Gemeenteraad van Goes, straat nabij de Leidsche gracht te Am sterdam een beladen vrachtauto tegen een handkar. De handkar kwam in de etalage van een galanteriewinkel terecht tengevolge waarvan een ontzettende verwoesting in den winkel is aange richt. De bestuurder van de handkar kwam tusschen de glasscher ven in den winkel en is eerst na veel moeite be vrijd. Hij had ernstige kneuzingen aan den arm bekomen. Ook een tweede persoon was bij de aanrijding bekneld geraakt en werd zeer érnstig aan het been gewond. Beide ge wonden werden naar het Binnengasthuis vervoerd. De 17-jarige pleegdochter van den eigenaar van de zaak ontkwam nog bij tijds aan het gevaar om dood gedrukt te worden tusschen de etalage en de toonbank waarvan geen spaan is heel gebleven. De vrachtauto en de aangereden hand kar leden slechts gerÏDge schade. Kwijnend wordt door kroppen kropsla Op een regentje gewacht Door de erwtjes en de boontjes Wordt naar vochtigheid gesmacht. Aardbei laat zijn blaadjes hangen, Postelein blijft in den grond, Mijn verschroeide pruimenboompje Kijkt héél droog komiek in 't rond. 't G-»s komt al ais hooi den grond uit, Aardappeltjes worden slecht. Erger dan d' Amerikanen Worden wij hier drooggelegd. Vrucht'loos zuigen alle wortels In het uitgedroogde stof Pluvius, de Regenmaker, Is en blijft met groot verlof, Regen Mooie malscbe regen 1 Al te vaak wordt je verwenscht Als je, voor onz' uitgangsplannen, Overdadig nederplenst. Drenk mijn sla, mijn ziel, mijn boontjes Héél de aard juicht Welkom hier Clinge Doorenbos in de //Tel.", Aan het slot in een intervieuw dat prof. van Gijn toestond aan een ver tegenwoordiger van Indische bladen, en waarvan de Telegraaf het een en ander ontleende, lezen we En wat Minister de Graaff betreft zijn langsten tijd is bij minister van Koloniën geweest. Hij zal straks af treden, ook al zou de politieke constellatie der Tweede Kamer zijn aanblijven wettigen. Weet u dit wel zeker, pro fessor Absoluut zekerMinister de Graaff blijft geen Minister van Kolo niën Heeft de minister u dit wel licht persoonlijk verzekerd Neen, antwoordde lachend prof. van Gijn. Ik weet het niet van hem zelf.... maar van zijn vrouw Tegen Donderdag 22 dezer zijn de Staten der verschil'ende provincies bij eengeroepen voor de verkiezing van leden voor de Eerste Kamer. In sommige politieke kringen wordt nog overwogen een evenredige ver deeling der zetels door overleg tus schen verschillende partijen. Vermoe delijk zal hiervan wel uiet veel komen althans komt uit meerdere provincies bericht dat er weinig kans van sla gen is. De 85-jarige mr. S. van Houten heeft in een vergadering in Den Haag het woord gevoerd en verklaard, dat hij alleen indien alle negen kandidaten van zijn lijst in de Tweede Kamer zouden gekozen worden, zelf een zetel zal aanvaarden. Worden minder can- didaten gekozen, dan wordt de zetel van mr. Van Houten toegekend aan den candidaat die de meeste voorkeur stemmen behaalt. Woensdagmiddag vergaderde de Gemeen teraad, onder voorzitterschap van den burgemeester, die de vergadering op de gebruikelijke wijze opende. Afwezig waren de heeren Goedbloed en Constandse, beiden met kennisge ving van uitstedigheid. Voorlezing werd gedaan van de ingekomen stukken waarbij Toezending door Gedeputeerde Staten van het schrijven vau den Minister van Arbeid houdende mededeeling dat geen vergunning kan worden verleend voor den verkoop van slerken drank in het klein boven het vastgestelde maximum voor het perceel Kreukel markt 15a (Schut iershof). Aan de orde waren daarna de ver zoeken van dhr. J. C. Krijger om een automobielgarage te mogen oprich ten in Bouwplan I aan de Wilheimina- straat en van dhr. A, de Graag om een automobielgarage te mogen oprichi ten in Bouwplan I op den hoek van de Rimmelandstraat en de Vosmaer- straat. De commissie voor het grondbedrijf heeft gerapporteerd dat zij zich met het voorstel van B. en W. tot af wijzing dezer verzoeken kan ver eenigen, op dezelfde gronden, hoewel het idee, 1700 M3. grond te verhuren, de commissie anders wel zou toelachen. Voorts meent de commissie, dal als men deze verzoeken toestaat, meerdere dergelijke verzoeken zouden moeten worden ingewilligd, wat niet wensche- lijk wordt geacht. De voorzitter zegt, dat B. en W. het met dit laatste volkomen eens zijn. Dbr. Duvekot acht het wel een ver schil dat hier geen reparatiewerkplaats komt, maar alleen een garage tot berg plaats van auto's. Spreker betwijfelt het of de bewoners van Bouwplan I hier van wel last zullen hebben, en acht dit een voorbarige meening. Goes zou van deze inrichting bij den ingang van de stad veel nut trekken. We hebben hier weinig op dat gebied. De heer De Graag vraagt eenvoudig een woonhuis te mogen bouwen met een bergplaats voor één of twee auto mobielen. Dat krijgt toch iedereen. Zou iemand die een auto bezit niet in Nieuw Goes mogen wonen? Spreker zou dus de verzoeken in willen willigen. De heer Flink vreest de gevolgen van deze aanvrage. We kunnen niet bepalen dat dit en dat niet mag. We zouden oogluikend toe moeten laten dat er dingen gebeurden, die men lie ver niet zou zien. Spreker meende dat de industrie niet in de knel kwam. Er is gezegd dat de Raad de industrie tegenwerkt. Spreker meent dat dit niet juist is. De aankoop van Het Schut tershof bewijst o.a. dat voor den handel wel wat gedaan wordt. De heer Oosterbaan meent dat het niet voorzichtig is geweest om aan de bewoners van Nieuw Goes te beloven, dat geen autogarages en dergelijke in richtingen aldaar zouden worden ge vestigd. Het is aldaar openbare weg en geen villapark. Spreker vindt dat we de industrie niet moeten tegenwerken door afsluiting van den openbaren weg voor een bergplaats voor auto's. Spreker zou, indien we niet door zedelijke beloften zijn gebonden aan de bewoners van dit bouwplan, toe stemming willen geven. De voorz. is van oordeel dat het algemeen belang hier in 't oog moet worden gehouden en niet alleen het particulier belang van dhrn Krijger en de Graag. Spreker betoogt dat bet Gemeentebestuur van Goes niet blind is geweest voor het automobieiverkeer. Spreker zou niet gaarne wonen naast een stalling voor ten minste 20 auto' mobielen en kan zich niet voorstellen dat een defecte auto daar niet zou worden gerepareerd. Spreker memoreert dat we in Bouwplan I oude meuschen krijgen, die hun laatste levensdagen hier komen doorbrengen en een stuk grond koopen. De practijk wijst nil, dat we in moeilijkheden zouden komen door aan neming dezer verzoeken. De heer Duvekot zegt, dat de prac tijk ook nog wat anders leert, getuige de groote steden met hun talrijke autogarages. l)e voorzitterNiet in een bouw plan der gemeente. De Raad zou hederveu wat heeft voorgezeten bij de instelling van het Grondbedrijf, door toestemming. In de voorwaarden wordt niet bepaald gesproken over auio- gar&ges. De heer üe Ruyter de Wild* is het zoowel met B. en W. als met den heer Oosterbaan eens. Echter zou hij willen opmerken dat de publieke weg verder sirekt dan Nieuw Goes. Het behoeft niet juist daar, er zijn wegge deelten die veel beier geschikt zijn voor bouw van een garage, Daarom is spreker er pertinent tegen. De heer de Die vreest een wedstrijd in het bouwen van garages, en is tegen den bouw. De heer Oosterbaan zou dezen weg door Nieuw Goes „den meest openbaren weg" willen noemen, het wo'dt de groote heirweg. Spreker vindt het ongerijmd om daar den bouw te weigereD. Nu geen toezegging aan de bewoners is gedaan door het gemeentebestuur, neeent spreker de vrijheid legen te stemmen. De heer Vicnings is van oordeel dal ook aan hel2e deel van den weg wel gebouwd kan worden, dat deel is even important. Spreker meent dat volgens de bepaling van art. 4 de Raad ge houden is de rust in dit bouwplan te bevorderen. Kapitaalkrachtige men- schen zouden door inwilliging van deze verzoeken afgeschrikt worden. Indertijd zijn ook scholen hier ge weerd. Dat geldt dusde rust overdag, het stallen van auto's verstoort gedeeltelijk ook de rust 's nachts. Spreker zal dus voor het voorstel van B. en W. stemmen. De heer Duvekot zegt, dat als men rustig wil wonen, men maar ia een bosc'n moet gaan wonen, maar niet aan de grooten verkeersweg. De heer van MeVe is van meeuing dat als niet uitdrukkelijk is bepaald dat auto-garages buiten de kom der gemeente moeten worden gebouwd, wat niet het geval is, de menschen in het eene gedeelte der stad wel bevoorrecht worden boven 't andere. Het voorstel van B. en W,, in stem ming gebracht, werd met 83 stem men aangenomen. (Tegen dhrn. van Melle, Duvekot en Oosterbaan.) Vervolgens was aan de orde het ver zoek van de woningbouwvereniging „Ons Streven", om voorschotten ad f 119000 en f 28880, resp. voor den bouw van 30 arbeiderswoningen en aankoop van den daarvoor benoodigden grond. De voorzitter memoreerde dat dit feitelijk een oud voorstel is. Een vroe ger gedaan verzoek werd door den Raad aangeuomen. Thans zullen de huren f 4,82| bedragen (oorspronkelijk f 4,40 en f 5,28); de lasten voor de ge meente worden verlicht van f 57 per jaar en per woning op f 27 per jaar en per woning. De heer v. d. Bout zegt, naar aan leiding van het advies van de fin. commissie, die vraagt of er nog nood zaak is den bouw van woningen op deze manier voort te zetten, dat hij voorloopig niet bang is, dat de Bouw plannen I en II leeg zullen loopen. Alle onbewoonbaar verklaarde woningen zijn thans helaas nog bewoend en in de toekomst zijn 50 a 60 woningen noodig voor den locaalspoorweg, De voorzhaalt eeaige staaltjes aan van personen, niet altijd armlastigen, die hier geen woning konden krijgen. De vraag naar woningen is nog steeds groot. Het betreft geen menschen van elders, maar uit Goes. De heer Stieger, als voorz. der vroe gere commissie i.z. bet woningvraag stuk en als secr. der wouiugbouwver- eeniging //Nieuw Goes", bevestigde dit en legde er den nadruk ap dat men hier ter stede nog steeds kan spreken van den heerschenien woningnood. De heer Duvekot had gehoopt dat, nu de bouwkosten reeds veel gedaald zijn en nog dalen zullen, de 'verschil- lende bouwondernemers er belang in zu'len zien weer aan het bouwen te gaan. Spreker vraagt zich af of het nu nog geen tijd is dat bet, pariiculier initiatief gaat bouwen en de gemeente er mee ophoudt. De mogelijkheid van zelf bouwen bestaat thans. Spreker zag dezer dagen nog een aanvraag om zelf te mogen bouwen. De voorzitter achtte de bouw met overheidssteun ook niet normaal. Hoe eerder de particulieren weer gaan bou wen, hoe liever het spreker zal zijn. Het voorstel vau B. en W. werd hierna z.h.s. aangenomen en de aan vraag werd dus toegestaan. Het verzoek van den heer L. de JoDge om verlenging der onderhandsche pacht van een stukje gemeentegrond in bet z.g. Ganzennest werd toegestaan. Eveneens het verzoek tot onderhandsche verpachting van grond aan den heer E. C. van Dissel. De door de heer Jae, de Dieu te betalen recognitie wegens het hebben van een steigertje aan de haven werd op f5,per jaar bepaald. De prijzen der gemeentelijke bouw terreinen bleven gehandhaafd. Aangenomen werden de voorstellen tot wijziging van het Raadsbesluit, waarbij grond in e fpachfc wordt gegeven aan de Mij, De Automaat", o.n ontheffing te verzoeken van de verplichting tot het geven van onderwijs in de lichame lijke oefeningen aan de O. L. school A, tot wijziging van de instructie voor den gemeente-ontvanger, en tot het treffen van een regeling aangaande de bewoning van het kantoorgebouw van den gemeente ontva ger en den Dir. van gemeentewerken. Het voorstel tot vaststelling eener nieuwe verordening rt ge'ende de open bare bekendmakingen werd aangenomen met 8 —3 stemmen (Tegen de heeren De Looff, De Ruyier de Wildt en v. d. Bout). Tot plaatsveivangende leden van stembureau IV werden in stede van de heeren dr. van Bruggen en dr. De Ruyter de Wildt de heeren A. M. Simons en H. v. d. Veen (onderw. school B.) gekozen. De heer de Die verdedigde dit ver zoek om een extra-bijslag op zijn pen sioen'. Inde.tijd is de eene arbeider gepensionneerd met het recht op een extra-bijslag op zijn pensioen zonder meer, terwijl de andere telken jare dien toeslag moest aanvragen. Spreker vondt dit niet billijk. De heer Vienings was het niet eens Frans Hosier. Donderdag i? in het huis van bewaring te Amsterdam opgesloten de bekende Brans Rosier, die te Hilversum gearresteerd is terzake van oplichtiug. Regen Nooit zal ik meer op je brommen, Regen Doe ons een plezier Minister De Graaft De verkiezingen voor de Eerste Kamer. De partij Van Houten. Ingekomen stukken. Oprichting Automobielgarages. Ons Streven. Verzoek P. Harinck.

Krantenbank Zeeland

Volksblad | 1922 | | pagina 2