e jf o :r- t A L 1. E R L E I. Voedbal. Jubileumwedstrijden »G. V. V.< Weerberich t. Burgerlijk# Stand van Marktberichten, internationaal geregeld moet worden. Door een dergelijk toestel wordt de reddingsmogelijkheid van schip breukelingen uitermate verhoogd ec wordt voorkomen, dat schepen ofschoon van draadlooze telegrafie voorzien, in nood verkeerende vaar tuigen op betrekkelijk korten afstand voorbij varen, zoader dat men eeaig vormoeden er van heeft, welk drama zich in de qabijheid afspeelt, door dat de marconist niet in dienst is. De practische waarde van lucht', vaartdiensten. De dagelijksche luchtdienst Loa- dec-Parijs vfce-versa was dezer dagen een jaar ia werking. Voor dat jaar stonden 1585 vluchten op het pro gramma, waarvan er 1444 werden volbracht. Onder die 1444 was er een groot aantal, dat slaagde, on danks mist, storm ea onweer. Teen in dec zomer van 't vorige jaar deze luchtdieast werd ingesteld, voorspelde mr, Holt Thomas, een luchtvaartspecialiteit, in de S,Daily Mail", dat het „betrouwbaarheids percentage" 80 zou zijn. Zijn woor den vonden weisig geloof. Thans blijkt, dat g4> pCt. van de reizen geslaagd zijn. Zelfs Mr. Holt Thomas was dus pessimist, en de ongeloo- vigen waren dom. Het is aiet mogelijk, om de waar de van deze eerste statistische ge gevens te locchenesa. Zij nemen buitendien in waarde toe door de toevoeging„Dit eerste jaar bracht geen enkel slachtoffer". Het passa giersvervoer is dan ook geweldig toegenomen en neemt nog dagelijks toe. Natuurlijk staat de meerderheid van het menschdom sceptisch tegen over de vorderingen van de lucht vaart, evenals men oageloovig is ten opzichte van des geweldigen voor uitgang op 't gebied van draadlooze telegrafie en telefonie. Het is nu eenmaal altijd zoo gegaan. Onze grootouders hebben precies evenveel ongeloof getoond jegens de eerste stoombootea en de eerste treinen, en later jegens de telegrafie ea alle mogelijke andere toepassingen van electriciteit. Nu lachen oaze vaders om ons vertrouwen ia de luchtvaart, de draadiooze telefonie en andere onwaarschijnlijkheden. Er zijn in Engeland menschea te vin den, die meenen dat hun kostelijke, onvolprezen heerlijke afzondering tot den Dag des Oordeels behouden zal blijven, als ze maar beletten, dat ei een Kanaaltunnel tot stand komt. De armea Veertienhonderdvierenveertig vluch ten in eca jaar tijds, volbracht met 'n normale snelheid van 160 K.M. per uur, zijn nog niet voldoende om hen te doen begrijpen, dat de kostelijke afzondering haar tijd gehad heeft. Waarom geen Kanaaltunnel Omdat binnen enkele tientallen ja ren deze onderneming niet meer rendeeren zou door de concurrentie van de veel snellere luchtvaartver bindingen 1 Dat is ten minste een argument 1 En als wij, de jongeren van thans, de vaders zullen zijn, zullen wij op onze beurt de grijze hoofden schud den over de wilde ideeën van oaze zoons, die zich wellicht per Vliegtuig en per telefoon in verbinding zullen stellen met andere plaaeten. Eenfge vage verschijnselen van interplane taire belangstelling hebben zich nu al voorgedaan en de werkelijkheid kaa niet zoo ver meer wezen. Alleen zullen wij te oud es ts grijs zijn, om er aast te gelooven, en wij zul« len oas beroepen op onze levens ervaring, en heelecuaal aiet begrijpen, dat juist die levenservaring ons wij' zer had moeten maken.... Londen is op 't moment door vaste luchtvaartlijnen met Parijs, Brussel en Amsterdam verbonden. Dagelijks neemt he'c aantal handels- menschea toe, dat diisgende cor respondentie per vliegtuig naar de continentale hoofdsteden expedieert. B/ieven, die te Londen 's middags om d'ie uur ia 't centrum gepost worden, bestelt men denzelfden a'vond ia Amsterdam® En velleden -veek hebben we dat merkwaardige staaltje gthad met den luchtdseast LondenParijs, die gedeeltelijk geëxploiteerd wordt door de firma Iastone. Pas was de aviateur Chattaway op zijn Vickers-Vimy saar Parijs vertrokken, toen mr. Instone op zije City-kantoor tot de ontdekking kwam dat bij vergeten had een belangrijke instructie (betreffende een kolen- contract met Frankrijk) aan Jen vlieger te doen toekomen. Met offi- cieele toestemming, ia een oog wenk verkregen, stelde hij zich toen per draadlooze telefoon in verbindiag met zija aviateur, die op drieduizend voet hoogte boven Folkestone vloog. Sterkermr. Iastone „belde op" aan ziju eigen telefoontoestel, via het gewone telefoonnet en 't draad looze staiion te Hendon, Ea na een herhaaldIastone Vimy 1 Iastone Vfmy 1 is Chattaway daar kwam duidelijk het antwoord Hier is Chattawaymet wie waarop een langdurig gesprek zich ontspon tusschen dea man iu Citykantoor en dea aviateur, vliegend naar Parijs op 1000 meter hoogte met een snelheid van honderd mijlen per uur. Natuurlijk kwam het moment, waarop de onvermijdelijke juffrouw de verbinding verbrak, Met wten sprak u vroeg zij aaa mr. Iastone. En toen hij 't uitlegde, twijfelde ze aan zijn verstand. Maar hij kreeg z'n verbinding vla Hendon terug, en koa 't gesprek voortzetten. Eea kerkelijke oproep voor steun aan Polen, Zondag is in alle kerken in België een schrijven van de. Belgische Bis schoppen voorgelezen waa.ia een beroep op de Belgische bevolking wsrdt gedaan om Polen milddadig ter hulp te komen. In dit schrijven wordt o.a. gezegd Eea trotsche en wreede vijand overdekt Rusland met bloed en puiahoopan, heeft Polen overweldigd ea bedreigt het Chris telijke Europa, zoader dat onze zegevierende wapenen hun ontzag inboezemen. Wij zija er ten diepste door vernederd. Op hetzelfde oogen- blik dat wij de stem wilde vei heffen om U de verzuchting vau Polen te vertolken en om Engeland, Amerika en Frankrijk te smeeken Polen ter hulp te komen, op dat oogenblik neemt een geheime macht de plaats ia van het wettig gezag en houdt het oorlogsmaterieel tegen dat voor Warschau bestemd was. .Ia naam der dankbaarheid (verschuldigd aan eea natie, die bijna tien eeuwen laag alleen of bijna alleen de Aziatische horden op haar grenzen ia bedwang heeft gehouden, in naam van de handhaving van het verdrag van Versailles en van de veiligheid van Europa, verzoeken wij de groote mogendheden dringend Polen niet te laten ondergaan. De Fransche premier heeft gezegd, dat de grenzen die bij het verdrag van Versailles aaa Polen zijn toegestaan, in staud zullen blijven. Frankrijk voegde daaraan de daad bij het woord. Het snelde naar Warschau en doet de de rooverbendeu achteruit trekken. Maar Frankrijk staat helaas alleen. Bij het ziaa van de beproevingen van Polen mag niemand onverschil lig blijven. Indien sommige naties zouden vergeten, dat niets boven de eer gaat, en indien wij zelf dit zouden vergeten, dan zou die waar heid zich aan ons wreken. De Eurcpeesche mogendheden hebben een eereschuld aan de dappere Poolsche ballingen, die tijdens den oorlog uit Frankrijk, Engeland en Amerika toesnelden om voor- en tegenspoed onder onze wapenen te deelea. Heldhaftige kalmte. Eea Belgische soldaat kreeg gedu rende een gevecht aan den Yzer een schot ia ziju been en riep lach end Te laag I Na een snelle verbinding van de wonde zet hij zich opnieuw aan het schieten, maar onmiddellijk daarop krijgt hij een tweede schot, dat hem lichtelijk d; hand kwetst. Te hoog roept hij weer. Hij krijgt eea derde schot, dat hem door den schouder gaat. Ge dwongen het gevecht te verlaten, omdat het bloedverlies te groot werd, springt hij op en daar, recht voor den vijand, roept bij uit alle krachten Lafaarasschiet dan toch niet altijd op denzelfde 't Motoraanhangsel spreekt jullie hebt gemakk'lijk praten, 'k Visd het ook geen prettig iets, Als ik daar moet zitten hangen Achter aan 'a Motorfiets. 'k Voel m'u ingewanden walsen, Ea m'n maag soms in m'u keel, Van den stank en 't stof en het waaien Zie ik somtjjds groen en geel. 'k Ben 'a uil, aap, '0 monster, Als ik door de straten rijd, 'kKan niet zien, niet hooren,praten, Al wat mooi is, bea ik kwijt. 'k Moet op mijn verloofde hangen, Ais 'n ransel op zijn buis. Want, als ik niet mee wil hossea, Laat-ie mij heel stiekum thuis. Foezel. (In de Nieuwe Eeuw). G.V.V. I komt in dea eindstrijd harer atdeeling. K.D.O. IA.V.V. (Aardenburg) 22 Om 1 uur vaagt deze wedstiijd aaa. A.V.V. pakt dadelijk fliak san en is voortdurend in de meerderheid. Twee mooi genomen hoekschoppen vvoiden in even zoovele doelpunten omgezet, ers denken we A.V.V. een groote overwinning te zien behalen. De uitstekende achterhoede van K.D.O. weet echter verdere onhei len te voorkomen. Nadat gedraaid is, begint de voorhoede van K.D.O. beter te spelen ea weet te doel punten.--4A.V.V. gaat nu minder spelen, K.D.O, iets bettr, zoodat beide partijen tegen elkaar opwegen. Even voor het einde krijgt K.D.O. een strafschop te nemen, die in een doelpunt wordt omgezet. Even daar na komt het einde met gelijken stand. Daar verlengen, door de ge ringe beschikbare tijd niet mogelijk was, werd geloot en was K.D.O, de gelukkige winnaar. G.V.V. I Trap Door (Sluis) 1o. Om 2 uur komen beide elftallen ia het veld, en blijken beide partijen tegen elkaar op te wegen. Geen van beiden weel dan ook voor de rust haar meerderheid uit te drukken. 10 minuten voor het einde weet G.V.V. na mooi samenspel ea pas- seeren te doelpunten. De achter hoede van G.V.V. blijft uitstekend spelen, ea is iets ste;ker dan die van haar tegenpartij, wat de wed strijd beslist. Met 1o voor G.V.V, komt het einde. G.V.V. I—K.D.O. 1 1—o. Na een half uur rust komt G.V.V. weer in 't veld tegen den anderen winnaar, om uit te maken wie van hen beid n in den eindstrijd zal ko men. Ook in deze wedstrijd wegen beide partijen vrijwel tegen elkaar op, zonder het goede spel te ver- toonea, dat ze in de voorafgaande wedstrijden gespeeld hebben. Na de rust weet G.V.V. uit een doelworsle- ling, door den rechtsbinnen te doel punten, in welken stand geen ver andering meer komt. Door deze welverdiende overwin ningen komt ook het iste elftal van G.V.V. in dea eindstrijd harer afdee- liag en wel tegen den wisaaar inden wedstrijd S.E.O.L.T.O.-—Sparta. Het is wel merkwaardig dat G.V.V. juist bij dit groote jubileum zooveel succes met haar elftallen heeft. De verwachting tot den avond van heden luide Zwakke tot matige noordelijke tot oostelijke wind, zwaarbewolkt met tijdelijke opklaring, waarschijnlijk eenfge regen mat kans op onweer, iets warmer. Gehore*;: 29, Cornells, dir. He breeht v*e ds Visse sa Johanna Ver- «ehuara. Ovedsdtiü; 27, Izak P&ulue Geonsa 54 j., geimwd last Adrians Pieternella vsn Vssn. GOFS, 31 Aug. 1920; Nieuwe Tarwe f a f Oude Rogge fr»,— a f Nieuwe Rogge 9 f—.- a f Wintergerst f af Zomerger&t 1 f-.- a f— Chevaliergerst f af Havr •- a f~ Ko skerwten f a f Kroanerwten f-.- a f - Bruine Bconen f-,~ af Faarae Bomen f-,~ a f Eieren, per 100 stuks t' 14 50 a f Middenprjjs eieren f 3 62® per 25 stuks. Eieren aan particulieren verkooht 16 ot. Boter per kilo fi5,30 a f 0, Boter, middenprgs. per halve kilo f1,65 Bster aan partioulieren verkocht f 1,75 f 0, Aanvoer boter pond 0 Eieren, Eendeieren —0. Ganseioren 00 stuks, Aanvoer Boter en Eieren Afwjj kende Boter ot, Afwijkende boter naar kwaliteit verkocht, Eieren verkoop. Gadarofd. -Zuid-Beveland" VB!?, Aangevoerde eieren 2900 stuks. Prjjs f 11,99 a per 100 stuks. aOTTKSBAM, 30 Aug. 1920. Eieren f 14.a 16,—, Vee. Op de markt waren heden aangevoerd 0 paarden, 0 veulens magere en 387 runde ren 152 vette en graskalvereu, nuchtere kal veren, 818 schapen of lammeren, 518 varkens, biggen. 0 bakktn of geiten, 0 ezels. Men noteert: Runderen le kwal 220a 230 ct., 2e kwal. 210 a 200 ot8e kwal. 190 a 180 ot. per K.G, Ossen 19 kwal. 21b a 225 ot, 2e kwaf. 205 a 195 ct., 3e kwal 185 a 175 ot per K G. Kalveren le kwal. 240 a 260 ct„ 2e kwal. 220 a 200 ot., 3e kwal. 190 a 175 ot. per KG, Folic pen Ie kwal. 140 a 150 2e kwal. 130 a 120, 8e kwal 115 a 0— ct, per K,G. Lammeren f 140 a 155 per stuk. Varkens le kwal. 185 a 190 2e kwal. 180 a 170, 3e kwal. 160 a 150 otliohtgjort 140 a a 0 ct per K.G. Vlas Aaugevcsrd 800 ste9n Holl Geel a f 8 a t 4 Zaden. Bruin Moslerdzaad f 42 a f 44, j Geel dito f 50 a Koolzaad (nieuw) f 87 9, Karwijzaad f 3250 a 33 j Aardappslen. Brielscho schoolmeesters f 0,— 0—, dito kralen 6.- n 6.25, Zeeuwsoho eigenbeim. f 4,25 a 5,—, Geld. schoolmeesters f a 6 25, Geld. kralen f 0 a 0 p HL f "Westl zand f 4,25 a 4,75 per kin Granen. Binnsnlandsche. I Het aanbod van Granen was heden nog van geen beteskenis en kon derhalve geen noteering worden opgemaakt

Krantenbank Zeeland

Volksblad | 1920 | | pagina 3