Vijfentwintig jaar 'In den blauw geruiten kiel' 'Plezierige contacten, weinig problemen' Trouwe ondernemers PIET POSTHUMA BEZORGER SINDS DE EERSTE VLISSINGER EEN KWART EEUW ADVERTEREN IN DE VLISSINGER gratis en lage prijzen kleuren-tv Als een reactie op de jaren zestig, waarin de roep naar openbaar heid, openheid en een andere werkwijze van de overheid steeds sterker werd, trok de gemeente Vlissingen in 1970 een voorlichter aan. Bij het gemeentebe stuur bestond een gro te behoefte om het beleid te verklaren en toe te lichten. Wat is mooier om dat dan te doen via een eigen medium: een gemeen telijke voorlichtingsru briek? Van halve naar hele pagina ik ben nog nooit ziek geweest... Hij was nog maar net twaalf jaar of zijn oom kwam hem vragen om een nieuw advertentie blad van de PZC te gaan bezorgen. Hij zei onmiddellijk ja, want een zakcentje kan er altijd bij.„Ik deed het samen met mijn broer op naam van mijn moeder in de Rooie Wijk in Vlissin gen", vertelt hij voorzichtig. Vandaag brengt hij de jubileumeditie van De Vlissinger rond, nu in Oost-Souburg. „Ik ben het nog lang niet beu. Het is een gewoonte geworden, maar een mooie gewoonte". ~.erzijn mensen die een gruwelijke hekel hebben aan die folders... „Ik koos indertijd voor De Vlissinger omdat het het enige blad is dat werd uitgegeven door een Vlissinger; het andere huis-aan-huisblad De Scheldebode werd overgenomen door het Bra bantse bedrijf De Stem. En ja, wat doe je dan, als rechtgeaarde Vlissinger?", vertelt J.M. Dert, eigenaar van Foto Dert in Vlissingen. „Dan kies je toch voor je eigen stad?" 4 Woensdag 23 oktober 1996 DE FAAM - DE VLISSINGER 21 TO£V1SIF, inruil-korlinf f 300.- inruil-korting f Kortingen tot ruim De Vlissinger bestaat vijfentwintig jaar. Een kleine twintig ondernemers adverteren al vanaf het allereerste begin in het weekblad. Ook vandaag de dag kunt u hun namen nog tussen de advertenties zien staan: Foto Verschoore Vlissingen Bijou Lederwaren Middelburg Van Belle Meubelen Vlissingen Foto Video Audio Dert Vlissingen Bruidshuis Fiësta Middelburg Autobedrijven Dijkwel Vlissingen/Middelburg Luitwieler Parfumerie Vlissingen Roelse Schoenen Vlissingen Joziasse Kleding Middelburg Hobbyhuis Baars Middelburg Boekhandel Bruna Vlissingen Ploef Shoes Vlissingen De Schelde Vlissingen Reisbureau Van Fraassen Vlissingen Mabélis Vlissingen Foto Film Kees de Grave Oost-Souburg Firma Baljeu Oost-Souburg Sporthuis Jan Jongepier Middelburg Van den Driest Tweewielers Middelburg 'Ik denk wel eens dat ze elk woord in de krant lezen' Het was dan ook niet zo ver wonderlijk dat de directie van De Vlissinger daarop insprong met het aanbod om in haar huis-aan-huis-advertentieblad zo'n voorlichtingsrubriek te openen. De rubriek kreeg de typisch Vlissingse benaming 'In den blauw geruiten kiel' mee en bevat nu al bijna een kwart eeuw lang informatie van het gemeentebestuur. De rubriek groeide in die kwart eeuw uit van een halve naar een hele pagina informatie. Het is een welgelezen rubriek, zo bleek vorig jaar nog uit het onderzoek dat een HEAO-stu- dente uitvoerde. Acht van de tien Vlissingers lezen de pagi na; vijf van de acht doen dat wekelijks, de overige drie één tot twee keer per maand. Het gemiddelde cijfer van de lezers voor overzichtelijkheid, actu aliteit, leesbaarheid, aantrek kelijkheid, informatief gehalte en betrouwbaarheid lag rond de zeven. De waardering van de lezers voor de rubriek als middel om zich te informeren over gemeentelijk beleid en gemeentelijke aangelegenhe den lag even hoog als voor dagbladen als PZC en Stem (ook een zeven!). Ook uit een recent landelijk onderzoek blijkt dat in ruim de helft van de gemeenten het huis-aan- huisblad de belangrijkste informatiebron vormt over de lokale politiek. De medewerkers van het Staf bureau Communicatie probe ren op een professionele manier de inwoners te infor meren en hen in staat te stel len deel te nemen aan de voor bereiding van beleid. Niet alleen via de voorlichtingsru briek 'In den blauw geruiten kiel', maar ook met bewoners- brieven, informatie- en inspraakavonden en met wijk gerichte aanpak (wijkwinkels, wijkbemiddelaars, wijkambte- naren, wijkcollegeleden, op- de-koffiegesprekken, wijken- quêtes, wijkplannen, prijsvra gen en dergelijke). Ze ontwikkelen ook andere bestuurlijke vernieuwings instrumenten, zoals kennisma kingsavonden voor nieuwe inwoners, themadebatten, het gebruik van nieuwe voorlich tingsmiddelen als teletekst en internet, enzovoorts. Maar het gemeentebestuur en de gemeentelijke medewerkers zien de pagina 'In den blauw geruiten kiel' toch als hun belangrijkste medium om de inwoners wekelijks goed te informeren over allerhande zaken die voor hen van belang (kunnen) zijn. Hopelijk blijft de band tussen De Vlissinger en 'In den blauw geruiten kiel' nog lang in stand. Wij felicite ren directie en redactie van harte met dit jubileum! Gemeente Vlissingen, Stafbureau Communicatie. FOTO ANDA VAN RIET het land een vakbond voor krantenbezorgers was opge richt. „Een goeie zaak", noemt Posthuma dat initiatief. „Ik heb het ook gelezen. Het is vooral goed voor bezorgers die er hun brood mee moeten ver dienen. Kijk. De meeste bezor gers van advertentiebladen zijn jongelui die er een zak centje bijverdienen. Na pak weg een jaartje stoppen ze er mee en houden ze het voor gezien. Dat geldt niet voor mij. Het is mijn vak. Neem nou die folders bij de krant. Over de vergoeding daarvoor bestaat geen goeie regeling. Met een vakbond kan dat soort zaken geregeld worden". Ooit heeft Piet Posthuma bij zichzelf gedacht om er maar mee te stoppen. „Maar die gedachte was snel voorbij. Kijk ik doe het nou al zo lang dat het min of meer een onderdeel van mijn leven is geworden. Het is gewoon een ritme. Nee hoor. Ik kan niet stoppen. Ik zou het missen. Ook de men sen die zeggen: kijk, daar heb je Piet van de PZC". Praten met Piet Posthuma is praten met de man die in Oost- Souburg de naam van een betrouwbare bezorger van De Vlissinger heeft opgebouwd. Slechts zelden vergeet hij één van de 575 adressen die hij wekelijks voorziet van adver tenties, voorlichting en nieuws. „Als ik wel eens per ongeluk een brievenbus heb overgeslagen komen de men sen 's avonds of de volgende dag gewoon er om vragen. Ik loop nu al 22 jaar in Oost-Sou burg. Het leuke is dat je veel mensen leert kennen". Wie veel reist heeft veel te ver halen, maar wie vaak op dezelfde route is met een blad als De Vlissinger zou een 'insti tuut' genoemd kunnen wor den. „Ik weet dat er mensen zijn die gewoon zitten te wach ten tot ik er aan kom. Ik denk wel eens dat ze elk woord in die krant lezen. Van redactie tot advertenties. Ook de bijge sloten folders gaan er in als zoete koek. Maar er zijn ook mensen die een gruwelijke hekel hebben aan de reclame folders. Die willen wel De Vlis singer, maar niet de folders die er in zijn gestoken". Zo was er ook die man die des- duivels was. „Op woensdag had ik zoveel folders bij me, dat ik het niet voor elkaar kreeg om alle kranten te bezor gen. Dat deed ik dus op woensdag. Woedend was'ie", vertelt Posthuma lachend. Zo was er ook die gepensioneer de man die Piet Posthuma de helpende hand toestak. „Die man had een nieuwe brieven bus buiten gezet. Maar de krant ging er bijna niet in. De week er na had hij er iets op gevonden, zodat ik de krant er van bovenaf kon instoppen. Ik ben die man wel even gaan bedanken. Ik heb trouwens een hekel aan slordig bezor gen. Vooral aan de jongens die De Scheldebode bezorgen. Die krant hangt vaak nog half uit de brievenbus. Ik moet hem er dan eerst doorheenduwen voordat ik De Vlissinger er net jes kan instoppen". Dert is één van de bijna twintig ondernemers die al vanaf het eerste begin bij De Vlissinger adverteren. „Eigenlijk is de kwaliteit vanaf het begin heel constant geweest. Plezierige contacten, weinig problemen. Ja, we mopperen natuurlijk wel als er een tariefverhoging is, maar dat hoort er gewoon een beetje bij", zegt hij lachend. „De uitstraling van de krant is natuurlijk wel veran derd in de loop der tijd. Er is ook zoveel gebeurd in de druk kerswereld. In het begin werd er gewerkt met clichés en matrijzen. Nu gaat alles per computer. Dat zie je in het eindresultaat terug". Ook Kees de Grave van Foto Film De Grave in Oost-Sou burg zet al vijfentwintig jaar lang zijn advertenties in het jarige weekblad. „Nou ja, er is altijd wel wat natuurlijk. Kleine smetjes, maar over het alge meen geen dingen die echt niet kunnen. Ik ben wel eens een jaartje weggeweest na een vervelende ervaring, maar dat is al weer een tijd geleden. Bovendien was ik nog sneller terug dan iedereen had gedacht. En inmiddels heb ik geleerd dat ik het beste de advertentie zelf in elkóar kan zetten. Zodat je precies weet hoe die in de krant komt. Dat werkt voor ons bedrijf per fect". Mevrouw G. Outermans van het Middelburgse Bruidhuis Fiësta vult aan: „Wij kozen voor De Vlissinger omdat daarin veel aandacht werd besteed aan modeshows. Dat is trouwens nog steeds zo. In onze branche heel belangrijk. Daar komt bij dat we altijd heel goed zijn geholpen. Toen was er nog niet zoveel geld, en er werd toch altijd geprobeerd iets leuks van de advertentie te maken. Dat kan ik wel waarde ren, ja". Maar niet alleen Vlissingse bedrijven adverteren in De Vlissinger. G. Josiasse van de Josiasse Mode in Middelburg: „We adverteerden al in De Faam. Toen daar De Vlissinger bijkwam was het niet meer dan logisch om ook naar Vlis singen te gaan. Bovendien: we hebben vrij veel klanten in Vlissingen, dus het kwam ons goed uit" Aantrekkelijk bleek ook de kop peling met de PZC. „Mijn vader deed daar eigenlijk altijd zaken mee en het lag dus voor de hand het PZC-weekblad De Vlissinger te nemen", vertelt de Vlissingse drogist A. Luit- wieler. „Bovendien was De Vlissinger zeker redactioneel gezien het beste weekblad, wat het voor het publiek weer een stuk aantrekkelijker maakt. Dat vind ik trouwens nog steeds. Want een blad met alleen advertenties, dat leest natuurlijk niemand", weet hij. Overigens brengt Piet Posthu ma niet alleen De Vlissinger rond, bij de PZC werkt hij als administratief medewerker en regelt per brommer de nabe zorging van de PZC voor als er eens een bezorger een brie venbus heeft overgeslagen. „Tja Zo heeft iedereen zijn vak". Dan praat hij meteen weer over De Vlissinger, het blad waar kennelijk zijn hart ligt. „Ik ben nog nooit ziek geweest, zelfs geen griepje. Je wordt kennelijk gehard in dit vak. Mensen vragen me wel eens waarom ik zo weinig aan heb. Ik heb dan niet eens in de gaten dat die mensen bij wijze van spreken een dikke jas aan hebben terwijl ik in mijn t- shirtje de kranten bezorg". Stomtoevallig werd begin vorige week bekend gemaakt dat ergens in het oosten van Veel Vlissingers kennen Piet Posthuma met brommer voor de nabezorging van het dag blad.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1996 | | pagina 21