No, 3 Zaterdag 6 Januari 1923 Te veel van het goede. FEUILLETON Een geheimzinnig geval. Dit blad verschijnt Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs voor Goes 5° c-a* pc kwartaal, voor buiten Goes f 1,50 per halt jaar franco per post. ADVERTENTIËN voor Dinsdag- e» Vrijdagmiddag 12 UUP te bezorgen bij N.V, Goesche Courant en Kleeuwens Ross' Drukkers- en Uitgeversbedrijf. Advertentiën 10 ct. per regel. Bij contracteeren van minstens 1000 regels per jaar zeer belangrijke reductie. Adverteatiën, als geboorte-, huwelijks-, verjarlngs-, doodberichte® en de daarop betrekking hebbende dankbetuigingen, niet aaatr dan acht regels beslaande, voot den prijs van f 1, Onze tegenwoordige, beschaafde wereld kan er zich niet over be klagen, dat de „sport" weinig beoe fend wordt. De soorten ervan reeds zijn velegymnastiek, voetballen, korfballen, tennissen, hardloopen, zwemmen, worstelen, boksen, enz. Het aantal beoefenaars is moeielijk te benaderen; het aantal belang stellenden, die bij duizenden de groote inrichtingen, stadions, vullen, als daar een sportuitvoering of een dito wedstryd plaats heeft, of die in de kranten de kolommen, neen, de bladzijden met sportnieuws ver slinden, is legio. Neen, de ontwik keling, de „kuituur** van het lichaam en zijn krachten, komt waarlijk niet te kort. De oude Grieken, bekend om hun heerlijke, fijne en hooge beschaving, deden ook he.d wat aan „sport", aan allerlei lichaamsoefeningen. Hun sport was gegrondvest op het woord hunner wijzeneen gezonde ziel kan slechts in een gezond lichaam wonen. Doch daarbij hielden ze ook volkomen in eere dat andere wijze gezegdehoud maat in alle dingen. Zij ontwikkelden hun lichamelijke krachten niet te weinig en niet te veel. De gaven van ziel, geest en gemoed leden geen schade, maar stonden minstens in even hooge achting en werden dan ook evenzeer ontwikkeld en gevormd als die van het lichaam. Zoo kregen ze een harmonische, een evenmatige vor ming z„o waren ze naar alle zyden mensch. En thans? Het maathouden in 51 Roman van H. W. Ze zag dus niet hoe haar schoone meesteres in een zwartzijden kleed, het hoofd met een donkeren kanten doek bedekt, onhoorbaar op het terras verscheen, zich met een vluchtigen blik overtuigde, dat Jane had gedaan wat ze eiken Zondag avond als haar recht beschouwde, wanneer haar diensten niet werden verlaDgd, toen de trappen van het terras voorzichtig afdaalde en in het donkere door haagdoren be schaduwd pad verdween. XIV. In Weenen's aristocratische krin gen wekte sinds kort de verschijning van een jongen cavalier ieders opmerkzaamheid't was een jong- mensch, dat alle voorrechten in zich vereenigde, welke geboorte, alle dingen is voor de meerderheid een onbekend iets. Met zieke, wilde overdrijving holt men in onze dagen in één richting, in plaats van met kal men gang in twee richtingen te loopen. 't Is, of alleen lichaams kracht nog waarde heeft. En van die meening uitgaande, luistert men naar geen rem, geen breidel, waar door het streven des tijds in juiste baan kon worden gehouden. Om de stoffelijke krachten tot het hoogste punt op te voeren en aan de schare te toonen, hoe ver men op dien weg al gekomen is, schrikt men voor geen enkel middel, ook niet voor het ruwste, het onbeschaafdste en onbeschaamdste, terug. Het aller ergst, menschonteerend zelfs, gaat het toe bij het boksen, zoodat dit zelfs, goddank, in vele plaatsen van ons land verboden is, tenminste openbare vertooningen ervan. Maar ook verschillende andere takken van sport gaan in dit opzicht niet geheel vry uit. Merkwaardig en treffend van juistheid is, wat een bekend Duitsch schry ver, die zelf veel voor lichaams oefeningen voelt, van bedoelde over drijving getuigt. Geestesoefening, zegt hij, moet het opperste doel der lichaamsoefening zijnhet lichaam moet aan den geest worden over gegeven, wanneer wy de krachten van geest en karakter voor de nauwkeurige, energieke, opmerk zame verrichting van lichaamsarbeid willen beschikbaar hebben. Overal, waar lichaamskuituur de spil is, waar alles om draait en waar zij niet aan de hoogere eischen onder geschikt wordt gemaakt, ontwikkelt zich snel een zeer onbehaaglijk menschensoort van een geheel naar opvoeding, geest, fortuin, een onbe rispelijke gestalte, frisch, jeugdig, overmoedig gelaat en overvloeiende levenskracht schenken kunnen. Graaf de Sesto, ongeveer zes-en- twintig jaren oud, bewoonde eenige prachtig ingerichte appartementen in een der beste hotelsverteerde veel geld werd met onderscheiding ontvangen in de toongevende huizen voor welke hy aanbevelingen had, en vooral voorgetrokken, door de vrouwen die in hem een schoon man en volmaakt cavalier zagen, in wien alle gaven en talenten vereenigd waren. In eenige huizen ondervond hij een buitengewone belangstelling, namelijk waar huwbare dochters w?ren, die hy echter alle, zonder onderscheid, geen meerdere opmerk zaamheid schonk dan de beleefdheid voorschreef. Hij nam alles aan, als iets wat hem natuurlijk toekwam en scheen niet geneigd er meer voor te geven dan de betamelijkheid vorderde. Zelfs bleef hy hierin nog wel eens ietwat ten achter, als iemand, die totaal in alles verwend is. Hy zocht de wereld e de ge- buiten gerichte, zeer rumoerige en ongeestelij ke man nelij kheid, die opge blazen is van stoffelijke zelfbewust heid en drukdoenerij, vol lawaaierige zelfingenomenheid, niets entziend, tegenmaatschappelyk tot in de geringste bijzonderheden van hun optreden. De wedijver in het stof felijke verdringt immers, ook by de meer begaafden, vaak alle andere belangen uit de zielhet verheffend gevoel der lichamelyke krachtsont plooiing en van het uitmunten boven anderen overstemt de fijnere talenten en gevoelens en leidt tot een spierploertendom, tot een ge blaseerde en geringschattende stem ming ten opzichte van alles, wat men beschaving des harten, ziele- kultuur, noemt Ten slotte verkrijgen door den overdreven et redienst van lichamelijke belangen alle stoffelijke lusten en behoeften een nieuwe driestheid, zoodat men het woord van den Griekschen dichter leert begrijpen„Er zyn in Attica (een deel van Griekenland) slechte kerels de slechtste echter zijn de kraeht- menschen". Het is duidelijk, niet waar, lezer dat de bedoelde benadeeling van het karakter ten slotte ook de lichamelyke gezondheid aantast. Wanneer het gevoel niet de wacht houdt over het lichaam, dan worden de heerlijkste lichaamskrachten weerloos opgeofferd aan de harts tochten of de eerzucht of den zwymel der vermaken, Tolstoï, de beroemde Rus, zegt met recht „Slechts een gezonde ziel houdt het lichaam gezondeen zedelijk leven sluit alle voorwaarden voor gezond heid in zicharbeid, eenvoudige voeding, onthouding, kuischheid". noegens, zooals hij dat verkoos speelde, als 't zijn moest, in de club om grof geld; gallopeerde op zijn brandvos in 't wandeluur op het Prater en ontbrak nergens waar de beau-monde of 't publiek byeen- kwam, noch in theaters en op concerten, noch in de publieke etablissementen buiten de stad. De naam van graaf Sesto was eensklaps een parool geworden hij bezat de gaaf leven aan 't gesprek by te zetten hij strooide gevleu gelde woorden uit, maar maakte ook met de noodige onverschilligheid dezen en genen tot het doelwit zyner scherts. Hy scheen verder nauw bevriend met een jongen Noordduitscher, met wien men hem dagelijks in gezel schap zagmet wien hij op de promenade de heen en weer trek kende beau-monde in oogenschouw nam, de volksuitspaningen en schouwburgen bezocht. Den laatste kende men reeds als een Duitsch officier, die een jaar non-activiteit had genomen om iets van de wereld te zien. Men hield dus ook den heer Yon Bodenberg Een hoofdoorzaak voor de neiging tot o verdry ving op het gebied der lichamelijke opvoeding ligt stellig in de oppervlakkige, geheel onjuiste opvatting, dat juist deze lichaams verrichtingen en hardingen d& eigenlijke school der mannelijkheid zijn. Reeds de Grieksche wysgeer Aristoteles heeft deze dwaling be streden en tegen de eenzydige manier der lichamelijke vorming dit aangevoerd„Een grove en ongelouterde ziel zal minder tot hoogen moed in staat zijn dan een teere ziel, die zoodanig is opgevoed, dat zij steeds op kiesche wijze rekening heeft leeren houden met de gevoelens van schaamte en eer". De stemming der sportmaniakken bederft, ja, verpest al wat uit den geest en het gemoed spruit. Ze verdryft alle schoonheid en stelt er grofheid, leelijkheid, liederlijkheid voor in de plaats. Dat openbaart zich tegenwoordig niet het minst op kunstgebied. Hedendaagsche verhalen, ook van de beroemdste schrijvers, zelfs van vrouwen, zyn maar al te vaak ongenietbaar door het afschilderen en uitpluizen van toestanden op stoffelijk gebied van den meest stuitenden aard. Met het werk van sommige schilders is het niet veel beter. En behalve het grof zinnelijke komt hier ook het on mogelijke een woord meespreken. Er bestaat in de schilderkunst een manier, die men met een vreemd woord „kubisme9 noemt. Wat een kubistisch schilder op het doek smeert, is het leelijkste, vierkante kladwerk van een heel kleinen schooljongen. Begrypen, wat hy heeft willen schilderen, doet niemand anders dan de maker alleen en na voor een vermogend man. Hij nam deel aan de kostbare liefhebberyen van zijn vriendhield zich echter zorgvuldig op een afstand van de voorname gezelschapskringen en bedankte voor elke invitatie. Hy scheen ook veel minder dan zyn vriend een man van de wereld te zijn en ging nog al eens dikwyls zyn eigen eenzamen weg, om. zooals hij zei, het volk te leeren kennen. De dameswereld, die zulk een bijzondere belangstelling voor Sesto aan den dag legde, zag nu juist niet met een welwillend oog, hoe de jonge man in den laatsten tyd zijn humor had verloren en in het theater gaarne zijne opmerkzaam heid wijdde aan een loge, die overigens het mikpunt was van alle tooneelkijkers, namely k wanneer Afra er zat, die een bijzondere nei ging scheen te koesteren voor het theateren met niet geringe belang stelling merkte men op, dat de opmerkzaamheid van den jongen graaf uit de loge werd beantwoord, ja, zooals eenigen beweerden, werd uitgelokt. (Wordt vervolgd VOL

Krantenbank Zeeland

Volksblad | 1923 | | pagina 1