ESPRIT
IK*
'Ik doe gewoon waar ik zin in heb'
BRADERIEHOEK
WAAROM
WIJ DE BESTE
ZIJN
7
n
Utr1
Sinterklaas is aangekomen
Netwerk vrouwen
en techniek ten
dode opgeschreven
Éi
G I M B R E R E
Gimbrère
MAROKKAANSE HEAO-STUDENTE WIL GEEN UITZONDERINGSPOSITIE
KORTINGEN TOT^^0/
OO/o
'Walc£en&
filat
DE PARKETVLOEREN
SPECIALIST VOOR ZEELAND
de Klerk parketvloeren
3SQ,
TIMEWEAR
Diamar
Kadoshop
jjjr t. vj
A" te. Yte
l|^.
„tyERSCHOORE
door Ad Hanneman
Zo heeft ze nog wel eens wat uit te leggen. Ma
rokkaanse, en dan bijna afstuderen op de
HEAO? De Vlissingse Anissa Akdim (21) geeft
niet altijd toe aan vragen die worden ingegeven
door vooroordelen. Soms antwoordt ze ge
woon met „ja". Pas als iemand haar aanspreekt
die het 'echt' wil weten, gaat ze een gesprek
niet uit de weg. Een hedendaagse moslim
vrouw aan het woord.
...ik voel me
prettig in mijn
geloof...
PZC WEEKBLADEN
...een meisje is
de trots van de
familie...
...de meeste
allochtone
jongeren heb
ben niet zoveel
problemen...
...ieder meisje
in welke cul
tuur dan ook,
bewandelt
gewoon een
eigen levens
weg...
Het rommelt bij Arbeidsvoorzieningen. Er moet
bezuinigd worden, en veel. Die bezuinigingen
treffen niet alleen de Arbeidsvoorziening zelf,
maar ook vele andere - financieel van hen afhan
kelijke - groepen. „Voor Zeeland betekenen de
landelijke bezuinigingen dat alles wat er de
afgelopen jaren is opgebouwd rond vrouwen
emancipatie gewoon verdwijnt", vertelt Leny
van den Heuvel, voorzitter van het Zeeuws Net
werk voor Vrouwen en Meisjes in de Techniek.
f
LANGE DELFT 16 MIDDELBURG
lak
■XPRESS
Uut de tied
seisplein 5 middelburg 01 18-626721
Segeersstraat 9 - tel. 0118-637134 - Middelburg
4'
Sinds 1919, dè Zeeuwse
portretfotograaf!
©SS/L® BBS BBtLUm
Recht t.o. C&A en Blokker
25e JAARGANG NUMMER 47
22 NOVEMBER 1995
„Het scheelt misschien wel
dat ik hier geboren ben",
zegt ze een aantal keren tij
dens het meer dan een uur
durend gesprek. „Dus zo
bijzonder is het niet dat ik
me in de Nederlandse cul
tuur vrij gemakkelijk
beweeg". En dan wijst ze
op haar vader en moeder.
„Bovendien stimuleren
mijn ouders me enorm".
Niettemin geeft ze toe dat
ze ook in de Marokkaanse
gemeenschap als bijzonder
wordt gezien. „In Vlissin-
gen ben ik de enige die na
het VWO verder is gaan
studeren. Althans, zo ver ik
weet".
Voor het gesprek werd gemeld
dat Anissa een leuke gezellige
kwebbelkous is. De gestelde
vragen legt ze evenwel
nadrukkelijk op een zilveren
schaal eer ze respons geeft.
„Kletsen vind ik inderdaad het
leukste. Vooral met vriendin
nen", meldt ze als naar hob
by's worden gevraagd. „Maar
ik moet hier wel even naden
ken", zucht ze een aantal
keren. Ook als haar gevraagd
wordt of ze bijvoorbeeld ook
naar een discotheek gaat.
„Kijk", begint ze dan voorzich
tig. „Als ik het persé zou wil
len, zou ik het gewoon doen.
Dan zou ik wel een smoes kun
nen verzinnen als dat nodig
zou zijn. Maar ik voel me pret
tig in mijn geloof. Ik voel me er
niet in gevangen. Het boek
'Not without my daughter' heb
ik uit principe nooit gelezen.
Met die verhalen wordt ons
ID©
Oplage: 23.510.
Gratis huis-aan-huis op
geheel Walcheren in
combinatie met de Faam.
Totale oplage: 48.71C.
Uitgave: Provinciale Zeeuwse
Courant b.v.
Administratie:
PZC
Oost-Souburgseweg 10,
postbus 18, 4380 AA
Vlissingen.
Advertentieverkoop:
G.J.A. van den Eeden
0118-484313 (privé (0118) 472283).
Redactie: Ad Hanneman,
(0118) 681271 en Ellen Erkens (ai).
(0118) 681270.
Redactie-adres: Postbus 5017,
4330 KA Middelburg
Faxnr. (0118) 681215
Bezorging: (0118) 484215.
Druk: Vink-Rotadruk b.v.,
postbus 36, 4570 AA Axel.
Druktechniek: ottsetrotatie.
Sluitingstijd: advertenties
vrijdag PZC, Oost-Souburgseweg
10,17.00 uur. Postbus 18,4380
KA Vlissingen, tel. (0118) 484000
De Faam en De Vlissinger
maken deel uit van de Zeeland
Combinatie huis-aan-huisbladen
in Zeeland.
Totale oplage: 172.550.
geloof in een bepaald hoekje
gezet. Moslim-vrouwen doen
in hun land van herkomst
gewoon geëmancipeerd mee.
Niet alleen als president van
een land zoals Pakistan. Ook
als arts of als piloot en in aller
lei andere banen".
Niettemin wordt vastgesteld
dat moslim-vrouwen en meis
jes anders behandeld worden.
Moslim mannen en jongens
bezoeken wel discotheken en
ondervinden daarvoor veel
minder tegenstand bij hun
ouders. Volgens Anissa Akdim
is dat logisch. „Een meisje is
de trots van de familie. Een
meisje is veel kwetsbaarder
dan een jongen en wordt daar
om veel meer beschermd. Als
een meisje wordt aangevallen
op straat kan het zich veel min
der verweren dan een jon
gen". Dan denkt ze even en
zegt bijna knus: „Dat is eigen
lijk wel lekker veilig".
Maar daartegenover: „Vrou
wen moeten toch ook mondig
zijn. Veel Nederlanders denken
dat een moslim-meisje wordt
uitgehuwelijkt en daarover zelf
niet mag beslissen. Dat is
onzin. Het nee of ja van een
meisje is bepalend voor een
huwelijk. En hoe zo'n meisje
wil leven is ook haar eigen wil.
Ik heb een penvriendin. Ook
een Marokkaanse. Die studeert
in Tilburg en woont in Breda
op kamers. Kijk. Dat kan ook.
Door te studeren leer je naden
ken en je leert je uitdrukken.
Voor mij is dat belangrijk en
goed. Ik praat graag over aller
lei zaken. Over gewone alle
daagse dingen, maar ook over
serieuze onderwerpen".
Ze benadrukt: „Ik ben niet
iemand die zomaar een oor-
lingen en allochtonen anders
tegen de buitenwereld aankij
ken. Anissa is het duidelijk niet
eens met die stelling.
Anissa Akdim:Buitenshuis pas je jezelf veel meer aan dan binnenshuis".
FOTO ANDA VAN RIET
deel ergens over heeft. Ik ver
diep me ook in het christelijke
geloof. Dat zijn uiteindelijk de
fundamenten van de cultuur in
Nederland, het land waar ik
ben geboren en opgegroeid.
Ook hier heb je verschillen. Dat
is bij ons moslims ook. Het
scheelt natuurlijk dat ik hier
ben opgegroeid. Hoewel ik
vaak vragen heb, twijfel ik
nooit over mijn eigen geloof.
En als je het vergelijkt met het
christendom, zijn er eigenlijk
niet zoveel verschillen. Jezus
is voor ons een profeet, voor
christenen de zoon van God.
Er zitten dus duidelijk paral-
leien in. Maar mensen zijn
vaak niet bereid om zich te ver
diepen in ons geloof. Ze oor
delen op wat ze willen zien. En
dat is jammer".
Over integreren heeft ze een
uitgesproken mening. „Dat zie
ik meer als je aanpassen. Tra
dities zoals een eigen taal en
een eigen cultuur hoef je toch
niet overboord te zetten. Maar
ik vind het niet goed dat wij
ons als enige moeten aanpas
sen. Nederlanders moeten ook
begrip voor onze achtergron
den hebben. Er is niet een
soort Marokanen. Je kunt de
150.000, of hoeveel zijn het er
in Nederland, niet over één
kam scheren. Veel Nederland
se meisjes groeien ook op met
het idee dat ze niets liever wil
len dan straks kinderen krijgen
en hun verdere leven achter
het aanrecht slijten. Ik vind
daar overigens niks verkeerds
aan. Ik wil daar alleen mee zeg
gen dat ieder meisje in welke
cultuur dan ook gewoon een
eigen levensweg bewandelt".
Vorige week dinsdag werd een
Vlissingen een minicoferentie
gehouden over de positie van
allochtone jongeren. Anissa
Akdim is het met een aantal
opmerkingen zoals ze woens
dag 15 november in de PZC
zijn verwoord absoluut
oneens. Zo stelde A. Huij-
brechts van de Vlaamse pro
vincie Antwerpen vast dat bij
allochtonen de basisbood-
schap in de opvoeding luidt:
pas jezelf aan, terwijl de wes
terse boodschap is: wees
jezelf. Volgens deze deskundi
ge op het gebied van Turkse
en Marokkaanse jongerenpro-
blematiek ligt daar de kern van
het probleem waarom wester-
Ze is het wel eens met een uit
spraak van voorzitter A. El
Kharbouchi van de Marok
kaanse Vereniging in Vlissin
gen die tijdens de miniconfe
rentie de aldaar aanwezige
dames en heren politici voor
hield: „Ga nou gewoon eens
praten met de jongeren bij wie
de échte problemen zitten".
Anissa: „Daar ben ik het dus
helemaal mee eens. De mees
te allochtone jongeren hebben
niet zoveel problemen. Ik ben
wel een aantal keren gevraagd
om mijn mening over die
zaken te geven. Onder andere
mijn stagebegeleider vroeg of
ik misschien in een forum wil
gaan zitten als er over alloch
tone jongeren gepraat wordt.
Ik beschouw dat inderdaad als
een compliment. Het is trou
wens geen positie die ik
ambieer. Ik doe gewoon waar
ik zin in heb en voel me daar
gelukkig bij. Ik luister naar
mensen en geef mijn mening
als ik die heb of als die
gevraagd wordt. En wat die
meneer Huijbrechts zei is
onzin. Of je nou Nederlander
bent of niet, buitenshuis pas je
jezelf veel meer aan dan bin
nenshuis. Daar ben je gewoon
jezelf".
Voor de toekomst heeft Anissa
Akdim geen duidelijk vastge
stelde plannen. Wat ze na juni -
als ze het HEAO-diploma op
zak heeft - gaat doen weet ze
niet. Misschien nog verder stu
deren, „rechten", of misschien
gewoon een baan zoeken.
„Maar eerst moet ik nog een
afstudeerplaats zien te vinden.
Dat valt niet mee. Ik studeer
management, economie en
recht, op onze school de MER-
richting genoemd. Ik ben voor
al geïnteresseerd in rechten,
voor het geval ik verder ga stu
deren".
Vol verwachting klopt mijn
hart... Honderden Middel
burgse kinderen stonden
afgelopen zaterdag gespan
nen te wachten op de komst
van Sinterklaas.
Traditiegetrouw blijft het
spannend. Komt 'ie wel, komt
'ie niet? De boot moet per slot
van rekening helemaal uit
Spanje komen. Opgelucht
haalden de kinderen adem na
de aankomst van Sint en zijn
Pieten. Het trouwe paard van
Sint, een prachtige schimmel,
zorgde nog heel even voor
een beetje paniek toen de kin
dervriend op wilde stappen.
Het paard - zenuwachtig ge
worden door alle drukte -
dreigde op hol te slaan, maar
gelukkig wist de Sint zijn
trouwe viervoeter al snel te
kalmeren.
De boot die Sint afgelopen zaterdag naar Middelburg bracht.
FOTO: ANDA VAN RIET.
In dit netwerk zitten leden van
alle instanties die iets te
maken hebben met het oplei
den of aan werk helpen van
meisjes en vrouwen in techni
sche beroepen. Het netwerk
volgt iedereen die bezig is met
een opleiding en helpt eventu
ele obstakels uit de weg te rui
men. „Door dit netwerk blijf je
op de hoogte van wat anderen
doen, zodat voorkomen kan
worden dat iedereen voor zich
zelf werkt en er dingen dubbel
of juist helemaal niet gebeu
ren", zegt Van den Heuvel.
Financiële motor achter het
netwerk is de Arbeidsvoorzie
ning Zeeland. „Als die voor de
helft moeten inkrimpen is er
geen subsidie meer voor ons",
verklaart Van den Heuvel. „We
hebben net het traject 'Vak
vrouwschap' uitgestippeld,
om het landelijke beleid ook in
Zeeland gestalte te geven. Dat
gaat dus mooi niet meer
door".
Het netwerk is niet de enige
K-
Leny van den Heuvel.
FOTO: ANDA VAN RIET.
die dreigt ten onder te gaan
aan de bezuinigingen. Ook
voor de toekomst van een
instelling als de Janneke
Dierxschool wordt ernstig
gevreesd. Van den Heuvel is
directeur van deze school voor
herintredende vrouwen. „Ook
voor de Janneke Dierxschool
geldt: als ik kijk wat er ligt aan
bezuinigingen, zijn we weg.
Gewoon wèg".
Wij gunnen u als klant graag het allerbeste: wij drukken
daarom zelf binnen luur uw foto's af op Kodak Royal Paper,
het beste fotopapier voor de helderste, scherpste afdrukken:
Wij willen u graag persoonlijke service geven, óók de volgende 75 jaar!
Najaarsaktie:
Bij Ontwikkelen Afdrukken van een filmrolletje
GRATIS:
10 wenskaarten gemaakt van uw leukste negatief én:
fantastische Kerst CD met bekende
Christmas songs
I UOKJTOSBTVa
'.T-'.rfO' wv' ye '-ter, noo". ioto FOTO VERSCHOORE
Goes, Grote Markt 7 Hulst. 's-Gravenhofplein 8 Terneuzen. Noordstraat 6
Middelburg. Lange Geere 28 Vlissingen. Wolstraat 109-1 I
Zierikzee. Dam 5 Etten-Leur. Oude Bredaseweg 26
Er zijn van die woorden die je
nooit meer hoort omdat de
dingen waar ze naar verwijzen
gewoon niet meer bestaan. In
het Nederlands is een mooi
voorbeeld de 'vadermoorder',
een halsboord uit de vorige
eeuw met naar boven steken
de punten. Zulke woorden zijn
er in het Zeeuws ook, natuur
lijk vooral met betrekking tot
verdwenen landbouwgebrui-
ken en -voorwerpen.
Eén daarvan is de 'legger-
gank', de houten balken die
tussen twee stukken land over
een dulve gelegd werden om
het passeren van een boeren
wagen mogelijk te maken bij
de oogst. Een enkele bejaarde
Koudekerkenaar kent het
woord nog, terwijl hier en daar
misschien nog 'liggers' ervoor
gebruikt wordt. Iets algemener
is 'eule, maar dat heeft ook een
andere betekenis. Minstens
even zeldzaam is 'stellagezot'.
Dat was vroeger de clown die
bij de ingang van een circus
tent fratsen maakte en de men
sen naar binnen lokte. Dat dat
niet meer op die manier
gebeurt, hoef ik niet te zeggen.
Daar zijn nu aanplakbiljetten
voor.
Voor mij heel bekend is de uit
drukking: „Je kiekt as een dun-
derbusse". Ik dacht altijd dat
het iets met een kanon of zo te
maken had, want het beteken
de erg kwaad kijken, op zijn
minst gramstorig. Nu blijkt uit
het Zeeuws Woordenboek dat
de volledige uitdrukking is: Je
kiekt zö zwart as een dunder-
busse. Dunderbussen waren
wagens zonder veren waar
mee personen vervoerd wer
den. Die waren blijkbaar zwart
(die wagens, niet die perso
nen) en het moet al lang gele
den zijn, want ze werden in de
tweede helft van de vorige
eeuw vervangen door verewa
gens. Adriaan Geschiere (geb.
1847) vertelt in zijn levensher
inneringen dat 'de vromen'
die verewagens 'voertuigen
naar de hel' noemden. De
oude 'schokwaegens' waren
natuurlijk veel ongeriefelijker.
Nu, meer dan honderd jaar
later, ruziën in Noord-Amerika
de zeer principiële 'Amish'
wederdopers (die alleen paar
denkracht benutten) precies zo
over het vervangen van ijzeren
wielen door wielen met rub
berbanden!
Jan Zwemer