No. 65.
Woensdag li Augustus 1920
TOL
4de Jaargang»
EEN GEHEIMZINNIGE
VERSCHIJNING.
1 FEUILLETON.
Dit blad verschijnt Woensdag en Zaterdag.
Abonnementsprijs voor Goes SO cent per kwartaal,
voor buiten Goes f 1,50 per halt jaar franco per post,
bij vooruitbetaling.
ADVERTENTIËN voor Dinsdag- en
Vrijdagmiddag 12 UUP te bezorgen
bij N. V, Stoom-, Boek-, Courant- en
Handelsdrukkerij v.h. Firma's
F. Rleeuwens Zoon en J. A. Ross.
Advertentiën 10 ct. per regel.
Bij contracteeren van minstens 1000 regels per jaar
zeer belangrijke reductie.
Advertentiën als geboorte-, huwelijks-, verjaringa-, doodberichten en de daarop betrekking hebbende dankbetuigingen, niet meer dan acht
regels beslaande, voor den prijs van f i,
NEDERLAND.
Woningmisère.
Men schrijft uit Maastricht.
De woningnood, welke hier in de
stad toch al zoo schrikbarend groot
is, neemt nog toe, doordat hier nog
maar altijd meer huizen worden ver
kocht en de huurders moeten dan
maar zien, dat ze een onderkomen
kiijgen, wat helaas nergens te vinden
is. Zoo is ons een straat bekend,
waar de bewoners van bijna de helft
der huizen (5 naast elkaar plus de
rest) er uit moeten. De huiseigenaren
vragen er niet naar, ze kunnen voor
hun oude huizen handen vol geld
krijgen, véél meer dan de huizen
jaren geleden hebben gekost.
Op de Markt staan al een paar
jaar twee huizen leeg, omdat de
eigenaren ze alleen verkoopen wülen
en buitensporige prijzen vragen. Ook
midden in de stad staan 3 groote
kazernes met uitgebreide terreinen
ledig, die in allen gevalle voor nood 1
woningen waren in te richten.
De duurte 1
Indien alle teekeaen niet bedriegen,
gaan wij een harden winter tegemoet,
zegt de Gelderlander.
Waar moet het naar toe
Als midden in den zomer alle
prijzen maar steeds blijven stijgen,
hos zal het dan gaan in den winter
Hoogere loonen
Ieder weet onderhand dat verhoo
ging dier loonen geen afdoende op
lossing geeft aan de moeilijkheid.
Als de prijzen blijven stijgen met de
loonen, verslindt de eene koe de
andere en wordt er niet verier van.
Daarbij komt sinds eakele dagen
(EEN ZEEMANSVERHAAL.)
Poeabromde de oude zeebonk,
wat weet jullie jongens nou van bij
geloof? Wat weten jullie eigenlijk
heelemsal Je komt pas kijken. Don
ders, er is nog heel wat tusschen boeg
spriet en achterdek, waar jullie met
al je nieuwbakken wijsheid niet bij
kunt.... Bijgeloof Zal ik jullie eens
wat vertellen
We schovea wat aan en de pijpen
dampten heviger. Als kapitein Brogink
wat te vertellen had, was het altijd
iets spannends.
De oude heer nam een geweldige
teug uit zijn glas, als wilde hij daar.
mee zijn herinnering opfrisschen. En
toen begon hij
De //Louise" zette met volle zeilen
koers naar Rio de Janeiro. Het was
op een van die wonderlijk heldere
het versomberen» van den interna
tionalen toestand, die twee jaren na
den wapenstilstand nog maar geen
oeigiüg toont tot opklaren. De legers
der Russen scheppen nu voor heel
Europa een nieuw en ernstig gevaar
reeds brult het biad van David Wijn
koop zijn victoriezangen bij het
naderen van den internationalen
chaos.
Zijn wij pessimist vandaag
De feiten zijn het, niet wij.
En als wij zoo 'ns om ons heen-
zien, en het leven van talloozen
gadeslaan, dan zien wij geen reden
om de feiten te verdoezelen of weg
te houden.
Op den Lfmburgschen Katholie
kendag is een kreet geslaakt om
levensernst.
Dat de menschen toch beter den
den ernst van het leven zouden be
grijpen en er hun daden naar rich
ten.
Is het elders beter dan bijv. in
Rotterdam, waar de opbrengst der
belastingen op de openbare verma
kelijkheden van 19141920 is ge
stegen met 1200 procent? In haast
alle plaatsen stijgt deze opbrengst
is om ons heen een vertoon van
weelde en een drang naar genot,
die ondanks alle waarschuwingen,
blijven uitzetten.
Levensernst, soberheid in handel
en wandel zijn de dringende tischen
van den dag. Als honderd zich weel
de kunnen veroorlooven, duizend
gaan er gedrukt onder de dreiging
van de toekomst.
krompen Als hoofdreden wordt ge
noemd, dat de meeste korpsen geen
dienst meer hebben te verrichten.
De vorige week zijn uit Friesland
30 spoorwagens met paarden naar
Duitschland en Oostenrijk verzonden.
Er moet ernstig sprake van zijn,
dat het aantal militaire muziekkorp
sen aanmerkelijk zal worden inge-
nachten, zooals je ze in de buurt van
de linie wel meer aantreft. Ik voer
toen nog als matroos en had voor de
twee uren voor middernacht de wacht
als uitkijk.
Met langzamen, gelijkmatigen slin
gergang liep ik op en neer van het
groene seinlicht aan stuurboord tot
het roode seinlicht aan bakboord. En
ik hoorde niets dan het geruisch van
het water onder den scherpen kiel en
ik zag niets dan den diepzwarten he
mel boven me met de groote glinste
rende sterrenbeelden van het zuiden.
Er stond een gestage wind, die de
zeilen strak gespannen hield geen
geklepper van het zeil, geen gekraak,
overal rust. Slechts mijn zware stap
pen weerklonken in den nacht, heen
en weer aan den bak.
Weet jullie, wat het zeggen wil,
zoo tegen het twaalfde uur voor op
den uitkijk te staaa, wanneer alles om
je heen stom is? En wanneer de
nacht helder is en vol schittering
Dan gaat er een merkwaardig leven
door de lucht, over het water en over
het schip Je oogen zien en kunnen
toch niets onderscheiden, je ooren hoo-
ren en verstaan toch niets.... Och,
Ooievaars 1
Uit Bergambacht schrijft mstx aaa
het D. v. Gouda een verhaal over
het leven van ooievaars, waaraan
het volgende is ontleend
Op het dak der Ned. Herv. kerk
aldaar lag een ooievaarsnest met
eieren er in. Op een Zondagochtend
verliet het paaj; ooievaars het nest,
om het landschap in te trekken.
Slechts korten tijd waren zij ver
dwenen, of met langzamen vleugel
slag, zien wij ze aankomen, twee,
die eerst hoog, maar steeds lager
cirkelden boven het nest, met spie
dend oog zoekend, of zij ook de
wettige eigenaars ontwaren. Arg
wanend, alsof zij niet, begrepen, dat
het nest daar verlaten ligt, zetten
zij zich op het dak neer. Dan plaatst
één zich in het nest en daar zien
wij, hoe de eieren een voor een in
den bek genomen en met haastige
beweging neergesmeten worden op
het leien dak. Dan jubelen zij het
Uit in triomfantelijk geklepper.
Nu zij hun daad hebben volvoerd
gaan ze niet heen, wachten de komst
der anderen af
En niet lang duurt het, of daar
komen zij, denkend aan den inhoud
van hun geliefd nest en aan de ge
varen, welke het bedreigden. Een
der andere ooievaars heeft zich in
het nest neergezet, alsof hij zich
ontfermd heeft over de eieren, welke
wat weten jullie jongens ook
Ik ging met waakzamen tred van
het roode naar het groene licht, van
het groene naar het roode.
Mijn weg is vrij en steekt hel af
in zijn witgeschuurde reinheid. Ik sta
bij het roode licht en tuur naar voren
in fluisterende duisternis.
Het zal ongeveer twintig minuten
voor acht glazen.... dat wil zeggen
voor middernacht, zijn.
En juist wil ik weer mijn wande
ling weer beginnen, als er tusschen
mij en het stuur boordlicht een donkere
schaduw midden op mijn weg verschijnt.
Heel duidelijk zie ik het groene licht
van het stuurboord de donkere plek
omschijnen, die er uit ziet als een
reusachtige gestalte. Het kan slechts
iemand van de bemanning zijn, denk
ik. Wat heeft die daar thans te maken
Hallo, roep ik luid Wie is daar
Geen autwoord.
En als ik scherper toekijk, zien m'n
oogen ineens niets meer slechts het
groene licht dat helder uitschijnt op
mijn witte pad... anders niets.
Verbeelding, onzin. Waar kon nu
een schaduw vandaan komen
Ik begin mijn marsch weer Niets....
i daarin lagen, terwijl de andere daar-
I bij staat. Is dit nog wel bun nest,
zoo twijfelden zij, tot ze opeens op den
zittenden soortgenoot aanvallen, om
hem met felle snavelstagen te be
werken. Een heete strijd ontbrandt,
totdat eindelijk de indringers de
vlucht nemen.
Dan zien we hen beiden staan,
dicht bij elkander in het leege nest,
de koppen omlaag gebogen.
Als een bewijs, dat het verkeer
per vliegtuig tusschen Nederland en
Engeland meer en meer geregeld
wordt en voortdurend toeneemt, dient
dat Maandag j.l. 2 vliegtuigen naar
Engeland en 2 naar Holland vlogen,
met passagiers en goederen.
De dienst was toen als volgt ge
regeld
Het vliegtuig G.E.A.U.H., dat om
11 uur 42 m. van Schiphol vertrok
met goederen en post, is na tus-
schenlanding te Rotterdam voor
postopname, om 3 30 te Bridgewood
aangekomen.
Het vliegtuig G.E.A.P.L., dat om
11.7 uur van Croydon vertrok, is
om 1.53 uur te Schiphol aangekomen
met passagiers en goederen.
Het vliegtuig G.E.A.Q.N., dat om
3.18 uur van Schiphol vertrok, is
om 6.20 te Croydon aangekomen
met passagiers en goederen.
Het vliegtuig G.E.A.U.O., dat om
4.20 uur van Bridgewood vertrok, is
om 8.22 uur met passagiers en
goederen te Schiphol aangekomen.
De stakende cartonbewerkers van
Winschoten, Stadskanaal en Oude-
Fekela besloten met 539 tegen 36
stemmen niet in te gaan op het
het was verbeelding.
Maar nu Ik houd mijn stap in, ik
voel, dat mijn hart een oogenblik stil
staat.... Van de spits van den boeg
verschijnt de schaduw weer op mijn
weg. Groot en donker staat zij tusschen
mij en het stuurboord licht.... Ik be
merk hoe elke haar op mijn hoofd ten
berge rijst en mijn vuist zoekt kramp
achtig steun in de spijlen van het
gangspil.
Onzin. Brogink, er zijn geen scha
duwen... Je bent toch niet bang
Voor wie dan Vooruit
Ik moest mijn beenen geweld aan
doen maar toen ging ik recht op de
bewuste plek af. Als ik vlak bij ben,
zie ik de schaduw langzaam ruim
baan maken en ter zijde uitwijken
zooals een levend wezen voor een
ander uitwijkt.
Ik kan zoo niet verder gaan, met
dat onheilspellend ding iu den rug.
Ik draai me snel om, Daar de schaduw
weer midden op het pad en ik hoor
van daar een steunend halfgesmoord
geroep, zoo ongeveer
Geef me een touw.,., geef me een
touw Precies de stem van den Belg,
dien de stuurman in Antwerpen