In Engeland komen werklieden bij duizenden bijeen en spreken daar in 't openbaar hunne wen- schen uit. Zoo blijft men op de hoogte van wat ze willen. Keur ik af, dat 't daar soms wat on stuimig toegaat, de zaak zelf kan ik niet afkeuren. Als 't grootste deel der natie zijne goed- of afkeu ring te kennen geeft van het een of ander besluit, dat genomen is of genomen zal worden dan heeft men geen recht om van politieke aanmati ging te spreken; maar dan is dit, en moet dit zijn een wenk voor de regeeringen en de bestu ren, eene uiting van de publieke opinie, waar men maar niet de ooren voor moet sluiten of die men maar voor kennisgeving moet aannemenmaar waarnaar men zich wel degelijk heeft te richten of die men, zoo dit noodig is, op goede gronden behoort te bestrijden. Nederland. De Koning heeft de zittingen der Kamers met de ge wone troonrede geopend en als naar gewoonte, houdt zich de 2e Kamer sedert eene week bezig, met eene echo op die rede te maken. De Eerste Kamer heeft meer bewijs van voortvarend heid en gezond verstand gegeven, door de rede zonder veel redeneeringen te beantwoorden. Dit was zeer spoedig afgeloopen. Wegens de onlusten in Overijsel zal er voorloopig eenig garnizoen te Hengelo gelegd worden, omdat deze plaats 't naast bij de oproerige plaatsen ligt. Uit het Buitenland. De Koning van Zwedenschoonzoon van Prins Fre- dekik, is overleden en opgevolgd door zijn broeder Oscar geboren 21 Januari 1829 en in 1857 gehuwd met Prinses Soïhie geboren in 18S6, dochter van den Hertog van Nassau. Indisch Nieuws. Omtrent den gang van zaken in Delhi valt uit nadere bij het Departement van Koloniën ontvangen telegraphische berichten te vermelden, dat het verzet aldaar nog niet geëindigd was en dat de hoofden nog niet waren uitgeleverd. Een vijandelijke versterking was ingenomen. De ingevallen regen belette echter in het gebergte door te dringen. Alle ondernemingen waren genoegzaam beschermd. Blijkens een telegram van 19 dezer hadden de Battaks zich versterkt en was de hou ding van het hoofd van Soengal dubbelzinnig. Twee compagniën versterking waren daarop van Batavia ge vraagd en was door den Gouverneur-Generaal een half bataillon gezonden. Allerlei. Hen Scheeps-Spoorweg op ile Landengte van Panama. Sedert jaren hebben Franscke-, Engelsche- en Ameri- kaanscke ingenieurs plannen gemaakt voor de doorgraving van de landengte van Panama; maar terwijl de energie van één man voldoende was om het Snez-kanaal te gra ven, er werd geen de Lessees gevondeu, die de beide groote helften van de Nieuwe Wereld van elkander scheurde en de wateren van de Stille Zuidzee vermengde met die van den Atlantischen Oceaan. Er is concessie verleend voor een Darien-kanaal en voor een Nicaragua- kanaal, maar geen van beide plannen schijnt tot rijp heid te komenen de scheepvaart is nog steeds genoodzaakt om de moeielijke en omslachtige reis ron dom Kaap-Hoorn te maken. Thans is door eenige En gelsche ingenieurs het plan ontworpen voor een werk, dat geheel eenig is in zijn soort; er zal een „scheeps- spoorweg" worden aangelegd niet over de eigenlijke land engte, die reeds eene gewonen spoorweg bezit, door de regeering Nieuw-Grenada aangelegd, maar over het veel breedere terrein der republiek Honduras. Het uitgangs punt aan de zijde van den Atlantischen Oceaan zou zijn de havenstad Porte Caballo aan de golf van Honduras; de weg zou de vallei van de Ulua volgen en door de niet zeer hooge bergstreek van Comayagua worden voortge bouwd tot aan de Eonseca-baaieen boezem van de Stille Zuidzee, die de Zuidkust van Honduras bespoelt. Te Porte Caballo wordt de geheele Oost-Indievaarder met toebehooren, zoo als hij in de haven is aangekomen, opgelicht met behulp van groote hydraulische machines eene verbetering van die, welke reeds in sommige Euro- peescbe dokken worden gebruikt, het schip wordt gelie- sehen op een reusachtigen wagen, die op 240 wielen rust en zich voortbeweegt over een zesdubbel spoor; de wagen heeft alzoo zes rijenelk van 40 wielen. Aan het eindstation wordt liet schip op dezelfde wijze als te Porte Caballo door hydraulische machines uitgekraand zoodat het zijne atlantische vaart zonder laden of los sen kan voortzetten. De wagens zijn berekend op sche pen van 200 voet lengte en 2000 ton inhoud. Dit reuzenwerk is stout gedacht en schijnt geenszins onuitvoerbaar; de regeering van Honduras heeft besloten de zaak te beproevenaan den Britschen ingenieur Ja mes Buuniees is de leiding van het technische gedeelte opgedragen, terwijl de gezant van Honduras te Londen gemachtigd is om de inschrijving te. openen voor eene leening van 15 millioen pond sterling (180 millioen gulden,) welke voor de uitvoering vereisckt wordt. ZZ. Ct. Uit een statistiek der Fransche verliezen in den oor log 1870 1871 blijkt het volgende: Frankrijk heeft ver loren twaalf steden StraatsburgColmarMelzZabern Schlettstadt, Weissenburg, Hagenau, Miihlhausen, Sar- reguemines, Thionville, Chateau-Salins, Saarbrug; 1750 gemeenten met eene bevolking van 1,600,000 zielen, bijna het 20e gedeelte van Frankrijks geheele bevolking; aan vlakte-inhoud 14,900 vierkante meters; drie groote arsenalen (een te Straatsburg en twee te Metz,) een kruit fabriek (Metz) en eenige honderden kruitmagazijnentwaalf vestingen, waaronder drie van den eersten rang: Straats burg, Metz en Thionville, twee hoven van appel, elf rechtbanken van eersten aanleg, vier rechtbanken van koophandel en vier-en-negentig vredegerechten; de uni versiteit van Straatsburg, na die van Parijs de eerste van Frankrijks drie lycea, vijftien colléges, (middelbare

Krantenbank Zeeland

Volksblad | 1872 | | pagina 2