Zaterdag 26 April 1384 Jaargang. No. 34. JJit blad verschijnt iedcren Woensdag en Zaterdag. De prijs per halfjaar f 0.50, franco per post f 0,90, waarover per halfjaarlijksche kwitantie wordt beschikt. Afzonderlijke nommers zijn a 1 cent verkrijgbaar. ADVERTENTIES voor Dinsdag en Vrijdagmiddag 12 uur te bezorgen bij den uitgever J. A. KOSS, Goes. Oplaag 7500 Exemplaren. Dienstaanbiedingen en Dienataanvragen worden geplaatst tegen 5 «ent en Advertentiën tegen 6 cent per regel. Groote Letters en Afbeeld, naar plaatsruimte. Bij directe opgaaf van driemaal plaatsing der- zelfde advertentie wordt dc prijs slechts twee maal berekend, uitgezonderd Dienataan vragen. Advertentiën, als: Geboorte-, Huwelijks-, Verjarings-, Doodberichten en de daarop betrekking hebbende Dankbetuigingen, niet meer dan acht regels beslaande, voor den geringen prijs van 25 cents. A D E R E X T I E X. Er zijn een tal van zakendie wij tegenwoordig meenen niet te kunnen missen en daar men vroeger niets van wist. Wo zullen maar niet spreken van gaslicht, van den telegraaf en zoovele andere groote zakenmaar denken aan een en anderdat weinig wordt geteld en dat al even onmisbaar schijnt. Zwavelstokken maakten plaats voor lucifers en zelfs de hardnekkigste voorstanders van het oude kunnen het zich niet begrijpen, dat men zonder lu cifers cr gekomen is; want de millioenen, die ervan verbruikt worden, bewijzen wel voor eene algemeene behoefte. Sigaren zijn pas rnim eene halve eeuw in de modemaar hebben zich zoo onmisbaar gemaakt, dat er niet genoeg kunnen gefabriceerd worden en dat de ergste stinkstokkeu met evenveel ophef wor den aangebodenals do zuiverste producten van den waren tabaksgrond. Om nu niet meer te noemenwijzen wij op de eindelooze vermenigvuldiging van adverteutien, die vroeger zoo sehaarsch waren als in onzen tijd een neutraal onderwijzer. Als ge eens een oude courant in handen krijgt, dan kunt ge daarin van alles le zen maar de adverteutien bepaalden zich tot die van geborenengehuwden en gestorvenen en verder van de eerwaardige notarissen die vriendelijk genoeg wa ren iemands boedel te verkoopen en dat aankon digden, zeker niet, opdat men, zooals de Goesche omroeper wilgoedkoop koopen zou. Verder adver teerde men niet veel. Da oudjes ontzagen de kosten j het publiek kwam .toch om het noodige; de concur rentie was niet zoo groot; er waren niet zoovele couranten, die met adverteutien in hot leven moesten gehouden worden, als een kraamkind met de flescli en men was nog niet zoo met de zuchtom alles uittebazuinen aangedaan; de dagen der openbaarheid waren nog in den dop. Thans zijn tijden en omstandigheden en de menschen ook gausch veranderd. Een groot deel van het cou- rantenlczend publiek kijkt eerst naar keukenmeiden die gevraagd worden of dienst aanbiedenen soms ook daarna naar de groote wereldgebeurtenissen waarvan vaak het lot van volken en lamlen afhangt. De courant, die de meeste adverteutien heeft is de mooiste en, terwijl de uitgevers daarover iu hun vuistje lachen, beweert het publiek, dat men juist die cou rant lezen moet, die de gewichtigste berichten „bij gebrek aan plaatsruimte" moet bewaren, tot ze oud bakken zijn, omdat er zoovele advertentie» inkwamen. We behoeven dus niet te vragen, wat men het voor naamste acht en waarom een andere men aan die diepgevoelde behoefte toegeeft! Onze lieve, lozers moeten heuseh niet donken dat wij dit, in afkeurendon zin schrijven. Integendeel! Wij vinden in dat kenmerk van onzen tijd veel goeds. En dat niet alleen voor d?n courantier, die natuur lijk het algemeen belang eerst en meest op het oog heeft, maar ook voor het publiek, dat bij die ad- verteerwoede niet anders clan voordeel heeft. Men zegt, dat wijlen dhr, Holloway, zoo enorm veel geld verdiende, omdat hij zooveel geld voor ad- vertentien over had. Men vergeet daarbij in rekening te brengenhoevele lijders hij daardoor geholpen heefthetzij aan genezing of aan rust van alle kwa len. Zeker is, dat zijn voorbeeld breede navolging gevonden heeft en dat ieder zoo opgewekt is tot breed en veel adverteeren, dat we, indien het moge lijk ware, bijna zouden verlangen naar eene adver tentie van dingen, die niet te krijgen zijn. Wij meeuen het oprechtals wij de menschen prijzendie geene kosten ontzien voor hun voordeel als wij het publiek gelukkig noemendat naar niets meer behoeft te vragenomdat alles aangeboden wordt, maar we zouden die ontelbare advertenties nog nuttiger willen maken. In onzen tijd wordt zoo dikwijls getwistwelk schoolboek neutraal of niet neutraal is. Om buiten deze quaestie te blijven, zon men de kinderen best kunnen oefenen door bet lezen van adverteutiendie zeker wel in bet minst niet neutraal zijn maar waar aan de partijdigheid zeker geen kwaad zal doen. Wat de kinderen uit en door die advertenties niet al zouden kunnen leeren! Vooreerst zouden ze een denkbeeld krijgen van al les wat in de wereld is, want, wat is er, dat niet in advertenties bebaudeld of althans genoemd wordt. En boe zou hunne weetgierigheid geprikkeld wor den als ze van vele vreemde zaken lazendie men vroeger slechts in een verborgen boekje zou genoemd hebben en die nu met groote letters voor allen te lezen staan. Men denke aan huwelijksbureausj gehei me ziektenwandgedierteenz. Welk eene kostelijke oefening in taal en stijl zou onze jeugd daarin al verder vinden. Woorden, nog nooit in een woordenboek geschreven, zijn zoo maar voor het grijpen. Men denke aan voorradig, tijdaffaire enz. Vreemde talen kan men er door leeren zonder eenig ouderwijswant de vreemde woorden komen zoo menigvuldig voor, dat men onwillekeurig fransch, engelsch, en wat niet al meer gaat spreken. Kortheid van uitdrukking kan nergens beter aan geleerd worden, wat daarenboven bet voordeel beeft, dat bet denkvermogen gescherpt wordt, als men bijv. bij eene doodaankoudiging moet uitmaken, boe iemand te gelijk de man, de vader en bebnwdvader van zij ne adverteerende vrouw kon zijn. Al verder leert men daar, boe er volstrekt geene eenparigheid van spel ling noodig is, om zich te doen verstaan. Men kan spreken van luzifersperreplus, zoo goed als van lucifers en parapluies en men wordt door iedereen begrepen. Eu zoo zouden we nog veel meer kunnen zeggen van het leerzame der couranten-advertenties, die, ten slotte gezegdzoo dikwijls herhaald wordendat bet geheugen als van zelf geoefend wordt, 't Is dus niet alleen voor d'e adverteerendeudat zij voordeel aanbrengen, want zij maken de lezers tot wande lende adresboeken, waarin men voor vele zaken te recht komen kan. Of er nu echter boven het stoffelijk voordeeldat er zeker ia schuilt, nog iets iu zit, dat de couranten lezers wijzer en beter kan makendaarvan hopen wij nog eens door eene of andere advertentie over tuigd te wordon.

Krantenbank Zeeland

Volksblad | 1884 | | pagina 1