan voeren,om, gelijk zij beweren, opschorting te verkrijgen. Leest men de verschillende daarover in de bladeu opgenomen ingezonden stuk ken, dan komt men tot de conclusie, dat door verschillende inzenders, voor zooveel ze bij opschorting der plannen geen particulier belang hebben, een spoorweg wordt beschouwd, als een weeldeartikel, waarbij slechts belang hebben enkelen wier beroep het mede brengt dat zij zich dikwijls verplaatsen. In bedoelde stukken toch wordt steeds beweerd, dat automobiel omnibussen evengoed, ja zelfs beter in de behoefte kunnen voorzien. Deze inzenders verliezen geheel uit het cog, dat bij alle spoorwegen, (zeer enkele uitgezonderd) juist bet personen ver/oer bijzaak, doch integendeel, het goederen vervoer hoofdzaak is. Dat evenwel ook op een belangrijk personenvervoer gerekend mag worden, bewijzen wel de overladen motorbussen, die meermalen, vooral in de richting Hoedekenskerke, vertrekken, en waarin men vaak een half uur te voreu plaats neemt om slechts de zekerheid te bezitten, mede genomen te zullen worden. Goederen vervoer door middel van geregelde vrachtautomobieldiensten zou dermate ruïaeus zijn voor de beslaande wegen, dat de voor het onderhoud daarvan te besteden kosten o.i. verre het bedrag zouden overtreffen, hetwelk thans als jaarlijksche bijbrage aan de lokaal spoorwegmaatschappij moet worden uit gegeven, en hetwelk men door stop zetting der plannen denkt uit te sparen. Het is dan ook opmerkelijk en van hun standpunt bezien, zeer begrijpelijk, dat door de tegenstanders van den spoorweg van goederenvervoer niet of althans nagenoeg niet gerept wordt. Uitgaande van een eenmaal o.i verkeerdelijk ingenomen standpunt, wordt de thans heerschende malaise aangevoerd als een argument tot stop zetting der plannen, doch men verliest uit het oog, dat juist een allerbelang rijkste factor van wederopbloei is ge legen in snelle en goede middelen voor vrachtvervoer. Dat deze stelling verre van een theoretische is, doch geheel haar steun vindt in de werkeliikheid, bewijst wel de sterke opbloei van de vroeger geheel geïsoleerd liggende streken in het oosten van ons land. Waar in die streken van heide en veen de spoorwegen zulk een belangrijke verheffing van het oeconomisch en beschavingspeil der ingezetenen hebben teweeg gebracht, daar mag met alle reden worden verwacht, dat zulks nog in veel grootere mate het geval zal zijn in Zuid-Beveland, met zijn rijken bodem. Tenslotte nog ditmocht het onver hoopt aan de verschillende agitators gelukken om de spoorwegplannen te doen opschorten, dan is het verkrijgen van spoorwegen beslist voor lange jaren voor de bevolking van Zuid-Beve land uitgesloten en zullen de daarvoor op de staatsbegrooting uitgetrokken gelden ongetwijfeld spoedig worden aangewend voor spoorwegaanleg in an dere streken waar men minder kort zichtig is en het nieuwe vervoermiddel met open armen zal ontvangen. De door de bewoners van Zuid-Beveland in den vorm van Rijksbelasting opge brachte gelden zullen dan worden benut in streken, waarmede ons eiland in geen enkele relatie staat. Mitsdien meeneD B. W. den Raad ernstig in overweging te moeten geven aan te dringen op een z )o spoedig mogelijk verder uitvoeren der bestaande plannen. Erfpacht „La Vitesse B eD W. stellen voor ingaande 1 Januari 1923 het aantal centiaren w.ater dat de N. V. La Vitesse in erfpacht heeft op haar verzoek te verminderen van 2985 centiaten tot Hhl450 centiaren en den jaarlijkschen canon van f 85 tot f 41,30, Het liefst zagsn B. en W. de boomen geheel verdwijnen uit het vestwater, daar een en ander een weinig fraai aspect oplevert. Belasting op vermakelijkheden. B. en W. stellen voor Let woord „openbare" uit de bestaande verorde ningen te doen vervallen, zoodat de belasting op openbare vermakelijkheden zich niet enkel tot de openbare zal uitstrekken, doch ook tot de niet- openbare. Rijksverkeersweg Ten behoeve van den aanleg van den nieuwen Rijksverkeersweg op Zuid- Beveland zullen nog door de gemeente moeten worden aangekocht een drietal stukjes grond te zamen 0.08.80 H. A. De eerste twee behooren aan het Burgerlijk Armbestuur alhier, terwijl het derde eigendom is van de erven Wed. Molijnde Fouw. De eigenaren zijn genegen den grond aan de gemeente over te doen tegen de bereids door drie deskundigen ge taxeerde waarde van f 1.35 per centiare, zoodat de totale koopsom zal bedagen f1188.waarvan 80 pCt. of f 950.40 komt ten laste van het Rijk en der halve voor rekening der gemeente blijft f 237 60. B. en W. stellen voor tot gemelden aankoop te besluiten. Benoeming leden stembureaux. Wederom moeten voor den tijd van vier jaren worden benoemd de leden en piaatsverv. leden der stembureaux voor de verkiezingen voorden gemeen teraad en de Prov. Staten. B. en W. geven den volgenden leiddraad Hoofdstembureau. Voorzitter de Burgemeester. Leden Mr. J.H.M.Stieger. P. üosterbaan. Mr. J. W. Goedblced. M. P. de Looff. PI. leden J, A. Flink. J. de Die. D. A. Constandse. Stembureaux. Stemdistrict I. Voorzitter ambtshalve de Burgemeester PI. voorz.L. Duvekot Cz. Leden P. Oosterbaan. J. de Die. PI. leden J. Donner Sr. Mevr. A. SillevisOkker. Stemdistrict II. Voorzitter D. D. v. d. Bout. Leden J. W. Vienings. J. A. Flink. PI. leden I. Wessel. G. Adriaansen. Stemdistrict III. Voorzitter: Mr. J. H. M. Stieger. Leden A. L. van Melle. D. A. Constandse. PI. leden A. M. van Paasseu. P. Crucq. Stemdistrict IV. VoorzitterMr. J. W. Goedbloed. Leden M. P. de Looff. A. Blaas. Pi. leden Chr. C. van der Does. J. van Riet. DE WRAAK. Poincaré heeft Bonar Law naar het station gebracht. Parijs. De meeste bladen beschou wen het gebeurde als een vriendschap pelijke breuk. Het zou om te lachen zijn, als het niet zoo indroevig was, deze bewoor dingen, waarin de Fraasche bladen het fiasco van de Parijsche conferentie aan het publiek ter kennis brachten. De wegen van Frankrijk en Enge land scheiden zich hier. Frankrijk zal zeer waarschijnlijk samen met België en Italië de verwezenlijking van zijn plannen ten opzichte van den over wonnen vijand voortzetten. Om te beginnen zal de commissie van herstel constateeren dat Duitschland in ge breke gebleven is i. z. de levering van de hout-, de steenkool en de stikstofhoudende producten. Dan zal Frankrijk nog afwachten den datum van 15 Januari, waarop Duitschland 500 millioen mark zal moeten betalen men verwacht en hoopt in Parjjs dat dit niet zal kunnen geschieden en dan gaat het los op de z,g. productieve panden. Men is geneigd om in deze zaak aan Engeland een mooie rol toe te schrijven, maar hiermede moet men toch voorzichtig zijn. Engeland heeft zijn oorlogsdoel bereikt. De Daily Herald, het blad der Engelsche arbei derspartij, vestigt hierop nog eens de aandacht en schrijft „De kwestie is niet dat Frankrijk

Krantenbank Zeeland

Volksblad | 1923 | | pagina 2