Het schrikbewind van het trainingsjasje De geschiedenis van een erotische instant slimmer ws Ooit gedacht dat het braafste trainingspak nog eens op de ruigste feesten terecht zou komen? Voor topsporters is het waarschijnlijk een gru wel. Maar voor de echte Hardcore Gabber is het een must. Met kale koppies en tot over de oren in de merkkleding gaan ze elk weekend uit hun dak, zoals dat heet, tijdens een echte Gabber 'rave'. Vijf Zeeuwse Gabbers vertellen over hun passie onder het motto: „Gabber word je niet. Gabber ben je". Ondergoed. In de naamgeving ligt de onderge schikte positie al besloten. Onder het boven goed, de laag die het karakter moet uitdragen van de geklede mens. Bemoeienissen met de lagen onder de bovenkleding werden tot het begin van deze eeuw niet op prijs gesteld. Een kleine glimp van de met roesjes afgezette pof broeken of gebreide hansoppen werden al snel als pornografisch en dus als niet gewenst beschouwd. Dit in tegenstelling tot vandaag de dag waar ondergoed bovengoed is geworden, gezien wil worden. Vanuit deze gedachte wordt het ondergoed (lingerie of foundation) ontwor pen en gemaakt. Een lust voor het oog, een teken van manneijkheid of vrouwelijkheid en gevuld met een flinke erotische lading. Woensdag 11 september 1996 DE FAAM - DE VLISSINGER 19 3 3313 3 ;33:3333333i33: wmmmwmi-mm&MM Q\ Danny, Eileen, Vincent en Mar cel (achternaam staat ouder wets vinden ze) uit Middelburg en Souburg zijn Gabbers in hart en nieren. Per stuk dragen ze een kapitaal aan hun lijf. Trainingsjack en dito broek van het merk Australian, t-shirt van eenzelfde merk of met afbeelding van geliefde hard core groep, Nike sokken en Nike schoenen en om het geheel super glad te maken een kaal geschoren koppie. „Iedere Gabber heeft minstens een tondeuse". De outfit moet merkkleding en dus duur zijn. Een Gabber heeft dus ook een vette porte monnee. „Veel werken, veel sparen en snel weer uitge ven". Om enigszins met hun budget rond te komen kopen ze kleding op de zwarte markt in Beverwijk of in niet te dure sportzaken. Maar een Gabber zou geen Gabber zijn als hij niet op z'n minst elk weekend de parties bezoekt om z'n wekelijkse kick te halen. En die feesten zijn duur, zo'n zes tien tjes entrée plus de nodige con sumpties in welke vorm dan ook. Alhoewel de Zeeuwse groep Gabbers groeiende is voorziet de provincie hen nog niet door middel van Gabberfeesten dus een reisje naar Gabbersteden Rotterdam of Den Haag moet ook nog binnen dat budget vallen. Een dure hobby. „Als je eenmaal Gabber bent moet dat gewoon. Op zo'n feest kan ik helemaal mezelf zijn", zegt Danny, druk gebarend en met glinstertjes in z'n ogen. „De sfeer is zo tof, daar kan ik pas echt helemaal uit m'n dak gaan". Met de muziek is het allemaal begonnen. Begin jaren negentig overspoelde de Housedreun de muziekmarkt. Maar Housemuziek is een breed begrip. Binnen de House zijn verschil lende takken en één daarvan kenmerkt zich door de voelba re snelrepeterende bas. „Je moet die bas door je hele lijf voelen, zo hard dat je helemaal gaat stuiteren". Het Haagse 'hakkü' was geboren en voor taan gaat deze dreun door als Gabber-house. De liefhebbers ervan heten Gabbers ofwel Gabberinnen of Gabsters als het om het vrouwelijk deel ervan gaat. Een verklaring voor de kale koppen zit hem in het stuiteren: „Je hoofd is zo net een stuiterbal". De gladde trainingspakken zijn 'strak', het sleutelwoord dat in iedere zin wel tien keer voor komt. Ben je niet 'strak' dan word je wel 'para' (van paranoïde). Naast Gabberhou se is er dus ook Gabbertaal die zonder woorden uitgedrukt wordt door middel van de Gabbergroet of zoals ze zelf zeggen een 'klauwshot', een ingewikkeld uitziende hand greep. Een eigen wereldje met z'n eigen codes. Helemaal vrij voelen ze zich niet want oor deel of vooroordeel speelt hen nogal eens parten. Door die kale koppen worden ze meer dere malen aangezien als Skins, een groep met tamelijk fascistoïden trekken. En dat willen ze absoluut niet. „Wij zijn niet rascistisch, sommige Gabbers dragen een klein Nederlands vlaggetje op hun mouw en dat doen de Skins ook dus die verwarring is er snel. Maar zo aggressief als veel mensen denken zijn wij helemaal niet". Begrippen en namen als Terror, Thunder- dawn en Hell Racer doen eer der het tegenovergestelde ver moeden. Ze ontkomen er niet aan dat ze zich aangetrokken voelen tot 'het duistere' maar dat is slechts 'spielerei'. Waar het om gaat is de 'extase', even lekker 'hakkü' en de wer kelijkheid ontvluchten. Under Jeans by Frank Rijkaard, Lingerie Middelburg. De geschiedenis van het ondergoed die reeds begon bij het vijgeblad wappert met de winden van de maatschappe lijke moraal mee. Van onbe langrijk en onbesproken tot niet meer weg te denken vaart het schijnbare niemendalletje met de koers die de mode aan geeft mee. Onder invloed van kleedgedrag, rijk en arm, kerk en zeden, schilderkunst, film en fotografie, functionaliteit en schoonheid. Ondergoed in deze tijd bestaat in ieder geval uit (gehele of gedeeltelijke) bedekking van de schaamstreek. Dat is slechts sinds eind vorige eeuw het geval. Daarvoor droegen de dames helemaal geen on dergoed, zij hadden een dus danige hoeveelheid rokken dat het kruis ver te zoeken was. Bij de heren werd het hemd van achter naar voren getrok ken zodat er een soort hansop ontstond. Lange kousen (been- lingen) moesten het geheel in het gareel houden. Zodra de bovenkleding van de man kor ter en dus het kruis zichtbaar werd vond men het nadrukke lijk tonen van de erogene zone juist een teken van mannelijk heid. Hij benadrukte dit deel door het vaak fraai versierde hemd door inkepingen in de beenlingen naar buiten te laten komen. Prenten en schil derijen uit deze tijd zestiende eeuw) tonen een geprolon geerde boiling, het Schaam- kapsel. Vaak nog eens extra benadrukt door middel van belletjes en edelstenen. Soms gebruikte hij dit Schaamkapsel als buidel om geld in te stop pen. (Eenzelfde verschijnsel zien we bij vrouwen, geld en dierbaarheden verstopten zij tussen de naar boven gestuw de borsten). Later zien we dit Schaamkapsel terug komen in de sportwereld waar het To que genoemd wordt en meer uit veiligheidsoverwegingen gedragen wordt. Pas bij de opkomst van een op hygiëne gerichte maatschappij zien we losse 'echte' onderbroeken met kruis. Maar het wel of niet laten zien van het kruis blijft zich afwisselen. Wijde panta lons met bandplooien verhul len het heren kruis totaal, hele strakke broeken zoals we die kennen uit de jaren zestig beknellen de edele delen zo dat ze als het ware tussen de benen verdwijnen. Het tonen van de mannelijkheid werd verlegd naar andere terreinen. Van de ondermode van de vrouw is het corset het meest gedragen onderdeel. Drasti sche vormen zijn de metalen corsetten die kuisheid moes ten suggeren en de vrouw tot letterlijk onaantastbaar bezit van de man maakten. Begin negentienhonderd werd de vrouw met zware boezem en weelderige billen populair. Het corset dat gedragen werd, het 'droitdevant', drukte maag en buik plat en legde het accent op boezem en billen. Zelfs val se billen en borsten moesten het tekort opvullen (zie hier de eerste vorm van push-up). i Waarom vrouwen geen onder broeken droegen ligt verscho len in het feit dat de broek een typisch mannelijk kledingstuk was en een vrouw dat niet behoorde te dragen. Onder invloed van de mode daarna verdween het corset weer. Om zo'n tien jaar later weer tevoor schijn te komen maar dan als 'platmaker': een elastische band die strak rond buik en borst gedragen werd. Iedere vrouwelijke vorm diende vol komen genegeerd te worden. Er moeten tenslotte nog twee oorlogen overheen gaan, waarin vrouwen voornamelijk het mannenwerk deden en tex tiel een schaars goed was, voordat de vrouwelijke vor men weer getoond mochten worden. En hoe? Wederom worden corsetten vervaardigd die billen en bor sten accentueren, corrigerend werken op de buik en waarin opvulsels nog een pondje erbij doen. Pas in de jaren zestig waarin de sexuele revolutie en de opkomst van het feminisme hoogtij vieren wordt de beha aan de wilgen gehangen en ben je als vrouw gezegend met weinig tot bijna geen borsten. In de jaren tachtig brengen filmsterren en popidolen als Madonna, de sm-cultuur die uit de taboe sfeer raakt oude vormen van corsetten en de sensualiteit van ondergoed weer naar voren. Deze tendens is tot op de dag van vandaag nog steeds voelbaar en zicht baar in dames- en herenlinge rie. Sinds de jaren negentig is het lichaam een belangrijk goed. Het moet goed verzorgd en in goede conditie gehouden wor den. We mogen onszelf laten zien en wat niet weggewerkt kan worden in sportclub of fit nesscentra kan gecorrigeerd worden door het juiste onder goed. Sensuele lingerie, zelfs weer zonder kruis, is populair. De geschiedenis herhaalt zich, zij het vanuit een vrijheidsgevoel. Laat zien wat je in huis hebt, kom je tekort dan wordt het aangevuld en lastige vetrolle tjes worden wel weggewerkt. In de betere lingeriezaken hangt een keur aan corrige rend ondergoed onder wellui dende namen als 'under won der', 'push-up', 'instant slim mer' of 'bottom up'. Deze slim migheidje voor heren en dames zijn vervaardigd uit de nieuwste technologisch uitge dokterde microfibers. Glad en strak. „Want", zo zegt detaillis- te Joleen de Wit van Linchèrie uit Middelburg: „de kleding van nu is lichaamsvolgend tot zelfs zeer strak en dat vraagt om precies passende onder mode. Je ziet geen naden meer lopen en buikjes worden keurig weggewerkt". En waar zit die slimmigheid dan in? „De pijpjes van de broekjes of de rand van het 'under wonder' rokje hebben een rubberen strook aan de binnenkant waardoor het pre cies op z'n plaats blijft plak- 9 VInr Vincent, Marcel, Eileen en Danny: gabberhouse, gabbertaal en gabbermode. FOTO ANDA VAN RIET ken", legt de Wit uit. „In het buikgedeelte zit vaak een dub bele laag stof en het rekt niet of slechts naar één kant. Bovendien zijn de naden van een dusdanige constructie dat de welving van het lichaam precies gevolgd kan worden". Ook voor heren zijn 'wonder- pants' te koop: precies in de bilnaad zit een contournaad die er voor zorgt dat de billen als twee bollen uit elkaar blij ven staan. Maar naast corrige rend moet ondermode toch zeker zinneprikkelend zijn. Voor de echte freaks voorziet Zeeland nog niet echt in deze behoefte. Maar een uitkomst wordt geboden door postor derbedrijven en internet. De in Amsterdam en Antwerpen gevestigde zaak Mail Female voorziet op afstand. Een cata logus biedt een serie niet te versmaden lingerie en in alle anonimiteit kan er besteld en gepast worden. Zo kunnen ook de 'echte' durfals aan hun trek ken komen. FOTOGRAFIE BAS WIL- DERS, MAIL FEMALE. FOTOGRAFIE INEZ VAN LAMSWEERDE, MAIL FEMALE.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1996 | | pagina 19