Britannia letterlijk in de wolken A Aft Sporthal Oostkapelle maakt wedstrijdsport mogelijk Culinair wandelen Dinerbon overhandigd Leerschool voor succes of falen Prijsuitreiking Kebra-wedstrijd BRUIDSFESTIVAL: VEELHEID AAN KLEUREN Nieuw jasje voor AccoN DE FAAM - DE VLISSINGER In Hotel Britannia Watertoren aan de Vlissingse Boulevard werd afgelopen weekend het zesde Bruidsfestival gehouden. Dit driedaagse spekta kel begon vrijdagavond nog wat schuchter, maar in de loop van het weekend stroomde het publiek de beurs op. Humor Eigenwijs Solide grenen slaapkamer Ledikant 2 nachtkastjes Van ƒ1.195,- nu voor ƒ695,- j Bij inlevering van 1 jubileummunt bij Citymeubel Kruiningen BEDRIJFSKUNDIG BEKEKEN door drs. R.J.C. Schieman Touristpass Middelburg 1996 Hulpeloosheid (3) PSYCHOCONSULT Drs. Henk C.M. Hermans Een willekeurige wandelaar in de Schoolstraat in Oostkapelle zal het zo een, twee, drie niet opvallen. Mogelijk ziet hij dat de buitengevel van de Halve Maan in een frisgele kleur is geverfd, maar verder is er niets te zien van de ingrijpende verbouwing die binnen is uitge voerd. Afgelopen maandag werd de sporthal in gebruik genomen. Woensdag 20 maart 1996 17 Het festival bestond uit een bruidsbeurs met stands van allerhande bedrijven die zo hun eigen inbreng kunnen hebben bij een eventuele trouwpartij. Daarnaast was er een show die met tussenpau zes bruids-, kinder-, dames- en mannenmode ten tonele bracht. Eén van de grote trouwzalen van Britannia waar de show gehouden werd was rijkelijk versierd met witte bal lonnen, een blauwe hemel en knotsen van wolken. Britannia was het gehele weekend letter lijk 'in de wolken'. Bruidshuis Fiësta uit Middel burg toonde voornamelijk ja ponnen met een hooggesloten halslijn en lange mouwen waarvan de kanten bovenstof gevoerd was met zijde. Een hoed of een sluier sierden de hoofden van de bruiden. Die hadden het af en toe zwaar te verduren met de bloemstuk ken van Bloemenhuis Minne- breuker uit Vlissingen. De boe ketten hadden meer weg van ware planten of hadden de vorm van halve bogen waar door ijzerdraad geconstrueer de toefjes bloemen omheen bewogen. Voor de show een waar genot maar of dit ook zo praktisch is in het stadhuis is de vraag. Wat Mabélis Design uit Vlissin gen betreft kan het niet op met de kleuren dit voorjaar. Coutu rier Henk-Jan Mabélis liet alle zomerthema's de revue passe ren. Van knalharde kleuren als grasgroenen oranje, Op-Art effecten in rood en wit, poe derpastels en metalliclak tot het altijd juiste zwart toe. Super vrouwelijke mantelpak jes en lekker losjes hangende vrijetijdspakken wisselden elkaar af. En altijd kon men zijn signatuur herkennen aan de humor op het hoofd. Van Tule paardestaarten tot en met gevlochten sprinkhaanhoe- den. Op oergeluiden liepen zijn mannequins in ingetogen chiq met de sprinkhaan zoe vend rond het gezicht. Hun blik sprak boekdelen. Mannenmode van Hans Knuyt uit Vlissingen was te zien met kostuums voor de bruidegom. Afgezwakte kleuren in de pak ken maar met opvallend fraaie gilets in duidelijk aanwezige krijtstreep. De vrijetijdskleding kwam van het merk Mc Gre- gor. Sportief door het gebruik van katoen en linnen in blauw, rood en groen. De ruit die ont staan is door een veelheid aan gekleurd garen vormde de Wit en ecru combinaties voor eigenwijze kinderkleding van Jou Jou. FOTO: ANDA VAN RIET. rode draad in deze sportieve mannenlijn. Jou Jou kindermode uit Mid delburg zorgde voor de ohh's en ahh's onder het publiek. Een handvol eigenwijze maar keurig gedresseerde kindertjes huppelden over het plankier zonder zich ook maar iets van het publiek aan te trekken. Ecru in combinatie met wit in tricot, breisels en stoere salo- Zie ook onze andere jubileum- aanbiedingen in onze winkels Goes, Marconistraat 13,0113-213525 Kruiningen, Zandweg 1b, 0113-382625 Middelburg, Korendijk 34, 0118-623632 Een selecte groep Middelburgse horeca ondernemers hebben onlangs besloten hun krachten te bundelen. Verenigd in Het Middelburgs Couvert organiseren zij samen met de plaatselijke VVV 'culi naire wandeltochten door de middel(z)eeuwse hoofdstad'. Moe maar voldaan toog de eerste groep deelne mers huiswaarts. De wandeltocht op bourgondische leest bleek een topper, en daar moest uiteraard op gedron ken worden! Van doorslaggevende betekenis voor het succes van het'horecabedrijf is het vermogen van de ondernemer flexibel in te springen op veranderende wensen en behoeften. De laat ste jaren wordt de gast steeds kritischer op de kwaliteit van het eten, de service en de ambiance en verlangt hij meer sfeer, snellere bediening en lagere prijzen. Dit vraagt van de restaurateurs creativiteit, kwaliteit en managementvaardigheden. (Cijfers Trends, 1995) Vernieuwend ondernemerschap en een her kenbare bedrijfsformule staan aan de basis van een horecabeleid gericht op continuïteit. De consument wil wel eens wat anders. Een restauranthouder zou hierop kunnen insprin gen door regelmatig met iets nieuws te komen, overigens zonder daarbij afbreuk te doen aan de eigen identiteit. De noviteit moet uiteraard wel aansluiten op de eigen formule. Zo kunnen speciale arrangementen, seizoensgebonden gerechten of gerechten uit eigen streek worden aangeboden. In de Verenigde Staten - voorloper van veel nieuws - zijn de zogenaamde 'all-you-can- eat-buffets' razend populair. Voor de prijs van 5.99 kun je zoveel eten als èn wat je maar wilt. Misschien een idee voor een eet café in een studentenstad als Rotterdam? Steeds vaker gaan horeca-ondernemers samenwerken teneinde de gast iets speciaals te kunnen bieden. Zo organiseren de hotel restaurants Arneville en De Huifkar gezamen lijk eens in de twee, drie maanden een onder nemersborrel; een bijeenkomst waar onder nemers onder het genot van een drankje en een hapje op informele wijze elkaar beter leren kennen. Het spreekwoordelijk mes snijdt hier duide lijk aan twee kanten. De winst zit hem niet in die paar borrels, maar in de bekendheid bij de doelgroep(en)! De culinaire wandeltocht uit de inleiding is een schoolvoorbeeld van het inspringen op een latente behoefte - het opsnuiven van cul tuur-historisch erfgoed ('sight-seeing') èn het nuttigen van vijf heerlijke gangen in georga niseerd verband. In een relatief kort tijdsbe stek leer je de mooiste plekjes van Middelburg kennen en kunnen de boterham men thuis worden gelaten. Ook hier snijdt het spreekwoordelijk mes aan twee kanten. De deelnemers aan de tocht krijgen voor een vriendelijke prijs, vijf gan gen in vijf verschillende sferen en de leden van Het Middelburgs Couvert zien nieuwe gezichten in hun zaak en ontvangen de nodi ge publiciteit. Maakt onbekend immers niet onbemind? De culinaire wandeltocht loopt via het VVV Middelburg, voor toeristen het aanspreek punt bij uitstek. Zonder promotie zal het ini tiatiefvan de leden een kort leven beschoren zijn. Daarom geven zij gezamenlijk een over zichtelijk boekwerkje uit waarin zij zichzelf kort introduceren. Op die manier kan men de sfeer alvast voor proeven. Advertenties in (regionale) bladen, publikaties in de pers en mond-tot-mond reclames moeten vervolgens de rest doen. Het uiteindelijke succes van de tocht hangt af van de wijze waarop het gepromoot wordt en het enthousiasme van de deelnemende par tijen. Alleen door goed samen te werken en zich te presenteren als een gevarieerde eenheid kunnen de leden van Het Middelburgs Couvert concurreren met andere evenemen ten uit de regio. petten. Lieve bloemetjes in rose pasteltinten op een wit fond. Hardere kleuren in regenjasjes met nopjes en schoolkleding in strepen, hier en daar voorzien van Micky Mouse borduursels uit de Donaldsonlijn. De hele show gaf een goed beeld van de nieuwste voor jaarsmode, contrastrijk en een veelheid aan kleuren. De Middelburgse touristi- sche attracties hebben gezamenlijk besloten om ook in 1996 weer de zoge naamde Touristpass Mid delburg uit te geven. Deze kortingspas kan gebruikt worden van 1 maart tot en met de herfstvakantie. De Touristpass is een viertalig boekwerkje met een aantal kortingscoupons. Voor een gemiddeld gezin met twee kin deren kan de korting per pas oplopen tot f 37,50. Bij de Touristpass zijn ram- schip De Schorpioen, Histora- ma, Miniatuur Walcheren, het Zeeuws Museum, Rondvaart Middelburg, stadswandelin gen VVV, rondvaart Veerse Meer, beklimming Lange Jan en de rondleidingen in het stadhuis aangesloten. De samenwerkende attracties hebben bovendien uniforme openingstijden afgesproken. De overdekte evenementen zijn op 1 maart geopend, de buitenattracties volgen een maand later. Alle attracties zijn van maandag tot en met zater dag van 10 tot 17 uur geopend, op zondag zijn ze van 12 tot 17 uur voor publiek toegankelijk. Het VVV-kantoor in Middel burg is dit jaar voor het eerst ook op zondag open, en wel van 12 tot 16 uur. In het restaurant 'De Cortghast' van de afdeling com- sumptieve techniek van Groot Stelle in Goes is de win naar van de door de school georganiseerde prijsvraag geëerd. Een groot aantal basisscholen was de laatste tijd te gast op Groot Stelle om zich te kunnen oriënteren op de toekomst. Speciaal voor deze kinderen had de afdeling horeca een prijsvraag uitgeschreven die uit tien vragen bestond. De elf jarige Jolanda Scheele uit Goes haalde de hoogste score en ontving uit handen van praktijkdocent de heer Van Staveren een dinerbon voor twee personen. Eind vorig jaar nam het Acountants- en Belastingkan toor AccoN afscheid van haar vestiging aan de Stations straat in Middelburg. Begin maart opende AccoN de deu ren van het nieuwe pand aan de Roozenburglaan, eveneens in Middelburg. Het bedrijf liet weten dat het Van Staveren (links) overhandigt de dinerbon aan Jolanda Scheele. oude gebouw niet meer vol deed aan de hedendaagse opvattingen over arbeidsom standigheden en werkplekken. Bovendien past de gestage groei die AccoN momenteel doormaakt bij de opening van een nieuw kantoorpand in Middelburg, zo meldt het bedrijf. We verschillen in de mate waarin we geloven zelf invloed te kunnen uitoefe nen op de resultaten van ons handelen. Sommige mensen zijn daarin overwe gend pessimistisch. Ze neigen sterk tot het geloof, dat ze succes nauwelijks kunnen beïnvloeden, zelfs al zouden ze zich daar sterk voor inspannen. Zij erva ren over het algemeen weinig gevoelens van zelfcontrole bij het leven dat ze lei den. Daar tegenover staan mensen, die juist veel zelfcontrole ervaren. Die geloven dat ze zelf wel degelijk veel invloed kunnen uitoefenen op hun levenslot. Succes of falen is in hun redenering vooral een kwestie van inzet. Ze zijn een stuk optimistischer bij het inschatten van hun persoonlijke mogelijkheden. Of u neigt tot een optimische of pessimistische instelling, wordt sterk bepaald door opvoe ding en ervaring. Zo kunt u zijn opgevoed met starre religieuze ideeën die stellen dat hogere machten bepa len welk leven u leidt. Mogelijk is u zelfs ver boden om uw leven in eigen hand te nemen en moest u maar afwachten wat het voor u in petto heeft. Zo'n opvoeding kan ook op vol wassen leeftijd uw levenshouding nog sterk beïnvloeden. Ze kan u al te snel doen berus ten in situaties, die met enige inspanning veranderbaar zouden zijn. Maar ook persoonlijke ervaringen kunnen uw gevoel van zelfcontrole verminderen of ver sterken. Dat begint eigenlijk al op zeer jonge leeftijd, namelijk in de kinderkamer. Voor uw kinderlijk gevoel van zelfcontrole maakte het verschil uit of uw ouders op uw gedrag reageerden, of dat ze u overwegend negeer den. Kinderen die op hun gedrag reactie krij gen zijn over het algemeen veel actiever en initiatiefrijker dan kinderen die aan hun lot worden overgelaten. Ook ervaringen op school kunnen uw gevoel van zelfcontrole verder ondermijnen. Als bijvoorbeeld uw rapportcijfers in geen enkele verhouding stonden tot uw inspanningen, kan dit gevoe lens van hulpeloosheid stimuleren. Daardoor zal al snel elke belangstelling voor leren ver dwijnen, want wat maakt het uit? Uw opvoeding en ervaringen kunnen natuur lijk niet rechtstreeks uw huidige handelwijze bepalen. Dat doen ze door middel van de denkwijze die ze bij u stimuleren en zich op volwassen leeftijd inmiddels genesteld heeft. Deze kan uw verder ontplooiing afremmen of juist bevorderen en daarmee uw maatschap pelijk succes beïnvloeden. Volgens de psy choloog Martin Seligman is er sprake van een duidelijk verschil in denkwijze tussen succesvolle en niet-succesvolle mensen, de 'winnaars' en de 'verliezers'. Het gaat daarbij vooral de wijze waarop beide groepen taaler varingen verklaren. Allereerst hebben 'verlie zers' de neiging om taalervaringen te zien als iets blijvends. Ze zien in een mislukking al snel het bewijs dat het hen nooit zal lukken. Winnaars daar entegen zien taalervaringen eerder als tijde lijk. Ze zijn juist geneigd om succes als iets permanents te zien. 'Verliezers' hebben bovendien de neiging om de ingrijpendheid van hun falen te overtrek ken. Het falen beperkt zich in hun beleving niet tot die ene prestatie, maar is het bewijs dat ze ook in andere opzichten slecht presteren. De 'winnaars' daarentegen kunnen taalervarin gen beter specificeren. Ze zien het falen voor al als een op zichzelfstaande ervaring en trek ken deze niet door naar andere prestaties. 'Winnaars' neigen er juist toe om hun suc ceservaringen sterk te benadrukken. Tenslotte neigen 'verliezers' ertoe, om zich zelf te sterk verantwoordelijk te stellen voor taalervaringen. Ze overdrijven hun persoon lijk aandeel in het falen. 'Winnaars' hebben juist de gewoonte om taalervaringen te ver klaren vanuit de omstandigheden en over schatten hun aandeel in succeservaringen. De mate waarin we falen of succesvol zijn in het leven is slechts ten dele afhankelijk van onze talenten en onze prestaties. Daarnaast is belangrijk, hoe we onze successen en taal ervaringen verklaren. Als we bereid zijn om te geloven in onze mogelijkheid om succes vol te zijn, dan helpt dat in een aantal geval len ook nog. nieuwd of nieuw aangeschaft. De vier kleedkamers kunnen met een centraal aangesloten hogedrukreiniger worden schoongemaakt. We hebben voor de sportdocenten twee aparte kamers ingericht. Er is een speciale E.H.B.O-ruimte. Kortom, de sporthal is aange past aan de eisen van deze tijd". Don vult nog aan: ,^Door de intensieve en goede samenwerking met de centrale dienst gemeentewerken kun nen we nu zo blij zijn met het huidige resultaat. En laten we vooral onze beheerder, A. Rij ken niet vergeten. Dankzij zijn inzet en buitengewone werk lust is bijvoorbeeld niet alleen de geluidsapparatuur ver nieuwd, maar is er een specia- De Halve Maan is een sport- en cultureel centrum. Dit centrum is gebouwd in de jaren zeven tig. De oude sportzaal was na twintig jaar intensief gebruik aan vernieuwing toe. Vooral de grondoppervlakte van de sportzaal was te klein voor vei lige beoefening van binnen zaalsporten. De heren J. Francke, voorzitter van de stichting Gemeen schapsbelangen Domburg en Oostkapelle (SGDO) en A. Don, bestuurslid zijn tevreden over de huidige accommodatie. Met nauwelijks verhulde trots meldt Don dat de sporters nu op olympisch wedstrijdniveau aan de slag kunnen. „De oude sportzaal is vergroot van zes honderd vierkante meter naar elfhondervijfentwintig vierkan te meter. Dat betekent een ver dubbeling van de capaciteit. Die zaalvergroting kunnen we ook gescheiden aanbieden, want in de sporthal is een beweegbare tussenwand te plaatsen. Er kunnen dus twee verschillende verenigingen tegelijkertijd sporten". Volgens Franke was de opdracht zo voordelig moge lijk te bouwen. Toch kostte deze verbouw nog 1,7 miljoen gulden. „In de hal is een veren de vloer aangebracht. Een electronisch telbord hangt aan de muur. Alle sportattributen en speeltoestellen zijn ver- Ie ringleiding aangelegd voor slechthorenden in het culture le gedeelte". De sportzaal is geschikt voor alle leeftijden. Voor de hele kleintjes zijn speciale speeltoe stellen aangeschaft om de peutergym aantrekkelijk te maken. Ook de bejaarde spor ters kunnen hier terecht voor bijvoorbeeld koersbal. Don is enthousiast over het uitzicht aan de bar: „Door de glaswand is het mogelijk de sportpresta ties te bekijken. Leuk voor wachtende ouders". „We hebben nu niet alleen de accommodatie voor binnen sporten, maar we hebben ook de spullen ervoor", aldus Francke. „Deze sportaccom modatie heeft een functie voor geheel Noord-Walcheren. Mensen zullen eraan moeten wennen dat het nu mogelijk is om op wedstrijdniveau te sporten. Dat was immers voor heen niet mogelijk". Sportverenigingen kunnen de zaal huren via de beheerder. Het is ook mogelijk om als par ticulier de zaal te reserveren voor een tennispartij. Sporthal De Halve Maan in Oostkapelle. Het gloednieuwe pand van AccoN aan de Middelburgse Roozenburglaan. Op vrijdag 7 maart zijn de prijzen uitgereikt van de openingsactie van Kebra Projekt en Interieur b.v. in Koudekerke. De prijzeneen gedekte tafel ter waarde van vijfen twintighonderd gulden en een meubelcheque van hetzelfde bedrag, zijn gewonnen door de familie Adriaansen uit Middelburg en de familie Jongenelen uit Koudekerke. Daarnaast was er een kleurwedstrijd voor kinderen. Op de foto vijf van de zeven prijs- winnaartjes. FOTO: JAAP WOLTERBEEK.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1996 | | pagina 17