No. 2 Zaterdag 7 Januari 1922 45 TERUG UIT HET RIJK DER DODO EK FEUILLETON Nederland. a 3 Dit blad verschijnt Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs voor Goes 5° cent per kwartaal, voor buiten Goes f 1,50 per halt jaar franco per post, ADVERTENTIËN voor Dinsdag- en Vrijdagmiddag 12 UUI* te bezorgen bij N. V. Goesche Courant en Kleeuwens Ross' Drukkers- en Uitgeversbedrijf. Advertentiën 10 ct. per regel, contracteeren van minstens lOOO regels per jaar zeer belangrijke reductie. regels beslaande, voor den prijs van f 1, €en slechte maatregel. Er wordt tegenwoordig weinig gereisd, veel minder dan vroeger. Dat is waarlijk niet te verwonderen. Want het reizen is thans veel duurder dan voorheen, zoodat men zich wet tweemaal beden lit, eer men zonder noodzakelijkheid op reis gaat En wanneer men niet in zijn naaste omgeving blijven kan, maar voor zaken er op uit moetdan doet men dat toch steeds onder veel gemopper en zoo goedkoop mogelijk, door bijv. in een lagere klasse te reizen, dan men vroeger deed. Behalve dat heel wat miDder personen de treinen en booten vul len, is ook de handelsbeweging op verre na niet, wat ze vóór den oorlog was, zoodat ook het goederen vervoer een sterke vermindering heeft ondergaan. Bij het geringere vervoer van menschen en goederen zijn de zeer verhoogde loonen van het spoorweg-, tram- en stoom- bootpersoneel gekomen, waardoor aan de vervoermaatschappijen onge hoorde eischen werden gesteld. Voeg daarbij nog het streven van een deel van dat personeel, om voor dat meerdere loon minder, liefst zoo weinig mogelijk, werk te doen, wat natuurlijk de maatschappijen weer tot grootere uitgaven dwingt, dan begrijpt men, dat er niet genoeg geld in 't laatje komt, om de vree- selijk gestegen uitgaven te betalen, dus dat de maatschappijen weldra met verlies moeten gaan werken, wat natuurlijk geen enkele uithoudt. Daarom werd besloten, dereispryzen te vernoogen, welk besluit met 1 Januari in werking is getreden. 63 UIT HET FRANSCH VAN GASTON LEROUX Dadelijk daarop maakte hij een insnijding in het vlies, dat het hart omgeeft en naderde de hart spier zelf. Zooals Jaloux reeds gedacht fad, was de kogel in de dikke spier van de rechter- harfkamer gedrongen, na de zenuw, die 't hart doet werken, zooals men dat zou kunnen uitdrukken, te hebben gekwetst. Deze kwetsuur had den dood tengevolge gehad- Het hart had inderdaad opgehouden te slaan, omdat de zenuw, die tot taak heeft het hart beurtelings te doen uitzetten of inkrimpen, opge houden had te functionneeren. Zon der zich dadelijk met den kogel te bemoeien ging de dokter over tot hetgeen 't meest haast had, d w.z. de werking van het hart. Hij stak Het spreekt vanzelf, dat door dezen maatregel nog minder menschen zullen reizen. Immers, zelfs de zakenmenschen zullen beproeven met één reis te volstaan, waar ze vroeger twee of meer deden. Men zal op zoo groot mogelijke schaal gebruik gaan maken van andere, goedkoopere vervoermiddelen, waar door weer tal van re.zigers aan de treinen worden onttrokken. En dan is daar nu noodlottigerwijze nog de verschrikkelijke moord in een trein van Amsterdam naar Den Haag bijgekomen. O zeker, daar heeft het spoor natuurlijk niet de minste schuld aan. Maar toch zijn er altijd vreesachtigen, die zeggen„Als men ook in Nederland zelfs in een trein uiet meer veilig is, dan reis ik of in t geheel niet meer, óf met een ander vervoermiddel". Tot bewijs, dat onze voorspelling van verminderd vervoer per trein gegrond is, diene een bericht uit Zuid-Limburg. De spoorwegmaat schappijen hebben een bepaling ge maakt, waarbij de werkliedenkaar- ten zoo goed als afgeschaft zijn. Uit Zuid-Limburg met zyn groote mijnwerkersbevolking, waarvan een groot deel dagelijks per spoor naar het werk en terug naar huis gaat, zijn verzoekschriften aan de maat-' schappijen en de regeering gericht, om bedoelde kaarten op den ouden voet te behouden. Het heeft niet mogen baten. Nu gaat men daar tusschen verschillende plaatsen autobusdiensten tegen scherp con- curreerende prijzen inrichten. De bestaande autobus-onderneming tusschen Maastricht en Aken heeft haar tarieven reeds tot de helft verminderd. Het bericht besluit zijn hand in het hartzakje, nam het hart in zijn hand zooals hij dit met de bal van een spuit zou doen en deed er dezelfde bewegingen van inkrimpen en uitzetten mee. Het was zulk een plechtig oogen blik voor deze mannen der weten schap, die met den dood het leven wilden bewerkstelligen, dat de ademhaling der drie levende wezens, die zich daar bevonden, ingehouden werd. Zij wachtten met ademhalen tot de doode sou ademhalen De beid j doktoren waren niets minder hevig en smartelijk verlan gend dan de door zuivere gevoels- angst bezielde vrouw, die op de herleving van een haar dierbaar wezen wachtte. De beweging van 't ineenkrimpen was het lastigst en door de herhaling het afmattendst, maar dokter Mou- tier was onvermoeid evenals hij in sommige gevallen van verstikking niet moede werd de tong rythmisch uit te trekken. En toch, welk een verschil tusschen de beide operaties Dan ontrukte hij een levende aan den dood, nu gaf hij een doode het leven terug aldus: „Nu België weer rondreis- biljetten en gezelschapskaarten gaat invoeren, worden plannen beraamd, om de vacantiereizen in het buiten land te gaan doen. Het gevolg van de verhoogde tarieven hier te lande zal zijn, dat Zuid-Limbuig nog meer wordt aangewezen vop Luik, Brussel; Antwerpen, Aken en Keu len, met natuurlijk gevolg schade van alle zijden, verbittering en vervreemding onder eigen landge- nooten." De goedkoope vacantiekaarten zijn, zooals men weet, al lang afge schaft. Nu zijn met 1 Januari de kilometerkaarten denzelfden weg opgegaan. Voor verrx reizen waren deze bepaald gemakkelijk en goed koop. Nu zijn vooral juist die verre reizen zoo schrikbarend duur ge worden, dat men ze gerust onbe taalbaar kan noemen. Daardoor is het reizen van den eenen uithoek van Nederland naar den anderen zoo goed als onmogelijk gemaakt; en voor een reis van zoo'n uithoek naar het midden, naar Holland of Utrecht, is het weinig beter. Wij zyn het dan ook met het slot van het Limburgsche bericht geheel eens schade van alle zijden schade voor allen, die op reis moeten schade voor de spoorwegmaatschap pijen, die weer veel en veel minder zullen ontvangenschade voor de eenheid van ons volk, voor de vriendschap en waardeering van den eenen Nederlander voor den anderen. Allen, die niet te ver van de grens wonen, zullen doen als de Limbur gers zich liever naar het buitenland dan naar het binnenland wenden. Van de samensmelting onzer groote spoorwegmaatschappijen heb- Plotseling scheen het hem toe, dat de bloedsomloop weer begon, hij begon weer, hij begon weer Jaloux constateerde met een kreet van triumf het kloppen van de spaakbeenader Fanny uitte een woesten kreet van hoop, want het gelaat van den doode keeeg eenige kleur l Toen ging alles ongehoord snel n zijn werk Met de punt van zijn operatiemes deed Moutier den kogel uit zijn gevangenis van spieren springen, begon daarna de ver wonding dicht te naaien en toen de samenhechting der bloedvaten voltooid was, ving hij aan de ope ningen van het vleesch en de beenderen weder te sluiten, lag ze met een wiskundige nauwkeurig heid op elkaar, zoodat een snelle bijna onmiddellijke aaneenhechting mogelijk werd. De doode ging voort met adem halen „Mevrouw", zei Moutier tot Fanny met een stem, trillende van aan doening, „uw man herleeftIndien zich geen complicaties voordoen, kan hy binnen acht dagen geheel I ben wij nog weinig goeds beleefd. De directie, die tegenwoordig de lakens uitdeelt, doet dat op een manier, die naar wy gelooven niet in de goede, maar juist in de verkeerde richting voert. Nu wil men in al de buitenprovinciën, de uithoeken van ons land, ook by ons in Zeeland, een adresbewe ging op touw zetten, om de nieuwe, slechte bepalingen ingetrokken te krijgen en de oude, lage tarieven te doen herstellen. Wij sluiten ons bij die beweging van harte aan maar onder verwijzing naar Zuid- Limburg verwachten wij er toch niet al te veel van. Zoolang de spoorwegdirectie en de regeering als haar slippendraagster hardnekkig weigeren, om het voorbeeld van de autobus-onderneming Maastricht- Aken of van België na te volgen, zal er waarschijnlijk weinig anders aan te dot n zijn, dan dat het publiek zichzelf tracht 1# helpen-, op de Limburgsche of op een andere ma nier. Alleen vermindering van reis- prijzen kan den toestand; ook voor de spoorwegmaatschappijenverbe teren. Elke verhooging echter is uit den booze en werkt slecht voor iedereen, ook voor het spoorweg personeel. Deze waarheden zouden licht te bewijzen zijn. De roofmoord in den sneltrein Amsterdam—Den Haag. Naar aanleiding van den. moord op mr. Wijsman, advocaat te Amsterdam, in den trein die 31 December om 7.15 uit Amsterdam vertrok, wordt bericht dat een reiaiger, die aan het station genezen zyn en na veertien dage» weer uitgaan." XXII. Opgestaan uit de dooden. 't Gevolg van deze buitengewone gebeurtenissen was, dat Fanny door een hevige koorts werd aaügetast, die haar drie dagen lang in bed hield. Zij werd verpleegd in de kamer van haar man, terwijl de doode in zyn vrouw's kamer tot zichzelf kwam. De doktoren Moutier en Jaloux, die hun herleefde met zeer begrij pelijke wetenschappelijke nieuws gierigheid bleven gadeslaan, vrees den, dat de slotvrouw van de Rozengaar e zwaar ziek zou worden. Maar dit geschiedde niet. Fanny had een grooter weerstandsver mogen, dan zij konden vermoeden. Den derden nacht was zij sterk genoeg en zoo helder van geest, dat zij 't gesprek van de twee mannen der wetenschap in het ver trek daarnaast, waarvan de deur half open stond, goed kon volgen. Zy deelden elkaar hun indruk mee over den gezondheidstoestand van den doodeWordt vervolgd.) Advertentiën, sla geboorte-, huwelijks-, verjaring!-, doodberichten en de daarop betrekking hebbende dankbetuigingen, «iet maar das acht

Krantenbank Zeeland

Volksblad | 1922 | | pagina 1