LaBOC BASICS VVD-lijsttrekker Koster: geen pasklaar antwoord RBC haalt Uriah Heep naar Stadsdanszaal 3 BELEGDE BAGUETTES 2 BETALEN Persoonlijke visie van kunstenaar op WOII 5 'ÖDELBVJ^Ï NOVEMBER ACTIEMAAND naar keuze halen LUNCHROOM LA BOCA HUIZE 'S-HERTOGENBOSCH DE HUIFKAR Marijn is zestien en vindt politiek 'maar saai'. Haar zus Anneke is net achttien geworden en mag volgende week woensdag voor het eerst haar stem uitbrengen. „Ik heb nog geen idee waar ik op ga stemmen. Ik heb het er wel met mijn moeder over gehad, maar ik geloof dat zij het ook nog niet weet. Ik denk Partij van de Arbeid, daar stemmen mijn ouders meestal ook op", zegt ze wat onzeker. „Mijn moeder heeft ds folders van de partijen voor me bewaard, mair ik heb ze nog niet gelezen". PZC WEEKBLADEN In het gemeentearchief in Vlissingen is afgelo pen vrijdag een bijzondere tentoonstelling ge opend met werk van de Vlissingse kunstenaar Cees van der Burght. De werken hebben alle maal betrekking op de Tweede Wereldoorlog en variëren van schilderijen en tekeningen tot levensechte schaalmodellen van landingsboten en bunkers. Oorlog als basis Ambacht Wetenschappelijk V Walchers nachtleven L. Lange Noordstraat 6 - Middelburg 0118-638488 Een unieke locatie voor uw huwelijks feest, receptie, diner, lunch, perso neelsfeest, vergadering of IËIKC Voor informatie: BRASSERIE 0118-612998 26e JAARGANG NUMMER 45 6 NOVEMBER 1996 Jongeren en lokale politiek: 'Kan het mij wat schelen?' De desinteresse of onwetend heid van de jongeren staat in schril contrast met de bewerin gen van leraren maatschappij leer, die vinden dat het alle maal wel meevalt. A. van Seters geeft les in het vak Maatschappijleer aan de CSW, de Christelijke Scholenge meenschap Walcheren. „Het niet op de hoogte zijn van jon geren is een kwestie van geen Anneke en haar zusje zouden model kunnen staan voor veel jongeren rond die leeftijd. Poli tiek staat ver van hun af en ze houden zich er niet zo mee bezig. Wat overigens niet wil zeggen dat Anneke er geen eigen mening op na houdt. „Ik ben tegen racisme en discrimi natie. Daar let ik dus wel op, als ik de folders van de partijen ga lezen. Maar verder weet ik niet zo goed waar ik naar moet kijken". Tom is negentien en ook voor hem hoeft het allemaal niet zo nodig. „Nee, ik ga niet stem men. Waarom zou ik. Al die politieke partijen doen toch niet wat ze beloven. Mooie woorden voor de verkiezingen en daarna doen ze toch precies waar ze zin in hebben. Trou- BY PETER CHRIST Lange Delft 3 - Middelburg ED@ Oplage: 24.500 Gratis huis-aan-huis op geheel Walcheren in combinatie met de Faam. Totale oplage: 50.295. Uitgave: Provinciale Zeeuwse Courant b.v. Exploitatie: Ch. van den Oosterkamp (0113) 273000 privé: (0118) 642078 Administratie: PZC Oost-Souburgseweg 10, postbus 18, 4380 AA Vlissingen. Advertentieverkoop: A. Lammers-Van Otterdijk (0118) 484313 (privé (0118) 642077). Redactie: Ad Hanneman, (0118) 681271 en Ellen Erkens, (0118) 681270. Redactie-adres: Postbus 5017, 4330 KA Middelburg Faxnr. (0118) 681215 Bezorging: (0118) 484216. Druk: Vink-Rotadruk b.v., postbus 36, 4570 AA Axel. Druktechniek: oftsetrotatie. Sluitingstijd: advertenties vrijdag PZC, Oost-Souburgseweg 10, 17.00 uur. Postbus 18,4380 KA Vlissingen, tel. (0118) 484000 De Faam en De Vllssinger maken deel uit van de Zeeland Combinatie huis-aan-huisbladen in Zeeland. Totale oplage: 176.000 ex. wens, ik weet helemaal niets van de gemeenteraad". Daar wringt de schoen bij de meeste jongeren. Wie zegt een krant te lezen, leest die voorna melijk voor het 'grote' nieuws. „De dingen die je ook op het journaal ziet", verwoordt Tom. „Of verhalen met mensen die je kent ofzo. Maar verder kan het me niet zoveel schelen". Het niet op de hoogte zijn van de ontwikkelingen in de eigen gemeente maakt de keuze op een partij of persoon erg moei lijk, blijkt ook uit het verhaal van Naomi, die vierentwintig is. „Ik zou best willen stem men, maar ik weet gewoon niet op wie", zegt ze. „Ik maak mijn stem woensdag ongeldig. Op die manier probeer ik dui delijk te maken dat ik niet te beroerd ben om naar de stem bus te gaan, maar dat ik gewoon niet weet wat nu eigenlijk de onderlinge ver schillen tussen de plaatselijke partijen zijn. Kijk. Ik kan wel een partij stemmen omdat ze het landelijk zo goed doen, maar dat zegt natuurlijk niets over wat ze hier in Middelburg van plan zijn". Geen van de ondervraagde jongeren wist zaken op te noe men die de politieke gemoede ren in Middelburg de afgelo pen jaren bezig hielden. Het Museum 13/IX, de bouw van een nieuw stadskantoor annex schouwburg of het wel of niet op zondag opengaan van een tennisbaan in Arnemuiden raakt deze jongeren niet. VVD-wethouder Cathrien Coster (VVD) in gesprek met jongeren. FOTO: ANDA VAN RIET. Cathrien Koster, de smaakmaker van de WD-fractie in de gemeenteraad van Middel burg, wil jongeren wel meer betrekken bij het politieke gebeuren, maar geeft toe vaak machteloos te zijn. Pratend en filosoferend komt ze uiteindelijk tot de conclusie dat het voorbeeld van de wijktafels misschien ook van toepassing zou kunnen zijn op jongerenorganisaties. Bij die wijktafels komen politici naar een wijk om aldaar het wel en wee op te nemen en - waar mogelijk - tot actie over te gaan. Nu komen ze alleen een inleidend praatje houden bij jon geren. Bij Midgard bijvoorbeeld. Telkens voor de verkiezingen werken de dames en heren politici immers aldaar in forummodel een verplicht nummertje Midgard af en komen ze ook een kijkje nemen in de keuken van het SKWM (Sociaal Kultureel Werk Mid delburg). Koster geeft toe dat die werkwijze niet bepaald vertrouwen schept bij de jeugd en jongerenorganisaties. „Ik heb beloofd dat we volgend jaar weer een kijkje komen nemen bij het SKWM". Toch moet haar ook van het hart dat jongeren maar moeilijk te motiveren zijn. die de jeugd aangaat duren vaak nogal lang omdat eerst allerlei procedures moeten worden afgewerkt. Tegen de tijd dat de beslissing door de raad wordt genomen is de jeugd die er mee te maken heeft al volwassen en dus geen partij meer". Een probleem is volgens de VVD-lijst trekker ook dat jongeren die wel actief zijn in de politiek op gegeven moment eindexamen middelbare school doen en vervolgens elders gaan studeren. „Daardoor zijn dus veel minder jongeren in deze provincie actief", stelt ze vast. „Een pasklaar antwoord voor jongeren heb ik niet", vervolgt ze haar betoog. „Ik weet alleen dat wij als lokale poli tici te weinig naar ze luisteren. En dat is iets wat we veel vaker moeten doen. Luisteren. Want jongeren hebben wel degelijk een goed verhaal. Niet minder dan volwassenen. Als VVD geven we geen prioriteit aan problemen voor de jeugd, maar we hebben er wel een paragraaf voor opgenomen. Overigens een paragraaf met uitroepteken". Kunstenaar Cees van der Burght bij een tekening van de geallieerde landing in Vlissingen. FOTO ANDA VAN RIET De overdracht van het werk van Cees van der Burght aan het gemeentearchief en het Stedelijk Museum in Vlissin gen vormde de aanleiding voor de expositie. De basis van de collectie van de Vlissingse kunstenaar Cees van der Burght is gelegd in de oorlogsjaren. „De oorlog begon op vrijdag", vertelt Van der Burght. „En zaterdag stort te er al een vliegtuig neer in de Verkuyl Quakkelaarstraat, een paar honderd meter van ons huis", vervolgt hij. De gebeur tenissen in Vlissingen hebben zo'n indruk op de jonge Van der Burght gemaakt dat de oorlogsjaren een forse stem pel op zijn werk hebben gedrukt. „Van naar school gaan kwam in die dagen niet veel. Wat ze daar te vertellen hadden was ongetwijfeld heel belangrijk en vol goede bedoe lingen. Maar wat er om me heen gebeurde maakte veel meer indruk zodat ik het merendeel van de tijd tussen de puinhopen zat te schetsen". Al op de lagere school werd het tekentalent van Cees van der Burght opgemerkt maar in het naoorlogse Vlissingen zat niemand te wachten op een kunstenaar. „Het was de tijd van de wederopbouw en er was werk aan de winkel. Dank zij mijn moeder heb ik toch les sen kunnen krijgen bij de Vlis singse kunstenaar Gerard Jacobs". Jacobs, die toen al op leeftijd was, gaf Van der Burght op een disciplinaire manier les. Wekelijks moest Cees van der Burght een werk bij hem inleveren. „Als ik een keer met lege handen aan kwam dan was het meteen 'Ceesje, je bent weer lui geweest'. En dat kon ik mij niet permitteren want het was een voorrecht om bij hem in de leer te zijn". Omdat een toekomst als kun stenaar in die dagen vrijwel onmogelijk was moest Van der Burght toch een ander vak gaan leren. „Ik wilde technisch illustrator worden. Dat hield in dat ik eerst een ambacht moest gaan leren want er was toen nog geen HTS. De teke naars werden gewoon gere- cruteerd onder de gewone ambachtslieden". Met papie ren op zak is Van der Burght toen als technisch illustrator in dienst getreden bij de lucht macht. Ondertussen was hij begonnen met het verder uit werken van de schetsen die hij in de oorlog had gemaakt. De werkwijze van Cees van der Burght is uiterst precies. Om bijvoorbeeld een goed lijkend schilderij van een landings vaartuig op het strand bij Westkapelle te maken vervaar digde Van der Burght eerst een schaalmodel van deze zoge naamde Buffalo. „In het oor logsmuseum in Overloon staat nog een wrak van zo'n Buffalo. Daar heb ik weken aan geme ten totdat ik uiteindelijk een schaalmodel kon bouwen. Met het schaalmodel kon ik het schilderij maken zoals het hoort te zijn". Het merendeel van het werk van Cees van der Burght bestaat uit schilderijen en teke ningen waarop zo gedetail leerd mogelijk de situatie staat weergegeven. Plaats voor artistieke vrijheden is er op deze doeken niet. „Ik heb ook een aantal houtskooltekenin gen gemaakt waar ik me wat meer vrijheden heb gegund. Die zijn dan ook een stuk meer sinister en zijn meer geba seerd op emoties. Want geloof maar niet dat het om te lachen was!". De collectie van Cees van der Burght is afgelopen vrijdag overgedragen aan het Stede lijk Museum en het gemeente archief van Vlissingen. „De collectie heeft een enorme waarde voor Vlissingen", ver telt gemeentearchivaris Adrie Meerman. „We zijn dan ook heel blij dat we er nu over kun nen beschikken zodat een groot publiek er gebruik van kan maken". Het 'platte' mate riaal zoals schilderijen en teke ningen is overgedragen aan het archief en de schaalmodel len van landingsboten en bun kers aan het Stedelijk Mu seum. Ook de conservator van het Stedelijk Museum Wilbert Weber is in zijn sas met de col lectie. „De werken van Cees van der Burght zijn niet alleen interessant om te bekijken als kunstwerken maar door de grondige voorstudies krijgen ze ook een wetenschappelijke waarde. Dit zijn niet zomaar 'art-impressions'. De voorstu dies die er ook bij zitten verkla ren aan de hand van feiten en meetgegevens waarom het zo op het doek is neergezet. Zeker voor Vlissingen is dit dus een unieke collectie". kranten lezen", zo heeft hij ondervonden. Toch zegt hij zijn leerlingen goed voorbe reid te hebben op de verkiezin gen. „Wij hebben de leerlin gen in groepjes van twee de verkiezingsprogramma's laten bestuderen. Vervolgens zijn vertegenwoordigers van de verschillende politieke partijen uitgenodigd om in de klas vra gen van leerlingen te komen beantwoorden. Ja, ik durf wel te zeggen dat mijn leerlingen goed voorbereid de verkiezin gen ingaan". Ook op de Stedelijke Scholen gemeenschap (SSGM) wordt door middel van de vakken maatschappijleer en geschie denis aandacht besteed aan de naderende verkiezingen. „Vlak voor de verkiezingen attendeer ik hun op het verschijnsel", vertelt P.M. Dieleman, leraar geschiedenis en maatschappij leer aan de SSGM. „En achter af analyseren we de verkiezin gen. Wij besteden er dus wel degelijk aandacht aan, maar doen dat alleen gedoseerd. We zitten in een strak keurslijf en kunnen er gewoon niet weken van te voren aan beginnen. We hebben weinig tijd en veel leerlingen. Ik ben al blij als ze aan het eind van de middelba re schooltijd de globale ver schillen tussen de politieke partijen weten". Wi Doven en slechthorenden die de gebarentaal beheersen, kunnen woensdag 13 november naar King Kong van Tony Bloem in het Middelburgse Minitheater. In deze toneelvoorstelling krijgt de gebarentaal een literaire meerwaarde toegekende De Tamboerijnen houden op te bestaan. De huisband van het voormalige Vijvervreugd wordt nu op een andere leest geschoeid. De Stadsschouwburg is vrijdag 8 november het feestelijke decor voor de metamorfose. Kunst uit de kelders van het Zeeuws Museum, bijeengeschraapt en tentoongesteld door Lex ter Braak, directeur Stichting Beeldende Kunst Middelburg. Verder deze week: Westland uit de binnenstad, bruidsmodeshow in Arneville, Focus Optiek krijgt ISO-Keurmerk, handige van dag tot dag-overzichten en nuttige informatie van de gemeentelijke en provinciale overheden. Nee, geen zinnenprikkelend epistel over 'ipse joenge wuuven (zie vorige week), zoals de titel zou kunnen doen vermoeden, maar een korte uiteenzetting over toverij, spokerij en aanverwante pla gerij. De eerste twee zijn sinds het eerste kwart van deze eeuw een zeldzaamheid op Walche ren, maar plagerijen zijn een langer leven beschoren. Zo werden ongeveer tot iets na 't waeter (1944-'45) spelende kinderen bang gemaakt met Oesje Pik of Jöösje Pik. Deze persoon van onbestemde samenstelling en omvang zou zich, voorzien van pik'aek, ophouden in vooral stêênpit- ten, wel pitten en regenbakken. Maar ook in waetergangen, sprienken en duiven (sloten) zou hij zijn ambacht uitoefe nen: het naar beneden trekken van stoute kindertjes die te dicht bij het water spelen. Andere boemannen en -vrou wen bleken niet bestand tegen de verlichting (letterlijk en figuurlijk) die de twintigste eeuw bracht. Witte wuuven en zwarte juffers (sommigste zélfs zonder öd!) maken niet langer plekken waer as wat omgieng (spookplaatsen) onveilig. Stallichten, van die vierige (vurige) vèntjes, die as over de koeiebakken liepe in 't stal, worden al sinds de eeuwwis seling slechts bij zeer hoge uit zondering waargenomen. En toch, het is nog niet uitge spookt op Walcheren. Sommi ge spookplaatsen kennen een (weliswaar bescheiden) revi val. Zo is er vlakbij het beken de Ronde pitje op Souburg een weiland dat vroeger bekend stond als het tööverweitje. Het bijbehorende verhaal is verlo ren gegaan, maar een omwo nende kan urenlang vertellen over de kwalijke gevolgen van ter plaatse rijkelijk aanwezige aardstralen. Koeien van een buurman hebben een en ander zelfs met de dood moeten bekopen. (Als iemand overigens nog weet heeft van oude 'toverver- halen', hou ik mij van harte aanbevolen.) Marco Evenhuis Uriah Heep in de huidige bezetting met Bernie Shaw - lead-zanger, Mick Box - gitaar, Phil Lanzon - keyboards, Trevor Bolder - basgitaar en Lee Kerslake - drums. De Stichting RBC Middelburg is meteen stevig uit de zomer- slaap ontwaakt. Met een optreden van Uriah Heep op donderdag 14 november in de Stadsdanszaal knalt ze het winterseizoen in. De Stichting RBC ijvert er voor om top- bands in Middelburg te laten optreden. Met Uriah Heep vult de stich ting haar doelstelling behoor lijk in. Deze band laat al gedu rende veel jaren wereldwijd de harten van de hardrock-scene sneller kloppen. Zij waren het immers die als eersten de hardrockers in Moskou toe speelden, gevolgd door een lp Live in Moscow. Dat optreden achter Het IJze ren Gordijn en de daaropvol gende lp steelt niet het hart van iedere fan. De inbreng van de aan een fatale combinatie van alcohol en drugs overle den David Byron wordt duide lijk gemist. De daaropvolgen de elpee is beter en brengt het oude Heep-geluid weer tot leven. Volgens Jim Pentury van RBC is Uriah Heep niet kapot te krijgen. „Dat zal blij ken tijdens het optreden in de Stadsdanszaal", belooft de muziekkenner Pentury. Het optreden van Uriah Heep begint om half tien donder dagavond de 14e november.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1996 | | pagina 1