No» 46 Zaterdag 10 Juni 1922 45* Jaargang Te wapen Een geheimzinnig geval FEUILLETON Dit blad verschijnt Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs voor Goes 5° cen* Per kwartaal, voor buiten Goes fi,$0 per halt jaar franco per post. ADVERTENTIËN voor Dinsdag- en Vrijdagmiddag 12 UUP te bezorgen b0 N.V, Goesche Courant en Kleeuwens Ross' Drukkers- en Uitgeversbedrijf. Advertentiën IO ct. per regel. Bij contracteeren van minstens IOOO regels per jaar zeer belangrijke reductie. Adv«rtcntl£n, als geboorte-, huwelijks-, verjarlngs-, doodberichten es de daarop betrekkiag hebbende dankbetuigingen, aiet meer dan acht regels beslaande, voor des prijs van f I, De onderwijswet van minister Kappeyne is indertijd door den heer Kuyper, die er verstand van had, om scherp, of beter gezegd venijnig, te zijn, *de scherpe resolutie" ge noemd. Tegenwoordig bezitten we een onderwijswet, waarbij die van Kappeyne ten opzichte van dwinge landij en villerij een heel klein beestje was. Enkele krantenbe richtjes ter illustratie. Nummer één. Dat betaalde men vroeger zelfDs. (ja, ja, een predi kant Hermanides, indertijd wo nende te Kerk-Avezaath (gemeente Zoelen), richtte in 1921 aan het bestuur zijner gemeente het verzoek om tegemoetkoming in de kosten, verbonden aan het bezoek van zijn kinderen aan de Christelijke school te Tiel, over het eerste halfjaar 1921. De raad beschikte hierop afwijzend. Ds. Hermanides ging in beroep by Gedeputeerde Staten (van Gelder land), welk college thans het raads besluit voornoemd vernietigde, en heeft bepaald, dat bedoelde ver goeding (berustende op art. 13 der tegenwoordige wet op het lager onderwys) hem door de gemeente Zoelen behoort te worden vergoed. Ds. Hermanides heeft thans ook (zooals een rechtgeaard dominé dat gewoon is) over de tweede helft van 1921 vergoeding aangevraagd". Als deze dominé veel kinderen heeft, wat ook vaak voorkomt bij zijn ambtgenooten, kan het zeer plezierig worden voor de Zoelensche belastingbetalers. Dat betaalde men 1 Roman van H. W. I. „Hij schijnt een buitenlander te zijn", zeiden de buren van den jongen schilder, die eenige jaren geleden op een dakkamer van een der laatste huizen eener Berlynsche voorstad met schilderezel, schilder doos en eenige rollen doek zijn atelier had opgeslagen. Op zijn deur prykte noch plaatje noch kaart, zyn naam vermeldende men vernam slechts, dat hy Dago- bert heette alleen Dagobert, zonder voornaam, tenzij dat juist zijn voornaam was, dien hij als artist voerde, en dien sommige menschen uit de buurt, die veel in het inwendige der stad verkeerden, ook reeds 9rgens Unter den Linden, achter een winkelraam in den hoek van ettelyke losse schilderstukjes in krom schrift hadden gelezen. vroeger zelf, jawelmaar vroeger is nu niet. En als een wet vrijheid geeft, om voor het omschreven doel geld uit een openbare kas te halen, dan moet toch zeker een predikant, een geestelijk voorganger, het goede voorbeeld geven, om den bodem dier openbare kas zichtbaar te maken, opdat de belastingbetalers der gemeente hun groote liefde voor de kindertjes van dominé en van anderen zouden kunnen toonen, door de gemeentekas even dikwijls te vullen, als die door geestelijke en andere plukkers wordt leegge haald. Nummer twee. //De kostbare over dreven scholenbouw De gemeente Dussen heeft kort geleden voor vijftigduizend gulden een nieuwe school in den Polder gebouwd. Nu schynt daar een stevige propaganda tegen de openbare school gevoerd te worden, waardoor zij weldra geen leerlingen meer zal tellen. Op een zielental van 3700 zijn er in die gemeente 7 scholen Dit aantal zal in de naaste toekomst waar schijnlijk zelfs nog mot één ver meerderd worden, daar in den Polder ernstig geschil bestaat tus- schen Christelyk-Historischen en Antirevolutionnairen. Beide partyen hebben van de overneming der openbare school in den Polder afgezien". Als dns nu in den Polder twee nieuwe scholen gebouwd zullen worden en de bestaande openbare, die weldra leeggeloopen is, niet wordt afgebroken, dan zijn er te Dussen //maar" negen scholen. Bo ven het bericht nummer twee wordt gesproken van kostbare overdreven De jonge meisjes in de straat lieten zich het meest aan hem gelegen liggen, want hij was een knappe jongen, nauwelijks twintig en eenige jaren oud, slank en buig zaam van gestalte, met een stout moedig, ietwat gebruind gelaat, dwepende, bruingele oogen, donker, golvend haar tn een geniaal en tegelijk aristocratisch voorkomen, hoewel hij toch maar een schilder was, die, zei men, uit Tyrol hier heen was gekomen om zijn studiën aan de academie te voltooien. Hij kwam 's morgens in zijn atelier, als het daglicht gunstig voor hem was, bleef weken lang uit, als licht en lust hem ontbraken, trok in 't najaar met de zwaluwen weg en kwam eerst in 't voorjaar weer te voorschyn. Bezoeken ontving hij slechts in zijn woning, in heb bin nenste der stad, die niemand kende. Hier buiten vroeg nooit iemand naar hemmaar de buren beweer den, hem op de Promenade in voornaam gezelschap te hebben ge zien, waaruit zich de gevolgtrekking liet afleiden, dat hij fortuin had. Nog meer dan voor de buren was hij voor de bewoners van het kleine scholenbouw. Maar zie eens aan Als een Christelyk-Historiseh man uit den Polder in de leegstaande openbare school komt, ruikt hij toch, al is er reeds veel gelucht, toch den openbare-sehoolgeest. En in zulk een geur kan geen Christelyk- Historiseh onderwijs gedijen. En een antirevolutionnair uit den Polder, die vroeger onder aanvoering van „zijn" Kuyper zoo venijnig geschol den heeft op de openbare „school paleizen," die er bijna niet waren, heeft misschien in het Poldersche openbare-schoolgebouw een steen zien zitten, die wel een beetje door vogels leek aangepikt. Dat is toch geen gebouw Wat dunkt u, lezer Zijn dergelijke gronden niet ge wichtig genoeg, dat men de belas tingbetalers van Dussen eeD slordige honderd luizend gulden uit den zak trommelt? Het is toch niet over dreven. dat men twee scholen, afdwingt, waar éèn voldoende was Of eigenlijkdat men drie scholen wil, waar één voldoende was! Dat is toch geen dwang Dat is immers „liefde", die de //huisgenooten des geloofs samenbindt Dat werd ook zoo schoon gezegd op den katho liekendag te Nijmegen/-de liefde is htt beginsel der katholieke soli dariteit". Daarom zeide de aarts bisschop van UtrechtffMijn ver trouwen is, dat alle katholieken op de offieieele candidatenlyst hun stem zullen uitbrengen". Verstaat gij dat, mr. Swane Verstaat gij dat, nieuw- katholieke partij Geen dwang, hoor Zoo is er ook geen aasje dwinge- iandszueht in de ziel van den mi nister, die de wet op het lager huis een voorwerp van nieuws gierigheid namelijk voor de weduwe Wallenthin, die de eerste verdieping, en den emeritus dominee Behrend, die als weduwnaar de tweede etage bewoonde en die met de eerste op vriendschappelyken voet verkeerde. Behr.md hield zichzelf voor een menschenkennerhy had den jonk man in de stad met jongelui in gezelschap gezien, die hem toe schenen niet bijzonder fyn v.n zeden te zijn en hij waarschuwde mevrouw Wallenthin, want hij meende ook opgemerkt, te hebben, dat hy Zia, als hij haar in huis ontmoette, een bijzondere opmerkzaamheid schonk. Zia was weliswaar nog een kind, maar daarom moest men te meer op haar passen. Dit was voor de weduwe reden genoeg om van den beginne af den schilder te wantrouwen en diens volgens bleef ook liaar deur lang voor hem gesloten, terwijl hij, vol gens dominee's meening een zigeu ner-leven leidde, waarnaar men liefst geen onderzoek moest doen. Maar Zia ontwikkelde zich met den dagze werd nu zestien, en "beiden, mevr. Wallenthin en de onderwijs schiep. Kun je begrijpen Nummer drie. „Op de vraag van het Kamerlid van Beresteyn, of op last van den minister op de boeken lijst van de hoogere burgerschool te Amersfoort boeken geschrapt zyn alsLessings „Nathan de Wijze" en Goethe's „Faust" heeft de minister bevestigend geantwoord. In het eerste wordt volgens den minister een leer verkondigd, die met een positief Christelijke geloofsovertui ging kwalijk te vereenigen is, afge zien nog van de voor katholieken onaangename figuur van den patri arch. Het tweede werk //Faust" is geschrapt op grond van de wereld beschouwing, die eraan ten grond slag ligt". Dus //Nathan" en „Faust", mees terwerken van Duitsche letterkunde, prachtig breed van grondslag, op vatting en uitwerking, zyn by ministerieel besluit voor de hoogere burgerschool verboden waar. Geen dwang, hoor! Kun je begrypen! Een minister mag toch alleen maar toelaten, wat in een benepenzielige „positief Christelijke geloofsover tuiging" past. Maarten Luther, waar zijt ge? Mr Swane en uw volge lingen, waar is uw geweten? Kie zers, wilt ge niet meehelpen, om binnen enkele weken ons land te bevrijden van den hedendaagschen, onduldbaren financiêelen en ge wetensdwang? Zoo ja, stemt dan op geen „offieieele" lijst van rechts en ook niet op een zoogenaamde democratische lijst van links, die niet democratisch is, al tooit ze zich met dien naam. dominee, werden door t(jd en om standigheden voor de vraag ge plaatst, wat er van het meisje worden moest. Zia, of liever Lucia, was namelijk elf jaren geleden door vreemde handen aan de deftige weduwe ter opvoeding overgegeven. Ze was een slanke, bevallige verschijning, nog niet ten volle ontwikkeld fyn van tint met een lichten blos als van zonneschijnhet lichtbruin haar krulde over een blank, open voor hoofd haar bruine oogen stonden dikwijls ernstig en peinzend, maar keken ook wel eens hooghartig en stuursch boven den kleinen neus met zyn beweeglyke vleugeltjes uit, als ze wist, dat ze alleen was. Ze was stil en teruggetrokken in den omgang dit nam met de jaren toe, en langzamerhand vermeed ze allen omgang met haar voormalige vrien dinnetjes, daar ze over zichzelve begon te denken in de overtuiging dat anderen, wier plicht het mee bracht, verzuimden dat te doen. En dit bewoog haar ook den schilder een heel ander gezicht te toonen, als ze hem ontmoette. {Wordt vervolgd),

Krantenbank Zeeland

Volksblad | 1922 | | pagina 1