VO OS MW% Verschuiving Spel van tegenstellingen Klantentypes Vandaag de dag is het kopen van kleding niet meer zo eenvoudig. Het aanbod is groot en di vers. Verschillende sferen en kleuren en alles is in principe leuk en mooi. Om in dit immense aanbod datgene te vinden dat bij jouw specifie ke persoontje past is moeilijk. Als je bij een bepaalde groep hoort of wilt horen lijkt het iets gemakkelijker want die codes staan onomstote lijk vast. Zomer en winter Basics voor kids Woensdag 11 september 1996 DE FAAM DE VLISSINGER 15 K Uj 2 •t W s uit de visserij, is typisch zo'n weer en windjas. Hij valt tot op de bovenbenen, is recht en ruim en biedt daarom ruimte voor dikke truien en sweaters. Deze drie klassieke jasvormen zijn te vinden in evenzo klas sieke stoffen als cashmere, loden, visgraat, tweed en rub berdoek. Het vernieuwende is juist dat ze voor deze winter tevens in tegengestelde stof fen uitgevoerd zijn. Plastics, pluizig nepbont, glimmend nylon, spekglad wax en zelfs harde canvas waar een metaaldraad doorheen gewe ven is. De vorm blijft klassiek maar schept verwarring door de tegenstelling in stofgebruik. Om de verwarring nog wat groter te maken zien we een verschuiving tussen typische mannen- en vrouwenkleding. In de kleding en de manier van dragen ligt een androgyn ka rakter besloten. Mannen dra gen strakke truitjes met ritsjes en hemden met snoezige printjes. Dames grijpen weer naar het krijtstreep herenkos tuum met een evenzo klassiek overhemd eronder. Ook de militaire invloeden in de da- mesjassen doen stoer en man nelijk aan. Het lijkt of de twee werelden in elkaar overvloeien maar de manier van combine ren zorgt er nog net voor dat het mannetje het mannetje blijft en het vrouwtje het vrouwtje. Voor de mannen blijven de kostuums populair maar ook deze zijn 'bijna' vrouwelijker gesneden. De schouders zijn veel smaller en daardoor is het silhouet rechter. Die echte macho driehoek, breed in de schouders/smal in de heupen, is verdwenen. De broek is eveneens veel smaller, soms zelfs flink rond de benen gespannen. De invloed van de Mods uit de jaren vijtig en Tra volta uit de jaren zeventig is hier samengekomen. Het kos tuum behoeft wat de mode betreft niet meer te voldoen Alles kan maar niet alles mag Dat scheelt in elk geval al een hele hoop miskopen. Tevens stellen kledingmerken hun col lectie zo samen dat een com plete outfit uit één programma gekozen kan worden. De kleu ren en modellen zijn zo op elkaar afgestemd dat een mis ser bijna niet mogelijk is. denkt 'kan dit eigenlijk wel'. Het 'net niet' zo te draaien dat het prachtig wordt. Lukt het niet dan is er nog geen man overboord want dan kan een ieder een beroep doen op de totaal in stijl geprogrammeer de collecties, analyses of vak kundige ondernemers. Diana Padmos van damesmo de Avalon uit Middelburg legt uit dat er in de damesmode vijf stijlen te herkennen zijn. „Je hebt het vrouwelijke, het jon gensachtige, het natuurlijke, het dramatische en het klassie ke. Iedere vrouw draagt twee stijlen in zich waarvan er één wat meer op de voorgrond is". Het is dan aan de vrouw zelf te onderzoeken welke stijlen zij heeft. „Ik geef aan mijn klanten altijd het advies: koop iets moois dat zo functioneel mogelijk is. Dat je kunt dragen in je vrije tijd maar ook naar je werk. Probeer zoveel mogelijk uit een kledingstuk te halen door te combineren en er ver rassende elementen aan toe te voegen. Kleding is namelijk geen wegwerp artikel meer". De nieuwe wintermode zit vol klassiekers. Zij het in nieuwe vorm en vervaardigd in de nieuwste materialen en kleu ren. Het beeld is eensluidend: eenvoud en kracht. Een be langrijk item in de wintermode is de jas. Omdat het een kost baar kledingstuk is en men er meestal maar een in huis heeft die jaren mee moet, is het niet zo verwonderlijk dat juist de jassen een beroep doen op de klassieke snit. Dat staat name lijk altijd goed en het model heeft, omdat het klassiek is, zijn sporen reeds verdiend. De lange klassieke camel-he renjas met brede reverkraag is weer terug. Maar is gesignal eerd in de damesmode. De trenchcoat met zijn twee-rij knopen, jukstuk, epauletten, gespceintuur en mouwlum mels doet het uitstekend als regenjas. De kaban, afkomstig Professionele verkopers zijn getraind in het herkennen van klantentypes en kunnen bin nen 'no time' de juiste combi natie in de paskamer hangen. Het heeft iets chics, men wordt als het ware door anderen (zij die het weten) aangekleed, een flinke dosis persoonlijke aan dacht zorgt er tevens voor dat je met een gevoel van geluk de winkel weer verlaat. Zo heeft kleding kopen iets therapeu tisch gekregen. Maar maken al deze goedbe doelde en concrete adviezen het winkelen niet hopeloos saai? Even lekker gaan rom melen tussen de nieuwe col lectie is er niet meer bij, de eigen fantasie wordt met een bestraffende hand afgekeurd. Is de consument lui geworden 1^Z*K I l r Mantelpakken van Cartoon en Rosner van Avalon in Middelburg, schoenen Red Snak es, X-Ray Middelburg. Mutsen en hoed van Miep Co, Cotton Country. strakker zijn kunnen laarzen met het grootste gemak ero verheen. In eenzelfde lijn liggen de mantelpakjes voor de dames. Evenzo klassiek als het heren kostuum maar super vrouwe lijk. Korte jasjes, korte rokjes en strakke truitjes. Opvallend zijn de korte mouwen in de jurkjes en tops. Zomer en win ter vallen samen (over verwar ring gesproken). Het twinset, ook zo'n klassieker, gaat alweer zijn tweede winter in en heeft ook te kampen met deze siezoensvervaging. Het truitje veelal in zachte kleuren ge maakt van tricot of ajour brei- sels draagt ook korte mouw tjes. Stretchmaterialen zijn niet meer weg te denken. Voor broeken, shirts en jurkjes is het een ideaal materiaal. Het zit als gegoten, geeft optimale bewe gingsvrijheid en het lubbert niet uit. Nieuw aan het firma ment is de door het merk Ros ner gelanceerde Bottoms-Up stretch pantalon. De broek is zo gesneden dat de billen omhoog geduwd worden om een beter aanzien te krijgen. Tussen alle klassiekers en Uni's door zweven de dessins en prints. Deze zijn in volle overtuiging rechtstreeks ge ïnspireerd op de jaren zeven tig. Grafische motieven en grappen, heel veel ruiten in verschillende maten het liefst samen gecombineerd, compu terprints met een knipoog naar hogere sferen, Op-Art wiebers en dan nog het liefst in com plementaire (tegengestelde) kleuren zodat het pijn aan de ogen doet, en hier en daar natuurgetrouwe bloemen. Vooral in de jonge mode en de basics zijn deze prints veelvul dig te vinden en is het gebruik van kleuren veel heftiger. Maar telkens weer zoeken kleuren die elkaar bijna bijten contact, het optische en fysie ke effect daarvan kennen we: een zinderende hoofdpijn. De kindermode is bezig met een onttuttingsproces. Einde lijk verdwijnen de overdreven roesjes, frutsels en zoetsappi ge printjes. Onder invloed van de sterke kracht van de basics ontpopt zich een op eenvoud en vrijheid geïnspireerde kle dinglijn. Dat is niet zo verwon derlijk omdat steeds meer bekende volwassen basicmer- ken een kinderlijn op de markt brengen. Daardoor wordt de kleding iets volwassener in aanzien maar het blijft kinderkleding. Vooral voor de echte 'tieners' is deze ontwikkeling zeer welkom. Zij vielen nogal eens naast de boot. Te jong voor een volwas sen jeanslijn want de maten kloppen niet. Maar kleding kopen tussen de peuters is net dat wat ze niet meer willen. „Deze basiclijn sluit daar net mooi op aan zegt Sjaak Lizierse van kindermode Hum mels in Middelburg en Goes. „Het is stoer en heeft ook de modische invloeden die een merk als Diesel, Pèpe of Esprit zo populair maken". Toch blijft de kindermode een moeilijk onderdeel. De klant bestaat namelijk uit twee personen: het kind en de moeder (vader?). En die twee kunnen lijnrecht tegenover elkaar staan. De enige oplossing is dwarsheid of overredings- Replay, Diesel, DNA: Henk Sies, Middelburg. Laarzen: De Kledij, Middelburg. Het wordt ingewikkelder wan neer men zich juist wilt onder scheiden. Gerichte adviezen worden inmiddels geboden en zijn voor twijfelaars een uit komst. Zo heeft bijvoorbeeld een grote groep dames een kleuranalyse aan laten meten waarin hun type vastligt. Bij dat type hoort een kleurbeeld en vandaaruit kan men de ene winkel links laten liggen om zich vervolgens in de andere te laven. of is winkelen een vak? Oefe ning baart echter kunst deze winter want de nieuwe collec ties zijn divers en de trend is juist om tussen al die op elkaar afgestemde sferen zelf een verrassing te gooien. Combi naties te maken waarvan je aan de voorgeschreven codes (voorgeschreven wetten voor bepaalde functies daar gela ten). Een klassiek krijtstreep colbert kan met een gerust hart gecombineerd worden met een basicshirt met ritsje, een knallend synthetisch over hemd of zelfs een shirt van de geliefde voetbalclub. En omdat de pijpen van de broek Stoer, Diesel, DNA, Replay, KCD, Matinique van Henk Sies Middelburg, schoenen: Adam's Boots, Red Sna kes en Art Personal Boots van X-RAY, Middelburg, tweedehands laarzen van De Kledij Middelburg.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1996 | | pagina 15