e jf o :r- t
A L 1. E R L E I.
Voedbal.
Jubileumwedstrijden »G. V. V.<
Weerberich t.
Burgerlijk# Stand van
Marktberichten,
internationaal geregeld moet worden.
Door een dergelijk toestel wordt
de reddingsmogelijkheid van schip
breukelingen uitermate verhoogd ec
wordt voorkomen, dat schepen
ofschoon van draadlooze telegrafie
voorzien, in nood verkeerende vaar
tuigen op betrekkelijk korten afstand
voorbij varen, zoader dat men eeaig
vormoeden er van heeft, welk drama
zich in de qabijheid afspeelt, door
dat de marconist niet in dienst is.
De practische waarde van lucht',
vaartdiensten.
De dagelijksche luchtdienst Loa-
dec-Parijs vfce-versa was dezer dagen
een jaar ia werking. Voor dat jaar
stonden 1585 vluchten op het pro
gramma, waarvan er 1444 werden
volbracht. Onder die 1444 was er
een groot aantal, dat slaagde, on
danks mist, storm ea onweer.
Teen in dec zomer van 't vorige
jaar deze luchtdieast werd ingesteld,
voorspelde mr, Holt Thomas, een
luchtvaartspecialiteit, in de S,Daily
Mail", dat het „betrouwbaarheids
percentage" 80 zou zijn. Zijn woor
den vonden weisig geloof. Thans
blijkt, dat g4> pCt. van de reizen
geslaagd zijn. Zelfs Mr. Holt Thomas
was dus pessimist, en de ongeloo-
vigen waren dom.
Het is aiet mogelijk, om de waar
de van deze eerste statistische ge
gevens te locchenesa. Zij nemen
buitendien in waarde toe door de
toevoeging„Dit eerste jaar bracht
geen enkel slachtoffer". Het passa
giersvervoer is dan ook geweldig
toegenomen en neemt nog dagelijks
toe.
Natuurlijk staat de meerderheid
van het menschdom sceptisch tegen
over de vorderingen van de lucht
vaart, evenals men oageloovig is ten
opzichte van des geweldigen voor
uitgang op 't gebied van draadlooze
telegrafie en telefonie. Het is nu
eenmaal altijd zoo gegaan. Onze
grootouders hebben precies evenveel
ongeloof getoond jegens de eerste
stoombootea en de eerste treinen,
en later jegens de telegrafie ea
alle mogelijke andere toepassingen
van electriciteit. Nu lachen oaze
vaders om ons vertrouwen ia de
luchtvaart, de draadiooze telefonie
en andere onwaarschijnlijkheden. Er
zijn in Engeland menschea te vin
den, die meenen dat hun kostelijke,
onvolprezen heerlijke afzondering tot
den Dag des Oordeels behouden zal
blijven, als ze maar beletten, dat ei
een Kanaaltunnel tot stand komt.
De armea
Veertienhonderdvierenveertig vluch
ten in eca jaar tijds, volbracht met
'n normale snelheid van 160 K.M.
per uur, zijn nog niet voldoende
om hen te doen begrijpen, dat de
kostelijke afzondering haar tijd gehad
heeft. Waarom geen Kanaaltunnel
Omdat binnen enkele tientallen ja
ren deze onderneming niet meer
rendeeren zou door de concurrentie
van de veel snellere luchtvaartver
bindingen 1 Dat is ten minste een
argument 1
En als wij, de jongeren van thans,
de vaders zullen zijn, zullen wij op
onze beurt de grijze hoofden schud
den over de wilde ideeën van oaze
zoons, die zich wellicht per Vliegtuig
en per telefoon in verbinding zullen
stellen met andere plaaeten. Eenfge
vage verschijnselen van interplane
taire belangstelling hebben zich nu
al voorgedaan en de werkelijkheid
kaa niet zoo ver meer wezen. Alleen
zullen wij te oud es ts grijs zijn,
om er aast te gelooven, en wij zul«
len oas beroepen op onze levens
ervaring, en heelecuaal aiet begrijpen,
dat juist die levenservaring ons wij'
zer had moeten maken....
Londen is op 't moment door
vaste luchtvaartlijnen met Parijs,
Brussel en Amsterdam verbonden.
Dagelijks neemt he'c aantal handels-
menschea toe, dat diisgende cor
respondentie per vliegtuig naar de
continentale hoofdsteden expedieert.
B/ieven, die te Londen 's middags
om d'ie uur ia 't centrum gepost
worden, bestelt men denzelfden
a'vond ia Amsterdam®
En velleden -veek hebben we dat
merkwaardige staaltje gthad met
den luchtdseast LondenParijs, die
gedeeltelijk geëxploiteerd wordt door
de firma Iastone.
Pas was de aviateur Chattaway
op zijn Vickers-Vimy saar Parijs
vertrokken, toen mr. Instone op zije
City-kantoor tot de ontdekking kwam
dat bij vergeten had een belangrijke
instructie (betreffende een kolen-
contract met Frankrijk) aan Jen
vlieger te doen toekomen. Met offi-
cieele toestemming, ia een oog
wenk verkregen, stelde hij zich toen
per draadlooze telefoon in verbindiag
met zija aviateur, die op drieduizend
voet hoogte boven Folkestone vloog.
Sterkermr. Iastone „belde op"
aan ziju eigen telefoontoestel, via
het gewone telefoonnet en 't draad
looze staiion te Hendon,
Ea na een herhaaldIastone
Vimy 1 Iastone Vfmy 1 is Chattaway
daar kwam duidelijk het antwoord
Hier is Chattawaymet wie
waarop een langdurig gesprek
zich ontspon tusschen dea man iu
Citykantoor en dea aviateur, vliegend
naar Parijs op 1000 meter hoogte
met een snelheid van honderd mijlen
per uur.
Natuurlijk kwam het moment,
waarop de onvermijdelijke juffrouw
de verbinding verbrak, Met wten
sprak u vroeg zij aaa mr. Iastone.
En toen hij 't uitlegde, twijfelde ze
aan zijn verstand. Maar hij kreeg
z'n verbinding vla Hendon terug,
en koa 't gesprek voortzetten.
Eea kerkelijke oproep voor steun
aan Polen,
Zondag is in alle kerken in België
een schrijven van de. Belgische Bis
schoppen voorgelezen waa.ia een
beroep op de Belgische bevolking
wsrdt gedaan om Polen milddadig
ter hulp te komen. In dit schrijven
wordt o.a. gezegd Eea trotsche en
wreede vijand overdekt Rusland met
bloed en puiahoopan, heeft Polen
overweldigd ea bedreigt het Chris
telijke Europa, zoader dat onze
zegevierende wapenen hun ontzag
inboezemen. Wij zija er ten diepste
door vernederd. Op hetzelfde oogen-
blik dat wij de stem wilde vei heffen
om U de verzuchting vau Polen te
vertolken en om Engeland, Amerika
en Frankrijk te smeeken Polen ter
hulp te komen, op dat oogenblik
neemt een geheime macht de plaats
ia van het wettig gezag en houdt
het oorlogsmaterieel tegen dat voor
Warschau bestemd was. .Ia naam
der dankbaarheid (verschuldigd aan
eea natie, die bijna tien eeuwen laag
alleen of bijna alleen de Aziatische
horden op haar grenzen ia bedwang
heeft gehouden, in naam van de
handhaving van het verdrag van
Versailles en van de veiligheid van
Europa, verzoeken wij de groote
mogendheden dringend Polen niet
te laten ondergaan. De Fransche
premier heeft gezegd, dat de grenzen
die bij het verdrag van Versailles
aaa Polen zijn toegestaan, in staud
zullen blijven. Frankrijk voegde
daaraan de daad bij het woord. Het
snelde naar Warschau en doet de
de rooverbendeu achteruit trekken.
Maar Frankrijk staat helaas alleen.
Bij het ziaa van de beproevingen
van Polen mag niemand onverschil
lig blijven. Indien sommige naties
zouden vergeten, dat niets boven de
eer gaat, en indien wij zelf dit
zouden vergeten, dan zou die waar
heid zich aan ons wreken. De
Eurcpeesche mogendheden hebben
een eereschuld aan de dappere
Poolsche ballingen, die tijdens den
oorlog uit Frankrijk, Engeland en
Amerika toesnelden om voor- en
tegenspoed onder onze wapenen te
deelea.
Heldhaftige kalmte.
Eea Belgische soldaat kreeg gedu
rende een gevecht aan den Yzer
een schot ia ziju been en riep lach
end Te laag I
Na een snelle verbinding van de
wonde zet hij zich opnieuw aan het
schieten, maar onmiddellijk daarop
krijgt hij een tweede schot, dat hem
lichtelijk d; hand kwetst.
Te hoog roept hij weer.
Hij krijgt eea derde schot, dat
hem door den schouder gaat. Ge
dwongen het gevecht te verlaten,
omdat het bloedverlies te groot
werd, springt hij op en daar, recht
voor den vijand, roept bij uit alle
krachten
Lafaarasschiet dan toch niet
altijd op denzelfde
't Motoraanhangsel spreekt
jullie hebt gemakk'lijk praten,
'k Visd het ook geen prettig iets,
Als ik daar moet zitten hangen
Achter aan 'a Motorfiets.
'k Voel m'u ingewanden walsen,
Ea m'n maag soms in m'u keel,
Van den stank en 't stof en het
waaien
Zie ik somtjjds groen en geel.
'k Ben 'a uil, aap, '0 monster,
Als ik door de straten rijd,
'kKan niet zien, niet hooren,praten,
Al wat mooi is, bea ik kwijt.
'k Moet op mijn verloofde hangen,
Ais 'n ransel op zijn buis.
Want, als ik niet mee wil hossea,
Laat-ie mij heel stiekum thuis.
Foezel. (In de Nieuwe Eeuw).
G.V.V. I komt in dea eindstrijd
harer atdeeling.
K.D.O. IA.V.V. (Aardenburg) 22
Om 1 uur vaagt deze wedstiijd
aaa. A.V.V. pakt dadelijk fliak san
en is voortdurend in de meerderheid.
Twee mooi genomen hoekschoppen
vvoiden in even zoovele doelpunten
omgezet, ers denken we A.V.V. een
groote overwinning te zien behalen.
De uitstekende achterhoede van
K.D.O. weet echter verdere onhei
len te voorkomen. Nadat gedraaid
is, begint de voorhoede van K.D.O.
beter te spelen ea weet te doel
punten.--4A.V.V. gaat nu minder
spelen, K.D.O, iets bettr, zoodat
beide partijen tegen elkaar opwegen.
Even voor het einde krijgt K.D.O.
een strafschop te nemen, die in een
doelpunt wordt omgezet. Even daar
na komt het einde met gelijken
stand. Daar verlengen, door de ge
ringe beschikbare tijd niet mogelijk
was, werd geloot en was K.D.O, de
gelukkige winnaar.
G.V.V. I Trap Door (Sluis) 1o.
Om 2 uur komen beide elftallen
ia het veld, en blijken beide partijen
tegen elkaar op te wegen. Geen van
beiden weel dan ook voor de rust
haar meerderheid uit te drukken.
10 minuten voor het einde weet
G.V.V. na mooi samenspel ea pas-
seeren te doelpunten. De achter
hoede van G.V.V. blijft uitstekend
spelen, ea is iets ste;ker dan die
van haar tegenpartij, wat de wed
strijd beslist. Met 1o voor G.V.V,
komt het einde.
G.V.V. I—K.D.O. 1 1—o.
Na een half uur rust komt G.V.V.
weer in 't veld tegen den anderen
winnaar, om uit te maken wie van
hen beid n in den eindstrijd zal ko
men. Ook in deze wedstrijd wegen
beide partijen vrijwel tegen elkaar
op, zonder het goede spel te ver-
toonea, dat ze in de voorafgaande
wedstrijden gespeeld hebben. Na de
rust weet G.V.V. uit een doelworsle-
ling, door den rechtsbinnen te doel
punten, in welken stand geen ver
andering meer komt.
Door deze welverdiende overwin
ningen komt ook het iste elftal van
G.V.V. in dea eindstrijd harer afdee-
liag en wel tegen den wisaaar inden
wedstrijd S.E.O.L.T.O.-—Sparta.
Het is wel merkwaardig dat G.V.V.
juist bij dit groote jubileum zooveel
succes met haar elftallen heeft.
De verwachting tot den avond
van heden luide
Zwakke tot matige noordelijke tot
oostelijke wind, zwaarbewolkt met
tijdelijke opklaring, waarschijnlijk
eenfge regen mat kans op onweer,
iets warmer.
Gehore*;: 29, Cornells, dir. He
breeht v*e ds Visse sa Johanna Ver-
«ehuara.
Ovedsdtiü; 27, Izak P&ulue Geonsa
54 j., geimwd last Adrians Pieternella
vsn Vssn.
GOFS, 31 Aug.
1920;
Nieuwe Tarwe
f
a f
Oude Rogge
fr»,—
a f
Nieuwe Rogge
9
f—.-
a f
Wintergerst
f
af
Zomerger&t
1
f-.-
a f—
Chevaliergerst
f
af
Havr
•-
a f~
Ko skerwten
f
a f
Kroanerwten
f-.-
a f -
Bruine Bconen
f-,~
af
Faarae Bomen
f-,~
a f
Eieren, per 100 stuks t' 14 50 a f
Middenprjjs eieren f 3 62® per 25 stuks.
Eieren aan particulieren verkooht 16 ot.
Boter per kilo fi5,30 a f 0,
Boter, middenprgs. per halve kilo f1,65
Bster aan partioulieren verkocht f 1,75 f 0,
Aanvoer boter pond 0 Eieren,
Eendeieren —0. Ganseioren 00 stuks,
Aanvoer Boter en Eieren
Afwjj kende Boter ot,
Afwijkende boter naar kwaliteit verkocht,
Eieren verkoop.
Gadarofd. -Zuid-Beveland" VB!?,
Aangevoerde eieren 2900 stuks.
Prjjs f 11,99 a per 100 stuks.
aOTTKSBAM, 30 Aug. 1920.
Eieren f 14.a 16,—,
Vee. Op de markt waren heden aangevoerd
0 paarden, 0 veulens magere en 387 runde
ren 152 vette en graskalvereu, nuchtere kal
veren, 818 schapen of lammeren, 518 varkens,
biggen. 0 bakktn of geiten, 0 ezels.
Men noteert: Runderen le kwal 220a 230
ct., 2e kwal. 210 a 200 ot8e kwal. 190 a
180 ot. per K.G,
Ossen 19 kwal. 21b a 225 ot, 2e kwaf. 205
a 195 ct., 3e kwal 185 a 175 ot per K G.
Kalveren le kwal. 240 a 260 ct„ 2e kwal.
220 a 200 ot., 3e kwal. 190 a 175 ot. per KG,
Folic pen Ie kwal. 140 a 150 2e kwal. 130 a
120, 8e kwal 115 a 0— ct, per K,G.
Lammeren f 140 a 155 per stuk.
Varkens le kwal. 185 a 190 2e kwal. 180 a
170, 3e kwal. 160 a 150 otliohtgjort 140 a
a 0 ct per K.G.
Vlas Aaugevcsrd 800 ste9n Holl Geel
a f 8 a t 4
Zaden. Bruin Moslerdzaad f 42 a f 44,
j Geel dito f 50 a Koolzaad (nieuw) f 87
9, Karwijzaad f 3250 a 33
j Aardappslen. Brielscho schoolmeesters f 0,—
0—, dito kralen 6.- n 6.25, Zeeuwsoho
eigenbeim. f 4,25 a 5,—, Geld. schoolmeesters
f a 6 25, Geld. kralen f 0 a 0 p HL
f "Westl zand f 4,25 a 4,75 per kin
Granen. Binnsnlandsche.
I Het aanbod van Granen was heden nog van
geen beteskenis en kon derhalve geen noteering
worden opgemaakt