U
en rode draad...
Motorscooter: hi-tech
vervoermiddel met hoog IQ
Goedkoop in aanschaf en gebruik
Motorrijbewijs lichte
klasse is nu vereist
Ook klitnatoloflisch verantwoord
Op pad met zo'n nieuwe motorscooter
Moderne meubelen en woonaccessoires
Voor het écht mooie meubel, kunt u
niet om V/onnemaire heen
Wie rekent, rijdt motorscooter
VOOR EEN VERANTWOORDE MEUBELKEUS
Pq au we \s&% ietfete
bezoeker tanken met een
aat 2 Goes (Marconi bedrijventerrein, aan het Hollandiaplein)
MILIEUVRIENDELIJK LEVEN MN OOK LEKKER 7IIN!
AARDIGE
AARDAPPEL IN
DE PUREE
Geen file
Ook met autorijbewijs op een motorscooter?
Techniek
Parkeerplezier
Prima alternatief voor korte afstanden
Zeventig procent van ie afstanden, die we per dag afleggen
ziin korter dan 7 km. Voor veel mensen nèt te ver om te fiet
sen en te dichtbij voor de ante. Dan is de motorscooter een
uitkomst
Rij-impressie onthult z'n ware aard
Stabiliteit
DE FAAM - DE VLISSINGER
Woensdag 23 oktober 1996
Een complete, zorgvuldig
samengestelde collectie in de meest
uiteenlopende stijlen, in een logische
prijsopbouw.
Alle bekende en minder bekende
merken, waaronder enkele zeer
exclusieve programma's, zijn hier
vertegenwoordigd. Op zich al een
unicum!
Tn het weidse Zeeuwse
landschap zijn parkeer- en
fileproblemen onbekende
fenomenen, de Zeeuwse
gastvrijheid doet de rest.
Een goed en uitgebreid
advies maken uw keus
gefundeerd en verantwoord.
>- Efficiency en nazorg
bestempelen Interieur Paauwe
tot een uiterst moderne onder
neming, waar u met plezier
terugkomt,
U bent van harte welkom tijdens
de oktober-woonmaand-actie t/m
2 november.
kt ober-aanbieding:
Behalve de ecu-cheque actie,
waarbij u voor iedere
bestede fl.1000,- een
cheque t.w.v. fl. 125,-
ontvangt*, profiteert u
tevens van een tegemoet
koming in de brandstofkosten.
retotfc vant fl CUQ pgr
liter**!
'met wKimdernig «m enkek «mfedai.
"ivlgens spehegds 'brunJstuf-aak' iC-V6.
Zuidweg 20A, Zonnemaire. Telefoon 0111-401318. Vrijdag koopavond. Maandag gesloten.
R
np
Milieuvriendelijk leven kan ook lekker zijn! Het
boekie Aardige aardappel in de puree is het bewijs.
Het bevat 23 verrassende recepten allemaal op basis
van aardappel rassen die zonder of met weinig land
bouwgif kunnen worden geteeld Die aardappels zijn
De meest gegeten soorten worden bovendien
beoordeeld op milieu-eigenschappen verkrijgbaarheid,
kookkenmerken en smaak
Het receptenboekje is geschreven in
samenwerking met culinair journalist lohannes van
dankzij acties van Milieudefensie vrijwel overal te koop Dam. en topkok lohn Halvemaan
het vandaag nog Stort i gulden lof meeri op giro 551 9147 van .Milieudefensie in Amsterdam
v v an' %«ppelboekie besteinr 135 Als u lid wordt (met de boni ontvangt u het boekje gratis!
O Ik werd lid-donateur van Vereniging Milieudefensie If 12 50halfiaari Het boekie kriig ik gratis
O Ik word lid-abonnee van Vereniging Milieudefensie ƒ2*.-half|aar| en ontvang lüx per jaar het
-ilieumagazine Milieudefensie Het boekje kri|g Ik gratis
m
óe
^pen envelop aan Vereniging Milieudefensie Aniwtv
KA Amsterdam (postzegel hoeft met mag well U'aag< Rtxepien
Motorscooters, je ziet ze steeds vaker omdat dit handige ver
voermiddel nu ook in Nederland doorbreekt. Geen wonder, want
deze moderne versie van de klassieke scooter is de 'easy-rider'
van de toekomst. Hij heeft alles aan boord voor vlot woon-werk-
verkeer of recreatief gebruik. Met zijn leuke vormgeving en een
voudige bediening is de motorscooter een 'winner'. Als file-
omzeiler vormt deze 'auto op twee wielen' zelfs de ideale uitweg.
Smaakvolle vormgeving, bedieningsge
mak. innovatief, ontwikkeld met respect
voor het milieu, dus zuinig en stil, dat is
de motorscooter ten voeten uit.
Deze dynamische tweewieler is ideaal
voor het vervoer van alledag, om er 'ns
lekker op uit te trekken, voor een ritje
naar de sportclub, het winkelcentrum of
voor familiebezoek.
Je zit op een koninklijk zadel, terwijl je
in het woon-werkverkeer de reistijd van
deur tot deur zo maar met de helft kan
verkorten. De jongste generatie motor
scooters biedt hi-tech in een modern
jasje, is leuk en relatief goedkoop. Ja.
waarom heeft u er nog geen?
In het buitenland is hij al jaren geliefd, in
Nederland begint zijn opmars nu ook.
Deze trendy opvolger van de klassieke
scooter is een 'eye-catcher'Hij oogt
aantrekkelijk, terwijl z'n technische
eigenschappen en rijkarakter perfect zijn.
Ronde vormen, soepele stroomlijn, knap
pe out-fit. loopt als een zonnetje; kortom,
een praktisch vervoermiddel.
Blijft de vraag; wat kost al dit moois? Antwoord:
Dat valt reuze mee. Motorscooters zijn goed
koop in aanschaf en gebruik. Ze lopen op nor
male loodvrije benzine en zijn twee tot drie keer
Afhankelijk van hel model en eventuele
accessoires heb je al een motorscooter
vanaf 6000 gulden.
Topmodellen kosten circa 13.000 gulden.
Op de komende MotoRAI (24 t/m
27 oktober) kunt u alle moderne
motorscootermodellen bewonderen en
uitproberen.Voor de motorscooter geldt
een houderschapsbelasting van 142 gul
den/jaar.
Daarnaast is minimaal een WA-verzeke-
ring verplicht. Factoren die bij de premie
een rol spelen zijn: regio, wel/geen win
terstop (van december tot maart), eigen
risico, no-claim korting en de aanschaf
prijs.
Uitgaande van een gemiddelde produkt-
prijs van 9000 gulden kost een WA-ver
zekering dan circa 200 gulden premie/jr.
Voor WA+ (met brand en diefstal): circa
Naast z'n uitstraling en
rij kwaliteit biedt de Met een motorscooter omzeil je veel verkeersproblemen.
motorscooter talrijke
voordelen, bijvoorbeeld bij de filebestrij-
ding. Ook parkeerproblemen zijn hem
vreemd.
Wie in Nederland op een motorscooter wil rijden, moet nu nog
over het A-rijbewijs beschikken. Ofwel: het motorrijbewijs. In
sommige Europese landen mag je met een autorijbewijs wel op
een motorscooter rijden.
zuiniger dan een auto. Hun verbruik ligt rond 1
op 35. Op een tank van 12 liter inhoud rijdt u
dus voor nog geen 24 piek van Amsterdam naar
Maastricht en weer terug.
Zo'n motorscooter wordt aangedreven
door een tweetakt- of viertaktmotor met
een inhoud van 125 cm' of 250 cm'. Op
volle toeren ligt een topsnelheid van 90
tot 120 km/u binnen bereik. Gezien deze
prestaties is het logisch dat je met de
motorscooter op de snelweg mag rijden.
Technisch is de moderne motorscooter
helemaal bij de tijd: anti-duik voorvor
ken. schijfremmen in de voorwielen, uit
gebalanceerde wielophanging, elektri
sche starter, automatische transmissie,
dashboardkastje, (afsluitbare, soms ook
verlichte) opbergruimte voor helm.
handschoenen en andere zaken. Zo zie je
maar hoe ver het scootertje van weleer is
gekomen.
300 gulden premie/jr. Voor Casco (all-
risk): circa 950 gulden premie/jaar.
Voor de aanschaf van een motorscooter
kunt u terecht bij de motorfietsdealers.
Of u kunt informatie aanvragen bij de
importeurs: Aprilia: 010 - 4928567,
Yamaha: 020 - 654600;
Fiaggio (Vespa): 013 - 4639333,
Honda: 0180-491777,
Peugeot: 0318-519132.
Door zijn eigenschappen is de motor
scooter een vervoermiddel met grote toe
komst. Zo is hij prettig om mee te rijden
en om mee gezien te worden.
Van huis uit biedt de motorscooter al
veel bescherming tegen weer en wind.
Voor wie dat wil, is extra bescherming
mogelijk met een heel of half ('ver
laagd') windscherm.
Vooral zijn gemak en de mogelijkheid
om tijdwinst te boeken in vergelijking
met andere vervoermiddelen, maken
hem tot hèt alternatief in woon-werkver
keer. Met de motorscooter sta je niet in
de file. Bij een stoplicht sta je vaak voor
aan en ben je als eerste weg. Hij geeft
parkeerplezier. want je hoeft niet te zoe
ken naar een parkeerplaatsje, je kunt
hem vaak 'overal' kwijt zonder een par
keerkaartje te kopen.
!n Zuid-Europa en in de landen om ons
heen is de motorscooter niet meer weg te
denken uit het straatbeeld. Bij ons breekt de
motorscooter nu ook door.
Het nieuwe Europese reglement rijbewij
zen biedt de mogelijkheid om houders
van het autorijbewijs toe te staan om lich
te gemotoriseerde tweewielers te berijden
met een maximum cilinderinhoud van
125 cm' en een maximum vermogen van
11 kW.
Vanuit het oogpunt van verkeersveilig
heid heeft de RAI voorgesteld om voor
personen vanaf 21 jaar die al twee jaar
het autorijbewijs hebben, toe te staan om
op gemotoriseerde tweewielers met auto
matische transmissie (scooters) te rijden.
Eventueel aangevuld met een praktijk
examen.
In tegenstelling tot andere landen maakt
de Nederlandse overheid geen gebruik
van deze mogelijkheid. De RAI betreurt
dit. want "het zou de mobiliteit in ons
drukke land een handje kunnen helpen.
De rol van dit vervoermiddel als hèt
alternatief tussen auto en fiets met
behoud van de individualiteit zien we al
in landen om ons heen".
»ii
Denk nu niet dal de motorscooter
alleen geschikt is voor de warme Jan
den rond de Middellandse Zee. Df voor
Italianen en Spanjaarden, die qua
postuur wat kleiner zijn dan wij. Op
een motorscooter zit je altijd ais een
vorst.
En om het Nederlandse klimaat hoeft u
de overstap naar een motorscooter
niet te laten. Volgens het KNMi regent
het in Nederland slechts 6,5 procent
van de tijd. De kans dat een regenbui
u onderweg overvalt, Is dan ook heel
klein. Als u 220 dagen per jaar werkt,
rijdt u tijdens uw dagelijkse route
slechts 14 keer per jaar in een hui.
Alle andere dagen rijdt u droog en
comfortabel heen en weer.
(door onze verslaggever)
Met een motorscooter rijden is zo eenvoudig als maar kan.
Opstappen, starten, wegwezen. Even wennen aan het gewicht,
formaat en motorvermogen, maar dat heb je gauw onder de knie.
Het rijden zelf is een fluitje van een cent. En, zoals past bij een
modern vervoermiddel, gaat het starten en schakelen haast van
zelf, namelijk elektrisch en volautomatisch. We nemen de proef
op de som.
Dat een geslaagd ontwerp z'n waarde behoudt, bewijst de
huidige populariteit van de motorscooter, de trendy opvolger van
de scooter.
Voor het plaatsnemen op het zadel kun je VCftrOUWd
kiezen tussen 'motoresk' en 'automobi-
lesk' instappen. Versie één is het been
met een enorme zwaai over het grote
zadel zwieren, versie twee is 'binnendoor
steken' alsof je een auto betreedt of met
een kokerrok een damesfiets bestijgt. De
tweede optie is de gemakkelijkste, al
hangt het van je ego of omgeving af of je
hier ook voor kiest.
Zit je eenmaal, dan blijkt die associatie
met een automobiel zo gek nog niet; het
zadel biedt alle comfort, de steun in de
rug is heerlijk, je benen staan (met de
ruggesteun in de verste, beste stand) ver
naar voren en door de grote dashboard-
kast, prima spiegels, knoppenwinkel en
de beschermende kuip vóór je voel je je
veel meer vertrouwd en geborgen dan op
een chopper met identieke zithouding.
Voeg hierbij het ultieme bedieningsge
mak en na de eerste meters voel je je zo
thuis en veilig dat je bij het stoplicht
bijna vergeet je voeten aan de grond te
zetten....
Elektronische ontsteking is standaard,
net als een versnelling met automatische
variator. De motor kun je enkel starten
als eerst één van de remmen is gebruikt.
Dit voorkomt 'sprong starten' met vol
gas.
Door de plaats van het motorblok - hori
zontaal vóór het achterwiel - bézit de
motorscooter een laag zwaartepunt, wat
de stabiliteit bevordert. Diverse grote
bandenmerken hebben speciale banden
ontwikkeld voor de motorscootermarkt.
Het remgedrag is mooi neutraal. Het pro
bate anti-duik systeem verhindert het
'duiken' tijdens het remmen. Dit geeft de
bestuurder optimale controle over het
voertuig. De stoplichten (geactiveerd
door beide remmen) werken ook met de
motor af.
Tijdens de proefrit raken we steeds meer
overtuigd van het handige, verstandige
karakter van dit vervoermiddel. Hij is zo
stil, dat je je soms afvraagt of de motor
wel loopt. En bij de benzinepomp ont
popt hij zich als een vriend van je porte
monnee. Ja, wie rekent, rijdt motorscoot
er. Conclusie na de proefrit met een
motorscooter; gemak dient de mens en
het rijplezier is groots. In druk stadsver
keer ben je steeds haantje de voorste.
Parkeren kost amper moeite: voor de
motorscooter is zelfs een klein plekje al
groot genoeg.
Motorscooter: hèt comfortabele, goedkope alternatief voor gemotori
seerd woon- werkverkeer.