No. 2
Zaterdag 7 Januari 1922
45
TERUG UIT HET
RIJK DER DODO EK
FEUILLETON
Nederland.
a
3
Dit blad verschijnt Woensdag en Zaterdag.
Abonnementsprijs voor Goes 5° cent per kwartaal,
voor buiten Goes f 1,50 per halt jaar franco per post,
ADVERTENTIËN voor Dinsdag- en
Vrijdagmiddag 12 UUI* te bezorgen
bij N. V. Goesche Courant
en Kleeuwens Ross'
Drukkers- en Uitgeversbedrijf.
Advertentiën 10 ct. per regel,
contracteeren van minstens lOOO regels per jaar
zeer belangrijke reductie.
regels beslaande, voor den prijs van f 1,
€en slechte maatregel.
Er wordt tegenwoordig weinig
gereisd, veel minder dan vroeger.
Dat is waarlijk niet te verwonderen.
Want het reizen is thans veel
duurder dan voorheen, zoodat men
zich wet tweemaal beden lit, eer men
zonder noodzakelijkheid op reis gaat
En wanneer men niet in zijn naaste
omgeving blijven kan, maar voor
zaken er op uit moetdan doet men
dat toch steeds onder veel gemopper
en zoo goedkoop mogelijk, door bijv.
in een lagere klasse te reizen, dan
men vroeger deed.
Behalve dat heel wat miDder
personen de treinen en booten vul
len, is ook de handelsbeweging op
verre na niet, wat ze vóór den
oorlog was, zoodat ook het goederen
vervoer een sterke vermindering
heeft ondergaan. Bij het geringere
vervoer van menschen en goederen
zijn de zeer verhoogde loonen van
het spoorweg-, tram- en stoom-
bootpersoneel gekomen, waardoor
aan de vervoermaatschappijen onge
hoorde eischen werden gesteld. Voeg
daarbij nog het streven van een deel
van dat personeel, om voor dat
meerdere loon minder, liefst zoo
weinig mogelijk, werk te doen, wat
natuurlijk de maatschappijen weer
tot grootere uitgaven dwingt, dan
begrijpt men, dat er niet genoeg
geld in 't laatje komt, om de vree-
selijk gestegen uitgaven te betalen,
dus dat de maatschappijen weldra
met verlies moeten gaan werken,
wat natuurlijk geen enkele uithoudt.
Daarom werd besloten, dereispryzen
te vernoogen, welk besluit met
1 Januari in werking is getreden.
63
UIT HET FRANSCH VAN
GASTON LEROUX
Dadelijk daarop maakte hij een
insnijding in het vlies, dat het
hart omgeeft en naderde de hart
spier zelf. Zooals Jaloux reeds
gedacht fad, was de kogel in
de dikke spier van de rechter-
harfkamer gedrongen, na de zenuw,
die 't hart doet werken, zooals men
dat zou kunnen uitdrukken, te
hebben gekwetst. Deze kwetsuur
had den dood tengevolge gehad-
Het hart had inderdaad opgehouden
te slaan, omdat de zenuw, die tot
taak heeft het hart beurtelings te
doen uitzetten of inkrimpen, opge
houden had te functionneeren. Zon
der zich dadelijk met den kogel te
bemoeien ging de dokter over tot
hetgeen 't meest haast had, d w.z.
de werking van het hart. Hij stak
Het spreekt vanzelf, dat door dezen
maatregel nog minder menschen
zullen reizen. Immers, zelfs de
zakenmenschen zullen beproeven
met één reis te volstaan, waar ze
vroeger twee of meer deden. Men
zal op zoo groot mogelijke schaal
gebruik gaan maken van andere,
goedkoopere vervoermiddelen, waar
door weer tal van re.zigers aan de
treinen worden onttrokken. En dan
is daar nu noodlottigerwijze nog de
verschrikkelijke moord in een trein
van Amsterdam naar Den Haag
bijgekomen. O zeker, daar heeft het
spoor natuurlijk niet de minste
schuld aan. Maar toch zijn er altijd
vreesachtigen, die zeggen„Als
men ook in Nederland zelfs in een
trein uiet meer veilig is, dan reis
ik of in t geheel niet meer, óf met
een ander vervoermiddel".
Tot bewijs, dat onze voorspelling
van verminderd vervoer per trein
gegrond is, diene een bericht uit
Zuid-Limburg. De spoorwegmaat
schappijen hebben een bepaling ge
maakt, waarbij de werkliedenkaar-
ten zoo goed als afgeschaft zijn.
Uit Zuid-Limburg met zyn groote
mijnwerkersbevolking, waarvan een
groot deel dagelijks per spoor naar
het werk en terug naar huis gaat,
zijn verzoekschriften aan de maat-'
schappijen en de regeering gericht,
om bedoelde kaarten op den ouden
voet te behouden. Het heeft niet
mogen baten. Nu gaat men daar
tusschen verschillende plaatsen
autobusdiensten tegen scherp con-
curreerende prijzen inrichten. De
bestaande autobus-onderneming
tusschen Maastricht en Aken heeft
haar tarieven reeds tot de helft
verminderd. Het bericht besluit
zijn hand in het hartzakje, nam
het hart in zijn hand zooals hij dit
met de bal van een spuit zou doen
en deed er dezelfde bewegingen van
inkrimpen en uitzetten mee.
Het was zulk een plechtig oogen
blik voor deze mannen der weten
schap, die met den dood het leven
wilden bewerkstelligen, dat de
ademhaling der drie levende wezens,
die zich daar bevonden, ingehouden
werd. Zij wachtten met ademhalen
tot de doode sou ademhalen
De beid j doktoren waren niets
minder hevig en smartelijk verlan
gend dan de door zuivere gevoels-
angst bezielde vrouw, die op de
herleving van een haar dierbaar
wezen wachtte.
De beweging van 't ineenkrimpen
was het lastigst en door de herhaling
het afmattendst, maar dokter Mou-
tier was onvermoeid evenals hij in
sommige gevallen van verstikking
niet moede werd de tong rythmisch
uit te trekken. En toch, welk een
verschil tusschen de beide operaties
Dan ontrukte hij een levende aan
den dood, nu gaf hij een doode het
leven terug
aldus: „Nu België weer rondreis-
biljetten en gezelschapskaarten gaat
invoeren, worden plannen beraamd,
om de vacantiereizen in het buiten
land te gaan doen. Het gevolg van
de verhoogde tarieven hier te lande
zal zijn, dat Zuid-Limbuig nog
meer wordt aangewezen vop Luik,
Brussel; Antwerpen, Aken en Keu
len, met natuurlijk gevolg schade
van alle zijden, verbittering en
vervreemding onder eigen landge-
nooten."
De goedkoope vacantiekaarten
zijn, zooals men weet, al lang afge
schaft. Nu zijn met 1 Januari de
kilometerkaarten denzelfden weg
opgegaan. Voor verrx reizen waren
deze bepaald gemakkelijk en goed
koop. Nu zijn vooral juist die verre
reizen zoo schrikbarend duur ge
worden, dat men ze gerust onbe
taalbaar kan noemen. Daardoor is
het reizen van den eenen uithoek
van Nederland naar den anderen
zoo goed als onmogelijk gemaakt;
en voor een reis van zoo'n uithoek
naar het midden, naar Holland of
Utrecht, is het weinig beter. Wij
zyn het dan ook met het slot van
het Limburgsche bericht geheel
eens schade van alle zijden schade
voor allen, die op reis moeten
schade voor de spoorwegmaatschap
pijen, die weer veel en veel minder
zullen ontvangenschade voor de
eenheid van ons volk, voor de
vriendschap en waardeering van den
eenen Nederlander voor den anderen.
Allen, die niet te ver van de grens
wonen, zullen doen als de Limbur
gers zich liever naar het buitenland
dan naar het binnenland wenden.
Van de samensmelting onzer
groote spoorwegmaatschappijen heb-
Plotseling scheen het hem toe,
dat de bloedsomloop weer begon,
hij begon weer, hij begon weer
Jaloux constateerde met een kreet
van triumf het kloppen van de
spaakbeenader
Fanny uitte een woesten kreet
van hoop, want het gelaat van den
doode keeeg eenige kleur l
Toen ging alles ongehoord snel
n zijn werk Met de punt van zijn
operatiemes deed Moutier den kogel
uit zijn gevangenis van spieren
springen, begon daarna de ver
wonding dicht te naaien en toen
de samenhechting der bloedvaten
voltooid was, ving hij aan de ope
ningen van het vleesch en de
beenderen weder te sluiten, lag ze
met een wiskundige nauwkeurig
heid op elkaar, zoodat een snelle
bijna onmiddellijke aaneenhechting
mogelijk werd.
De doode ging voort met adem
halen
„Mevrouw", zei Moutier tot Fanny
met een stem, trillende van aan
doening, „uw man herleeftIndien
zich geen complicaties voordoen,
kan hy binnen acht dagen geheel
I ben wij nog weinig goeds beleefd.
De directie, die tegenwoordig de
lakens uitdeelt, doet dat op een
manier, die naar wy gelooven
niet in de goede, maar juist in
de verkeerde richting voert. Nu
wil men in al de buitenprovinciën,
de uithoeken van ons land, ook
by ons in Zeeland, een adresbewe
ging op touw zetten, om de nieuwe,
slechte bepalingen ingetrokken te
krijgen en de oude, lage tarieven
te doen herstellen. Wij sluiten ons
bij die beweging van harte aan
maar onder verwijzing naar Zuid-
Limburg verwachten wij er toch
niet al te veel van. Zoolang de
spoorwegdirectie en de regeering
als haar slippendraagster hardnekkig
weigeren, om het voorbeeld van de
autobus-onderneming Maastricht-
Aken of van België na te volgen,
zal er waarschijnlijk weinig anders
aan te dot n zijn, dan dat het publiek
zichzelf tracht 1# helpen-, op de
Limburgsche of op een andere ma
nier. Alleen vermindering van reis-
prijzen kan den toestand; ook voor
de spoorwegmaatschappijenverbe
teren. Elke verhooging echter is
uit den booze en werkt slecht voor
iedereen, ook voor het spoorweg
personeel. Deze waarheden zouden
licht te bewijzen zijn.
De roofmoord in den sneltrein
Amsterdam—Den Haag.
Naar aanleiding van den. moord op
mr. Wijsman, advocaat te Amsterdam,
in den trein die 31 December om 7.15
uit Amsterdam vertrok, wordt bericht
dat een reiaiger, die aan het station
genezen zyn en na veertien dage»
weer uitgaan."
XXII.
Opgestaan uit de dooden.
't Gevolg van deze buitengewone
gebeurtenissen was, dat Fanny door
een hevige koorts werd aaügetast,
die haar drie dagen lang in bed
hield. Zij werd verpleegd in de
kamer van haar man, terwijl de
doode in zyn vrouw's kamer tot
zichzelf kwam.
De doktoren Moutier en Jaloux,
die hun herleefde met zeer begrij
pelijke wetenschappelijke nieuws
gierigheid bleven gadeslaan, vrees
den, dat de slotvrouw van de
Rozengaar e zwaar ziek zou worden.
Maar dit geschiedde niet. Fanny
had een grooter weerstandsver
mogen, dan zij konden vermoeden.
Den derden nacht was zij sterk
genoeg en zoo helder van geest,
dat zij 't gesprek van de twee
mannen der wetenschap in het ver
trek daarnaast, waarvan de deur
half open stond, goed kon volgen.
Zy deelden elkaar hun indruk mee
over den gezondheidstoestand van den
doodeWordt vervolgd.)
Advertentiën, sla geboorte-, huwelijks-, verjaring!-, doodberichten en de daarop betrekking hebbende dankbetuigingen, «iet maar das acht