No. 67. Woensdag 18 Augustus 1920 4dö Jaargang, TOL HOE IK ALS D1RD STUURMAN VOER. 1 FEUILLETON. NEDERLAND. Dit blad verschijnt Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs voor Goes 50 cent per kwartaal, voor bulten Goes f 1,50 per halt jaar franco per post, bij vooruitbetaling. ADVERTENTIËN voor Dinsdag- en Vrijdagmiddag 12 IIUI* te bezorgen bij N. V, Stoom-, Boek-, Courant- en Handelsdrukkerij v.h. Firma's F. Kleeuwens Zoon es J. A. Ross. Advertentiën 10 ct. per regel. Bij contracteeren van minstens IOOO regels per jaar zeer belangrijke reductie. Advertentiën, als geboorte-, huwelijks-, verjarings-, doodberichten en de daarop betrekking hebbende dankbetuigingen, niet meer dan acht regels beslaande, voor den prijs van f I, Gees .Met de uitsluiting der mo derne" vakarbeiders is hier Maandag een begin gemaakt. Naar wij ver namen zijn ongeveer 30 man uit gesloten. Aan de woningen in Nieuw Goes wordt nog door 2 man ge werkt. De Christelijke en Katholieke ar beiders werken voort. De ironie van het lot. Indertijd werd door den Gemeen teraad van Zuid-Scharwoude een politieverordening vastgesteld, waar bij, ter bevordering van een ge regeld verkeer, onbeheerde rijtuigen aan den Westkant van de straat moesten worden geplaatst.Het raads lid de Jong maakte in de laatste Raadszitting de opmerking, dat aan deze verordening slecht de hand wordt gehouden en drong er op aan, dat de gemeente-politie er beter toezicht op zou houdeni Dit is geschied. De eerste, die bekeurd werd wegens overtreding dier ver ordening was het raadslid de Jong. Gedeputeerde Staten van Overijsel hebben alle provinciale wegen ge sloten voor zwaar automobielen ver keer, d.w.z. voor motorwagens zwaarder dan 1700 K.G. met uit zondering van personen-motorrijtui gen, met ten hoogste 8 zitplaatsen. De vrouw aan het vliegen In Autoleven schrijven Tom Schil- peroort ea Leo Faust, dat de vrou wen auto en vliegtuig moeten leeren besturen. Waar de man zonder chanfteur rijdt, is het zeer goed, dat ook de vrouw kan helpen en af lossen. Wat het vleugtuig betreft, wordt den vrouwen gewezen op het voor beeld der Amerikaansche dames, van wie velen reeds »vliegen" voor eun plezier, 't Klinkt voor ons nog wel vreemd, maar spoortrein en auto werden ook eerst met ver baasde oogen bekeken. Wellicht vliegen we nog eens allemaal even naar Amsterdam om boodschappen te gaan doen, als we ergens boven Groningen of in den achterhoek wonen we nemen de jongste mee en zijn weer thuis voor de andere kinderen uit school komen. Goed voorbeeld Een twintigtal motorrijders van den Langendijk heeft een motorclub opgericht, welker doel het is te be vorderen, dat te snel rijden wordt tegengegaan en te trachten meer gelijkheid te krijgen in de politie verordeningen dienaangaande in de verschillende gemeenten. Van tijd tot tijd zullen proefritten worden gedaan om een en aqder te demon- streeren. Een zeeroman van W. CLARK RUSSELL. Ik aanschouwde het levenslicht te Bouville, een Fransch zeehaventje tus- schen Brest en Calais. Ik was het eenige kind mijner ouders. Walter werd ik gedoopt naar mijnen vader, en als Wal ter Longmore stel ik mij aan u voor. Van kindsbeen af stond ik voor het aangezicht der zee - en zeeman wilde ik worden, ofschoon mijne moeder er tegen was, en mijn vader er niet vóór „want" zeide de oude heer »om je voor de marine te laten opleiden, daar voor heb ik geen geld genoeg en op de koopvaardij te gaan varen, dat past niet voor den zoon van een gentle man." Doch wat zij ook praatten, zeeman wilde ik worden. Dit stond bij mij als een paal boven water. Waarom eigenlijk mijne ouders de beste jaren van hun leven in dat kleine Tegen hard rijden Tegen alle 7o reclamezuilen in Den Haag is een biljet geplakt van den volgenden inhoud Motorrijders, auto-bestuurders en fietsers. »Dank zij den eigenaardigen Hol- landschen vrijheidsbegrippen en lijde lijke gedweeheid der Wetgevende Macht zijt gij u bewust van uw onbeperkte heerschappij over den publieken weg waar gij tot groote Eransche nest versuften och, dit doet hier niets ter zake. Ik voor mij, ik was er als kind heel tevreden en gelukkig. Wij hadden een grooten tuiD, en daarin een vijver, tamelijk, diep, modderig, vol kikvorschen en ander griezelig gedierte. Met en in dien vijver begon de roman van mijn leven. Laat mij beginnen met te vertellen hoe dit toeging. Op zekeren avond in den herfst ik was toen nog geen acht jaar zat ik met mijne ouders in onze bin nenkamer. De lamp brandde. Buiten scheen de maan. Eensklaps riep mijn vader „Walter, ik heb mijne pijp op de tafel in het tuinhuis laten liggen. Ga jij ze eens gauw even halen." //Zou je niet Jiever zelf gaan 't Is buiten zoo donker", zeide mijne moeder. z/Och, wel neen er is een heldere maneschijn", antwoordde mijn vader. z/De jongen is in een wip weerom, en ik kan op mijne pantoffels niet door het natte gras loopen." Ik zette mijne pet op en ging naar buiten. Ik zal niet zeggen dat ik bang was maar toch ik had liever gehad dat mijn vader zelf was gegaan. Als ergernis van hst beschaafdepubliek, het schrikbewind kunt blijven uit oefenen. Reden waarom u beleefd en dringend wordt verzocht machts misbruik achterwege te laten door uw vaart zoodanig te regelen, dat het publiek niet langer overlast daarvan ondervinde." Een voorstander van -Kort en snel recht." De suikervoorziening. Naar aanleiding van de klachten, welke den laatsten tijd zijn gepublii ceerd met betrekking tot de suiker voorziening, heeft het Ned. Corr. Bur. zich om inlichtingen gewend tot den chef van de afdeelingsVolks- voeding van het Ministerie van Landbouw, Nijverheid en Handel, den heer L. Bückman, die het vol gende mededeelde Inderdaad wordt thans veelvuldig geklaagd over de regeling der sui kervoorziening. Het publiek kan bij tal van winkeliers geen of onvol doende suiker bekomen en nu vreest men dat er reeds een suiker tekort is of althans een suikertekort zal ontstaan. Dit is echter beslist onjuist. Er is suiker genoeg beschikbaar tot den nieuwen oogst. Zelfs al ware er niet ^voldoende binnenlandsche suiker, dan zou dit voor de voorziening met suiker geen bezwaar kunnen opleveren. Immers, het contract met de Centrale Suiker maatschappij als vertegenwoordigster van de gezamelijke producenten ver plicht deze, te zorgen voor een sui kervoorziening, voldoende aan ge rechtvaardigde behoeften. Wanneer de Centrale Suikermaatschappij dus niet genoeg binnenlandsche suiker meer mocht hebben, is zij verplicht, kind was ik namelijk zeer vatbaar voor indrukken. Ik voelde mij in het donker, alleen, altoos een beetje huiverig, en vooral hield ik niet van maneschijn. Het tuinhuis stond heel aan het einde van den tuin, een paar minuten ver. Nauwelijks had ik eenige schreden gedaan, of een beest een zwarte kat, misschien wel een konijn sprong voor mijn voeten dwars over het pad. Ik stond als vastgenageld, tot het geluid van een rijtuig langs den weg mij weder moed gaf. Bij het naderen van het tuinhuis meende ik een man te zien, die bezig was over de schutting te klimmen. Ik wilde hals over kop terugloopeu doch het ding hield zich zoo stil en na eenig staren bemerkte ik dat het een jas was, die met uitgespreide mouwen daar was opgehangen. Vermoedelijk de jas vaD den tuinman. Doch de schrik was groot geweest. Ik vond de pijp terstond, nam haar in mijn hand en liep er mee naar huis, Mijn pad voerde mij ook nu weder langs den vijver. Het slijmerige water blonk in den maneschijn en lag daar als een veld van parelmoer. Eensklaps bleef ik als versteend. buiteolandsche suiker voor dit doel te leveren. Ondanks de opvoeding van de voor de consumptie beschikbaar ge stelde hoeveelheid suiker, wordt er over een tekort aan suiker geklaagd. De allereerste oorzaak hiervan is zeker de zucht van het publiek om suiker op te slaan, waartoe aanlei ding wordt gegeven door geruchten, dat in September de suikerprijs voor de vrije suiker van f 94 op f 110 zal worden gebracht. Al die geruchten omtrent prijsverhooging zijn perti nent onjuist en ook in de volgende campagne wordt de prijs van de vrije suiker niet verhoogd. Voor de nieuwe campagne wordt op 200.000.000 K G. gerekend, d.i. het dubbele van het verbruik in 1914. waarbij dan nog bijna 1.000.000 Kg. komt welke wij uit Bel gië terugkrijgen in ruil voor bieten, welke daarheen geëxporteerd wor den, zoodat er voor het volgende jaar per hoofd der bevolking 3o K.G. suiker wordt gereserveerd. Van deze hoeveelheid zijn 92.5o0o.00oKg.voor bonsuiker bestemd. De totale hoe~ veelheid, welke op deze wijze wordt gereserveerd, is grooter dan ooit de Nederlandsche totaaloogst aan suiker vóór de campagne 19101911 be dragen heeft, toen steeds de helft van den oogst of meer kon worden uitgevoerd. Gevaarlijke vluchten 1 Een oud-vlieger schrijft ons: Zondag j.l. werden er te Zandvoort passagiersvluchten gehouden. De Engelsche vlieger Duke en ook een Hollandsche vlieger deden er aan mede. Er was geen landings- Wat zag ik daar Iets wat gij niet zult willen gelooven dat ik zag want wie gelooft er aan verschijningen Maar ik was nog veel te jong om te lijden aan overmaat van verbeelding mijn hersens waren nog volkomen frisch en. onbeaeveld, en spookgeschie denissen had ik nooit gelezen noch gehoord. Men geloove dus of men geloove nietik weet wat ik zag. Ik zag de gedaante van een jonge vrouw op het gemetselde voetstuk van het fonteintje, midden in den vijver. Zij scheen gevormd te zijn uit een damp, die uit het water opsteeg en door de maan beschenen werd. Duidelijk zag ik haar gelaat, dat naar mij toegewend was een gelaat van zachte, lieve schoonheid, niet bedroefd en ook niet vrooüjk een vredig, kalm gelaat, zonder een besliste uitdrukking. Hare armen en borst waren naakt.Een zilveren waas. met het watsr samensmeltend, omplooide het overige van haar gestalte. Ik weet niet welke mijne gewaar wordingen wrren. Ik kan mij niet meer goed herinneren nog minder kan ik het ontleden. Ik was te jong. Eenige oogenblikken stond ik ver bijsterd naar de verschijning te staren.

Krantenbank Zeeland

Volksblad | 1920 | | pagina 1