in formatiepagina van de gemeente Vlissingen BOUWPLAN MET KOOP- EN HUURWONINGEN AAN ROOSEVELTLAAN C DRS. C.G.H. KOENST ALGEMEEN DIRECTEUR/ GEMEENTESECRETARIS DE MILIEUWINKEL AL EENS BEZOCHT? VLISSIflGCII EMANCIPATIECOMMISSIE ZOEKT LEDEN (M/V) t 6: FORMULIER KWIJTSCHELDING VERGADERING GEMEENTERAAD Ja. Dj 24 eengezinskoopwoningen EEN BETER MILIEU BEGINT BIJ JEZELF SERVICE VAN DE MILIEUWINKEL EVEN BIJPRATEN MET WETHOUDER DE HAAS VERGADERINGEN COMMISSIES NIEUWE FOLDER NAAM EN WAPEN FOUTJE Woensdag 28 februari 1996 DE VLISSINGER 5 Ei is een plan om nieuwe woningen te bouwen op de bats van de afgebroken •ts langs de President Rsoseveltfaan. Basco Stich- tiig Projecten wil hier 24 etnaezinskoopwoningen ei 20 huurappartementen v»or ouderen bouwen. DE WONINGEN komen te staan in vier blokjes van zes woningen langs de Presi dent Rooseveltlaan. Deze wonin gen hebben een tuin op het noor den en een dakterras op het zuiden aan de kant van de Presi dent Rooseveltlaan. De 20 huurappartementen zijn bestemd voor ouderen. De ap partementen maken deel uit van een gebouw van gedeeltelijk drie lu en gedeeltelijk zes verdiepinaen op de hoek van de President Rooseveltlaan en de Rembrandt- laan. Het appartementengebouw krijgt een lift. Alle woningen zijn ontworpen door het Vlissingse ar chitectenbureau Van Bebber Jon- gepier. INSPRAAK De gemeente en Basco presen teerden het plan eerder op 19 m Beeld van de nieuwe eenge zinswoningen langs de Presi dent Roosevelt laan. Op de achtergrond het gebouw met appartementen voor ouderen Ffet college van B. en W. d>et de gemeenteraad in zjn vergadering van 29 fe- b'uari a.s. de aanbeveling on de heer drs. C.G.H. Ifeenst (55) uit Breda te be noemen tot algemeen di recteur gemeentesecreta- rk. De heer Koepst is iromenteel secretaris van het Stadsgewest Breda. Hij z«l - wanneer de raad de annbeveling overneemt - per 1 mei a.s. in dienst tre den en daarmee drs. JM.A. van Nassau opvol- ?en, die per 1 november ?95 van de VUT-regeling gebruik maakte. UNANIEM Ce drie bij de sollicitatiegesprek ken betrokken commissies (het college van B. en W.; het Ma nagementteam; en een perso neelscommissie) waren unaniem ir hun mening. Zij noemden alle cfie de heer Koenst als nummer één van de vier kandidaten vsaarmee zij een gesprek voer- dsn. Het Bureau Van der Kruijs Managementselectie B.V. ver zorgde de werving en eerste se lectie van de kandidaten. Onder die kandidaten bevonden zich geen vrouwen. Volgens het Bu reau Van der Kruijs waren die 'liet op de markt' of 'niet in de narkt voor Vlissingen'. GEVARIEERDE OPLEIDING Ce heer Koenst is Hagenaar van geboorte (1940), behaalde in 1959 het diploma Gymnasium B et vervolgens de acte M.O.P. aan de Haagse Academie voor pvoeding. Hij ver- vjlde in de periode 1966-1974 L'chamel riaags ijke O fincties als leraar lichamelijke oovoeding en maatschappijleer bj het middelbaar onderwijs en vas docent aan het Nederlands Wetenschappelijk Instituut voor Toerisme en Recreatie te Breda. Cndertussen studeerde hij soci aal culturele wetenschappen in Urecht en sloot de studie daar af rret een doctoraal examen in 1972 met als keuzevak o.a. or ganisatiesociologie. Hj volgde daarna nog cursussen Het college stelt de raad voor drs. C.G.H. Koenst te benoemen als al gemeen directeur/gemeentesecre- taris. en seminars op het gebied van organisatie- ontwikkeling, ma nagement en beleidsplanning bij o.m. het ODRP, Intermediair, de Hogeschool Twente en het Ne derlands Studiecentrum. Hij be haalde de propaedeuse rechten in Rotterdam in 1988. FUNCTIEVERLOOP Het verdere functieverloop van de heer Koenst telt een viertal stappen. Van 1974 tot 1977 was hij stafmedewerker van de hoofdafdeling jeugd- en sportza ken van het toenmalige Ministe rie van CRM. In 197/ werd hij adjunct-directeur en later direc teur van de Dienst voor Jeugd, Sport en Recreatie van de ge meente Breda. Zijn dienst (ca 130 medewerkers) was belast met beleidsadviserende en -uit voerende werkzaamheden op het gebied van jeugd- en jonge renbeleid, sociaal- culturele cen tra, peuterspeelzalen, jeugd werkloosheid, sport en openluchtrecreatie. Ook het be heer van de tot deze beleidssec toren behorende accommodaties viel onder zijn verantwoordelijk heid. In 1984 maakte de heer Koenst de overstap naar de provinciale overheid. Hij werd Hoofd van de afdeling Recreatie en Landbe- heer (ca 110 medewerkers) van de provincie Zuid-Holland. De ta ken lagen hier in de sfeer van beleidsadvisering op het gebied van de openluchtrecreatie en de aanleg en het beheer van recre atiegebieden voor de provincie en een drietal Recreatieschap pen. STADSGEWEST In 1988 verkreeg de heer Koenst zijn huidige functie: secretaris van het Stadsgewest Breda. In die functie is hij eerste adviseur van het dagelijks bestuur en geeft hij leiding aan een organi satie van ca 240 medewerkers. Het Stadsgewest Breda is een sa menwerkingsverband van 21 ge meenten, gebaseerd op de Wet Gemeenschappelijke Regelingen. De uitvoerende taken liggen op het gebied van o.m. volksge zondheid, ambulancevervoer, af valverwerking en volkshuisves ting. Coördinerende taken zijn er op het gebied van de ruimtelijke ordening, toerisme en recreatie, sociaal-economische zaken volwasseneneducatie. en ORGANISATIE AANPASSING Voorafgaande aan de komst van de heer Koenst is binnen de ge meentelijke organisatie een aan passing doorgevoerd. Daarbij is de sector Middelen opgeheven. In de gevormde Concernstaf (met de stafbureaus Bestuur, Bedrijfs voering en Communicatie) zijn de functies samengebracht die een rol spelen in het aansturen van de organisatie. Ook zijn er twee facilitaire sec ties gevormd (Dienstverlening en Ondersteuning). Het college van B. en W. heeft tevens bepaald dat er sprake zal zijn van een hiërarchische verhouding tussen de algemeen directeur/ gemeen tesecretaris en de directeuren van de gemeentelijke sectoren. In afwachting van de komst van de nieuwe functionaris heeft het college de heer P.J. Leendertse (tot nu toe hoofd Financiën) aan gewezen als waarnemend alge meen directeur. Impressie van de nieuwe wo ningen aan de President Roo seveltlaan. Links het ge bouw met ap partementen voor ouderen op de hoek van de Rembrandt- laan december jl. aan de omwonen den. Het plan is inmiddels nader uitgewerkt en vormt nu onder werp van inspraak. Alle omwo nenden hebben hierover bericht ontvangen, ledereen kan schrifte lijk op het plan reageren tot en met 27 maart as. Wie reageert, ontvangt nader bericht over de behandeling van zijn of haar re actie. Het plan ligt ter inzage in de wijkwinkel van de gemeente aan de Hogewea 88 en in de hal bij de sector Stadsontwikkeling op de tweede verdieping in het stad huis. VERKOOP WONINGEN De verkoop van de woningen is in handen van: Basco Stichting Projecten Postbus 227 4380 AE VLISSINGEN telefoon 42 77 00. Als lid - man en vrouw - van de Emancipatiecom missie in Vlissingen, kunt u zinvol gestalte helpen cje- ven aan de ontwikkeling van het gemeentelijk emancipatiebeleid. De com missie zoekt leden, mis schien iets voor u? De Emancipatiecommissie advi seert burgemeester en wethou ders gevraagd en ongevraagd over het gemeentelijk emancipa tiebeleid. De afgelopen jaren heeft het gemeentebestuur ver schillende adviezen van de com missie overgenomen. Als speer punten van beleid heeft de Emancipatiecommissie met name de sociale veiligheid en kinder opvang, het personeelsbeleid en onderwijs. WIE? De commissie bestaat uit negen personen en kan met drie men sen uitgebreid worden. Nieuwe leden moeten in Vlissingen wo nen en positief staan tegenover vrouwenemancipatie. U neemt op persoonlijke titel deel en dus niet namens een organisatie of vereniging. Er geldt een onkos tenvergoeding van f 250,- per jaar. De commissie vergadert een maal per maand. De eerst volgende vergadering is op woensdag 13 maart 1996. BELANGSTELLING? Hebt u belangstelling? Dan kunt u tot 15 maart 199o solliciteren bij het College van burgemeester en wethouders, Stadhuisplein 2, 4382 LG Vlissingen. Zet op de enveloppe 'soll.ee'. Verdere informatie kunt u krijgen bij de voorzitter van de Èmancipatiecom- missie, mevrouw I. de Wil de (telefoon 464834, na 20.00 uur) en de ambtelijk secretaris van de commis sie, mevrouw J. Kelholt stadhuis, sectie welzijn, te- foon 487268). Eén dezer dagen ontvangt u voor het jaar 1996 de aanslagen voor de ingeze- tenenomslag en de veront reinigingsheffing van het Waterschap Zeeuwse Ei landen. Net als in 1995 kunt u óf bij het Water schap óf bij de gemeente een verzoek tot kwijtschel ding van (beide) belastin gen indienen. Deze maatregel versimpelt het aanvragen van zulke verzoeken en maakt het mogelijk om de aanvragen in totaal per persoon te bekijken. Het Waterschap Walcheren en de gemeenten Middelburg en Vlissingen heb ben 1995 als proefjaar gezien. Het resultaat van de proef is po sitief en is in ieder geval met een jaar verlengd. VOORBEELD Een verzoek ingediend bij het waterschap wordt doorgegeven aan de gemeente (en andersom). Door deze opzet hoeft u maar éénmaal per belastingjaar een kwijtscheldingsformulier aan te vragen. U moet wel binnen vijf maanden na dagtekening van de aanslag een verzoek tot kwijt schelding indienen. BEOORDELING Beide instanties bepalen geza menlijk öf, hoe en welke belastin gen (gedeeltelijk) kunnen worden kwijtgescholden. Daarbij kijkt men naar uw vermogen en bepaalt men uw netto besteedbaar in komen en uw betalingsca paciteit. De gemeente en net waterschap stellen u afzonderlijk schriftelijk van de uitslag op de hoogte. BEZWAAR MOGELUK Bent u het niet eens met de uit slag dan kunt u zowel bij het da gelijks bestuur van het water schap als bij het college van B. en W. een bezwaarschrift indie nen. Dit moet gebeuren binnen 10 dagen na dagtekening van de uitslag. Zowel het college van B. en W. als het dagelijks be stuur van het Waterschap beoor delen het bezwaarschrift dan op nieuw. U ontvangt de uitslag schriftelijk. INFORMATIE Wilt u meer informatie neem dan contact op met de heer W. Ovaa, stadhuis, sectie Facilitaire ondersteuning, tel. 487252, of bij het waterschap Zeeuwse Ei landen te Goes, tel. 0113- 241000. Formulieren voor kwijt schelding kunt u bij beide instanties afhalen of opvragen. In de MilieuWinkel in Mid delburg (Reigerstraat 2, vlak bij 'de Lange Jan') kunt u gratis milieu-infor matie krijgen. De Milieu- Winkel is net Milieu Infor matie Centrum (MIC) van de Stichting MICMEC-Wal- cheren. De stichting be heert in Vlissingen ook een Milieu Educatief Centrum (MEC) aan de Korenbloem laan 5, waar vooral lezin gen, cursussen en tentoon stellingen worden gehou den. THEMA'S De MilieuWinkel werkt sinds eni ge tijd met thema's, die steeds gedurende twee maanden extra aandacht krijgen. Op dit moment is het thema 'milieuvriendelijk va deren/moederen'. Informatie is beschikbaar over natuurzuivere voeding en (volgens de Consu mentenbond) minder milieubelas tende alternatieven voor weg- werpluiers: een 'hoop' afval dat we kunnen vermijden. Het boek je 'Een groen begin' van de Ver eniging Milieudefensie is er te koop, een erg toepasselijk werk je voor dit thema. BEREIKBAARHEID Het MIC (de MilieuWinkel) is van dinsdag tot en met vrijdag geopend van 13.30-17 uur; op donderdag van 10-17 en op za terdag van 11-15 uur. Tel. 633419. Telefonische milieuvra- gen: dinsdag- tot en met vrijdag middag onder nr. 675242. Het MEC in Vlissingen is telefonisch bereikbaar onder 417039. De MilieuWin kel in de Rei gerstraat in Middelburg, waar u gratis allerhande mi lieu-informatie kunt verkrijgen (foto: Ruben Oreel). grab's milieu-informatie en milieuadviezen tips voor de milieubewus te consument gratis folders brochures info over de Walcherse natuur- en milieuorgani saties milieu-maandagenda voor Walcheren aanvragen milieukraam (MIC-mobiel) materiaal voor milieu scripties verkoop van uitgaven van natuur- en milieuor ganisaties zoals boeken, affiches, wenskaarten, kringloopartikelen. Drie weken geleden ont ving het Stadsgewest Vlis singen/ Middelburg van minister Melkert van socia le zaken en werkgelegen heid de aangename mede deling dat wij 75 extra banen voor langdurig werklozen kunnen gaan creëren. Als wethouder van ondermeer sociale zaken vind ik dit een zeer positief bericht. Eerder hadaen wij al toestemming voor 75 ba nen. Door de toewijzing van de minister hebben we de 150 aangevraagde Mel- kert-2 banen tenslotte vol ledig gekregen. In totaal is hiermee 5,4 miljoen gulden subsidie gemoeid. KENMERK MELKERT-2 BANEN Om voor een Melkert-2 baan in aanmerking te ko men moeten mensen lang durig werkloos zijn en een uitkering van de gemeente ontvangen. Het is erg moei lijk om voor langdurig werklozen een baan te vin den. Door degenen die daarvoor geschikt zijn in dienst te nemen van de Stichting Werkgelegenheid projecten Walcheren en via de zogenaamde fiexpooT aan te bieden aan bedrij ven en instellingen worat hun kans op vast werk groter. Werkervaring en scholing maken hen uitein delijk weer beter bemiddel baar. En een regulier ar beidscontract geeft meer vastigheid. Wie in de 'flex- pool' zit, hoeft niet altijd voor hetzelfde bedrijf te werken. Inzet is op diverse manieren mogelijk. Bijvoor beeld bij verschillende be drijven en op plaatsen bij een bedrijf waar onver wacht pielcen zijn ontstaan. Ook is inzet mogelijk voor structureel werk dat nu door te hoog gekwalifi ceerd personeel wordt ge daan. Een vierde mogelijk heid is de inzet voor uitbreiding van de dienst verlening van een bedrijf. DE START Op dit ogenblik werken we er aan om voor in totaal 150 langdurig werklozen binnen het Stadsgewest be drijven te vinden die een beroep doen op de 'flex- pooi'. We proberen nog voor de zomer de eerste 75 banen te realiseren en de rest zo spoedig mogelijk er na. Voor 150 mensen houdt dat in dat zij serieus kans maken om zonder subsidies terug te keren in het arbeidsproces en dus niet meer afhankelijk zul len zijn van een uitkering. Dat vind ik een belangrijk element bij de invulling van de Melkert-2 banen. Morgen, donderdag 29 fe bruari, vergadert de ge meenteraad om 19.30 uur in het stadhuis. De verga dering is openbaar. De pu blieke tribune is bereik baar vanuit de benedenhal van het stadhuis. De te be handelen punten vindt u hierna. De raadsstukken kunt u inzien in de ge meentelijke informatiehoe- ken (zie ook bij vergade ringen commissies) Opening Onderzoek geloofsbrief mevr. M.P. Bakx- Post Vaststelling notulen Over te leggen stukken Te behandelen punten: ALGEMEEN BESTUUR 1Brieven fracties D66, Groen- Links en BPN inzake de ge meentelijke herindeling op Walcheren. 2. 3e Wijziging CAR en ARR i.v.m. formalisering akkoord arbeidsvoorwaarden. 3. Benoeming algemeen direc teur/gemeentesecretaris. 1. OPENBARE ORDE EN VEILIGHEID 1Krediet investeringen brand weer/trainingscentrum. 2. Beveiliging bedrijventerrein Vlissingen. 3. Aanpassing APV v.w.b. slui tingstijden horeca; aanpas sing tarieventabel Legesveror dening Vlissingen 1996. 3. ECONOMISCHE ZAKEN 1Bezwaar Vereniging van Eige- Vanavond vernadert om 19.00 uur in het stadhuis het algemeen bestuur van de Commissie Sport- belangen. De vergadering is openbaar. Er is spreekrecht voor bezoekers. De agenda en de stukken liggen ter inzage in de gemeentelijke in- formatienoeken in het stadhuis, de bibliotheken van Vlissingen en Oost-Souburg, de wijkcentra 'Open Hof' in Paauwenburg en het 'Bolwerk' bij het wijkcentrum Papegaaienburg, en in de wijk winkel aan de Hogeweg 88. Bij het Stafbureau Communicatie in het stadhuis kunt u de nieuwe folder 'Naam en wapen van Vlis singen, Oost-Souburg en Ritthem' krijgen. U komt er wetenswaar digheden in tegen over de her komst van de namen, en de be schrijvingen van de (vroegere) gemeentewapens. naars "Westerscheldeflat" te gen besluit tot verkoop Ge vangentoren. 4. ONDERWIJS 1Krediet uitbreiding eerste in richting OLP en meubilair 9e groep vlissingse Schoolvereni- 2. Kwe bestemming gebouw aan de Rembrandtlaan. 5. CULTUUR EN RECREATIE 1Oprichting en overeenkomst Stichting Medeburgers Tagan rog. 2. Verordening aanvragen Abw, loaw en loaz. 6. SOCIALE VOORZIENINGEN EN MAATSCHAPPELUK WERK 1Garantie geldlening Stichting Agogische Zorgcentra Zee land. 8. RUIMTELIJKE ORDENING EN VOLKSHUISVESTING 1Verzoek vergoeding planscha- de ex art. 49 Wet op de Ruimtelijke Ordening. 2. Opwaardering stadsvernieu wingsgebied Torenflats. 9. FINANCIERING EN ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN 1Onderschrijven richtlijnen voor het opstellen van de be groting 1997 van de gemeen schappelijke regelingen, waaraan Zeeuwse gemeenten deelnemen. Rondvraag Vorige week stond in deze ru briek een bericht over de eenma lige premie die de gemeente zal betalen aan mensen met een uit kering, die tussen 1 augustus 1955 en 1 februari 1996 gere geld inkomsten uit arbeid nad- aen. De opmerkzame lezer zal begrepen nebben dat voor het jaartal 1955 moet worden gele zen: 1995. Niettemin excuses voor dit storende foutje! informatiepagina van de gemeente vlissingen redaktie: sectie Communicatie, stadhuis Vlissingen, telefoon 0118-487335

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1996 | | pagina 5