No. 15 Zaterdag 19 Februari 1921 44e Jaargang I 5 FEUILLETON. Jêshoudt hef schoone Dit blad verschijnt Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs voor Goes 50 cent per kwartaal, voor buiten Goes f 1,50 per half jaar franco per post, bij vooruitbetaling. ADVERTENTIËN voor Dinsdag- en Vrijdagmiddag 12 UUP te bezorgen b$ N. V, Stoom-, Boek-, Courant- en Handelsdrukkerij v.h. Firma's F. Rlceuwens Zoon en J. A. Ross. Advertentiën 10 ct. per regel. Bij cont~acteeren van minstens 1000 regels per jaar zeer belangrijke reductie. Advertentiën, als geboorte-, huwelijks-, verjarlcgs-, doodberichten en de daarop betrekking hebbende dankbetuigingen, niet meer dan acht regels beslaande, voor den prfls van f 1, Er bestaat in ons land een „Ver- eeniging tot behoud van Natuur monumenten", die tot doel heeft, om plekjes, waarop de natuur een kenmerkend stempel heeft gezet, ongeschonden te bewaren. Zij is door aankoop eigenares geworden van bossclien, venen, heiden, moe rassen enz., kortom, van grootere of kleinere uitgestrektheden, die iets bijzonders bezitten, wat men voor de thans levende en latere geslachten in vollen natuurstaat wil bewaren. Deze eigendommen der bedoelde vereeniging zullen dus niet worden gebruikt, om er bouw- of weiland van te maken. Ze die nen, om de liefde voor de schoon heden der natuur te behouden of aan te kweeken. En men behoeft geen lid der Vereeniging te zijn, om van die schoonheden te genie; tende mogelijkheid van dat ge not staat voor iedereen open. Dat het streven dezer vereeniging onze volle instemming heeft, behoeven we niet te zeggen. Ook in vele andere landen zien we iets dergelijks. In Zwitserland b.v. is een groote uitgestrektheid van het bergachtige gebied tot „Nationaal Park" verklaard Alles, wat de natuur oplevertdieren, planten en delfstoffen, moet daar blijven, zooals het is niemand mag er een schennende hand aanslaan. Geen jager mag er zyn bedrijf uit oefenen geen bloemenliefhebber mag er uit plukken gaan. Maar wel mag iedereen er gaan zien en bewonderen. Het zelfde, doch op veelgrooter ANNIE FOORE. De bediende maakt zich uit de voeten en verklaart zijn collega's, dat hij niet begrijpt wat mevrouw Bloem mankeert vandaag; men kan in het geheel niet met haar opschieten. Mevrouw Bloem keert zich tot het meisje of 't een reddende engel geweest ware. ,/U hebt last van dien hoed, me vrouw. Zal ik hem wat recht zetten vraagt deze vriendelijk. wDank u l Dat malle ding 1 't Zit altijd te dansen op mijn hoofd alsof 't dronken was. Daarik zet hem af en ik ben een boon als ik hem ooit weer opzet. Nu, niet langer getergd door de vederbossen, verfrischt door een glas limonade, geheel op haar gemak me het voorkomend juffertje, begint me- schaal, vindt; men in de Vereenigde Staten van Noord-Amerikaook daar een Nationaal Park, waar zelfs de laatste bisons een veilige ver blijfplaats vinden. In onze ieigen provincie is een vereeniging, die voor een deel in gelyken geest werktwij bedoelen „Nehalennia", die ten doel heeft het behoud van natuur- en kunstschoon. Yoorzoover wij weten, bezit zy geen eigendommen in den trant der hier boven genoemde. Maar toch doet zij haar best, om alles, wat op het gebied van natuur en kunst wer kelijk mooi is, te bewaren. Naar de mate van haar krachten waakt zij er tegen, dat stad en land ontsierd zouden worden. En waar het een of ander moois door de vernielende werking van den tijd bezwijkt, spoort zy aan, dit zooveel mogelijk te vervangen door iets dergelijks. Met Nehalennia en al die anderen zijn ook wij van meening, dat het behoud van al wat schoon is, een groote waarde heeft. Er bestaat in onzen tyd zooveel gebrek aan goe den smaak en er wordt tegen de eischen van schoonheid zooveel ge zondigd, dat vereenigingen als de bedoelde werk genoeg vinden. Behalve door verval gaat op kunstgebied ook nog door een andere oorzaak veel schoons verloren. Er bestaat misschien geen enkel land met zulk een rykdom aan prachtige bouwwerken, waarin tegelijk schat ten van de heerlijkste kunst worden bewaard, als Frankrijk. Zoo vindt men, om een voorbeeld te noemen, in de nabijheid van de stad Toulouse de overblijfselen van een klooster, een prachtig gebouw uit de twaalfde eeuw. De familie, die het bezit, vrouw Bloem trouwhartig vNu moet u me eens goed tereeht helpen, hoor U komt pas uit Holland, niet waar Dus weet u zeker wel hoe de jonge meisjes da£r haar kamers inrichten „Ja wel, mevrouw." „U begrijpt me? 't Moet alles heel hollandsch zijn... want de jonge dame... Och, 'k zal 't maar zeggen, 't is voor mijn dochter Ze komt thuis „Dat heb ik gehoord, mevrouw." Groote grutHebt u dat al gehoord Eu van wien Het meisje bedwingt met moeite een glimlach. „U hebt het me verteld toen u ver leden week hier in de toko waart." „Zoo? Ja, ja, dat kan wel wezen. Waar het hart vol van is...." „Loopt de mond van over. Ziet u eens, wat dunkt u van dat licht grijs Of vindt u dat bruin met goud mooier „Dat bruin met goud Hoor eens, juffrouw, ik zal u wat zeggen ik vind ze allebei leelijk, niet fleurig genoeg, begrijpt u Mtar dat deel er niets toe, hoe ik het vind..." „Mevrouw „N«en, wezenlijkOm u d« waar- heeft het bijna anderhalve eeuw in handen. Geslacht op geslacht heeft geweigerd, het te verkoopen maar de tegenwoordige eigenaar kon aan de verleiding geen weerstand bieden en heeft verkocht bij gedeelten en brokstukken. Zoo is een Romaansche poort van dit klooster naar Parijs verkocht, een poort, die „goddelijk mooi" genoemd wordt. Zes jaar lang is die poort al te Parijsmaar ge lukkig heeft de tegenwoordige eige naar haar teruggegeven aan den Staat, die haar op de oorspronkelijke plaats, dus aan het klooster bij Toulouse, terug zal brengen. Het ergste is dus afgewend, namelijk de overbrenging van dit brok Ro- maansch bouwwerk naar vreemden bodem en naar nieuwe eigenaars. Wie dit zijn, behoeft men niet te vragen. Het zijn de „koopers van over zee", natuurlijk Amerikanen. Heeren met zakken vol dollars, die rammelen van geweld en waar je alles mee koopen kunt, zelfs mooie, oude, Europeesche kloosters. Niets is veilig voor deze kunstjagers", die schilderijen en beelden en ge bouwen weghalen, niet omdat zij in de verste verte beseffen de schoon heid of verhevenheid van de kunst werken, die ze koepen maar omdat zij salons en museums hebben, die gevuld moeten worden. Een rijk Amerikaan schryft aan zijn ver tegenwoordiger in Frankrijk „Ik ga een Fransch-Gothische kapel of klooster stichten met oude brok stukken, die in Frankryk te vinden zijn. Kent ge zoo iets als graftomben, pilaren, kapiteelen, beelden, hang lampen voor het altaar, bidstoelen, koorbanken, portalen, voetstukken, als monsters van de Fransche school, heid te zeggen, ik heb geen vendutie meer in mijn eigen keus. U moet weten, laatst heb ik twee dames vriendinnen van me, dus 't was niet uit hatelijk heid hooreu zeggen, dat ik zoo'n «lechten smaak had." „Wel foei, mevrouwHoe is 't mogelijk En het juffertje slaat haas tig de bruine kijkers neer om de on deugende flikkering daarin te verbergen. „Nu, kind, het is zoo erg niet 't Heeft mijn man nooit gehinderd, en mij ook niet. Maar nu zit ik er toch mee. Want als... ket niet in de pun tjes was...'1 ,,Mag ik een» probeeren of ik u helpen kan „GraagWacht, ik moet u nog wat zeggen het geld komt er niet op aan 1" „Dat weet ik. Maar het duurst» is niet altijd het mooiste," „O, juffrouw u moet niet denken dat ik het zeg om te bluffen. God be waar meMaar ziet n, het is onze eenigste en ze is zes jaar weg ge weest.,. en ik heb zoo'n gevoel of we haar mets kunnen geven, dat goed of mooi of duur genoeg voor haar is. balken, Gothische plafonds Ik heb veel noodig". Al kan nu ook de rijkste mil- liardair zich met al zijn dollars niet de gave aanschaffen, om schoonheid in lynen, vormen en kleuren te zien en te genieten, hij traeht toch, anderen van dat schoon te berooven. En naar aanleiding daarvan vraagt een Fransch schrij ver „Moeten wij, zoolang onze oude, Fransche beschaving beslaat, de bestanddeelen daarvan niet in ons eigen land behouden Waartoe dient al die Amerikaansche opkoo- pery Worden de gekochte schatten met kunstzin behandeld, met liefde verzorgd, met eerbiedige bewonde ring aanschouwd, of zelfs maar met smaak gerangschikt Och neen De salons en de museums worden op smakelooze wijze tot berstens toe ermee volgepropt. En het eenige, wat de bezitter erran weet te zeg gen „ik heb er zoo en zooveel honderdduizenden dollars voor be taald," Hij, zoomin als zijn bezoe kers, genieten van de heerlijke, verheven schoonheid. Hij geniet alleen van zijn geurmakerij. Hoe oneindig veel beter zou het zijn, als al die kunstwerken op de plaatsen, waar ze behooren, voor duizenden konden strekken tot be vrediging van hun schoonheidsge voel, ter verkwikking na aldaag- schen slommer, tot lafenis hunner zielWie zich aan de heerlijkheid van natuur en kunst vergrijpt, maakt zich schuldig aan een mis daad tegenover allen. IV Dri« maanden is een lange wachtens- tijd roor eene moeder, die, na jaren van scheiding, haar kind zal wederzien. Wat dien wachtenstijd voor mevrouw Bloem bijna ondragelijk maakte, 't wa» dat ze zich zoo gehaast had om kiaar t» zijn. Huis en tnin waren in volmaak te ordej.de goedang was voorzien al»of er, in plaats van een jong meisje, een veelvraat verwacht werd; in de wagea- kamer stond de nieuwe vis-h-vis; in mevrouws garderobe hing een groen satijnen naast een bordeaux-kleurige japon, beiden glinsterend en ritselend als van verlangen om te worden aange trokken. Gisteren ïond de kleermaker mijnheers bestelling tehuis: een zwart pak, een gibus, zes prachtige gekleurde dassen, benevens een dozijn handschoe- neu van no. 9. En nog moist er een maand verloopen! Ze zocht en zocht, maar kon geen bezigheid meer vinden, zelfs in Anna's kamers niet. Wordt vervoigd.) YOL DOOR

Krantenbank Zeeland

Volksblad | 1921 | | pagina 1