October 1881.
4e Jaargang.
n
u
n
n
v
v
n
n
n
n
Dit blad verschijnt iederen Zaterdag.
De prijs per halfjaar f 0.25 franco per post f 0,50,
waarover per halfjaarlijksche kwitantie
wordt beschikt.
ADVERTENTIEN
voor Vrijdagmorgen 10 uur te bezorgen bij den
uitgever J. A. ROSS, Goes.
Dienstaanbiedingen en
Dienstaanvragen worden geplaatst tegen 5 cent
en Advertentiën tegen 6 cent per regel.
Groote Letters en Afbeeld, naar plaatsruimte.
Advertentiën, als: Geboorte-, Huwelijks-, Verjarings-, Doodberichten en de daarop betrekking hebbende
Dankbetuigingen, niet meer dan acht regels beslaande, voor den geringen prijs van 25 cents.
Staatsspoor Vlissingen Breda. Zomerdienst.
Van Breda naar Vlissingen. (IS Mei 1881.) Van Vlissingen naar Breda.
Breda
v.
6,30
10, 6
11,12
2,12
6,32
7,30 1
VliBsing. ^V'
7,20
Prin8euhage
6,36
7,36
5,50
6,50
9,30
1,40
5,10
7,20
10,—
Liesbosch
6,42
6,49
a
a
7,42
Middelburg
5,59
7
7,29
9,40
1,52
5,25
7,32
10,10
Etten-Leur
10,21
h
2,30
a
7,49
Arnemuiden
6, 6
9,47
1,59
5,33
7,39
Hoeven
6,56
a
7,56
's-Heer Arendsk.
6,20
10,—
2,12
5.49
7,54
Seppe
7, 6
a
8, 6
Goes
6,28
7,23
10, 9
2,21
6,
8, 3
Roosendaal
A.
V.
7,15
10,37
11,39
2,50
6,5S
8,15
Biezelinge
6,39
10,17
2,29
6,13
8,16
7,28
10,51
11,53
3,—
7,20
8,44
8,52
Vlake
6.46
7,35
10,24
2,36
6,21
8,23
Wouw
7,40
11, 1
12, 3
3,12
a
9, 2
Kruiningen
6,51
10,29
2,43
6,27
8,28
Bergen op Zoom
7,49
11,13
12,14
3,30
7,38
a
9,12
Krabbendijke
Rilland-Bath
7, 1
10,39
2,52
6,38
8,38
Woensdrecht
7,58
12,23
3,41
II
ii
9,21
7, 8
10,45
2,58
6,45
8,44
Billand-Bath
8,11
12,36
3,56
II
9,34
Woensdrecht
7,22
10,58
3,11
7,—
9, 4
Krabbeudijke
8,17
11 36
12,42
4, 3
II
9,40
Bergen op Zoom
7,32
8, 9
11, 9
3,22
7,14
9,15
Kruiningen
8,27
11 45
12,52
4.19
II
9,50
Wouw
7,44
a
11,21
3,34
7,28
9,26
Vlake
8,33
11,50
12,57
4,25
II
9,55
A
Roosendaal y'
7,54
8,23
QO
O
11,30
3,43
4,45
7.38
8.39
9,36
Biczei in ge
8,43
ti
1, 8
4.37
it
10, 2
9, 5
8,47
11.43
3,51
9,43
Goes
8,52
12, 3
1.17
4,48
8!'20
10,10
Seppe
9 15
a
8,49
's-Heer Arendsk.
9,—
12,11
1,25
4,58
II
10,18
Hoeven
9,21
8,55
Arncmuiden
9,13
1,40
5,14
10,31
Etten-Leur
9,32
12, 4
4,11
9 5
10, 3
Middelburg
9,21
12,28
1,50
5,25
8,"sO
10,20
10,38
Liesbosch
9,39
9,12
9,30
12,37
2,
a
10,30
10,48
Prinsenhnge
9,45
9,18
5,35
9,—
10.—
f
Breda A
9,50
9,12
II
12,16
4,23
5,10
9,23
10.15
WAARSCHUWING.
De bepalingen omtrent het vragen van afschrijving
volgens art. 27 2 der wet op de Personeele Belas
ting, worden door hen die verhuizen, niet geregeld
opgevolgdtengevolge waarvan verwarring ontstaat
en somtijds dubbele belasting betaald wordt van
hetzelfde huis, zooals mii, dat gedurende mijn kort
verblijf alhierreeds eeu paar malen is voorgekomen.
Zijdie verhuizen, en ook vooral de eigenaars,
die de belasting voor de huurders betalenworden
dus ernstig gewezen op het opvolgen der wettelijke
bepalingeuomzoodra er verhuisd wordtdaarvan
ten mijnen kantore aangifte te doen.
Wel wordt door het Gemeentebestuur en de Amb
tenaren der belasting zooveel mogelijk gewaakt voor
goede gang van deze zaak, maar zonder medewer
king der belastingschuldigen zelve, is dit niet altijd
mogelijk.
De Ontvanger der Directe Belastingen.
VERTROUW MIAl VMj
Velen meenen onder de heel wijzen eu voovzieh-
tigen te behooreu, wanneer zij die heerlijke les in
beoefening brengen: wees trouw of vertrouwd eu ver
trouw niemand. Men komt door een te goed of te
groot vertrouwen dikwijls bedrogen uit en wat is dus
beter, dan aan iedereen te zeggen: ik geloof, dat gij
de beste en dougdzaamste mensch der wereld zijt
maar ik heb geleerd niemand te vertrouwen en dus
vertrouw ik u ook niet.
Als gij dat gezegd hebt enliever nog getoond
hebtdan hebt gij u fiks gehoudenstrijkt met eenige
zelfvoldoening de baud over de kin en het deert u
weinig, dat hij, dien ge zoo toegesproken hebt, of
wieu ge daarvan stilzwijgend het bewijs gegeven hebt
u met een knorrigen blik aanzietals wilde hij zeg
gen dat is gemeen
Maar als nu uw geachte medeniensch in dezelfde
leer opgevoed isdezelfde leer in practijk brengt en
u doet booren of gevoelendat hij krachtens die stel
regel, ook u niet vertrouwtwelk gezicht zet gij dan
Zegt gij dan: je hebt gelijk, men moet niemand,
en gij dus ook mij niet vertrouwen of komt soms de
gedachte bij u op: wat denk je wel! Ik zon niet te
vertrouwen zijn en ik ben toch zoo solide mogelijk.
Ik kan mij best begrijpendat gij het kwalijk
neemt, bewust als gij zijt van uwe eigen vertrouw
baarheid maar wees bid ik u billijk en als gij het
onder uw goede eigenschappen rekent, dat gij nie
mand vertrouwtneemt het dan een ander niet kwa
lijk, dat hij even als gij de les van vader in beoefe
ning brengt en u geen vertrouwen schenkt.
Er zijn van die lessen of stelregelsdie men heer
lijk en ontegenzeggelijk vindt; als ze maar niet op
ons zeiven toegepast worden, en zoo is het ook hier.
Gaat de regel doordan moeten alle menschen in
wantrouwen jegens elkander leven en mij dunkt, zulk
een maatschappij kan niet van de pleizierigste zijn.
Want de een en de ander moge denken: van mjj
geldt dat nietomdat de meesten zich zeiven voor
de hesten houdenmaar wie eerlijk isbegrijpt dat
hij met dezelfde maat moet gemeten worden, waar
mede hij anderen meet.
En over het algemeen is er werkelijk meer wan
trouwen dan vertrouwen. Men zegt het wel niet al
tijd en neemt soms den schijn aandat alle wan
trouwen verre is, maar als het er op aan komt,
blijkt, dat dit maar een vertooning was en dat men
in werkelijkheid geen vertrouwen schonk.
Misschien heeft dat eene goede zijde.
Stel n voordat alle menschen van hun onderling
wantrouwen lieten blijkendat hun gelaathun hou
ding, hun woord daarvan getuigenis gaven. Welk
een genoeglijke samenleving zou dat zijn, zoo iets
van twee honden of kattendie elkander aangrijnzen,
om op een gegeven oogenblik malkaar te lijf te gaan.
Het is zeker verstandig, dat men zich niet op
ieder woord verlaat; dat men niet elke belofte ver
trouwt; niet ieder als onfeilbaar beschouwt; met
meuscheljjke zwakheid en wispelturigheid rekening
houdtmaar alles heeft zijn grens en hier is nu eens
een midden dat behartigingswaardig is.
Het ongelukkige uiterste van niemand te vertrou
wen, zonder tot zorgeloosheid en roekeloosheid te
vervallen, kan immers vermeden worden, als men de
mensehen eerst zoekt te leeren kennenalvorens men
met hen wegloopt; als men in gedachte hondt, dat
omstandigheden, dikwijls van onzen wil onafhanke-