OOSTERS
FUNCTIONEEL
UITBUNDIG
LANDELIJK
WEELDERIG
Van ingetogen tot uitbundig
WOONSFEREN 1996/1997 INGETOGEN
mSmÊÊË
isjQktober Nationale
onmaand
Zowel in de kleding- als woonmode volgen de trends elkaar
in hoog tempo op. Om lijn te brengen in het overweldigende
aanbod, selecteerde het Perscentrum Woninginrichting voor
'96/'97 zes opvallende sfeerrichtingen: Ingetogen (sobere es
thetiek), Landelijk (folklore). Uitbundig (kleurige synthetica),
Oosters (koloniaal). Functioneel (constructivisme) en
Weelderig (Barokke sferen).
Hoe verschillend deze stijlrichtingen op het eerste gezicht
misschien ook lijken; in de hedendaagse vertaling hebben ze
vrij veel gemeen. Kleur is zo'n overkoepelend thema dat
overal terug te vinden is. Na een lange periode vol aardse
ecru's en fondanttintjes is het nu de beurt aan heldere, frisse
kleuren. Wel wordt de toonwaarde afgestemd op de onder
liggende stijl: van harde, provocerende neontinten voor
'Uitbundig' tot verzadigde pastels in 'Functioneel'. Nóg zo'n
algemene trend is de revival-rage. Voor bijna elke stijl wordt
dankbaar teruggegrepen op het verleden. Het optimisme
van de jaren '50 en '60, de heimwee naar het koloniale
tijdperk en het simpele plattelandsleven of de bewondering
voor de strengheid van het constructivisme - het zijn alle
maal ideaalbeelden die tot doel hebben de huidige kaleido-
scopische samenleving terug te brengen tot handzamer
proporties. Toch voegen de jaren '90 wel degelijk een meer
waarde toe. De kracht van een goed ontwerp ligt
tegenwoordig besloten in de technische perfectie. Ook dat
gegeven loopt dwars door alle woonstijlen heen. Of het nu
gaat om de kunststoftechnologie met haar vrije vormgeving,
innovatieve constructies in aluminium of geraffineerd hang
en sluitwerk voor houten meubelen.
Van een meer filosofische waarde is de toenemende behoef
te aan evenwicht en rust die volgens kenners zal leiden tot
een algehele versobering van het interieur. De vormen
worden zuiverder, het materiaalgebruik helderder en de
vormgeving pragmatischer. Het design van de jaren '90 valt
op door de verbluffenfi hoge kwaliteit en gebruiksvriende
lijkheid en ontstijgt daarmee aan de vergankelijkheid van al
te kortlopende trends en modes.
Elegant zonder overdreven
te zijn; klassiek zonder
traditioneel te zijn;
praktisch maar allesbehal
ve neutraal. De nieuwe
functionele woonsfeer
grijpt terug op beproefde
architectonische waarden.
Op klassiekers die hun waarde al
lang bewezen hebben: zowel qua
vormgeving als gebruiksgemak.
Vaak gaat het om modellen uit de
eerste decennia van deze eeuw.
Royale tafels en comfortabel ge
stoffeerde banken herinneren aan
het constructivisme, maar dan op
nieuw vertaald.
Het functionele interieur is volledig
donkerdere kleuren opkomen zo
als ebben en palissander. Het lak
werk bestaat uit verzadigde, vilt-
achtige pigmenten: oker, brique,
taupe en mosgroen. Accenten
worden gevonden in steen- en mi-
neraalkleuren zoals jade en koraal.
De royaal bemeten banken met
lenderollen en losse kussens zijn
bekleed met eerlijk leer of zwaar
getextureerde meubelstoffen.
Een comfortabel voetenbankje
ontbreekt niet.
Over de leuning ligt een eenvoudi
ge wollen plaid in streep of
Schotse ruit. Qua vormgeving
heeft het functionele interieur
wel iets weg van de art deco uit
de twintiger jaren: strak, wars van
franje en krullen, maar toch onge
kend harmonieus en elegant. De
meubelen doen ietwat kubistisch
en daardoor wellicht wat manne-
Op en top functionele meubelen van Art of Living bv: leeftafel
van massief kersen in olie, Toto-stoel van Ellen Janssen in beu
ken of kersen en Alu-hanglamp van Jan Melis.
afgestemd op mensen met een
kosmopolitische levensstijl die
hechten aan perfectie, duurzaam
heid en exclusiviteit. Als het even
kan op maat gemaakt: van karpet
ten tot kleding, van de keuken tot
de kunst aan de muur.
Toch loopt de functionele bewoner
niet met zijn spullen te koop.
Kastsystemen zijn daarom zeer be
langrijk. Achter het strak gesloten
front van het dressoir gaat de CD-
verzameling schuil; achter de
zachtsluitende vouwdeuren een
uiterst exclusieve garderobe-
kast, compleet met cassettela
den, verlichting en garderobe-
lift. Bij deze 'sophisticated'
interieurs horen ingetogen kleuren
en materialen.
Hout speelt de hoofdrol, aange
vuld met gezandstraald glas en her
en der wat chroom. Naast de tra
ditionele kersentint zien we ook
lijk aan. Tegenwicht wordt gevon
den in een meer vrouwelijker, poë
tischer aankleding: wuivende voi
les en woonaccessoires met een
vleugje goud, een randje zilver of
een sensueel dierprintstofje.
Ondersteund door dikke, wollige
tapijten en zachte stoffen als ve
lours, alcantara, fluweel en zijde.
Belangrijk is ook de klassieke af
werking in haute-couture stijl,
compleet met kant, plooien en
crêpe en - iets van deze tijd - ge
metalliseerde stoffen.
Meubelhoezen, soms zelfs met ge
stileerde plooi, horen erbij.
Ook de slaapkamer heeft dat beet
je extra. Bedden met strakbeklede
omkaderingen en hoofdborden
zijn sfeerbepalend. Bijpassend
beddegoed - bescheiden afge
werkt met pipings en pyama-
knoopjes - zorgt voor de finishing
touch.
Transparantie. Met dit
woord kan deze subtiele
woonsfeer het beste
omschreven worden.
De basis heeft wel iets
weg van het bekende eco:
veel blank hout (berken
en essen) en stoffen in
ecru en zachte wittonen.
Het 'Ingetogen' interieur straalt
rust, harmonie en evenwicht uit.
De opkomst van de glanzende
kunststoffen hebben aan deze ijle,
heldere woonstijl echter een nieu
we impuls gegeven. Alles draait nu
om de mix van natuurlijke en
synthetische materialen. Authen
ticiteit wordt vermengd met mo
derne technologie.
Eerlijke materialen zoals linnen,
wol en ongebleekte katoen wor
den moeiteloos vermengd met mi
cro-vezels, lycra, nylon, polyamide
en Lurex. Een mooi voorbeeld
daarvan is de opmars van de ijle,
bedrukte voiles.
Nog extremer zijn de stoffen met
een visnetachtige optiek en de
folieachtige glasvezelstofjes; ma
terialen met briljante optiek en
paarlemoerachtige kleuren.
De meubels die zich in dit serene
interieur goed thuisvoelen getui
gen van een sobere esthetiek. De
constructies zijn vaak uitgesproken
technisch en ingenieus.
Zo lijken simpele ladenblokken
dankzij een verborgen ophangsys-
teem onzichtbaar tegen de muur
geplakt. Naast deze strakke archi
tectonische vormgeving zien we
ook veel gewelfde belijningen die
zo uit de computer zijn gerold.
Sommige stoelen zien er zelfs uit
of ze gefiguurzaagd zijn.
Lichtgewicht modellen van hout of
polyurethaan en stapelbare stoelen
scoren hoog. Ook bouwpakket
meubels - een nieuwe trend - pas
sen in deze pragmatische stijl. De
ontwerpen zijn gedurfd en fanta-
Deze helder oranje bank Mister Costello van Harvink
Collection bv heeft strakke lijnen die worden verzacht door
de bolle lijn in het rugkussen.
sievol, maar nooit echt extreem.
Functionaliteit staat voorop. Naast
blank hout, matglas en transpa
rante kunststoffen zijn vooral alu
minium en chroom veel gebruikt.
Deze koele materialen worden
graag toegepast als stoel- en tafel
poten, als ladenfronten en als om
kadering van glazen deurpanelen.
Logischerwijze eisen ook de metal
lic-lakken hun aandeel op.
De afwerking van de oppervlakken
is in deze woonstijl de finishing
touch: er is verrassend veel aan
dacht voor structuren en reliëfs.
Dankzij technieken zoals zandstra
len of het werken met rubberverf-
coatings, krijgen zelfs de meest
eenvoudige producten op die ma
nier een intrigerend uiterlijk.
Datzelfde laboratoriumachtige
beeld vinden we terug bij de ver
lichting: veel aluminium-coated ar
maturen die steevast bekroond zijn
met wit gesatineerde glazen kap
pen. Opvallend is de come-back
van de stretchstof hanglamp!
Toch is het kleurbeeld van
'Ingetogen' minder koud dan al
die high-tech invloeden doen ver
moeden.
Vooral de accessoires en details
blinken uit in briljante tinten. De
vage basiskleuren worden onder
steund door helder oranje, au
bergine en geel. Een pure woon
stijl dus, met een verfrissend
zweempje lentegevoel.
Kleur, kleur en nog eens
kleur. Dat is de kracht van
de meest expressieve stijl
onder de woonstijlen. Het
is een inrichtingsconcept
dat de nieuwe ontwikke
lingen op de voet volgt en
vaak zelfs nieuwe lijnen
uitzet.
Kunststof is toonaangevend.
Polypropyleen stoelen en accessoi
res in polyurethaan of-transparant
acrylaat geven het interieur een
spontane, bij de tijdse uitstraling.
Zeker als er voor flitsende, neon-
achtige kleuren wordt gekozen:
oranje, rood, turquoise en knal
geel. Wie het ietsjes minder trendy
wil houden, loopt ongetwijfeld
weg met de synthetische pastels:
lichtblauw, citroen, mauve, zalm
en kiwi.
Kunststof leent zich perfect voor
het maken van organische, soms
zelf groteske vormen. Vooral kuip
stoeltjes zijn er in allerlei soorten
en maten. Veel van die modelletjes
zijn stapelbaar en dus ideaal voor
dit flexibele, dynamische interieur.
Ze worden geflankeerd door sim
pele stellingkasten, kubistische
banken op vierkante buis en dia
bolo-vormpjes voor lampen en
krukjes. Ook het eigenwijze op-
blaasdesign is gesignaleerd: van
stoel tot lampenkap. Al met al
doet het geheel sterk denken aan
de jaren '60 en '70: een optimisti
sche tijd met een heilig geloof in
de vooruitgang. Daarnaast Is er
een overvloed aan humoristische
woonaccessoires waarvoor naar
hartelust met allerlei vormpjes is
geëxperimenteerd: een paraplubak
in de vorm van een bloempot-met-
Verrassende paraplustandaard Cactus van Zerodisegno in
Nevada-groen met steenrode of aluminiumkleurige pot.
cactus of een jashaakje dat eruit
ziet als een mond met uitgestoken
tong. Design met een kipoog.
Belangrijk is ook de 'aaibaarheids
factor' van de materialen.
Contrasten zijn de sleutel tot suc
ces. Zo kan kunststof er uitzien als
hardglanzend plastic, maar even
goed als superzacht fondant. Hout
en staal worden gelikt afgelakt,
maar kunnen als het zo uitkomt
ook worden bewerkt met ruwere
suède-lak of rubberverf.
Vloeren, wanden en meubelfron
ten laten weinig dessinering zien.
Er wordt voornamelijk gespeeld
met structuren en reliëfs, bijvoor
beeld in de vorm van ingeperste fi
guurtjes. Ook de meubelstoffering
- stretchstoffen! - is vaak effen.
De spanning zit 'm in de kleurcon
trasten: muren geverfd in bijna
vloekende kleuren of veelkleurige
tegeltableaus.
Al die effen kleurvlakken kunnen
natuurlijk prima aangevuld
worden met vrolijk gedessineerde
gordijnstoffen: ikat, gevlekte
(panter)dessins, naïeve etnisch te
keningen, maar ook fotografische
prints uit de fifties en natuurlijk de
provocerende pop-art cirkeldes
sins. Ook de materiaalmix voorziet
in extreme contrasten: gordijnse
ries van zware canvas met
bijpassende luchtige voiles; je
moet er maar opkomen.
'Uitbundig': brutaal en gedurfd.
Grootmoedersstijlen.
En dat is begrijpelijk.
Het rustige, kalme platte
landsleven biedt natuurlijk
een perfect tegenwicht
tegen de vaak hectische
buitenwereld.
De aankleding is bekend: grenen
meubelen, behang met border,
plankenvloeren met behaaglijke
kleden en veel knusse decoratie in
de vorm van gietijzeren kroonluch
ters, terracotta en standaards voor
waxinelichtjes. Op dit bekende
nostalgische country-thema komt
steeds meer variatie.
Eerlijke stoffen en rustieke mate
rialen blijven weliswaar de basis
vormen - hout, jute, katoen, lin
nen, kokos en sisal - maar deze
worden aangevuld met frisse kleu
ren uit de folklore. Niet de natuur,
maar de regionale cultuur met
haar verfijnde handwerktraditie
vormt nu de inspiratiebron.
Denk hierbij aan de vrolijke naïeve
kleuren van Bretons vissersbor
duurwerk of het schilderwerk van
Marken in Oudhollandse kleurën:
hemelsblauw, mosgroen en osse-
bloedrood.
Een andere opvallende verande
ring in het landelijke wonen is de
grootte van de dessins. Waren de
afgelopen jaren vooral de kleine
Engelse bloem motiefjes heel ge
liefd, inmiddels zijn de patronen
groter en naïever geworden. De
prints zijn ontleend aan flora en
fauna: veel beesten, bloemen en
planten in oversized patronen.
Vooral de handgeschilderde bloe-
menprints zijn sterk in opkomst.
Naast typische aardetinten als stro
geel, olijfgroen en abrikoos zijn
voor komend seizoen ook de frui
tige kleuren van de Provence heel
gewild: violet, lichtblauw, zonne-
bloemgeel en heldergroen.
Op het keuken- en tafelgerei zien
Tafelkleed Cordelia in frisse kleuren met grote bladerenprint.
we veel kippen en koeien als alter
natief op het bekende boeren
bont. Ook in de materialen zien
we een verrijking en verfijning. De
bekende boerenmeubelen in ge
loogd grenen, rotan en pitriet krij
gen gezelschap van de wat stijlvol
lere meubellijnen uit de periode
van de Jugendstil en art deco.
Ze hebben details in meer moder
ne materialen: een glazen tafel
blad, pitriet of webbing (rotan
vlechtwerk). Qua afwerking zien
we een verschuiving van naturel
naar de meer waterige beitskleur-
tjes zoals zeegroen, aqua of
oudroze.
Eiken wordt vaak gekalkt, wat een
ietwat paarlemoerachtige waas
geeft.
Wat de stoffering betreft, krijgen
ook de ruige wafeltjesdoeken en
het ongebleekte katoen wat meer
rijkdom en romantiek.
Dergelijke boerse stoffen worden
aangevuld met verfijndere kwali
teiten zoals batist, kant, broderie
en damast. Bij de meubelstoffen
maakt canvas plaats voor het wat
sjiekere velours.
Eetkamerstoelen worden voorzien
van ruimvallende hoezen met ge
strikte linten. Ook de raambekle-
ding laat een folkloristische beeld
zien. Roedegarnituren, boerenrui-
ten en/of strepen, patchwork
drukdessins, dan wel opgestikte
broderie houden het verleden le
vend.
Al in de 17e eeuw was er
vanuit Europa een
fascinatie voor de Oriënt.
Er ontstonden levendige
handelscontacten;
vooral de specerijenhandel
bleek lucratief.
Maar ook interieurprodukten wer
den op grote schaal geïmporteerd.
Chinees lakwerk, porselein,
geborduurde zijden stoffen voor
wandbespanningen en zelfs tui-
nornamenten; ze versierden al
gauw de rijke Amsterdamse koop
manshuizen. Door de huidige
reislust is de kracht en het raffine
ment van de Oriënt herontdekt.
Liefhebbers weten het: de
Oosterse architectuur lijkt al eeu
wenlang het patent te hebben op
en Japanse futonbedden. Zowel
de heimwee naar vervlogen tijden
als eerbied voor het handgemaak
te houten meubel spelen hierbij
een rol. Veel van de inlandse hout
soorten - teak, merbau, meranti
en bamboe - verhalen door hun
diepe, donkere uitstraling iets over
die broeierige atmosfeer van de
'gordel van smaragd'.
Wie niet gelijk wil investeren in
(semi)-antieke meubelen kan na
tuurlijk ook gaan decoreren met
de bijbehorende accessoires: waai
ers, rotan plantentafeltjes, tatami-
matten, kamerschermen, lantaarn-
tjes, accessoires met zilver- of
goudbeslag, rijstpapieren lampen
(weer helemaal in) of de kleurrijke
origami-vouwsels in de vorm van
vissen en vliegers. Voor de gedek
te tafel hebben de plaatselijke to
ko's een keur aan rijstkommen,
theeserviesjes, porselein met
Chinese voorstellingen en natuur-
Dit interieur straalt mysterieuze, oosterse eenvoud uit.
een feilloos gevoel voor maten en
verhoudingen. Paleis- en klooster
complexen of pagodes - hoe rijk
versierd ze soms ook kunnen zijn -
altijd getuigen ze van een perfecte
balans tussen eenvoud en decora
tie, tussen materie en geest.
Hetzelfde vinden we bij de verstil
de Zen-tuinen die oproepen tot
harmonie en zelfbeheersing.
Die weldadige rust heeft voor een
hernieuwde belangstelling ge
zorgd voor met name het
Aziatisch antiek.
Bij de toonaangevende interieurs
pecialist kunt u inmiddels terecht
voor Chinese bruidskasten, tradi
tioneel houtsnijwerk uit Thailand,
koloniale meubelen uit Indonesië
lijk van die leuke eetstokjes. Ook
in raambekleding en vloerbedek
king zijn de mogelijkheden legio:
denk maar aan bamboe rolgordij
nen, sisal matten of zo'n fraaie
Indonesische batikstof. Wie het
wat weelderiger zoekt, zal zeker
gefascineerd raken door de
Chinees geïnspireerde stoffen: ge
borduurde zijde, prints met
Chinese landschappen of Japanse
bloemen, aangevuld met ikat en
Madrasruiten. De kleuren zijn
diep en geheimzinnig: natuurlijke
bruinen, donkergroen, beige, zon-
doorstoofd geel, dieporanje, indi
go, oceaanblauw en aqua. Stuk
voor stuk kruidige, mystieke kleu
ren; de stille kracht van de Oriënt.
Warm, behaaglijk en
joyeus. Het weelderige
interieur ademt de sfeer
van een rijk en ietwat
decadent verleden.
Oude meubeltypes worden
weer op waarde geschat:
de chaise-longue, récamier
en de bekende sofa op
kleine wieltjes.
Veel elementen zijn ontleend aan
bekende stijlen als Louis XV en
Louis XVI. De meubels zijn meestal
rijk geornamenteerd en overtrok
ken met trijp en velours.
Toch wordt ook modern design
niet geschuwd, mits het gaat om
topontwerpen. Exorbitante con
trasten in stijl en materiaal
brengen spanning en sensatie.
Het weelderige interieur leeft bij
de gratie van stoffen en gordijn-
confectie. Rijke materialen zoals
fluweel, tafzijde en brokaat wor
den verwerkt tot majestueuze dra
perieën, compleet met allerhande
fournituren zoals kwasten, em-
brasses en sierkoorden.
Bij de gedessineerde stoffen zijn
typische antieke dessins als arabes
ken, Acanthusblad, kalligrafie en
gravures favoriet. Wanden zijn be
langrijke elementen; ze omsluiten
het weelderige interieur als een
warme deken.
De kleuren zijn meestal donker:
veel pauwblauw, robijn of flesse-
groen streepbehang. Daarnaast
zien we lichte kleuren - oker, oran
je en cyclaam - maar dan juist
weer in de vorm van opvallende
jacquard wandbespanningen met
bladgouden of zilveren dessins.
Ook fresco-achtige wandkleden
met portretten, engeltjes of pente
keningen a la Jules Verne passen
in deze overdadige stijl.
Grote trompe d'oeil behangsels
brengen de wand weer prominent
terug in de huiskamer.
Op de vloer ligt tapisparket, mar
mer of een rustige moquette,
aangevuld met zachte tapijten in
warme kleuren zoals goudgeel en
met weelderige structuren. Voor
de aankleding kan volop worden
geput uit mediterrane en oosterse
invloeden: Venetiaans glaswerk,
antieke spiegels, Perzische tapijten
en weelderige kussens.
De tafel wordt gedekt met smette
loos damast, porselein en zilveren
bestek. In de fraaie kroonluchter
schitteren de kaarsen en het hoog
oplaaiend haardvuur intrigeert.
Het is de glamour van Versace:
een 'hoorn des overvloeds', gevuld
met pracht en praal, bladgoud en
zilverwerk.
Deze decoratieve, katoenen
grandfoulard met dessin
Arabesque van Bassetti is
geïnspireerd op een oud
Engels textieldocument uit
de achttiende eeuw.
Door de speciale manier
waarop de stof is bedrukt lijkt
het net een gouddruk.