No. 52. 24 December 1881. 4e Jaargan
v
1 a
Dit blad verschijnt iederen Zaterdag.
De prijs per halfjaar f 0.25 franco per post f 0,50,
waarover per halfjaarlijksche kwitantie
wordt beschikt.
ADVERTENTIEN
voor Vrijdagmorgen 10 uur te bezorgen bij den
uitgever J. A. BOSS, Goes.
Dienstaanbiedingen en
Dienstaanvragen worden geplaatst tegen 5 cent
en Advertentiën tegen 6 cent per regel.
Groote Letters en Afbeeld, naar plaatsruimte.
AdvertentiënalsGeboorte-, Huwelijks-, Verjarings-, Doodberichten en de daarop betrekking hebbende
Dankbetuigingen, niet meer dan acht regels beslaande, voor den geringen prijs van 25 cents.
Staatsspoor Vlissing-en Breda. Winterdienst.
Van Breda naar Vlissingen. (15 Oct. 1881.) Van Vlissingen naar Breda.
Breda V.
6,30
10, 6
11,12
2,12
6,32
7,30 1
Vliaring.
7,20
Frinsenhage
6,36
V
7,36 1
5,50
6,50
9,30
1,40
5,10
7,20
Liesbosch
6,42
a
7,42
"Middelburg
5,59
7
7,29
9,40
1,52
5.25
7,32
Etten-Leur
6,49
10,21
2,30
7,49
Arnemuïden
6, 6
9,47
1,59
5,33
7,89
Hoeven
6,56
7,56
's-Heer Arendsk.
6,20
10,—
2,12
5.49
7,54
Seppe
7, 6
8, 6
Goes
6,28
7,23
a
10, 9
2.21
6
8, 3
A
Roosendaal y"
7,15
10,37
11,39
2,50
6,58
8,44
8,15
Biezelinge
6,39
10,17
2,29
6,13
8,16
7,28
10.51
11,53
3,
7,20
8,52
Vlake
6.46
7,35
ii
10,24
2,36
6,21
8,23
Wouw
7,40
11, 1
12, 3
3,12
a
9, 2
Krniningen
6,51
10,29
2,43
6,27
8,28
Bergen op Zoom
7,49
11,13
12,14
3,30
7,38
ii
9,12
Krabbendijke
7, 1
10,39
2,52
6,38
8,38
Woensdrecht
7,58
12,23
3,41
a
a
9,21
Rilland-Bath
7, 8
10,45
2,58
6,45
8,44
Rilland-Bath
8,11
12,36
3,56
a
9,34
Woensdrecht
7,22
10,58
3,11
7,—
9, 4
Krabbendijke
8,17
1136
12,42
4, 3
a
9,40
Bergen op Zoom
7,32
8, 9
n
11, 9
3,22
7,14
9,15
Krniningen
8,27
1145
12,52
419
a
9,50
Wouw
7,44
11,21
3,34
7,28
9,26
Vlake
8,33
11,50
12,57
4,25
a
9,55
A
Roosendaal y'
7,54
8,23
8,40
11,30
3,43
7,38
9,36
Biezelinge
8,43
a
1, 8
4.37
a
10, 2
9, 5
8,47
11.43
3,51
4,45
8,39
9,48
Goes
8,52
12, 3
1,17
4.48
8,20
a
10,10
Seppe
915
a
a
8,49
's-Heer Arendsk.
9,—
12,11
1,25
4,58
a
10,18
Hoeven
9,21
a
8,55
Amemuiden
9,13
1,40
5,14
a
10,31
Etten-Leur
9,32
12, 4
4,11
9 5
10, 3
Middelburg
9,21
12,28
1,50
5,25
8,50
n
10,20
10,38
Liesbosch
9,39
ii
ii
9,12
n
(stad)A
9,30
12,37
2,—
li
10,30
10,48
Prin8enhiige
9,45
9,18
VU8sm«-(haven.)
a
5,35
9,—
10
a
Breda A.
9,50
9,12|
12,16
4,23
5,10
9,23
10.15
HET KERSTFEEST.
O
Morgen kerstfeest!
In alle beschaafde landen wordt dat feest gevierd.
Overal rust de arbeid en worden een of meer dagen
aan feestvieren gewijd.
Voor velen echter zijn de feestdagen geene kerst
dagen dan voor zoover zij juist op kerstmis feest
vieren.
En waarin bestaat dat?
Bij den een slechts in onthouding van arbeid; bij
den ander in vroolijk samenzijn; bij zeer velen in
woest en onzinnig getier.
Voor de laatsten zijn het geene rustdagen, want zjj
vermoeien zich meer en vergen meer van hun lichaam,
dan wanneer zij in hunne dagelijksche bezighe
den zijn. En feestdagen zijn het voor hen nog veel
minder, want zij doen niet anders dan wat hun la
ter schade en spijt berokkent.
't Is te betreurendat sckoone dagen zoo worden
misbruikt, waar zij werkelijk winst en genot konden
aanbrengenmaar evenzeer dat zij voor anderenal
schuwen zij ook elk misbruikzoo weinig beteekenis
hebben.
Het is hier de plaats niet daarover uitteweiden
wat het kerstfeest is en wat het zijn moetnaar de
opvatting van den christenmaar het feit, dat daar
toe aanleiding gafherinnert aanallen zonder on
derscheid het verrijzen van een nieuw en heerlijk
lichtdat zich weldadig heeft verspreid en steeds in
ruimer aanvang leven wekt, zoodat er wel eene al-
gemeene reden van feestvieren is.
Indien de groote beginselen, sedert achttien eeuwen
door de wereld verspreidin hunne zuivere opvat
ting eu Waarachtige bedoeling, het maatschappelijk
leven meer doordrongen, wij twijfelen cr niet aan,
of menige klacht, die nu nog luide wordt aangehe
ven zou voor altijd verstommen.
Vrijheid! Ziedaar de leus, die steeds meer op den
voorgrond treedt; het heilig goed waarvoor menige
worsteling wordt volgehoudenmenige bloedige kamp
gestreden wordt.
Wat is zij en waar wordt zjj gevonden? Is het
de wegneming van alle handenhet leven zonder wet
of ordehet inwilligen van alle lusten en neigingen
bedrieglijk waas waarmede zich de slavernij van drif
ten en hartstochten om geett?
Of is zij het leven in gewillige onderdanigheid
aan wijze wettenhet niten en volgen van eene ge
gronde overtuiging, met eerbiediging van die van
anderenhet heerschen over onstuimige driften en
het bedwingen van wat in ons het geluk van ons
zeiven en anderen bedreigt?
Dau herinnert het feest, hoe die vrijheid in het
licht is getreden, en hooger klimt de feesttoon naar
mate het begrip daarvan dieper wortelen schiet en
rijker vruchten draagt.
Eeuwen geleden was het een algemeen denkbeeld
dat de een over den ander heerschen mochtdat het
de bestemming des eenen was heer, en die des ande
ren slaaf te zijn. De tijd heeft dat eenigszins ver
zacht, maar nog altijd blijven ze van hunne zooge
naamde hoogteminachtend op anderen nederzien en
scheidt men de menschen van elkander, door allerlei
onderscheidingen in toevallige omstandigheden gegrond.
Hoe geheel auders is de aanwijzing voor eenwen
gegeven, maar nog altijd niet begrepen. Zij noemt
den uitnemenden alleen aanzienlijkzjj acht niemand
gering en spreekt van geen onderscheid dan dat door
het verschillend streven der menschen wordt te voor
schijn geroepen. Volgens haar moesten de scheids
muren wegvallendie nog steeds door hoogmoed en
domheid worden opgetrokkenen de maatschappij
die zij bedoeltis niet eene gedwongen samenbinding
van hooger en lager, maar het huisgezin, waarin
allen in gelijke betrekking staan tot het hoofd, en