z
Bpori.
Posterijen.
Marktbericht,
Marktbericht,
Burgerlijke Stand van
Goes.
Weerbericht.
ADVERTENT! EN.
WINTERDIERSTREGELING INGAANDE 26 Sept. 1-921.
ging de chef-conducteur onmiddellijk
naar de officieren, en verzocht hun,
zich tevreden te willen stellen met één
compartiment. Als eenig antwoord
haalde een der officieren zijn revolver
te voorschijn en dreigde den conduc
teur. Deze ontrukte zijn tegenstander
echter het wapen. De reizigers met
staanplaatsen wilden nu de Schotten
te lijf. Slechts met groote moeite wist
de chef conducteur de menigte in be
dwang te houden. De conducteur zond j
onmiddellijk een telegram naar Essen,
waar de politie" bij aankomst van den
trein den officieren bevel gaf. den trein
te verlaten. De ehef conducteur had
verklaard, de reis met deze officieren
niet te zullen voortzetten. De officieren
werden gesommeerd hun wapenen af
te geven en vervolgens in arrest ge
steld. Msb.
Verklaringen van Hugo Stinnes.
De groote industrie-magnaat van
Duitschland, Hugo Stinnes, heeft aan
een vertegenwoordiger van de //Saturday
EveningposD' een onderhoua toege
staan, waarin hij o.a. het volgende
heeft verklaard
Duitschland kan onmogelijk de door
het ultimatum der geallieerden vast
gestelde schadevergoedingen betalen.
Het geheele systeem is valsch. In de
eerste plaats is het bedrag te hoog.
In de tweede plaats zijn wij, om aan
de eerste bedragen te komen, genood
zaakt, buitenlandsche wissels te koopen,
met het gevolg, dat een geweldige
vraag naar dollars ontstaat, terwijl de
mark wordt gedrukt. Wanneer men
wil, dat Duitschland uit zijn uitvoer-
overschot betaalt, .heeft het minstens
vijf millioen arbeiders meer noodig.
Waar moeten die vandaan komen Wij
hebben geen koloniën meer en onze
bevolking is er door den oorlog treu
rig aan toe. Nooit werd een verslagen
volk zoo vernederd als het Duitsche.
Een paar zakenmenschen, die de aan
gelegenheid in kalmte vriendschappelijk
bespraken, zouden meer voor den
wederopbouw kunnen doen dan al
die kletsende, zelfzuchtige diplomaten.
Frankrijk had reeds twee jaren
terug materiaal en werklieden kunnen
bekomen om bij den wederopbouw te
werk te stellen. Maar zoover het
streeft naar de vernedering van Duitsch
land, wil het blijkbaar geen wederop
bouw.
Duitschland wil werken en tot den
algemeenen wederopbouw zijn ernstig
aandeel bijdragen. De ironie van den
toestand is dat Duitschland gebrek
heeft aan grondstoffen, terwijl andere
landen grondstoffen hebben en geen
aibeiders.
De oorlog heeft het verkeerde van
politieke bondgenootschappen bewezen.
De eenige practische blijvende over
eenkomst zou een economische Volken
bond zijn, waarin zijn opgenomen de
Vereeijigde Staten, Engeland en
Duitschland
Europa kan nooit bevredigd worden
zonder de regelrechte deelneming van
Rusland. Geen volk kan met eigen
middelen alleen Rusland weer opbou
wen. Daarvoor zijn noodig de gemeen
schappelijke krachten van Amerika,
Engeland en Duitschla' d. De Duit-
schers zijn voor die taak het meest
geschikt, omdat zij de psychologie van
hun buren kennen. Hetgeen de wereld
echter meer dan iets anders noodig
heeft, dat is de actieve deelneming
van de Vereenigde Staten aan de
Europeesche aangelegenheden. Amerika
was de beslissende factor bij het be
ëindigen van den oorloghet meet
onvoorwaardelijk thans >ijn medewer
king verleenen. Het is aan Europa
verschuldigd, dat het aan haar aange
legenheden deelneemt. Evenwel niet
op de manier van Woodrow Wilson.
Europa heeft practische mannen noodig.
Voetbal.
Voor de Zuidelijke derde klasse
speelde gisteren te VlissingenVlis-
singen II tegen Zelandia uit Middel
burg. Laatstgenoemde vereeniging won
met 41.
Zondag speelde te Goes voor de Zui
delijke 3e klasse N. V. B.
G V. V. I tegen Walcheren I uit
Middelburg. Stand bij de rust 11
eindstand 44.
Zondag speelde te Hansw^ert Sparta 1
tegen G. V. V. Ill uit Goes een vriend-
schappelijken wedstrijd. Stand bij de
rust 0 0. eindstand 30 voor
G. V. V. III.
Tegen het slippen.
De Kampioen geeft voor automo
bilisten deze wenken tegen het slippen
1. Verdeel de belasting van den
wagen z^o gelijk mogelijk. Is het ge
wicht hoofdzakelijk boven de achteras
geplaatst, dan is de wagen door te
geringe adhaesie der stuurwielen veel
meer aan slippen blootgesteld.
2. Eén anti-slippingcover om een
der drijfwielen verhindert het slippen
niet Zijslip wordt er eeuigszins door
voorkomen, doch de niet minder ge
vaarlijke pirouette slip wordt er door
bevorderd. Bovendien is een enkele
non-slippingband op zeer glibberige
wegen ruïneus voor het differentiaal.
Een vrij afdoend middel tegen beide
vormen vau slippen is, alle vier de
wielen te voorzien van non-slippings.
Men bedenke, dat non-slippiugs
achter het uitglijden van de stuurwielen
niel kunnen voorkomen.
3^. Voelt men eenige slip in den
wagen, dan schakele men dadelijk den
motor uit. Na 't herstellen van den
koers schakele me* zeer geleidelijk
weer in. Op zeer glibberige passages,
bij 't schuin afrijden van hooge brug
gen, rijde men op de laagste versnelling.
Wordt men op reis door lange
siijkerige trajecten vprrast, dan kan
men gladde banden in non-slippiugs
veranderen, door lange einden kabel
touw van een paar centimeter dikte
tusscben de spaken door over den
band en de velg te wikkelen. Met
kettingen bereikt men hetzelfde resul
taat.
Ook wielrijders en motorwielrijders
kunnen zich met dunner touw op deze
wijze tegen slipgevaar verzekeren. Een
nadeel van deze methode is echter,
dat de wielen zeer veel slijk opwerpen.
Postkantoor te Goes.
Lijst van onbestelbare brieven ëu
briefkaaiten van welke de afzenders
onbekend zijn. Terugoatvaugen vanaf
II toten met 25 Septem -er 1921.
Cursus Zelfontwikkeling, Amster
dam. Fa. de Groot, Sparredam.
Briefkaarten Binnenland.
Schipper W. Schuttevaer, den Haag,
Piet Bogert, Vlissingen.
N.B. Aanbevolen wordt om het
adres van den afzender op de stukken
te vermelden, opdat deze bij onbe
stelbaarheid kunnen worden terug
gegeven. Voorts is het gewenscht
alle per post te verzenden stukken
steeds van een volledig adres
straatnaam ets huisnummer te
voorzien.
- 14,— - 14,50
I4i5° a
*3,5°
a f ,0
Rotterdam, 26 Sspiember^i921.
Vlass&avosr 4080 it. blauw, 110 li
wit, 1800 et. Gronlsges, 2750 af. gi«l
A*rd*ppelea oaveraiuierd, prfi-
houdesd
Graten baUeslftBèBche, kalm. Meel
f 24, Msii 1 200 a f 202, Haver,f 12,50
a f 13,00.
ölnnenlnndschei
Lünsssd h'ftuwr
(wit)
sssi
Karwüsaad
Kjüuarisisad
Maaesaéd
Kooisaad
Mcmterda&atd (bruin)30;
(goal) 28',—
Tarws 14,50
later
Rogge
Garni
Che?ali$r
Winter,Zomer
Haver
24,-
30,—
4S!~
29,—
f»
10
a 16 50
14,-
12,50
25,-
32,—
50,'—
30,—
31,-
29,-
15,25
15,-
17,25
13,50
22.50
29.50
Erwten nisuwekl. gr, 20,—
Bruine Boonoa puik 25
Afwykeads
Eieren 13,50 i 15,50
yar&enszaapkS Reüerdsm.
Vstrkëagaanvoer 1101 aerate kwaliteit
f 1,14 a f 1,18, iwesde f 1,05 a f 1,12,
derde f 0.95 a f 1,—, lichte soort
f 1,00 a f 1,04. Handel traag.
Gehuld 26, Roëllard Johan Bran
denburg, 27 j., j.m. en Hubrechta
Cornelia Wesssls, 23 j., j.d.
De vei wachting tot den avond van
heden luidt
Zwakke tot matige wi*d, uit ooste
lijke richtingen, gedeeltelijk bewolkt,
droog weer, iets warmer.
De Heer en Mevrouw LOOIJEN
Jansma geven hierbij met blijdschap
kennis van de geboorte van hun Zoon,
ANTHONY IJSBRAND ARNOLD.
Goes, 26 September 1921.
Hartelijk dank aau allen voor de
vele blijken van belangstelling op 27
dezer ontvangen.
JOH. ZWEED1JK
en echtgenoote.
Goes 28 September 1921.
eeuwsciie B ij n met voornaamste aansluitingen.
12.08
Niet op Zon- en Feestdagea, 2)
R. Restauratie-rijtuig, 4) Alléén op
11,01
11,86
Alleen Maandags, 3) Maandags niet, overige dagen alleen bij tijdige
Zon- en Feestdagen, D) D-trein, R.W. Restauratie rijtuig alleeu op
aankomst boot
werkdagen,
ii Zeeland.
Brieven biunealaad.
GOES, 27 Sept. 1921.
Aanvoer minder dan vorige week, met
slappe handel.
Nieuwe Tarwe
Wlntergerst per Ï00K.G.
Haver
Kookerwten
Kroonerwten
Maanzaad (Nieuw)
Nieuwee Rogge
Bruine Boonen
Aanvoer Eendeneieren
Eieten per 100 stuks
Boter per kilo f 3,10
Aiwijkende boter per kilo t --,0,
Mlddenprijs eieren per 25 stuks f 3,37Vi
Mlddenprijs boter per halve kilo f 1,55
Boter aan particulieren f 1,65 a f 0—
Eieren aan particulieren verkocht 15 ct.
Afwijkende boter aan particulieren! ,0.
Mlddenprijs Afwijkende boter f ,0 p,p.
Aanvoer o pond fabrieks en 190 pond
boereboter.
Verkocht 0— pond.
Eieren stuks.
Roomboter f ,0 per pond Eieren 0 stuks
Roomboter aan particulieren f ,0
Poeleleren verkocht voor 7,ct. p. stuk.
Ganzeneieren st.
Kalkoeneleren.
Eierenverkocp.
Gnderafdeeling Zuid-Beveland V.P.Z,
Aangevoerde eieren 4027 stuks,
Prijs I 13,70 per 100 stuks.
f 14,— a f 1475
- 12,— a - 12,50
- 24',— a - 28'
- 26,50 a - 28,50
- stuks ct.
Vllsslngen V
Middelburg
Arnemulden
Noord-Kranlett
'sHeerlreadskerk»
Gaej
Kapelle-Bfeseling#
Vlake
Kraininge-Ierseke
Krabbend# ke
BUIand-Bath
Woensdreoht
Bergen op Zoom
Wonw
Roosendaal
Breda
Dordrecht
Rotterdam B,
Botterdam D. P.
5,41
6.00
6,09
7,02
8,11
8,21
7.14
6,80
6,39
6,48
6,88
6,58
7.86
7,07
7,16
7,51
7,22
7,83
7,40
7,53
7,10
8,04
8,20
8,14
6,53
7.25
8,25
8,35
9,06
7,34
8.12
9,24
8,01
8 41
9,60
8,09
8.50
9,58
8
2
1
1
8,20
8,82
8,41
8,50
8,59
9,10
9,19
9,29
9,35
9,47
9,54
10.07
10,19
10,29
10,40
11,57
11,38
8 2 11
8,58
9,10
9,19
9.28
9,87
9,48
9,57
10,07
10,18
10,25
10,82
10,45
10.57
11,07
11,18
11,57
12.87
1.04
1,18
11.22
11,34
11.48
11,52
12,01
12,12
12,21
12,31
12,37
12.49
12,56
1,09
1,21
1,81
1,42
2 12
8,01
3,29
3,88
12/7
12,59
1,23
1,88
2,10
2,26
2,59
3,16
3,48
8,52
1,46
2,03
2,18
2,24
2,34
2,50
3.09
3,20
3,81
3,43
3,52
4,07
4,27
4,89
4,60
5,43
5,40
6.10
4.21
4,34
4,48
4,52
5,02
5,18
5.22
5,82
5,38
5,60
5,58
6,11
6,24
6,84
6,45
7,44
8.04
8,31
8,89
6,04
6,16
6,40
6,55
7,27
7,43
8,17
8,84
9,01
9,09
7,01
7,18
7,22
7,81
7,40
7,51
8,00
8,10
8,16
8,27
8,34
8,47
8,59
9,09
9,20
10,27
10,14
10,45
Rotterdam D. P,
6,26
8 11
9,47
1,29
3,80
Rotterdam B.
6,84
8,19
1,87
3,89
Dordreoht
7,11
8,41
10.14
2,00
4,02
Breda
7,00
9,12
10,38
10,49
2,26
4,23
Roosendaal
6,43
8,-
9,42
11,18
11,31
3,16
6,05
Wonw
6,56
8,12
11,48
3,28
Bergen op Zoom
7,08
8,24
9,59
11,81
11,5$
3,39
5,28
Woensdreeht
7,18
8,34
12,06
3,49
Rilland-Bath
7,31
8,48
12,19
4,02
Krabbend# ke
7.88
8,56
10,22
12,27
4,10
5,46
Krnlninge -Ier seke
7,49
9,08
12,38
4,21
Vlake
7.53
9,17
10,34
12,01
12,46
4,28
5,59
Kapelle-Biesellnge
8,08
9,26
12,54
4,36
Goes
8,19
9,36
10,49
12,15
1,05
4,47
0,18
's H. Arendskerke
8,23
9,46
1,14
4,56
Noord-Kraalert
8,87
9,55
1,23
5,05
Arnemuiden
8,47
10,05
1,38
6,15
Middelburg
8,57
10,15
11,12
12,37
1,48
5,25
6,85
Vlissingen A,
9,06
10,24
11,21
rve
1,52
5,34
6,44
1
4
1
1
5,80
5,88
6,01
6.17
7,32
7,44
7,55
8,05
8.18
8,26
8,36
8,43
8,51
9,01
9,10
9.19
9,28
9,87
9,46
3,18
8,43
9,16
9,87
9,55
10,17
10,80
10,44
11,07
11,16
R.W
10,17
10 45
11,57
12,06
R.W