10 December 1881.
4e Jaargang.
u
n
N
n
v
n
n
n
Onuitwisclibare Portretten.
Dit blad verschijnt iederen Zaterdag.
De prijs per halfjaar f 0.25 franco per post f 0,50,
waarover per halfjaarlijksche kwitantie
wordt beschikt.
ADVERTENTIEN
ydot Vrijdagmorgen 10 unr te bezorgen bij den
uitgever J. A. ROSS, Goes.
Dienstaanbiedingen en
Dienstaanvragen worden geplaatst tegen 5 cent
en Advertentiën tegen 6 cent per regel.
GrooteLetters en Afbeeld, naar plaatsruimte.
AdvertentiënalsGeboorte-, Huwelijks-, Verjarings-, Doodberichten en de daarop betrekking hebbende
Dankbetuigingen, niet meer dan acht regels beslaande, voor den geringen prijs van 25 cents.
Staatsspoor Vlissingen
Yan Breda naar Vlissingen.
Breda. Winterdienst.
(15 Oct. 1881.) Van Vlissingen naar
Breda
V.
6,30
10, 6
11,12
2,12
6,32
7,30 I
Vlissiug.
7,20
Prinsenhage
6,36
7,36
5,50
6,50
9,30
1,40
5,10
7,20
10,—
Liesbosch
6,42
7,42
Middelburg
5,59
7,
7 "29
9,40
1,52
5,25
7,32
10,10
Etten-Lcur
6,49
10,21
2,30
7,49
Arnemniden
6, 6
9,47
1,59
5,33
7,89
Hoeven
6,56
n
7,56
'b-Heer Arendsk.
6,20
10,—
2,12
5.49
7,54
Seppe
7, 6
8, 6
Gqes
6,28
7,23
10, 9
2,21
6,—
8, 3
Roosendaal
A.
7,15
10,37
11,39
2,50
6,58
8,44
8,15
Biezelinge
6,39
10,17
2,29
6,13
8,16
V.
7,28
10,51
11,53
3,—
7,20
8,52
Vlake
6,46
7,35
10,24
2,36
6,21
S,23
Wouw
7,40
11, 1
12, 3
3,12
9, 2
Krniningen
Krabbendijke
6,51
a
10,29
2,43
6,27
8.28
Bergen op Zoom
7,49
11,13
12,14
3,30
7,38
n
9,12
7, 1
n
10,39
2.52
6,38
8,38
Woensdrecht
7,58
12,23
3,41
a
9,21
Rilland-Bath
7, 8
10,45
2,58
6,45
8,44
Rilland-Bath
8,11
12,36
3,56
n
9,34
Woensdrecht
7,22
10,58
3,11
3,22
7
9, 4
Krabbendijke
8,17
11 36
12,42
4, 3
li
9,40
Bergen op Zoom
7.32
8, 9
11, 9
7,14
9,15
Krniningen
8,27
11 45
12,52
4,19
ii
9,50
Wonw
7,44
11,21
3,34
7,28
9,26
Vlake
Biezclinge
8,53
8,43
11,50
n
12,57
1, 8
1,17
4,25
4.37
ii
ii
9,55
10, 2
Roosendaal y'
7,54
9, 5
8,23
8,47
8,40
11,30
11.43
3,43
3,51
4,45
7.38
8.39
9,36
9,43
Goes
8,52
12, 3
4,48
8,20
II
10,10
Seppe
9,15
11
11
8,49
's-Hcer Arendsk.
9,
12,11
1,25
4,58
ii
10,18
Hoeven
9,21
11
8,55
'li
Arnemniden
9,13
1,40
5,14
10,31
Etten-Leur
9.32
a
12, 4
4,11
9 5
10, 3
Middelburg
9,21
12,28
1,50
5,25
8,50
10,20
10,38
Liesbosch
9,39
11
9,12
9,30
12,37
2,—
10,30
10,48
Prinsenhage
9,45
9,18
5,35
9,—
10,—
Breda A.
9,50
9,12
11
12,16
4,23
5,10
9,23
10,15
Ik las dezer dagen in een onzer dagbladendat een
rijk Amerikaan zijn portret liet schilderen, voor de
kleine som van f 40000 zegge veertig duizend gulden.
Het is zeker iemanddie zich zeiven opoffertom
een ander pleizier te doen en door eene dwaze geld
verspilling een schilder het geld in den zak jaagt;
want al was de man nog zoo mooi of zoo braaf of
zoo beroemdwij zonden ous altijd de vraag durven
veroorloven, of men zijn geld niet beter besteden kan,
dan voor het afbeelden van zijn eigen tronie; ten
minste wanneer het zooveel kosten moet.
Wij leven in den tijd der portretten. Er zijn niet
vele woningen, groot of klein, aanzienlijk of gering,
waar geen portretten aan den wand hangen en het
wordt bijna eene uitzondering als men eens een
mensch ontmoet, die zijn portret niet liet maken.
Dat is het gevolg van de ontwikkeling der kunst
die de middelen gevonden heeft, om tot lagen prijs
af beeldingen te verschaffen, en die daardoor velen ver
lokt, hunne afbeelding te laten maken, ten einde,
zoo ze zeggenfamilie en vrienden pleizier te doen
terwijl ze het zelve ook wel aardig vinden om, in
beeldtenis altijd, te worden opgehangen of in een
prentenboek te kijk gegeven.
Wij hebben niets tegen die kunst en bewonderen
veeleer bet menschelijk vernuftdat steeds naar vol
making streeft en jaar op jaar mooier kunstvoort
brengselen levert. Evenmin laken wij hetdat men
op afbeeldingen gezet is van hen, die men waar
deert of lief heeft, dat men ze als het ware voort
durend zien wil, aan wie men zich gehecht of ver
plicht acht.
Toch is het niet te ontkennen, dat er wel eens
wat jjdelheid onder loopt en dat het bezit van por
tretten dikwijls meer gewenscht wordtom den wand
te versieren of te kunnen zeggen „dien heb ik ook",
dan om hulde te brengen aan weldoenersvrienden
of verdienstelijke personen.
Evenzoo schijnt het sommigen te streeleu eigen
beeldtenis te zien, al worden ze daardoor ook over
tuigd dat ze niet onder de selioone exemplaren be-
booren. De menschelijke ijdelheid is doorgaans sterker,
naar aanleiding van hetgeen ze meenen te zijn dan
van hetgeen ze werkelijk zijn, en die eene of andere
leelijke trek in zijne beeldtenis ziettroost zich meest
al met de gedachte, dat de kunstenaar hem niet
goed getroffen heeft.
Maar die met bewondering, of althans met zekere
ingenomenheid, voor eigen beeld of voor dat van an
deren staanvergeten niet zelden eene zaak dat er
namelijk maar één greep, één streek, één schendige
hand noodig is, om het beeld te doen verdwijnen.
Men heeftzoo men beweertuitgevonden onuit
wisclibare portretten te makendie niet verbleeken
zelfs, en die alzoo in duurzaamheid met die in olie
verf kunnen wedijveren. Doch al mocht men nog
meer kunnen uitvinden tot bewaring van die beel
den het zal niet kunnen belettendat honderde
portrettengeschilderd of hoe ook gemaakt, door brand
vernielddoor vocht verteerd of door muizen opgege
ten worden.
Daarom gelooven wij aan de onuitwisebbaarheid
in den zin van voortdurend bestaan niet, en raden
ieder, die bij tijdgenoot en nakomeling in gedachte
nis blijven wilaanzich langs anderen weg van
een ouuitwischbaren indruk te verzekeren.
Daar is een goedkooper manier om niet vergeten
te wordenen zelfs na langen tijdnog in dank
baarheid en ingenomenheid aan zich te laten den
ken; die daarenboven den waarborg heeft, dat de
tand des tijds daartegen niets vermag.
Er leven in onze gedachten namen en beelden van
zeer velendie nooit zullen vergeten wordenomdat