Woensdag 26 November 1919.
42e Jaargang.
Is A,
No. 95.
Do Routekaart
het Renteboekje.
Ï3
Dit blad verschijnt Woensdag en Zaterdag.
Abonnementsprijs voor Goes 35 cent, franco per post
55 cent per kwartaal.
Afzonderlijke nummers k 3 cent verkrijgbaar.
ADVERTENTIËN voor Dinsdag- en
Vrijdagmiddag 12 UUI* te bezorgen
bij N. V, Stoom-, Boek-, Courant- ca
Handelsdrukkerij v.h. Firma's
F. Kleeuwens Zoon en J. A. Ross.
Advertentiën 8 ct. per regel, behalve dienstaanvragen.
die tegen 7 ct. per regel worden geplaatst.
Bij directe opgaaf vaa 3 maal plaatsing derzelfde adver
tentie wordt de prijs 2 maal berekend, uitgezonderd
dienstaanvragen. Gr. letters en afb. naar plaatsruimte.
Advertentiën, als geboorte-, huwelijks-, verjariags-, doodberichten en de daarop betrekking hebbende dankbetuigingen, niet meer dan acht
regels beslaande, voor den prijs van 65 cent.
(Uit te knippen cn te bewaren.)
NEDERLAND.
Goes. Wij vestigen de aandacht
op de in dit blad voorkomende ad
vertentie ter zake van de verplichte
invaliditeitsverzekering en de onver
plichte vrijwillige ouderdomszorg,
benevens op de inlichtingen omtrent
rentekaart en renteboekje.
Gees. Op de veemarkt van gisteren
waren aangevoerd
32 Schapen, 37 Melkkoeien, 3
Stieren, 16 Ossen, 9 Pinken, 18
Kalveren, 64 Vaarzen en 1 Hit.
Goes. Volgende week Maandag
geeft het Hofstad Tooneel, dir. Cor
van der Lugt Melser, een voorstel
ling van Monsieur le Directeur* in
de „Prins van Oranje».
Het mag overbodig heeten tot
bezoaL op te wekken. Het Hofstad
Tooneel heeft bij zijn laatste op
treden zoo'n gunstigen indruk ge
maakt, dat het gerust op een volle
zaal kan rekenen.
Goes. Te Amsterdam slaagde voor
het schriftelijk examen practisch
boekhouden bij de Nederlandsche
Postschcol, dhr. J. W. Torbijn alhier.
De zomertijd gehandhaafd.
Hoewel de landbouwende bevolking
bezwaren heeft tegen den zomertijd,
meent de minister dat bij den zeer
beperkten kolenaanvoer, die zonder
twijfel in het volgende jaar niet
gunstiger zal zijn, van een weder
invoering van den zonnetijd moeilijk
sprake zal kunnen zijn.
De Arbeidswet afgekondigd.
Afgekondigd fs de wet van I No
vember, houdende bepaling tot
beperking van den arbeidsduur in
het algemeen en tot het tegengaan
van gevaarlijken arbeid.
Waaneer de wet in werking treedt
is nog niet bepaald.
Een nieuwe Zondagswet.
Door de interdepartementale com
missie tot het ontwerpen van een
nieuwe regeling inzake de Zondags
rust is thans een concept bij de
Regeering ingediend. Zij heeft een
geheele nieuwe Zondagswet ont
worpen.
NederlandIndië.
De Tel. meldt
In verband met het beticht, dat
luit. Koppen het voornemen koes
tert de tocht naar Indië te onder
nemen, hebben wij met den vlieger
in zijn woning te Zeist een onder
houd gehad.
Luit. Koppen kon ons allereerst
ons bericht bevestigen hij koestert
inderdaad het voornemen zoo spoe
dig mogelijk de groote reis door de
lucht te ondernemen en is druk be
zig met de voorbereidingen. Zoo
vonden we in de huiskamer van den
aviateur een groote globe, waarop
de route SoestcrbergBatavia was
uitgezet, terwijl Koppen als 't ware
begraven is onder allerlei kaarten,
die op grooter en kleiner schaal
verschillende onderdeden van de
lange en moeilijke reis in beeld
brengen.
We zaten al spoedig over een
wereldkaart gebogen en luit. Kop
pen cijferde ons de verschillende
afstanden en tusschenlandingen voor.
De voorloopige route met de af
standen, bij benadering opgegeven,
volgen hieronder
Afstand Aantal tus-
in K.M. schenland.
Soesterb.-Weenen 900 I
W-Coastaatinopel 1300 2
C.Adana 700 1
A.Bagdad 900 I
B.Ahoukir 800 1
A.Bender Abbas 500 o
B.Karachi 1200 I
K.Calcutta 2200 3
C.Rangoon 1100 I
R.Bangkok 550 o
B. Singapore 1700 2
S.Batavia 950 1
Route.
Totaal 12800
14
Nu is deze route aldus luit.
Koppen niet de korst. Een na
dere weg loopt nl. over Kief, Char-
kow, Goerjew (aan de Noordkust
van de Kaspische Zee), Chiwa (ten
Z. van het Araltneer), Boekara, Ka
boel, Delhi, Benares, Calcutta. Deze
route is ongeveer 1300 K.M. korter
en zou dus een besparing beteeke-
nen van niet minder dan 10 pCt.
De route is echter in het geheel
niet voorbereid, landingsterreinen
ontbreken en de kans op succes
wordt dus aanzienlijk veel kleiner.
Luit. Koppen, die vol enthusiasme
is over zijn tocht en de beste ver
wachtingen koestert omtrent den
goeden afloop, was natuurlijk in staat
ons een massa bijzonderheden te
vertellen omtrent zijn plannen. Zoo
wil hij de reis maken met een be
kwaam mechanicien als passagier.
Het toestel dat luit. Koppen ter
beschikking krijgt, zal voorzien wor
den van een extra benzine-reservoir,
doch verder acht de vlieger het niet
noodig voor zijn toestel buitenge
wone maatregelen te nemen. Het
ligt voer de hand, dat hij een goed
en volledig stel gereedschap mee
neemt, hetwelk bij eventueele repa
ratie van nut kan wezen, doch onze
officier zal zijn toestel niet gaan
belasten met een overdreven groot
aantal reserve-deelen
Behalve een magneet neemt hij
slechts wat kieine onderdeden mee
als bougie's, kleppen, zufgerveeren
e.d. Verder met de ondervinding
van Poulet voor oogen behoorlijke
wapen, en natuurlijk een hoeveelheid
en
Eeuige mededeelingen omtrent het
gebruik van de rentekaart en het
renteboekje zullen velen thans onge
twijfeld zeer welkom zijn.
Laten we dan iu de eerste plaats
den nadruk er op leggen, dat het bezit
van een rentekaart voor een verzeke
ringsplichLige het bewijs is, dat hij of
zij ook verplicht verzekerd is.
Wie dus na 3 December a.s. geen
rentekaart heeft ontvangen eu wel ver-
zekeringsplichtig is zal daarvan direct
het nadeel ondervinden, dat er voor
hem geen premie wordt betaaldmaar
is bovendien ook strafbaaromdat
hij zich niet tijdig heeft aangemeld.
Onmiddellijk deze verplichting nog
nakomen, zal het aangeraden middel
zijn om deze nadeelen zooveel mogelijk
te beperken.
De betaling van de premie geschiedt
door het plakken van een zegeltje op
de rentekaart.
Op de rentekaart moet na 3 Dec.
a.s. bij de eerste loonbetaling in iedere
week een zegeltje worden geplakt. In
de eerste week op het vakje genum
merd met 1, in de tweede week op
het vakje genummerd met 2 en zoo
vervolgens. Hoewel dit geen verplich
ting is, verdient het aanbeveling, dat
deze zegeltjes door den werkgever van
een datum worden voorzien, b.v. op
een zegeltje, dat geplakt wordt op
Zaterdag 6 December 1919, schrijve
men met inktpotlood 6/12 '19.
Voor iemand die per maand betaald
wordt, mogen bij betaling vijf zegeltjes
tegelijkertijd worden geplakt. In der
gelijke gevallen is het voldoende, dat
alleen het laatst geplakte zegeltje wordt
gedagteekend, n.l. met een datum val
lend in de laatste week, waarover de
betaling loopt.
Overigens is het verboden om woor
den of teekens op de rentekaart of de
zegels te schrijven.
Het plakken van de zegeltjes moet
geschieden door den werkgeverdie
deze kan koopen aan elk postkantoor
en bij den Raad van Arbeid,
Van welke waarde de te plakken
zegeltjes moeten zijn staat op de aan
plakbiljetten en in advertenties.
De rentekaart zal in de komende
telkens voor een geheel jaar geldig
zijn, maar voor de eerste maal is zij,
om redenen van administratieven aard,
voor korteren tijd geldig. Men lette
daarom zeer nauwkeurig op den dag
tot wanneer deze kaart geldig is. Deze
dag staat vermeld op de binnenzijde
der kaart.
Een week voor den laatsteu dag der
geldigheidsduur moet de kaart afgege
ven of opgezonden worden aan den
Raad van Arbeid in welks gebied men
dan gewoonlijk werkt.
In de plaatsen waar geen Raad van
Arbeid gevestigd is, kan dit geschieden
door afgifte aan het postkantoor. Zoo-
wel de Raad van Arbeid als het
postkantoor geeft een beioijs van
ontvangst daarvoor af.
Voor de eerste keer zal de kaart
waarschijnlijk nog niet volgeplakt zijn
als hij opgezonden moet worden, men
lette dus goed op den laatsten dag
der geldigheidsduurIndien de rente
kaart wordt bewaard door den werk
gever, is deze verplicht tot tijdige
inlevering.
Door den Raad van Arbeid wordt
de ontvangen kaart gecontroleerd en
de waarde berekend. De waarden van
de verschillende rentekaarten vormen
tezamen den grondslag van de rente,
waarop men later bij invaliditeit of
ouderdom recht krijgt.
De rentekaart moet men zelf bewa
ren, of tegen bewijs aan zijn werkgever
in bewaring geveu.
In het laatste geval kan men deze
te allen tijde doen teruggeven.
Zij, die niet jegens hun werkgever,
verbonden zijn voor al de werkdagen
vallend in een kalenderweek, dus b.v.
losse arbeiders en werksters, zijn ver
plicht om hun rentekaart bij zich te
hebben.
Ieder arbeider of werkgever, die in
het bezit is van een rentekaart, is
verplicht om deze op de daartoe gedane
vordering te vertoouen aan de daarvoor
aangewezen ambtenaren of beambten
van den Raad van Arbeid.
In geval van overlijden van den
verzekerde moet daarvan binnen 7 dagen
worden bericht gezonden aan den Raad
van Arbeid eu daarbij de rentekaart
worden overgelegd.
De Raad van Arbeid zal dan de
noodige voorlichting verder geven op
welke wijze WEDUWEN of WEE
ZEN rente kan worden aangevraagd.
Ook bij het bereiken van den 65-
jarigen leeftijd of bij voorkomende
invaliditeit moet de loopende rentekaart
worden overgelegd bij de aanvraag om
rente.
Het renteboekje moet telkens bij de
opzending van de rentekaart worden
overgelegd. Daarin wordt dan door den
Raad van Arbeid de waarde van de
ingeleverde rentekaart bijgeschreven en
bij de nieuwe rentekaart weder terug
gezonden.
Ten slotte wordt nog de aandacht
gevestigd op de bepaling der wet,
waarin staat
„De arbeider kan niet vorderen
„betaling van zijn loon in geld,
„indien hij zijn rentekaart niet aan
„zijn werkgever in bewaring heeft
„gegeven en hij aan de werkgever
„niet overlegt een rentekaart met
„voldoende open zegelvlakken voor
„de zegels, die ter voldoening der
„premiën daarop geplakt moeten
„worden."
De rentekaarten moeten zindelijk
bewaard worden.
Verminkte of onherkenbare zegels
of zegels geplakt na afloop van den
geldigheidsduur zijn van omvaar de.
Voer verdere bijzonderheden verwij.
zen wij naar achterstaande advertenties.