No» 85. Woensdag 20 October 1920 43* jaargang ia FEUIllETSH, HOE IK ALS DERDE STUURMAN VOER. Nederland, Dit blad verschijnt Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs voor Goes 50 cent per kwartaal, voor buiten Goes f 1,50 per halt jaar franco per post, bij. vooruitbetaling. ADVERTENTIËN voor Dinsdag- en Vrijdagmiddag 12 UUS* te bezorgen bij N. V, Stoom Boek-, Courant-ea Handelsdrukkerij v.h. Firma's F. Rleeuwens Zoon en J. A. Ross. Advertentiën 10 ct, per regel. Bij contracteeren van minstens 1000 regels per jaar zeer|belangrijke reductie. Advnrtentiëa, ais geboorte-, huwelijks-, verjaricgs-, doodberichten en de daarop betrekking hebbende dankbetuigingen, niet meer dan acht regeb beslaande, voor den prijs van f 1, Het gevaarlijke autoverkeer en de wegen. Er gaat een verhaal van een schrander man, die voor zijn nieuwe boekenkast stond en 'een kist met juist aangekomen boeken. Hij zag geen kans de boeken in de kast te krijgen want er was geen ruimte tusschen de planken. Ieder ander had de planken wat wijder gezet. Niet alzoo de schran dere man. Hij nam een zaag en sneed van de boeken zooveel af dat zij pasten. Aan dezen schranderen man doet ons de overheid van stad en land denken, die maatregelen beraamt tegen het gevaar van het autover keer. Wij zien hier, als overal de ge schiedenis zich herhalen. Toen de spoorwegen kwamen, ofschoon die op eigen banen reden, riepen de brave menschen ach en wee. Want zoo'n snelheid er zijn toch overwegen zou .levensge vaarlijk z'Jn. Met de trams in de steden was 't al even erg. Dwars door de stad zulke snelle wagens, dat bracht ramp op ramp. Toen de eerste fietsen reden, scholden de brave buitenlieden de snelheidsmaniakken» uiten wierpen hen met steeaen. En thans heeft de auto het ge< daan. Het gevaar van spoor- en tram wegen is nog al meegevallen en van het oogenblik af dat men rijwielj paden maak'e zegt niemand meer een woord ten nadeele van de fiets. Ligt het goede middel om het Een zeeroman van W. CLARK RUSSELL. „Welke instructies kunt u hem op een avond als deze te geven hebben riep zij. „Wel", antwoordde Pinch, zijn armen kruisende „zoo'n kleinigheid, bij voorbeeld, als het uitbrengen van de lantaarns om maar iets te noemen." „U kunt bij zoo'n prachtigen mane schijn uwe olie wel sparen", antwoordde zij. „Maar ik moet u heusch ver1 zoeken, den derden stuurman nu van dienst vrij te laten, want ik ga met hem den kapitein spreken. Kom mee, Walteren zij nam mij bij de hand. „Wat wil je den kapitein gaan zeggen, Belle vroeg ik. „Het moet uitgemaakt worden, ééns voorgoed", antwoordde zij op beslisten toon. „Het is waarlijk al te erg, autogevaar te keeren siet voor de hand Maak autowegen en niemand zal meer wat te klagen hebben. De schrandere man van het ver haal zaagde zijn boeken af en de schrandere man die het verkeer be oordeelt, zegtdwing de auto's langzaam te rijden. Twaalf, zelfs tien kilometer vind hij genoeg l Maar hij heeft geen notie van den plicht en de bïhoefte van het moderne verkeer. Met boutades als snelheids* koorts, motorwaanzlnnigen, razende dood en dergelijke komt hij de toe komst niet tegemoet. De bestaande wegen deugen niet. »Verboden voor auto's en motor- iijwielen" zet men op een bord voor al te veel wegen, maar het gaat moeilijk aan ze alle te verbieden. Indertijd meende menige gemeen telijke overheid //het fiets gevaar7' te bezweren, door te bepalen dat de wielrijder die een paard en wagen tagenkwam moest afstappen en aan den kant van den weg wachten tot het gespan voorbij was. Nu lacht men daarom en zoo zal men eem maal lachen om de dwaze bepalin gen tegen het motorverkeer. Dan zuliea er naast wandel- en rijwiel en ruiterpaden motorpaden zijn, uitsluitend voor auto's en motorrij wielen, ale het voetverkesr evenals de tram- en spoorbaan mijden kan. Zoover zijn we nog niet, maar lang kan het niet meer duren. Het Haagsche wegencongres sprak zich reeds in dezen geest uit, het nam wegprofielen aan en de Rijksin genieurs zijn den aanleg reeds be gonnen waarop de motor onge stoord den modernen en absoluut noodzakelijken snelheidseisch kan dienen. stuurman Pinch, terwijl u weet dat Walter en ik verloofd zijn en na onze aankomst te Sydney zullen trouwen, dat u nooit eege gelegenheid verzuimt om te verhinderen dat wij op het dek eens met elkander praten „Als dat uwe klacht is bij den kapitein, juffrouw Stuart", antwoordde de stuurman met een sarrend lachje, „dan ben ik werkelijk benieuwd wat voor bescheid u van hem zult krijgen." „Het gaat niet, Belle het gaat niet, stotterde ik verlegen, want ik merkte wel dat Pinch zich een beetje warm begon te maken, hoezeer het ook in zijn eigen belang was jegens eene passagier de grootst mogelijke hof felijkheid in acht te nemen. „Kom mee, Walterherhaalde Belle. 1 „Je kunt gaan, Longmore, riep Pinch. En Belle sleepte mij mee naar den gewijden grond de plaats op het dek die aan den gezagvoerder behoorde. Half weerstrevend liet ik mij door haar leiden, zonder antwooriFte krijgen op mijne vraag, wat zij dan toch tot den kapitein zeggen wilde. De oude had ons wel met den stuurman zien praten, en hij zag ons ook wel naderen doch De planken vaa de kast uitgezet en niet de boeken afgezaagd. Wie dit begrijpt, zal ook sceptisch staan tegenover allerlei geuite wensche» lijkheden. Men wijst b.v.b. op Zwit serland, waar op Zondag bet auto- en motorrijden verboden is. Maar Zwitsi-rland, met zijn smalle kron kelpaden op de bergen, die niet kunnen worden verbreed, is toch niet te vergelijken met Nederland, waar volop ruim:e is en waar de wegen (zoo sprak het Wegencongres het woordelijk uit) in veel te primi tieven staat verkeeren. Men komt er met lapmiddelen niet. Het verkeer heeft behoefte aan zoo groot mogelijke snelheid. Dus behoort de overheid te zorgen, dat het die vrijelijk ontwikkelen kan op eigen vrije paden. Men schrijft uit Tilburg De nieuwe Arbeidswet, die £4 October in werking moet treden, heeft voor vele arbeiders het nood lottige gevolg, dat er geen overuren meer gemaakt zullen mogen worden. Een gevolg daarvan zal wezen een sterke vermindering van het bedrag, dat aan het einde van de week zal worden ontvangen, zoodat nu reeds gesproken wordt van een eisch van een loonsverhooging tot niet minder dan 60 pCt. Waar men hoopte, dat weldra een algemeene prijsverlaging mogelijk zou zijn als gevolg eener reeds in getreden sporadische verlaging, denkt men thans, dat de tijdelijke oprui ming van eenige partijen gevolgd zal worden door een prijsverhooglng, die al wat men tot heden gezien heeft, nog verre zal overtreffen. Een hij hield zich alsof hij van den prins geen kwaad wist, en staarde over de zee. „Kapitein Bowser", zeide Belle „mag ik u eens een oogenblik spreken „Wel zeker, juffrouw Stuart", ant woordde de kapitein, met eene beweging alsof de vraag hem verraste. „Ik ben tot uw dienst. Maar wat doet de derde stuurman hier ,/Juist over den derden stuurman wou ik spreken", zeide Belle. ,/U weet toch wel dat meneer Longmore en ik met elkaar verloofd zijn." „Goed en wel maar dat moet geen storing brengen in den dienst van den derden stuurman en in de disci pline van het schip. „Dat zal het ook niet, kapitein", verklaarde ik met warmte. //Stil, Walter riep Belle//jij bent fhier niet om te spreken, maar enkel om te luisterenKapitein Bowser, ik wou u verzoeken, onze verloving te bekrachtigen en aan de andere passagiers en ook aan de beide stuurlui bekend te maken." Ik kon zien dat de oude moeite had om zijn lachlust te bedwingen maar hij hield zich in en tiok een si rak gezicht. groute werkeloosheid zal daatmee waarschijnlijk samengaat?. Een schappelijke loon, dat als bijverdienste kan genoten worden Dat de salarieering van sommige employés bij de amusementskunst op peil begint te komen, bleek on langs in een onzer provinciale steden. De - eigenaar van een bioscoop vroeg n.l. een violist, er was er één onder de sollicitanten, die bereid was tegen f 900 per maand avond aan avond te spelen. In de Haagsche Cinema, waaraan hij thans verbonden is, verdiende hij f 850 per maand. Rumoer en onbehoorlijke kleeding in de kerk. Blijkens een verslag in den 'sGra* venhaagschen Kerkbode van een vergadering van den bijzonderen kerkeraad der Ned. Herv. Gemeente te 'sGravenhage was in die verga dering ingekomen een brief van de Chr. Werklieden Vereeniglng »Onze hulp is in den naam des Heerenc, waarin wordt geklaagd over het rumoer voor het aanvangen der godsdienstoefeningen en over de dikwijls ongepaste kleeding, waarin sommige jongere en oudere dames in het Huis des Heeren verschijnen. De voorzitter sprak naar aanleiding van dezen brief, dat met belang stelling was vernomen over het inderdaad ergerlijk gepraat, tot zelfs in de kerkeraadsbanken toe en drong zeer ernstig aan zelf een voorbeeld te geven, opdat de wijding van Gods Huis niet verstoord worde. z/Met uw welnemen,juffrouw Stuart", zeide by //Ik heb hier niets van dien aard te bekrachtigen. Ik heb u enkel in goede orde en in ongeschonden staat af te leveren aan uwe tante. Wacht dus dat wij te Sydney zijn, en laat dan dit jonge mensch met mevrouw Riley spreken." /-Uwe medewerking is noodzakelijk, kapitein", hernam Belle, „om te belet ten dat Longmore telkens opzettelijk door den opperstuurman van mij weg geroepen wordt, als wij op het dek eens samen praten". „Ei ei U schijnt te vergeten, lieve juffrouw, dat uw vriend tot de equipage van dit schip behoort." ,,Öch watWaartoe is er op dit schip een derde stuurman noodig De eerste en de tweede zijn ruim genoeg..,. U hebt maar een woord te spreken, kapitein Bowser en Longmore wordt passagier." Jawel! Wel zeker! Dat zou heel aardig zijn antwoordde Bowser, sar- crstisch „Maar daar is toch een klein bezwaar tegen, juffrouw Stuart. Passa giers betalen en stuurlui worden be taald, en moeten dus werken, en „Mooie betaling viel Belle scham-

Krantenbank Zeeland

Volksblad | 1920 | | pagina 1