Stadsnieuws.
Uit den Vreemde.
„Christus, gelijk hij hier eu daar leeft
in orthodoxe prediking" (Roessigh).
Maar als dit de ernstige begeerte is
van ons, orthodoxen (en ik zal hierin
toch wel niet alleen staan) laten we
dan den vrijzinnigen geven wat hun
toekomteigen predikanten en gele
genheid voor eigen godsdienstoefening
in onze en hunne kerk. Dan binden
we hen aan die kerk en daarmede ook
aan ons en zullen ze onder den indruk
komen, dat het ons te doen is, heilig
en beslist, om hunne zaligheid door
het geloof in Christus. Vooral op die
vrijzinnigen, die met ons een belijdenis
van „zonde en genade* deeleD,
moet ons eenzijdig kerkelijk streven
een pijnlijken indruk maken. Ze zullen
er bedroefd om zijn. „Sion moet door
recht verlost worden*, maar als we
hier mee instemmen, met recht te doen,
„blind voor de uitkomst, ziende in het
gebod*, omdat we gelooven in Gods
voorzienigheid. Niet door geweld, maar
door Zijn geest zal alles op de zege
praal van het Godsrijk uitloopen.
Landarbeiders
Het hoofdbestuur van den Neder!.
Landarbeidersbond heeft zich tot al de
betrokken gemeentebesturen gewend,
met het verzoek om steun voor de
tegen werkloosheid verzekerde land
arbeiders, die de laatste drie jaren de
reglementaire 6 weken hebben ge
trokken en nu geen werkloozenuitkee-
ring mogen ontvangen. Voor die leden
wordt gevraagd werkverschaffing of
invoering van een steunregeling.
Faillissementen in Nederland.
Volgens mededeeling van het Han
delsinformatiebureau van Van der Graaf
Co.'s Bureaux voor den Handel zijn
over de afgeloopen week, eindigende
5 Jan. in Nederland uitgesproken 67
faillissementen tegen 50 faillissementen
in dezelfde week van het vorige jaar.
Land- en Tuinbouwongevallenwet.
De Land- en Tuinbouwongevallenwet
is tot nog toe slechts gedeeltelijk in
werking getreden. Nog niet van kracht
is o.a. de bepaling van art. 2, welke
verklaart^ dat de arbeiders in de ver-
zekeringsplichtige bedrijven tegen on
gevallen verzekerd zijn. Zoolang die
bepaling niet in werking is getreden,
hangt de nieuwe verzekering in de
lucht. Naar de nieuwe verzekering in
de lucht. Naar aan de Tel. wordt me
degedeeld zal het wel 1 April zoo niet
1 Mei worden alvorens ook die bepa
ling in werking treedt.
Uit het Drukkersbedrijf.
De staking van de typografen in
het heele land is zoo goed als geëindigd,
behalve in Groningen, Assen, in Twente,
Zutphen, Apeldoorn en Den Haag.
Overal wordt op de voorwaarden van
het nieuwe C. A. O. gewerkt.
Brand. Zondagnacht is er
brand uitgebroken in perceel Anjelier-
straat 12 te Amsterdam. Toen de
brandweer kwam, stond het voorge
deelte van de tweede verdieping in
lichte laaie. Men vermoedde dat er
twee kinderen in het brandende huis
warenbrandweerlieden wisten een
achterkamer, die vol rook stond binnen
te gaan en zij vonden daar inderdaad
een jongetje en een meisje op een
kermisbed op den grond. De kinderen
werden in bewusteloozen toestand naar
de eerste verdieping gebracht en daar
door toepassing van kunstmatige adem
haling bijgebracht. Zij hadden ernstige
brandwonden door de groote hitte in
het vertrek waar zij gevonden waren
was de verf van de zoldering vloei
baar geworden- en op de kinderen
gedropen. De geneeskundige dienst
heeft hen naar het Binnengasthuis
vervoerd. Twee andere, groote kinderen
waren bijtijds wakker geworden en
waren naar de buren gevlucht. De
ouders waren niet thuis.
De brandweer was den brand spoe
dig meester. De voorkamer is uitge
brand, de achterkamer heeft belangrijke
schade gekregen. De brand is ontstaan
doordat een petroleumlampje op- de
eerste verdieping zoo dicht bij de
zoldering was geplaatst, dat deze door
brandde, waarna de geheele verdieping
werd aaDgetast.
De toestand van de beide kinderen
is zorgelijk.
Raadsagenda.
Openbare vergadering van den raad
der Gemeente Goes op Donderdag, den
11 Januari 1923, des namiddags twee
uur.
Punten van behandeling
1. Ingekomen stukken.
2. Verzoeken om afschrijving van
belasting.
.3 Verzoek van de N. V. „La Vitesse"
om te beëindigen de erfpacht van een
gedeelte water der Westvest,
4. Voorste] tot wijziging der veror
dening op de heffing eener belasting
op vermakelijkheden.
5. Verzoek van Gedepuleerde Staten
om advies betreffende het al of niet
wenschelijke van opschorting van den
aanleg van spoorwegen in Zuil-Beve
land.
6. Voorstel tot aankoop van eenige
stukjes grond ten behoeve van den
Rijksverkeersweg.
7. Reclames schoolgeld.
Stukken voor den Gemeenteraad,
Spoorwegen in Zuid-Beveland.
Gedeputeerde Staten wenschen na
eerst het advies van B. en W. te hebben
ingewonnen omtrent het al 'of niet
wenschelijke van opschortiug der plan
nen van aanleg van de spoorwegen in
Zuid-Beveland, ook nog de meeniDg
dienaangaande van den Raad te ver
nemen.
In verband hiermede merken B. en
W. het volgende op
Het wil ons voorkomen, omtrent
deze zoo belangrijke zaak het volgende
te moeten opmerken
De totstandkoming der verschillende
wetten en besluiten van openbare
colleges, op dezen spoorwegaanleg be
trekking hebbende heeft waarlijk niet
in een overijlde stemming of zonder
behoorlijke voorbereiding plaats gehad.
Integendeel was hiermede gemoeid een
tijdvak van ongeveer twintig jaren,
waarin diverse plannen werden samen
gesteld, verworpen en weder gewijzigd.
Thans nu alles gereed is, aankoop van
gronden reeds in belangrijke mate heeft
plaats gehad en de noodige grond- en
andere werken spoedig zullen aanvangeD,
achten enkele personen zich geroepen
een actie te gaan voeren,om, gelijk
zij beweren, opschorting te verkrijgen.
Leest men de verschillende daarover in
de bladeu opgenomen ingezonden stuk
ken, dan komt men tot de conclusie,
dat door verschillende inzenders, voor
zooveel ze bij opschorting der plannen
geen particulier belang hebben, een
spoorweg wordt beschouwd, als een
weeldeartikel, waarbij slechts belang
hebben enkelen wier beroep het mede
brengt dat zij zich dikwijls verplaatsen.
In bedoelde stukken toch wordt
steeds beweerd, dat automobiel
omnibussen evengoed, ja zelfs beter in
de behoefte kunnen voorzien. Deze
inzenders verliezen geheel uit het cog,
dat bij alle spoorwegen, (zeer enkele
uitgezonderd) juist bet personen ver/oer
bijzaak, doch integendeel, het goederen
vervoer hoofdzaak is. Dat evenwel ook
op een belangrijk personenvervoer
gerekend mag worden, bewijzen wel de
overladen motorbussen, die meermalen,
vooral in de richting Hoedekenskerke,
vertrekken, en waarin men vaak een
half uur te voreu plaats neemt om
slechts de zekerheid te bezitten, mede
genomen te zullen worden. Goederen
vervoer door middel van geregelde
vrachtautomobieldiensten zou dermate
ruïaeus zijn voor de beslaande wegen,
dat de voor het onderhoud daarvan te
besteden kosten o.i. verre het bedrag
zouden overtreffen, hetwelk thans als
jaarlijksche bijbrage aan de lokaal
spoorwegmaatschappij moet worden uit
gegeven, en hetwelk men door stop
zetting der plannen denkt uit te
sparen. Het is dan ook opmerkelijk en
van hun standpunt bezien, zeer
begrijpelijk, dat door de tegenstanders
van den spoorweg van goederenvervoer
niet of althans nagenoeg niet gerept
wordt.
Uitgaande van een eenmaal o.i
verkeerdelijk ingenomen standpunt,
wordt de thans heerschende malaise
aangevoerd als een argument tot stop
zetting der plannen, doch men verliest
uit het oog, dat juist een allerbelang
rijkste factor van wederopbloei is ge
legen in snelle en goede middelen voor
vrachtvervoer. Dat deze stelling verre
van een theoretische is, doch geheel
haar steun vindt in de werkeliikheid,
bewijst wel de sterke opbloei van de
vroeger geheel geïsoleerd liggende
streken in het oosten van ons land.
Waar in die streken van heide en veen
de spoorwegen zulk een belangrijke
verheffing van het oeconomisch en
beschavingspeil der ingezetenen hebben
teweeg gebracht, daar mag met alle
reden worden verwacht, dat zulks nog
in veel grootere mate het geval zal
zijn in Zuid-Beveland, met zijn rijken
bodem.
Tenslotte nog ditmocht het onver
hoopt aan de verschillende agitators
gelukken om de spoorwegplannen te
doen opschorten, dan is het verkrijgen
van spoorwegen beslist voor lange
jaren voor de bevolking van Zuid-Beve
land uitgesloten en zullen de daarvoor
op de staatsbegrooting uitgetrokken
gelden ongetwijfeld spoedig worden
aangewend voor spoorwegaanleg in an
dere streken waar men minder kort
zichtig is en het nieuwe vervoermiddel
met open armen zal ontvangen. De
door de bewoners van Zuid-Beveland
in den vorm van Rijksbelasting opge
brachte gelden zullen dan worden
benut in streken, waarmede ons eiland
in geen enkele relatie staat.
Mitsdien meeneD B. W. den Raad
ernstig in overweging te moeten geven
aan te dringen op een z )o spoedig
mogelijk verder uitvoeren der bestaande
plannen.
Erfpacht „La Vitesse
B eD W. stellen voor ingaande 1
Januari 1923 het aantal centiaren
w.ater dat de N. V. La Vitesse in
erfpacht heeft op haar verzoek te
verminderen van 2985 centiaten tot
Hhl450 centiaren en den jaarlijkschen
canon van f 85 tot f 41,30,
Het liefst zagsn B. en W. de boomen
geheel verdwijnen uit het vestwater,
daar een en ander een weinig fraai
aspect oplevert.
Belasting op vermakelijkheden.
B. en W. stellen voor Let woord
„openbare" uit de bestaande verorde
ningen te doen vervallen, zoodat de
belasting op openbare vermakelijkheden
zich niet enkel tot de openbare zal
uitstrekken, doch ook tot de niet-
openbare.
Rijksverkeersweg
Ten behoeve van den aanleg van
den nieuwen Rijksverkeersweg op Zuid-
Beveland zullen nog door de gemeente
moeten worden aangekocht een drietal
stukjes grond te zamen 0.08.80 H. A.
De eerste twee behooren aan het
Burgerlijk Armbestuur alhier, terwijl
het derde eigendom is van de erven
Wed. Molijnde Fouw.
De eigenaren zijn genegen den grond
aan de gemeente over te doen tegen
de bereids door drie deskundigen ge
taxeerde waarde van f 1.35 per centiare,
zoodat de totale koopsom zal bedagen
f1188.waarvan 80 pCt. of f 950.40
komt ten laste van het Rijk en der
halve voor rekening der gemeente blijft
f 237 60.
B. en W. stellen voor tot gemelden
aankoop te besluiten.
Benoeming leden stembureaux.
Wederom moeten voor den tijd van
vier jaren worden benoemd de leden
en piaatsverv. leden der stembureaux
voor de verkiezingen voorden gemeen
teraad en de Prov. Staten. B. en W.
geven den volgenden leiddraad
Hoofdstembureau.
Voorzitter de Burgemeester.
Leden Mr. J.H.M.Stieger.
P. üosterbaan.
Mr. J. W. Goedblced.
M. P. de Looff.
PI. leden J, A. Flink.
J. de Die.
D. A. Constandse.
Stembureaux.
Stemdistrict I.
Voorzitter ambtshalve de Burgemeester
PI. voorz.L. Duvekot Cz.
Leden P. Oosterbaan.
J. de Die.
PI. leden J. Donner Sr.
Mevr. A. SillevisOkker.
Stemdistrict II.
Voorzitter D. D. v. d. Bout.
Leden J. W. Vienings.
J. A. Flink.
PI. leden I. Wessel.
G. Adriaansen.
Stemdistrict III.
Voorzitter: Mr. J. H. M. Stieger.
Leden A. L. van Melle.
D. A. Constandse.
PI. leden A. M. van Paasseu.
P. Crucq.
Stemdistrict IV.
VoorzitterMr. J. W. Goedbloed.
Leden M. P. de Looff.
A. Blaas.
Pi. leden Chr. C. van der Does.
J. van Riet.
DE WRAAK.
Poincaré heeft Bonar Law naar het
station gebracht.
Parijs. De meeste bladen beschou
wen het gebeurde als een vriendschap
pelijke breuk.
Het zou om te lachen zijn, als het
niet zoo indroevig was, deze bewoor
dingen, waarin de Fraasche bladen het
fiasco van de Parijsche conferentie aan
het publiek ter kennis brachten.
De wegen van Frankrijk en Enge
land scheiden zich hier. Frankrijk zal
zeer waarschijnlijk samen met België
en Italië de verwezenlijking van zijn
plannen ten opzichte van den over
wonnen vijand voortzetten. Om te
beginnen zal de commissie van herstel
constateeren dat Duitschland in ge
breke gebleven is i. z. de levering
van de hout-, de steenkool en de
stikstofhoudende producten. Dan zal
Frankrijk nog afwachten den datum
van 15 Januari, waarop Duitschland
500 millioen mark zal moeten betalen
men verwacht en hoopt in Parjjs
dat dit niet zal kunnen geschieden en
dan gaat het los op de z,g. productieve
panden.
Men is geneigd om in deze zaak
aan Engeland een mooie rol toe te
schrijven, maar hiermede moet men
toch voorzichtig zijn. Engeland heeft
zijn oorlogsdoel bereikt. De Daily
Herald, het blad der Engelsche arbei
derspartij, vestigt hierop nog eens de
aandacht en schrijft
„De kwestie is niet dat Frankrijk