Nederland.
tinge, 60 p.
Zwemmen 60 M.le pr. W. Bom,
Sparta, Krabbendijke, 57 sec.
2e pr. Joh. Ëelius, Volh., Ierseke,
59Ve sec.
VoetbalQoesche Combinatie-Wall
cheren I 35.
Korfbal: Volharding I (Ierseke)
Zeelandia (Hansweert) 13.
De wedstrijden van Zondag vierden
gehouden aan den PolderRcheu weg en
trokken veel publiek, we hooiden dat
er ruim 500 betalende toeschouwers
waren.
's Avonds had op het Slot Oostende
de prijsuitreiking (alle medailles) door
den heer D. A. Constandse plaats.
Deze zeide dat de Sportdagen een
groot succes zijn geworden ook finan
cieel is niet te klagen, al zal er mis.
schien een klein stropje zijn. Spreker
dankte alle deelnemers en hoopte dat
tengevolge van deze demonstralies hun
vereenigingen in groei en bloei zullen
toenemen, dat er stuwkracht van zal
uitgaan.
Spreker hoopt dat allen het volgend
jaar weer present zullen zijn en dat dan
even goede resultaten zullen worden
verkregen.
Spreker dankte tenslotte allen, die
steun hebben verleend en in 't bijzon
der aan den algemeenen technischen
leider, den heer C. T. Ruben, voorts
aan scheidsrechter de Kok, de jury en
de telcommissie.
Concert O. B. K.
Voor het conceit dat de zangver-
eeuiging O.B.K. a.s. Woensdagavond
hoopt te geven staan de volgende num
mers op het programma
1. Bede voor het Vaderland. 2, Wilt
heden nu treden, Oud Ned. liederen
uit Valerius Gedenckklank. 3, Het
Meilief, Moritz Hauptmann. 4, De
Nachtegaal, F. Mendelssohn. 5, Nieuw
Leven, L. von Beethoven. 6, Van
een voerman en een Boerenmeisje. 7,
Daar liep een meisje, beide van P.
Martin Zijderlaan. Pauze. 8, Paasch
hymne, F. Abt. 9, Avondlied, A. Bil-
leter. 10, Grootmoe\ Douwdijntje. 11,
Do9 morgens, beide van P. Martin
Zijderlaan. 12, Psalm 122, J. P.
Sweelinck. 13, Serenade van een Lands
knecht, Orlando Lasso. 14, Lof zij
den Heer, Melodie in Peter Sohr's Ge
zangboek 1668, Harm. R. Beintrma.
Nog eens de ramp op de schelde.
Het volgende ontleenen wij aan #Het
Volk^ waarvan een medewerker een
onderhoud had met een der leden van
de bemanning van de „Zuiderdijk".
,/Het was een heldere nacht en volle
maan. Het water was bladstil. Het zal
ongeveer kwart over vier in den morgen
zijn geweest, toen wij die in onze kooien
lagen, plotseling werden opgeschrikt,
door een hevigen slag, 'u stoot, die ons
bijna uit de bedden wiep. Onmiddellijk
vlogen allen uit de kooi eu snelden
het voordek op.
Vlak voor ons zagen wij duidelijk
een klein stoomschip, dat langs stuur
boord omzwaaide. Wij begrepen dat een
aanvaring had plaats gehad en zagen
tegelijkertijd, dat het bijdraaiende schip
een groot gat, zeker van 4 meter om
trek, bij de ankerspil had bekomen,
waar het water met groote kracht, naar
binnen stroomde.
Het was slechts een ondeelbaar oogen-
blik dat wy dit konden zien, want
ons schip de „Zuiderdijk*, stoomde
met volle kracht door en het aangevaren
stoomschip, dat later bleek de^Ëzardian"
te zijn, schoof dus langs ons heen. Bij
intuïtie begrepen wij, dat er iets ernstig
had plaats gevonden, en met ongeveer
25 man vlogen wij naar het achterschip
en maakten de reddingssloep no. 4, de
sloep dus aan stuurkoordzijde, die het
dichtst bij het aangevaren schip was los.
Wij draaiden bliksemsnel de davids en
lieten de boot een meter of drie vieren.
Terwijl wij dit geheel op eigen gelegen
heid deden want niemand had ons
kommando gegeven, ofschoon de kapi
tein, de Hollandsche loods en de twee
de en derde stuurman op de commando
brug stonden, zagen wij de ,/Ezardian'»
suel zinken. Het voorschip schoot om
hoog. Door de snelheid van de ,/Zui-
derdijk" raakten wij echter van het
schip af, maar gingen voort met de
reddingssloep te laten zakken. Toen
de sloep even boven het water was,
gebeurde er iets, dat ik mijn leven
lang niet zal vergeten. De eerste officier
Dekema, kwam van de kommandobrug
afhollen en schreeuwde ons toeDie
boot mag niet buiten boord gedraaid
worden.
U begrijpt in welk een gemoeds
stemming wij waren door een aan-
aanvaring -uit je bed gegooid snel een
boot los gemaakt en toen het plotse
ling kommando, dat het niet mocht.
Wij moesten de sloep laten hangen,
ofschoon ook de eerste officier en trou
wens ook de anderen op de commaudo-
brug gezien moeten hebben, evenals
wij, dat het aangevaren stoomschip
snel wegzonk. Wij gingen terug naar
het voordek, en toen pas merkten wij,
dat de ,/Zuiderdijk" vaart verminderde.
Even later begrepen wij, wat daar
van de reden was. Een klein Belgisch
vrachtbootje was ons langs gevaren en
terwijl de „Zuiderdijk" c;p halve kracht
stoomde, hoorden wij duidelijk van af
de commandobrug roepen arHeila, er
is daar net een bootje gezonken, kij
ken jelui eens naar de bemanning
Door wie deze woorden geschreeuwd
werden weten wij Diet, maar wij heb
ben ze allemaal duidelijk gehoord.
Toeu is de ^Zuiderdijk" gewoon door
gevaren naar Vlissingen.
Ken goede vangst. Eenigen tijd
geleden bedreigde iemand te Stratum
(gem. Eindhoven) een ander met een
scherp geladen revolver. De bedreigde
deed hiervan aangifte bij de politie.
Bij onderzoek gaf de dader op, Verduiu
te heeten en kastelein van beroep te
zijn. Hij woonde te Eindhoven. De
wijze waarop hij de juistheid van zijn
inlichtingen trachtte te staven, deed de
politie vermoeden, dat zij hier met een
ontvluchten misdadiger te doen had.
In verschillende plaatsen werd een on
derzoek ingesteld, met het gevolg dat
de commissaris van politie te Eindhoven
bericht kreeg van de politie te Beverwijk,
dat een zekere J. van E., vfteger al
daar woonachtig cu bekend als een
gevaarlijk inbreker, door de justitie
werd gezocht daar hij nog één jaar
gevangenisstraf had te oudergaaD. Ver
der was zijn aanhouden verzocht door
de politie te Zevenaar, naar aanleiding
van een aldaar gepleegden diefsial'met
braak.
Donderdag was een ambtenaar van
de Beverwijksche politie te Eindhoven
gekomen en werd Verduin* gearresteerd.
Het bleek dat hij de gezochte van E.
was. Na zijn gevangenneming trachtte
de man zich door ophanging van het
leven te berooven maar dat werd hem
belet, evenals later zijn poging tot
ontvluchten.
Vrijdag is* van E. ter beschikking
van den officier van justitie te 's Her-
tegenbosch gesteld.
Ernstig ongeluk op hef I- C A R.
Zondagmiddag, zoo meldt de Of.,
heeft een ontzettend ongeval de lucht
vaart-feesten die op het I. C. A. R. te
Rotterdam worden gehouden, gestoord.
Kort na.den start van het esquadriile
Belgische Bristol Fighters zag het
buitengewoon talrijke publiek een dier
toestellen juist boven de Riclard-
hangar plotseling een zonderlinge ma
noeuvre maken. Iedereen dacht aan
vankelijk, dat het toestel zou gaan
duikelen, doch na eenige omwentelingen
verdween het toestel achter de hangar.
Even was het doodstil op het terrein,
toen werd een doffe, dreunende slag
gehoord.
Onmiddellijk begaven we ons naar
de plaats des onheils, klommen over
een twee M„ hooge schutting en zagen
toen het zwaar beschadigde toestel, dat
met den kop in den grond zat, voor
ons liggen. BijDa op hetzelfde moment
was ook de Gemeentelijke Geneeskun
dige Dienst, die op het vliegveld ge-
stationneerd is, ter plaatse. Met groote
moeite werden de vreeselijke verminkte
lichamen der beide inzittenden uit de
machine verwijderd e» naar het hulp
hospitaal op het vliegveld gebracht,
waar zy voorloopig werden verbonden
en waar hun een injectie werd ge
geven. Per auto van den Geneeskundigen
Dienst zijn zij naar he* ziekenhuis aan
den Coolsingel vervoerd.
De luitenant Sauveur is zonder bij
kennis te zijn gekomen ovërleden, de
toestand van luitenant Meurice is hoogst
ernstig. Beiden waren ongehuwd.
Het ongeval zou te wijten zyn aan
een te geringe snelheid van het toestel
tengevolge van het overtrekken in de
De toeneming van het ambtenarencorps.
In het Maaudschrift van het Centraal Bureau voor de Statistiek komt een
overzicht voor van den omvang van en de mutaties in bet ambtenarencorps
sinds 1891, waaraan wij de cijfers van de volgende jaren ontleenen:
Mannen
Vrouwen
in den loop
in
den loop
van het jaar
van het jaar
overl.
overl.
Jaar
In dienst
gep., op
ln dienst
gep., op
van
b. h. begin
wachtg.
aan-
b. h. begin
wachtg.
aan-
waaru.
v. h, jaar
of ontsl.
gest.
v. h. jaar
of ontsl.
gest.
1891
15,538
567
1081
195
12
40
1900
19,606
615
1281
485
20
120
1910
28,387
828
1384
1500
95
213
1913
30,192
967
2252
1653
127
305
1914
31,477
810
1583
1831
89
196
1915
32,250
905
1472
1938
130
277
1916
32,817
1028
2010
2085
136
495
1917
33,799
1100
2076
2444
154
486
1918
34,755
1202
2512
2776
151
733
1919
36,075
1149
3826
3358
231
1489
1920
38,752
1311
4919
4616
422
2017
1921
42,360
6211
Opgenomen zijn die ambtenaren, welke ressorteerden onder de vorige pensioen
wet, met uitzondering der onderwijzers (d. i. behoudens enkele uitzonderingen
de zich in vasten dienst van het rijk bevindende burgerlijke ambtenaren en
beambten.)
Met betrekking tot de toeneming van het aantal ambtenaren in de laatste
jaren kan nog het volgende worden medegedeeld. Bij de Posterijen en Telpgrafie
werden in 1919 en 1920, mede ten behoeve van den Postcheque-en Girodienst
resp. 1895 eu 1954 manneelijke en 1047 en 1120 vrouwelijke amblenareu,
zijnde in totaal resp. 2942 en 3074 ambtenaren aangesteld, terwijl in 1920 bij
de Raden van Arbeid 754 mannelijke eu 361 vrouwelijke, iu totaal 1115
ambtenaren benoemd werden.
bocht, waardoor een vrille ontstond,
waarna de machine in loodrechten stand
omlaag stortte.
Ontslag Minister ff. IJsselsfeiJn-
Met hel oog op het voornemen van
Minister van Isselsteijn tot het aan
vaarden Woensdag a.s. van een bui
tenlandsche reis, wordt met ingang
van dien dag aan dien minister eervol
ontslag verleend. De definitieve op
lossing der crisis is hiermede niet
bereikt. Gemeld kan worden dat de
heer en mevrouw Van IJsselsteijn voor
particuliere aangelegenheden naar
Zuid-Afrika gaan en vandaar hun reis
vervolgen naar Indië om een reeds lang
voorgenomen bezoek aan hun zoon te
Medan te brengen. In den loop van
het volgende jaar hopen zij naar Neder
land terug te keeren.
Indexcijfers van handelsprijsen.
Hst indexcijfer van groot handels-
prijzen in Nederland van 53 artikelen,
bedroeg in Juli 162, d. i. 5 punten
minder dan in Juni,
Het indexcijfer der kleinhandelsprij
zen van slechts 29 artikelen, bedroeg
in Juli 154.5 (Juni 156, Mei 158,
April 161, Febr. en Maart 164, Jan.
164.)
Het cijfer van 1913 is 100.
Faillissementen in Nederland.
Volgens mededeeling van het Hau-
I delsinformatie'tureau van Van der Graaf
i Co.'s Bureaux voor den Handel zijn
over de afgeloopen week, eindigende
8 Sept. in Nederland uitgesproken
43 faillissemeuten legen 57 faillisse
menten in dezelfde week van het vorige
jaar.
Van 1 Januari tot en met 8 Sept. 1922
1974 faillissementen tegenover 1421
over hetzelfde tijdperk van bet vorige
jaar.
De Kabinetscrisis.
De llaagsche redacteur van de Maas
bode meldt
Verschillende teekenen wijzen er op,
dat de oplossing van de kabinetscrisis
niet deze week, doch eerst de volgende
week te verwachten is.
Verteringsbelastingen.
Op bet congres van den midden
standsbond is aan de orde gekomen
het prae-advies van prof. van Gijn over
De openbare belastingen en de midden
stand.
De heer van Gijn meent dat een
verteringsbelasting de beste is, doch
zulk een belasting is niet gemakkelijk.
De moeilijkheid zit hem hierin achter
iemands werkelijke vertering te komeu.
Ook moet er een reisbelasting komen.
Het is waar, met het huidige passen-
stelsel kan men eenigszins laten betalen.
Overigens zou het heffen van een
bedrag van f 25 voor het gebruiken
van een pas iu het buitenland zeer
rationeel, zijn. Ook dient er een belas
ting op de weelde-artikelen te komen.
Onder weeldevoorwerpen verstaat spr.
ook jenever en wijn. De laatste is te
laag belast wegens een overeenkomst
met Frankrijk, waar wij maar eens
doorheen moeten. Deze nieuwe belas-
tiugen zullen moeten dienen tot ver
laging van de inkomsten- en vermogens
belasting, die de productie sterk
belemmeren.
Spreker kan zich begrijpen, dat de
middenstsnd bezwaren zal hebben tegen
die belastingen, maar tegen welke
belasting heeft men die niet Maar
het geld moet er ziju, de vraag is
maar, wat erger is, deze belasting of
de verhoogiDg van andere belastingen.
Men moet wel overwegen, dat de in
komstenbelasting iemand verdrijft, met
het gevolg dat anderen zwaarder belast
worden. Wij bewegen ons thans in de
dalende lijn. Er is tijdens den oorlog
f 600.000.000 kapitaal vernietigd wij
moeten nu krom liggen om weer de
opgaande lijn te bereiken. Dit kan
alleen geschieden als de Staat drijft tot