No. 65. Woensdag li Augustus 1920 TOL 4de Jaargang» EEN GEHEIMZINNIGE VERSCHIJNING. 1 FEUILLETON. Dit blad verschijnt Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs voor Goes SO cent per kwartaal, voor buiten Goes f 1,50 per halt jaar franco per post, bij vooruitbetaling. ADVERTENTIËN voor Dinsdag- en Vrijdagmiddag 12 UUP te bezorgen bij N. V, Stoom-, Boek-, Courant- en Handelsdrukkerij v.h. Firma's F. Rleeuwens Zoon en J. A. Ross. Advertentiën 10 ct. per regel. Bij contracteeren van minstens 1000 regels per jaar zeer belangrijke reductie. Advertentiën als geboorte-, huwelijks-, verjaringa-, doodberichten en de daarop betrekking hebbende dankbetuigingen, niet meer dan acht regels beslaande, voor den prijs van f i, NEDERLAND. Woningmisère. Men schrijft uit Maastricht. De woningnood, welke hier in de stad toch al zoo schrikbarend groot is, neemt nog toe, doordat hier nog maar altijd meer huizen worden ver kocht en de huurders moeten dan maar zien, dat ze een onderkomen kiijgen, wat helaas nergens te vinden is. Zoo is ons een straat bekend, waar de bewoners van bijna de helft der huizen (5 naast elkaar plus de rest) er uit moeten. De huiseigenaren vragen er niet naar, ze kunnen voor hun oude huizen handen vol geld krijgen, véél meer dan de huizen jaren geleden hebben gekost. Op de Markt staan al een paar jaar twee huizen leeg, omdat de eigenaren ze alleen verkoopen wülen en buitensporige prijzen vragen. Ook midden in de stad staan 3 groote kazernes met uitgebreide terreinen ledig, die in allen gevalle voor nood 1 woningen waren in te richten. De duurte 1 Indien alle teekeaen niet bedriegen, gaan wij een harden winter tegemoet, zegt de Gelderlander. Waar moet het naar toe Als midden in den zomer alle prijzen maar steeds blijven stijgen, hos zal het dan gaan in den winter Hoogere loonen Ieder weet onderhand dat verhoo ging dier loonen geen afdoende op lossing geeft aan de moeilijkheid. Als de prijzen blijven stijgen met de loonen, verslindt de eene koe de andere en wordt er niet verier van. Daarbij komt sinds eakele dagen (EEN ZEEMANSVERHAAL.) Poeabromde de oude zeebonk, wat weet jullie jongens nou van bij geloof? Wat weten jullie eigenlijk heelemsal Je komt pas kijken. Don ders, er is nog heel wat tusschen boeg spriet en achterdek, waar jullie met al je nieuwbakken wijsheid niet bij kunt.... Bijgeloof Zal ik jullie eens wat vertellen We schovea wat aan en de pijpen dampten heviger. Als kapitein Brogink wat te vertellen had, was het altijd iets spannends. De oude heer nam een geweldige teug uit zijn glas, als wilde hij daar. mee zijn herinnering opfrisschen. En toen begon hij De //Louise" zette met volle zeilen koers naar Rio de Janeiro. Het was op een van die wonderlijk heldere het versomberen» van den interna tionalen toestand, die twee jaren na den wapenstilstand nog maar geen oeigiüg toont tot opklaren. De legers der Russen scheppen nu voor heel Europa een nieuw en ernstig gevaar reeds brult het biad van David Wijn koop zijn victoriezangen bij het naderen van den internationalen chaos. Zijn wij pessimist vandaag De feiten zijn het, niet wij. En als wij zoo 'ns om ons heen- zien, en het leven van talloozen gadeslaan, dan zien wij geen reden om de feiten te verdoezelen of weg te houden. Op den Lfmburgschen Katholie kendag is een kreet geslaakt om levensernst. Dat de menschen toch beter den den ernst van het leven zouden be grijpen en er hun daden naar rich ten. Is het elders beter dan bijv. in Rotterdam, waar de opbrengst der belastingen op de openbare verma kelijkheden van 19141920 is ge stegen met 1200 procent? In haast alle plaatsen stijgt deze opbrengst is om ons heen een vertoon van weelde en een drang naar genot, die ondanks alle waarschuwingen, blijven uitzetten. Levensernst, soberheid in handel en wandel zijn de dringende tischen van den dag. Als honderd zich weel de kunnen veroorlooven, duizend gaan er gedrukt onder de dreiging van de toekomst. krompen Als hoofdreden wordt ge noemd, dat de meeste korpsen geen dienst meer hebben te verrichten. De vorige week zijn uit Friesland 30 spoorwagens met paarden naar Duitschland en Oostenrijk verzonden. Er moet ernstig sprake van zijn, dat het aantal militaire muziekkorp sen aanmerkelijk zal worden inge- nachten, zooals je ze in de buurt van de linie wel meer aantreft. Ik voer toen nog als matroos en had voor de twee uren voor middernacht de wacht als uitkijk. Met langzamen, gelijkmatigen slin gergang liep ik op en neer van het groene seinlicht aan stuurboord tot het roode seinlicht aan bakboord. En ik hoorde niets dan het geruisch van het water onder den scherpen kiel en ik zag niets dan den diepzwarten he mel boven me met de groote glinste rende sterrenbeelden van het zuiden. Er stond een gestage wind, die de zeilen strak gespannen hield geen geklepper van het zeil, geen gekraak, overal rust. Slechts mijn zware stap pen weerklonken in den nacht, heen en weer aan den bak. Weet jullie, wat het zeggen wil, zoo tegen het twaalfde uur voor op den uitkijk te staaa, wanneer alles om je heen stom is? En wanneer de nacht helder is en vol schittering Dan gaat er een merkwaardig leven door de lucht, over het water en over het schip Je oogen zien en kunnen toch niets onderscheiden, je ooren hoo- ren en verstaan toch niets.... Och, Ooievaars 1 Uit Bergambacht schrijft mstx aaa het D. v. Gouda een verhaal over het leven van ooievaars, waaraan het volgende is ontleend Op het dak der Ned. Herv. kerk aldaar lag een ooievaarsnest met eieren er in. Op een Zondagochtend verliet het paaj; ooievaars het nest, om het landschap in te trekken. Slechts korten tijd waren zij ver dwenen, of met langzamen vleugel slag, zien wij ze aankomen, twee, die eerst hoog, maar steeds lager cirkelden boven het nest, met spie dend oog zoekend, of zij ook de wettige eigenaars ontwaren. Arg wanend, alsof zij niet, begrepen, dat het nest daar verlaten ligt, zetten zij zich op het dak neer. Dan plaatst één zich in het nest en daar zien wij, hoe de eieren een voor een in den bek genomen en met haastige beweging neergesmeten worden op het leien dak. Dan jubelen zij het Uit in triomfantelijk geklepper. Nu zij hun daad hebben volvoerd gaan ze niet heen, wachten de komst der anderen af En niet lang duurt het, of daar komen zij, denkend aan den inhoud van hun geliefd nest en aan de ge varen, welke het bedreigden. Een der andere ooievaars heeft zich in het nest neergezet, alsof hij zich ontfermd heeft over de eieren, welke wat weten jullie jongens ook Ik ging met waakzamen tred van het roode naar het groene licht, van het groene naar het roode. Mijn weg is vrij en steekt hel af in zijn witgeschuurde reinheid. Ik sta bij het roode licht en tuur naar voren in fluisterende duisternis. Het zal ongeveer twintig minuten voor acht glazen.... dat wil zeggen voor middernacht, zijn. En juist wil ik weer mijn wande ling weer beginnen, als er tusschen mij en het stuur boordlicht een donkere schaduw midden op mijn weg verschijnt. Heel duidelijk zie ik het groene licht van het stuurboord de donkere plek omschijnen, die er uit ziet als een reusachtige gestalte. Het kan slechts iemand van de bemanning zijn, denk ik. Wat heeft die daar thans te maken Hallo, roep ik luid Wie is daar Geen autwoord. En als ik scherper toekijk, zien m'n oogen ineens niets meer slechts het groene licht dat helder uitschijnt op mijn witte pad... anders niets. Verbeelding, onzin. Waar kon nu een schaduw vandaan komen Ik begin mijn marsch weer Niets.... i daarin lagen, terwijl de andere daar- I bij staat. Is dit nog wel bun nest, zoo twijfelden zij, tot ze opeens op den zittenden soortgenoot aanvallen, om hem met felle snavelstagen te be werken. Een heete strijd ontbrandt, totdat eindelijk de indringers de vlucht nemen. Dan zien we hen beiden staan, dicht bij elkander in het leege nest, de koppen omlaag gebogen. Als een bewijs, dat het verkeer per vliegtuig tusschen Nederland en Engeland meer en meer geregeld wordt en voortdurend toeneemt, dient dat Maandag j.l. 2 vliegtuigen naar Engeland en 2 naar Holland vlogen, met passagiers en goederen. De dienst was toen als volgt ge regeld Het vliegtuig G.E.A.U.H., dat om 11 uur 42 m. van Schiphol vertrok met goederen en post, is na tus- schenlanding te Rotterdam voor postopname, om 3 30 te Bridgewood aangekomen. Het vliegtuig G.E.A.P.L., dat om 11.7 uur van Croydon vertrok, is om 1.53 uur te Schiphol aangekomen met passagiers en goederen. Het vliegtuig G.E.A.Q.N., dat om 3.18 uur van Schiphol vertrok, is om 6.20 te Croydon aangekomen met passagiers en goederen. Het vliegtuig G.E.A.U.O., dat om 4.20 uur van Bridgewood vertrok, is om 8.22 uur met passagiers en goederen te Schiphol aangekomen. De stakende cartonbewerkers van Winschoten, Stadskanaal en Oude- Fekela besloten met 539 tegen 36 stemmen niet in te gaan op het het was verbeelding. Maar nu Ik houd mijn stap in, ik voel, dat mijn hart een oogenblik stil staat.... Van de spits van den boeg verschijnt de schaduw weer op mijn weg. Groot en donker staat zij tusschen mij en het stuurboord licht.... Ik be merk hoe elke haar op mijn hoofd ten berge rijst en mijn vuist zoekt kramp achtig steun in de spijlen van het gangspil. Onzin. Brogink, er zijn geen scha duwen... Je bent toch niet bang Voor wie dan Vooruit Ik moest mijn beenen geweld aan doen maar toen ging ik recht op de bewuste plek af. Als ik vlak bij ben, zie ik de schaduw langzaam ruim baan maken en ter zijde uitwijken zooals een levend wezen voor een ander uitwijkt. Ik kan zoo niet verder gaan, met dat onheilspellend ding iu den rug. Ik draai me snel om, Daar de schaduw weer midden op het pad en ik hoor van daar een steunend halfgesmoord geroep, zoo ongeveer Geef me een touw.,., geef me een touw Precies de stem van den Belg, dien de stuurman in Antwerpen

Krantenbank Zeeland

Volksblad | 1920 | | pagina 1