(O
LU
Q
O
<0
oc
5
cc
O
Van 'swinging sixties
naar 'swinging nineti
Zonne
brillen
tegen
ongewenste
zonnestraaltjes
Tatoeage en piercing:
een doorbroken taboe
Sixties verwerkt op
een nineties hoofd
Woensdag 13 maart 1996
DE FAAM - DE VLISSINGER
17
Een absolute must
zodra de eerste
zonnestraaltjes
zich aandienen is een
zonnebril. Maar een
zonnebril is meer dan
een fancy brilletjes
voorzien van een don
ker glas. Want ieder
een die zich heeft laten
verleiden tot de aan
schaf van een geinig
en goedkoop neussie-
raad weet dat na een
dag felle zon de ogen
het hoofd uitbranden.
S inds enige tijd is het
onder met name jon
geren weer helemaal
'hype' om een tatoeage te
laten plaatsen. Tattoo en
ook piercing staan volop in
de aandacht. Betekent dit
dat hier sprake is van een
trend of modebeeld? Of zijn
de beweegredenen niet
anders dan die van de oude
primitieve volken waar
tatoeage, piercing en zelfs
brandmerken een onder
deel van de leefwijze was.
Een oud ritueel in ere her
steld.
De mode van
begin jaren
zestig is uit de
kast gehaald en vormt
de inspiratiebron voor
de jonge mode van
nu. De 'total Look' van
Mary Quant, destijds
de grote schrik van
Engeland, zorgt nu
voor een 'hype' onder
de jonge kledingmer
ken.
Een modebeeld is
pas compleet
wanneer het haar
helemaal past bij de
totale look. Je kunt
nog zo up to date
gekleed gaan maar als
daarboven een com
pleet fout kapsel prijkt
is de modderschuit
okée maar de vlag
deugt niet.
Een onderzoek, gepleegd door
de Ray Ban fabrikanten, toont
duidelijk een groeiende
belangstelling tot een gedegen
advies bij een opticien. De
doelgroep die veei zonnebril
len draagt en koopt wordt
tevens steeds jonger. Het bril-
lenaanbod en daarmee de toe
genomen trend is gigantisch.
Een zonnebril draag je dus niet
alleen ter bescherming tegen
schadelijke en irriterende stra
len maar op z'n minst om erbij
te horen of argeloos uit de
borstzak te laten hangen.
De technische snufjes op het
gebied van ultra violet blok
kers, blauwfilters, chemisch
geharde glazen of ontspiege-
ling kent zijn weerga niet. Om
over het aanbod aan monturen
maar even te zwijgen. Dit voor
jaar is het montuur behoorlijk
heftig te noemen. Ray-Ban en
Het fenomeen laat zich moeilijk plaat
sen. Aan de ene kant kan niet ontkend
Het visueel weergeven van dat
gevoel is gebaseerd op een welover
wogen keuze. De verbondenheid met
de voorstelling aangebracht op de
huid is groot. De pijn die ervoor gele
den wordt neemt men op de koop toe
of is juist onderdeel van het ritueel.
Het omzetten van geestelijke pijn in
fysieke pijn kan voor de drager van
een tatoeage het begin zijn van een
nieuw leven. De tatoeage zelf een
beeltenis van dat nieuwe leven,
kracht en doorzettingsvermogen.
Deze symboliek staat reeds voor een
eeuwenlange huidversieringstraditie.
Vele oude volkeren kennen het ritueel
van de huidversiering en voor hen is
de betekenis van levensbelang. Nieu
we levensfasen als de eerste menst
ruatie, een huwelijk, een geboorte, de
dood van een dierbare en zo meer
werden zichtbaar gebracht door het
plaatsen van de daarbij behorende
huidtekening. Maar ook krijgsdaden,
geestesbezweringen, afkomst en het
in de huid krassen van een echte
worden dat de belangstelling groei
ende is. Ook hier zijn het bepaalde
groeperingen die door de hang naar
alles wat MTV op de buis brengt naar
de tattooshop gedreven worden.
Bekende rocksterren dragen tatoe
ages en het kledingbeeld voorzien
van korte truitjes laten prachtig
gepiercede navels zien.
Toch geeft de groter wordende
belangstelling eerder aan dat er meer
aan de hand is dan slechts het invul
len van een tijdelijk modeverschijn
sel. Het daarmee afdoen zou voorbij
gaan aan het feit dat een tattoeage
geplaatst wordt voor het leven, een
grote symboliek in zich draagt en een
weloverwogen keus is van de drager.
Het doorboren van het lijf en het
daarna voorzien van ringetjes, kegel
tjes, knopjes of andere versiersels is
wat minder ingrijpend maar heeft wel
dezelfde geladenheid als het plaatsen
van een tatoeage.
De oorbel is inmiddels tot in alle gele
deren doorgedrongen maar hoe zit
het met de neus- wenkbrauw- tong
onderlip- en navelring om nog maar
te zwijgen over piercings die zich
onder de broekriem afspelen. Versie
ring en erotiek gaan hier hand in
hand.
Zowel voor tatoeages als voor pier
cings gaat het om het onderscheiden
of juist het aansluiten bij een groep
mensen die de betekenis ervan ver
staan. Rinus en Loes Souisa van tat
too shop Fine-Line in Middelburg ver
dedigen de stelling dat door het
plaatsen van met name een tatoeage
de drager zichzelf laat zien, z'n ware
karakter toont. Of zoals Souisa het
uitdrukt: „Die mensen hebben net
een hersencelletje meer dan de rest".
Een sieraad dragen is naar hun
mening iets anders, een tatoeage
wordt geplaatst vanuit een gevoel.
'engelbewaarder' zijn zaken die niet
afgedaan kunnen worden als tijdelij
ke verfraaiingen. In Europa waar de
zeelieden de eerste kennismaking
met de tatoeage mee naar huis brach
ten werd tamelijk sceptisch en zelfs
afwijzend gereageerd op de 'plaatjes'
van schepen, ankers, hartjes en vrou
wenrondingen. Heidens en daarom
verbannen naar de zelfkant van de
samenleving. Nog lange tijd heeft de
tatoeage in dat verdomhoekje geze
ten. Zeelui, ruige jongens, criminelen
en prostitueés droegen tatoeages.
Dat wereldje hoorde bijelkaar en
onderscheidde zich daardoor ook van
de 'gegoede' burgerij. Door de
opkomst van nieuwe ideeën over per
soonlijke vrijheid en het los gooien
van vastgeroeste normen is de hang
naar een onverwijderbaar teken daar
van gegroeid. De tatoeage heeft het
eigen taboe doorbroken. Souisa ver
telt dat de motivatie voor het plaatsen
van een tatoeage nu dezelfde is als
die van de oude volken toen.
„Geboortekaartjes worden in de huid
van de armen geplaatst, twee gelief
den laten eenzelfde voorstelling
plaatsen als teken van verbonden
heid en een clubje vrienden willen
hun vriendschap bezegelen door het
ondergaan van een gezamelijk ritu
eel".
Verbondenheid en het durven onder- h-
scheiden zijn nog steeds die zaken
waar men zich aan verwand voelt. Cc
Voor de echte modefreaks geldt een-
zelfde regel met dit grote verschil dat
de visualisatie ervan een zeer tijdelij-
ke aard heeft en daardoor verwissel- Q
baar op elk moment. Dat men zich nu
aangetrokken voelt tot het laten zet- J-
ten van een tatoeage of een piercing -
heeft alles te maken met het doorbre-
ken van een taboe en als modever- O
schijnsel als zodanig afgedaan.
De snit is duidelijk: kort en aan
sluitend. De zomer van 'Twig
gy' is weer in aantocht. De
minirok is een topper. De tail
lehoogte is gezakt naar de
heup en wel of niet gepierced,
de navel moet bloot. Korte
truitjes versterken dat blote
navelbeeld. Lichaamsvolgen-
de jasjes met een rits doen
denken aan de klassieke space
serie The Thunderbirds en
lady Penelope prijkt als voor
beeld voor de poses, kapsels
en make- up in reclamefolders
en flyers op de toonbank.
Kniekousen of strakke knieho
ge laarzen met een rits aan de
zijkant sieren de benen onder
de korte jurkjes met korte
mouwtjes, drukkers of rits en
twee borstzakken a la het ver
pleegstersuniform. Brave
kraagjes, rechtop staande
boorden of puntkragen en die
laatste komen dan ineens van
uit een later tijdperk, namelijk
de jaren zeventig, maar heb
ben dezelfde impact. De broe
ken zijn heuphoog met weer
die navel bloot voor de dames.
Heren dragen hierin een strak
shirt liefst met een kraagje,
gedessineerd of met strepen.
Maar alles zit onkreukbaar!
Een beeld van plastic poppen,
statisch en onfeilbaar. Alsof er
niets gebeurd is sinds die tijd.
Het is weer retro wat de klok
slaat.
Het mantelpakje viert nog
hoogtij en zorgt voor een echte
ladylook. Chic maar zonder
poespas. Een heldere belijning
en geraffineerde stoffen. De
poederpastels zijn in dit genre
zeer geliefd maar ook voor de
dames is er de klassieke krijt
streep in marine blauw. De
schoenen zijn muiltjes gewor
den of hebben speelse dunne
bandjes en de make-up is
bloot. De ogen mogen weer
flink aangezet maar de lippen
krijgen slechts wat glans. En
met de absolute donkere kun-
stof zonnebril a la Jacky O, is
het vrouwtje weer het vrouw
tje.
In de jeanswear, en die staat
allang niet meer voor spijker
broeken alleen maar voor een
totale outfit en een stevig ima
ge, mag het allemaal nog lek
ker 'loose'. Topmerken streven
nog steeds het belang van
echtheid na. Termen als basic
original en authentic zijn hier
de stille getuigen van. Street-
wear staat voor ruime workers
of battlepants, flysweats, en de
topper vormt de salopette.
Deze look heeft een groot fun
fashion gehalte door het
gebruik van strepen, tekst en
opgestikte labels die oplichten
in het donker. De jonge mode
staat garant voor een kleurijke
straatcultuur en een swingend
clubcircuit.
Diesel lieten vorig seizoen
deze heftigheid al zien in bril
len die van oor tot oor hele
maal langs de schedel lopen.
De glazen zijn bol en het mon
tuur bedekt de ogen volledig.
Het minste geringste straaltje
zon wordt daardoor meteen de
das omgedaan.
Vanuit de sportwereld afkom
stig zijn de veren voorzien van
rubber hoesjes die ergono
misch gevormd zijn wat een
actief leven niet in de weg zal
staan. Fietsen, zwemmen, ska
ten tot bungy jumpen toe, die
brillen blijven op je neus zitten.
In de skiwereld reeds bekend
maar nu ook doorgedrongen
tot het dagelijks leven zijn de
spiegelglazen. Blauwig, goud
of zilverspiegelende kleuren
zijn trendsettend. Helemaal
passend bij het cleane mode
beeld van nu alleen lastig tij
dens een gesprekje want oog
contact kun je dan wel verge
ten. De zonnebril clip, voor
mensen die reeds een bril dra
gen, is meegegroeid met de
zonnebrillentrend. Moest je
vroeger nog die eeuwig dezelf
de clip op elke bril dragen,
tegenwoordig is er voor bijna
elk montuur een passende
clip. Zonodig wordt het glas in
de juiste vorm geknipt. De
clips zijn voorzien van klem
metjes rond elk afzonderlijk
glas en makkelijk te verwijde
ren als de zon even niet
schijnt. Dat Dwain Wayn-effect
van het onnozel omhoog
staande nep brilletje is abso
luut passé.
Diesel, Replay, Mexx, Gapstar,
Pepe allemaal laten zij eenzelf
de beeld zien van helle kleuren
tot neon toe in combinatie met
zachte pastels en zwart wit.
Optische effecten als strepen,
schuine ruiten, wibers en com
puterbeelden. Geïnspireerd
vanuit de Op-Art Optical-Art).
Het beeld is glad en synthe
tisch. Clean en simpel. Veel,
heel veel glanzende stoffen.
Van super synthetische poly
esters, satijn, metallics, lak,
latex tot katoen met rubberi
zed coatings toe.
geconstrueerde Elvis kuif. Het
zou echter misplaatst zijn te
denken dat de coupes van nu
een regelrechte kopie zijn van
de coupes van toen. Het kap
persvak heeft een ontwikkeling
ondergaan waar niet even
overheen gewalsd mag wor
den. Het snelle leven van alle
dag vereist vooral eenvoud en
gemak als het om haar gaat.
Een keer in de week in bad en
daarna met de rollers onder de
kap is er echt niet meer bij.
Elke morgen even een douche
pikken, met de handen door
het haar en klaar is kees lijkt
meer passen bij het actieve
leven van nu:
Een combinatie van de juiste
coupe bij het juiste haar lijkt
dus de oplossing. Die oplos
sing is alleen nog niet zo door
gedrongen bij kappersbezoe
kers. Wie krullend haar heeft
zoekt een kapsel uit dat alleen
geschikt is voor steil haar. En
dat sluike steile haar moet
persé met allerlei tangen, gels,
verstevigingen en lakspray's in
die ene krul geperst worden.
Zo ontevreden als men over
het figuur is zo ontevreden is
men op z'n minst ook over dat
haar. Bij een ander zit het
namelijk altijd beter.
Anneke Treurniet en Sjanet
Leys van Studio Kim uit Mid
delburg zijn zich ervan bewust
dat zij af en toe een opvoed
kundige taak hebben. „Het
probleem zit vaak niet op het
hoofd maar in het hoofd. Als
klanten bij ons komen met een
plaatje van een kapsel waar
van ik denk dat het niet bij hun
haar past vraag ik altijd eerst
wat ze zo leuk vinden aan dat
plaatje. 'Ja, de ogen', krijg ik
dan te horen". Voor beide kap
sters is het duidelijk; zij laten
zich niet persen in een keurslijf
van wat wel of niet kan. „Wij
gaan op zoek naar de mogelijk
heden van dat haar en knippen
precies de coupe die daarbij
past. Dat betekent weieens dat
het onregelmatig geknipt
wordt maar de natuurlijke val
ling van het haar wordt daar
door niet gestoord. En dan
past het helemaal bij de per
soon die dat haar draagt". Zij
kiezen voor tendenzen die het
minst gefrunnik vereisen, want
dat gefrunnik wil die klant ook
niet.
Op de vraag hoe zij die strakke
jaren zestig stijl integreren zijn
ze eensluidend. „Oh, die knip
pen wij ook. Natuurlijk, want
dat modebeeld past ook bij
ons. Wij zorgen er alleen voor
dat het ook bij de klant past".
Met de terugkeer van de jaren
zestig is ook de haardracht
weer geheel op die tijd geïns
pireerd. In 1963 exporteerde
Engeland verrasend de haar
mode van Vidal Sassoon. Deze
haarmode was schitterend
gestileerd, bestond uit korte
gladde kapsels, ingenieus
geknipt en volkomen aange
past aan de strakke Quant-cre
aties. Deze Bob-lijn is sinds
dien niet meer weg te denken
uit het haargebeuren. Tot nu
toe zijn alle rechte lijnen die de
coupe maken nog steeds
afkomstig van die ene Bob-lijn.
Het is als zodanig alleen niet
meer herkenbaar want de lijn
is gezakt van kort naar lang.
Deze coupe die destijds vooral
voor dames bestemd was is
inmiddels ook in de heren
haarmode geïntegreerd.
Langzaamaan kruipt ook de
kuif weer op het mannen-
hoofd. Niet dat hippe kuifje dat
alleen bestaat uit wat rechtop
geplakte haartjes maar de net
jes met twee kammen