42e Jaargang. No. 87. Woensdag 29 October 1919 1 FEUILLETON. De vlucht Hcllaad-iadiS. Dit blad verschijnt Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs voor Goes 35 cent, franco per post 55 cent per kwartaal. Afzonderlijke nummers h 3 cent verkrijgbaar. ADVERTENTIËN voor Dinsdag- en Vrijdagmiddag 12 uui11 te bezorgen bij N. V. Stoom-, Boek-, Courant- en Handelsdrukkerij v.h. Firma's F. Rleeuwens Zoon en J. A. Ross. Adveitentiën 8 ct. per regel, behalve dienstaanvragen. die tegen 7 ct. per regel worden geplaatst. Bij directe opgaaf van 3 maal plaatsing derzelfde adver tentie wordt de prijs 2 maal berekend, uitgezonderd dienstaanvragen. Gr. letters en afb. naar plaatsruimte. Advertentiën, al* geboorte-, huwelijks-, verjarings-, doodberichten en de daarop betrekking hebbende dankbetuigingen, niet meer dan acht regels beslaande, voor den prijs van 65 cent. NEDERLAND. De strijd tegen de duurte. Geslaagde actie van den Haag- schen bestuurdersbond. In Mei van dit jaar begon men de onderhandelingen over de levering van Amerikaansche schoenen. Dat is wel beel toevallig gegaan. Amerikaansche reizigers hadden ge tracht dit schoenwerk aan de Hol- landsche grossiers te verkoopeo, maar de heeren wilden er niet aan. De winkeliers zaten blijkbaar nog te vol met allerhande duur schoenwerk en hebben zich in stilte tegen de Amerikaansche iavatie georganiseerd. Het hielp echter niet veel, want 't toeval kwam een handje meehelpen. Een der reizigers trachtte het schoen werk bij een tratnbeambte aan te bevelen deze, ook niet een van de dornsten, begreep dat thans wellicht een middel aanwezig was om een eind te kunnen maken aan de schreeuwende duurte en zond den reiziger naar den Bestuurdersbond. Groot waren vooral de fioancfeele moeilijkheden waarmede deze orga nisatie aanvankelijk te kampen had. Maar enkele wethouders en een der groote Haagsche banken interesseer de zich voor het geval, met het gevolg dat thans de Amerikaansche schoenen zijn aangekomen. Honder den kisten worden zoo successievelijk in de kelders van het groote bonds- gebouw opgestapeld en een der lokaliteiten is daar thans als monster en verkoopkamer ingericht. De zaken loopen er vlotvoor f 10,50 heeft men thans een schoen die men in jaren niet zal verslijten. Duurte De Haagsche Bestuurders- bood kent het woord bijna niet meer. Korten tijd geleden heeft een offici eel bericht in de bladen medegedeeld, dat de regeering van Nederlandsch- lndië een prijs van f 10,000 uitgeloofd had voor den eersten Nederlaudschen vliegenier, die vóór 1 September 1920 binnen een tijdsverloop van 14 dagen het traject HollandIndië door de lucht volbracht. Een verheugend feitVooral ddarom, omdat er uit blijkt, dat de belangrijk heid van de luchtsport in 'talgemeeu en van de aviatiek in het bijzonder door onze autoriteiten wordt ingezien niet alleen, doch dat er aanleiding gevonden wordt met het uitlooven van belangrijke bedragen de ontwikkeling van het vliegtuig en den opbloei van het luchtverkeer te bevorderen, en de energie van onze eigen vliegeniers te prikkelen. Lukt de vlucht, dan kan men gerust zeggen, dat het een geweldige prestatie is, een prestatie, die eigenlijk niet te Hij heeft monsters van sokken, kousen, ondergoederen, enz., alle binnenkort te leveren tegeu prijzen waarvan we thans likkebaarden eu dan nog gezwegen van de kwaliteit die boven iederen twijfel is. Men heeft thans een partij flanel gekocht, dat per el wel zal worden verkocht tegen den prijs van zeventig cent 't is voor een winkelier om er jaloersch op te worden 1 Straks komen gebleekt en onge bleekt katoen „aan de markt", een partij wollen vrouwenkousen, tien duizend dozijn paren, zijn onderweg ze zullen plm. f 2,30 per paar kosten. Zóó bestrijdt men de duurte niet met woorden, niet met protestver gaderingen en plundering der winkels, maar door zelf handelend op te treden in de dubbele beteekenis van het woord. „Als de winkeliers niet bij machte zijn ons te helpen, zullen wij ons zelf helpen", hebben de bestuurders gezegd en aan bun initiatief hebben wij het thans te danken, dat in heel ons land thans een scherpe strijd is ontstaan, die ongetwijfeld het gevolg zal hebben, dat het publiek weer eens zal afkomen van de onduldbare fantasie-prijzen, die het toch reeds moeilijk leven schier ondraaglijk maakten. Want het initiatief van den Haagschen Bestuurdersbond, die 10.000 paar Amerikaansche schoenen bestelde, was oorzaak dat wethouder Wibautvoor de gemeente Amsterdam inlichtingen bij hem inwon over deze transactie en ten slotte eveneens besloot tot den aankoop van 20000 paar andere gemeenten volgden als Dordrecht, Almelo, enz., waarna particuliere instellingen meenden niet te moeten achterblijven groote in- waardeeren valt met een bedrag van f 10,000. Gelukkig, dat daarom ook, zooals de couranten later meldden, van particuliere zijde het plan opgevat is, om den geldprijs door bijdragen van personen en firma's te verhoogen. Het dagblad //De Locomotief" schijnt daarbij met een gift voorgegaan te zijn, en het ligt verder in de bedoeling, de lucht reis nog aantrekkelijker te maken door de bepaling, 75°/o van het samenge bracht bedrag aan den eersten Neder laudschen vlieger en de rest aan een buitenlander uit te betalen, indien ook deze er in slaagt, de lange en moeilijke reis volgens de gestelde condities te volbrengen. Het is te hopen, dat die 25% een voldoend groote som zullen vormen, om er vreemde aviateurs op belust te doen raken. Des te beter vaart onze eigen landgenoot er bij 1 Dat de tocht zeer zwaar zal zijn en héél veel van vliegtuig en bestuurder zal vergen, is zonder meer aan te nemen. Behalve dat de vliegenier over een groot uithoudingsvermogen zal moeten beschikken, zal hij ook buitengewone kwaliteiten als mecanicien en boven dien van stuurmanskunst moeten be zitten. dustrieele ondernemingen bestelden voor haar personeel eveneens het schoenwerk, zoodat binnenkort héél ons land Amerikaansche schoenen zal dragen. Of de prijzen van het andere schoenwerk dan ook zullen dalen De heer Vaa Langen, de ijverige secretaris van den H. B. B., heeft ons dezer dagen het „bedrijf" in volle werking laten zien. We hebben de schoenen „ontleed" gezien, stevige leeren schoenen met onverslijtbare zooien en van een degelijke practische afwerking. En we hebben onom wonden onze bewondering uitge sproken voor den moed en 't initiatief dezer eenvoudige lieden die deze transactie van meer dan een ton hebben aangedurfd, in het algemeen belang, in den strijd tegen de duurte. En dat ze op die wijze met zulke eerlijke, maar onovertrefbare strijd middelen zullen winnen, staat boven iederen twijfel. (Tel.) De broodkaart weg l Aangezien de broodkaart in de wereld gekomen is om het beschik bare brood, toen dit niet overvloedig was, gelijkelijk onder allen zonder onderscheid van rang en stand te verdeelen en dit doel daarmede thans nu de boeren weer de vrije beschikking over de door hen verbouwde graan hebben terugge kregen niet meer bereikt wordt, kan zegt de Haagsche Post de broodkaart ten voordaele van de schatkist verdwijnen. Dat zij bij de tegenwoordige graan- regeliog een onding is, acht het blad bewezen, o.a. door het feit, dat men in restaurants en hotels geen brood bons meer van de gasten eischt. Maar laten wij eerst het parcours eens nagaan. Op een globe hebben wij de route nagemeten en wat cijfers verzameld. Spannen wij een touwtje vau het midden van ons goede vader land, rechtuit rechtaan naar Java, d.w.z. Batavia, dan blijkt dit ongeveer 2/7 van de lengte te hebben van den equator, gemeten op dezelfde globe. En aange- zieu de equator, 24,899 mijl lang is blijkt de kortste weg van Hol land naar Indië te zijn 7114 mijl, laat ons zeggen 7200 mijl. Deze kortste weg loopt ongeveer over de volgende punten Berlijn, Noordelijkste punt van de Kaspische Zee, midden over het Aral-meer, Samarkand (in Zuid-Turke- stan), dwars over Kasjmir, Calcutta, Kaap Negrais aan de Westkust van Achter Indië, Singapore, Oostkust van Sumatra naar Batavia. Houdt hij zich echter strikt aan de bepalingen, dan zal de aviateur dadelijk op Sumatra zelf neerstrijken om de voorgeschreven reis te volbrengen. Dat scheelt dus iets, maar de reis blijft ruim 7000 mijl lang. Dat wil dus zeggen, dat hij iederen dag, zonder uitzondering, 500 mijl of wel ruim 800 K.M. voor den boeg heeft. Maar dan volgt hij niet >Er is tiu volop brood eu daar onder maakt dat, hetwelk van het Rcgeeringsmengelmoes gebakken is, het slechtste figuur. De bakkers klagen steen en been over de brood grondstof, die bun van Regeerings- wege geleverd wordt. Velen vragen zich af, of de zoo genaamde rantsoeneering misschien in stand gehouden wordt, omdat de Regeerfng met »stioppen" zit, dte zij zichzelf om den hals deed, toen zij bepaalde contracten sloot, waar van de bepalingen moeten worden nagekomen op straffe van toch zoo en zooveel te moeten betalen. Wat de Regeering in de oorlogs jaren gewrocht .heeft, geeft machtige wapens in de hand van de tegen standers van socialisatie en nationa lisatie. De Regeering was een 9lechte fabrikante en een slechte zakenvrouw daarbij. Zij exploiteerde duur en slecht. Geld is vooral verdiend door van wege de Regeering begunstigde per sonen of lichamen. Wij hopen echter niet, dat het bestaan der broodkaart moedwillig gerekt wordt, om sommige personen of lichamen bepaalde voordeelen te doen genieten. Slechts zelden staat de betrokken Minister hoewel naar de letter verantwoordelijk daaraan schuldig. Want hij moet zijn licht opsteken bij of wordt voorge licht door anderen, die het heeten te weten en te kunnen, althans het dienen te weten en te kunnen. Wij behoeven niet voor eeu brood tekort te vreezen de Regeering ziet in dit opzicht den toestand te opti mistisch in. Dat zij het bestaan der broodkaart doet voortduren, bewijst den geschiktsten weg, want, afgezien van het feit, dat'hij dan dwars over Zuid-Rusland (plm. 1400 mijl), het Aral-meer (pl.m. 140 mijl) zou moeten vliegen, vindt hij een eind verder het Himalaya-gebergte, het hoogste van de wereld, voor zich, dat hem met zijn toppen van 7000 h 8500 M. hoogte deu weg verspert, terwijl hij tea slotte van Calcutta naar Kaap Negrais en van daar naar den landtong van Sin gapore tweemaal een afstand van pl.m. 500 mijl aau één stuk zou moeten vliegen (verondersteld, dat hij werkelijk op Negrais zou kunnen landen) om eenige kans van slagen te hebben. En dan nog de laatste loodjes wegen het zwaarst Wij zien dus, dat aan een dergelijke uitvoering van het plan niet te denken valt. De reis wordt dus zeker veel langer. Nemen wij nu de kaart voor ons, dan zouden wij het traject kunnen uitzetten en uitmeten op de volgende wijzeHolland-Weenen-Constantinopel, West en Zuidkust van Klein-Azië, langs den Euphraat, Oostelijke kust van de Perzische Golf, Noordelijke kust van de Arabische Zee tot aan den - Indus en Ganges tot Calcutta en vaa

Krantenbank Zeeland

Volksblad | 1919 | | pagina 1