MotoRAI 95: het laatste motornieuws en nog veel meer Traditionele bikersparade door hartje Amsterdam TOPSPORTERS WIJZEN DE WEG Welkom op MotoRAI 95 'Hockey liikt op voetbal' 'Gewone voetballers zijn iets sneller' 'Judo is stoeien, maar gebonden aan regels' 'Atletiek is zó mooi' 'Bridge pakte me' 'Turnen is echt spannend' Jeroen Höischer 'Handbal is samenwerken' 'Volleybal heeft alles in zich' 'Korfbal echt iets voor jou!' Woensdag 18 oktober 1995 DE VLISSINGER 17 Mooieunieke bezichtiging van onze hoofdstad Bezoekers die per motor naar de RAI komen, kunnen zondag 29 oktober meerijden in de traditionele Bikersparade. Door de vroege start (09.30 uur) kunnen motorfans al voor hun beursbezoek een mooie tocht door Amsterdam maken. Vóór vertrek krijgen de deelnemers een kop koffie van het Weekblad Motor. De verkeerspolitie Amsterdam/Amstelland verleent medewerking aan dit evenement. Groene golf Zelf motorrijden Motormarkt Scooter in opmars Levend verleden Motorfietstechniek ontrafeld Rennerskwartier MotoRAI 95 is het meest veelzijdige motorevenement in Nederland. Alle facetten van motorrijden komen op dit vierdaagse motorfeest (26 t/m 29 oktober) aan bod. Als altijd is de MotoRAI hét moment waarop importeurs van motoren, bromfietsen, scooters, accessoires en kleding hun nieuwste modellen introduceren. Dit jaar staan tevens het ontwerpen van motorfietsen, motorsport, nostalgische motoren en techniek in de schijnwerpers. Bezoekers van MotoRAI 95 kunnen, ook zonder rijbewijs, overdekt proefrijden. Mooiste motor Motor in de toekomst Jaap de Vries Jenny Gal Jacqueline Poelman Wubbo de Boer Patricia Timmer Bas van der Goor Dennis Voshart Mare Delissen Gratis parkeren Geluidscontrole MotoRAI 95 vindt plaats van donderdag 26 tot en met zondag 29 oktober in de Amsterdamse RAI. Deze internationale show van motorfietsen, scooters, bromfietsen, onderdelen en accessoires wordt georganiseerd door Amsterdam RAI onder auspiciën van de RAI Vereniging. Op 9000 m2 tonen ruim 150 exposanten snor- en bromfietsen, scooters en motoren; onderdelen en toebehoren; gereedschappen voor reparatie of onderhoud; kleding en accessoires. De Bikersparade voert door hartje Amsterdam. De tocht duurt zo'n drie kwartier. Onderweg worden alle bekende plekjes gepasseerd. Met recht een unieke wijze van bezichtigen van onze hoofd stad. Weekblad Motor organiseert de Bikers parade in samenwerking met de ver keerspolitie Amsterdam/Amstelland. die de groepen motorrijders begeleidt. Voor de deelnemers aan de Bikersparade staan onderweg alle stoplichten op groen. Het geavanceerde verkeersbesturingssysteem geeft de Bikersparade tijdens de rit een groene golf. Iedere motorliefhebber kan gratis meerij den. Verzamel- en vertrekpunt is het door borden aangegeven parkeerterrein P7 aan de Wielingenstraat, pal naast de RAI. Deelnemers vertrekken in groepen, begeleid door motoragenten, vanaf 09.30 uur. Hoe mooi de motor-, brom- en snorfiet sen ook getoond worden, zelf rijden blijft natuurlijk 't leukst. Op MotoRAI 95 kan men zelf in actie komen. In één van de hallen is een oefenparcours aan gelegd. waar iedereen onder deskundige begeleiding een motorfiets kan proberen, ongeacht of men wel of geen rijbewijs heeft. Verder dingt iedereen, die op MotoRAI 95 een rit maakt op het oefenparcours. mee naar een prijs. De Vereniging voor Verhoogde Motorrijvaardigheid (NVVM) beoordeelt ieders rijgedrag, rekening houdend met de ervaring van de rijders. Iemand zonder rijbewijs maakt, in zijn klasse, evenveel kans als ervaren motorrijders. Meer plaats dan ooit is ingeruimd voor de Motormarkt. Hier vinden bezoekers een groots aanbod aan uiteenlopende items die bijdragen aan de kick van het motorrijden. koop met 10 procent toeneemt', aldus Grollé van de RAI. 'Voor scootermodellen zie ik een sterke re groei. Lichte motorscooters gaan namelijk in het woon-werkverkeer op de korte en middellange afstand een hoofd rol spelen. Vandaar dat meer bromfiets en scooterimporteurs dan ooit aanwezig zijn op MotoRAI 95. Op het scooterpa viljoen kunnen alle in Nederland ver krijgbare scooters worden vergeleken. Voor specifieke informatie kunnen de bezoekers vervolgens terecht bij de ver schillende importeurs'. Naast motoren en scooters van de toe komst wordt ook het verleden belicht. Op diverse punten in de RAI staan klas sieke motoren. Bijzondere motorfietsen: bij iedere machine kan een anekdote ver teld worden. Onder de naam British Classics staat een aantal motorfietsen opgesteld van BSA. Triumph. Norton en Royal Enfield. Inclusief bijzondere zij spannen. Het Bikerscafé, dat ook dit jaar weer het hart van het evenement vormt, wordt omlijst door diverse unieke Indians. Ook op motorgebied staat de techniek niet stil. Denk maar aan ABS voor moto ren. Goed en deskundig onderhoud van een motorfiets door erkende motor dealers wordt steeds belangrijker. Wie wil zien hoe moderne motorfietsen tech nisch in elkaar steken, kan zijn hart ophalen op de Technostrip. Hier staan motorfietsen ontdaan van bekleding en plaatwerk zodat de techniek goed zicht baar wordt. Shows van motorkleding in MotoRAI-stijl: dynamisch, bruisend en bij-de-tijd. In de motorsport draait alles om tech niek. Samen met de Koninklijke Neder lands Motorrijders Vereniging wordt op MotoRAI 95 een presentatie gewijd aan de in Nederland beoefende motorspor ten. Opzet is alle prijswinnende motor fietsen van het voorbije wedstrijdseizoen in dit Rennerskwartier op te stellen. Tevens worden hier diverse raceteams voorgesteld en kan informatie worden verkregen over het zelf actief beoefenen van de motorsport. Scooters, brom- en snorfietsen slaan vooral bij de jeugd goed aan. 'Iedereen beleeft zijn eigen kick aan het motorrijden. Elke motorfan heeft zijn redenen om motor te rijden. Recreatief gebruik wordt steeds meer aangevuld met praktisch gebruik. De gemotoriseer de tweewieler blijkt ook in het woon werkverkeer een sterke functie te kunnen vervullen. Sleutelen aan. of zelfs het restaureren van motoren, heeft weer zijn eigen char me. Ons doel is al die verschillende 'kicks' op MotoRAI 95 duidelijk te maken', zegt een enthousiaste Raymond Grollé. secretaris afdeling Gemotoriseer de Tweewielers van de RAI Vereniging. 'Het ware motor-enthousiasme komt bij uitstek tot zijn recht in de competitie 'Mooiste Motor van Nederland', die we samen met het blad Moto 73 opgezet hebben', vult Hajo Reinders. projectma nager MotoRAI 95 aan. 'Veel motorrij ders vinden dat hun motorfiets de mooi ste is. Zij kunnen dat nu laten bevesti gen. Er zijn zeven categorieën. Na een eerste selectie door een deskundige vak jury bepalen bezoekers van MotoRAI 95 uiteindelijk welke de Mooiste Motor van Nederland is'. Ook hoe de motor er in de toekomst gaat uitzien, is op MotoRAI 95 al zichtbaar. In het Design-center staan diverse proto types opgesteld en worden ontwerpteke ningen getoond. 'Na de enorme hausse in verkopen van de afgelopen jaren, zijn we nu in rustiger vaarwater beland. Met zo'n 18.000 nieuwverkopen zitten we nu op het 1991 -niveau. De prognoses zijn goed: motorrijden blijft een heerlijke manier van verplaatsing. Het gevoel dat je leeft zoekt toch iedereen... We verwachten dat tot de eeuwwisseling de motorfietsver- 'Net als m'n broer Robbert deed ik aan atle tiek. zwemmen en voetbal. Ik zag hockey ei genlijk niet zo zitten, maar omdat we ook lid waren van een tennisclub en een aantal vriend jes hockey speelde, zijn we het ook gaan doen. 'Ik speel vanaf m'n zesde bij voetbalvereni ging Horst in Ermelo. Sinds '86 ben ik licha melijk gehandicapt. Ik kan m'n rechterhand niet voor honderd procent gebruiken. De meeste voetballers bij de Nederlandse Bond voor Aangepaste Sporten (Nebas) hebben een lichte hersenbeschadiging. Mijn handicap is niet zo ernstig. Bij FC Horst speel ik mee met de valide voetballers. Iemand die ons ziet spe len zal denken dat we 'gewone' voetballers zijn. Het verschil met valide voetballers is mis schien dat we iets minder snel zijn. Toch wor den we niet voor vol aangezien. Jammer, want in '92 deden we wel mee aan de Spelen in Barcelona. In de finale stonden we twee keer achter, maar door drie doelpunten van mij won nen we toch met 3-2. We trainen bijna hetzelfde als valide voetballers. Techniek, tactiek, con ditie, alleen iets meer gedoseerd. Ik heb altijd al alles uit m'n lichaam gehaald. De beleving is misschien nog sterker geworden omdat de concurrentie zwaarder wordt door de toename van het aantal landen. Volgend jaar wil ik graag naar Atlanta. Best wel zwaar, omdat ik ook nog een eigen zaak heb.' Voor meer informatie over sporten met een handicap, bel de Nederlandse Bond voor Aangepaste Sporten, 030 - 6561818 en vraag de sporttakgerichte brochure aan. 'In m'n jeugd heb ik niet bewust voor judo ge kozen. Via een kennis kwam ik ermee in aan raking. Ik heb aan turnen, tennis, hockey en paardrijden gedaan. Hockey vond ik niks om dat je niet mocht atliouden en voor paarden was ik allergisch. Het werd judo, ook omdat m'n moeder vond dat het goed zou zijn voor m'n zelfvertrouwen en vanwege de interactie met kinderen. Ik ben het blijven doen omdat het gezellig was, ik in contact kwam met an dere mensen en ook omdat het goed ging. Het bleef ook goed gaan. Ik ben nu zeven keer per week. Balk vind ik een beetje eng. maar meestal is het zo, hoe moeilijker een oefening hoe spannender ik het vind. Er zijn altijd wel momenten dat het niet leuk is, maar dat komt dan omdat ik op school een slechte dag heb ge had. Na een goede dag is het turnen prachtig. Ik ben nu dertien en dit ja;ir ben ik Nederlands kampioen individueel geworden. Vorig jaar won ik de Zoetermeer Gymnastics Cup en werd mijn club Pro Patria clubkampioen van Nederland. Ik heb veel concurrentie, zeker in het buitenland. Daar ga ik ook naar toe voor trainingen en wedstrijden. Dat zijn ook de mooie dingen van turnen.' Voor meer informatie over turnen, bel de Koninklijke Nederlandse Gymnastiek Bond, 055-5052131. het beste ervan te maken en als teamspeler moet je de zwakste beter laten spelen. In de breedte is volleybal beter geworden in Nederland. We hebben de laatste jaren toch successen geboekt, zeker toen Arie Selinger kwam. En ik denk dat de bond kwalitatief gezien nog groeiende is.' Voor meer informatie over volleybal, bel de Nederlandse Volleybal Bond, 0348 - 411994. 'Via m'n vader ben ik in aanraking gekomen met bridge. Ik heb ook gevoetbald bij NFC en AFC op een redelijk niveau. Ik koos uitein delijk voor bridge, omdat ik merkte dat ik er redelijk goed in was. Ik vind spelletjes sowieso leuk, maar bridge pakte me. Ik vond het com petitieve leuk, het sociale aspect datje met meer mensen tegelijk speelt, dat je speelt met een partner met wie je fouten kunt maken, maar met wie je ook veel kunt afspreken. Ik vond de sfeer erom heen boeiend. Ik ging altijd met m'n Nederlands kampioene, afgelopen jaar Europees kampioene en één keer haalde ik de wereldtitel hij de studenten. Volgend jaar hoop ik deel te nemen aan de Spelen in Atlanta. Ik heb judo alti jd ontzettend leuk gevonden. Je moet het zien als een vorm van stoeien, maar wel aan regels gebonden. Een positieve ei genschap van judo is dat ik fysiek veel zefver- trouwen heb gekregen. Het is stoeien waarbij je ook respect voor elkaar hebt, omdat je w eet wat je wel en niet mag doen. Wat zoveel vol doening geeft is datje iemand lot oveigave kan dwingen. Datje dooreen bepaalde techniek je tegenstandster op de grond kan gooien.' Voor meer informatie over judo, bel de Judo Bond Nederland, 030 - 6038114 en vraag de brochure aan. Tk was zes jaar toen ik met turnen begon. M'n moeder gaf les bij een gymnastiekvereniging in Papendrecht. Ik ben gaan kijken, vond het leuk en ben sinds die tijd gaan turnen. Wat mij zo trok waren de bewegingen die je kon ma ken en dat je over de kop kon gaan. De brug trekt me het meest, ook omdat ik vanaf het be gin op dit onderdeel vrij goed was. Later ben ik steals meer gaan trainen, tot wel negen keer ik toen ik naar de atletiekvereniging in Leek ging. Ik heb in het begin alle onderdelen ge daan. Later ook nog de meerkamp. Uiteindelijk heb ik voor sprinten gekozen. Je kiest wat het mooiste is. maar ook waar je het beste in bent. Ik doe de 100 en 200 meter. In dat korte stukje moet je alles geven wat je hebt. Die snelheid, dat is het mooie van dit onderdeel dat nog steeds het koningsnummer van de atletiek is. Bij de 3000 meter bijvoorbeeld kan het publiek ergens anders naar kijken, maar tijdens de 100 of 200 meter is het muisstil en kijkt iedereen naar dat onderdeel. Ik heb ook aan schaatsen en handbal gedaan. I landbal vind ik nog steeds leuk. maar in een teamsport ben je afhankelijk van je medespeelsters. Als je bij atletiek een fout maakt, ligt het aan jezelf. Hoeveel keer Nederlands kampioen? Pfff, weet ik niet. Ik heb in '92 deelgenomen aan de Spelen en werd in '94 derde bij het EK. En het wordt steeds leuker. Je krijgt er ook zoveel voor terug. Ik heb de hele wereld gezien. Je wordt hierdoor heel zelfstandig. Alleen reizen, alleen overal voor zorgen, ik zie dat als een groot voordeel.' Voor meer informatie over atletiek, bel de Koninklijke Nederlandse Atletiek Unie, 030 - 6032420 en vraag om informatie. want iedereen kan korfballen: of je nu oud of jong bent of een jongen of een meisje. Dat het zo gaaf is om te doen besefte ik in Sportpaleis Ahoy' tijdens de finale om het Kampioenschap van Nederland zaalkorfbal. Daar heerst een ge weldige sfeer met bijna tienduizend toeschou wers. Binnen vijf dagen is deze finale uitver kocht. Ik ben erg fanatiek en vind eigenlijk alle sporten wel leuk. Maarkortbal is nummer één! Het unieke van korfbal is dat mannen en vrou wen samenspelen. Waar vind je zo'n sport'? DKOD uil Heelsum is mijn club', zegt Korfballer van het Jaar en international Dennis Voshart. 'In oktober gaat het Nederlandse team naar het wereldkampioenschap in India. We hopen daar de titel terug te pakken van de hui dige wereldkampioen België. We gaan er voor! Ook zin om te korfballen, net zoals die andere 100.000 korfballers? Bel dan met het Koninklijk Nederlands Korfbalverbond, 03405-70655 (tot 1-10), 030-6566350 en vraag naar een club bij jou in de buurt of vraag de folder 'Korfbal echt iets voor jou!'aan. 'De reden waarom ik voor atletiek koos, was omdat ik het op tv zag en het zó mooi vond. Maar ook, omdat ik er al vrij goed in was, als snelste meisje van de klas. Een jaar of tien was 'Op mijn negende speelde ik al volleybal. M'n meeste klasgenootjes speelden het. In die pe riode heb je nog geen zicht op je toekomst. Het werd pas serieus toen ik voor Jong Oranje werd gekozen. Ik vond volleybal leuk, omdat het een teamsport was. Er is geen lijf-aan-lijf-contact. Volleybal heeft alles in zich: snelheid, lenig heid en kracht. Ik heb ook tennis en voetbal ge daan. Ik ben geen type voor een sport als voet bal, omdat dit een contactsport is. Ik heb geen zelfbeheersing als ze op m'n achillespezen gaan staan. Volleybal is zowel een individuele- als een teamsport. Als individu probeer je steeds En toen het zo goed ging ben ik ermee door gegaan. We werden steeds beter en dat komt denk ik, omdat we al veel balsporten hadden gedaan. Bovendien heeft hockey een presta tie-element in zich. I lockey lijkt op voetbal, ook elf tegen elf. maar het is technisch moei lijker en door de aparte houding conditioneel zwaarder. Ik ben het toch blijven doen. Elke keer als ik hockey op tv zag, werd ik weer en thousiast. Ik ben Europees kampioen gewor den, wereldkampioen, een keer Nederlands kampioen, twee keer in de Europa Cup en drie keer Nederlands zaalhockeykampioen. maar rijk van hockey, nee. Financieel is het nu een stuk beter geregeld, tenminste in de onkosten- sfeer. Maar aan de andere kant. door hockey heb ik de hele wereld afgereisd en leuke, in teressante mensen ontmoet. Ook qua materi aal en veldomstandigheden is de sport vooruit gegaan. Toen ik begon had je alleen maar gras. Volgend jaar hoop ik naar de Spelen te gaan. Daarna stop ik, het is dan mooi geweest.' Voor meer informatie over hockey, bel de Koninklijke Nederlandse Hockey Bond, 030- 6570444 en vraag de promotiefolder aan: 'Als je weet wat je wilt kies je voor hockey'. 'Ik speel vanaf mijn vijfde jaar korfbal. Het is een echte familiesport en het is de enige ge mengde teamsport. Dat maakt korfbal zo leuk. 'M'n vader en mijn zus deden handbal en ik dus ook. Het is met de paplepel ingegoten. Ik deed aan handbal, atletiek en badminton, maar ik vond handbal de leukste sport. Het lag me het meest en ik kon er goed m'n agressie in kwijt. Atletiek en badminton zijn individuele sporten. Ik voel me meer aangetrokken tot een teamsport. Het mooie van handbal is voor mij de samenwerking, het bezig zijn met een team. Dat is niet alleen zo in de wedstrijd, maar ze ker ook in de training. Afgelopen jaar ben ik met Aalsmeer nationaal kampioen geworden. In de breedte is handbal iets sterker geworden. Alleen het nationale team heeft nog niet zulke aansprekende resultaten gehaald, waardoor het aantal leden op een gegeven moment is gaan dalen. Ik heb het idee dat het aantal nu onge veer gelijk blijft. Ik heb het altijd bij handbal gehouden, omdat in deze sport alles tot uiting komt. Het is een mooie, snelle sport. Het komt misschien voorde buitenwereld hard over. maar dat komt omdat het een contactsport is. Toch valt het qua blessures meestal wel mee. Ikzelf had tot het afgelopen seizoen nog nooit een blessure gehad. Ja, de buitenspelers en de cir kelspeler zouden door het vallen blessures,kun nen oplopen, maar als het goed is weten ze zich daartegen te beschermen.' Voor meer informatie over handbal, bel het Nederlands Handbal Verbond, 030 - 6570775 en vraag bij de Sector Commu nicatie, het informatiepakket aan. vader, die ook het hoogste niveau heeft gehaald, in de weekends mee naar de competitiewed strijden. Wat me zo aansprak waren de men sen en de taal die ze spraken. M'n jeugdperiode beschouw ik als de leukste, zeker ook omdat ik toen de beste resultaten heb gehaald. Later bij de senioren ben ik met m'n partner derde geworden bij de Olympiade in Salsomaggiore, vierde bij het EK in Menton en wereldkam pioen in Chili. Nee. ik heb er zeker geen spijt van dat ik bridge thuis heb geleerd. Nu heb je minibridge op de scholen en ik moet zeggen dat ik dat een goede zaak vind.' Voor meer informatie over bridge, bel de Nederlandse Bridge Bond, 030 - 2712644 en vraag de brochure 'Bridge Ja!' aan. «A\\l In samenwerking met de Amsterdamse politie is een groot BEWAAKT par keerterrein gecreëerd. RAI-bezoekers die per motorfiets komen, kunnen hun motor hier GRATIS parkeren. Wie het terrein per motor wenst te ver laten. wordt verzocht via het kenteken bewijs aan te tonen dat men eigenaar van de betreffende motor is. Deze con trole bleek vorig jaar effectief. Overigens adviseert de organisatie de bezoekers zelf goed op te letten bij het stallen van hun motor, leder jaar tref fen bewakers wel motoren aan waarbij de sleutels nog in het contact steken. Motorfietsen, scooters en andere gemo toriseerde tweewielers te kust en te keur: daar draait het om op MotoRAI 95. DeVerkeerspolitieAmsterdam/Amstel- land controleert op het parkeerterrein ook het geluidsniveau van de motoren. Bezitters van luidruchtige motoren krijgen het advies om de geluidsop brengst van de motor te (laten) verla gen. De politie treedt op het parkeerter rein niet verbaliserend op. Bij dit controlepunt staat ook een infor matiewagen van de verkeerspolitie waar vragen over verkeersveiligheid en verkeerswetgeving beantwoord kunnen worden. MotoRAI 95: vier dagen een eldorado voor de motorfans. Openingstijden: donderdag 26 en vrij dag 27 okt. van 10 tot 21 uur. Zaterdag 28 en zondag 29 okt. van 10 tot 17 uur. Toegangsprijs f 17.50 p.p. Jongeren tot 12 jaar. houders Pas 65+ en vooraf aangemelde groepen: I' 12.50 p.p. Voor MotoRAI 95 is een RAILIdee (treinreis plus toegang) te koop bij de meeste NS-stations.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1995 | | pagina 17