LaBOC
BASICS
VVD-lijsttrekker Koster:
geen pasklaar antwoord
RBC haalt Uriah Heep
naar Stadsdanszaal
3 BELEGDE
BAGUETTES
2 BETALEN
Persoonlijke visie van kunstenaar op WOII
5 'ÖDELBVJ^Ï
NOVEMBER ACTIEMAAND
naar keuze halen
LUNCHROOM LA BOCA
HUIZE
'S-HERTOGENBOSCH
DE HUIFKAR
Marijn is zestien en vindt politiek 'maar saai'.
Haar zus Anneke is net achttien geworden en
mag volgende week woensdag voor het eerst
haar stem uitbrengen. „Ik heb nog geen idee
waar ik op ga stemmen. Ik heb het er wel met
mijn moeder over gehad, maar ik geloof dat zij
het ook nog niet weet. Ik denk Partij van de
Arbeid, daar stemmen mijn ouders meestal ook
op", zegt ze wat onzeker. „Mijn moeder heeft ds
folders van de partijen voor me bewaard, mair
ik heb ze nog niet gelezen".
PZC WEEKBLADEN
In het gemeentearchief in Vlissingen is afgelo
pen vrijdag een bijzondere tentoonstelling ge
opend met werk van de Vlissingse kunstenaar
Cees van der Burght. De werken hebben alle
maal betrekking op de Tweede Wereldoorlog en
variëren van schilderijen en tekeningen tot
levensechte schaalmodellen van landingsboten
en bunkers.
Oorlog als basis
Ambacht
Wetenschappelijk
V
Walchers
nachtleven
L.
Lange Noordstraat 6 - Middelburg
0118-638488
Een unieke locatie voor uw huwelijks
feest, receptie, diner, lunch, perso
neelsfeest, vergadering of
IËIKC
Voor informatie:
BRASSERIE
0118-612998
26e JAARGANG NUMMER 45
6 NOVEMBER 1996
Jongeren en lokale politiek:
'Kan het mij wat schelen?'
De desinteresse of onwetend
heid van de jongeren staat in
schril contrast met de bewerin
gen van leraren maatschappij
leer, die vinden dat het alle
maal wel meevalt. A. van
Seters geeft les in het vak
Maatschappijleer aan de CSW,
de Christelijke Scholenge
meenschap Walcheren. „Het
niet op de hoogte zijn van jon
geren is een kwestie van geen
Anneke en haar zusje zouden
model kunnen staan voor veel
jongeren rond die leeftijd. Poli
tiek staat ver van hun af en ze
houden zich er niet zo mee
bezig. Wat overigens niet wil
zeggen dat Anneke er geen
eigen mening op na houdt. „Ik
ben tegen racisme en discrimi
natie. Daar let ik dus wel op,
als ik de folders van de partijen
ga lezen. Maar verder weet ik
niet zo goed waar ik naar moet
kijken".
Tom is negentien en ook voor
hem hoeft het allemaal niet zo
nodig. „Nee, ik ga niet stem
men. Waarom zou ik. Al die
politieke partijen doen toch
niet wat ze beloven. Mooie
woorden voor de verkiezingen
en daarna doen ze toch precies
waar ze zin in hebben. Trou-
BY PETER CHRIST
Lange Delft 3 - Middelburg
ED@
Oplage: 24.500
Gratis huis-aan-huis op
geheel Walcheren in
combinatie met de Faam.
Totale oplage: 50.295.
Uitgave: Provinciale Zeeuwse
Courant b.v.
Exploitatie:
Ch. van den Oosterkamp
(0113) 273000
privé: (0118) 642078
Administratie:
PZC
Oost-Souburgseweg 10,
postbus 18, 4380 AA
Vlissingen.
Advertentieverkoop:
A. Lammers-Van Otterdijk
(0118) 484313 (privé (0118) 642077).
Redactie: Ad Hanneman,
(0118) 681271 en Ellen Erkens,
(0118) 681270.
Redactie-adres: Postbus 5017,
4330 KA Middelburg
Faxnr. (0118) 681215
Bezorging: (0118) 484216.
Druk: Vink-Rotadruk b.v.,
postbus 36, 4570 AA Axel.
Druktechniek: oftsetrotatie.
Sluitingstijd: advertenties
vrijdag PZC, Oost-Souburgseweg
10, 17.00 uur. Postbus 18,4380
KA Vlissingen, tel. (0118) 484000
De Faam en De Vllssinger
maken deel uit van de Zeeland
Combinatie huis-aan-huisbladen
in Zeeland.
Totale oplage: 176.000 ex.
wens, ik weet helemaal niets
van de gemeenteraad".
Daar wringt de schoen bij de
meeste jongeren. Wie zegt een
krant te lezen, leest die voorna
melijk voor het 'grote' nieuws.
„De dingen die je ook op het
journaal ziet", verwoordt Tom.
„Of verhalen met mensen die
je kent ofzo. Maar verder kan
het me niet zoveel schelen".
Het niet op de hoogte zijn van
de ontwikkelingen in de eigen
gemeente maakt de keuze op
een partij of persoon erg moei
lijk, blijkt ook uit het verhaal
van Naomi, die vierentwintig
is. „Ik zou best willen stem
men, maar ik weet gewoon
niet op wie", zegt ze. „Ik maak
mijn stem woensdag ongeldig.
Op die manier probeer ik dui
delijk te maken dat ik niet te
beroerd ben om naar de stem
bus te gaan, maar dat ik
gewoon niet weet wat nu
eigenlijk de onderlinge ver
schillen tussen de plaatselijke
partijen zijn. Kijk. Ik kan wel
een partij stemmen omdat ze
het landelijk zo goed doen,
maar dat zegt natuurlijk niets
over wat ze hier in Middelburg
van plan zijn".
Geen van de ondervraagde
jongeren wist zaken op te noe
men die de politieke gemoede
ren in Middelburg de afgelo
pen jaren bezig hielden. Het
Museum 13/IX, de bouw van
een nieuw stadskantoor annex
schouwburg of het wel of niet
op zondag opengaan van een
tennisbaan in Arnemuiden
raakt deze jongeren niet.
VVD-wethouder Cathrien Coster (VVD) in gesprek met jongeren. FOTO: ANDA VAN RIET.
Cathrien Koster, de smaakmaker van de
WD-fractie in de gemeenteraad van Middel
burg, wil jongeren wel meer betrekken bij
het politieke gebeuren, maar geeft toe vaak
machteloos te zijn.
Pratend en filosoferend komt ze uiteindelijk
tot de conclusie dat het voorbeeld van de
wijktafels misschien ook van toepassing zou
kunnen zijn op jongerenorganisaties. Bij die
wijktafels komen politici naar een wijk om
aldaar het wel en wee op te nemen en - waar
mogelijk - tot actie over te gaan. Nu komen ze
alleen een inleidend praatje houden bij jon
geren. Bij Midgard bijvoorbeeld. Telkens
voor de verkiezingen werken de dames en
heren politici immers aldaar in forummodel
een verplicht nummertje Midgard af en
komen ze ook een kijkje nemen in de keuken
van het SKWM (Sociaal Kultureel Werk Mid
delburg). Koster geeft toe dat die werkwijze
niet bepaald vertrouwen schept bij de jeugd
en jongerenorganisaties. „Ik heb beloofd dat
we volgend jaar weer een kijkje komen
nemen bij het SKWM". Toch moet haar ook
van het hart dat jongeren maar moeilijk te
motiveren zijn. die de jeugd aangaat
duren vaak nogal lang omdat eerst allerlei
procedures moeten worden afgewerkt.
Tegen de tijd dat de beslissing door de raad
wordt genomen is de jeugd die er mee te
maken heeft al volwassen en dus geen partij
meer". Een probleem is volgens de VVD-lijst
trekker ook dat jongeren die wel actief zijn in
de politiek op gegeven moment eindexamen
middelbare school doen en vervolgens
elders gaan studeren. „Daardoor zijn dus
veel minder jongeren in deze provincie
actief", stelt ze vast. „Een pasklaar antwoord
voor jongeren heb ik niet", vervolgt ze haar
betoog. „Ik weet alleen dat wij als lokale poli
tici te weinig naar ze luisteren. En dat is iets
wat we veel vaker moeten doen. Luisteren.
Want jongeren hebben wel degelijk een goed
verhaal. Niet minder dan volwassenen. Als
VVD geven we geen prioriteit aan problemen
voor de jeugd, maar we hebben er wel een
paragraaf voor opgenomen. Overigens een
paragraaf met uitroepteken".
Kunstenaar Cees van der Burght bij een tekening van de
geallieerde landing in Vlissingen. FOTO ANDA VAN RIET
De overdracht van het werk
van Cees van der Burght aan
het gemeentearchief en het
Stedelijk Museum in Vlissin
gen vormde de aanleiding
voor de expositie.
De basis van de collectie van
de Vlissingse kunstenaar Cees
van der Burght is gelegd in de
oorlogsjaren. „De oorlog
begon op vrijdag", vertelt Van
der Burght. „En zaterdag stort
te er al een vliegtuig neer in de
Verkuyl Quakkelaarstraat, een
paar honderd meter van ons
huis", vervolgt hij. De gebeur
tenissen in Vlissingen hebben
zo'n indruk op de jonge Van
der Burght gemaakt dat de
oorlogsjaren een forse stem
pel op zijn werk hebben
gedrukt. „Van naar school
gaan kwam in die dagen niet
veel. Wat ze daar te vertellen
hadden was ongetwijfeld heel
belangrijk en vol goede bedoe
lingen. Maar wat er om me
heen gebeurde maakte veel
meer indruk zodat ik het
merendeel van de tijd tussen
de puinhopen zat te schetsen".
Al op de lagere school werd
het tekentalent van Cees van
der Burght opgemerkt maar in
het naoorlogse Vlissingen zat
niemand te wachten op een
kunstenaar. „Het was de tijd
van de wederopbouw en er
was werk aan de winkel. Dank
zij mijn moeder heb ik toch les
sen kunnen krijgen bij de Vlis
singse kunstenaar Gerard
Jacobs". Jacobs, die toen al
op leeftijd was, gaf Van der
Burght op een disciplinaire
manier les. Wekelijks moest
Cees van der Burght een werk
bij hem inleveren. „Als ik een
keer met lege handen aan
kwam dan was het meteen
'Ceesje, je bent weer lui
geweest'. En dat kon ik mij niet
permitteren want het was een
voorrecht om bij hem in de
leer te zijn".
Omdat een toekomst als kun
stenaar in die dagen vrijwel
onmogelijk was moest Van der
Burght toch een ander vak
gaan leren. „Ik wilde technisch
illustrator worden. Dat hield in
dat ik eerst een ambacht
moest gaan leren want er was
toen nog geen HTS. De teke
naars werden gewoon gere-
cruteerd onder de gewone
ambachtslieden". Met papie
ren op zak is Van der Burght
toen als technisch illustrator in
dienst getreden bij de lucht
macht. Ondertussen was hij
begonnen met het verder uit
werken van de schetsen die hij
in de oorlog had gemaakt.
De werkwijze van Cees van der
Burght is uiterst precies. Om
bijvoorbeeld een goed lijkend
schilderij van een landings
vaartuig op het strand bij
Westkapelle te maken vervaar
digde Van der Burght eerst een
schaalmodel van deze zoge
naamde Buffalo. „In het oor
logsmuseum in Overloon staat
nog een wrak van zo'n Buffalo.
Daar heb ik weken aan geme
ten totdat ik uiteindelijk een
schaalmodel kon bouwen. Met
het schaalmodel kon ik het
schilderij maken zoals het
hoort te zijn".
Het merendeel van het werk
van Cees van der Burght
bestaat uit schilderijen en teke
ningen waarop zo gedetail
leerd mogelijk de situatie staat
weergegeven. Plaats voor
artistieke vrijheden is er op
deze doeken niet. „Ik heb ook
een aantal houtskooltekenin
gen gemaakt waar ik me wat
meer vrijheden heb gegund.
Die zijn dan ook een stuk meer
sinister en zijn meer geba
seerd op emoties. Want geloof
maar niet dat het om te lachen
was!".
De collectie van Cees van der
Burght is afgelopen vrijdag
overgedragen aan het Stede
lijk Museum en het gemeente
archief van Vlissingen. „De
collectie heeft een enorme
waarde voor Vlissingen", ver
telt gemeentearchivaris Adrie
Meerman. „We zijn dan ook
heel blij dat we er nu over kun
nen beschikken zodat een
groot publiek er gebruik van
kan maken". Het 'platte' mate
riaal zoals schilderijen en teke
ningen is overgedragen aan
het archief en de schaalmodel
len van landingsboten en bun
kers aan het Stedelijk Mu
seum. Ook de conservator van
het Stedelijk Museum Wilbert
Weber is in zijn sas met de col
lectie. „De werken van Cees
van der Burght zijn niet alleen
interessant om te bekijken als
kunstwerken maar door de
grondige voorstudies krijgen
ze ook een wetenschappelijke
waarde. Dit zijn niet zomaar
'art-impressions'. De voorstu
dies die er ook bij zitten verkla
ren aan de hand van feiten en
meetgegevens waarom het zo
op het doek is neergezet. Zeker
voor Vlissingen is dit dus een
unieke collectie".
kranten lezen", zo heeft hij
ondervonden. Toch zegt hij
zijn leerlingen goed voorbe
reid te hebben op de verkiezin
gen. „Wij hebben de leerlin
gen in groepjes van twee de
verkiezingsprogramma's laten
bestuderen. Vervolgens zijn
vertegenwoordigers van de
verschillende politieke partijen
uitgenodigd om in de klas vra
gen van leerlingen te komen
beantwoorden. Ja, ik durf wel
te zeggen dat mijn leerlingen
goed voorbereid de verkiezin
gen ingaan".
Ook op de Stedelijke Scholen
gemeenschap (SSGM) wordt
door middel van de vakken
maatschappijleer en geschie
denis aandacht besteed aan de
naderende verkiezingen. „Vlak
voor de verkiezingen attendeer
ik hun op het verschijnsel",
vertelt P.M. Dieleman, leraar
geschiedenis en maatschappij
leer aan de SSGM. „En achter
af analyseren we de verkiezin
gen. Wij besteden er dus wel
degelijk aandacht aan, maar
doen dat alleen gedoseerd. We
zitten in een strak keurslijf en
kunnen er gewoon niet weken
van te voren aan beginnen. We
hebben weinig tijd en veel
leerlingen. Ik ben al blij als ze
aan het eind van de middelba
re schooltijd de globale ver
schillen tussen de politieke
partijen weten".
Wi
Doven en slechthorenden die de
gebarentaal beheersen, kunnen woensdag 13
november naar King Kong van Tony Bloem in
het Middelburgse Minitheater. In deze
toneelvoorstelling krijgt de gebarentaal een
literaire meerwaarde toegekende
De Tamboerijnen houden op te bestaan. De
huisband van het voormalige Vijvervreugd
wordt nu op een andere leest geschoeid. De
Stadsschouwburg is vrijdag 8 november het
feestelijke decor voor de metamorfose.
Kunst uit de kelders van het Zeeuws
Museum, bijeengeschraapt en
tentoongesteld door Lex ter Braak, directeur
Stichting Beeldende Kunst Middelburg.
Verder deze week: Westland uit de
binnenstad, bruidsmodeshow in Arneville,
Focus Optiek krijgt ISO-Keurmerk, handige
van dag tot dag-overzichten en nuttige
informatie van de gemeentelijke en
provinciale overheden.
Nee, geen zinnenprikkelend
epistel over 'ipse joenge
wuuven (zie vorige week),
zoals de titel zou kunnen doen
vermoeden, maar een korte
uiteenzetting over toverij,
spokerij en aanverwante pla
gerij.
De eerste twee zijn sinds het
eerste kwart van deze eeuw
een zeldzaamheid op Walche
ren, maar plagerijen zijn een
langer leven beschoren.
Zo werden ongeveer tot iets na
't waeter (1944-'45) spelende
kinderen bang gemaakt met
Oesje Pik of Jöösje Pik. Deze
persoon van onbestemde
samenstelling en omvang zou
zich, voorzien van pik'aek,
ophouden in vooral stêênpit-
ten, wel pitten en regenbakken.
Maar ook in waetergangen,
sprienken en duiven (sloten)
zou hij zijn ambacht uitoefe
nen: het naar beneden trekken
van stoute kindertjes die te
dicht bij het water spelen.
Andere boemannen en -vrou
wen bleken niet bestand tegen
de verlichting (letterlijk en
figuurlijk) die de twintigste
eeuw bracht. Witte wuuven en
zwarte juffers (sommigste
zélfs zonder öd!) maken niet
langer plekken waer as wat
omgieng (spookplaatsen)
onveilig.
Stallichten, van die vierige
(vurige) vèntjes, die as over de
koeiebakken liepe in 't stal,
worden al sinds de eeuwwis
seling slechts bij zeer hoge uit
zondering waargenomen.
En toch, het is nog niet uitge
spookt op Walcheren. Sommi
ge spookplaatsen kennen een
(weliswaar bescheiden) revi
val. Zo is er vlakbij het beken
de Ronde pitje op Souburg een
weiland dat vroeger bekend
stond als het tööverweitje. Het
bijbehorende verhaal is verlo
ren gegaan, maar een omwo
nende kan urenlang vertellen
over de kwalijke gevolgen van
ter plaatse rijkelijk aanwezige
aardstralen. Koeien van een
buurman hebben een en ander
zelfs met de dood moeten
bekopen.
(Als iemand overigens nog
weet heeft van oude 'toverver-
halen', hou ik mij van harte
aanbevolen.)
Marco Evenhuis
Uriah Heep in de huidige bezetting met Bernie Shaw - lead-zanger, Mick Box - gitaar,
Phil Lanzon - keyboards, Trevor Bolder - basgitaar en Lee Kerslake - drums.
De Stichting RBC Middelburg
is meteen stevig uit de zomer-
slaap ontwaakt. Met een
optreden van Uriah Heep op
donderdag 14 november in de
Stadsdanszaal knalt ze het
winterseizoen in. De Stichting
RBC ijvert er voor om top-
bands in Middelburg te laten
optreden.
Met Uriah Heep vult de stich
ting haar doelstelling behoor
lijk in. Deze band laat al gedu
rende veel jaren wereldwijd de
harten van de hardrock-scene
sneller kloppen. Zij waren het
immers die als eersten de
hardrockers in Moskou toe
speelden, gevolgd door een lp
Live in Moscow.
Dat optreden achter Het IJze
ren Gordijn en de daaropvol
gende lp steelt niet het hart
van iedere fan. De inbreng van
de aan een fatale combinatie
van alcohol en drugs overle
den David Byron wordt duide
lijk gemist. De daaropvolgen
de elpee is beter en brengt het
oude Heep-geluid weer tot
leven. Volgens Jim Pentury
van RBC is Uriah Heep niet
kapot te krijgen. „Dat zal blij
ken tijdens het optreden in de
Stadsdanszaal", belooft de
muziekkenner Pentury. Het
optreden van Uriah Heep
begint om half tien donder
dagavond de 14e november.