No. 72. Zaterdag 6 September 1884. 7e Jaargang. Dit blad verschijnt iederen Woensdag en Zaterdag De prijs per halfjaar f 0.50, franco per post f 0,90,1 waarover per halfjaarlijksche kwitantie wordt beschikt. Afzonderlijke nommers zijn a 1 cent verkrijgbaar. ADVERTENTIEN voor Dinsdag en Vrijdagmiddag 12 uur te bezorgen bij den uitgever J. A. ROSS, Goes. Oplaag 1500 Exemplaren. Dienstaanbiedingen en Dienstaanvragen wordetl geplaatst tegen 5 eent en Advertentiën tegen 6 cent per regel Groote Letters en Afbeeld, naar plaatsruimte. Bij directe opgaaf van driemaal plaatsing der zelfde advertentie wordt de prijs slechts twee maal berekend, uitgezonderd Dienstaanvragen. Advertentiën, als: Geboorte-, Huwelijks-, Verjarings-, Doodberichten en de daarop betrekking hebbende Dankbetuigingen, niet meer dan acht regels beslaande, voor den geringen prijs van 25 cents. E E S S Z 1.1 Of het wenschelijk zijn zou, dat alle ïuenschen, zooals een goed Zeeuw zeggen zou: seens waren? We hebben daarover onlangs al eens gesproken, maar we konden er niet alles van zeggen en we heb ben dagelijks aanleiding, om er over te denken, waar we nu eens hoorenwat aangenaam klinkt en dan zien wat daarmede al zeer weinig overeenkomt. Wij stellen daarom nog eens die vraag en antwoor den weder: Ja en Neen! In het eerste geyal hoorde men niet van kvakeelen, vechten, verdoemen en al wat daaraan annex is, en dat zou zeker heel pleizierig zijnen voor de zenuw gestellen vrij wat beter; maar het is niet te ont kennen dat geheele seensheid verbazend saai worden kandat het tot een knikkebollen leidtwaarbij men in slaap valt en wat het ergste is, dat het alleen maar aan den buitenkant kan zijnwant we geloo- ven ookdat er zoodanig verschil tusschen mensehen- karakters en menschenmeeningen bestaat, dat het algeheel eens zijn tot de onmogelijkheden behoort. Als de menschen het altijd in alles eens geweest waren, dan zonden vele zaken nog in den toestand van voor den zondvloed zijn. Jnist het verschil, en wol het scherp uitkomendeheeft een voortstuwenden kracht uitgeoefend en we mogen velen dankbaar zijndat ze gekeven en gestreden hebbenal ver heugen we ons, dat we buiten schot gebleven zijn. Nu ja! zegt iemand, men kan wel eensin het een of ander van zijn buurman verschillen, maar daarom kunnen ze toch wei in vrede leven, alsof er vol maakte vrede bon zijnwaar strijd der meeniugen gevonden wordt. Meu is het dan in ieder geval niet geheel eens. Eu nog eens, zoo een klein beetje verschil kan geen kwaad en ik zou het altijd verkiezen boven bet eens zijn, dat niet van heeler harte is. Toch wordt dat maar al te veel gevonden. Men is het soms eens, althans men zegt dat, om dat er een of ander belang aan verbonden is. Een dievenbende kan het eens zijnom den een of ander te gaan bestelen; men kan een ander volkomen gelijk ge ven als het er op aankomt zijn gunst en recomman datie te winnenmen kan van gelijke gedachten spreken, als men gaarne met een ander in één adem genoemd of als zijn geestverwant gere kend wordt; er is allerlei soort van eemlieid en ge treft die wel eens aanwaar gij weet, dat devrien delijk samenstemmenden in hun hart elkander haten. En nu mag men dat broederlijk eu lief en wat niet al noemen, 'tis een leelijke huichelarij, die volge houden wordt, zeker niet, om er anderen goed mede te doen. Ale twee vorsten het eens zijnom een derden te gaan bestrijden, dan kunt ge er op aan, dat het hun te doen isom ieder een goed deel van den buit te hobben. En zooals het met de grooten is, zoo gaat het ook met de kleintjes, als er hier of daar wat te halen is, dan zitten de meest verschil lenden in liefelijke samenwerking er opals de vliegen op een bestroopte pannekoek. De onnadenkende komt er wel eens slecht mede uitals hij zoo zoetelijk van eensgezindheid droomde. De onnadenkende zeg ikwant ze zijn er die d« dingen maar oppervlakkig bekijken of zich door mooie woorden laten inpakkenom bij nader inzien te moe ten zeggendat men het eigenlijk niet eens is. Me nigeen heeft zich daardoor wel eens het net over het hoofd gehaald en werd medegesleepttoen hij het niet meer durfde te zeggen, dat hij zich in zijn oordeel ver gist had en bij nader inzien het niet eens was. Dikwijls is het verkieslijker er maar goed voor uit te komen, dat men aan eene andere zijde staat. Men moet weten in de wereld, wat men aan el kander heeft. Wij kunnen geeue ernstige medewer king verwachten, zonder welgemeende samenstemming en die is slechts daar, waar de overtuigingen één zijn na rijp beraad en bij helder inzien. Honderden malen wordt iets verkondigd of geleerd, dat door de groote menigte, bij het eerste gehoor af, of om de wijze van voorstelling toegestemd wordt, waarran men da gevolgen niet berekent of de be doelingen niet doorziet; de ongeloovige wordt inge pakt en als een later inzien beter voorlicht en een eerlijk hart zich niet schaamt de waarheid te spre ken, dan vliegen juist zij het verst van elkander af, dip het dichtst bijeen hebben gezeten. Wat meu, bij dat alles meestal vergeet, is, dat het voornaamste ia, het eens te zijn met zichzelven. Daaraan hapert het vaakal zou men ook zeggen dat het ongerijmd is. Er zijn veel meer wankelende, twijfelende, onzekere, wispelturige, in één woord: onvaste zielen, dan stevige, besliste, standvastige, die zichzelven gelijk blijven en in eene vaste over tuiging kracht ontleenen om te handelen. Hoe dikwijls hooren wij dat: ik ben het met mjj zeiven .niet eens, en dan moet men maar wachten en soms schade lijden tot die vrinden het middel vonden tot vereeniging hunner gedachten, zoo ze er al ooit toe komen. De grootste oneenigheden vinden daarin dikwijls haren oorsprong, dat men niet tot klaarheid en be slistheid komen kan. terwijl er ook weinig vordering in het goede te wachten iswaar men heden afkeurt wat men gisteren goedkeurde, morgen moet terug nomen, wat men van daag verzekerd heeft. Wie zegt, dat hij het met zichzelven niet eens is of hij wel of kwalijk doet, als liij u hulp verleent, die zal in de meeste gevallen wel eindigen met te zeggen: ga voorbij, want die oneensheid is zulk een kostelijk middel om uittestellen tot afstel; om tijd te winnenwaar haast isom aan ernstige overweging te doen denken als men lang besloten heeft; om zich van den hals te schuiven, wat men, zoogenaamd onder andere omstandigheden, gaarne doen zou. Men beginne daarom liefst met zichzelven. Als men uit één stuk is en goed ineen gezet isdan staat men vast tegenover bestrijders. Wie met zich zelven eens is moet het ook daarin zijndat hij plaats moet geven aan de overtuiging van anderen en in geen geval door verschil van meening tot hardheid eu liefdeloosheid vervallen mag. Als dat beter begre pen werd, dan zou er minder hateljjk harrewarren zijn en de verscheidenheid zon de samenwerking be vorderen. Het is heel pleizierigals wij ergens heen gaan

Krantenbank Zeeland

Volksblad | 1884 | | pagina 1