No. 25.
24 Juni 1882,
5tt Jaargang.
ff
ff
n
H
n
n
n
ff
ff
ff
ff
FEUILLETON.
Dit blad verschijnt iederen Zaterdag.
De prijs per halfjaar f 0.25franco per post f 0,50,
waarover per halQaarlijksche kwitantie
wordt beschikt.
ADVERTENTIES
voor Vrijdagmorgen 10 uur te bezorgen bij den
uitgever J, A. ROSS, Goes.
Dienstaanbiedingen en
Dien staan vragen worden geplaatst tegen 5 cent
en Advertentiën tegen 6 cent per regel.
GrooteLettere en Afbeeld, naar plaatsruimte.
Advertentiënals: Geboorte-, Huwelijks-, Verjarings-, Doodberichten en de daarop betrekking hebbende
Dankbetuigingen, niet meer dan acht regels beslaande, voor den geringen prijs van 25 cents.
Staatsspoor Vlissingen Breda.
Van Breda naar Vlissingen. (1 Juni IS82.)
Zomerdienst.
Van Vlissingen naar Breda.
Breda
V.
6,30
10, G
11,12
2,12
6,32
7,30
viis™6' [2jV'
7,20
Prinsenhage
6,3(1
II
7.36
5,50
6,50
9.30
1,40
5,10
7,20
10,—
Liesbosch
6,42
n
7,42
Middelburg
5,59
7,—
7,29
9,40
1,52
5,25
7,32
10,10
Et ten-Leur
6,49
10,21
2,30
ii
7,49
Arnemniden
6, 6
a
9,47
1,59
533
7,39
Hoeren
6,56
7,56
's-Heer Arendsk.
6,20
10,—
2,12
5,49
7.54
Seppe
A.
7, 6
8, 6
Goes
6,28
7,23
10, 9
2,21
6,—
8, 3
Roosendaal
7,15
10,37
11,39
2^0
G,5S
8,44
8,15 I
Biezelinge
6,39
a
10,17
2,29
6,13
8,16
V.
7,28
10,51
11,53
3,—
7,20
8,52
V'lake
6,46
7,35
10,24
2,36
6,21
8,23
Wouw
7,40
11, 1
12, 3
3,12
n
9, 2
Krainingen
6,51
u
10,29
2,43
6,27
8,23
Bergen op Zoom
7,49
11,13
12,14
3,30
7,38
it
9,12
Krabbendijke
7, 1
10,39
2.52
6,38
8,38
Wocnsdrccht
7,58
12,23
3,41
9,21
Rilland-Bath
7, 8
10,45
2,5S
6,45
8,44
Rilland-Bath
8,11
12,36
3,56
9,34
NVoensdreeht
7,22
a
10,58
3,11
7,
9, 4
Krabbendijke
8,17
11,36
12,42
4, 3
9,40
Bergen op Zoom
7,32
8, 9
11, 9
3,22
7,14
9,15
Kruiningcn
S.27
11,45
12,52
4,19
n
9,50
Wonw
7,41
11,21
3,34
7.28
9,26
Vlake
8,33
11,50
12,57
4,25
n
n
9,55
A
Roosendaal y'
7,54
8,23
8,40
11,30
3,43
7,38
9,36
Biezelinge
8,43
1, 8
4.37
ii
10, 2
9, 5
8,47
11.43
3,51
4,45
8,39
9,43
Goes
8,52
12, 3
1,17
4,48
8,20
10,10
Seppe
9,15
w
i,
S,49
's-Heer Arendsk.
9,—
12,11
1,25
4,58
10,18
Hoeven
9 21
n
8,55
Arnemuiden
9,13
1,40
5,14
a
10,31
Etten-Lcur
9,32
a
12, 4
4,11
a
9 5
10, 3
Middelburg
9,21
12,28
1,50
5,25
8,50
10,20
10,38
Liesbosch
9,39
a
i>
9.12
9,30
12,37
2,—
10,30
10,48
Prinscnh-ige
9,45
a
9,18
5,35
9,—
10,—
Breda A.
9,50
9,12
12,16
4,23
5,1019,23
10 15
DE LANGSTE DAG.
Het oude liedje werd en wordt weder gezongen.
Eerst was het: wat lengen de dagenen nu is het
we gaan weder inkorteuwe hebben den langsten dag
al gehadnu merken we het nog zoo nietmaar wel
dra worden de avonden al weer langer.
Jaar op jaar hetzelfde verschijnseldezelfde juich
toon en dezelfde klacht.
En de dagen en maanden en jaren gaan met rns-
loozeu vaart voorbij, bekreunen zich om ons prettig
of naar vinden niet; ja 'tis of de afstand tnssclien
den langsten en kortsten dag telkens kleiner wordt.
Geen wonder. Zoolang wij uit het duister naar het
lieht ons uitstrekken maakt een natuurlijk verlangen
om het toppunt te hereiken dat do tijd ons lang valt.
Is die eenmaal bereikt, en is de andere grens ons het
ergste van alle schrikbeeldendan komen we veel te
snel naar onzen zin daar nader bij.
Wat we toch dwaas zijn. Altijd haken naar het
geen nog niet is, naar den langsten dag, om het
volle licht te genieten cn even zeer naar den korsten
om het kwaad maar weder achter den rug te hebben,
en daarnevens een voortdurend jammeren, dat het
leven zoo snel daarhenen vliegtterwijl uien onver
poosd jaagt naar het einde.
Voor velen zijn die mijlpalen op den levensweg
EEN OUD BIJGELOOF TOEGELICHT EN OPGERUIMD.
Onder het opschrift „Dertien aan tafel" deelt de
Bar mededat do oorsprong van dit bijgeloof te zoe
ken is bij Judas Iscariot, die hij de instelling van
het Avondmaal de ongelnksdertiende was. In Wat-
tke's Deutsche Volksdberglav.be leest men echter het
volgende:
Dertien geldt bij de menschen als een hijzonder on
gelukkig getal. De grond daarvoor ligt zeker niet in
het Christendom (want Judas, wieu men er dikwijls
bijhaaltwas niet de dertiende aposteldat was Pau-
Ins), doch eenvoudig daarin, dat twaalf een zeer har
monisch getal is, dat uit verscheiden factoren bestaat;
het eerst daarop volgende ondeelbare getal geldt dus
voor zeer onharmonisch en ongelukkigdat alleen
door er een af te nemen harmonisch kan gemaakt
worden. Van dertien porsonen die bjj elkander zit
ten, moet er dus een sterven.
E. Miihlhauser schrijft in zijn „Urreligion des
Deutscheu Volkes in hessisehen Sitten" dat het geloof
alsof' er van 13 aan tafel zittende personen binnen
het jaar een sterven moet, wellicht in verband staat
met de Noordsche mythe: van de dertien goden in
Walhalla moet er een, Balduv, sterven. Voorts sterft,
volgens het bijgeloof, van de dertien hij, die onder
den spiegel of in eeu hoek, of aan een hoek zit, of
hij die het eerst de hand naar den mond brengt, of
hét laatst opstaatof het eerst schrikt als de aandacht
op het ongeluksgetal gevestigd wordt.
De angst voor de ongelukkige „Dertien aan tafel"
bestaat iu geheel westelijk Europa en thans ook in
Amerika. Te Parijs heeft men de instelling der „veer
tienden". Het beroep van „veertiende", dat is van
een goed gekleed en beschaafd mensch, die op het
eerste opontbod gereed is om plaats aan een tafel
te nemenwaar men bij ongeluk slechts dertien per
sonen sterk is, verschafte menigeen in Frankrijk's hoofd
stad vaak eeu goed bestaan. In Amerika trekt men
thans practiseh tegen het oude bijgeloof te velde,
door het oprichten van „clubs van dertien."
Op nog andere wijze en wel langs rekenlcuustigen
weg wordt het bijgeloof bestreden door zekeren Har
vey, die aan een levensverzekering-maatschappij in
Missouri is verbonden. Hij wijst er op, dat het te
gen alle berekeningen van gemiddelden levensduur
strijden zouals er van een getal van dertien perso
nen binnen het jaar één stierf. Dit zal alleen het
geval zijn als die dertien menschen 70 jaar of ouder
zijn. Maar is de gemiddelde leeftijd 40 jaar, dan
zouden er 100 gasten bijeen moeten zijn om een
sterfgeval onder hen binnen hot jaar waarschijnlijk
te maken. Cijfers liegen nietmisschien dat deze
ouwederlegbare methode van Harvey er iets toe hij-
draagt, om het bijgeloof aan dien noodlottigen der
tiende uit de wereld te helpen! (Zw. Ct.)