^rox«3BCBsacjLjsk3ai.
No. 12.
25 Maart 1882.
5e Jaargang.
H
l#
u
n
n
n
n
n
't BAAT TOCH NIET!
Dit blad verschijut iederen Zaterdag.
De prijs per halfjaar f 0.25franco per poet f 0,50,
waarover per balfjaarlijksche kwitantie
wordt beschikt.
ADVERTENTIEN
voor Vrijdagmorgen 10 uur te bezorgen bij den
uitgever J. A, ROSS, Goes.
Dienstaanbiedingen en
Dienstaanvragen worden geplaatst tegen 5 cent
en Advertentiën tegen 6 cent per regel.
GrooteLetters en Afbeeld, naar plaatsruimte.
Advertentiën, als: Geboorte-, Huwelijks-, Verjarings-, Doodbericbten en de daarop betrekking hebbende
Dankbetuigingen, niet meer dan acbt regels beslaande, voor den geringen prijs van 25 cents.
Staatsspoor Vlissingen Breda. Winterdienst.
Vau Breda uaar Vlissingen. (IS Oct. 1881.) Van Vlissingen naar Breda.
Breda V.
6,301
10, 6111,12
2,12
6,32
7,30
Prinsenhage
6,36'
7,36
Liesbosch
6,4.2
7,42
Etten-Leur
6,49
10,21
i,
2,30
7,49
Hoeven
6,56
a
7,56
Seppe
7, 6
8, 6
Roosendaal y'
7,15
10,37
11,89
2,50
6,58
8,15
7,28
10,51
11,53
3
7,20
8,44
8,52
9, 2
Wouw
7,40
11, 1
12, 3
3,12
Bergen op Zoom
7,49
11,13
12,14
3,30
7,38
9,12
Woensdrecht
7,58
12,23
3,41
9,21
Rilland-Bath
8,11
12,36
3,56
9,34
Krabbendijke
8,17
1136
12,42
4, 3
9,40
Krniningen
8,27
1145
12,52
4;19
9,50
Vlakc
8,33
11,50
12,57
4,25
9,55
Biezelinge
8,43
X, 8
4.37
n
n
10, 2
Goes
8,52
12, 3
1,17
4,48
8,20
10,10
's-Hecr Arendsk.
9,
12,11
1,25
4,58
10,18
Arnemuiden
9,13
1,40
5,14
H
10,31
Middelburg
9,21
12,28
1,50
5,25
8,50
0
10,20
10,38
9,30
12,37
2,
5 "3 5
9,"—
II
10,—
10,30
10,48
Vlisai,18- (stad!)V'
Middelburg
Arnemuiden
's-Heer Areudsk.
Goe3
Biezelinge
Vlake
Kruiningen
Krabbend ij ke
Rrlland-Bath
Woensdrecht
Bergen op Zoom
Woaw
Roosendaal T
Hoeven
Etten-Leur
Liesbosch
Prinsenhoge
Breda
7,20
5,50
6,50
9,30
1,40
5,10
7,20
5,59
7>—
7,29
9,40
1,52
5.25
7,32
6, 6
9,47
1,59
5,33
7,39
6,20
10,—
2,12
5.49
7,54
6,28
7,23
10, 9
2,21
6,
8, 8
6,39
10,17
2,29
6,13
3,16
6.46
7,35
10,24
2,36
6,21
8,23
6,51
10,29
2,43
6,27
8,28
7, 1
10,39
2.5 2
6,38
8,38
7, 8
10,45
2,58
6,45
8,44
7,22
10,58
3,11
7,—
9, 4
7.32
8, 9
11, 9
3,22
7,14
9,16
7,44
11,21
3,34
7,28
9,26
7,54
8,23
8,40
11,30
3,43
7,38
9,36
9, 5
8,47
11.43
3,51
4,45
8,39
9,43
9.15
H
8,49
9,21
8,55
9,32
i>
12, 4
4,11
11
9 5
10, 3
9,39
9,12
9,45
11
H
9,18
11
.9,50
9,12
12,16
4,23
5,10
9,23
10.15
10,—
10,10
Eene getnaklijke manier om zich aftemaken van
dingen, die men niet gaarne doet; een oordeel, dat
soms met groote wijsneuzigheid wordt geveld om te
bedekken, dat men een verkeerden weg heeft inge
slagen.
Maar, als de huisvrouw het net en schoonhouden
nalaat, omdat de kinderen de boel toch weer over
hoop gooien en vuil makenals de uian het onkruid
maarzin zijn hof groeien laat, omdat het toch telkens
weer opkwam als hij het uittrokwat komt daar van
't Baat toch niet! Zoo spreken zij, die moedeloos
wordeu, als ze lang vergeefsche pogingen dedeu en
misschien hebben ze gelijk. Maar ook zij spreken
dikwijls zoodie voor eene moeilijke taak staan en
geen lust of geen moed hebbendaarmede aantevangen.
In de meeste gevallen wordt eenvoudig nagelaten, wat
geene zichtbare vrucht geeft, ener niet aan gedacht, dat
men soms lang moet volhouden, om zijn doel te be
reiken.
Ook is het waardat als hetgeen niet haatook
niet schaadt, het wel eens raadzaam is voorttegaan.
Men kan nooit weten of het sehijuhaarjnuttelooze niet
later blijken zal nuttig te zjjn geweest.
Dit is zeker, als meu den dwalenden aan zijn lot
overlaatomdat hij niet hooreu wilhij nog verder
afdwaalt eu misschien eindelijk in de sloot looptals
men eene kwaal, die ongeneeslijk schijnt niet tegeugaat,
het kwaad toeueemt, eu meer smart eu spoediger
afloop verwacht kan wordeu.
En nu moge men zeggen, dat men geene krach
ten of gavengeen tijd en zorg verspillen magik
stel daartegen overdat men al heel secuur wezen
moetdat hetgeon men doetniet baat en nimmer
baten zal, eer men vrijheid heeft, om dc handen in
den zak te steken en te zeggenzie zoowij scheiden uit.
Laat ik eens op een voorbeeld wijzen.
Stel, dat op eene school het sparen ingevoerd
wordt eu uien de kinderen opwekt eu gelegenheid
geeft, de heele en halve centen, die zij auders ver
snoepen zoudenof minder nuttig gebruikente la
ten bewaren eu tot een sommetje aangroeien, dan
spreekt het van zelf, dat niet alle kinderen dadelijk
daartoe overgaan eu dat zij die het doen, niet aan
stonds al wat zij hesparen kunnen, atgeven. Het
kan ook wel zijn, dat ze de eene halve cent aan den
meester geven en de ander", gebruiken voor een of an
der. Dau bereikt zeker het spaarmiddel niet terstond
zijn doeliu dien zindat alle snoeperij nagelaten
wordtmaar zal men daarom dan on middellijk overgaan
tot opheffing van de spaarbank?
De kinderendie er vroeger nooit aan dachtendat
tieirjeentendie bewaard wordeneen heel dubbeltje
uitmakenmoeten dikwijls ook eerst door aanschou
wing eu ondervinding het belang en het voordeel
van het sparen leeren hegrijpen. Eeist als ze daar
van overtuigd geworden zijnbegint de kracht bij
hen te ontwikkelendie zij noodig hebbenom van
snoeplust tot spaarlust te komeu.
Er is geduld noodig, om de zaak aan den gang te
brengen. Eveumiu als de kiudereu een halfjaar, na
dat ze op school gekomen zijnreeds zooveel weten
dat ze die weder verlaten kunnen en meu hun den tijd
geeftom dat alles te leeren wat zij leeren moeten
evenzoo, en misschien met nog veel meer grond, moet
men ook den tijd gevendat een verkeerde lust uit
sterft en hetere gedachten daarvoor in de plaats treden.
Het gaat niet aan zoo maar in eens weg te zeg
gen: „het baat toch niet." Als er kinderen zijn op
de school, die blijven snoepen en de centen verkwis
ten, wie verzekert, dat de snoeplust bij die kin
deren onuitroeibaar is. 't Is wellicht eene kwaal
die even zooveel door den tijd als door de middelen
moet bestreden wordenen baat het voor den eenen
niet, dan kan het toch voor anderen goed zijn, en
dit is zekerals de schoolspaarbank opgeheven wordt
omdat die toch niet baat, zooals men zegtdan gaan
de centen onherroepelijk naar den snoepwinkel en
dau wakkert men den verkeerden lust aan.
Ik las onlangs van eene schoolspaarbankdie men
opgeheven had, omdat men meende, die baatte tcch
niet.
Ieder heeft zijne wgze van zien, en ik wil daar
om over dat feit geen oordeel vellenmaar 't zon
kunnen zijndat er meer zulke wauhopeuden waren,
en die wilde ik gaarne zeggeu: stelt niet te ras vast,
dat uw pogen niet haat; maar hebt een weinig ge
duld, verblijdt u in een aanvankelijk geringe winst
en vooral, doe uw best om te maken, dat het wel
baat, want het hangt zoo dikwijls van den leermees-