(O LU Q O <0 oc 5 cc O Van 'swinging sixties naar 'swinging nineti Zonne brillen tegen ongewenste zonnestraaltjes Tatoeage en piercing: een doorbroken taboe Sixties verwerkt op een nineties hoofd Woensdag 13 maart 1996 DE FAAM - DE VLISSINGER 17 Een absolute must zodra de eerste zonnestraaltjes zich aandienen is een zonnebril. Maar een zonnebril is meer dan een fancy brilletjes voorzien van een don ker glas. Want ieder een die zich heeft laten verleiden tot de aan schaf van een geinig en goedkoop neussie- raad weet dat na een dag felle zon de ogen het hoofd uitbranden. S inds enige tijd is het onder met name jon geren weer helemaal 'hype' om een tatoeage te laten plaatsen. Tattoo en ook piercing staan volop in de aandacht. Betekent dit dat hier sprake is van een trend of modebeeld? Of zijn de beweegredenen niet anders dan die van de oude primitieve volken waar tatoeage, piercing en zelfs brandmerken een onder deel van de leefwijze was. Een oud ritueel in ere her steld. De mode van begin jaren zestig is uit de kast gehaald en vormt de inspiratiebron voor de jonge mode van nu. De 'total Look' van Mary Quant, destijds de grote schrik van Engeland, zorgt nu voor een 'hype' onder de jonge kledingmer ken. Een modebeeld is pas compleet wanneer het haar helemaal past bij de totale look. Je kunt nog zo up to date gekleed gaan maar als daarboven een com pleet fout kapsel prijkt is de modderschuit okée maar de vlag deugt niet. Een onderzoek, gepleegd door de Ray Ban fabrikanten, toont duidelijk een groeiende belangstelling tot een gedegen advies bij een opticien. De doelgroep die veei zonnebril len draagt en koopt wordt tevens steeds jonger. Het bril- lenaanbod en daarmee de toe genomen trend is gigantisch. Een zonnebril draag je dus niet alleen ter bescherming tegen schadelijke en irriterende stra len maar op z'n minst om erbij te horen of argeloos uit de borstzak te laten hangen. De technische snufjes op het gebied van ultra violet blok kers, blauwfilters, chemisch geharde glazen of ontspiege- ling kent zijn weerga niet. Om over het aanbod aan monturen maar even te zwijgen. Dit voor jaar is het montuur behoorlijk heftig te noemen. Ray-Ban en Het fenomeen laat zich moeilijk plaat sen. Aan de ene kant kan niet ontkend Het visueel weergeven van dat gevoel is gebaseerd op een welover wogen keuze. De verbondenheid met de voorstelling aangebracht op de huid is groot. De pijn die ervoor gele den wordt neemt men op de koop toe of is juist onderdeel van het ritueel. Het omzetten van geestelijke pijn in fysieke pijn kan voor de drager van een tatoeage het begin zijn van een nieuw leven. De tatoeage zelf een beeltenis van dat nieuwe leven, kracht en doorzettingsvermogen. Deze symboliek staat reeds voor een eeuwenlange huidversieringstraditie. Vele oude volkeren kennen het ritueel van de huidversiering en voor hen is de betekenis van levensbelang. Nieu we levensfasen als de eerste menst ruatie, een huwelijk, een geboorte, de dood van een dierbare en zo meer werden zichtbaar gebracht door het plaatsen van de daarbij behorende huidtekening. Maar ook krijgsdaden, geestesbezweringen, afkomst en het in de huid krassen van een echte worden dat de belangstelling groei ende is. Ook hier zijn het bepaalde groeperingen die door de hang naar alles wat MTV op de buis brengt naar de tattooshop gedreven worden. Bekende rocksterren dragen tatoe ages en het kledingbeeld voorzien van korte truitjes laten prachtig gepiercede navels zien. Toch geeft de groter wordende belangstelling eerder aan dat er meer aan de hand is dan slechts het invul len van een tijdelijk modeverschijn sel. Het daarmee afdoen zou voorbij gaan aan het feit dat een tattoeage geplaatst wordt voor het leven, een grote symboliek in zich draagt en een weloverwogen keus is van de drager. Het doorboren van het lijf en het daarna voorzien van ringetjes, kegel tjes, knopjes of andere versiersels is wat minder ingrijpend maar heeft wel dezelfde geladenheid als het plaatsen van een tatoeage. De oorbel is inmiddels tot in alle gele deren doorgedrongen maar hoe zit het met de neus- wenkbrauw- tong onderlip- en navelring om nog maar te zwijgen over piercings die zich onder de broekriem afspelen. Versie ring en erotiek gaan hier hand in hand. Zowel voor tatoeages als voor pier cings gaat het om het onderscheiden of juist het aansluiten bij een groep mensen die de betekenis ervan ver staan. Rinus en Loes Souisa van tat too shop Fine-Line in Middelburg ver dedigen de stelling dat door het plaatsen van met name een tatoeage de drager zichzelf laat zien, z'n ware karakter toont. Of zoals Souisa het uitdrukt: „Die mensen hebben net een hersencelletje meer dan de rest". Een sieraad dragen is naar hun mening iets anders, een tatoeage wordt geplaatst vanuit een gevoel. 'engelbewaarder' zijn zaken die niet afgedaan kunnen worden als tijdelij ke verfraaiingen. In Europa waar de zeelieden de eerste kennismaking met de tatoeage mee naar huis brach ten werd tamelijk sceptisch en zelfs afwijzend gereageerd op de 'plaatjes' van schepen, ankers, hartjes en vrou wenrondingen. Heidens en daarom verbannen naar de zelfkant van de samenleving. Nog lange tijd heeft de tatoeage in dat verdomhoekje geze ten. Zeelui, ruige jongens, criminelen en prostitueés droegen tatoeages. Dat wereldje hoorde bijelkaar en onderscheidde zich daardoor ook van de 'gegoede' burgerij. Door de opkomst van nieuwe ideeën over per soonlijke vrijheid en het los gooien van vastgeroeste normen is de hang naar een onverwijderbaar teken daar van gegroeid. De tatoeage heeft het eigen taboe doorbroken. Souisa ver telt dat de motivatie voor het plaatsen van een tatoeage nu dezelfde is als die van de oude volken toen. „Geboortekaartjes worden in de huid van de armen geplaatst, twee gelief den laten eenzelfde voorstelling plaatsen als teken van verbonden heid en een clubje vrienden willen hun vriendschap bezegelen door het ondergaan van een gezamelijk ritu eel". Verbondenheid en het durven onder- h- scheiden zijn nog steeds die zaken waar men zich aan verwand voelt. Cc Voor de echte modefreaks geldt een- zelfde regel met dit grote verschil dat de visualisatie ervan een zeer tijdelij- ke aard heeft en daardoor verwissel- Q baar op elk moment. Dat men zich nu aangetrokken voelt tot het laten zet- J- ten van een tatoeage of een piercing - heeft alles te maken met het doorbre- ken van een taboe en als modever- O schijnsel als zodanig afgedaan. De snit is duidelijk: kort en aan sluitend. De zomer van 'Twig gy' is weer in aantocht. De minirok is een topper. De tail lehoogte is gezakt naar de heup en wel of niet gepierced, de navel moet bloot. Korte truitjes versterken dat blote navelbeeld. Lichaamsvolgen- de jasjes met een rits doen denken aan de klassieke space serie The Thunderbirds en lady Penelope prijkt als voor beeld voor de poses, kapsels en make- up in reclamefolders en flyers op de toonbank. Kniekousen of strakke knieho ge laarzen met een rits aan de zijkant sieren de benen onder de korte jurkjes met korte mouwtjes, drukkers of rits en twee borstzakken a la het ver pleegstersuniform. Brave kraagjes, rechtop staande boorden of puntkragen en die laatste komen dan ineens van uit een later tijdperk, namelijk de jaren zeventig, maar heb ben dezelfde impact. De broe ken zijn heuphoog met weer die navel bloot voor de dames. Heren dragen hierin een strak shirt liefst met een kraagje, gedessineerd of met strepen. Maar alles zit onkreukbaar! Een beeld van plastic poppen, statisch en onfeilbaar. Alsof er niets gebeurd is sinds die tijd. Het is weer retro wat de klok slaat. Het mantelpakje viert nog hoogtij en zorgt voor een echte ladylook. Chic maar zonder poespas. Een heldere belijning en geraffineerde stoffen. De poederpastels zijn in dit genre zeer geliefd maar ook voor de dames is er de klassieke krijt streep in marine blauw. De schoenen zijn muiltjes gewor den of hebben speelse dunne bandjes en de make-up is bloot. De ogen mogen weer flink aangezet maar de lippen krijgen slechts wat glans. En met de absolute donkere kun- stof zonnebril a la Jacky O, is het vrouwtje weer het vrouw tje. In de jeanswear, en die staat allang niet meer voor spijker broeken alleen maar voor een totale outfit en een stevig ima ge, mag het allemaal nog lek ker 'loose'. Topmerken streven nog steeds het belang van echtheid na. Termen als basic original en authentic zijn hier de stille getuigen van. Street- wear staat voor ruime workers of battlepants, flysweats, en de topper vormt de salopette. Deze look heeft een groot fun fashion gehalte door het gebruik van strepen, tekst en opgestikte labels die oplichten in het donker. De jonge mode staat garant voor een kleurijke straatcultuur en een swingend clubcircuit. Diesel lieten vorig seizoen deze heftigheid al zien in bril len die van oor tot oor hele maal langs de schedel lopen. De glazen zijn bol en het mon tuur bedekt de ogen volledig. Het minste geringste straaltje zon wordt daardoor meteen de das omgedaan. Vanuit de sportwereld afkom stig zijn de veren voorzien van rubber hoesjes die ergono misch gevormd zijn wat een actief leven niet in de weg zal staan. Fietsen, zwemmen, ska ten tot bungy jumpen toe, die brillen blijven op je neus zitten. In de skiwereld reeds bekend maar nu ook doorgedrongen tot het dagelijks leven zijn de spiegelglazen. Blauwig, goud of zilverspiegelende kleuren zijn trendsettend. Helemaal passend bij het cleane mode beeld van nu alleen lastig tij dens een gesprekje want oog contact kun je dan wel verge ten. De zonnebril clip, voor mensen die reeds een bril dra gen, is meegegroeid met de zonnebrillentrend. Moest je vroeger nog die eeuwig dezelf de clip op elke bril dragen, tegenwoordig is er voor bijna elk montuur een passende clip. Zonodig wordt het glas in de juiste vorm geknipt. De clips zijn voorzien van klem metjes rond elk afzonderlijk glas en makkelijk te verwijde ren als de zon even niet schijnt. Dat Dwain Wayn-effect van het onnozel omhoog staande nep brilletje is abso luut passé. Diesel, Replay, Mexx, Gapstar, Pepe allemaal laten zij eenzelf de beeld zien van helle kleuren tot neon toe in combinatie met zachte pastels en zwart wit. Optische effecten als strepen, schuine ruiten, wibers en com puterbeelden. Geïnspireerd vanuit de Op-Art Optical-Art). Het beeld is glad en synthe tisch. Clean en simpel. Veel, heel veel glanzende stoffen. Van super synthetische poly esters, satijn, metallics, lak, latex tot katoen met rubberi zed coatings toe. geconstrueerde Elvis kuif. Het zou echter misplaatst zijn te denken dat de coupes van nu een regelrechte kopie zijn van de coupes van toen. Het kap persvak heeft een ontwikkeling ondergaan waar niet even overheen gewalsd mag wor den. Het snelle leven van alle dag vereist vooral eenvoud en gemak als het om haar gaat. Een keer in de week in bad en daarna met de rollers onder de kap is er echt niet meer bij. Elke morgen even een douche pikken, met de handen door het haar en klaar is kees lijkt meer passen bij het actieve leven van nu: Een combinatie van de juiste coupe bij het juiste haar lijkt dus de oplossing. Die oplos sing is alleen nog niet zo door gedrongen bij kappersbezoe kers. Wie krullend haar heeft zoekt een kapsel uit dat alleen geschikt is voor steil haar. En dat sluike steile haar moet persé met allerlei tangen, gels, verstevigingen en lakspray's in die ene krul geperst worden. Zo ontevreden als men over het figuur is zo ontevreden is men op z'n minst ook over dat haar. Bij een ander zit het namelijk altijd beter. Anneke Treurniet en Sjanet Leys van Studio Kim uit Mid delburg zijn zich ervan bewust dat zij af en toe een opvoed kundige taak hebben. „Het probleem zit vaak niet op het hoofd maar in het hoofd. Als klanten bij ons komen met een plaatje van een kapsel waar van ik denk dat het niet bij hun haar past vraag ik altijd eerst wat ze zo leuk vinden aan dat plaatje. 'Ja, de ogen', krijg ik dan te horen". Voor beide kap sters is het duidelijk; zij laten zich niet persen in een keurslijf van wat wel of niet kan. „Wij gaan op zoek naar de mogelijk heden van dat haar en knippen precies de coupe die daarbij past. Dat betekent weieens dat het onregelmatig geknipt wordt maar de natuurlijke val ling van het haar wordt daar door niet gestoord. En dan past het helemaal bij de per soon die dat haar draagt". Zij kiezen voor tendenzen die het minst gefrunnik vereisen, want dat gefrunnik wil die klant ook niet. Op de vraag hoe zij die strakke jaren zestig stijl integreren zijn ze eensluidend. „Oh, die knip pen wij ook. Natuurlijk, want dat modebeeld past ook bij ons. Wij zorgen er alleen voor dat het ook bij de klant past". Met de terugkeer van de jaren zestig is ook de haardracht weer geheel op die tijd geïns pireerd. In 1963 exporteerde Engeland verrasend de haar mode van Vidal Sassoon. Deze haarmode was schitterend gestileerd, bestond uit korte gladde kapsels, ingenieus geknipt en volkomen aange past aan de strakke Quant-cre aties. Deze Bob-lijn is sinds dien niet meer weg te denken uit het haargebeuren. Tot nu toe zijn alle rechte lijnen die de coupe maken nog steeds afkomstig van die ene Bob-lijn. Het is als zodanig alleen niet meer herkenbaar want de lijn is gezakt van kort naar lang. Deze coupe die destijds vooral voor dames bestemd was is inmiddels ook in de heren haarmode geïntegreerd. Langzaamaan kruipt ook de kuif weer op het mannen- hoofd. Niet dat hippe kuifje dat alleen bestaat uit wat rechtop geplakte haartjes maar de net jes met twee kammen

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1996 | | pagina 17