Valentijnsaktie 020-6262620 Hoezo? geopend in Middelburg alenti)nsverrass- 'g NACHTHEMDEN EN PYJAMA'S 15,00 25,00 19,95 29,95 BADJASSEN 49,95 59,95 nu 12,50 nu 16,00 SPORT SPONSOR ONDERBLOUSES NU NU Volgende week woensdag is het Valentijns dag, de dag waarop vrienden en geliefden elkaar eens 'verrassen' met een aardig cadeau of een lief kaartje. In de Verenigde Staten is het fenomeen al sinds jaar en dag een begrip en de laatste jaren begint ook ons land in de greep van de heilige Sint Valentijn te komen. Of het nu een dag voor geliefden is of niet, de commercie kan het met recht een feestdag noemen. Sokken Afscheidsbrief Duifjes Middelburg: Vlissingen: Woensdag 14 februari 1996 krijgt u bij besteding van minimaal 20,- p.p. een fles "Valentijnswijn" cadeau Wat doe ik tegen mieren in mijn keukenkast MilieuTplefoon "4x daags ontzuurde *p koffiedik en weg is migraine!" GEZOND BETER WORDEN BEGINT MET JUISTE INFORMATIE Ab Castel en Mattie van der Klijn begonnen vier jaar geleden hun eerste eigen modezaak in Vlis singen: Hoezo? op het Scheldeplein. Afgelopen weekend opende het duo hun tweede Hoezo? in de Lange Delft in Middelburg. Deze dames- en herenkledingzaak heeft een ander uiterlijk en wat andere merken dan in Vlissingen. RESTANTEN TqTTÏv? NU TOT 50% KORTING! LAATSTE RESTANTEN AANTREKKELIJKE KOOPJES IN MODERNE LINGERIE EN LUXE SLIPS! Voor 15,- KORTE MOUW LANGE MOUW Nu voor 29," OPRIL GROTE MARKT 13, GOES LANGEVIELE 11-13, MIDDELBURG Woensdag 7 februari 1996 DE FAAM - DE VLISSINGER 11 Op Valentijnsdag laten geliefden elkaar eens op een andere manier zien dat zij van elkaar houden. In de ban van Valentijnsdag Middelburgse middenstand aanstaande zaterdag de aandacht op Valentijnsdag met hulp van clown Joli Jolig. Van 11 tot 16 uur rijdt Joli Jolig door het centrum van de Zeeuwse hoofdstad in een versierde auto en deelt hij presentjes aan het winkelde publiek uit. Was deze feestdag een jaar of tien geleden in Nederland nog vrij onbekend, de laat ste jaren kan niemand er meer omheen. In januari maken de kerstkaarten en kerstetalages plaats voor hun opvolger: Valentijn. Al een maand lang wordt menig huis wekelijks getrak teerd op kleurrijke folders waarin Valentijnsartikelen worden aangeprezen en de PTT gaat na de nieuwjaars wensen naadloos over op het bezorgen van Valentijns- kaarten. Wie denkt dat het alleen een dag is waarop jeugdige verliefden elkaar in het geheim liefdesverklarin gen sturen komt bedrogen uit. Voor iedereen, van jong tot oud, zijn er speciale Valentijnsaanbiedingen te koop. Tevens wordt de dag door veel mensen gebruikt om iemand die iets bijzon ders in zijn of haar leven heeft betekend, eens heerlijk in het zonnetje te zetten. Valentiinssokken, Valen- tijnsstropdassen, Valentijns- gebak en tal van andere op Amerikaanse leest ge schoeide producten. En wie het louter ziet als een ver koopstunt van de midden stand zal toch ook eerlijk moeten toegeven dat de Valentijnsproducten gretig aftrek vinden. Valentijnsdag is genoemd naar de heilige Valentijn die op 14 februari zijn naamdag heeft. Wie Valentijn precies was is niet bekend, volgens sommigen was hij priester arts terwijl andere historici juist denken dat hij bisschop was. In ieder geval is wel zeker dat hij leefde in de der de eeuw na Christus. Behalve zijn naam is er ech ter geen link tussen Valen tijn en Valentijnsdag. Een meer gangbare theorie is dat het gebruik afkomstig is van het Romeinse vrucht- baarheidsfeest Lupercalia dat als voorbode van de len te op 15 februari werd gehouden. Omdat het beest je toch een naam moest hebben is het gebruik gemakshalve een dag ver schoven en kon de naam Valentijn eraan verbonden worden. Weer andere lezingen schrij ven Valentijnsdag toe aan een door de Romeinse kei zer Claudius II ter dood ver oordeelde man die in de gevangenis verliefd werd op de gehandicapte dochter van een van zijn bewakers. Volgens de overlevering zou hij haar de avond voor zijn executie een afscheidsbrief hebben gestuurd met als ondertekening 'Je Valen tijn'. Een toevallige bijkom stigheid is dat de man in kwestie zielsveel van bloe men hield. Al in de zestiende eeuw stuurden geliefden in lan den als Engeland elkaar vaak heimelijk - kaarten die voorzien werden van harten of duifjes. Pas de laatste tien jaar heeft de dag in Neder land stilaan bekendheid gekregen. Behalve door het versieren van etalages en speciale aanbiedingen vestigt de De Valentijnsactie van de PZC-Weekbladen wordt mogelijk gemaakt dankzij bijgaande adverteerders: Lavooy mode. Plein 1940 Expert Kamperman, Lange Noordstraat Brasserie De Huifkar, Markt Opleidingscentrum De Witte Swaen, Nederstraat Kantoorboekhandel Sparretak, Lange Delft Bijou Lederwaren, Lange Delft Classical Chambers/Tearoom cocktailbar. Damplein Music House, Geere Passage Drogisterij Parfumerie Schoonheidssalon Jan Laban, Segeersstraat De Boeketterie, Pottenbakkersingel Groente en fruitspecialist Bart van de Berge, Scheldestraat De Gulle Gever, Marktstraat Brood- en Banketbakkerij Tullenaar, Paul Krugerstraat Bloemenhuis Minnebreuker, Scherminkelstraat Boekhandel Bruna, Walstraat Restaurant Valentijn, Nieuwendijk O DA Attence Luitwieler, parfumerie drogisterij. Lange Zelke Van Boven juweliers, Badhuisstraat Bouwman Cadeau, Scheldeplein Winkeliers Sint Jacobspassage, Vlissingen Vlasmarkt 17-19 431 PC Middelburg Tel.: 0118-634100 Met deze en alle andere milieuvragen kunt u de Milieu Telefoon bellen De MilieuTelefoon, de consumenteninformatielijn van Vereniging Milieudefensie, (werkdagen van 9.00 - 14.00 uur) ALTERNATIEVE PRAATJES GENEZEN NIET Omtrent het begrip homeo pathie bestaan grote misver standen. ledereen kan zich b.v. homeopaat noemen. Voor patiën ten kan dat vele risico's inhouden. Daarom deze lan delijke info-campagne. KONINKLIJKE VERENIGING HOMEOPATHIE NEDERLAND Antwoordnummer 16156, 1000 TE Amsterdam Telefoon (020) 17 83.08 Het zesde elftal van MV en AV Zeelandia uit Middel burg is geheel in het nieuw gestoken door hun sponsor, de eigenaar van café de Postkoets uit Mid delburg. De spelers van dit gezelligheidsteam vlnr staand: P. Pakkert, P. Gilde, V. Blokpoel, de sponsor, J. Bostelaar, J. van Beveren, R. Jasperse, A. Thu- man. Zittend: M. van Mourik, M. Liplyn, J. Caljouw en P.J. Vis. Met interieurplannen is het allemaal begonnen. „We maken altijd plannen. Zo van: als we nog eens een tweede zaak beginnen dan...", legt van der Klijn uit. „In ons hoofd stond die tweede zaak er al lang en ineens kwam het aan bod voor dit pand in de Lange Delft. Ja, dat was een buiten kansje natuurlijk", vertelt ze verder. „Het is een grote uitda ging om tussen winkelketens te zitten", vervolgt Castel. „Het is dan des te belangrijk om je te onderscheiden van de rest en dat proberen we te realise ren door onze collectiepresen tatie en het winkelinterieur". Maar de kleding is het belang rijkste. Castel en van der Klijn zijn echte workaholics, zo zeg gen ze zelf. Voor hun is er geen onderscheid tussen privé en zaken. Het verschil tussen de twee Hoezo?'s zit hem volgens het duo in de uitstraling. „De zaak in Vlissingen heeft nog die cocooningstijl, huiselijker zou ik bijna zeggen. Hier in Middelburg is het allemaal wat strakker, lichter en moderner". Topmerken als Mexx, Esprit, Turnover en Matinique liggen en hangen tussen kersenhout in combinatie met metaal en koper. De vloer bestaat uit vierkante houten platen en tonen een kleurverschil die inherent is aan het materiaal zelf. „Mensen die binnen komen vragen verontrustend wat er nog overheen komt", zegt van der Klijn lachend. Maar dit is de vloer!". De collectie kleding is opge splitst in een herenkant en een dameskant, achterin de zaak een collectie jacks van Eddy's voor hem en haar. Het kleding- beeld dat voor Hoezo? nu uit de voorjaarscollectie bestaat is variërend van chique repre sentatief tot vrije tijd annex sportief. Voor de herenmode tekenen Matinique, Mare O'Po- lo en Signum. Veel katoenen materialen en voor de jacks nylon en P.V.C. Vergrijsde tin ten, pastels en de trendkleur voor deze zomer: Brick. Veel uni's maar voor de overhem den ook ruitjes, streepjes en zelfs bloemmotieven. De dameskleding is feller van kleur. Vooral Esprit komt uit met fel oranje en lemon. Een vrouwelijke uitstraling vormt de boventoon met getailleerde jasjes, korte rokjes en veel lie ve bloesjes, soms zelfs met kantverwerking. Het kledingbeeld zal het hele jaar door vaak veranderen omdat de meeste merken meerdere kleine collecties voe ren. Een extra lokkertje voor de klant. Het voltallige team van Hoezo? Middelburg. Transparante beugelbeha. In B- en C-cup Vfen 29," Dibido Shortama "I love you" 100 katoen Maten: S-M-L Kleuren: groen- lavendel-flamingo

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1996 | | pagina 11