No. 39. Woensdag 14 Mei 1919 42e Jaargang, 1 FEUILLETON. ISEBERLAM). Een gevaarlijke Reis. Dit blad verschijnt Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs voor Goes 35 cent, franco per post 55 cent per kwartaal. Afzonde-lijke nummers 3 cent verkrijgbaar. ADVERTENTIËN voor Dinsdag- en Vrijdagmiddag 12 Bisus* ie bezorgen bij N. V, Stoom-, Boek-, Courant- ea Handelsdrukkerij v.h. Firma's F. Kleeuwens Zooa tn A. Ross. Adveiteutfën 8 ct. per regel, behalve dieastaanvragen. die tegen 7 ct. per regel worden geplaatst. Bij directe opgaaf van 3 maal plaatsing derzelfde adver tentie wordt de prijs 2 maal berekend, uitgezonderd dienstaanvragen. Gr. letters eu afb. naar plaatsruimte. Advertentiën, als geboorte-, huwelijks-, verjarings-, doodberichten en de daarop betrekking hïbbeade dankbetuigingen, meer das arh? regels beslaande, voor den prijs van 65 ceut. Instorting van een mijn. Vorige week heeft in laag A Oost- veld van de Staatsmijn »Emma«, onder Heerlen, een instorting plaats gehad. Twee mijnwerkers werden er onder bedolven. Eén hunner, de meester-houwer Esser, is dood naar boven gebracht. De ander lag nog onder het gesteente verborgen. Een niet officieel afstand- en duur- record in Nederland. Op 10 Mei is door den sergeant majoor-vliegenier W. van der Drift een niet officieel nieuw afstand- ea duurrecord behaald. Gestart werd tc Soesterberg des morgens om 8 uur 15 met een Rumplervliegtuig No. 454, voorzien vaa een Argusmotor van 180 P.K. Als waarnemer ging mede de ie luitenant Van Gemeren. Vaa Soes terberg ging de tocht over Apeldoorn, Zwolle, Meppel, Groningen, vandaar werd overgestoken naar Schier monnikoog eu de tocht vervolgd over Ameland, Terschelling, Vlieland, Texel, Den Helder, IJmuiden, Sche- veningen, Hoek van Holland, Rotter dam, Gouda, Utrecht, waarna te uur geland werd te Soesterberg. De afstand bedroeg ongeveer 600 K.M., ongeveer gelijk aan den afstand Kopenhagen, terwijl aan ééo stuk 5 uur en 45 minuten was gevlogen. Het weder was zeer gunstig en van den wind hadden de vliegeniers hoegenaamd geen hinder, hetgeen toe te schrijven is aan het zoeken van de juiste luchtlagen. Het doel van deze vlucht was het Lady Alstonborough was van mee ning, dat haar echtgenoote ongetwijfeld iemand was, die van een kleinigheid veel te veel drukte maakte. Immers, wie zou zijn rentmeester van 't Noorden van Engeland naar het midden van Europa laten komen om den man instructies te geven, die evengoed per post gedaan konden wordenMaar zijn lordschap zeide, da"t hij geen tijd had om brieven te schrijven, terwijl hij er bijvoegde, dat in allen gevalle Henderson nu meteen de familie-juweelen mee naar huis kon nemen. „Henderson zal zich niet laten be stelen. Ik kan Henderson vertrouwen, en dat kon ik die idioot van een kamenier van jou niet." Het zou best te begrijpen zijn, dat ieder, al had hij niet het ongedurige temperament van Lord Alstonborough, eeu weinig bezorgdheid gevoelde voor de veiligheid van de beroemde Alston borough diamanten, en nooit zouden die uit Engeland gegaan zijn, als het aan den eigenaar had gelegen. Maar daar zijn vrouw hem had vergezeld op maken van fotografische opnamen, in het bijzonder de plaatsen, gelegen op de Wadden-eilanden. Deze prestatie treedt des te meer op den voorgrond, omdat door som migen nog wordt betoogd, als zouden onderofficieren minder geschikt voor vliegenier zija. De heer Van der Drift heeft deze meeafng door zijn kranige restatie ten volle weerlegd. Oplichting van f 10,000. Eenige dagen geleden is een bank instelling te Amsterdam op sluwe wijze het slachtoffer geworden van een oplichting voor ongeveer f 10,000. Hierin heeft de hand gehad een mas, zich noemende G. A. Hageman. Hij heeft het bedrag van f 10,000 niet zelf van de bank gehaald, maar heeft hiertoe gebruik gemaakt van de diensten van een jong meisje, dat geheel te goeder trouw was. Hageman kwam te weten dat een notaris een bedrag van bijna 10 mille op bedoelde bank had staan. Hij schreef een valsche quitantie en plaatste tegelijk een advertentie waarin hij een net meisje vroeg, om hem bij zijn correspondentie behulp zaam te zijn. Uit de ingekomen brieven der sollicitanten pikte hij er een uit en bracht zelf een bezoek aan de woning, waar hij met het meisje en haar moeder sprak. De man maakte een zeer netten indruk en engageerde het meisje voor een paar uur per week. Den volgenden dag moest ze maar eens in een der eerste-klasse hotels, waar hij zijQ kamers had, komen aanloopen. Toen het kind daar den volgenden dig kwam ontmoette hij haar in de gaog ea zeide haar niet te kunnen ontvangen. Den volgenden dag moest ze terugkomen. Toen vroeg hij haar of ze Fransche brieven kon schrijven. Helaas had hij weder geen tijd haar nadere instructies te geven. Den derden dag droeg hij haar op het geld te halen. Het meisje, niets vermoedende, begaf zich met de valsche quitantie, voorzien van een valsche handtee- kftöing, naar de bewuste baak, haalde het geld ea gaf het hem. En weder werd zij niet in zijn kamer toegelaten. Nu is hij reeds met de Noorder zon vertrokken. Hageman, dte voorgaf 35 jaar te zijn, maar in werkelijkheid ongeveer 30 is, heeft opgegeven te Rotterdam geboren te zijn. Zijn signalement is als volgtlengte ongeveer 1.70 M., tenger van postuur, donkerblond haar, vaalbleek gelaat, eenigszins zwarte benedentanden, spraak opmer kelijk zacht, heeft goede manieren, droeg donkerblauw colbertcostuum, zwarte fantasiehoed, lakschoeuen met grijze bovenstukken. De oorlogswinsten vaa rood Zaandam 1 De gemeente-gasfabrlk te Zaandam heeft over 1918 het zoete winstje gemaakt ^an f119.000. Dit is echter niet het gevolg van abnormaal hooge gasprijzen, want bij vergelijking met 20 andere in groote overeenkomende plaatsen in ons land, bleken deze in Zaandam het laagst te zijn, maar van de bijproducten (teer, carbolineum, enz.) konden hooge prijzen worden be dongen. Een geschenk van Zuid-Afrika aan Nederland, Het s.s. Boston der Stoomvaart- Maatschappij »N=derland«, hetwelk 6 Mei jl. van Durban is vertrokken tot voortzetting der reis van Neder- landsch-Indië naar Nederland, heeft te Durban 827 ton mais geladen, welke een geschenk zijn van de Zuid-Afrikaansche bevolking aan de bevolking van Nederland. De Stoom vaart-Maatschappij »Nederland< heeft aangeboden dize mais gratis van Zuid-Afrika naar Nederland te ver voeren. Nederlander gesneuveld 1 De familie, Hettiaga te Scharren (Friesland) heeft bericht ontvangen, dat de 26-jarige M. HetÜnga 9 Oc tober bij Apremont (Frankrijk) als Amerikaansch soldaat gesneuveld is. Een bolsjewistisch grapje Te Eakhuizen werden aan het station in eea, uit Duitschlaad, aan eet? bloembolienhandelaar gezonden ledige kist, 9 handgranaten gevonden van een gebruiksaanwijzing voorzien. De politie nam de zoo gevaarlijk uitziende zending in beslag. Na demonteertng bleken de pro jectielen met zaagsel gevuld te zijn een bijzondere zending uaar een invloed rijk hof, was ket noodig geoordeeld, dat zij daar zeer luisterrijk zou ver schijnen, terwijl omstandigheden een spoedige terugkeer naar Engeland ver- binderden. Zoo kwam het, dat John Henderson, een grooten, sterken, flink gebouwden kerel, de kostbare etui's werden toevertrouwd, terwijl hij zeer nauwkeurige bevelen kreeg omtrent de te ondernemen reis. „Hoor eens, Henderson, je mag ze geen oogenblik uit je handen leggen, en je mag je oogen niet dichtdoen, als je in den trein zit. Het spijt me voor jou, maar je kunt later je slaap wel inhalen. Hier heb je den sleutel, dien je aan 't douanenkantoor noodig hebt, stop dien in je zak. W^es voorzichtig, als je aan boord gaat of het schip verlaat, en als iemand zich tegen je aandringt, geef je hem maar een flinken stomp met je elboog. Ik geloof, datje den nacht te Reddington moet door brengen, maar dan zal je wel veilig zijn, hoop ik." Henderson was van meening, dat hij den heelen weg wel veilig zou zijn. Daar hij nooit zijn geboorteland ver- i laten had, was hij natuurlijk een weinig i verbijsterd door de vragen van de buitenlands«he spoorwegbeambten en verlangend om weer onder menschen te zijn, met wie hij kon spreken maar hij was er vast verzekerd van, dat niemand hem zou kunnen berooven, van wat aan zijne zorgen was toever- troud en voor het overige vond hij weldra uit, dat stilzwijgen, met een beslist hoofdschudden en het toonen van zijn kaartje voldoende was. Niette min het is niet gemakkelijk den heelen dag en nacht rechtop te zitten, terwijl je niet behoorlijk met een hand kuut eten, als de andere een paar etui's vasthoudt. Daarenboven had Henderson het ongeluk gauw zeeziek te worden, zoodat, toen hij den tweeden avond het Londensche station Charing Cross bereikte, hij meer uitgeput was, dan hij zou willen bekeuneu. Zoo spoedig mogelijk reed hij van daar naar liet Pancra8-station, nam plaats in den eersten den besten trein, die naar het Noorden ging, en slaakte een diepen zucht. „Ik zou zoo'n karweitje voor geen twintig pond voor den tweeden keer doen," mompelde hij. Hij viel bijua in slaap, maar eensklaps schrok hij op, toen op het laatste oogenblik een passagier instapte, in dezelfde coupé, die, naar hij gehoopt had, alleen door hem bezet zou ziju. De binnenge- Kolen uit België. Naar de Tel. verneemt, dreigt ernstige stagnatie in den kolenaaavoer uit België naar ons land, tengevolge van gebrek aan spoorwegmateriaal. komene, een pienter mannetje, met een gladgeschoren gezicht, en heldere grijze oogen, behoorde, naar het scheen niet tot de misdadigers toch, wanneer je een fortuin op je knieëu hebt, is het veiliger geen «ensch te vertrouwen, en John Henderson, die zijn slaapje zou moeten missen, wenschte zijn mede reiziger Baar den duivel. Hij antwoordde dan ook grommend op de vroolijke opmerking van deu laatste „Juist op tijd. Ik was half bang, dat u zonder mij vertrekken zoudt." De trein had het station verlaten en snelde met toenemende vaart door de voorsteden van Londen, eer de vreemdeling weer sprak. „Wel, mijnheer Henderson," zei hij glimlachend, „u schijnt niet zeer inge nomen met mijn gezelschap te zijn. En ik ben nog wel hier, om op u te passen." „Op me te passen zei John, zjjn wenkbrauwen fronsend, „zeer verplicht, maar ik kan wel op mezelf passen, geloof ik. Wie is u, als ik zoo vrij mag zijn te vragen „Ik ben inspecteur Barnes van Scot land Yard, en ik heb de telegraphische opdracht van Lord Alstonborough om op u en die leeren etui's, die u zoo stevig vasthoudt, te passen."

Krantenbank Zeeland

Volksblad | 1919 | | pagina 1