^rox«3BCBsacjLjsk3ai. No. 12. 25 Maart 1882. 5e Jaargang. H l# u n n n n n 't BAAT TOCH NIET! Dit blad verschijut iederen Zaterdag. De prijs per halfjaar f 0.25franco per poet f 0,50, waarover per balfjaarlijksche kwitantie wordt beschikt. ADVERTENTIEN voor Vrijdagmorgen 10 uur te bezorgen bij den uitgever J. A, ROSS, Goes. Dienstaanbiedingen en Dienstaanvragen worden geplaatst tegen 5 cent en Advertentiën tegen 6 cent per regel. GrooteLetters en Afbeeld, naar plaatsruimte. Advertentiën, als: Geboorte-, Huwelijks-, Verjarings-, Doodbericbten en de daarop betrekking hebbende Dankbetuigingen, niet meer dan acbt regels beslaande, voor den geringen prijs van 25 cents. Staatsspoor Vlissingen Breda. Winterdienst. Vau Breda uaar Vlissingen. (IS Oct. 1881.) Van Vlissingen naar Breda. Breda V. 6,301 10, 6111,12 2,12 6,32 7,30 Prinsenhage 6,36' 7,36 Liesbosch 6,4.2 7,42 Etten-Leur 6,49 10,21 i, 2,30 7,49 Hoeven 6,56 a 7,56 Seppe 7, 6 8, 6 Roosendaal y' 7,15 10,37 11,89 2,50 6,58 8,15 7,28 10,51 11,53 3 7,20 8,44 8,52 9, 2 Wouw 7,40 11, 1 12, 3 3,12 Bergen op Zoom 7,49 11,13 12,14 3,30 7,38 9,12 Woensdrecht 7,58 12,23 3,41 9,21 Rilland-Bath 8,11 12,36 3,56 9,34 Krabbendijke 8,17 1136 12,42 4, 3 9,40 Krniningen 8,27 1145 12,52 4;19 9,50 Vlakc 8,33 11,50 12,57 4,25 9,55 Biezelinge 8,43 X, 8 4.37 n n 10, 2 Goes 8,52 12, 3 1,17 4,48 8,20 10,10 's-Hecr Arendsk. 9, 12,11 1,25 4,58 10,18 Arnemuiden 9,13 1,40 5,14 H 10,31 Middelburg 9,21 12,28 1,50 5,25 8,50 0 10,20 10,38 9,30 12,37 2, 5 "3 5 9,"— II 10,— 10,30 10,48 Vlisai,18- (stad!)V' Middelburg Arnemuiden 's-Heer Areudsk. Goe3 Biezelinge Vlake Kruiningen Krabbend ij ke Rrlland-Bath Woensdrecht Bergen op Zoom Woaw Roosendaal T Hoeven Etten-Leur Liesbosch Prinsenhoge Breda 7,20 5,50 6,50 9,30 1,40 5,10 7,20 5,59 7>— 7,29 9,40 1,52 5.25 7,32 6, 6 9,47 1,59 5,33 7,39 6,20 10,— 2,12 5.49 7,54 6,28 7,23 10, 9 2,21 6, 8, 8 6,39 10,17 2,29 6,13 3,16 6.46 7,35 10,24 2,36 6,21 8,23 6,51 10,29 2,43 6,27 8,28 7, 1 10,39 2.5 2 6,38 8,38 7, 8 10,45 2,58 6,45 8,44 7,22 10,58 3,11 7,— 9, 4 7.32 8, 9 11, 9 3,22 7,14 9,16 7,44 11,21 3,34 7,28 9,26 7,54 8,23 8,40 11,30 3,43 7,38 9,36 9, 5 8,47 11.43 3,51 4,45 8,39 9,43 9.15 H 8,49 9,21 8,55 9,32 i> 12, 4 4,11 11 9 5 10, 3 9,39 9,12 9,45 11 H 9,18 11 .9,50 9,12 12,16 4,23 5,10 9,23 10.15 10,— 10,10 Eene getnaklijke manier om zich aftemaken van dingen, die men niet gaarne doet; een oordeel, dat soms met groote wijsneuzigheid wordt geveld om te bedekken, dat men een verkeerden weg heeft inge slagen. Maar, als de huisvrouw het net en schoonhouden nalaat, omdat de kinderen de boel toch weer over hoop gooien en vuil makenals de uian het onkruid maarzin zijn hof groeien laat, omdat het toch telkens weer opkwam als hij het uittrokwat komt daar van 't Baat toch niet! Zoo spreken zij, die moedeloos wordeu, als ze lang vergeefsche pogingen dedeu en misschien hebben ze gelijk. Maar ook zij spreken dikwijls zoodie voor eene moeilijke taak staan en geen lust of geen moed hebbendaarmede aantevangen. In de meeste gevallen wordt eenvoudig nagelaten, wat geene zichtbare vrucht geeft, ener niet aan gedacht, dat men soms lang moet volhouden, om zijn doel te be reiken. Ook is het waardat als hetgeen niet haatook niet schaadt, het wel eens raadzaam is voorttegaan. Men kan nooit weten of het sehijuhaarjnuttelooze niet later blijken zal nuttig te zjjn geweest. Dit is zeker, als meu den dwalenden aan zijn lot overlaatomdat hij niet hooreu wilhij nog verder afdwaalt eu misschien eindelijk in de sloot looptals men eene kwaal, die ongeneeslijk schijnt niet tegeugaat, het kwaad toeueemt, eu meer smart eu spoediger afloop verwacht kan wordeu. En nu moge men zeggen, dat men geene krach ten of gavengeen tijd en zorg verspillen magik stel daartegen overdat men al heel secuur wezen moetdat hetgeon men doetniet baat en nimmer baten zal, eer men vrijheid heeft, om dc handen in den zak te steken en te zeggenzie zoowij scheiden uit. Laat ik eens op een voorbeeld wijzen. Stel, dat op eene school het sparen ingevoerd wordt eu uien de kinderen opwekt eu gelegenheid geeft, de heele en halve centen, die zij auders ver snoepen zoudenof minder nuttig gebruikente la ten bewaren eu tot een sommetje aangroeien, dan spreekt het van zelf, dat niet alle kinderen dadelijk daartoe overgaan eu dat zij die het doen, niet aan stonds al wat zij hesparen kunnen, atgeven. Het kan ook wel zijn, dat ze de eene halve cent aan den meester geven en de ander", gebruiken voor een of an der. Dau bereikt zeker het spaarmiddel niet terstond zijn doeliu dien zindat alle snoeperij nagelaten wordtmaar zal men daarom dan on middellijk overgaan tot opheffing van de spaarbank? De kinderendie er vroeger nooit aan dachtendat tieirjeentendie bewaard wordeneen heel dubbeltje uitmakenmoeten dikwijls ook eerst door aanschou wing eu ondervinding het belang en het voordeel van het sparen leeren hegrijpen. Eeist als ze daar van overtuigd geworden zijnbegint de kracht bij hen te ontwikkelendie zij noodig hebbenom van snoeplust tot spaarlust te komeu. Er is geduld noodig, om de zaak aan den gang te brengen. Eveumiu als de kiudereu een halfjaar, na dat ze op school gekomen zijnreeds zooveel weten dat ze die weder verlaten kunnen en meu hun den tijd geeftom dat alles te leeren wat zij leeren moeten evenzoo, en misschien met nog veel meer grond, moet men ook den tijd gevendat een verkeerde lust uit sterft en hetere gedachten daarvoor in de plaats treden. Het gaat niet aan zoo maar in eens weg te zeg gen: „het baat toch niet." Als er kinderen zijn op de school, die blijven snoepen en de centen verkwis ten, wie verzekert, dat de snoeplust bij die kin deren onuitroeibaar is. 't Is wellicht eene kwaal die even zooveel door den tijd als door de middelen moet bestreden wordenen baat het voor den eenen niet, dan kan het toch voor anderen goed zijn, en dit is zekerals de schoolspaarbank opgeheven wordt omdat die toch niet baat, zooals men zegtdan gaan de centen onherroepelijk naar den snoepwinkel en dau wakkert men den verkeerden lust aan. Ik las onlangs van eene schoolspaarbankdie men opgeheven had, omdat men meende, die baatte tcch niet. Ieder heeft zijne wgze van zien, en ik wil daar om over dat feit geen oordeel vellenmaar 't zon kunnen zijndat er meer zulke wauhopeuden waren, en die wilde ik gaarne zeggeu: stelt niet te ras vast, dat uw pogen niet haat; maar hebt een weinig ge duld, verblijdt u in een aanvankelijk geringe winst en vooral, doe uw best om te maken, dat het wel baat, want het hangt zoo dikwijls van den leermees-

Krantenbank Zeeland

Volksblad | 1882 | | pagina 1