No, 3
Zaterdag 6 Januari 1923
Te veel van het goede.
FEUILLETON
Een geheimzinnig geval.
Dit blad verschijnt Woensdag en Zaterdag.
Abonnementsprijs voor Goes 5° c-a* pc kwartaal,
voor buiten Goes f 1,50 per halt jaar franco per post.
ADVERTENTIËN voor Dinsdag- e»
Vrijdagmiddag 12 UUP te bezorgen
bij N.V, Goesche Courant
en Kleeuwens Ross'
Drukkers- en Uitgeversbedrijf.
Advertentiën 10 ct. per regel.
Bij contracteeren van minstens 1000 regels per jaar
zeer belangrijke reductie.
Adverteatiën, als geboorte-, huwelijks-, verjarlngs-, doodberichte® en de daarop betrekking hebbende dankbetuigingen, niet aaatr dan acht
regels beslaande, voot den prijs van f 1,
Onze tegenwoordige, beschaafde
wereld kan er zich niet over be
klagen, dat de „sport" weinig beoe
fend wordt. De soorten ervan reeds
zijn velegymnastiek, voetballen,
korfballen, tennissen, hardloopen,
zwemmen, worstelen, boksen, enz.
Het aantal beoefenaars is moeielijk
te benaderen; het aantal belang
stellenden, die bij duizenden de
groote inrichtingen, stadions, vullen,
als daar een sportuitvoering of een
dito wedstryd plaats heeft, of die
in de kranten de kolommen, neen,
de bladzijden met sportnieuws ver
slinden, is legio. Neen, de ontwik
keling, de „kuituur** van het lichaam
en zijn krachten, komt waarlijk
niet te kort.
De oude Grieken, bekend om hun
heerlijke, fijne en hooge beschaving,
deden ook he.d wat aan „sport",
aan allerlei lichaamsoefeningen. Hun
sport was gegrondvest op het woord
hunner wijzeneen gezonde ziel
kan slechts in een gezond lichaam
wonen. Doch daarbij hielden ze ook
volkomen in eere dat andere wijze
gezegdehoud maat in alle dingen.
Zij ontwikkelden hun lichamelijke
krachten niet te weinig en niet te
veel. De gaven van ziel, geest en
gemoed leden geen schade, maar
stonden minstens in even hooge
achting en werden dan ook evenzeer
ontwikkeld en gevormd als die van
het lichaam. Zoo kregen ze een
harmonische, een evenmatige vor
ming z„o waren ze naar alle zyden
mensch.
En thans? Het maathouden in
51
Roman van H. W.
Ze zag dus niet hoe haar schoone
meesteres in een zwartzijden kleed,
het hoofd met een donkeren kanten
doek bedekt, onhoorbaar op het
terras verscheen, zich met een
vluchtigen blik overtuigde, dat Jane
had gedaan wat ze eiken Zondag
avond als haar recht beschouwde,
wanneer haar diensten niet werden
verlaDgd, toen de trappen van het
terras voorzichtig afdaalde en in
het donkere door haagdoren be
schaduwd pad verdween.
XIV.
In Weenen's aristocratische krin
gen wekte sinds kort de verschijning
van een jongen cavalier ieders
opmerkzaamheid't was een jong-
mensch, dat alle voorrechten in
zich vereenigde, welke geboorte,
alle dingen is voor de meerderheid
een onbekend iets. Met zieke, wilde
overdrijving holt men in onze dagen
in één richting, in plaats van met
kal men gang in twee richtingen
te loopen. 't Is, of alleen lichaams
kracht nog waarde heeft. En van
die meening uitgaande, luistert men
naar geen rem, geen breidel, waar
door het streven des tijds in juiste
baan kon worden gehouden. Om de
stoffelijke krachten tot het hoogste
punt op te voeren en aan de schare
te toonen, hoe ver men op dien
weg al gekomen is, schrikt men
voor geen enkel middel, ook niet
voor het ruwste, het onbeschaafdste
en onbeschaamdste, terug. Het aller
ergst, menschonteerend zelfs, gaat
het toe bij het boksen, zoodat dit
zelfs, goddank, in vele plaatsen van
ons land verboden is, tenminste
openbare vertooningen ervan. Maar
ook verschillende andere takken
van sport gaan in dit opzicht niet
geheel vry uit.
Merkwaardig en treffend van
juistheid is, wat een bekend Duitsch
schry ver, die zelf veel voor lichaams
oefeningen voelt, van bedoelde over
drijving getuigt. Geestesoefening,
zegt hij, moet het opperste doel der
lichaamsoefening zijnhet lichaam
moet aan den geest worden over
gegeven, wanneer wy de krachten
van geest en karakter voor de
nauwkeurige, energieke, opmerk
zame verrichting van lichaamsarbeid
willen beschikbaar hebben. Overal,
waar lichaamskuituur de spil is,
waar alles om draait en waar zij
niet aan de hoogere eischen onder
geschikt wordt gemaakt, ontwikkelt
zich snel een zeer onbehaaglijk
menschensoort van een geheel naar
opvoeding, geest, fortuin, een onbe
rispelijke gestalte, frisch, jeugdig,
overmoedig gelaat en overvloeiende
levenskracht schenken kunnen.
Graaf de Sesto, ongeveer zes-en-
twintig jaren oud, bewoonde eenige
prachtig ingerichte appartementen
in een der beste hotelsverteerde
veel geld werd met onderscheiding
ontvangen in de toongevende huizen
voor welke hy aanbevelingen had,
en vooral voorgetrokken, door de
vrouwen die in hem een schoon
man en volmaakt cavalier zagen,
in wien alle gaven en talenten
vereenigd waren.
In eenige huizen ondervond hij
een buitengewone belangstelling,
namelijk waar huwbare dochters
w?ren, die hy echter alle, zonder
onderscheid, geen meerdere opmerk
zaamheid schonk dan de beleefdheid
voorschreef. Hij nam alles aan, als
iets wat hem natuurlijk toekwam
en scheen niet geneigd er meer
voor te geven dan de betamelijkheid
vorderde. Zelfs bleef hy hierin nog
wel eens ietwat ten achter, als
iemand, die totaal in alles verwend
is. Hy zocht de wereld e de ge-
buiten gerichte, zeer rumoerige en
ongeestelij ke man nelij kheid, die opge
blazen is van stoffelijke zelfbewust
heid en drukdoenerij, vol lawaaierige
zelfingenomenheid, niets entziend,
tegenmaatschappelyk tot in de
geringste bijzonderheden van hun
optreden. De wedijver in het stof
felijke verdringt immers, ook by de
meer begaafden, vaak alle andere
belangen uit de zielhet verheffend
gevoel der lichamelyke krachtsont
plooiing en van het uitmunten
boven anderen overstemt de fijnere
talenten en gevoelens en leidt tot
een spierploertendom, tot een ge
blaseerde en geringschattende stem
ming ten opzichte van alles, wat
men beschaving des harten, ziele-
kultuur, noemt Ten slotte verkrijgen
door den overdreven et redienst van
lichamelijke belangen alle stoffelijke
lusten en behoeften een nieuwe
driestheid, zoodat men het woord
van den Griekschen dichter leert
begrijpen„Er zyn in Attica (een
deel van Griekenland) slechte kerels
de slechtste echter zijn de kraeht-
menschen".
Het is duidelijk, niet waar, lezer
dat de bedoelde benadeeling van
het karakter ten slotte ook de
lichamelyke gezondheid aantast.
Wanneer het gevoel niet de wacht
houdt over het lichaam, dan worden
de heerlijkste lichaamskrachten
weerloos opgeofferd aan de harts
tochten of de eerzucht of den
zwymel der vermaken, Tolstoï, de
beroemde Rus, zegt met recht
„Slechts een gezonde ziel houdt het
lichaam gezondeen zedelijk leven
sluit alle voorwaarden voor gezond
heid in zicharbeid, eenvoudige
voeding, onthouding, kuischheid".
noegens, zooals hij dat verkoos
speelde, als 't zijn moest, in de club
om grof geld; gallopeerde op zijn
brandvos in 't wandeluur op het
Prater en ontbrak nergens waar de
beau-monde of 't publiek byeen-
kwam, noch in theaters en op
concerten, noch in de publieke
etablissementen buiten de stad.
De naam van graaf Sesto was
eensklaps een parool geworden hij
bezat de gaaf leven aan 't gesprek
by te zetten hij strooide gevleu
gelde woorden uit, maar maakte
ook met de noodige onverschilligheid
dezen en genen tot het doelwit
zyner scherts.
Hy scheen verder nauw bevriend
met een jongen Noordduitscher, met
wien men hem dagelijks in gezel
schap zagmet wien hij op de
promenade de heen en weer trek
kende beau-monde in oogenschouw
nam, de volksuitspaningen en
schouwburgen bezocht.
Den laatste kende men reeds als
een Duitsch officier, die een jaar
non-activiteit had genomen om iets
van de wereld te zien. Men hield
dus ook den heer Yon Bodenberg
Een hoofdoorzaak voor de neiging
tot o verdry ving op het gebied der
lichamelijke opvoeding ligt stellig
in de oppervlakkige, geheel onjuiste
opvatting, dat juist deze lichaams
verrichtingen en hardingen d&
eigenlijke school der mannelijkheid
zijn. Reeds de Grieksche wysgeer
Aristoteles heeft deze dwaling be
streden en tegen de eenzydige
manier der lichamelijke vorming
dit aangevoerd„Een grove en
ongelouterde ziel zal minder tot
hoogen moed in staat zijn dan een
teere ziel, die zoodanig is opgevoed,
dat zij steeds op kiesche wijze
rekening heeft leeren houden met
de gevoelens van schaamte en eer".
De stemming der sportmaniakken
bederft, ja, verpest al wat uit den
geest en het gemoed spruit. Ze
verdryft alle schoonheid en stelt er
grofheid, leelijkheid, liederlijkheid
voor in de plaats. Dat openbaart
zich tegenwoordig niet het minst
op kunstgebied. Hedendaagsche
verhalen, ook van de beroemdste
schrijvers, zelfs van vrouwen, zyn
maar al te vaak ongenietbaar door
het afschilderen en uitpluizen van
toestanden op stoffelijk gebied van
den meest stuitenden aard. Met het
werk van sommige schilders is het
niet veel beter. En behalve het grof
zinnelijke komt hier ook het on
mogelijke een woord meespreken.
Er bestaat in de schilderkunst een
manier, die men met een vreemd
woord „kubisme9 noemt. Wat een
kubistisch schilder op het doek
smeert, is het leelijkste, vierkante
kladwerk van een heel kleinen
schooljongen. Begrypen, wat hy heeft
willen schilderen, doet niemand
anders dan de maker alleen en na
voor een vermogend man. Hij nam
deel aan de kostbare liefhebberyen
van zijn vriendhield zich echter
zorgvuldig op een afstand van de
voorname gezelschapskringen en
bedankte voor elke invitatie. Hy
scheen ook veel minder dan zyn
vriend een man van de wereld te
zijn en ging nog al eens dikwyls
zyn eigen eenzamen weg, om. zooals
hij zei, het volk te leeren kennen.
De dameswereld, die zulk een
bijzondere belangstelling voor Sesto
aan den dag legde, zag nu juist niet
met een welwillend oog, hoe de
jonge man in den laatsten tyd zijn
humor had verloren en in het
theater gaarne zijne opmerkzaam
heid wijdde aan een loge, die
overigens het mikpunt was van alle
tooneelkijkers, namely k wanneer
Afra er zat, die een bijzondere nei
ging scheen te koesteren voor het
theateren met niet geringe belang
stelling merkte men op, dat de
opmerkzaamheid van den jongen
graaf uit de loge werd beantwoord,
ja, zooals eenigen beweerden, werd
uitgelokt.
(Wordt vervolgd
VOL