EXPOSITIE BEKENDSTE BEELDMERK IN BEURS VAN BERLAGE hlBRIDGESof MADISON 069363! BIFI'BEL'BIOSI FILMPROGRAMMA VANAF DONDERDAG 18 JANUARI T/M WOENSDAG 24 JANUARI 1996 VLISSINGEN 0118-418810 CD (2) BABE, Nederlandse versie FILMPJE! 007 G0LDENEYE BRIDGES OF MADISON COUNTY Na tien jaar in dienst van de marine te zijn geweest, wordt Lou-Anne Johnsön lerares op een middelba re school in een achterbuurt in California. Haar leer lingen zijn allesbehalve gemotiveerd en het tuig probeert haar aan alle kanten te treiteren. Met haar onconventionele onderwijsmethoden en haar in de marine gestaalde doorzettingsvermogen weet ze het vertrouwen te winnen van die leerlingen die door het schoolsysteem als onhandelbaar zijn afge schreven. pOCAHÖffl# POCAHONTAS Nederlandse versie DE INDIAAN IN DE KAST Nederlandse versie Elke dag opnieuw lessen miljoenen mensen in bijna 200 landen hun dorst met Coca-Cola. Hoe is het mogelijk dat zo'n bruin drankje zo immens popu lair is geworden? 'Have a Nice Day! Meer dan 100 jaar Coca-Cola geschie denis' is de titel van een expositie in de Amsterdamse Beurs van Berlage die de mythe probeert te ontrafelen rond de meest geïmiteerde, maar nim mer geëvenaarde frisdrank. Een machtig wapen in de strijd tegen alle imita ties die Coca-Cola op zijn lange weg door de geschiedenis inmiddels heeft ontmoet, was zonder twijfel de contourfles. Het is tachtig jaar geleden, 1915, dat deze verpakking officieel werd geregistreerd. De 'soda-fountain' bar Het beroemde contour flesje De reclamecampagnes De Tweede Wereldoorlog Coca-Cola in Nederland American Wav of Life Overal te krijgen 4 DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 17 januari 1996 ^■RISERViHINEENl UUR PER 016 CINEMA ALHAMBRA Vrijdag19.00 u. Zaterdag14.00-19.00 u. Zondag14.00-19.00 u. Woensdag14.00 u. Als boer Hogget een biggetje wint op de kermis, droomt zijn vrouw van sappig gebraden varkensvlees bij het kerstdiner. Maar Babe is geen gewoon varken en Hogget is geen gewone boer. Niemand kan vermoeden hoe sterk Babe het leven van iedereen op de boerderij za' beïnvloeden. Als de zomerzon wordt verdrongen door de kille herfst kijkt Babe toe hoe Hogget puppy's opleidt tot herdershonden. Babe besluit om - als hij later groot wordt - herdersbig te worden. Hogget is onder de indruk van Babe's talent en schrijft hem in voor een her dershondenkampioenschap. Hij wordt uitgelachen, maar uiteindelijk moet mevrouw Hogget toch iets anders koken met de kerst... „OTatjuaw .MH« j« mmmo ML'«Ml Donderdag20.00 u. Vrijdag19.00-21.30 u. Zaterdag14.00-19.00-21.30 u. Zondag14.00-19.00-21.30 u. Maandag20.00 u. Dinsdag20.00 u. Woensdag14.00-20.00 u. Bob en Annie de Rooy, twee bekende typetjes van Paul de Leeuw, gaan scheiden. Directe aanleiding is Bobs seksuele veeleisendheid. Voor hem betekent de scheiding het begin van een liederlijk vrijgezellenbestaan, maar voor Annie is het een ramp. En niet alleen omdat zij eenzaam achterblijft in haar nieuwbouwwijk met de drie probleemkinderen De Rooy, maar omdat de scheiding haar door een noodlottig toeval doelwit maakt van de internationale drugsmafia. Donderdag 20.00 u. Vrijdaq 19.00-21.45 u. Zaterdag 19.00-21.45 u. Zondag 19.00-21.45 u. Maandag 20.00 u. Dinsdag 20.00 u. Woensdag 20.00 u. Goldei^E No limits. No fears. No substitutes. Negen jaar geleden dreigde een opdracht in de Sovjet Unie te mislukken. James Bond moest een keuze maken: zijn collega 006 of zijn opdracht opofferen. Kolonel Ourumov schiet 006 neer en Bond ontsnapt op weergaloze wijze. Nu bestaat de Sovjet Unie niet meer, maar de Russische mafia is des te sterker. Ourumov, inmiddels generaal, heeft banden met het mysterieuze misdaadsyndicaat Janus uit het voormalige Leningrad. Samen met de mooie Xenia Onatopp steelt hij in Monaco het prototype NAVO Tiger Helikopter. Dan wordt het Russische radarstation Severnaya door een geheimzinnige kracht vernietigd. In een straal van 45 kilometer valt alles uit wat op elektriciteit werkt. Bond krijgt de opdracht uit te zoeken wie achter de aanslag zit. Met als enige concrete contact Xenia en het vermoeden dat Ourumov hierachter zit, vertrekt Bond naar St. Petersburg. Donderdag20.00 u. Vrijdag21.30 u. Zaterdag21.30 u. Zondag21.30 u. Maandag20.00 u. Dinsdag20.00 u. Woensdag20.00 u. The Bridges of Madison County is de geschiedenis van de liefde tussen foto graaf Robert Kincaid en boerenvrouw Francesca Johnson. Wanneer zij elkaar ontmoeten is Kincaid 52 jaar en freelance fotograaf voor de National Geographic. Francesca is 45 en na de oorlog als bruid van een Amerikaan uit Italië gekomen. Ze leidt in de heuvels van Zuid-lowa een sober bestaan met opflakkerende herinneringen aan haar meisjesdromen. Wanneer Kincaid in de zomer van 1965 bij Francesca's boerderij stopt om er de weg te vragen zijn haar man en kinderen een paar dagen van huis weg. Er ontstaat een hartstochtelijke affaire die - hoewel hij maar kort duurt - voor de rest van hun leven bepalend is. llflUNM Donderdag20.00 u. Vrijdag19.00-21.30 u. Zaterdag19.00-21.30 u. Zondag19.00-21.30 u. Maandag20.00 u. Dinsdag20.00 u. Woensdag20.00 u. Zaterdag14.00 u. Zondag14.00 u. Woensdag14.00 u. De Powhatan Indianen, de stam van het meisje Pocahontas, leven al honderden jaren in Virginia. Pocahontas speelt er samen met haar vriendjes Weeko, de hongerige wasbeer en Flit, de drukke koli brie. Eén van de mannen van haar stam heeft Pocahontas ten huwelijk gevraagd, maar ze weet niet of ze hem wil. Dan loopt ze de kapitein van een goud zoekersschip tegen het lijf. Hij fascineert haar en ook hij vindt haar aantrekkelijk. Hun warmte voor elkaar wordt niet door de anderen gedeeld. De stam wordt aange vallen en het opperhoofd zweert wraak. Pocahontas is radeloos en moet kiezen tussen haar geliefde en haar volk. Disney Zaterdag14.00 u. Zondag14.00 u. Woensdag14.00 u. Bij een verjaardag horen cadeautjes. Als Omri op zijn verjaardag verrast wordt met allerlei cadeautjes, waar onder een oud kastje en een plastic indiaantje, begint er een avontuur waar ieder kind van droomt. Omri zet de indiaan 's avonds in het kastje en sluit het af met een oud sleuteltje van zijn moeder. Dan hoort hij vreemde geluiden uit het kastje komen. Als hij gaat kijken, ziet hij de indiaan staan. Piepklein, maar springlevend. Coca-Cola: vaak geïmiteerd nimmer geëvenaard Waar ook ter wereld hetzelfde pro- dukt, hetzelfde merkbeeld. dezelf de boodschap, dezelfde doelgroe pen. dezelfde strategie. Zie daar de fundamenten waarop het succes van Coca-Cola als bekendste merk ter wereld rust. Al meer dan hon derd jaar een frisdrank, een levens stijl. een symbool. Wie de uitingen van Coca-Cola chronologisch aan zich voorbij ziet trekken, krijgt tegelijkertijd een beeld van 'het leven van alledag' door de jaren heen. John Styth Pemberton stond als samensteller van Coca-Cola aan de wieg van deze ongeëvenaarde formule. Toen hij op de morgen van de achtste mei in 1886 een klant bij zijn soda fountain bar het eerste glas voorhield, kon hij onmogelijk bevroeden dat ruim een eeuw later dagelijks bijna 800 miljoen glazen Coca-Cola in dor stige kelen verdwijnen. Het bestaan van Coca-Cola is toe te schrijven aan Pemberton, maar dat wat het nu is aan Asa G. Cand ler. Hij verkocht al zijn andere bedrijven om zich volledig te kun nen wijden aan de promotie van het produkt waarin hij een grenze loos vertrouwen had. Op 29 januari 1892 stichtte hij een nieuw bedrijf dat nog altijd bestaat: The Coca- Cola Company. In zijn visie school het succes van Coca- Cola in de constante kwaliteit. Toen mensen in zijn omgeving het idee lan ceerden om Coca-Cola in flesjes te ver kopen. was Candler niet te vermurwen. Hij zwoer bij de verkoop via de soda- fountains. de populaire limonade-buffets die in de Verenigde Staten als paddestoe len uit de grond schoten. De tentoonstelling geeft een impressie van de eerste jaren van Coca-Cola aan de hand van historische foto's en adverten tiemateriaal uit de archieven van The Eén van de reclameposters uit de jaren vijftig. Tal van dergelijke posters zijn te zien op de tentoonstelling. Coca-Cola Company in Atlanta. Dé sfeer van de soda-fountain herleeft in objecten als een originele Coca-Cola stroophou der, sierlijke glaasjes, spuitwaterflessen en reclamemateriaal waar de soda-foun tain in de vorige eeuw werd gedecoreerd. Gelukkig hadden zich creatieve geesten om Candler verzameld die ook waren bevangen door de aantrekkingskracht van Coca-Cola. Zo ook de twee advoca ten Benjamin F. Thomas en Joseph Brown Whitehead. Zij wisten zeker dat Coca-Cola in een flesje de verkoop spec taculair zou doen stijgen. Voor het sym bolische bedrag van één dollar kocht het ondernemende duo in 1899 het alleenrecht om Coca- Cola overal in flesjes te mogen bottelen. In het contract was opgenomen dat The Coca-Cola Company niet zou meebetalen aan het bot telen. Verder mochten Thomas en Whitehead uitsluitend de siroop van Coca-Cola gebrui ken. In ruil daarvoor kwamen alle noodzakelijk geachte recla me-activiteiten voor rekening van The Coca-Cola Company. Zo ontstond min of meer bij toeval het franchise-systeem. Thomas en Whitehead waren ook degenen die enkele glasfa brikanten opdracht gaven een fles te ontwerpen die zou afre kenen met de vele imitaties en tegelijkertijd het imago ver sterkte. C.S. Root uit Terre Haute in de staat Indiana was één van de fabrikanten die hier voor een uitnodiging kregen. De ontwerpafdeling van dit bedrijf liet zich inspireren door een afbeelding van een cacaoboon in de Encyclopaedia Brittanica die men er in de plaatselijke biblio theek op na had geslagen. Twee jaar na de registratie waren alle oude. rechte flessen verdwenen. Veertig jaar lang betaalde The Coca-Cola Com pany royalties aan Root, te weten 5 cent voor elke gros flessen. Op 24 maart 1937 verwierf The Coca-Cola Company een patent op het ontweip van de contour- fles. De registratie als handelsmerk, slechts zelden aan een verpakking toege kend, volgde op 12 april 1960. Volgens Reyer Kras, conservator van het Stedelijk Museum in Amsterdam en design historicus, is het te danken aan de vasthoudendheid van Coca-Cola dat het Het kraampje van Coca-Cola tijdens de Olympische Spelen van 1928 in Amster dam. flesje door de jaren herkenbaar is geble ven. „Met het flesje laat Coca-Cola zien dat het een geschiedenis heeft en dus ook kwaliteit." Al meteen vanaf het begin hebben de reclamecampagnes slechts één belofte overgebracht op de consument: een glas ijskoude Coca-Cola is heerlijk en verfris send. De doorbraak van Coca-Cola is voor een belangrijk deel te danken aan de vriendschap tussen reclameman Archie Loney Lee en Bob Woodruff, na Pemberton en Candler de derde man die een markante rol heeft gespeeld in de geschiedenis van de onderneming. Na de benoeming van Woodruff als pre sident-directeur in 1923, introduceerde het duo een totaal nieuwe manier van promotie. Coca-Cola moest iets bijzon der worden. Geen ordinaire frisdrank, maar een verfrissing die in alle lagen van de bevolking zijn weg zou vinden en deel moest gaan uitmaken van de 'Ame rican way of life'. Onder het motto 'Dorst kent geen seizoe nen' deden Woodruff en Lee via grote advertenties in diverse tijdschriften een aanval op de drinkgewoonten van de Amerikaan die alleen in de zomer gewend was een 'cool coke' te drinken. De strategie werkte, want na verloop van tijd dronk men in december evenveel Coca-Cola als in de zomermaand augus tus. De expositie toont een veelheid aan reclamemateriaal waarvan Coca-Cola zich in de loop der tijd heeft bediend. Emaille gevelborden, dienbladen, kalen ders. Bijzondere aandacht krijgen de olieverfschilderijen die top-illustratoren in de jaren dertig, veertig en vijftig maakten voor de vervaardiging van pos ters. Tijdens de Tweede Wereldoorlog von den meer dan 5 miljard flesjes Coca- Cola hun weg naar de geallieerde strijd krachten. „Wij zullen ervoor zorgen dat iedereen in uniform voor vijf cent een flesje Coca-Cola kan krijgen, waar men zich ook bevindt en wat dat ook kost." Met deze woorden gaf president direc teur Bob Woodruff het historische bevel om de frisdrank als symbolisch wapen in te zetten. In de oorlogsjaren verscheepte Coca-Cola een groot aantal installaties om de flesjes vlak bij het front te kunnen vullen. De machines kwamen op tal van plaatsen in de wereld terecht. In de naoorlogse jaren vormden deze mobiele installaties het basisnetwerk van de Coca-Cola produktie op wereldwijde schaal. Tijdens de Olympische Spelen van 1928 in Amsterdam kwam Coca-Cola naar Nederland. Voor het eerst raakte Coca- Cola betrokken bij het grootste sporteve nement ter wereld. Het ruim van de boot. De expositie 'Have a Nice Day! - Meer dan 100 jaar Coca-Cola geschiedenis' is te zien in de Beurs van Berlage en duurt tot en met zondag 28 januari 1996. Dagelijks geopend van 11.00 tot 17.00 uur. Toegangsprijzen: 10,-. CJP- en 65+ kaarthouders en kinderen t/m 12 jaar 6,-. Gezinskaart 27,50. De Beurs van Berlage is gevestigd aan het Damrak en ligt op loopafstand van Amsterdam Centraal Station. waarmee de Ameri kaanse atleten naar Amsterdam werden vervoerd, lag volge stouwd met kratjes Coca-Cola. Het eer ste verkooppunt was een kraampje op een braakliggend stuk terrein nabij het Olympisch Stadion. In 1930 wordt de NV Nederlandse Coca-Cola Maat schappij opgericht. Uit de eerste jaren van Coca-Cola in Nederland zijn aan doenlijke fotorepor tages bewaard gebleven, met pitto reske beelden uit Volendam, Marken en Amsterdam. Met behulp van ver woede verzamelaars is ook Nederlands reclamemateriaal vanaf de jaren dertig boven water gehaald. De reclame-inspanningen van Coca-Cola misten hun uitwerking niet. De frisdrank ging onderdeel uitmaken van de 'Ameri can way of life'. Door deze rol verwierf Coca-Cola tegelijkertijd een plaats in de pop art. Vele beroemde en minder bekende beeldend kunstenaars vonden in de Amerikaanse mentaliteit een belang rijke inspiratiebron. Kunstwerken van onder meer Mei Ramos, Andy Warhol, Edward Kienholz en Joseph Beuys bevatten het logo. de fles of een verkoopautomaat van Coca- Cola. De zijdezeefdruk '210 Coca-Cola flessen' van Warhol, gemaakt in 1962, wisselde dertig jaar later bij Christie's in New York voor ruim 3.8 miljoen gulden van eigenaar. De rol van Coca-Cola in de moderne cul tuur komt tot uitdrukking in de aanwe zigheid van kunstwerken en film- en lite ratuurfragmenten. Op de vraag waardoor hij gefascineerd was geraakt door Coca-Cola, heeft Andy Warhol ooit eens geantwoord: „Omdat het een produkt is dat geen onderscheid maakt tussen rassen en standen. De pre sident drinkt Coca-Cola. maar ook de Coca-Cola probeerde na vestiging in 1930 zo snel mogelijk onderdeel uit te maken van het dagelijkse leven in Nederland. man in de straat." Coca-Cola kom je praktisch overal ter wereld tegen. Jong en oud drinken het, beroemd of onbekend. John F. Kennedy zette het flesje aan z'n mond, maar ook Fidel Castro en de Beatles. Zij onder streepten eens te meer hoe wijd verbreid en sociaal geaccepteerd het drinken van Coca-Cola is. De verkrijgbaarheid 'op elke hoek van de straat' is eveneens belangrijk geweest in de ontwikkeling van Coca-Cola tot wereldmerk. Binnen handbereik als je er trek in hebt en koel geserveerd. De geschiedenis van koelen en verkopen krijgt dan ook de nodige aandacht in de 2.000 vierkante meter grote tentoonstellingsruimte. Ouderwetse koelkasten en verkoopautomaten staan er te kust en te keur. Op verschillende plaatsen staan monito ren waarop bezoekers reclamespotjes kunnen zien die in de afgelopen decennia zijn gemaakt voor televisie en bioscoop. Verder zijn via touch screen computers fragmenten te zien van de verschillende episoden uil de meer dan 100-jarige geschiedenis van The Coca-Cola Com pany. Wie een herinnering wil overhou den aan 'Have a nice day!' kan terecht in de fun shop met allerhande geschenk- en verzamelartikelen. De eerste 100.000 bezoekers krijgen een met Coca-Cola gevulde replica van het beroemde contour flesje.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1996 | | pagina 4