U en rode draad... Motorscooter: hi-tech vervoermiddel met hoog IQ Goedkoop in aanschaf en gebruik Motorrijbewijs lichte klasse is nu vereist Ook klitnatoloflisch verantwoord Op pad met zo'n nieuwe motorscooter Moderne meubelen en woonaccessoires Voor het écht mooie meubel, kunt u niet om V/onnemaire heen Wie rekent, rijdt motorscooter VOOR EEN VERANTWOORDE MEUBELKEUS Pq au we \s&% ietfete bezoeker tanken met een aat 2 Goes (Marconi bedrijventerrein, aan het Hollandiaplein) MILIEUVRIENDELIJK LEVEN MN OOK LEKKER 7IIN! AARDIGE AARDAPPEL IN DE PUREE Geen file Ook met autorijbewijs op een motorscooter? Techniek Parkeerplezier Prima alternatief voor korte afstanden Zeventig procent van ie afstanden, die we per dag afleggen ziin korter dan 7 km. Voor veel mensen nèt te ver om te fiet sen en te dichtbij voor de ante. Dan is de motorscooter een uitkomst Rij-impressie onthult z'n ware aard Stabiliteit DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 23 oktober 1996 Een complete, zorgvuldig samengestelde collectie in de meest uiteenlopende stijlen, in een logische prijsopbouw. Alle bekende en minder bekende merken, waaronder enkele zeer exclusieve programma's, zijn hier vertegenwoordigd. Op zich al een unicum! Tn het weidse Zeeuwse landschap zijn parkeer- en fileproblemen onbekende fenomenen, de Zeeuwse gastvrijheid doet de rest. Een goed en uitgebreid advies maken uw keus gefundeerd en verantwoord. >- Efficiency en nazorg bestempelen Interieur Paauwe tot een uiterst moderne onder neming, waar u met plezier terugkomt, U bent van harte welkom tijdens de oktober-woonmaand-actie t/m 2 november. kt ober-aanbieding: Behalve de ecu-cheque actie, waarbij u voor iedere bestede fl.1000,- een cheque t.w.v. fl. 125,- ontvangt*, profiteert u tevens van een tegemoet koming in de brandstofkosten. retotfc vant fl CUQ pgr liter**! 'met wKimdernig «m enkek «mfedai. "ivlgens spehegds 'brunJstuf-aak' iC-V6. Zuidweg 20A, Zonnemaire. Telefoon 0111-401318. Vrijdag koopavond. Maandag gesloten. R np Milieuvriendelijk leven kan ook lekker zijn! Het boekie Aardige aardappel in de puree is het bewijs. Het bevat 23 verrassende recepten allemaal op basis van aardappel rassen die zonder of met weinig land bouwgif kunnen worden geteeld Die aardappels zijn De meest gegeten soorten worden bovendien beoordeeld op milieu-eigenschappen verkrijgbaarheid, kookkenmerken en smaak Het receptenboekje is geschreven in samenwerking met culinair journalist lohannes van dankzij acties van Milieudefensie vrijwel overal te koop Dam. en topkok lohn Halvemaan het vandaag nog Stort i gulden lof meeri op giro 551 9147 van .Milieudefensie in Amsterdam v v an' %«ppelboekie besteinr 135 Als u lid wordt (met de boni ontvangt u het boekje gratis! O Ik werd lid-donateur van Vereniging Milieudefensie If 12 50halfiaari Het boekie kriig ik gratis O Ik word lid-abonnee van Vereniging Milieudefensie ƒ2*.-half|aar| en ontvang lüx per jaar het -ilieumagazine Milieudefensie Het boekje kri|g Ik gratis m óe ^pen envelop aan Vereniging Milieudefensie Aniwtv KA Amsterdam (postzegel hoeft met mag well U'aag< Rtxepien Motorscooters, je ziet ze steeds vaker omdat dit handige ver voermiddel nu ook in Nederland doorbreekt. Geen wonder, want deze moderne versie van de klassieke scooter is de 'easy-rider' van de toekomst. Hij heeft alles aan boord voor vlot woon-werk- verkeer of recreatief gebruik. Met zijn leuke vormgeving en een voudige bediening is de motorscooter een 'winner'. Als file- omzeiler vormt deze 'auto op twee wielen' zelfs de ideale uitweg. Smaakvolle vormgeving, bedieningsge mak. innovatief, ontwikkeld met respect voor het milieu, dus zuinig en stil, dat is de motorscooter ten voeten uit. Deze dynamische tweewieler is ideaal voor het vervoer van alledag, om er 'ns lekker op uit te trekken, voor een ritje naar de sportclub, het winkelcentrum of voor familiebezoek. Je zit op een koninklijk zadel, terwijl je in het woon-werkverkeer de reistijd van deur tot deur zo maar met de helft kan verkorten. De jongste generatie motor scooters biedt hi-tech in een modern jasje, is leuk en relatief goedkoop. Ja. waarom heeft u er nog geen? In het buitenland is hij al jaren geliefd, in Nederland begint zijn opmars nu ook. Deze trendy opvolger van de klassieke scooter is een 'eye-catcher'Hij oogt aantrekkelijk, terwijl z'n technische eigenschappen en rijkarakter perfect zijn. Ronde vormen, soepele stroomlijn, knap pe out-fit. loopt als een zonnetje; kortom, een praktisch vervoermiddel. Blijft de vraag; wat kost al dit moois? Antwoord: Dat valt reuze mee. Motorscooters zijn goed koop in aanschaf en gebruik. Ze lopen op nor male loodvrije benzine en zijn twee tot drie keer Afhankelijk van hel model en eventuele accessoires heb je al een motorscooter vanaf 6000 gulden. Topmodellen kosten circa 13.000 gulden. Op de komende MotoRAI (24 t/m 27 oktober) kunt u alle moderne motorscootermodellen bewonderen en uitproberen.Voor de motorscooter geldt een houderschapsbelasting van 142 gul den/jaar. Daarnaast is minimaal een WA-verzeke- ring verplicht. Factoren die bij de premie een rol spelen zijn: regio, wel/geen win terstop (van december tot maart), eigen risico, no-claim korting en de aanschaf prijs. Uitgaande van een gemiddelde produkt- prijs van 9000 gulden kost een WA-ver zekering dan circa 200 gulden premie/jr. Voor WA+ (met brand en diefstal): circa Naast z'n uitstraling en rij kwaliteit biedt de Met een motorscooter omzeil je veel verkeersproblemen. motorscooter talrijke voordelen, bijvoorbeeld bij de filebestrij- ding. Ook parkeerproblemen zijn hem vreemd. Wie in Nederland op een motorscooter wil rijden, moet nu nog over het A-rijbewijs beschikken. Ofwel: het motorrijbewijs. In sommige Europese landen mag je met een autorijbewijs wel op een motorscooter rijden. zuiniger dan een auto. Hun verbruik ligt rond 1 op 35. Op een tank van 12 liter inhoud rijdt u dus voor nog geen 24 piek van Amsterdam naar Maastricht en weer terug. Zo'n motorscooter wordt aangedreven door een tweetakt- of viertaktmotor met een inhoud van 125 cm' of 250 cm'. Op volle toeren ligt een topsnelheid van 90 tot 120 km/u binnen bereik. Gezien deze prestaties is het logisch dat je met de motorscooter op de snelweg mag rijden. Technisch is de moderne motorscooter helemaal bij de tijd: anti-duik voorvor ken. schijfremmen in de voorwielen, uit gebalanceerde wielophanging, elektri sche starter, automatische transmissie, dashboardkastje, (afsluitbare, soms ook verlichte) opbergruimte voor helm. handschoenen en andere zaken. Zo zie je maar hoe ver het scootertje van weleer is gekomen. 300 gulden premie/jr. Voor Casco (all- risk): circa 950 gulden premie/jaar. Voor de aanschaf van een motorscooter kunt u terecht bij de motorfietsdealers. Of u kunt informatie aanvragen bij de importeurs: Aprilia: 010 - 4928567, Yamaha: 020 - 654600; Fiaggio (Vespa): 013 - 4639333, Honda: 0180-491777, Peugeot: 0318-519132. Door zijn eigenschappen is de motor scooter een vervoermiddel met grote toe komst. Zo is hij prettig om mee te rijden en om mee gezien te worden. Van huis uit biedt de motorscooter al veel bescherming tegen weer en wind. Voor wie dat wil, is extra bescherming mogelijk met een heel of half ('ver laagd') windscherm. Vooral zijn gemak en de mogelijkheid om tijdwinst te boeken in vergelijking met andere vervoermiddelen, maken hem tot hèt alternatief in woon-werkver keer. Met de motorscooter sta je niet in de file. Bij een stoplicht sta je vaak voor aan en ben je als eerste weg. Hij geeft parkeerplezier. want je hoeft niet te zoe ken naar een parkeerplaatsje, je kunt hem vaak 'overal' kwijt zonder een par keerkaartje te kopen. !n Zuid-Europa en in de landen om ons heen is de motorscooter niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Bij ons breekt de motorscooter nu ook door. Het nieuwe Europese reglement rijbewij zen biedt de mogelijkheid om houders van het autorijbewijs toe te staan om lich te gemotoriseerde tweewielers te berijden met een maximum cilinderinhoud van 125 cm' en een maximum vermogen van 11 kW. Vanuit het oogpunt van verkeersveilig heid heeft de RAI voorgesteld om voor personen vanaf 21 jaar die al twee jaar het autorijbewijs hebben, toe te staan om op gemotoriseerde tweewielers met auto matische transmissie (scooters) te rijden. Eventueel aangevuld met een praktijk examen. In tegenstelling tot andere landen maakt de Nederlandse overheid geen gebruik van deze mogelijkheid. De RAI betreurt dit. want "het zou de mobiliteit in ons drukke land een handje kunnen helpen. De rol van dit vervoermiddel als hèt alternatief tussen auto en fiets met behoud van de individualiteit zien we al in landen om ons heen". »ii Denk nu niet dal de motorscooter alleen geschikt is voor de warme Jan den rond de Middellandse Zee. Df voor Italianen en Spanjaarden, die qua postuur wat kleiner zijn dan wij. Op een motorscooter zit je altijd ais een vorst. En om het Nederlandse klimaat hoeft u de overstap naar een motorscooter niet te laten. Volgens het KNMi regent het in Nederland slechts 6,5 procent van de tijd. De kans dat een regenbui u onderweg overvalt, Is dan ook heel klein. Als u 220 dagen per jaar werkt, rijdt u tijdens uw dagelijkse route slechts 14 keer per jaar in een hui. Alle andere dagen rijdt u droog en comfortabel heen en weer. (door onze verslaggever) Met een motorscooter rijden is zo eenvoudig als maar kan. Opstappen, starten, wegwezen. Even wennen aan het gewicht, formaat en motorvermogen, maar dat heb je gauw onder de knie. Het rijden zelf is een fluitje van een cent. En, zoals past bij een modern vervoermiddel, gaat het starten en schakelen haast van zelf, namelijk elektrisch en volautomatisch. We nemen de proef op de som. Dat een geslaagd ontwerp z'n waarde behoudt, bewijst de huidige populariteit van de motorscooter, de trendy opvolger van de scooter. Voor het plaatsnemen op het zadel kun je VCftrOUWd kiezen tussen 'motoresk' en 'automobi- lesk' instappen. Versie één is het been met een enorme zwaai over het grote zadel zwieren, versie twee is 'binnendoor steken' alsof je een auto betreedt of met een kokerrok een damesfiets bestijgt. De tweede optie is de gemakkelijkste, al hangt het van je ego of omgeving af of je hier ook voor kiest. Zit je eenmaal, dan blijkt die associatie met een automobiel zo gek nog niet; het zadel biedt alle comfort, de steun in de rug is heerlijk, je benen staan (met de ruggesteun in de verste, beste stand) ver naar voren en door de grote dashboard- kast, prima spiegels, knoppenwinkel en de beschermende kuip vóór je voel je je veel meer vertrouwd en geborgen dan op een chopper met identieke zithouding. Voeg hierbij het ultieme bedieningsge mak en na de eerste meters voel je je zo thuis en veilig dat je bij het stoplicht bijna vergeet je voeten aan de grond te zetten.... Elektronische ontsteking is standaard, net als een versnelling met automatische variator. De motor kun je enkel starten als eerst één van de remmen is gebruikt. Dit voorkomt 'sprong starten' met vol gas. Door de plaats van het motorblok - hori zontaal vóór het achterwiel - bézit de motorscooter een laag zwaartepunt, wat de stabiliteit bevordert. Diverse grote bandenmerken hebben speciale banden ontwikkeld voor de motorscootermarkt. Het remgedrag is mooi neutraal. Het pro bate anti-duik systeem verhindert het 'duiken' tijdens het remmen. Dit geeft de bestuurder optimale controle over het voertuig. De stoplichten (geactiveerd door beide remmen) werken ook met de motor af. Tijdens de proefrit raken we steeds meer overtuigd van het handige, verstandige karakter van dit vervoermiddel. Hij is zo stil, dat je je soms afvraagt of de motor wel loopt. En bij de benzinepomp ont popt hij zich als een vriend van je porte monnee. Ja, wie rekent, rijdt motorscoot er. Conclusie na de proefrit met een motorscooter; gemak dient de mens en het rijplezier is groots. In druk stadsver keer ben je steeds haantje de voorste. Parkeren kost amper moeite: voor de motorscooter is zelfs een klein plekje al groot genoeg. Motorscooter: hèt comfortabele, goedkope alternatief voor gemotori seerd woon- werkverkeer.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1996 | | pagina 8