No. 39.
Woensdag 14 Mei 1919
42e Jaargang,
1 FEUILLETON.
ISEBERLAM).
Een gevaarlijke Reis.
Dit blad verschijnt Woensdag en Zaterdag.
Abonnementsprijs voor Goes 35 cent, franco per post
55 cent per kwartaal.
Afzonde-lijke nummers 3 cent verkrijgbaar.
ADVERTENTIËN voor Dinsdag- en
Vrijdagmiddag 12 Bisus* ie bezorgen
bij N. V, Stoom-, Boek-, Courant- ea
Handelsdrukkerij v.h. Firma's
F. Kleeuwens Zooa tn A. Ross.
Adveiteutfën 8 ct. per regel, behalve dieastaanvragen.
die tegen 7 ct. per regel worden geplaatst.
Bij directe opgaaf van 3 maal plaatsing derzelfde adver
tentie wordt de prijs 2 maal berekend, uitgezonderd
dienstaanvragen. Gr. letters eu afb. naar plaatsruimte.
Advertentiën, als geboorte-, huwelijks-, verjarings-, doodberichten en de daarop betrekking hïbbeade dankbetuigingen, meer das arh?
regels beslaande, voor den prijs van 65 ceut.
Instorting van een mijn.
Vorige week heeft in laag A Oost-
veld van de Staatsmijn »Emma«,
onder Heerlen, een instorting plaats
gehad. Twee mijnwerkers werden er
onder bedolven. Eén hunner, de
meester-houwer Esser, is dood naar
boven gebracht. De ander lag nog
onder het gesteente verborgen.
Een niet officieel afstand- en duur-
record in Nederland.
Op 10 Mei is door den sergeant
majoor-vliegenier W. van der Drift
een niet officieel nieuw afstand- ea
duurrecord behaald.
Gestart werd tc Soesterberg des
morgens om 8 uur 15 met een
Rumplervliegtuig No. 454, voorzien
vaa een Argusmotor van 180 P.K.
Als waarnemer ging mede de ie
luitenant Van Gemeren. Vaa Soes
terberg ging de tocht over Apeldoorn,
Zwolle, Meppel, Groningen, vandaar
werd overgestoken naar Schier
monnikoog eu de tocht vervolgd
over Ameland, Terschelling, Vlieland,
Texel, Den Helder, IJmuiden, Sche-
veningen, Hoek van Holland, Rotter
dam, Gouda, Utrecht, waarna te
uur geland werd te Soesterberg.
De afstand bedroeg ongeveer 600
K.M., ongeveer gelijk aan den afstand
Kopenhagen, terwijl aan ééo stuk
5 uur en 45 minuten was gevlogen.
Het weder was zeer gunstig en
van den wind hadden de vliegeniers
hoegenaamd geen hinder, hetgeen
toe te schrijven is aan het zoeken
van de juiste luchtlagen.
Het doel van deze vlucht was het
Lady Alstonborough was van mee
ning, dat haar echtgenoote ongetwijfeld
iemand was, die van een kleinigheid
veel te veel drukte maakte. Immers,
wie zou zijn rentmeester van 't Noorden
van Engeland naar het midden van
Europa laten komen om den man
instructies te geven, die evengoed per
post gedaan konden wordenMaar zijn
lordschap zeide, da"t hij geen tijd had
om brieven te schrijven, terwijl hij er
bijvoegde, dat in allen gevalle Henderson
nu meteen de familie-juweelen mee naar
huis kon nemen.
„Henderson zal zich niet laten be
stelen. Ik kan Henderson vertrouwen,
en dat kon ik die idioot van een
kamenier van jou niet."
Het zou best te begrijpen zijn, dat
ieder, al had hij niet het ongedurige
temperament van Lord Alstonborough,
eeu weinig bezorgdheid gevoelde voor
de veiligheid van de beroemde Alston
borough diamanten, en nooit zouden
die uit Engeland gegaan zijn, als het
aan den eigenaar had gelegen. Maar
daar zijn vrouw hem had vergezeld op
maken van fotografische opnamen,
in het bijzonder de plaatsen, gelegen
op de Wadden-eilanden.
Deze prestatie treedt des te meer
op den voorgrond, omdat door som
migen nog wordt betoogd, als zouden
onderofficieren minder geschikt voor
vliegenier zija. De heer Van der
Drift heeft deze meeafng door zijn
kranige restatie ten volle weerlegd.
Oplichting van f 10,000.
Eenige dagen geleden is een bank
instelling te Amsterdam op sluwe
wijze het slachtoffer geworden van
een oplichting voor ongeveer f 10,000.
Hierin heeft de hand gehad een mas,
zich noemende G. A. Hageman. Hij
heeft het bedrag van f 10,000 niet
zelf van de bank gehaald, maar
heeft hiertoe gebruik gemaakt van
de diensten van een jong meisje,
dat geheel te goeder trouw was.
Hageman kwam te weten dat een
notaris een bedrag van bijna 10 mille
op bedoelde bank had staan.
Hij schreef een valsche quitantie
en plaatste tegelijk een advertentie
waarin hij een net meisje vroeg, om
hem bij zijn correspondentie behulp
zaam te zijn. Uit de ingekomen
brieven der sollicitanten pikte hij er
een uit en bracht zelf een bezoek
aan de woning, waar hij met het
meisje en haar moeder sprak. De
man maakte een zeer netten indruk
en engageerde het meisje voor een
paar uur per week.
Den volgenden dag moest ze
maar eens in een der eerste-klasse
hotels, waar hij zijQ kamers had,
komen aanloopen.
Toen het kind daar den volgenden
dig kwam ontmoette hij haar in de
gaog ea zeide haar niet te kunnen
ontvangen. Den volgenden dag moest
ze terugkomen.
Toen vroeg hij haar of ze Fransche
brieven kon schrijven. Helaas had
hij weder geen tijd haar nadere
instructies te geven.
Den derden dag droeg hij haar
op het geld te halen.
Het meisje, niets vermoedende,
begaf zich met de valsche quitantie,
voorzien van een valsche handtee-
kftöing, naar de bewuste baak, haalde
het geld ea gaf het hem. En weder
werd zij niet in zijn kamer toegelaten.
Nu is hij reeds met de Noorder
zon vertrokken.
Hageman, dte voorgaf 35 jaar te
zijn, maar in werkelijkheid ongeveer
30 is, heeft opgegeven te Rotterdam
geboren te zijn. Zijn signalement is
als volgtlengte ongeveer 1.70 M.,
tenger van postuur, donkerblond
haar, vaalbleek gelaat, eenigszins
zwarte benedentanden, spraak opmer
kelijk zacht, heeft goede manieren,
droeg donkerblauw colbertcostuum,
zwarte fantasiehoed, lakschoeuen met
grijze bovenstukken.
De oorlogswinsten vaa rood
Zaandam 1
De gemeente-gasfabrlk te Zaandam
heeft over 1918 het zoete winstje
gemaakt ^an f119.000.
Dit is echter niet het gevolg van
abnormaal hooge gasprijzen, want
bij vergelijking met 20 andere in
groote overeenkomende plaatsen in
ons land, bleken deze in Zaandam
het laagst te zijn, maar van de
bijproducten (teer, carbolineum, enz.)
konden hooge prijzen worden be
dongen.
Een geschenk van Zuid-Afrika aan
Nederland,
Het s.s. Boston der Stoomvaart-
Maatschappij »N=derland«, hetwelk
6 Mei jl. van Durban is vertrokken
tot voortzetting der reis van Neder-
landsch-Indië naar Nederland, heeft
te Durban 827 ton mais geladen,
welke een geschenk zijn van de
Zuid-Afrikaansche bevolking aan de
bevolking van Nederland. De Stoom
vaart-Maatschappij »Nederland< heeft
aangeboden dize mais gratis van
Zuid-Afrika naar Nederland te ver
voeren.
Nederlander gesneuveld 1
De familie, Hettiaga te Scharren
(Friesland) heeft bericht ontvangen,
dat de 26-jarige M. HetÜnga 9 Oc
tober bij Apremont (Frankrijk) als
Amerikaansch soldaat gesneuveld is.
Een bolsjewistisch grapje
Te Eakhuizen werden aan het
station in eea, uit Duitschlaad, aan
eet? bloembolienhandelaar gezonden
ledige kist, 9 handgranaten gevonden
van een gebruiksaanwijzing voorzien.
De politie nam de zoo gevaarlijk
uitziende zending in beslag.
Na demonteertng bleken de pro
jectielen met zaagsel gevuld te
zijn
een bijzondere zending uaar een invloed
rijk hof, was ket noodig geoordeeld,
dat zij daar zeer luisterrijk zou ver
schijnen, terwijl omstandigheden een
spoedige terugkeer naar Engeland ver-
binderden. Zoo kwam het, dat John
Henderson, een grooten, sterken, flink
gebouwden kerel, de kostbare etui's
werden toevertrouwd, terwijl hij zeer
nauwkeurige bevelen kreeg omtrent de
te ondernemen reis.
„Hoor eens, Henderson, je mag ze
geen oogenblik uit je handen leggen,
en je mag je oogen niet dichtdoen, als
je in den trein zit. Het spijt me voor
jou, maar je kunt later je slaap wel
inhalen. Hier heb je den sleutel, dien
je aan 't douanenkantoor noodig hebt,
stop dien in je zak. W^es voorzichtig,
als je aan boord gaat of het schip
verlaat, en als iemand zich tegen je
aandringt, geef je hem maar een flinken
stomp met je elboog. Ik geloof, datje
den nacht te Reddington moet door
brengen, maar dan zal je wel veilig
zijn, hoop ik."
Henderson was van meening, dat hij
den heelen weg wel veilig zou zijn.
Daar hij nooit zijn geboorteland ver-
i laten had, was hij natuurlijk een weinig
i verbijsterd door de vragen van de
buitenlands«he spoorwegbeambten en
verlangend om weer onder menschen
te zijn, met wie hij kon spreken
maar hij was er vast verzekerd van,
dat niemand hem zou kunnen berooven,
van wat aan zijne zorgen was toever-
troud en voor het overige vond hij
weldra uit, dat stilzwijgen, met een
beslist hoofdschudden en het toonen
van zijn kaartje voldoende was. Niette
min het is niet gemakkelijk den
heelen dag en nacht rechtop te zitten,
terwijl je niet behoorlijk met een hand
kuut eten, als de andere een paar etui's
vasthoudt. Daarenboven had Henderson
het ongeluk gauw zeeziek te worden,
zoodat, toen hij den tweeden avond
het Londensche station Charing Cross
bereikte, hij meer uitgeput was, dan
hij zou willen bekeuneu. Zoo spoedig
mogelijk reed hij van daar naar liet
Pancra8-station, nam plaats in den
eersten den besten trein, die naar het
Noorden ging, en slaakte een diepen
zucht.
„Ik zou zoo'n karweitje voor geen
twintig pond voor den tweeden keer
doen," mompelde hij. Hij viel bijua in
slaap, maar eensklaps schrok hij op,
toen op het laatste oogenblik een
passagier instapte, in dezelfde coupé,
die, naar hij gehoopt had, alleen door
hem bezet zou ziju. De binnenge-
Kolen uit België.
Naar de Tel. verneemt, dreigt
ernstige stagnatie in den kolenaaavoer
uit België naar ons land, tengevolge
van gebrek aan spoorwegmateriaal.
komene, een pienter mannetje, met een
gladgeschoren gezicht, en heldere grijze
oogen, behoorde, naar het scheen niet
tot de misdadigers toch, wanneer je
een fortuin op je knieëu hebt, is het
veiliger geen «ensch te vertrouwen,
en John Henderson, die zijn slaapje
zou moeten missen, wenschte zijn mede
reiziger Baar den duivel. Hij antwoordde
dan ook grommend op de vroolijke
opmerking van deu laatste
„Juist op tijd. Ik was half bang,
dat u zonder mij vertrekken zoudt."
De trein had het station verlaten
en snelde met toenemende vaart door
de voorsteden van Londen, eer de
vreemdeling weer sprak.
„Wel, mijnheer Henderson," zei hij
glimlachend, „u schijnt niet zeer inge
nomen met mijn gezelschap te zijn. En
ik ben nog wel hier, om op u te
passen."
„Op me te passen zei John, zjjn
wenkbrauwen fronsend, „zeer verplicht,
maar ik kan wel op mezelf passen,
geloof ik. Wie is u, als ik zoo vrij
mag zijn te vragen
„Ik ben inspecteur Barnes van Scot
land Yard, en ik heb de telegraphische
opdracht van Lord Alstonborough om
op u en die leeren etui's, die u zoo
stevig vasthoudt, te passen."