Woensdag 26 November 1919. 42e Jaargang. Is A, No. 95. Do Routekaart het Renteboekje. Ï3 Dit blad verschijnt Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs voor Goes 35 cent, franco per post 55 cent per kwartaal. Afzonderlijke nummers k 3 cent verkrijgbaar. ADVERTENTIËN voor Dinsdag- en Vrijdagmiddag 12 UUI* te bezorgen bij N. V, Stoom-, Boek-, Courant- ca Handelsdrukkerij v.h. Firma's F. Kleeuwens Zoon en J. A. Ross. Advertentiën 8 ct. per regel, behalve dienstaanvragen. die tegen 7 ct. per regel worden geplaatst. Bij directe opgaaf vaa 3 maal plaatsing derzelfde adver tentie wordt de prijs 2 maal berekend, uitgezonderd dienstaanvragen. Gr. letters en afb. naar plaatsruimte. Advertentiën, als geboorte-, huwelijks-, verjariags-, doodberichten en de daarop betrekking hebbende dankbetuigingen, niet meer dan acht regels beslaande, voor den prijs van 65 cent. (Uit te knippen cn te bewaren.) NEDERLAND. Goes. Wij vestigen de aandacht op de in dit blad voorkomende ad vertentie ter zake van de verplichte invaliditeitsverzekering en de onver plichte vrijwillige ouderdomszorg, benevens op de inlichtingen omtrent rentekaart en renteboekje. Gees. Op de veemarkt van gisteren waren aangevoerd 32 Schapen, 37 Melkkoeien, 3 Stieren, 16 Ossen, 9 Pinken, 18 Kalveren, 64 Vaarzen en 1 Hit. Goes. Volgende week Maandag geeft het Hofstad Tooneel, dir. Cor van der Lugt Melser, een voorstel ling van Monsieur le Directeur* in de „Prins van Oranje». Het mag overbodig heeten tot bezoaL op te wekken. Het Hofstad Tooneel heeft bij zijn laatste op treden zoo'n gunstigen indruk ge maakt, dat het gerust op een volle zaal kan rekenen. Goes. Te Amsterdam slaagde voor het schriftelijk examen practisch boekhouden bij de Nederlandsche Postschcol, dhr. J. W. Torbijn alhier. De zomertijd gehandhaafd. Hoewel de landbouwende bevolking bezwaren heeft tegen den zomertijd, meent de minister dat bij den zeer beperkten kolenaanvoer, die zonder twijfel in het volgende jaar niet gunstiger zal zijn, van een weder invoering van den zonnetijd moeilijk sprake zal kunnen zijn. De Arbeidswet afgekondigd. Afgekondigd fs de wet van I No vember, houdende bepaling tot beperking van den arbeidsduur in het algemeen en tot het tegengaan van gevaarlijken arbeid. Waaneer de wet in werking treedt is nog niet bepaald. Een nieuwe Zondagswet. Door de interdepartementale com missie tot het ontwerpen van een nieuwe regeling inzake de Zondags rust is thans een concept bij de Regeering ingediend. Zij heeft een geheele nieuwe Zondagswet ont worpen. NederlandIndië. De Tel. meldt In verband met het beticht, dat luit. Koppen het voornemen koes tert de tocht naar Indië te onder nemen, hebben wij met den vlieger in zijn woning te Zeist een onder houd gehad. Luit. Koppen kon ons allereerst ons bericht bevestigen hij koestert inderdaad het voornemen zoo spoe dig mogelijk de groote reis door de lucht te ondernemen en is druk be zig met de voorbereidingen. Zoo vonden we in de huiskamer van den aviateur een groote globe, waarop de route SoestcrbergBatavia was uitgezet, terwijl Koppen als 't ware begraven is onder allerlei kaarten, die op grooter en kleiner schaal verschillende onderdeden van de lange en moeilijke reis in beeld brengen. We zaten al spoedig over een wereldkaart gebogen en luit. Kop pen cijferde ons de verschillende afstanden en tusschenlandingen voor. De voorloopige route met de af standen, bij benadering opgegeven, volgen hieronder Afstand Aantal tus- in K.M. schenland. Soesterb.-Weenen 900 I W-Coastaatinopel 1300 2 C.Adana 700 1 A.Bagdad 900 I B.Ahoukir 800 1 A.Bender Abbas 500 o B.Karachi 1200 I K.Calcutta 2200 3 C.Rangoon 1100 I R.Bangkok 550 o B. Singapore 1700 2 S.Batavia 950 1 Route. Totaal 12800 14 Nu is deze route aldus luit. Koppen niet de korst. Een na dere weg loopt nl. over Kief, Char- kow, Goerjew (aan de Noordkust van de Kaspische Zee), Chiwa (ten Z. van het Araltneer), Boekara, Ka boel, Delhi, Benares, Calcutta. Deze route is ongeveer 1300 K.M. korter en zou dus een besparing beteeke- nen van niet minder dan 10 pCt. De route is echter in het geheel niet voorbereid, landingsterreinen ontbreken en de kans op succes wordt dus aanzienlijk veel kleiner. Luit. Koppen, die vol enthusiasme is over zijn tocht en de beste ver wachtingen koestert omtrent den goeden afloop, was natuurlijk in staat ons een massa bijzonderheden te vertellen omtrent zijn plannen. Zoo wil hij de reis maken met een be kwaam mechanicien als passagier. Het toestel dat luit. Koppen ter beschikking krijgt, zal voorzien wor den van een extra benzine-reservoir, doch verder acht de vlieger het niet noodig voor zijn toestel buitenge wone maatregelen te nemen. Het ligt voer de hand, dat hij een goed en volledig stel gereedschap mee neemt, hetwelk bij eventueele repa ratie van nut kan wezen, doch onze officier zal zijn toestel niet gaan belasten met een overdreven groot aantal reserve-deelen Behalve een magneet neemt hij slechts wat kieine onderdeden mee als bougie's, kleppen, zufgerveeren e.d. Verder met de ondervinding van Poulet voor oogen behoorlijke wapen, en natuurlijk een hoeveelheid en Eeuige mededeelingen omtrent het gebruik van de rentekaart en het renteboekje zullen velen thans onge twijfeld zeer welkom zijn. Laten we dan iu de eerste plaats den nadruk er op leggen, dat het bezit van een rentekaart voor een verzeke ringsplichLige het bewijs is, dat hij of zij ook verplicht verzekerd is. Wie dus na 3 December a.s. geen rentekaart heeft ontvangen eu wel ver- zekeringsplichtig is zal daarvan direct het nadeel ondervinden, dat er voor hem geen premie wordt betaaldmaar is bovendien ook strafbaaromdat hij zich niet tijdig heeft aangemeld. Onmiddellijk deze verplichting nog nakomen, zal het aangeraden middel zijn om deze nadeelen zooveel mogelijk te beperken. De betaling van de premie geschiedt door het plakken van een zegeltje op de rentekaart. Op de rentekaart moet na 3 Dec. a.s. bij de eerste loonbetaling in iedere week een zegeltje worden geplakt. In de eerste week op het vakje genum merd met 1, in de tweede week op het vakje genummerd met 2 en zoo vervolgens. Hoewel dit geen verplich ting is, verdient het aanbeveling, dat deze zegeltjes door den werkgever van een datum worden voorzien, b.v. op een zegeltje, dat geplakt wordt op Zaterdag 6 December 1919, schrijve men met inktpotlood 6/12 '19. Voor iemand die per maand betaald wordt, mogen bij betaling vijf zegeltjes tegelijkertijd worden geplakt. In der gelijke gevallen is het voldoende, dat alleen het laatst geplakte zegeltje wordt gedagteekend, n.l. met een datum val lend in de laatste week, waarover de betaling loopt. Overigens is het verboden om woor den of teekens op de rentekaart of de zegels te schrijven. Het plakken van de zegeltjes moet geschieden door den werkgeverdie deze kan koopen aan elk postkantoor en bij den Raad van Arbeid, Van welke waarde de te plakken zegeltjes moeten zijn staat op de aan plakbiljetten en in advertenties. De rentekaart zal in de komende telkens voor een geheel jaar geldig zijn, maar voor de eerste maal is zij, om redenen van administratieven aard, voor korteren tijd geldig. Men lette daarom zeer nauwkeurig op den dag tot wanneer deze kaart geldig is. Deze dag staat vermeld op de binnenzijde der kaart. Een week voor den laatsteu dag der geldigheidsduur moet de kaart afgege ven of opgezonden worden aan den Raad van Arbeid in welks gebied men dan gewoonlijk werkt. In de plaatsen waar geen Raad van Arbeid gevestigd is, kan dit geschieden door afgifte aan het postkantoor. Zoo- wel de Raad van Arbeid als het postkantoor geeft een beioijs van ontvangst daarvoor af. Voor de eerste keer zal de kaart waarschijnlijk nog niet volgeplakt zijn als hij opgezonden moet worden, men lette dus goed op den laatsten dag der geldigheidsduurIndien de rente kaart wordt bewaard door den werk gever, is deze verplicht tot tijdige inlevering. Door den Raad van Arbeid wordt de ontvangen kaart gecontroleerd en de waarde berekend. De waarden van de verschillende rentekaarten vormen tezamen den grondslag van de rente, waarop men later bij invaliditeit of ouderdom recht krijgt. De rentekaart moet men zelf bewa ren, of tegen bewijs aan zijn werkgever in bewaring geveu. In het laatste geval kan men deze te allen tijde doen teruggeven. Zij, die niet jegens hun werkgever, verbonden zijn voor al de werkdagen vallend in een kalenderweek, dus b.v. losse arbeiders en werksters, zijn ver plicht om hun rentekaart bij zich te hebben. Ieder arbeider of werkgever, die in het bezit is van een rentekaart, is verplicht om deze op de daartoe gedane vordering te vertoouen aan de daarvoor aangewezen ambtenaren of beambten van den Raad van Arbeid. In geval van overlijden van den verzekerde moet daarvan binnen 7 dagen worden bericht gezonden aan den Raad van Arbeid eu daarbij de rentekaart worden overgelegd. De Raad van Arbeid zal dan de noodige voorlichting verder geven op welke wijze WEDUWEN of WEE ZEN rente kan worden aangevraagd. Ook bij het bereiken van den 65- jarigen leeftijd of bij voorkomende invaliditeit moet de loopende rentekaart worden overgelegd bij de aanvraag om rente. Het renteboekje moet telkens bij de opzending van de rentekaart worden overgelegd. Daarin wordt dan door den Raad van Arbeid de waarde van de ingeleverde rentekaart bijgeschreven en bij de nieuwe rentekaart weder terug gezonden. Ten slotte wordt nog de aandacht gevestigd op de bepaling der wet, waarin staat „De arbeider kan niet vorderen „betaling van zijn loon in geld, „indien hij zijn rentekaart niet aan „zijn werkgever in bewaring heeft „gegeven en hij aan de werkgever „niet overlegt een rentekaart met „voldoende open zegelvlakken voor „de zegels, die ter voldoening der „premiën daarop geplakt moeten „worden." De rentekaarten moeten zindelijk bewaard worden. Verminkte of onherkenbare zegels of zegels geplakt na afloop van den geldigheidsduur zijn van omvaar de. Voer verdere bijzonderheden verwij. zen wij naar achterstaande advertenties.

Krantenbank Zeeland

Volksblad | 1919 | | pagina 1