^lankgnbuigh
°r9e/,
Marmoleum Real
t
89
149,
Vreemde eenden in de bijt.
Bij Autobedrijf Van Strien.
Autobedrijf Van Strien
Een eeuw auto's in Nederland
Volkswagen toont ontwikkeling
TAPIJT
TAPIJT
Sc,T*y' Urn
DESS0 "VERLAINE"
DESS0 "DIANA"
GOES
MIDDELBURG
VLISSINGEN
DE VLIEGER B.V.
AUTOMATERIALEN
TAPIJT-GORDIJN BEDDENSPECIALIST
2100 m2 woongenot in tapijt gordijnen
bedden parket karpetten zonwering
badmode en nog veel meer!!!
Met meer dan
50 verschillende
dessins in 8 prijs-/
kwaliteitklassen
biedt Blankenburgh u een
uitgebreide collectie lami
naatvloeren. Omdat veel
jonge mensen kiezen
voor trendy kleuren heeft
Blankenburgh ook tren
dy kleuren in de voorde
ligste prijsklasse, nl.
Saphir 3000 voor
slaapkamergebruik;
Saphir 4000 voor de
woonkamer; Saphir
8000 is geschikt voor
intensief woonka-
mergebruik.
Zie tevens
onze speciale
aanbieding
Als u zich bij het inrichten van uw
huis graag laat leiden door uw
eigen kreativiteit, vindt u in mar
moleum een bron van inspiratie.
Marmoleum real laat zich namelijk
gemakkelijk verwerken tot zelfont
worpen vloermotieven en patro
nen. Marmoleum is echter niet
alleen dekoratief, maar ook zeer
sterk, praktisch en gemakkelijk
schoon te houden.
Marmoleum is, zoals alle lino-
leumkwaliteiten vervaardigd van
natuurlijke grondstoffen: lijnolie,
harsen, houtmeel, kalk en pig
menten, gemengd en vervolgens
geperst op een juten weefsel.
L.v s
perstr.mtr.
Een werkelijk schitterende
kwaliteit tapijt. In zuiver scheer
wol en met juten rug.
Leverbaar in 7 prachtige
kleuren.
Normaal Oil O
NU j
p/mtr.
Prachtig frissé tapijt met 7 jaar
garantie. In diverse kleuren
leverbaar, zolang de voorraad
strekt.
Normaal
4€ör NU
p/mtr.
Lange Vorststraat 94
Tel. 0113-214644
TAPIJT - GORDIJNEN
Lange Viele 56-64
Tel. 0118-633592
TAPIJT - GORDIJNEN - BEDDEN
Aagje Dekenstraat 18 (Scheldeplein) naast A.H.
Tel. 0118-416996
TAPIJT - GORDIJNEN - BEDDEN
Uaf IJ id écht adorjchi vehódm...
HVSTER Emanïïdü Kuboto
Maalweg 2A, 4456 RM Lewedorp
Tel. 0113-613388, faxnr. 0113-613880
garage
Ringbaan-west 24 - Goes - Tel. 0113-231110
Vert. R. Ketelaar - Tel. 0113-220873
UITLATEN GEREEDSCHAPPEN
i.v.m. spoedige verhuizing naar
Ind.terrein Vrijburg
NU 0P DIVERSE ONDERHOUDS
MIDDELEN ACCESSOIRES tot
Kromme Weele 6-8 Middelburg 0118-613915
Op 18 mei 1996 zal het precies honderd
jaar geleden zijn, dat de eerste automo
biel, een Benz aan wal werd gezet aan de
Rijnkade in Arnhem en door de eigenaar,
de fotograaf Zimmermans, naar Den Haag
werd gereden: het begin van honderd jaar
automobilisme in Nederland.
Tijdens de Tokyo Motor Show 1995 toont
Volkswagen een verdere ontwikkeling van
het studiemodel Concept 1. In januari 1994
werd de Volkswagen Concept 1 als grote
verrassing getoond op de Detroit Motor
Show. Een paar maanden later werd tij
dens de Autosalon in Genève een cabrio
let-versie van dit studiemodel aan het
publiek voorgesteld.
Woensdag 1 november 1995
DE FAAM - DE VLISSINGER
15
vS*
De garantie op marmoleum is
10 jaar en is verkrijgbaar vanaf
bedrijfswagens
BMW 730i autom. airco
1989
grijs metallic
129.000 km.
23.500,-
Ford Escort 1.4 CL
1991
grijs metallic
36.000 km.
16.500,-
Ford Fiësta 1.3i Cheers
1993
rood
33.000 km.
19.500,-
Ford Sierra 2.0i CL LPG
1993
blauw metallic
86.000 km.
19.750,-
Honda Civic 1.6 ESi
1992
blauw metallic
45.000 km.
28.500,-
Nissan 100NX 1.6T-BAR
dec.'92
zwart metallic
30.000 km.
25.500,-
Peugeot 106 XN Diesei
1993
rood
52.000 km.
19.500,-
Peugeot 205 1.1 Accent
1993
grijs metallic
39.000 km.
18.500,-
Opel Vectra 1.7 TD
1995
blauw metallic
25.000 km.
34.750,-
Suzuki Swift 1.0 GL
1993
wit
34.000 km.
14.750,-
V.d. Spiegelstraat 92, 4461 LN Goes. Telefoon: 0113-214840, Fax: 0113-231670.
Hyster-vorkheftrucks, alle types, diesel,
LPG, elektrisch
Manitou-terreinheftrucks
Crown-stapelaars en handpallettrucks
Kubota mini-gravers
Verhuur vorkheftrucks
terreinheftrucks
Kubota mini-gravers
m
Verkoop - Verhuur - Reparatie
scania-saab-daihatsu
Saab 9000 2.0 16V CD 44.000 km 1993
Saab 9000 2.3 Turbo CSE automaat 145.000 km 1992
Saab 9000 2.0 16V CD, airco 106.000 km 1992
Saab 9000 2.3i 16V ODE (Full Options) 133.000 km 1992
Saab 900 S 2.0I 16V Coupé (nieuw model) 38.000 km 1994
Saab 900i 16V, 5-drs„ sunroof 67.000 km 1993
Saab 900116V, 5-drs. 127.000 km 1991
Saab 900 GL 4-drs. 190.000 km 1989
Saab 900 Turbo Cabriolet 77.000 miles 1988
Daihatsu Feroza SXR demo 300 km 1993
Daihatsu Applause XI automaat, stuurbekr., 77.000 km, 1992
Daihatsu Applause Xi 75.000 km 1989
Daihatsu Charade TS Sport 47.000 km 1992
Daihatsu Charade Turbo diesel 160.000 km 1991
Daihatsu Cuore TS 60.000 km 1993
Daihatsu Cuore TS 44.000 km 1991
Fiat Punto 75 SX 5-drs., stuurbekr. 37.000 km 1994
Hyundai Pony 1.3 LS Hatchback 46.000 km 1992
Peugeot 205 Color Line 61.000 km 1992
Renault 19 TR 3-drs., sunroof, trekhaak 95.000 km 1991
Renault 5 TR 3-drs., sunroof 74.000 km 1990
Seat Ibiza 3-drs., sunroof, 79.000 km, 1990
Toyota Corolla 1.6 XLi Sedan 66.000 km 1990
Aanbiedingen beneden 7.500,- zonder garantie
Mitsubishi Galant 2.0 GLS (van part.) 160.000 km 1985
Opel Kadett 1.3 S, 3-drs. automaat 93.000 km 1985
Saab 900 GL 4-drs., LPG 205.000 km 1986
Uw Saab en Daihatsu dealer is er ook voor:
financiering leasing inruil garantie
APK keuren en vakkundig schadeherstel
Op 23 mei 1995 werd de 'Stichting 100 jaar Automobiel in
Nederland' opgericht, waarin vertegenwoordigd zijn: de
Pionier- Automobielen Club (PAC), de Contactgroep
Automobiel- en Motorrijwielhistorie (CONAM), de HTS
Autotechniek (Hogeschool Gelderland) en het museum
Velorama in Nijmegen. Op dit moment worden andere
organisaties nog benaderd.
De stichting heeft zich ten doel gesteld de historische
gebeurtenis van 18 mei 1896 niet ongemerkt voorbij te
laten gaan en zal daartoe in 1996 een aantal evenemen
ten organiseren.
Op zaterdag 18 mei 1996 zal een herinneringsplaquette
worden onthuld aan de Rijnkade in Arnhem door een
vooraanstaande persoonlijkheid. Deze gebeurtenis zal
worden opgeluisterd met een kleine optocht van zeer
oude automobielen van rond de eeuwwisseling. Op deze
dag zal bovendien een boek ten doop gehouden worden.
waarin de vroege geschiedenis van de auto in Nederland
wordt behandeld.
Een aantal belangrijke evenementen vindt verder plaats
van 13 tot en met 15 september 1996. Op deze dagen
wordt er een toertocht georganiseerd in de omgeving
van Arnhem en Nijmegen met circa honderdvijftig auto
mobielen uit de periode tot 1919 (de zogenaamde kope
ren periode) met deelnemers uit binnen- en buitenland.
De route zal voor een gedeelte via Duitsland lopen. De rit
zal bovendien langs eerder genoemde plaquette in Arn
hem voeren en ten dele de route volgen, die de heer
Aernijs (de derde automobilist van ons land) indertijd
volgde met zijn Benz-automobiel. Tijdens de rustpauze
van de toertocht op de Waalkade in Nijmegen wordt de
officiële opening verricht van een tentoonstelling van
historische automobielen en documentatie in het
Museum Velorama. Deze tentoonstelling zal tot in 1997 te
bezoeken zijn.
Eveneens wordt er op één van deze dagen door de HTS
Autotechniek (indien mogelijk al in de nieuwe behuizing
in Arnhem) een historische workshop georganiseerd. De
workshop zal zich onder andere richten op de relatie tus
sen auto en maatschappij in een historisch perspectief.
De voordrachten tijdens deze workshop zullen door
nationaal en internationaal vermaarde historici worden
verzorgd. Daarnaast zijn er nog diverse festiviteiten in
voorbereiding, waarover ter zijner tijd nadere mededelin
gen zullen worden gedaan.
Een jaar geleden is in Wolfsburg besloten de Volkswagen
Concept 1 nog voor het jaar 2000 in serieproduktie te
brengen. Deze beslissing is genomen na de vele positie
ve reacties van het publiek en de pers. Bij de ontwikkeling
van een auto staan hun wensen en behoeften hoog in het
vaandel bij Volkswagen.
Het idee en de getoonde auto's in Detroit en Genève zijn
afkomstig van het Volkswagen Design Center in Simi Val
ley (California, USA). Inmiddels heeft het Volkswagen
ontwerpteam uit Wolfsburg (onder leiding van de heer
Harmut Warkuss) de realisatie ter hand genomen.
Met het oog op de passieve veiligheid zijn reeds aan het
begin van het voortdurende ontwikkelingsproces
omvangrijke veranderingen doorgevoerd. Dit geldt met
name voor de voorzijde van de auto. Het in Tokyo
getoonde studiemodel heeft, in tegenstelling tot de vori
ge studiemodellen, in de carrosserie geïntegreerde bum
pers alsmede ronde koplampen met een speciale con
structie van de lens en reflector (dynamisch ellipsoïde
techniek). De bedoeling bij de continue ontwikkeling van
de Concept 1 was en is het bij elkaar brengen van droom
en werkelijkheid. Dit resulteerde in een grote hoeveel
heid technische uitdagingen, die de bijzondere vorm van
de auto met zich meebracht. Desondanks is het gelukt het
unieke ontwerp te behouden met inachtneming van de
toekomstige eisen op het gebied van veiligheid en
milieu. Het ontwerp doet sterk denken aan de Volkswa
gen kever, voor veel mensen een toonbeeld van mobili
teit. De Concept 1 vertegenwoordigt de levensfilosofie
van zijn bezitter: individueel, onbezorgd, jeugdig en zon
der agressie. Functionaliteit, betrouwbaarheid, veiligheid
en technologie, alsmede een goede prijs/kwaliteitsver
houding zijn echte Volkswagenkenmerken. Deze zaken
waren reeds in de allereerste Volkswagens terug te vin
den en werden op alle nakomende auto's overgedragen.
Ook in de Concept 1 zullen deze punten te vinden zijn.
Onder het progressieve model, ontleend aan de traditie,
bevindt zich de modernste techniek. De Volkswagen Con
cept 1 is gebaseerd op een moderne bodemgroep met
een dwarsgeplaatste motor met voorwielaandrijving,
onder de ver openzwaaiende achterklep bevindt zich een
grote, variabele bagageruimte.
Het getoonde studiemodel is vierentwintig centimeter
langer en zeven centimeter breder dan de vorige studie
modellen.
Een airbag voor bestuurder en bijrijder, bescherming
tegen aanrijdingen van opzij, een antiblokkeersysteem
en tractiehulp zijn de actieve en passieve veiligheidsele
menten in de Concept 1.
De tweedeurs-carrosserie biedt plaats aan vier personen.
Het interieur is voorzien van hoogwaardig materiaal. De
zittingen en zijbekleding zijn uitgevoerd in lichtbruin
leder. Om de bestuurder te ontlasten zijn alleen de meest
functionele instrumenten in het dashboard terug te vin
den. Een groot rond instrument geeft de snelheid, de
motortemperatuur en de brandstofvoorraad aan. De
radio bevindt zich in het midden van het dashboard. Het
in Tokyo getoonde studiemodel heeft een glazen dak, dat
in de carrosserievorm is geïntegreerd. Van buiten af
werkt het dak verduisterend, echter van binnenuit kan
men onbegrensd naar buiten kijken.