No. 67.
Woensdag 18 Augustus 1920
4dö Jaargang,
TOL
HOE IK ALS D1RD
STUURMAN VOER.
1 FEUILLETON.
NEDERLAND.
Dit blad verschijnt Woensdag en Zaterdag.
Abonnementsprijs voor Goes 50 cent per kwartaal,
voor bulten Goes f 1,50 per halt jaar franco per post,
bij vooruitbetaling.
ADVERTENTIËN voor Dinsdag- en
Vrijdagmiddag 12 IIUI* te bezorgen
bij N. V, Stoom-, Boek-, Courant- en
Handelsdrukkerij v.h. Firma's
F. Kleeuwens Zoon es J. A. Ross.
Advertentiën 10 ct. per regel.
Bij contracteeren van minstens IOOO regels per jaar
zeer belangrijke reductie.
Advertentiën, als geboorte-, huwelijks-, verjarings-, doodberichten en de daarop betrekking hebbende dankbetuigingen, niet meer dan acht
regels beslaande, voor den prijs van f I,
Gees .Met de uitsluiting der mo
derne" vakarbeiders is hier Maandag
een begin gemaakt. Naar wij ver
namen zijn ongeveer 30 man uit
gesloten. Aan de woningen in Nieuw
Goes wordt nog door 2 man ge
werkt.
De Christelijke en Katholieke ar
beiders werken voort.
De ironie van het lot.
Indertijd werd door den Gemeen
teraad van Zuid-Scharwoude een
politieverordening vastgesteld, waar
bij, ter bevordering van een ge
regeld verkeer, onbeheerde rijtuigen
aan den Westkant van de straat
moesten worden geplaatst.Het raads
lid de Jong maakte in de laatste
Raadszitting de opmerking, dat aan
deze verordening slecht de hand
wordt gehouden en drong er op
aan, dat de gemeente-politie er
beter toezicht op zou houdeni Dit
is geschied. De eerste, die bekeurd
werd wegens overtreding dier ver
ordening was het raadslid de
Jong.
Gedeputeerde Staten van Overijsel
hebben alle provinciale wegen ge
sloten voor zwaar automobielen ver
keer, d.w.z. voor motorwagens
zwaarder dan 1700 K.G. met uit
zondering van personen-motorrijtui
gen, met ten hoogste 8 zitplaatsen.
De vrouw aan het vliegen
In Autoleven schrijven Tom Schil-
peroort ea Leo Faust, dat de vrou
wen auto en vliegtuig moeten leeren
besturen. Waar de man zonder
chanfteur rijdt, is het zeer goed,
dat ook de vrouw kan helpen en af
lossen.
Wat het vleugtuig betreft, wordt
den vrouwen gewezen op het voor
beeld der Amerikaansche dames,
van wie velen reeds »vliegen" voor
eun plezier, 't Klinkt voor ons nog
wel vreemd, maar spoortrein en
auto werden ook eerst met ver
baasde oogen bekeken. Wellicht
vliegen we nog eens allemaal even
naar Amsterdam om boodschappen
te gaan doen, als we ergens boven
Groningen of in den achterhoek
wonen we nemen de jongste mee
en zijn weer thuis voor de andere
kinderen uit school komen.
Goed voorbeeld
Een twintigtal motorrijders van
den Langendijk heeft een motorclub
opgericht, welker doel het is te be
vorderen, dat te snel rijden wordt
tegengegaan en te trachten meer
gelijkheid te krijgen in de politie
verordeningen dienaangaande in de
verschillende gemeenten. Van tijd
tot tijd zullen proefritten worden
gedaan om een en aqder te demon-
streeren.
Een zeeroman van
W. CLARK RUSSELL.
Ik aanschouwde het levenslicht te
Bouville, een Fransch zeehaventje tus-
schen Brest en Calais. Ik was het eenige
kind mijner ouders. Walter werd ik
gedoopt naar mijnen vader, en als Wal
ter Longmore stel ik mij aan u voor.
Van kindsbeen af stond ik voor het
aangezicht der zee - en zeeman wilde
ik worden, ofschoon mijne moeder er
tegen was, en mijn vader er niet vóór
„want" zeide de oude heer »om je
voor de marine te laten opleiden, daar
voor heb ik geen geld genoeg en
op de koopvaardij te gaan varen, dat
past niet voor den zoon van een gentle
man." Doch wat zij ook praatten,
zeeman wilde ik worden. Dit stond bij
mij als een paal boven water.
Waarom eigenlijk mijne ouders de
beste jaren van hun leven in dat kleine
Tegen hard rijden
Tegen alle 7o reclamezuilen in
Den Haag is een biljet geplakt van
den volgenden inhoud
Motorrijders, auto-bestuurders en
fietsers.
»Dank zij den eigenaardigen Hol-
landschen vrijheidsbegrippen en lijde
lijke gedweeheid der Wetgevende
Macht zijt gij u bewust van uw
onbeperkte heerschappij over den
publieken weg waar gij tot groote
Eransche nest versuften och, dit
doet hier niets ter zake. Ik voor mij,
ik was er als kind heel tevreden en
gelukkig. Wij hadden een grooten tuiD,
en daarin een vijver, tamelijk, diep,
modderig, vol kikvorschen en ander
griezelig gedierte. Met en in dien vijver
begon de roman van mijn leven. Laat
mij beginnen met te vertellen hoe dit
toeging.
Op zekeren avond in den herfst
ik was toen nog geen acht jaar
zat ik met mijne ouders in onze bin
nenkamer. De lamp brandde. Buiten
scheen de maan. Eensklaps riep mijn
vader
„Walter, ik heb mijne pijp op de tafel
in het tuinhuis laten liggen. Ga jij ze
eens gauw even halen."
//Zou je niet Jiever zelf gaan 't Is
buiten zoo donker", zeide mijne moeder.
z/Och, wel neen er is een heldere
maneschijn", antwoordde mijn vader.
z/De jongen is in een wip weerom, en
ik kan op mijne pantoffels niet door
het natte gras loopen."
Ik zette mijne pet op en ging naar
buiten. Ik zal niet zeggen dat ik bang
was maar toch ik had liever gehad
dat mijn vader zelf was gegaan. Als
ergernis van hst beschaafdepubliek,
het schrikbewind kunt blijven uit
oefenen. Reden waarom u beleefd
en dringend wordt verzocht machts
misbruik achterwege te laten door
uw vaart zoodanig te regelen, dat
het publiek niet langer overlast
daarvan ondervinde."
Een voorstander van
-Kort en snel recht."
De suikervoorziening.
Naar aanleiding van de klachten,
welke den laatsten tijd zijn gepublii
ceerd met betrekking tot de suiker
voorziening, heeft het Ned. Corr.
Bur. zich om inlichtingen gewend
tot den chef van de afdeelingsVolks-
voeding van het Ministerie van
Landbouw, Nijverheid en Handel,
den heer L. Bückman, die het vol
gende mededeelde
Inderdaad wordt thans veelvuldig
geklaagd over de regeling der sui
kervoorziening. Het publiek kan bij
tal van winkeliers geen of onvol
doende suiker bekomen en nu vreest
men dat er reeds een suiker tekort
is of althans een suikertekort zal
ontstaan. Dit is echter beslist onjuist.
Er is suiker genoeg beschikbaar tot
den nieuwen oogst.
Zelfs al ware er niet ^voldoende
binnenlandsche suiker, dan zou dit
voor de voorziening met suiker geen
bezwaar kunnen opleveren. Immers,
het contract met de Centrale Suiker
maatschappij als vertegenwoordigster
van de gezamelijke producenten ver
plicht deze, te zorgen voor een sui
kervoorziening, voldoende aan ge
rechtvaardigde behoeften. Wanneer
de Centrale Suikermaatschappij dus
niet genoeg binnenlandsche suiker
meer mocht hebben, is zij verplicht,
kind was ik namelijk zeer vatbaar voor
indrukken. Ik voelde mij in het donker,
alleen, altoos een beetje huiverig, en
vooral hield ik niet van maneschijn.
Het tuinhuis stond heel aan het einde
van den tuin, een paar minuten ver.
Nauwelijks had ik eenige schreden
gedaan, of een beest een zwarte
kat, misschien wel een konijn
sprong voor mijn voeten dwars over
het pad. Ik stond als vastgenageld,
tot het geluid van een rijtuig langs
den weg mij weder moed gaf. Bij het
naderen van het tuinhuis meende ik
een man te zien, die bezig was over
de schutting te klimmen. Ik wilde
hals over kop terugloopeu doch
het ding hield zich zoo stil en na
eenig staren bemerkte ik dat het een
jas was, die met uitgespreide mouwen
daar was opgehangen. Vermoedelijk de
jas vaD den tuinman. Doch de schrik
was groot geweest.
Ik vond de pijp terstond, nam haar
in mijn hand en liep er mee naar
huis, Mijn pad voerde mij ook nu
weder langs den vijver. Het slijmerige
water blonk in den maneschijn en lag
daar als een veld van parelmoer.
Eensklaps bleef ik als versteend.
buiteolandsche suiker voor dit doel
te leveren.
Ondanks de opvoeding van de
voor de consumptie beschikbaar ge
stelde hoeveelheid suiker, wordt er
over een tekort aan suiker geklaagd.
De allereerste oorzaak hiervan is
zeker de zucht van het publiek om
suiker op te slaan, waartoe aanlei
ding wordt gegeven door geruchten,
dat in September de suikerprijs voor
de vrije suiker van f 94 op f 110 zal
worden gebracht. Al die geruchten
omtrent prijsverhooging zijn perti
nent onjuist en ook in de volgende
campagne wordt de prijs van de
vrije suiker niet verhoogd.
Voor de nieuwe campagne wordt
op 200.000.000 K G. gerekend, d.i.
het dubbele van het verbruik in
1914. waarbij dan nog bijna
1.000.000 Kg. komt welke wij uit Bel
gië terugkrijgen in ruil voor bieten,
welke daarheen geëxporteerd wor
den, zoodat er voor het volgende
jaar per hoofd der bevolking 3o K.G.
suiker wordt gereserveerd. Van deze
hoeveelheid zijn 92.5o0o.00oKg.voor
bonsuiker bestemd. De totale hoe~
veelheid, welke op deze wijze wordt
gereserveerd, is grooter dan ooit de
Nederlandsche totaaloogst aan suiker
vóór de campagne 19101911 be
dragen heeft, toen steeds de helft
van den oogst of meer kon worden
uitgevoerd.
Gevaarlijke vluchten 1
Een oud-vlieger schrijft ons:
Zondag j.l. werden er te Zandvoort
passagiersvluchten gehouden. De
Engelsche vlieger Duke en ook
een Hollandsche vlieger deden er
aan mede. Er was geen landings-
Wat zag ik daar Iets wat gij niet
zult willen gelooven dat ik zag
want wie gelooft er aan verschijningen
Maar ik was nog veel te jong om
te lijden aan overmaat van verbeelding
mijn hersens waren nog volkomen
frisch en. onbeaeveld, en spookgeschie
denissen had ik nooit gelezen noch
gehoord. Men geloove dus of men
geloove nietik weet wat ik zag.
Ik zag de gedaante van een jonge
vrouw op het gemetselde voetstuk van
het fonteintje, midden in den vijver.
Zij scheen gevormd te zijn uit een damp,
die uit het water opsteeg en door de
maan beschenen werd. Duidelijk zag
ik haar gelaat, dat naar mij toegewend
was een gelaat van zachte, lieve
schoonheid, niet bedroefd en ook niet
vrooüjk een vredig, kalm gelaat,
zonder een besliste uitdrukking. Hare
armen en borst waren naakt.Een zilveren
waas. met het watsr samensmeltend,
omplooide het overige van haar gestalte.
Ik weet niet welke mijne gewaar
wordingen wrren. Ik kan mij niet
meer goed herinneren nog minder
kan ik het ontleden. Ik was te jong.
Eenige oogenblikken stond ik ver
bijsterd naar de verschijning te staren.