z Bpori. Posterijen. Marktbericht, Marktbericht, Burgerlijke Stand van Goes. Weerbericht. ADVERTENT! EN. WINTERDIERSTREGELING INGAANDE 26 Sept. 1-921. ging de chef-conducteur onmiddellijk naar de officieren, en verzocht hun, zich tevreden te willen stellen met één compartiment. Als eenig antwoord haalde een der officieren zijn revolver te voorschijn en dreigde den conduc teur. Deze ontrukte zijn tegenstander echter het wapen. De reizigers met staanplaatsen wilden nu de Schotten te lijf. Slechts met groote moeite wist de chef conducteur de menigte in be dwang te houden. De conducteur zond j onmiddellijk een telegram naar Essen, waar de politie" bij aankomst van den trein den officieren bevel gaf. den trein te verlaten. De ehef conducteur had verklaard, de reis met deze officieren niet te zullen voortzetten. De officieren werden gesommeerd hun wapenen af te geven en vervolgens in arrest ge steld. Msb. Verklaringen van Hugo Stinnes. De groote industrie-magnaat van Duitschland, Hugo Stinnes, heeft aan een vertegenwoordiger van de //Saturday EveningposD' een onderhoua toege staan, waarin hij o.a. het volgende heeft verklaard Duitschland kan onmogelijk de door het ultimatum der geallieerden vast gestelde schadevergoedingen betalen. Het geheele systeem is valsch. In de eerste plaats is het bedrag te hoog. In de tweede plaats zijn wij, om aan de eerste bedragen te komen, genood zaakt, buitenlandsche wissels te koopen, met het gevolg, dat een geweldige vraag naar dollars ontstaat, terwijl de mark wordt gedrukt. Wanneer men wil, dat Duitschland uit zijn uitvoer- overschot betaalt, .heeft het minstens vijf millioen arbeiders meer noodig. Waar moeten die vandaan komen Wij hebben geen koloniën meer en onze bevolking is er door den oorlog treu rig aan toe. Nooit werd een verslagen volk zoo vernederd als het Duitsche. Een paar zakenmenschen, die de aan gelegenheid in kalmte vriendschappelijk bespraken, zouden meer voor den wederopbouw kunnen doen dan al die kletsende, zelfzuchtige diplomaten. Frankrijk had reeds twee jaren terug materiaal en werklieden kunnen bekomen om bij den wederopbouw te werk te stellen. Maar zoover het streeft naar de vernedering van Duitsch land, wil het blijkbaar geen wederop bouw. Duitschland wil werken en tot den algemeenen wederopbouw zijn ernstig aandeel bijdragen. De ironie van den toestand is dat Duitschland gebrek heeft aan grondstoffen, terwijl andere landen grondstoffen hebben en geen aibeiders. De oorlog heeft het verkeerde van politieke bondgenootschappen bewezen. De eenige practische blijvende over eenkomst zou een economische Volken bond zijn, waarin zijn opgenomen de Vereeijigde Staten, Engeland en Duitschland Europa kan nooit bevredigd worden zonder de regelrechte deelneming van Rusland. Geen volk kan met eigen middelen alleen Rusland weer opbou wen. Daarvoor zijn noodig de gemeen schappelijke krachten van Amerika, Engeland en Duitschla' d. De Duit- schers zijn voor die taak het meest geschikt, omdat zij de psychologie van hun buren kennen. Hetgeen de wereld echter meer dan iets anders noodig heeft, dat is de actieve deelneming van de Vereenigde Staten aan de Europeesche aangelegenheden. Amerika was de beslissende factor bij het be ëindigen van den oorloghet meet onvoorwaardelijk thans >ijn medewer king verleenen. Het is aan Europa verschuldigd, dat het aan haar aange legenheden deelneemt. Evenwel niet op de manier van Woodrow Wilson. Europa heeft practische mannen noodig. Voetbal. Voor de Zuidelijke derde klasse speelde gisteren te VlissingenVlis- singen II tegen Zelandia uit Middel burg. Laatstgenoemde vereeniging won met 41. Zondag speelde te Goes voor de Zui delijke 3e klasse N. V. B. G V. V. I tegen Walcheren I uit Middelburg. Stand bij de rust 11 eindstand 44. Zondag speelde te Hansw^ert Sparta 1 tegen G. V. V. Ill uit Goes een vriend- schappelijken wedstrijd. Stand bij de rust 0 0. eindstand 30 voor G. V. V. III. Tegen het slippen. De Kampioen geeft voor automo bilisten deze wenken tegen het slippen 1. Verdeel de belasting van den wagen z^o gelijk mogelijk. Is het ge wicht hoofdzakelijk boven de achteras geplaatst, dan is de wagen door te geringe adhaesie der stuurwielen veel meer aan slippen blootgesteld. 2. Eén anti-slippingcover om een der drijfwielen verhindert het slippen niet Zijslip wordt er eeuigszins door voorkomen, doch de niet minder ge vaarlijke pirouette slip wordt er door bevorderd. Bovendien is een enkele non-slippingband op zeer glibberige wegen ruïneus voor het differentiaal. Een vrij afdoend middel tegen beide vormen vau slippen is, alle vier de wielen te voorzien van non-slippings. Men bedenke, dat non-slippiugs achter het uitglijden van de stuurwielen niel kunnen voorkomen. 3^. Voelt men eenige slip in den wagen, dan schakele men dadelijk den motor uit. Na 't herstellen van den koers schakele me* zeer geleidelijk weer in. Op zeer glibberige passages, bij 't schuin afrijden van hooge brug gen, rijde men op de laagste versnelling. Wordt men op reis door lange siijkerige trajecten vprrast, dan kan men gladde banden in non-slippiugs veranderen, door lange einden kabel touw van een paar centimeter dikte tusscben de spaken door over den band en de velg te wikkelen. Met kettingen bereikt men hetzelfde resul taat. Ook wielrijders en motorwielrijders kunnen zich met dunner touw op deze wijze tegen slipgevaar verzekeren. Een nadeel van deze methode is echter, dat de wielen zeer veel slijk opwerpen. Postkantoor te Goes. Lijst van onbestelbare brieven ëu briefkaaiten van welke de afzenders onbekend zijn. Terugoatvaugen vanaf II toten met 25 Septem -er 1921. Cursus Zelfontwikkeling, Amster dam. Fa. de Groot, Sparredam. Briefkaarten Binnenland. Schipper W. Schuttevaer, den Haag, Piet Bogert, Vlissingen. N.B. Aanbevolen wordt om het adres van den afzender op de stukken te vermelden, opdat deze bij onbe stelbaarheid kunnen worden terug gegeven. Voorts is het gewenscht alle per post te verzenden stukken steeds van een volledig adres straatnaam ets huisnummer te voorzien. - 14,— - 14,50 I4i5° a *3,5° a f ,0 Rotterdam, 26 Sspiember^i921. Vlass&avosr 4080 it. blauw, 110 li wit, 1800 et. Gronlsges, 2750 af. gi«l A*rd*ppelea oaveraiuierd, prfi- houdesd Graten baUeslftBèBche, kalm. Meel f 24, Msii 1 200 a f 202, Haver,f 12,50 a f 13,00. ölnnenlnndschei Lünsssd h'ftuwr (wit) sssi Karwüsaad Kjüuarisisad Maaesaéd Kooisaad Mcmterda&atd (bruin)30; (goal) 28',— Tarws 14,50 later Rogge Garni Che?ali$r Winter,Zomer Haver 24,- 30,— 4S!~ 29,— f» 10 a 16 50 14,- 12,50 25,- 32,— 50,'— 30,— 31,- 29,- 15,25 15,- 17,25 13,50 22.50 29.50 Erwten nisuwekl. gr, 20,— Bruine Boonoa puik 25 Afwykeads Eieren 13,50 i 15,50 yar&enszaapkS Reüerdsm. Vstrkëagaanvoer 1101 aerate kwaliteit f 1,14 a f 1,18, iwesde f 1,05 a f 1,12, derde f 0.95 a f 1,—, lichte soort f 1,00 a f 1,04. Handel traag. Gehuld 26, Roëllard Johan Bran denburg, 27 j., j.m. en Hubrechta Cornelia Wesssls, 23 j., j.d. De vei wachting tot den avond van heden luidt Zwakke tot matige wi*d, uit ooste lijke richtingen, gedeeltelijk bewolkt, droog weer, iets warmer. De Heer en Mevrouw LOOIJEN Jansma geven hierbij met blijdschap kennis van de geboorte van hun Zoon, ANTHONY IJSBRAND ARNOLD. Goes, 26 September 1921. Hartelijk dank aau allen voor de vele blijken van belangstelling op 27 dezer ontvangen. JOH. ZWEED1JK en echtgenoote. Goes 28 September 1921. eeuwsciie B ij n met voornaamste aansluitingen. 12.08 Niet op Zon- en Feestdagea, 2) R. Restauratie-rijtuig, 4) Alléén op 11,01 11,86 Alleen Maandags, 3) Maandags niet, overige dagen alleen bij tijdige Zon- en Feestdagen, D) D-trein, R.W. Restauratie rijtuig alleeu op aankomst boot werkdagen, ii Zeeland. Brieven biunealaad. GOES, 27 Sept. 1921. Aanvoer minder dan vorige week, met slappe handel. Nieuwe Tarwe Wlntergerst per Ï00K.G. Haver Kookerwten Kroonerwten Maanzaad (Nieuw) Nieuwee Rogge Bruine Boonen Aanvoer Eendeneieren Eieten per 100 stuks Boter per kilo f 3,10 Aiwijkende boter per kilo t --,0, Mlddenprijs eieren per 25 stuks f 3,37Vi Mlddenprijs boter per halve kilo f 1,55 Boter aan particulieren f 1,65 a f 0— Eieren aan particulieren verkocht 15 ct. Afwijkende boter aan particulieren! ,0. Mlddenprijs Afwijkende boter f ,0 p,p. Aanvoer o pond fabrieks en 190 pond boereboter. Verkocht 0— pond. Eieren stuks. Roomboter f ,0 per pond Eieren 0 stuks Roomboter aan particulieren f ,0 Poeleleren verkocht voor 7,ct. p. stuk. Ganzeneieren st. Kalkoeneleren. Eierenverkocp. Gnderafdeeling Zuid-Beveland V.P.Z, Aangevoerde eieren 4027 stuks, Prijs I 13,70 per 100 stuks. f 14,— a f 1475 - 12,— a - 12,50 - 24',— a - 28' - 26,50 a - 28,50 - stuks ct. Vllsslngen V Middelburg Arnemulden Noord-Kranlett 'sHeerlreadskerk» Gaej Kapelle-Bfeseling# Vlake Kraininge-Ierseke Krabbend# ke BUIand-Bath Woensdreoht Bergen op Zoom Wonw Roosendaal Breda Dordrecht Rotterdam B, Botterdam D. P. 5,41 6.00 6,09 7,02 8,11 8,21 7.14 6,80 6,39 6,48 6,88 6,58 7.86 7,07 7,16 7,51 7,22 7,83 7,40 7,53 7,10 8,04 8,20 8,14 6,53 7.25 8,25 8,35 9,06 7,34 8.12 9,24 8,01 8 41 9,60 8,09 8.50 9,58 8 2 1 1 8,20 8,82 8,41 8,50 8,59 9,10 9,19 9,29 9,35 9,47 9,54 10.07 10,19 10,29 10,40 11,57 11,38 8 2 11 8,58 9,10 9,19 9.28 9,87 9,48 9,57 10,07 10,18 10,25 10,82 10,45 10.57 11,07 11,18 11,57 12.87 1.04 1,18 11.22 11,34 11.48 11,52 12,01 12,12 12,21 12,31 12,37 12.49 12,56 1,09 1,21 1,81 1,42 2 12 8,01 3,29 3,88 12/7 12,59 1,23 1,88 2,10 2,26 2,59 3,16 3,48 8,52 1,46 2,03 2,18 2,24 2,34 2,50 3.09 3,20 3,81 3,43 3,52 4,07 4,27 4,89 4,60 5,43 5,40 6.10 4.21 4,34 4,48 4,52 5,02 5,18 5.22 5,82 5,38 5,60 5,58 6,11 6,24 6,84 6,45 7,44 8.04 8,31 8,89 6,04 6,16 6,40 6,55 7,27 7,43 8,17 8,84 9,01 9,09 7,01 7,18 7,22 7,81 7,40 7,51 8,00 8,10 8,16 8,27 8,34 8,47 8,59 9,09 9,20 10,27 10,14 10,45 Rotterdam D. P, 6,26 8 11 9,47 1,29 3,80 Rotterdam B. 6,84 8,19 1,87 3,89 Dordreoht 7,11 8,41 10.14 2,00 4,02 Breda 7,00 9,12 10,38 10,49 2,26 4,23 Roosendaal 6,43 8,- 9,42 11,18 11,31 3,16 6,05 Wonw 6,56 8,12 11,48 3,28 Bergen op Zoom 7,08 8,24 9,59 11,81 11,5$ 3,39 5,28 Woensdreeht 7,18 8,34 12,06 3,49 Rilland-Bath 7,31 8,48 12,19 4,02 Krabbend# ke 7.88 8,56 10,22 12,27 4,10 5,46 Krnlninge -Ier seke 7,49 9,08 12,38 4,21 Vlake 7.53 9,17 10,34 12,01 12,46 4,28 5,59 Kapelle-Biesellnge 8,08 9,26 12,54 4,36 Goes 8,19 9,36 10,49 12,15 1,05 4,47 0,18 's H. Arendskerke 8,23 9,46 1,14 4,56 Noord-Kraalert 8,87 9,55 1,23 5,05 Arnemuiden 8,47 10,05 1,38 6,15 Middelburg 8,57 10,15 11,12 12,37 1,48 5,25 6,85 Vlissingen A, 9,06 10,24 11,21 rve 1,52 5,34 6,44 1 4 1 1 5,80 5,88 6,01 6.17 7,32 7,44 7,55 8,05 8.18 8,26 8,36 8,43 8,51 9,01 9,10 9.19 9,28 9,87 9,46 3,18 8,43 9,16 9,87 9,55 10,17 10,80 10,44 11,07 11,16 R.W 10,17 10 45 11,57 12,06 R.W

Krantenbank Zeeland

Volksblad | 1921 | | pagina 3