Ho. 100. Zaterdag 13 December 1890. 13e Jaargang. Dit blad verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag. De prijs per halfjaar f O oO, franco per post f 0,90, waarover per halfjaarlijksche kwitantie wordt beschikt. Afzonderlijke nommerszijn il 1 cent verkrijgbaar. ADVERTENTIEN voor Dinsdag en Vrijdagmiddag 12 uur te bezorgen bij den uitgever J. A. ROSS, Goes. Dienstaanvragen wordengeplaatsttegenb cent en Ad ver tentiën tegen 6 cent per regel Groote Letters en Afbeeld, naarplaatsraimte. Bij directe opgaaf van driemaal plaatsing der zelfde advertentie wordt de prijs slechts twee maal berekend, uitgezonderd Dienstaanvragen. Advertentiën, als: Geboorte-, Huwelijks-, Verjarings-, Doodbericbten en de daarop betrekking hebbende Dankbetuigingen, niet meer dan acht regels beslaande, voor den prijs van vijftig Cent. Bij dit no. behoort een Bijvoegsel. V R IJ II E I D. Vrijheid is een woord, waarmee tegenwoordig al heel wat geschermd wordt. Sinds de groote omwen teling in liet laatst der voorgaande eenw vele ban den door vorstelijke willekeur en het eigenbelang van aanzienlijke heeren aangelegd, had geslaakt, be gonnen de begrippen van vrijheid hoe langer zoo meer door te dringen ook tot de lagere klassen der maat schappij. Eene heele omkeering van de maatschappe lijke toestanden was daarvan het gevolg. Maar, zooals altijdsloeg men over van het eene uiterste tot het andere. De pas verworven vrijheid werd on gebondenheid, die een oogenblik dreigde de maat schappelijke orde te verbreken, 't Was of eene rivier bestemd om in haar' kalmeu loop welvaart en zegen te brengen aan de landstreken die zij besproeide plotseling aanwies tot een bruisenden stroom, die spotte met alles, wat men hem tegenwierpen zijne wateren heinde en ver over de velden stuwdealles met dood en vernieling bedreigende. Maar eene reu zenkracht wist dien stroom te bedwingenhij werd weer binnen zijue bedding gebracht en toen dacht men jaren lang meer aan zijne schier ontembare woede, dan aan de zegeningen, die hij kon aanbren gen. Wel werd bij door velen als eene weldaad be schouwd maar door een nog grooter aantal werd hij gevreesd. Evenwel blijft niet alles in de herinnering voort leven, zooals het in de werkelijkheid is geweest. Een jonger geslacht voelt niet meer de indrukkendie op een ouder zjjn gemaakt; daarentegen plaatst de afstand van tijd den mensch op een hooger stand punt, vanwaar hij vermag de gebeurtenissen meer onbevangen ta overzien en ze op hetere grondslagen te beoordeelenals hij tenminste van zijne gunsti ge positie gebruik wil maken. Nadat de reactie had uitgewerkt, herleefde de vroe gere strijd voor de vrijheid en al gaf die, als van zelf, aanleiding tot tijdelijke verwarring en zelfs tot nieuwe revolutie, hij werd gewonnen: de vrijheid trad zegevierend uit het kampperk. Zij had zich voor goed eene plaats verworven in de maatschappij. De rechten van het volk zelfs die van de lagere klassen werden van nu afaan voor goed gewaarborgd door deugdelijke wetten. Dit is in het kort de geschiedenis van deze eeuw maar zij is het tevens van vroegero eeuwen en zij zal het ook wel van volgende zijn. Om dit recht te vatten is vooral noodig een juist begrip van wat door vrijheid moet verstaan worden. Maar dat is zóó utoeielijk te zeggendat wij ons niet aan eene om schrijving wagen. Alleen merken wij op, dat dit be grip geheel! afhankelijk is van het standpunt van beschaving en ontwikkeling, waarop het volk staat en vooral van het zedelijk gehalte van dat volk. Hoe hooger de nienschen in dat opzicht staandes te be ter begrip zullen zij van vrijheid krjjgeu en in de zelfde mate zullen zij baar meer waardeeren. Vrijheid is het hoogste geluk, dat de mensch kan deeluchtig worden, maar even zeker voert zij hem ten rerderveals bij haar niet goed weet te gebrui ken. Daarom eeuwige eere voor hen, die zelfs met de meeste opofferingen haar pleit bekamptenm«ar daarom ook wee over ben, die de menschen ophits ten tot een' strijd voor eene vrjjheid, die zij niet konden genieten. Wie in eenig opzicht naar vrijheid verlangtmoet voelendat de bandendie hem de vrije beweging belemmeren, knellen. Moet dat gevoel kunstmatig opgewekt wordendan bestaat de behoefte aan vrij heid niet. Kunstmatig zeggen wijen we bedoelen daarmee, dat het aan de menschen wordt opgedron gen door allerlei redeneeringendie, daar zij meest al de voorspiegeling zijn van eene schoone toekomst, heel mooi schijnen maar waarvan weinig wordt be grepen en nog minder gevoeld. We weten het, de toestanden injde maatschappij zijn nietzooals ze hehooren te zijn. Er heerscht veel ellendedie misschien kon worden voorkomen of beter gelenigd. Daardoor ontstaat ontevredenheid. En ongelukkig is het kenmerk van den ontevredene, dat hij wil medewerken tot elke verandering, voor al diewelke zoo mooi wordt voorgesteldzonder vooraf ernstig te overwegenof zij wel wezenlijke verbetering zal aanbrengen. Zoo worden velen, onnoozel ak zij zijn, aange spoord .tot een streven naar meerdere vrijheidwaar van zij niets hegrijpen en niets begrijpen kunnen, omdat zij de behoefte er aan niet gevoelen. En op dien grond begonnen wij met te zeggendat ef met het woord vrijheid tegenwoordig zoo geschermd wordt. De ontevredenheid zoekt vraagstukken op t« lossen langs den weg, die niet alleen tot geene oplossing maar zelfs tot meerdere verwikkeling leiden kan. De menschen moeten nog meer leerenzicfi ont wikkelen, alzijdig, dan komen zjj pag tot het inaieht van hunne wezenlijke behoeften maar tegelijk leeren zij dan ook de middelen vindenom die behoeften te bevredigen. Vrijheidwij herhalen, zij is een zegen; maar let eens opboe velen die gebruiken. Zoudt gij het ook niet een zegen vinden als gijweidenkenden hon derden en duizenden in het gebruik hunner vrijheid koudt beperken? Of zijn daar geen menschen, al te veel, die zooveel vrijheid aan zich zelve gunnendat zij er zelve geen baas over kunnenen die ge toch zoo gaarne zoudt willen dwingen om den beteren weg te bewandelen? Wie eenmaal zal kunnen beveleu, moet eerst lee renwat gehoorzamen is; wie naar vrijheid streeft, moet eerst gevoelen, wat het beteekent gedwongen te worden en bovenal de groote kunst verstaan, om zich zeiven te bedwingen. NEDERLAND. Als een bewijs van verregaande onbeschaamdheid kan het volgende dat uit Breda gemeld wordtdie nen Een tweetal maanden geleden vervoegde zieh bij eene bejaarde wed. G., die te Baarle-Nassau in een alleenstaand hnisje eene herberg houdteen onbe kend persoonwelke baar onder bedreiging van moord al haar geld deed afgeven. In bet laatst van de vorige week, omstreeks 12 uur 's nachts werd er aan de woning van genoemde weduwe geklopt, met bevel open te doen voor de maréchaussees uit Alfen. Zij zag een marécbanssée deed opendoch ontdekte in dien persoon denzelfdon

Krantenbank Zeeland

Volksblad | 1890 | | pagina 1