Gemeenteraad van Goes,
straat nabij de Leidsche gracht te Am
sterdam een beladen vrachtauto tegen
een handkar. De handkar kwam in de
etalage van een galanteriewinkel terecht
tengevolge waarvan een ontzettende
verwoesting in den winkel is aange
richt. De bestuurder van de handkar
kwam tusschen de glasscher ven in den
winkel en is eerst na veel moeite be
vrijd.
Hij had ernstige kneuzingen aan den
arm bekomen.
Ook een tweede persoon was bij de
aanrijding bekneld geraakt en werd zeer
érnstig aan het been gewond. Beide ge
wonden werden naar het Binnengasthuis
vervoerd.
De 17-jarige pleegdochter van den
eigenaar van de zaak ontkwam nog bij
tijds aan het gevaar om dood gedrukt
te worden tusschen de etalage en de
toonbank waarvan geen spaan is heel
gebleven.
De vrachtauto en de aangereden hand
kar leden slechts gerÏDge schade.
Kwijnend wordt door kroppen kropsla
Op een regentje gewacht
Door de erwtjes en de boontjes
Wordt naar vochtigheid gesmacht.
Aardbei laat zijn blaadjes hangen,
Postelein blijft in den grond,
Mijn verschroeide pruimenboompje
Kijkt héél droog komiek in 't rond.
't G-»s komt al ais hooi den grond uit,
Aardappeltjes worden slecht.
Erger dan d' Amerikanen
Worden wij hier drooggelegd.
Vrucht'loos zuigen alle wortels
In het uitgedroogde stof
Pluvius, de Regenmaker,
Is en blijft met groot verlof,
Regen Mooie malscbe regen 1
Al te vaak wordt je verwenscht
Als je, voor onz' uitgangsplannen,
Overdadig nederplenst.
Drenk mijn sla, mijn ziel, mijn boontjes
Héél de aard juicht Welkom hier
Clinge Doorenbos in de //Tel.",
Aan het slot in een intervieuw dat
prof. van Gijn toestond aan een ver
tegenwoordiger van Indische bladen,
en waarvan de Telegraaf het een en
ander ontleende, lezen we
En wat Minister de Graaff betreft
zijn langsten tijd is bij minister van
Koloniën geweest. Hij zal straks af
treden, ook al zou de politieke
constellatie der Tweede Kamer zijn
aanblijven wettigen.
Weet u dit wel zeker, pro
fessor
Absoluut zekerMinister de
Graaff blijft geen Minister van Kolo
niën
Heeft de minister u dit wel
licht persoonlijk verzekerd
Neen, antwoordde lachend prof.
van Gijn. Ik weet het niet van hem
zelf.... maar van zijn vrouw
Tegen Donderdag 22 dezer zijn de
Staten der verschil'ende provincies bij
eengeroepen voor de verkiezing van
leden voor de Eerste Kamer.
In sommige politieke kringen wordt
nog overwogen een evenredige ver
deeling der zetels door overleg tus
schen verschillende partijen. Vermoe
delijk zal hiervan wel uiet veel komen
althans komt uit meerdere provincies
bericht dat er weinig kans van sla
gen is.
De 85-jarige mr. S. van Houten
heeft in een vergadering in Den Haag
het woord gevoerd en verklaard, dat
hij alleen indien alle negen kandidaten
van zijn lijst in de Tweede Kamer
zouden gekozen worden, zelf een zetel
zal aanvaarden. Worden minder can-
didaten gekozen, dan wordt de zetel
van mr. Van Houten toegekend aan
den candidaat die de meeste voorkeur
stemmen behaalt.
Woensdagmiddag vergaderde de Gemeen
teraad, onder voorzitterschap van den
burgemeester, die de vergadering op de
gebruikelijke wijze opende.
Afwezig waren de heeren Goedbloed
en Constandse, beiden met kennisge
ving van uitstedigheid.
Voorlezing werd gedaan van de
ingekomen stukken waarbij
Toezending door Gedeputeerde Staten
van het schrijven vau den Minister van
Arbeid houdende mededeeling dat geen
vergunning kan worden verleend voor
den verkoop van slerken drank in het
klein boven het vastgestelde maximum
voor het perceel Kreukel markt 15a
(Schut iershof).
Aan de orde waren daarna de ver
zoeken van dhr. J. C. Krijger om een
automobielgarage te mogen oprich
ten in Bouwplan I aan de Wilheimina-
straat en van dhr. A, de Graag om
een automobielgarage te mogen oprichi
ten in Bouwplan I op den hoek van
de Rimmelandstraat en de Vosmaer-
straat.
De commissie voor het grondbedrijf
heeft gerapporteerd dat zij zich met
het voorstel van B. en W. tot af
wijzing dezer verzoeken kan ver
eenigen, op dezelfde gronden, hoewel
het idee, 1700 M3. grond te verhuren,
de commissie anders wel zou toelachen.
Voorts meent de commissie, dal als
men deze verzoeken toestaat, meerdere
dergelijke verzoeken zouden moeten
worden ingewilligd, wat niet wensche-
lijk wordt geacht.
De voorzitter zegt, dat B. en W.
het met dit laatste volkomen eens zijn.
Dbr. Duvekot acht het wel een ver
schil dat hier geen reparatiewerkplaats
komt, maar alleen een garage tot berg
plaats van auto's. Spreker betwijfelt het
of de bewoners van Bouwplan I hier
van wel last zullen hebben, en acht
dit een voorbarige meening. Goes zou
van deze inrichting bij den ingang van
de stad veel nut trekken. We hebben
hier weinig op dat gebied.
De heer De Graag vraagt eenvoudig
een woonhuis te mogen bouwen met
een bergplaats voor één of twee auto
mobielen. Dat krijgt toch iedereen. Zou
iemand die een auto bezit niet in
Nieuw Goes mogen wonen?
Spreker zou dus de verzoeken in
willen willigen.
De heer Flink vreest de gevolgen
van deze aanvrage. We kunnen niet
bepalen dat dit en dat niet mag. We
zouden oogluikend toe moeten laten
dat er dingen gebeurden, die men lie
ver niet zou zien. Spreker meende dat
de industrie niet in de knel kwam.
Er is gezegd dat de Raad de industrie
tegenwerkt. Spreker meent dat dit niet
juist is. De aankoop van Het Schut
tershof bewijst o.a. dat voor den handel
wel wat gedaan wordt.
De heer Oosterbaan meent dat het
niet voorzichtig is geweest om aan de
bewoners van Nieuw Goes te beloven,
dat geen autogarages en dergelijke in
richtingen aldaar zouden worden ge
vestigd. Het is aldaar openbare weg en
geen villapark. Spreker vindt dat we
de industrie niet moeten tegenwerken
door afsluiting van den openbaren weg
voor een bergplaats voor auto's.
Spreker zou, indien we niet door
zedelijke beloften zijn gebonden aan
de bewoners van dit bouwplan, toe
stemming willen geven.
De voorz. is van oordeel dat het
algemeen belang hier in 't oog moet
worden gehouden en niet alleen het
particulier belang van dhrn Krijger en
de Graag. Spreker betoogt dat bet
Gemeentebestuur van Goes niet blind
is geweest voor het automobieiverkeer.
Spreker zou niet gaarne wonen naast
een stalling voor ten minste 20 auto'
mobielen en kan zich niet voorstellen
dat een defecte auto daar niet zou
worden gerepareerd.
Spreker memoreert dat we in
Bouwplan I oude meuschen krijgen, die
hun laatste levensdagen hier komen
doorbrengen en een stuk grond koopen.
De practijk wijst nil, dat we in
moeilijkheden zouden komen door aan
neming dezer verzoeken.
De heer Duvekot zegt, dat de prac
tijk ook nog wat anders leert, getuige
de groote steden met hun talrijke
autogarages.
l)e voorzitterNiet in een bouw
plan der gemeente. De Raad zou
hederveu wat heeft voorgezeten bij de
instelling van het Grondbedrijf, door
toestemming. In de voorwaarden wordt
niet bepaald gesproken over auio-
gar&ges.
De heer üe Ruyter de Wild* is
het zoowel met B. en W. als met den
heer Oosterbaan eens. Echter zou hij
willen opmerken dat de publieke weg
verder sirekt dan Nieuw Goes. Het
behoeft niet juist daar, er zijn wegge
deelten die veel beier geschikt zijn
voor bouw van een garage, Daarom is
spreker er pertinent tegen.
De heer de Die vreest een wedstrijd
in het bouwen van garages, en is tegen
den bouw.
De heer Oosterbaan zou dezen weg
door Nieuw Goes „den meest openbaren
weg" willen noemen, het wo'dt de
groote heirweg.
Spreker vindt het ongerijmd om
daar den bouw te weigereD. Nu geen
toezegging aan de bewoners is gedaan
door het gemeentebestuur, neeent
spreker de vrijheid legen te stemmen.
De heer Vicnings is van oordeel
dal ook aan hel2e deel van den weg wel
gebouwd kan worden, dat deel is even
important. Spreker meent dat volgens
de bepaling van art. 4 de Raad ge
houden is de rust in dit bouwplan te
bevorderen. Kapitaalkrachtige men-
schen zouden door inwilliging van deze
verzoeken afgeschrikt worden.
Indertijd zijn ook scholen hier ge
weerd. Dat geldt dusde rust overdag, het
stallen van auto's verstoort gedeeltelijk
ook de rust 's nachts.
Spreker zal dus voor het voorstel
van B. en W. stemmen.
De heer Duvekot zegt, dat als men
rustig wil wonen, men maar ia een
bosc'n moet gaan wonen, maar niet
aan de grooten verkeersweg.
De heer van MeVe is van meeuing
dat als niet uitdrukkelijk is bepaald
dat auto-garages buiten de kom der
gemeente moeten worden gebouwd, wat
niet het geval is, de menschen in het
eene gedeelte der stad wel bevoorrecht
worden boven 't andere.
Het voorstel van B. en W,, in stem
ming gebracht, werd met 83 stem
men aangenomen. (Tegen dhrn. van
Melle, Duvekot en Oosterbaan.)
Vervolgens was aan de orde het ver
zoek van de woningbouwvereniging
„Ons Streven", om voorschotten ad
f 119000 en f 28880, resp. voor den
bouw van 30 arbeiderswoningen en
aankoop van den daarvoor benoodigden
grond.
De voorzitter memoreerde dat dit
feitelijk een oud voorstel is. Een vroe
ger gedaan verzoek werd door den Raad
aangeuomen. Thans zullen de huren
f 4,82| bedragen (oorspronkelijk f 4,40
en f 5,28); de lasten voor de ge
meente worden verlicht van f 57 per
jaar en per woning op f 27 per jaar
en per woning.
De heer v. d. Bout zegt, naar aan
leiding van het advies van de fin.
commissie, die vraagt of er nog nood
zaak is den bouw van woningen op
deze manier voort te zetten, dat hij
voorloopig niet bang is, dat de Bouw
plannen I en II leeg zullen loopen.
Alle onbewoonbaar verklaarde woningen
zijn thans helaas nog bewoend en in
de toekomst zijn 50 a 60 woningen
noodig voor den locaalspoorweg,
De voorzhaalt eeaige staaltjes aan van
personen, niet altijd armlastigen, die
hier geen woning konden krijgen. De
vraag naar woningen is nog steeds groot.
Het betreft geen menschen van elders,
maar uit Goes.
De heer Stieger, als voorz. der vroe
gere commissie i.z. bet woningvraag
stuk en als secr. der wouiugbouwver-
eeniging //Nieuw Goes", bevestigde dit
en legde er den nadruk ap dat men
hier ter stede nog steeds kan spreken
van den heerschenien woningnood.
De heer Duvekot had gehoopt dat,
nu de bouwkosten reeds veel gedaald
zijn en nog dalen zullen, de 'verschil-
lende bouwondernemers er belang in
zu'len zien weer aan het bouwen te
gaan. Spreker vraagt zich af of het nu
nog geen tijd is dat bet, pariiculier
initiatief gaat bouwen en de gemeente
er mee ophoudt.
De mogelijkheid van zelf bouwen
bestaat thans. Spreker zag dezer dagen
nog een aanvraag om zelf te mogen
bouwen.
De voorzitter achtte de bouw met
overheidssteun ook niet normaal. Hoe
eerder de particulieren weer gaan bou
wen, hoe liever het spreker zal zijn.
Het voorstel vau B. en W. werd
hierna z.h.s. aangenomen en de aan
vraag werd dus toegestaan.
Het verzoek van den heer L. de
JoDge om verlenging der onderhandsche
pacht van een stukje gemeentegrond in
bet z.g. Ganzennest werd toegestaan.
Eveneens het verzoek tot onderhandsche
verpachting van grond aan den heer
E. C. van Dissel.
De door de heer Jae, de Dieu te
betalen recognitie wegens het hebben
van een steigertje aan de haven werd
op f5,per jaar bepaald.
De prijzen der gemeentelijke bouw
terreinen bleven gehandhaafd.
Aangenomen werden de voorstellen tot
wijziging van het Raadsbesluit, waarbij
grond in e fpachfc wordt gegeven aan
de Mij, De Automaat", o.n ontheffing
te verzoeken van de verplichting tot
het geven van onderwijs in de lichame
lijke oefeningen aan de O. L. school
A, tot wijziging van de instructie voor
den gemeente-ontvanger, en tot het
treffen van een regeling aangaande de
bewoning van het kantoorgebouw van
den gemeente ontva ger en den Dir.
van gemeentewerken.
Het voorstel tot vaststelling eener
nieuwe verordening rt ge'ende de open
bare bekendmakingen werd aangenomen
met 8 —3 stemmen (Tegen de heeren
De Looff, De Ruyier de Wildt en v.
d. Bout).
Tot plaatsveivangende leden van
stembureau IV werden in stede van
de heeren dr. van Bruggen en dr. De
Ruyter de Wildt de heeren A. M.
Simons en H. v. d. Veen (onderw.
school B.) gekozen.
De heer de Die verdedigde dit ver
zoek om een extra-bijslag op zijn pen
sioen'. Inde.tijd is de eene arbeider
gepensionneerd met het recht op een
extra-bijslag op zijn pensioen zonder
meer, terwijl de andere telken jare
dien toeslag moest aanvragen. Spreker
vondt dit niet billijk.
De heer Vienings was het niet eens
Frans Hosier. Donderdag i? in
het huis van bewaring te Amsterdam
opgesloten de bekende Brans Rosier,
die te Hilversum gearresteerd is terzake
van oplichtiug.
Regen
Nooit zal ik meer op je brommen,
Regen Doe ons een plezier
Minister De Graaft
De verkiezingen voor de
Eerste Kamer.
De partij Van Houten.
Ingekomen stukken.
Oprichting Automobielgarages.
Ons Streven.
Verzoek P. Harinck.