AANSLAGEN BELASTINGEN GEMEENTE IN DE BUS PINKSTERKERMIS OOST-SOUBURG TIJDELIJKE STIMULERINGSREGELING DUURZAAM (VER)BOUWEN PARKEERVERBOD COMMANDOWEG OPENSTELLING BURGERZAKEN PAAUWENBURGERS EN CENTRUMBEWONERS: OPGELET! LAATSTE WEEK VOOR INZENDEN TOP-10 COMMISSIE VERGADERINGEN Informatiepagina van de gemeente Vlissingen Redactie: Stafbureau Communicatie, stadhuis Vlissingen telefoon (0118) 487335 PINKSTEREN EN DE GEMEENTELIJKE DIENSTVERLENING GEEN KUKAVOND VERMISTE FIETSEN A.S. DONDERDAG SOCIALE ZAKEN EERDER GESLOTEN WAAR EN WANNEER ZIJN WU BEREIKBAAR? i/.-Vi «f EVEN BIJPRATEN MET WETHOUDER DE KEÜZER Woensdag 22 mei 1996 DE VLISSINRFR 5 11 In de loop van deze maand ontvangt u de aanslag voor de gemeentelijke be lastingen. U krijgt één for mulier waarop alle aan slagen, waarvoor u in aanmerking komt, zijn ver meld. Bij de meesten van u zitten daar drie acceptgiro kaarten bij voor de over schrijving van het totaalbe drag in drie termijnen. Hebt u eerder gekozen voor au tomatische incasso dan ontvangt u geen acceptgirokaarten. Het totaalbedrag wordt dan met in gang van juni 1 996 automatisch in acht maandelijkse termijnen van uw rekening afgeschreven. DATERING EN BETALING De aanslagen kunnen zijn van onroerende zaakbelasting, riool recht, hondenbelasting, afval stoffenheffing, baatbelasting, precariorechten en grafrechten. De verzending gebeurt een de zer dagen, met als datering 31 mei 1 996. Voor wie in drie ter mijnen betaalt zijn de vervaldata 30 juni, 31 juli en 31 augustus. U kunt betalen met de bijgevoeg de drie acceptgirokaarten. Wie gekozen heeft voor automatische incasso hoeft niets te doen. De termijnbedragen worden dan au tomatisch van uw bank- of girore kening afgeschreven. TARIEVEN In 1996 gelden voor de gemeen telijke belastingen grotendeels andere tarieven dan in 1995. Hierna staan alle bedragen op een rijtje. ONROERENDE ZAAKBELASTING Er zijn twee onroerende zaakbe lastingen, namelijk: 1een eigenarenbelastina, waar voor het tarief 7,80 per 3000,- van de getaxeerde waarde bedraagt; 2. een gebruikersbelasting, waarvoor het tarief 6,24 per 3000,- van de getaxeerde waarde bedraagt. Wanneer u op 1 januari van het belastingjaar (=kalenderjaar) ei genaar of gebruiker bent van een pand bent u belastingplich tig voor dat hele jaar. Verkoop of verhuizing in de loop van het belastingjaar heeft daar geen in vloed op. AFVALSTOFFENHEFFING (Afvalstoffenheffing voor huis vuil/reinigingsrechten voor be- drijfsvuil). Voor het eenmaal in de week op halen van huisvuil wordt 255,- in rekening gebracht. Voor het ophalen van afvalstoffen van ho tels, pensions, kantoren, winkels, werkplaatsen, verenigingen, stichtingen e.d. bedragen de Tos ten f 510,- per bedrijTspand per wekelijkse hoeveelheid van 200 liter of gedeelte daarvan of bij gebruikmaking van één groene Zondag en maandag is het Pink steren. Maandag wordt er bij de gemeente Vlissingen niet ge werkt. En volgens Walchers ge bruik zijn de gemeentelijke me dewerkers ook op 'Derde Pinkster' (dinsdag 28 mei) vrij (behalve de sectie Afvalverwijde ring). Wat dat betekent voor de gemeentelijke dienstverlening kunt u hierna lezen. KANTOREN GESLOTEN De gemeentelijke kantoren zijn gesloten. Op dinsdag 28 mei a.s. is het bureau Durgerlijke De maandelijkse kijkavond van de politie voor mensen die hun fiets kwijt zijn gaat deze maand niet door. Normaal gesproken is dat op de laatste maandag van de maand. In verband met de Pinksteren slaat de politie een maandje over. stand van de sectie Burgerzaken tussen 09.00 en 10.00 uur wel open, maar uitsluitend voor het aangeven van geboorten en overlijden. HUISVUIL Zoals gezegd: de sectie Afvalver wijdering werkt wel gewoon op Derde Pinksterdag. Het huisvuil in de wijk Paauwenburg wordt in plaats van maandag 27 mei op gehaald op dinsdag 28 mei. U moet dan de GRIJZE bak buiten zetten. Voor de dinsdagwijk ver andert er niets. In verband met interne omstan digheden is de sectie Sociale za ken morgen (donderdag 23 mei) 's middags na 15.30 uur niet be reikbaar voor de cliënten. Uiter aard is men u vrijdag graag van dienst! weer Gemeente Vlissingen Stadhuisplein 2, 4382 LG Vlissingen telefoon; 0118-487000, fax: 0118-410218 stadhuis: ma t/m vr: 08.30 - 17.00 uur. sectie Burgerzaken: ma t/m wo en vr: 08.30 - 15.00 uur, do tof 19.Ou uur. Kas: ma t/m vr: 08.30 - 12.30 uur en 13.30- 16.00 uur sectie Sociale zaken; (Dokter Gailandatstraat 1 ma f/m vr: 08.30 - 12.30 uur en 1 3.30 - 16.00 uur telefonisch spreekuur; ma t/m vr: 09.00 - 10.00 uur. Secties Wegen en Afvalverwijdering (Edisonweg 9): ma t/m vr: 07.30^- 16.30 uur.: secties Beplantingen en Accommodaties (Vredehofiaan 50): ma t/m yr: 08.30 - 17.00 uur. en één grijze container. Ont heffing van de afvalstoffenheffing kunt u ondermeer krijgen als u Vlissingen verlaat. U krijgt dan de volle kalendermaanden van het belastingjaar na de datum van vertrek terug. RIOOLRECHT Rioolrecht wordt geheven van gebruikers van eigendommen van waaruit afvalwater direct of indirect op de gemeentelijk riole ring wordt afgevoerd. Het aantal kubieke meters afvalwater wordt gesteld op 80 van het aantal kubieke meters water dat in de voorafgaande verbruiksperiode is verbruikt. Het bedrag dat ge heven wordt varieert van mini maal 1 40,- (tot en met 400 ku bieke meter) tot 700,- (bij een waterverbruik tussen 3000 en 4000 kubieke meter). Daarbo ven wordt 17,- berekend per 100 kubieke meter. Ontheffing is mogelijk zoals bij de afvalstoffen heffing. HONDENBELASTING De eerste hond kost 109,- per jaar en voor elke hond meer van dezelfde eigenaar bedraagt de belasting 218,- per jaar. Ont heffing is ook hier weer mogelijk bij vertrek, als de hond overlijdt of als de hond van baasje veran dert. Informatie over de regels die u dan in acht moet nemen, kunt u krijgen bij het bureau be lastingen van de gemeente, tele foon 48 72 53 48 73 53. TOELICHTING EN BEZWAAR Achterop de aanslag die u ont- Pinksterkermis in Oost-Sou burg: vermaak voor jong en oudl (foto: Ru ben O reel) Het komende (lange) weekend is het Pinkster- kermis in Oost-Souburg. De kermis staat op het par keerterrein aan de Burge meester Stemerdinglaan. De openingstijden van de kermis zijn: vrijdag 24 mei 10.00-24.00 uur (met openingsvuurwerk om 22.30 uur); zaterdag 25 mei 10.00-24.00 uur; zondag 26 mei 13.00-24.00 uur; maandag 27 mei 13.00-24.00 uur; dinsdag 28 mei 10.00-24.00 uur. De muziek van de kermis stopt om 23.30 uur. Er worden fietsen rekken en dranghekken ge plaatst. De aan het kermisterrein grenzende woningen blijven aan ae achterkant bereikbaar. Het college van B. en W. heeft besloten een parkeerverbod in te stellen voor ae zeezijde van de Commandoweg (globaal tussen het Landingmonument en de Van Speijkstraat). Het verbod wordt met een gele onderbroken streep aangegeven. De maatregel is in gevoerd omdat het aan twee kanten parkeren belemmerend werkte voor het doorgaand ver keer. Onroerende zaakbelasting moet worden betaald door zowel huurders als eigenaren van panden (fo to: Ruben Oreel). vangt staat een duidelijke toelich ting. Er staat ook op noe u kunt betalen en hoe u bezwaar kunt maken. BETALINGSMOEILIJKHEDEN Gehele of gedeeltelijke kwijt schelding kan worden verleend als u niet in staat bent de belas tingaanslag geheel of gedeelte lijk te betalen. De gemeente is wettelijk verplicht voor de ge meentelijke belastingen de rijks- kwijtscheldingsregeling toe te passen. Kwijtscheldingsaanvragen wor den o.a. beoordeeld aan de hand van vermogen en betalings capaciteit. Onder vermogen wordt ondermeer verstaan net bezit aan geld, een eigen wo ning, auto e.d. Bij de betalings capaciteit wordt naar het inko men gekeken. Aanvraagformulieren voor kwijt schelding kunt u krijgen in het stadhuis bij het kassierskantoor, Stadhuisplein 2 (begane grond). VRAGEN? Met vragen over de ge meentelijke belastingaan slagen kunt u terecht bij de medewerkers van het bu reau belastingen in het stadhuis (begane grond, kamer 34, telefoon 48 72 53 of 48 73 53). Openingstijden: maandag tot en met vrijdag van 08.30 - 17.00 uur. Bij een persoonlijk bezoek wel de aanslagen meebrengen! Bewoners van de wijken Centrum en Paauwenburg kunnen woensdag 29 mei a.s. een telefoontje ontvan gen van raadsleden, ge meentelijke medewerkers, wijkwerkers van diverse organisaties en actieve wijkbewoners om mee te werken aan een telefoni sche enquête over hun wijk. De telefoonronde sluit aan op de vragen uit de wijkfolders die be gin mei verspreid zijn. Ze gaan over verkeer, het onderhoud van de woonomgeving, speel- en an dere voorzieningen en veilig heid. Ook zal u gevraagd wor den een top-3 samen te stellen van de belangrijkste punten die u in uw wijk veranderd zou willen zien. De belronde loopt van 17.00 tot 21.30 uur, met onderbrekingen van 18.00 - 18.30 en van 20.00 tot 20.30 uur. SOUBURG/ RITTHEM VOOR DE BEWONERS VAN DE DORPEN SOUBURG EN RITTHEM VOLGT EEN TELE FONISCHE ENQUETE OP DINSDAG 4 JUNI. DOE MEE! DE GEMEENTE HOOPT DAT U MEEWERKT AAN DE EN QUETE. OP DIE WIJZE KAN HET WIJKPLAN VOOR UW WIJK VERBETERD EN VER FIJND WORDEN MET ALS EINDRESULTAAT EEN WIJK WAARIN HET (NOG) BETER EN FIJNER WONEN IS. DOE MEE! Eigenlijk moest uw ant woordkaart voor de top- 10 van maatregelen die tot verbetering van situaties in uw wijk kunnen leiden maandag jl. binnen zijn. Er komen eenter nog zoveel kaarten binnen (er zijn er nu ca 1400 ontvangen) dat besloten is de termijn met een week te verlengen tot en met Pinksteren. Begin mei is in alle wijken, -be halve in het Middengebied- een huis-aan-huis folder verspreid over de wijkplannen voor die wijken. In die folder is voor elke wijk een aantal maatregelen op gesomd, die tot verbetering van de wijk kunnen leiden. In de folder is ook een antwoord kaart opgenomen waarmee wijk bewoners hun eigen top-10 van gewenste maatregelen kunnen kenbaar maken. Mede op basis van de terugontvangen Kaarten wordt in de definitieve wijkplan nen bepaald welke problemen als eerste aangepakt gaan wor den. Wijkbewoners hebben daarmee een belangrijke stem in het kapit tel als het er om gaat de prioritei ten van de aan te pakken proble men in de wijk aan te geven. Nog niet ingezonden? Dan snel doen. Deze week kan het nog! Komende week vergaderen in ken, organisatie en informatie. het stadhuis de volgende com- Aanvang 19.30 uur. missies: WOENSDAG 22 MEI - financiën, detailhandel en visse rij. Aanvang 19.30 uur. - het algemeen bestuur van de Commissie Sportbelangen. Aan vang 1 9.00 uur. DONDERDAG 23 MEI - ruimtelijke ordening en verkeer. Aanvang 16.00 uur. - sociale zaken, personeelsza- De vergaderingen zijn open baar. Er is spreekrecht voor be zoekers. De agenda en de stuk ken liggen ter inzage in de gemeentelijke informatiehoek in net stadhuis (stafbureau Commu nicatie) en in de wijkwinkels aan de Hoaeweg 88, Wolstraat 75, de bibliotheek van Oost-Sou- bura, en in de wijkcentra 'Open Hor in Paauwenburg en het 'Bol werk' bij het wijkcentrum Pape gaaienburg. Een goed jaar geleden ontvingen de bewoners van het Middengebied in Vlissingen een brochure over het wijkplan voor hun wijk. Zij beten daar mee de spits af, want in middels hebben de bewo ners van de vier overige wijken in Vlissingen een zelfde soort brochure over hun wijk in de bus gekre gen. Net ais de bewoners van het Middengebied kunnen ook zij nu een top tien samenstellen van de naar hun mening meest urgente zaken aie aange pakt moeten worden. STAND VAN ZAKEN MIDDENGEBIED Hoe is de stand van za ken op dit moment in het Middengebied? Enkele (kleinschalige) projecten zijn inmiddels aangepakt en uitgevoerd. In een aantal straten zoals de Jan Vermeerlaan, Gerard Doulaan en Adriaen Brou- weriaan ts, na overleg met de bewoners, het openbaar groen verbe terd. In sommige straten, zoals «n de Gerard Dou laan, de Ferdinand Bol- laan en de Keidermans- straat is ook de straatverlichting verbe terd door er twintig straatlantaarns bij te plaatsen en er vijf te ver plaatsen. Op het gebied van criminaliteit is de po litie gestart met het pro ject 'dadergerichte aan pak 1996'. Afgelopen week begonnen de riole ringswerkzaamheden in de Bloemenlaan. Tegelij kertijd buigt men zich over de herinrichting van deze straat, die verkeers arm moet worden. Opzet is dat de bus er na de zo mer niet meer door rijdt. Bij die herinrichting neemt het openbaar groen een belangrijke plaats in. Ver der nemen we deze week; de eerste ondergrondse giascontainers in de Her cules Segherslaan officieel in gebruik. U ziet: er is en wordt aan opmerkingen en/of verzoeken van de bewoners gewerkt. Als wijkwethouder vind ik het belangrijk dat we als gemeente toch op korte termijn tastbare resulta ten kunnen tonen. VLIEGENDE BRIGADE' Voor de tweede helft van dit jaar staan nog meer projecten op stapel, zoals een 'Vliegende Brigade', bestaande uit drie mede werkers van verschillende secties van onze sector Beheer. De brigade gaat meteen reageren als u belt voor kleine zaken. Zoals een gat in de weg dat hersteld moet worden of veel rommel in het plantsoen. U belt en de "Vliegende Brigade' knapt de zaken binnen 48 uur op. Overigens komt de brigade niet alleen in ac tie als u belt. Als ze op haar tocht door de wijken zelf zaken ziet die snel opgeknapt moeten wor den zal ze dat ook doen. De Vliegende Brigade' zal voor de hele stacTwerken. Andere projecten die bin nenkort of na de zomer kurihen starten zijn de bouw van nieuwe wonin gen door Basco aan de President Rooseveltlaan en een inbraakpreventie project dat Basco, samen met de politie en de ge meente opzet voor het aanbrengen van inbraak werende voorzieningen in een complex woningen. Bij succes zal het project mogelijk uitgebreid wor den tot meerdere wijken van de stad. Dit laatste project is een mooi voor beeld van samenwerking tussen overheid en ande re instellingen. Een ont wikkeling die ik als ge meentelijk bestuurder toejuich: we moeten sa men aan de slag! Voor meer informatie: zié de gemeentegids Kijk op Vlissingen" en Maximaal TV, tèletelcstpag. 810 ids De sectie Burgerzaken (voor pas poorten, rijbewijzen, aangifte van geboorte, huwelijken e.d.) is van maandag tot en met woensdag en op vrijdag van 08.30 tot 15.00 uur geopend. Op donderdag kunt u er ae gehele dag doorlopend terecht: van nalf negen 's morgens tot zeven uur 's avonds. Voor mensen die overdag werken een uitkomst! Er is sinds kort een tijdelij ke subsidieregeling voor het duurzaam verbeteren van bestaande woningen op het gebied van energie- en/of waterbesparing, ge luidsisolatie en gebruik van milieuvriendelijke ma terialen. Het doel van deze (DUBO-) stimuleringsrege ling is om met subsidie meer duurzame voorzie ningen in de bestaande woningvoorraad te realise ren. De subsidieregeling werkt terug tot 1 maart 1996 en eindigt op 31 december 1998. Voor deze periode heeft het Rijk ruim één miljoen gulden beschikbaar ge steld voor de regio Walcheren. De Budgetbeheerder Woningge bonden Subsidies Walcheren (BWSW) voert de subsidierege ling uit. VOOR WIE BESTEMD? Iedere eigenaar van een perma nent bewoonde (voor 1996 ge bouwde) woning of complex wo ningen kan een oijdraae krijgen. Er is een lijst van subsidiabele verbeteringen, die zijn onderver deeld in zes hoofdgroepen: Ener gie, Water, Afval, Materialen, Geluid en Overige. Alleen de genormeerde meerkosten van de UBO-voorziening t.o.v. de tra ditionele verbetering komen in aanmerking voor subsidie. Per DUBO-voorziening geldt een subsidiepercentage, variërend van 25% tot 75%. WANNEER SUBSIDIE? Om een bijdrage te krijgen moet 'de schil' van ae woning (gevels met ramen/ deuren/ kozijnen, dak en vloer) aan een minimaal isolatieniveau voldoen. Voor een centraal verwarmde woning moet er een CV-ketel met mini maal een verbeterd rendement (80%) zijn. Er geldt een drempel van f 1.000,- subsidie. Bedraagt de to tale subsidie op het verbeterings plan minder, dan komt men niet in aanmerking voor de regeling. Het maximum subsidiebedrag is 5.000,-. De werkzaamheden mogen niet beginnen voordat een aanvraag om subsidie is ingediend. Bij verbouwin gen kunnen energiebespa rende maatre gelen subsidie opleveren (foto: Ruben Oreel). ANDERE SUBSIDIEMOGE LIJKHEDEN DELTA Nutsbedrijven voert de ISO-HR stimuleringsregeling uit, die subsidie mogelijk maakt voor energiebesparende maatregelen voor eigenaar-bewoners van voor 1991 gebouwde wonin gen. Voor nieuw te bouwen wo ningen, waarvoor de bouwver gunning is aangevraagd voor 14 december 1995 is subsidie mogelijk voor warmtereflecte- rena isolerend dubbelglas en HR- verwarmingstoestellen. Deze re geling gelat tot 1 januari 1997, behalve voor de HR-verwar- minastoestellen (waarvoor slechts tot 1 juli 1996 subsidie beschik baar is). Wanneer in een gesubsidieerd woningverbeteringsplan op grond van het Besluit Woningge bonden Subsidies of het Stads vernieuwingsfonds duurzame verbeteringen zijn opgenomen, kunnen deze slechts op grond van een regeling gesubsidieerd worden. Voor subsidieaanvra gen voor zonneboilers en andere zonne-energiesystemen kunt u te recht bij het Senter voor techno logie, energie en milieu in Zwol le (038-4553553). GEEN STAPELING Zowel de DUBO-regelina voor bestaande woningen als ae ISO- HR-regelina overlappen elkaar gedeeltelijk. De betreffende ge normeerde subsidiebedragen zijn in beide regelingen gelijk. Er mag bij beide geen sprake zijn van een bijdrage van der den voor dezelfde voorziening. De ISO-HR stimuleringsregeling gaat dus om energiebesparende voorzieningen; is eenvoudig van procedure en heeft een lage drempel. De DUBO-regeling sti muleert duurzame verbeteringen in bredere zin; deze moeten vooraf aangevraagd worden en aan meer voorwaarden voldoen. MEER INFORMATIE Nadere informatie over de tijde lijke stimuleringsregeling Duur zaam Bouwen (DUBO) en aan vraagformulieren kunt u krijgen bij de Budgetbeheerder Woning gebonden Subsidies Walcheren (BWSW) p/a Stadhuisplein 2, 4382 LG Vlissingen (0118- 487214, de heer M. van Al phen). mttmtih.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1996 | | pagina 5