L 'Week van het Zeeuwse Boek' opent met de presentatie van drie boeken Kunst- en huisschilder Jo Maes exposeert in Stedelijk Museum fliclt 935,- JRONTEL Rap en hip-hop in Stadsschouwburg Ben de Grooff 2 Tapijt AKTIE axel waoovliet SIK MERK KARPETTEN 15% KORTING Kamperman DONDERDAG LONDEN DAG GORDIJNSTOFFEN De Bank van Nederland VROEGE VOGEL zaterdag 28 oktober 1995 LET OP ONZE ADVERTENTIE IN DE PZC VAN VRIJDAG 27 OKTOBER 1995 VERSCHOORE Donderdag 2 november, de eerste dag van de Week van het Zeeuwse Boek - georganiseerd door de Zeeuwse boekhandels om extra aan dacht te geven aan Zeelandica - worden in de Burgerzaal van het stadhuis van Middelburg maar liefst drie boeken gepresenteerd. Het betreft een uitgave over de Zak van Zuid-Beve land, een historische gids over Zierikzee en een boek over de gerestaureerde getijmolen aan de Nieuwe Haven te Middelburg. De Zak in vogelvlucht Met uw krant en Carlier SHUTTLEN NAAR ENGELAND Want de komende weken geldt: Zie elders in deze krant Hij was huisschilder, maar had het liefst kunstschilder willen zijn. Maar tijdens zijn leven heeft hij zijn talenten niet verkwan seld. En zo werd afge- b lopen zondag een expositie geopend van zijn werk. Mevrouw Maes, de weduwe van Jo Maes, opende de tentoonstelling in het Stedelijk Museum in PZC WEEKBLADEN Vlissingen. Nog tot en met 14 januari is het werk te bekijken. WEEKAANBIEDING naaicentrum TtEMITEYB Ziek GRATIS 06-0251126 °0A mm Het podium van de Middelburgse Stads schouwburg wordt op zaterdag 28 oktober voor het eerste vrijge maakt voor een eigen tijdse theaterproduk- tie waarin de vooroor delen over de heden daagse muziek en het geweld die deze zou oproepen aan de kaak worden gesteld.. Hip hop en rap zijn de hoofdmoten. Het pro gramma heet Booya- ka! Booyaka kwam tot stand in samenwer king met De Kunstben de en is gemaakt door De Paardenkathedraal. De voorstelling begint om 19.30 uur. 'n kamerbreed verschil BERGEN OP ZOOM, Rooseveltln. 72-78 tel. 0164-250050 VLISSINGEN, Koudekerkseweg 9 tel. 0118-418414 rf Middelburg Lange Noordstraat 22 Telefoon: 0118-613373 kllDDB&2 Ruim 75 jaar huwelijks reportages op maat! ®gg&© gfitf @gtLQDm Recht t.o. C&A en Blokker 25e JAARGANG NUMMER 43 25 OKTOBER 1995 De eerste exemplaren worden aangeboden door de Zeeuwse gedeputeerde J.C. van Zwie- ten. De presentatie van drie boeken, uitgegeven door 'De Koperen Tuin' in Goes, wordt in de loop van de week gevolgd door tal van andere activiteiten in het kader van de Week van het Zeeuwse Boek. grondgebied de naam 'de Zak', een landschap met boomrijke dijken en meidoornhagen, kre ken en welen en - waar je ook staat - aan de horizon steeds het silhouet van enkele kerkto rens. Aan de hand van veel fotomateriaal geeft dit boek een blik in de schatkamer van het verleden. Achtereenvol gens passeren de revue: de bedijkingsgeschiedenis en het landschap, de ambachtsheren, kastelen en buitenplaatsen, godsdienst en kerken en de geschiedenis per dorp in vogelvlucht. Een opvallend verschijnsel dat aan de orde komt is, dat de Zak van Zuid-Beveland in religieus opzicht een mozaïek vormt, met protestantse en katholieke dorpen. Naast de oorzaken is vaak gegist. Een daarvan is, dat na de reformatie een aan tal ambachtsheren zich tegen de nieuwe religie verzette. Toen in 1578 een einde was gekomen aan de openbare uit oefening van de katholieke godsdienst, waren de berken door vernieling en roof onbruikbaar. De ambachtshe ren onttrokken kerke- en armengoederen aan de her vormden en wilden school meesters of kosters niet toela ten of betalen. Nieuwe predi- Het eerste boek 'De Zak in vogelvlucht', geschreven door Jan Bruijns en Jan J.B. Kui pers, verschijnt een 'kwart eeuw na de gemeentelijke her indeling, in 1970. Sindsdien verenigt de gemeente een groot aantal dorpen en gehuchten, waarvan het groot ste deel een eeuwenoude en zeer interessante geschiedenis heeft. Aan de vorm ervan ont leent een qroot deel van het kanten ondervonden veel tegenwerking. Ook de magi straat van Goes liet de her vormde godsdienst alleen maar gedwongen toe. Onderwijzer Adriaan de Boo uit Kwadendamme merkt ech ter op, dat de meeste vooraan staande katholieke families spoedig wegtrokken. Hij zag een belangrijkere rol wegge legd voor de landbouwers, die in alle eigen behoeften konden voorzien en daardoor onafhan kelijk waren. Kerken en kerke- goederen werden genaast, maar de boeren bleven met hun arbeiders en arbeidsters katholiek. Ze stelden hun hui zen en schuren aan de pries ters beschikbaar om er de mis op te dragen, huwelijken te sluiten, doopjes toe te dienen, biecht te horen en de eerste communie te vieren. Het wer den 'kerkhoeven'. En toen in het midden van de zeventien de eeuw een plattelandspa rochie werd gevestigd, brach ten de boeren het geld bijeen. De Boo: „Door hun kapitaal waren de boeren onafhanke lijk. Er was voor hen geen noodzaak, zich te wenden tot de hervorming; integendeel: ze konden zich daarvan afwen den. Men mag zelfs zeggen, dat de boerenstand het moge lijk maakte, dat er nog centra van katholicisme bleven en kwamen op Zuid Beveland! ED® Oplage: 23.510. Gratis huis-aan-huis op geheel Walcheren In combinatie met de Faam. Totale oplage: 48.710. Uitgave: Provinciale Zeeuwse Courant b.v. Administratie: PZC Oost-Souburgseweg 10, postbus 18, 4380 AA Vlissingen. Advertentieverkoop: G.J.A. van den Eeden 0118-484313 (privé (0118) 472283). Redactie: Ad Hanneman, (0118) 681271 en Ellen Erkens (ai), (0118) 681270. Redactie-adres: Postbus 5017, 4330 KA Middelburg Faxnr. (0118) 681215 Bezorging: (0118) 484215. Druk: Vink-Rotadruk b.v., postbus 36,4570 AA Axel. Druktechniek: offsetrotatie. Sluitingstijd: advertenties vrijdag PZC, Oost-Souburgseweg 10,17.00 uur. Postbus 18,4380 KA Vlissingen, tel. (0118) 484000 De Faam en De Vlissinger maken deel uit van de Zeeland Combinatie huis-aan-huisbladen in Zeeland. Totale oplage: 172.550. Schilderij van Jo Maes van de St Jacobstoren in de zomer (Foto Stedelijk Museum Vlis singen). Jo Maes had in Vlissingen een verfwinkel, waar hij ook attri buten voor kunstschilders ver kocht. De meeste Vlissingse kunstenaars waren tussen 1933 en 1966 klant in die zaak. Omdat hij zelf ook al een ver woed (kunst)schilder en teke naar was, werd zijn winkel al snel een trefpunt voor de Vlis singse kunstscene. Zijn klan ten exposeerden dan ook regelmatig in de zaak, maar zijn eigen werk kreeg alleen bekendheid in familiekringen. De op 9 oktober 1903 geboren Jo Maes wilde al als jongen naar de kunstacademie in Brussel. Zijn vader oordeelde echter anders, een kunstenaar kon onvoldoende aan de kost komen en huisschilder was een vak dat wel brood op de plank bracht. Dus ging de jon ge Vlissinger naar de Am bachtschool in Middelburg. Op 24-jarige leeftijd begon hij een schildersbedrijf en op zijn der tigste opende hij een winkel in schildersbenodigheden. Maes adverterrde met spreuk 'verf in blikken en tubes', daarmee wil de hij uiteraard aangeven dat in zijn vakken meer te koop werd aangeboden dan alleen huisverf. De Vlissingse kunste naars als Ger Jacobs, Yurcka, Gorter en Frieda Lage kochten verf bij hem en discussieerden met de middenstander. Som mige kunstenaars gebruikten de overdekte binnenplaats als atelier. Pas als het werk in de winkel klaar was, wierp Jo Maes zich op zijn schilderspallet. Moge lijk dat hij inspiratie kreeg als gevolg van het bezoek van zijn kunstzinnige stadgenoten. Hun inzichten in de kunst zijn terug te vinden in het werk van Jo Maes. Na de sluiting van de winkel in 1966 tot zijn overlij den in 1980 wierp Maes zich helemaal op de schilderskunst. Ook tekende hij veelvuldig, vooral stadsgezichten. Het werk is niet alleen topogra fisch interessant, maar toont ook stijlen van Vlissingse kun stenaars. Terugkerende onder werpen zijn de St. Jacobsto ren, de havens en de omge ving van de Spuistraat in aller lei hoeken en jaargetijden neergezet. Volgens het Stedelijk Museum is de laatste jaren veel aan dacht besteed aan Vlissingse kunstenaars. Maar de man die deze kunstenaars veelvuldig sprak bleef buiten beeld. Daar om nu eens een beeld van iemand die de materialen leverde en zelf ook nog bleek te tekenen en te schilderen. VOOR IEDEREEN DIE ZELF MODE MAAKT. MODESTOFFEN UM. M ■lull Opril Grote Markt 7-9, Goes Tel. 0113-227982, 0113-230973/Fax 0113-250350 Enorme keuze. Nu aanbieding. Katoen, satijn, diverse kleuren van 29.90 voor 1 7.95 gratis genaaid Men kocht zich zelfs een pas toor"! Op Zuid-Beveland leven nog vee! volksverhalen, die aan de vervolging van de katholieken herinneren. Zo kreeg de boer derij 'De Papemuts' haar naam, nadat de schout en rak kers uit Goes op een avond op 'papejacht' waren geweest. Ze waren getipt, dat er op een hoeve tussen Ellewoutsdijk en Driewegen een katholieke ere dienst werd gehouden. Bewa pend zochten ze hun weg langs de modderige dreven in de Zak van Zuid-Beveland. Na te zijn verdwaald, bereikten ze tenslotte de bewuste boerde rij, waar geen licht meer brandde. Na langdurig klop pen, deed een man in nachtge waad de deur van de grendels. „Waar is de priester", beet de schout met toe. Deze hield vol, dat er geen geestelijke was geweest. Het hele huis werd doorzocht. Op zolder werd een priesterlijke bonnet gevonden; met de 'papemuts' als bewijs werd de boerderij opnieuw doorzocht. Tenslotte moesten de schout en rakkers met lege handen vertrekken. De boer, die wat mensen had wégge- bracht, kwam later in de nacht thuis en kreeg het hele verhaal te horen. Degene waar de schout zo ijverig naar had gezocht, was de man die had opengedaan! De grond waar eens de hoeve stond draagt nog de naam 'Papemuts'. VERVOLG PAGINA ABDIJNIEUWS Ziek zijn op Walcheren moet bijna een genot zijn, of op z'n minst leuke kanten hebben voor iemand die zich interes seert voor dialect. Sommige ziektes hebben op Walcheren namelijk prachtige benamingen. Wat te denken van bijvoorbeeld 'pöözen' voor stuipen of toevallen. Deze tre den om de zoveel tijd bij de patiënt op, met tussenpozen zo gezegd. Een opmerkelijke naam, trouwens, omdat 'poos je' voor het Nederlandse 'poosje' in het Walchers bijna niet gebruikt wordt, 'stuitje' is veel algemener. Verder kun je op Walcheren last hebben van 'mossel- krauwte' (jeuk ten gevolge van het eten van mosselen), 'droenkig'eid' (niet alleen een staat van ernstige beneveling, maar ook 'gewone' duizelig heid) of een 'steketêêe' (oud- Walchers voor likdoorn, letter lijk 'prikteen'). Als iemand wat suffig is, dan 'doolt 'n'. Tegen woordig wordt 'dole(n)' soms ook wel gebruikt voor demen teren. Hoewel je het op het eerste gezicht niet zou zeggen heb ben de woorden 'lendeschot' (spit), 'kladedder' of 'kletskop' (hoofdpijn) en 'geraekt'eid' (beroerte) veel met elkaar te maken. Vroeger geloofde men namelijk dat veel ziektes en andere ongemakken het werk waren van boze geesten. Een ziekte kon bijvoorbeeld wor den veroorzaakt door een schot (bijvoorbeeld een 'lende schot', maar denk ook aan het Nederlandse 'pijnscheuten'), een klap ('kladedder', naar het geluid) of een aanraking ('geraekt'eid') van een boze geest. Overigens schijnt het in sommige delen van Walche ren een gewoonte te zijn geweest om ter voorkoming van dergelijk ongerief met een geweer kruiselings vlak over de woning te schieten. Sterk af te raden voor de moderne flat bewoner. Marco Evenhuis Bank met dubbele metalen pootjes, blank of zwart gelakt. In stof. 2-zits 21/22 zus 1995,- zeeuws-vlaanderen Alle beroemde meubelmerken onder één dak Elke dag geopend tot 18.00 uur, alleen vrijdags tot 21.00 uur Zondags geopend van 13.00 - 18.00 uur Tel. 0115-562010 Sie Matic Keukenstudio 1e verdieping Jeffrey Spalberg, één van de hoofdrolspelers in Booya- ka! Booyakaf. De jongeren in Booyaka! Booyaka! willen gewoon kic ken, zo leggen ze uit. Ze komen bij elkaar in een lege ruimte waar slechts twee draaitafels staan en een paar lampen voor het hoognodige licht zorgen. De dj zet de toon en het rituele geweld barst los. Booyaka! Booyaka! heeft twee welhaast tegenstrijdige betekenissen: ik schiet op je en het geeft uiting aan een groot gevoel voor waardering. Te gauw wordt gedacht - doen medewerkers van De Paarden kathedraal uit de doeken - dat death metal, gangster rap en gabber house horen bij agres sie en geweld. En: „Te gauw wordt gedacht dat wie gefasci neerd is door deze cultuur bestemd is om zelf geweldda- 'Bewerkte' grammofoon platen vervullen een belangrijke rol in de heden daagse muziek van jonge ren. Agresssie of gewoon functioneel? dig te worden. Toch is de fas cinatie naar handelen een uiterst individuele stap die de één wel zet en de ander niet". Scenarist Maarten van Hinte, die tekent voor het concept- van deze voorstelling, zegt er zelf over dat de manier waarop jongeren met geweld worden geassocieerd hem al een hele tijd bezig houdt. „Ik zit zelf in een rap band en weet hoe ver warrend ideeën over geweld zijn. Bij bands kan het een uiting van woede en wanhoop zijn zonder de intentie het publiek tot geweld aan te zet ten. Ik wil dat in de voorstelling de geweldscultuur een gege ven is zonder dat daar een oor deel over wordt geveld. Laten we maar eens onderzoeken wat het is en wat het met ons doet". Overigens omschreef de Volkskrant-recensent de voorstelling Booyaka! Booya ka! als een 'vitale kruising van show, clip en theater'. NIEUWSTE 1

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1995 | | pagina 1