Willem Melse: 'Alles wat je doet zie je terug in de krant' De Vlissinger, 25 jaar Advertenties in plaats van meubels Je bent veel onderweg en bent telkens met andere mensen bezig. NIEUWE COMBINATIE DE VLISSINGER-DE FAAM DE ACQUISITEUR VAN HET EERSTE UUR ANICLAMMERS, HET NIEUWE GEZICHT VAN DE VLISSINGER WJWWWJV WEKELIJKS HUIS-AAN-HUIS IN VLISSINGEN - OOST- EN WEST-SOUBURG - RITTHEM - KOUDEKERKE BIGGEKERKE - MELISKERKE - ZOUTELANDE - WESTKAPELLE EN BRESKENS Van Willem Melse kan gezegd worden dat hij vijfentwintig jaar geleden als eerste het boeg beeld vormde voor De Vlissinger. De gepen sioneerde Souburger herinnert zich die eerste gesprekken met de Vlissingse winkeliers nog als de dag van gisteren. „Je kwam niet zom aar binnen. We moesten ons echt waarmaken en opboksen tegen De Scheldebode die al ja ren vaste voet had in Vlissingen. Maar we hadden op De Scheldebode voor dat we een uitgave zijn van de PZC". ...Ik denk dat de titel van het blad destijds prima is gekozen... ..Je moest tot het uiterste gaan... ...In het begin was het een ma ger blaadje... ik ben zo'n kro tekoker dat ik het meteen profes sioneel wil aan pakken... Toen Anic Lammers-van Otterdijk na haar Havo-diploma aan het Rotterdamse Hout- en Meubileringscollege de opleiding binnenhuis adviseuse ging volgen, was het zeker niet de opzet om ooit een der burelen van de PZC-ac- quisitie te bezetten. Toch zit ze er nu. De laat ste nieuwe en de eerste vrouw die zich belast met de advertentieverkoop van De Vlissinger. „Leuk dat ik in de eerste periode al te maken krijg met een jubileumnummer", is haar eer ste reactie. Gesolliciteerd Zelfstandig Oefenen FASHION SHOES TRENDWEAR 5i FOR: Met een advertentie in de bereikt u geheel Walcheren en Breskens Totale oplage 34.550 Zeer lage advertentieprijzen UITGAVE: CV PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT KANTOREN: VLISSINGEN. WALSTRAAT 56-60, TEL. (01184) 3144 MIDDELBURG. MARKT 51. TEL. (01180) 7631 ADV. PRIJS 0.25 PER MM. CONTRACTEN OP AANVRAAG. LOODSJES: 2.-, TOT EEN MAXIMUM VAN 5 REGELS. IEDERE REGEL MEER 0,40 PER REGEL. PLAATSING UITSL. BIJ VOORUITBETALING. meesten van die leeftijd ver anderen niet meer van baan. Ze zijn al min of meer vastge roest". Hoe groter de uitda ging, hoe meer vreugde als Hoewel Melse zich niet be; paald geroepen voelt om als 'pionier' te worden bestem peld, heeft hij zich toch in die beginjaren onderscheiden met De Vlissinger. Niettemin - zo geeft hij toe - waren het geen makkelijke jaren. „Het was een hele overgang. Ik had nog nooit iets te maken gehad met milimeters. Ik had weliswaar altijd in de verkoop gezeten, maar milimeters in kranten verkopen was voor mij volko men nieuw. In het begin viel het enorm tegen. Toch was het een uitdaging. Ik was per slot van rekening al 42 jaar. De het slaagt. Voor Willem Melse geldt dat zeker, want hij praat met duidelijke pretoogjes over de eerste jaren van De Vlissinger. „Ik ben ingewijd door ene meneer De Wit. Die man was dol op sigaren. En als je hem een sigaar gaf, dan kon je alle kanten met hem op. Maar ik moest wel meteen 'Hier zijn we dan: De Vlissinger, eerste jaargang nummer een. Met dit nieuwe huis- aan-huis-biad willen we vooral een goede relatie tot stand brengen tussen enerzijds de winkelbedrijven en anderzijds de consument'. Met die woorden vulde de uitgever 25 jaar geleden een kader op de eerste pagina van het splin ternieuwe advertentieblad De Vlissinger, dat voor de eerste keer door de brievenbus kwam op 20 januari 1971. ,De Vlissinger: schot in de roos' kopte de scribent van dat artikeltje. En dat het een schot in de roos was, blijkt wel als wekelijks het blad wordt bezorgd. De lezer zit bijna letterlijk te wachten op wat er in staat. Huurhuizen, gemeente- en provincievoorlichters, grote en kleine ad vertenties, ze worden allemaal gebruikt om te communiceren met de consument. Lezen we verder in het stukje verantwoording van de uitgever, dan zien we dat het een logische stap is geweest van de PZC om als uitgever van een gerespecteerd dagblad ook op het terrein van de advertentiebladen aan de slag te gaan. Er staat: 'Vroeger viel de exploitatie van de huis- aan-huis-bladen buiten de sfeer van de dagbladen, maar de laatste tijd beginnen zij dit ook als een onderdeel van hun werk te zien'. Inderdaad gingen dagbladuitgevers in die tijd er steeds meer toe over om advertentiebladen te gaan drukken. Ondertussen heeft de ontwikkeling niet stilgestaan. Op het gebied van adverten ties alsook op het gebied van de redactie hebben de advertentiebladen een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Ook de PZC. Stijlvol en met hulp van alle moderne middelen en kennis wordt de krant in elkaar gezet. Zorg voor de kwaliteit staat daarbij steeds voorop. En dat is te zien in het eindproduct, dat nu alweer een kwart eeuw verschijnt als volle zuster van De Faam. Met beide bladen kunnen adverteerders heel Walcheren bereiken en met de bladen die zijn aangesloten bij de Zeeland Combinatie zelfs heel Zeeland en Goeree-Overflakkee. Overigens zijn er ook meer ti tels bij de PZC onder dak gebracht. Het Zeeuwsch-Vlaams Advertentieblad, kortweg ZVA volgde een jaar of vijftien na de oprichting van De Vlissinger en De Bevelander werd begin dit jaar inge lijfd bij de grootste uitgever van dag- en weekbladen in Zeeland, de PZC. aan de slag. Ik had amper aan een bureau gezeten in het toenmalige kantoor aan de Walstraat of ik stond al bij een winkelier in die Vlissingse winkelstraat". En daar moest hij heel wat uit leggen. Willem Melse had im mers jarenlang autorijlessen gegeven bij Jasperse en daar voor had hij auto's verkocht. En daar stond hij ineens met de vraag of de winkeliers wil den adverteren in een splin ternieuw blad, De Vlissinger geheten. „Ik denk dat de titel van het blad destijds prima gekozen is. Het gaf de Vlissingers het idee iets ei gens te krijgen. De Scheldebode immers was overgegaan in handen van de uitgever van De Stem in Breda. Daar was en is dus weinig Zeeuws aan. Bovendien had ik een behoor lijke ruggesteun aan de goede naam die de PZC heeft". De concurrentie was hevig, weet de acquisiteur van het eerste uur. Hij moest enorm op zijn qui vive zijn. „Je moest tot het uiterste gaan", mijmert de verkoper in ruste nog na. Dan herinnert hij zich een voorval waarbij de concurrent op een James Bond-achtige wijze de advertentie-opzet van De Vlissinger controleerde. „Ik heb trouwens nog wel eens een grapje meegemaakt van de mensen van De Stem. Op gegeven moment belde een mevrouw uit Bergen op Zoom. Jansen heette ze of zoiets. Ze had in Middelburg, zo vertelde ze, toen ze daar nog woonde De Faam gelezen en wilde dat blad weer heb ben". In eerste instantie meld de Melse dat het akkoord was en dat ze voor een kleine ver goeding de PZC-huis-aan- huis-bladen De Faam en De Vlissinger toegestuurd kon krijgen. „Later vertrouwde ik het niet helemaal en belde De Stem op. Ik vroeg naar me vrouw zus of zo op de abon nementenafdeling. En jawel hoor. Het was dezelfde me vrouw". De krant - zo herinnert Melse zich - werd goed ontvangen. Vlissingen was er gelukkig mee een eigen krant te heb ben. En naast de PZC liep ook nog De Faam mee in Middelburg en omgeving, waardoor de Vlissingers met hun advertentie heel Walcheren huis-aan-huis at tent konden maken op hun be staan. Melse moet nu nog een beetje lachen om de tarieven in die tijd. „Voor pakweg ne gen cent per milimeter kon den de mensen adverteren. Dat kwam neer op 550 gulden voor een hele pagina op heel Walcheren. Dat was natuurlijk een habbekrats. Ik heb trou wens nooit geweten of de uit gever er in die tijd wat aan heeft verdiend". Hoewel de eerste stappen van acquisiteur Melse wat moei zaam waren, maakte hij zich het jargon snel eigen. „Je bent verkoper of je bent het niet", zegt hij wat gelaten. En: „Ik had onder meer een eigen zaak in Middelburg en in Oost- Souburg en was verkoper bij een auto-dealer. Zodoende kende ik ook de andere kant van het verhaal. Ik kon me heel goed inleven in de pro blemen van de winkeliers. Op gegeven moment heb ik pagi na's opgezet waarop de win keliers van een straat of van een deel van de stad konden adverteren. De voortzetting daarvan kun je nog zien in de Zeeland Recreatiekrant. Op die manier konden de mensen zich onderscheiden en gerich ter aan hun naamsbekendheid werken. Want om naamsbe kendheid gaat het bij adverte ren voor een groot deel om". De Vlissinger was in het begin - zoals Melse het noemt - een mager blaadje. „Het zag er al lemaal heel netjes uit, maar helemaal in de stijl van de PZC. Ook werd er veel aan de redactie gedaan. Vooral door meneer De Voogd, de toenma lige chef-nieuwsdienst van de PZC. Ik kon daar prima mee samenwerken". En dan blijkt weer dat het bloed kruipt waar het niet gaan kan. „Omdat ik uit de autobranche kwam, ben ik op gegeven moment daar advertenties gaan werven. Met meneer De Voogd hebben we toen ook de redactie over auto's opgezet. Dat ging pri- Willem Melse: „De huis-aan-huis-bladen hebben een heel ander gezicht gekregen". FOTO ANDA VAN RIET ma. Maar het was wel alle maal voor een dubbeltje op de eerste rij. Ik geloof niet eens dat die man extra betaald werd voor zijn werk". Willem Melse voelt zich nog steeds verbonden met De Vlissinger. Hoewel hij ook nu nog niet kan stilzitten en dage lijks in de weer is voor het Rode Kruis afdeling Walcheren, bekijkt hij De Vlissinger wekelijk minimaal vluchtig om later met acquisi teurs-ogen te bezien wat de vroegere collega's aan adver tenties hebben binnengekre gen. „De krant is wel veel profes sioneler geworden. Destijds werd hij kop over kont in el kaar gezet omdat ze vanuit De Stem in Breda de Zeeuwse huis-aan-huis-bladenmarkt wilden inlijven. Nu zie je dat de huis-aan-huis-bladen een geheel eigen gezicht hebben ontwikkeld. Ik heb in die tijd gigantisch veel mensen leren kennen". „En ik heb geleerd professio neel te denken. Ook als het om vrijwilligerswerk gaat. Ik werk nu vrijwillig bij het Rode Kruis. Maar ik ben gelijk zo'n krotekoker dat ik het meteen professioneel wil aanpakken. Ik ben daar bijvoorbeeld de vrijwillige chauffeurs goed gaan opleiden. Dat heb ik uiteraard niet zelf gedaan, maar ik heb het laten doen door rijscholen. Die zijn daar gewoon veel beter in. Nu zitten er vijftien gedegen op geleid achter het stuur. Die aanpak is de erfenis van het werken bij een krant. Want daar is alles zichtbaar wat je doet. Wat je doet staat in de krant. Je moet dan wel zeer nauwkeurig en professioneel denken. Fouten zijn voor ie dereen zichtbaar". Anic Lammers: „Je kunt wel oefenen over de wijze waarop je antwoordt en uitleg geeft aan een ad verteerder, maar de gesprekken verlopen altijd anders". FOTO ANDA VAN RIET Ondanks de 'branchevreemde' opleiding, is adverteren en re clamemaken niet vreemd voor de 25-jarige geboren en geto gen Middelburgse. Tijdens één van haar stagepe riodes werkte ze bij een recla mebureau dat 'ook een bedrij- venkrant uitgaf. „Ik voelde me daar wel toe aangetrokken, hoewel ik er voornamelijk sta ge liep om me te bekwamen in de vormgeving van de standbouw bij beurzen.", legt ze uit. Na haar MBO-opleiding in Rotterdam kwam ze in de meubelbranche niet meteen aan de slag. „Ik heb voordat ik hier in dienst kwam in de Zeeuwse Bibliotheek in Middelburg ge werkt. Maar zoals je in de kranten hebt kunnen lezen gaat het daar niet echt goed. Toen ik dan ook de perso neelsadvertentie van De Faam en De Vlissinger in de krant zag staan heb ik onmiddellijk gesolliciteerd". En zowaar ze werd aangeno men. „Het leuke van dit werk is dat je niet elke dag op de zelfde plaats in een bedrijf zit. Je bent veel onderweg en bent telkens met andere men sen bezig. Dat is boeiend. Je moet wat verkopen en tegelij kertijd moet je in staat zijn om mensen een goed advies te geven. Bovendien werk je heel zelf standig. Daardoor draag je veel verantwoording". Ze vindt het onderwerp com municatie - waarvan adverte ren een onderdeel is - heel in teressant. „Bij de bibliotheek en tijdens de stage bij het re clamebureau heb ik me daar zeer nadrukkelijk mee bezig gehouden. Adverteren is im mers ook een vorm van com municatie. Maar ik geef toe dat ik er nog niet alles van weet. Dat geeft trouwens niet, want zolang je nog moet le ren, blijf je ambitieus en zet je je extra in om goed werk te le veren". De eerste keer dat Anic Lammers alleen op pad moest had ze thuis al flink zitten oe fenen op de gesprekken die eventueel zouden volgen. Maar het viel allemaal anders uit. „Je kunt wel oefenen over de wijze waarop je antwoordt en uitleg geeft aan een adver teerder, maar de gesprekken verlopen altijd anders. Toch heeft dat oefenen wel zin. Je bent in elk geval voor bereid". Tijdens de eerste da gen op pad maakte ze trou wens nog een aardig voorval mee. „Tja. Dat was in een dro gisterij. Toen ik naar buiten liep, ging het alarm af. Ik schrok me natuurlijk rot. Je staat er dan gelijk als een soort dief. Maar het alarm ging af door een of ander din getje in mijn tas". Ixm feptef4 XTICKELSON Ir Industries AND MANY MORE! Vlissingen: St. Jocobspossoge 19 SMicoelburg: Gortstroot 26 Goes: KreuWmork» 12

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1996 | | pagina 19