EXPOSITIE BEKENDSTE BEELDMERK IN BEURS VAN BERLAGE
hlBRIDGESof
MADISON
069363!
BIFI'BEL'BIOSI
FILMPROGRAMMA VANAF DONDERDAG 18 JANUARI T/M WOENSDAG 24 JANUARI 1996
VLISSINGEN 0118-418810 CD (2)
BABE, Nederlandse versie
FILMPJE!
007 G0LDENEYE
BRIDGES OF MADISON COUNTY
Na tien jaar in dienst van de marine te zijn geweest,
wordt Lou-Anne Johnsön lerares op een middelba
re school in een achterbuurt in California. Haar leer
lingen zijn allesbehalve gemotiveerd en het tuig
probeert haar aan alle kanten te treiteren. Met haar
onconventionele onderwijsmethoden en haar in de
marine gestaalde doorzettingsvermogen weet ze
het vertrouwen te winnen van die leerlingen die
door het schoolsysteem als onhandelbaar zijn afge
schreven.
pOCAHÖffl#
POCAHONTAS Nederlandse versie
DE INDIAAN IN DE KAST
Nederlandse versie
Elke dag opnieuw lessen miljoenen mensen in bijna 200 landen hun dorst
met Coca-Cola. Hoe is het mogelijk dat zo'n bruin drankje zo immens popu
lair is geworden? 'Have a Nice Day! Meer dan 100 jaar Coca-Cola geschie
denis' is de titel van een expositie in de Amsterdamse Beurs van Berlage
die de mythe probeert te ontrafelen rond de meest geïmiteerde, maar nim
mer geëvenaarde frisdrank. Een machtig wapen in de strijd tegen alle imita
ties die Coca-Cola op zijn lange weg door de geschiedenis inmiddels heeft
ontmoet, was zonder twijfel de contourfles. Het is tachtig jaar geleden,
1915, dat deze verpakking officieel werd geregistreerd.
De 'soda-fountain' bar
Het beroemde
contour flesje
De reclamecampagnes
De Tweede Wereldoorlog
Coca-Cola in Nederland
American
Wav of Life
Overal te krijgen
4
DE FAAM - DE VLISSINGER
Woensdag 17 januari 1996
^■RISERViHINEENl
UUR PER 016
CINEMA ALHAMBRA
Vrijdag19.00 u.
Zaterdag14.00-19.00 u.
Zondag14.00-19.00 u.
Woensdag14.00 u.
Als boer Hogget een biggetje wint op de kermis, droomt
zijn vrouw van sappig gebraden varkensvlees bij het
kerstdiner. Maar Babe is geen gewoon varken en
Hogget is geen gewone boer. Niemand kan vermoeden
hoe sterk Babe het leven van iedereen op de boerderij
za' beïnvloeden. Als de zomerzon wordt verdrongen
door de kille herfst kijkt Babe toe hoe Hogget puppy's
opleidt tot herdershonden. Babe besluit om - als hij later
groot wordt - herdersbig te worden. Hogget is onder de
indruk van Babe's talent en schrijft hem in voor een her
dershondenkampioenschap. Hij wordt uitgelachen,
maar uiteindelijk moet mevrouw Hogget toch iets
anders koken met de kerst...
„OTatjuaw .MH« j« mmmo
ML'«Ml
Donderdag20.00 u.
Vrijdag19.00-21.30 u.
Zaterdag14.00-19.00-21.30 u.
Zondag14.00-19.00-21.30 u.
Maandag20.00 u.
Dinsdag20.00 u.
Woensdag14.00-20.00 u.
Bob en Annie de Rooy, twee bekende typetjes
van Paul de Leeuw, gaan scheiden. Directe
aanleiding is Bobs seksuele veeleisendheid.
Voor hem betekent de scheiding het begin van
een liederlijk vrijgezellenbestaan, maar voor
Annie is het een ramp. En niet alleen omdat zij
eenzaam achterblijft in haar nieuwbouwwijk
met de drie probleemkinderen De Rooy, maar
omdat de scheiding haar door een noodlottig
toeval doelwit maakt van de internationale
drugsmafia.
Donderdag
20.00 u.
Vrijdaq
19.00-21.45 u.
Zaterdag
19.00-21.45 u.
Zondag
19.00-21.45 u.
Maandag
20.00 u.
Dinsdag
20.00 u.
Woensdag
20.00 u.
Goldei^E
No limits. No fears.
No substitutes.
Negen jaar geleden dreigde een opdracht in de Sovjet Unie te
mislukken. James Bond moest een keuze maken: zijn collega
006 of zijn opdracht opofferen. Kolonel Ourumov schiet 006 neer
en Bond ontsnapt op weergaloze wijze. Nu bestaat de Sovjet
Unie niet meer, maar de Russische mafia is des te sterker.
Ourumov, inmiddels generaal, heeft banden met het mysterieuze
misdaadsyndicaat Janus uit het voormalige Leningrad. Samen
met de mooie Xenia Onatopp steelt hij in Monaco het prototype
NAVO Tiger Helikopter. Dan wordt het Russische radarstation
Severnaya door een geheimzinnige kracht vernietigd. In een
straal van 45 kilometer valt alles uit wat op elektriciteit werkt.
Bond krijgt de opdracht uit te zoeken wie achter de aanslag zit.
Met als enige concrete contact Xenia en het vermoeden dat
Ourumov hierachter zit, vertrekt Bond naar St. Petersburg.
Donderdag20.00 u.
Vrijdag21.30 u.
Zaterdag21.30 u.
Zondag21.30 u.
Maandag20.00 u.
Dinsdag20.00 u.
Woensdag20.00 u.
The Bridges of Madison County is de geschiedenis van de liefde tussen foto
graaf Robert Kincaid en boerenvrouw Francesca Johnson. Wanneer zij elkaar
ontmoeten is Kincaid 52 jaar en freelance fotograaf voor de National
Geographic. Francesca is 45 en na de oorlog als bruid van een Amerikaan uit
Italië gekomen. Ze leidt in de heuvels van Zuid-lowa een sober bestaan met
opflakkerende herinneringen aan haar meisjesdromen. Wanneer Kincaid in de
zomer van 1965 bij Francesca's boerderij stopt om er de weg te vragen zijn haar
man en kinderen een paar dagen van huis weg. Er ontstaat een hartstochtelijke
affaire die - hoewel hij maar kort duurt - voor de rest van hun leven bepalend is.
llflUNM
Donderdag20.00 u.
Vrijdag19.00-21.30 u.
Zaterdag19.00-21.30 u.
Zondag19.00-21.30 u.
Maandag20.00 u.
Dinsdag20.00 u.
Woensdag20.00 u.
Zaterdag14.00 u.
Zondag14.00 u.
Woensdag14.00 u.
De Powhatan Indianen, de stam van het meisje
Pocahontas, leven al honderden jaren in Virginia.
Pocahontas speelt er samen met haar vriendjes
Weeko, de hongerige wasbeer en Flit, de drukke koli
brie. Eén van de mannen van haar stam heeft
Pocahontas ten huwelijk gevraagd, maar ze weet niet
of ze hem wil. Dan loopt ze de kapitein van een goud
zoekersschip tegen het lijf. Hij fascineert haar en ook hij
vindt haar aantrekkelijk. Hun warmte voor elkaar wordt
niet door de anderen gedeeld. De stam wordt aange
vallen en het opperhoofd zweert wraak. Pocahontas is
radeloos en moet kiezen tussen haar geliefde en haar
volk.
Disney
Zaterdag14.00 u.
Zondag14.00 u.
Woensdag14.00 u.
Bij een verjaardag horen cadeautjes. Als Omri op zijn
verjaardag verrast wordt met allerlei cadeautjes, waar
onder een oud kastje en een plastic indiaantje, begint
er een avontuur waar ieder kind van droomt. Omri zet
de indiaan 's avonds in het kastje en sluit het af met een
oud sleuteltje van zijn moeder. Dan hoort hij vreemde
geluiden uit het kastje komen. Als hij gaat kijken, ziet hij
de indiaan staan. Piepklein, maar springlevend.
Coca-Cola: vaak geïmiteerd nimmer geëvenaard
Waar ook ter wereld hetzelfde pro-
dukt, hetzelfde merkbeeld. dezelf
de boodschap, dezelfde doelgroe
pen. dezelfde strategie. Zie daar de
fundamenten waarop het succes
van Coca-Cola als bekendste merk
ter wereld rust. Al meer dan hon
derd jaar een frisdrank, een levens
stijl. een symbool. Wie de uitingen
van Coca-Cola chronologisch aan
zich voorbij ziet trekken, krijgt
tegelijkertijd een beeld van 'het
leven van alledag' door de jaren
heen.
John Styth Pemberton stond als
samensteller van Coca-Cola aan de
wieg van deze ongeëvenaarde
formule. Toen hij op de morgen
van de achtste mei in 1886 een
klant bij zijn soda fountain bar het
eerste glas voorhield, kon hij
onmogelijk bevroeden dat ruim
een eeuw later dagelijks bijna 800
miljoen glazen Coca-Cola in dor
stige kelen verdwijnen.
Het bestaan van Coca-Cola is toe
te schrijven aan Pemberton, maar
dat wat het nu is aan Asa G. Cand
ler. Hij verkocht al zijn andere
bedrijven om zich volledig te kun
nen wijden aan de promotie van
het produkt waarin hij een grenze
loos vertrouwen had. Op 29 januari
1892 stichtte hij een nieuw bedrijf
dat nog altijd bestaat: The Coca-
Cola Company.
In zijn visie school het succes van Coca-
Cola in de constante kwaliteit. Toen
mensen in zijn omgeving het idee lan
ceerden om Coca-Cola in flesjes te ver
kopen. was Candler niet te vermurwen.
Hij zwoer bij de verkoop via de soda-
fountains. de populaire limonade-buffets
die in de Verenigde Staten als paddestoe
len uit de grond schoten.
De tentoonstelling geeft een impressie
van de eerste jaren van Coca-Cola aan de
hand van historische foto's en adverten
tiemateriaal uit de archieven van The
Eén van de reclameposters uit de jaren vijftig. Tal van
dergelijke posters zijn te zien op de tentoonstelling.
Coca-Cola Company in Atlanta. Dé sfeer
van de soda-fountain herleeft in objecten
als een originele Coca-Cola stroophou
der, sierlijke glaasjes, spuitwaterflessen
en reclamemateriaal waar de soda-foun
tain in de vorige eeuw werd gedecoreerd.
Gelukkig hadden zich creatieve geesten
om Candler verzameld die ook waren
bevangen door de aantrekkingskracht
van Coca-Cola. Zo ook de twee advoca
ten Benjamin F. Thomas en Joseph
Brown Whitehead. Zij wisten zeker dat
Coca-Cola in een flesje de verkoop spec
taculair zou doen stijgen. Voor het sym
bolische bedrag van één dollar
kocht het ondernemende duo in
1899 het alleenrecht om Coca-
Cola overal in flesjes te mogen
bottelen.
In het contract was opgenomen
dat The Coca-Cola Company
niet zou meebetalen aan het bot
telen. Verder mochten Thomas
en Whitehead uitsluitend de
siroop van Coca-Cola gebrui
ken. In ruil daarvoor kwamen
alle noodzakelijk geachte recla
me-activiteiten voor rekening
van The Coca-Cola Company.
Zo ontstond min of meer bij
toeval het franchise-systeem.
Thomas en Whitehead waren
ook degenen die enkele glasfa
brikanten opdracht gaven een
fles te ontwerpen die zou afre
kenen met de vele imitaties en
tegelijkertijd het imago ver
sterkte. C.S. Root uit Terre
Haute in de staat Indiana was
één van de fabrikanten die hier
voor een uitnodiging kregen. De
ontwerpafdeling van dit bedrijf
liet zich inspireren door een
afbeelding van een cacaoboon in
de Encyclopaedia Brittanica die
men er in de plaatselijke biblio
theek op na had geslagen.
Twee jaar na de registratie waren alle
oude. rechte flessen verdwenen. Veertig
jaar lang betaalde The Coca-Cola Com
pany royalties aan Root, te weten 5 cent
voor elke gros flessen. Op 24 maart 1937
verwierf The Coca-Cola Company een
patent op het ontweip van de contour-
fles. De registratie als handelsmerk,
slechts zelden aan een verpakking toege
kend, volgde op 12 april 1960.
Volgens Reyer Kras, conservator van het
Stedelijk Museum in Amsterdam en
design historicus, is het te danken aan de
vasthoudendheid van Coca-Cola dat het
Het kraampje van Coca-Cola tijdens de
Olympische Spelen van 1928 in Amster
dam.
flesje door de jaren herkenbaar is geble
ven. „Met het flesje laat Coca-Cola zien
dat het een geschiedenis heeft en dus ook
kwaliteit."
Al meteen vanaf het begin hebben de
reclamecampagnes slechts één belofte
overgebracht op de consument: een glas
ijskoude Coca-Cola is heerlijk en verfris
send. De doorbraak van Coca-Cola is
voor een belangrijk deel te danken aan
de vriendschap tussen reclameman
Archie Loney Lee en Bob Woodruff, na
Pemberton en Candler de derde man die
een markante rol heeft gespeeld in de
geschiedenis van de onderneming.
Na de benoeming van Woodruff als pre
sident-directeur in 1923, introduceerde
het duo een totaal nieuwe manier van
promotie. Coca-Cola moest iets bijzon
der worden. Geen ordinaire frisdrank,
maar een verfrissing die in alle lagen van
de bevolking zijn weg zou vinden en
deel moest gaan uitmaken van de 'Ame
rican way of life'.
Onder het motto 'Dorst kent geen seizoe
nen' deden Woodruff en Lee via grote
advertenties in diverse tijdschriften een
aanval op de drinkgewoonten van de
Amerikaan die alleen in de zomer
gewend was een 'cool coke' te drinken.
De strategie werkte, want na verloop van
tijd dronk men in december evenveel
Coca-Cola als in de zomermaand augus
tus.
De expositie toont een veelheid aan
reclamemateriaal waarvan Coca-Cola
zich in de loop der tijd heeft bediend.
Emaille gevelborden, dienbladen, kalen
ders. Bijzondere aandacht krijgen de
olieverfschilderijen die top-illustratoren
in de jaren dertig, veertig en vijftig
maakten voor de vervaardiging van pos
ters.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog von
den meer dan 5 miljard flesjes Coca-
Cola hun weg naar de geallieerde strijd
krachten. „Wij zullen ervoor zorgen dat
iedereen in uniform voor vijf cent een
flesje Coca-Cola kan krijgen, waar men
zich ook bevindt en wat dat ook kost."
Met deze woorden gaf president direc
teur Bob Woodruff het historische bevel
om de frisdrank als symbolisch wapen in
te zetten. In de oorlogsjaren verscheepte
Coca-Cola een groot aantal installaties
om de flesjes vlak bij het front te kunnen
vullen. De machines kwamen op tal van
plaatsen in de wereld terecht. In de
naoorlogse jaren vormden deze mobiele
installaties het basisnetwerk van de
Coca-Cola produktie op wereldwijde
schaal.
Tijdens de Olympische Spelen van 1928
in Amsterdam kwam Coca-Cola naar
Nederland. Voor het eerst raakte Coca-
Cola betrokken bij het grootste sporteve
nement ter wereld. Het ruim van de boot.
De expositie 'Have a Nice Day! - Meer
dan 100 jaar Coca-Cola geschiedenis' is
te zien in de Beurs van Berlage en duurt
tot en met zondag 28 januari 1996.
Dagelijks geopend van 11.00 tot 17.00
uur. Toegangsprijzen: 10,-. CJP- en
65+ kaarthouders en kinderen t/m 12
jaar 6,-. Gezinskaart 27,50. De Beurs
van Berlage is gevestigd aan het Damrak
en ligt op loopafstand van Amsterdam
Centraal Station.
waarmee de Ameri
kaanse atleten naar
Amsterdam werden
vervoerd, lag volge
stouwd met kratjes
Coca-Cola. Het eer
ste verkooppunt was
een kraampje op een
braakliggend stuk
terrein nabij het
Olympisch Stadion.
In 1930 wordt de
NV Nederlandse
Coca-Cola Maat
schappij opgericht.
Uit de eerste jaren
van Coca-Cola in
Nederland zijn aan
doenlijke fotorepor
tages bewaard
gebleven, met pitto
reske beelden uit
Volendam, Marken
en Amsterdam.
Met behulp van ver
woede verzamelaars
is ook Nederlands
reclamemateriaal
vanaf de jaren dertig
boven water gehaald.
De reclame-inspanningen van Coca-Cola
misten hun uitwerking niet. De frisdrank
ging onderdeel uitmaken van de 'Ameri
can way of life'. Door deze rol verwierf
Coca-Cola tegelijkertijd een plaats in de
pop art. Vele beroemde en minder
bekende beeldend kunstenaars vonden in
de Amerikaanse mentaliteit een belang
rijke inspiratiebron.
Kunstwerken van onder meer Mei
Ramos, Andy Warhol, Edward Kienholz
en Joseph Beuys bevatten het logo. de
fles of een verkoopautomaat van Coca-
Cola. De zijdezeefdruk '210 Coca-Cola
flessen' van Warhol, gemaakt in 1962,
wisselde dertig jaar later bij Christie's in
New York voor ruim 3.8 miljoen gulden
van eigenaar.
De rol van Coca-Cola in de moderne cul
tuur komt tot uitdrukking in de aanwe
zigheid van kunstwerken en film- en lite
ratuurfragmenten.
Op de vraag waardoor hij gefascineerd
was geraakt door Coca-Cola, heeft Andy
Warhol ooit eens geantwoord: „Omdat
het een produkt is dat geen onderscheid
maakt tussen rassen en standen. De pre
sident drinkt Coca-Cola. maar ook de
Coca-Cola probeerde na vestiging in 1930 zo snel mogelijk
onderdeel uit te maken van het dagelijkse leven in Nederland.
man in de straat."
Coca-Cola kom je praktisch overal ter
wereld tegen. Jong en oud drinken het,
beroemd of onbekend. John F. Kennedy
zette het flesje aan z'n mond, maar ook
Fidel Castro en de Beatles. Zij onder
streepten eens te meer hoe wijd verbreid
en sociaal geaccepteerd het drinken van
Coca-Cola is. De verkrijgbaarheid 'op
elke hoek van de straat' is eveneens
belangrijk geweest in de ontwikkeling
van Coca-Cola tot wereldmerk. Binnen
handbereik als je er trek in hebt en koel
geserveerd. De geschiedenis van koelen
en verkopen krijgt dan ook de nodige
aandacht in de 2.000 vierkante meter
grote tentoonstellingsruimte. Ouderwetse
koelkasten en verkoopautomaten staan er
te kust en te keur.
Op verschillende plaatsen staan monito
ren waarop bezoekers reclamespotjes
kunnen zien die in de afgelopen decennia
zijn gemaakt voor televisie en bioscoop.
Verder zijn via touch screen computers
fragmenten te zien van de verschillende
episoden uil de meer dan 100-jarige
geschiedenis van The Coca-Cola Com
pany. Wie een herinnering wil overhou
den aan 'Have a nice day!' kan terecht in
de fun shop met allerhande geschenk- en
verzamelartikelen.
De eerste 100.000 bezoekers krijgen een
met Coca-Cola gevulde replica van het
beroemde contour flesje.