In Engeland komen werklieden bij duizenden
bijeen en spreken daar in 't openbaar hunne wen-
schen uit. Zoo blijft men op de hoogte van wat
ze willen. Keur ik af, dat 't daar soms wat on
stuimig toegaat, de zaak zelf kan ik niet afkeuren.
Als 't grootste deel der natie zijne goed- of afkeu
ring te kennen geeft van het een of ander besluit,
dat genomen is of genomen zal worden dan heeft
men geen recht om van politieke aanmati
ging te spreken; maar dan is dit, en moet dit
zijn een wenk voor de regeeringen en de bestu
ren, eene uiting van de publieke opinie, waar
men maar niet de ooren voor moet sluiten of die
men maar voor kennisgeving moet aannemenmaar
waarnaar men zich wel degelijk heeft te richten
of die men, zoo dit noodig is, op goede gronden
behoort te bestrijden.
Nederland.
De Koning heeft de zittingen der Kamers met de ge
wone troonrede geopend en als naar gewoonte, houdt
zich de 2e Kamer sedert eene week bezig, met eene echo
op die rede te maken.
De Eerste Kamer heeft meer bewijs van voortvarend
heid en gezond verstand gegeven, door de rede zonder
veel redeneeringen te beantwoorden. Dit was zeer spoedig
afgeloopen.
Wegens de onlusten in Overijsel zal er voorloopig
eenig garnizoen te Hengelo gelegd worden, omdat deze
plaats 't naast bij de oproerige plaatsen ligt.
Uit het Buitenland.
De Koning van Zwedenschoonzoon van Prins Fre-
dekik, is overleden en opgevolgd door zijn broeder
Oscar geboren 21 Januari 1829 en in 1857 gehuwd met
Prinses Soïhie geboren in 18S6, dochter van den Hertog
van Nassau.
Indisch Nieuws.
Omtrent den gang van zaken in Delhi valt uit
nadere bij het Departement van Koloniën ontvangen
telegraphische berichten te vermelden, dat het verzet
aldaar nog niet geëindigd was en dat de hoofden nog
niet waren uitgeleverd. Een vijandelijke versterking was
ingenomen. De ingevallen regen belette echter in het
gebergte door te dringen. Alle ondernemingen waren
genoegzaam beschermd. Blijkens een telegram van 19
dezer hadden de Battaks zich versterkt en was de hou
ding van het hoofd van Soengal dubbelzinnig. Twee
compagniën versterking waren daarop van Batavia ge
vraagd en was door den Gouverneur-Generaal een half
bataillon gezonden.
Allerlei.
Hen Scheeps-Spoorweg op ile Landengte van Panama.
Sedert jaren hebben Franscke-, Engelsche- en Ameri-
kaanscke ingenieurs plannen gemaakt voor de doorgraving
van de landengte van Panama; maar terwijl de energie
van één man voldoende was om het Snez-kanaal te gra
ven, er werd geen de Lessees gevondeu, die de beide
groote helften van de Nieuwe Wereld van elkander
scheurde en de wateren van de Stille Zuidzee vermengde
met die van den Atlantischen Oceaan. Er is concessie
verleend voor een Darien-kanaal en voor een Nicaragua-
kanaal, maar geen van beide plannen schijnt tot rijp
heid te komenen de scheepvaart is nog steeds
genoodzaakt om de moeielijke en omslachtige reis ron
dom Kaap-Hoorn te maken. Thans is door eenige En
gelsche ingenieurs het plan ontworpen voor een werk,
dat geheel eenig is in zijn soort; er zal een „scheeps-
spoorweg" worden aangelegd niet over de eigenlijke land
engte, die reeds eene gewonen spoorweg bezit, door de
regeering Nieuw-Grenada aangelegd, maar over het veel
breedere terrein der republiek Honduras. Het uitgangs
punt aan de zijde van den Atlantischen Oceaan zou zijn
de havenstad Porte Caballo aan de golf van Honduras; de
weg zou de vallei van de Ulua volgen en door de niet
zeer hooge bergstreek van Comayagua worden voortge
bouwd tot aan de Eonseca-baaieen boezem van de Stille
Zuidzee, die de Zuidkust van Honduras bespoelt. Te
Porte Caballo wordt de geheele Oost-Indievaarder met
toebehooren, zoo als hij in de haven is aangekomen,
opgelicht met behulp van groote hydraulische machines
eene verbetering van die, welke reeds in sommige Euro-
peescbe dokken worden gebruikt, het schip wordt gelie-
sehen op een reusachtigen wagen, die op 240 wielen
rust en zich voortbeweegt over een zesdubbel spoor; de
wagen heeft alzoo zes rijenelk van 40 wielen. Aan
het eindstation wordt liet schip op dezelfde wijze als te
Porte Caballo door hydraulische machines uitgekraand
zoodat het zijne atlantische vaart zonder laden of los
sen kan voortzetten. De wagens zijn berekend op sche
pen van 200 voet lengte en 2000 ton inhoud.
Dit reuzenwerk is stout gedacht en schijnt geenszins
onuitvoerbaar; de regeering van Honduras heeft besloten
de zaak te beproevenaan den Britschen ingenieur Ja
mes Buuniees is de leiding van het technische gedeelte
opgedragen, terwijl de gezant van Honduras te Londen
gemachtigd is om de inschrijving te. openen voor eene
leening van 15 millioen pond sterling (180 millioen
gulden,) welke voor de uitvoering vereisckt wordt.
ZZ. Ct.
Uit een statistiek der Fransche verliezen in den oor
log 1870 1871 blijkt het volgende: Frankrijk heeft ver
loren twaalf steden StraatsburgColmarMelzZabern
Schlettstadt, Weissenburg, Hagenau, Miihlhausen, Sar-
reguemines, Thionville, Chateau-Salins, Saarbrug; 1750
gemeenten met eene bevolking van 1,600,000 zielen,
bijna het 20e gedeelte van Frankrijks geheele bevolking;
aan vlakte-inhoud 14,900 vierkante meters; drie groote
arsenalen (een te Straatsburg en twee te Metz,) een kruit
fabriek (Metz) en eenige honderden kruitmagazijnentwaalf
vestingen, waaronder drie van den eersten rang: Straats
burg, Metz en Thionville, twee hoven van appel, elf
rechtbanken van eersten aanleg, vier rechtbanken van
koophandel en vier-en-negentig vredegerechten; de uni
versiteit van Straatsburg, na die van Parijs de eerste
van Frankrijks drie lycea, vijftien colléges, (middelbare