voor het erkend noodzakelijke be
hoeft geofferd te worden, ook tot
het herstel van het verdwenen volks
vertrouwen in zijn dan d mocratisch
leger kan bijdragen, zou de moreele
waarde beteekeaea.
Militair beleid is, thans minder
daa ooit, eea uitsluitend nationale
zaak. Het richt zich rechtstreeks tot
»het buitenland" d. S. tot het overige
deel der wereld, waarmede de Vol-
keabonds-orgaaisatie, komt zij tot
ontwikkeling, elk land steeds nauwer
in contact brengt. Onze lcger-politiek
van vandaag is, welke richting zij
ook neemt, eea nadrukkelijke con
fessie aan de gansche wereld, een
duidelijke uitspraak, een ondubbel
zinnige demonstratie. Zij doet ons
stelliug nemen, vóór of tegen, ter
verdediging of ter afwesing van de
reconstructie der wereld-samenleving
is democratischdaternatioBalea zin.
in verbinding te steilen
houders, die genegen zijn, hun
melkproductie, zoowel 's zomers als
's winters aan dat, bureau te leveren. I
met vee-
zij o,
De duurte.
Het bestuur van den Landelijke»
Bond tot bestrijding vaa de duu?te
heeft aan den tijdelijkea voorzitter
van den Ministerraad eea schrijven
gericht, waarin wordt betoogd, dat
tan aanzien van de verbooging der
prijzen van eerste levensbehoeften
verandering ten goede slechts]moge-
lijk zal zijn, indien door de Rtgee-
ring maximum prijzen worden vast
gesteld voor de noodzakelijke levens
behoeften en deze prijzen ^worden
bepaald Sn overleg zoowel met pro
ducenten ais consumenten.
Het spinnewiel ia eere hersteld 1
Ondanks het feit, dat fde ruwe
schapenwol ia prijs «s gedaald, ja
btjaa niet verkoopbaar is, blijven de
wollen garens peperduur.
En wat ziet mee thans in Fries-
land's Zuid-Westhoek De met stof
bedekte en half vermolmde spinne
wielen worden van de zolders ge
haald, eea enkele schafte zich zelfs
een nieuw aan en.... men spfat er
weer z'n eigen wollen garen, dat
wel iets ruwer is, maar veel goed-
kooper.
Het is echter een vreemd contrast,
als men het moderne vliegtuig eis
het middeleeuwsche spinwiel tege
lijkertijd boort snoire/?.
De gemeente melkleveranciersterj
Door de gemeente Maastricht
worden plannen beraamd, om het
daarheen te leiden,'dat melkvoor-
zienicg voor die stad in de toekomst
verzekerd zal zijn. Het gemeentelijk
duurte-bureau is opgedragen, zich
over welke ik mij voor de rest niet
kan en niet wil uitlaten. Naar ik later
te weten kwam, floreerden en toen te
Bouvilleeen aantal Engelsche spiritisten
Tot dezen behoorde ook mevrouw Stuart.
Mijne moeder was insgelijks wel geneigd
om er aan mee te doen doch mijn
vader met zijn onverbeterlijk scepti
cisme weerhield haar. Zooveel is zeker,
dat de verschijning, indien het eene
verschijning was hoe kan ik weten
wat het was en wat anders zou het
hebben kunnen zij a ook op haar
gemoed eene tamelijk sterke nawerking
had. Dienzelfden avond nog, aan tafel,
zoo herinner ik mij kwam zij
weer op het onderwerp terug en ver
klaarde zich overtuigd te houden dat
iets méér dan eene toevallige gelijkei
nis in het spel moest zijn.
,/Ik zou kunnen gelooven77, zeide zij,
,/dat hetgeen de jongen dien avond
zag een gezichtsbedrog was, en het
visioen van den volgenden dag een
herinnering van het eerste. Maar hoe
kan je de gelijkenis verklaren tusschen
de gelaatstrekken van de kleine en die
van het visioen ?77
„De eene hersenschim over de andere-7
zeide mijn vader.
Luchtpostdienst.
Met iflgaag van l September zal i
bij wijze vaa proef een luch postdienst
wordeu iugesteid van Amsterdam
over Bremen Hamburg—Malmö,
waarmede 's Maandags 's Woensdags
en 's Vrijdag briefpost voor Duitsch-
land en Zweden zal worden verzonden
Met den namiddagdienst van
Amsterdam naar Londen zal voor
het opnemen van de post op werk
dag een tusschenlandig plaats hebban-
te Rotterdam.
Het bijzonder recht voor het
luchtvervoer bedraagt voor Duitsch-
lasd 15 cent en voor Zweden 25
cent per 2oo gram.
Bij-ia trouwen
Hoe de messchea ia Drente vroe
ger zich wisten te redden ten op-,
zichte vaa de huisvesting, blijkt
hieruit, dat de gehuwde echtparen
veelal bij hun ouders bleven in
wonen, om dan samen your ge
meenschappelijke rekeuing het be
drijf voort te zetten. Men sprak dan
van „bij-fn trouwen" zegt de Ass.
Crt.
Dit bij-la trouwen kwam in den
laatsten tijd ja verval. Jonge echt
paren vingen zelf een bedrijf aa«.
Doch nu de tijden veranderen, nu
het bouwen van wonisgen zoo kost
baar en het laad zoo duur is ge
worden, vereecigen zfch de oude en
jonge echtparen weer op oudvader-
lijke wijze tot één gezin, waarvan
men thans vele voorbeelden ziet.
De geztnaea worden daardoor wel
grooter, maar bij ade thans heer-
schende duurte blijkt toch, dat een
groot gezin goedkooper 1 eft das
twee kleinere gezinnen. Dus herleeft
het bij-in trouwen in Drente.
Een moedige luch.treizfgster
Menigeen zal zich bij -jast ruwe,
buiige weer vaa eenige dagen ge
leden hebben afgevraagd, of ia zulk
weer de iuchtverbiftdisg van Neder
land naar Engeland kon worden
gehandhaafd. De meeafagen der
deskundigen van de Koninklijke
Luchtvaart: Maatschappij Hepen zelfs
uit een. Als bijzonderheid kan wor
den gemeld, dat op eea dier buiige
dagen de K. L. M. werd opgebeld
door.... een dame, die vroeg, of zij
met twee kinderen per luchtexpress
naar den overkant kon. Er werd
toegestemd en zoo vertrok j.l. Zon-
„Dat is gemakkelijk gezegd/7, wierp
mijne moeder tegea, „Maar voor mij
kan er wel iets diepers achter steken.
Het heeft er veel van, of het leven
van die twee kinderen met elkaar in
eenig verband stond77.
„Bakerpraatjes !77 bromde mijn vader,
en hij nam zijne courant weder op.
Mijn vader fotografeerde voort zoni
der, zich door mislukte proefnemingen
te laten ontmoedigen. Na verloop van
eenige weken meende hij 't zóóver
gebracht te hebben, dat hij nu met
alle vertrouwen op een beteren uitslag
zijne vrienden en kennissen weer eens
voor zich kon laten zitten. Tot die
vrienden en kermissen behoorde, gelijk
reeds gezegd, ook graaf Pomade. Doch
onverklaarbaar genoeg dit goede
en vermakelijke mannetje had zich lang
niet bij ons vertoond. Het was of hij
zich onzichtbaar maakte. Men zag hem
op velden noch wegen. Zoo besloten
dan mijne ouders, hem maar eens op
het eten te noodigen. Want voor de
bekoringen van een goede tafel was
de graaf gansch niet ongevoelig.
Hij kwam hij at hij praatte.
Maar het was duidelijk, dat er iets
met hem niet in orde was dat er
dag de vlieger Pochard van Schiphol,
met twee dreumessen van 3 ea 2
jaar ejn hua moeder aan boord.
Degenen, die al veel ervariag hadden
op het gebied der luchtvaart, hebben
ditmaal het vliegtuig nagestaard met
bewondering voor den moed dier
vrouw en haar vertrouwen in de
vliegtechniek. Met begrijpelijk en
thousiasme werd het drietal radiotele-
grafisch gevolgd. Het is behouden
aangekomen.
Graanprijzen 1
Den Minister vaa Landbouw is
verweten dat hij de graanprijzen
wil opvoeren tot dea wereldmarkt
prijs. Naar aanleiding hiervan kan
worden meegedeeld, dat er geen
andere mogelijkheden bestaat dac
dat het graan tegen des wereld
marktprijs wordt aangekocht. Immers
de tarweproductie vaa ons laad is
zoo klein, dat deze slechts voldoen
de zou zijn om 1/2 maand a 2
maanden in ouze beboette» te voor
zie». Het grootste deel van de
tarwe voor onze broodvoorziening
moet dus wel in het buitenland
worden aangekocht Nu waren vroe
ger de vrije vrachten belangrijk
booger dan de vrachten vaa gere-
quireerde schepen. Do Minister was
toea derhalve ia staat, door schepen
voor hetgraaravervoer te requSreeren,
de tarwe hier te lande beneden den
wereidprijs aan te voeren. Tbasss
echter zija de vrije vrachten zelfs
1-ger dan de op de wet gebaseerde
vrachten van gerequireerde schepen.
Daaruit volgt, dat het graan, dat
vhaas aankomt, moet geleverd wor
den tegen den wereidprijs en het
wittebrood slechts dan goedkooper
zou kunnen worden verstrekt, in
dien de Minister de beschikking
had over een door de Staten-Generaal
toegestaan credict. De bruinbrooda
verstrekking geschiedt inderdaad
beneden dea wereidprijs doch op
koster» vaa de schatkist.
Met de rogge staat de zaï k hier
anders. De roggeproductie hier te
laad is grooter dan de consumptie.
Dientengevolee kan de Minister,
door den uitvoer van rogge te ver
bieden of te beperken, op des prijs
■van den rogge en daardoor van
het roggebrood invloed uitoefe
nen. Ten aanzien van de tarwe
echter is dit niet mogelijk.
UIT DEK VIIEEM.DE,
Draadlooze noodsignalen op de
schepen.
Bij vele schipbreuken was het aan
een worm aan zijn hart knaagde.
In den loop van het gesprek vroeg
moeder, hem heel zonder opzet
of hij in den laatsten tijd ook iets
van mevrouw Stuart had gehoord.
Hiermede bleek zij de gevoelige snaar
te hebben aangeroerd.
Gra?f Pomade legde vork en mes
neer, liet zijn hoofd hangen en
zuchtte
„Weg".
„Wat? riep mijne moeder. „Weg
„Ja, mevrouw. Zij heeft Bouville
verlaten."
„Wanneer
„Een dag of tien geleden."
„Waarheenj?" vroeg mijn vader.
„Naar Engeland. En verder was
haar plan, met haar dochtertje naar
Australië terug te keeren."
„Is 't mogelijk !'6 riep mijne moeder.
„En weet u ook de reden van dit
plotselinge vertrek
Graaf Pomade maakte een geheim
zinnig gebaar.
„Wat zal ik u zeggen mevrouw
Er schijnt iets te zijn voorgevallen,
dat haar een schok 'heeft gegeven,
hare gemoedsrust heeft verstoord. Het
ware weet ik er echter niet van. Zij
de draadlooze telegrafie te flanken,
dat zeer snel hulp kwam opdagen
om de schipbreukelingen te redden.
Opdat de noodsignalen te allen
tijde door in «de nabijheid zijnde
schepen werden opgevangen, is 't
noodzakelijk dat de marconist op
die schepen onafgebroken aan
het opvaogtoestel zit. Op het
oogenblik heeft dit slechts op
de greotere passagiersschepen plaats,
waardoor de noodkreten om hulp
dikwijls door in de nabijheid zijnde
schepen niet worden opgemerkt,
hetgeen verlies vaa menschecleveBS
tot gevolg heeft.
Men heeft voorgesteld om als fui
ternationale regeling voor te schrijd
ven, dat aan boord van die schepen
zich twee marconisten moeten bei
vinden, die elkaar regelmatig aflossen
doch dat ontmeet vooral in de klei<
nere vrachtvaart bezwaren, ia verband
met ds verhooging der bedrijfskosi
ten. Volgeos den thans geldenden
regel woTdt gevaren met één tele
grafist, die ep bepaalde uren van
des dag, totaal gedurende 8 a 10
uren, aan het opvangtoestel zit.
Gedurende de overblijvende 16 a 14
uren van het etmaal worden even-
tueele noodsignalen dus «iet opgei
vangen ea wordt de kans op redding
van schipbreukelingen zeer vermin 1
derd.
Volgens eea bericht in het „Zeit-
schrift des Vereins deutscher Inge
nieurs" is de maatschappij Telefun-
keo er ia geslaagd een automatische
inrichting te construeeren, waardoor
het mogelijk is, de tegenwoordig
geldende regel te blijven volgen en
ia noodgevallen aan de ontvangtoe
stellen een alarmschei in werking
wordt gebracht.
De moeilijkheid om te voorkomen
dat die alarmschei bij andere seinen
of bij luchtstcrfngen in werking
treedt, heeft men opgelost door de
noodsignalen (S.O.S.save our
souls) door een op bijzondere wijze
ee automatisch werkende sleutel te
doen geves, waardoor ze veel nauw
keuriger dan uit de hand zijn afge
meten. Hierop is bij den ontvanger
een afzonderlijk resonaatie-relais af
gestemd mei tnsschenvoeging van
een versterker.
Dit relaas ..reageert alleen op het
noodsignaal en niet op alle andere
teekens of luchistodagea. Het relais
schakelt bij aanspreken van het
scheisignaa! in, zoodat het waan
schuwingssein gehoord wordt. Nood.
zaak is hierbij, dat alle schepen ook
vaa eea automatischen seinsleutel
worden voorzien, hetgeen dan ook
heeft het mij niet willen zeggen".
Mijne ouders keken elkander eens
véelbeteekenend aan, en mijne moeder,
na haar leedwezen te hebben betuigd
over het. verlies van eene lieve beken
de, bracht het gesprek op iets anders.
Ik wil den lezer nu niet bezig
houden met een relaas van mime
kostschooljarea in Engeland noch
van mijn drossennog zelfs van mijn
eerste, mijne tweede en mijne derde
reis alsj scheepsjongen. Ik verplaats
hem liever ineeus naar het meer be
langrijke tijdperk, dat ik intrad toen
ik met den rang van derde-stuurman
-mijne vierde reis ging ondernemen.
Mijne ouders, die van Bouville al
lang genoeg hadden gekregen, woon
den toen, gezond en wel, te Ham
mersmith.
Mijn schip was de Glendower, een
mooie klipper von 1320 ton. Wegens
een verkoudheid was ik te Londen
niet aan boord kunnen gaan en schreef
das aan de reeders dat ik te Ply
mouth op het appèl zou verschijnen.
Wordt vervolgd