MotoRAI 95: het laatste
motornieuws en nog veel meer
Traditionele bikersparade
door hartje Amsterdam
TOPSPORTERS WIJZEN DE WEG
Welkom op MotoRAI 95
'Hockey liikt op
voetbal'
'Gewone voetballers
zijn iets sneller'
'Judo is stoeien, maar
gebonden aan regels'
'Atletiek is zó mooi'
'Bridge pakte me'
'Turnen is echt
spannend'
Jeroen Höischer 'Handbal is samenwerken'
'Volleybal heeft alles
in zich'
'Korfbal echt iets
voor jou!'
Woensdag 18 oktober 1995
DE VLISSINGER
17
Mooieunieke bezichtiging van onze hoofdstad
Bezoekers die per motor naar de RAI komen, kunnen
zondag 29 oktober meerijden in de traditionele
Bikersparade. Door de vroege start (09.30 uur) kunnen
motorfans al voor hun beursbezoek een mooie tocht door
Amsterdam maken. Vóór vertrek krijgen de deelnemers
een kop koffie van het Weekblad Motor. De verkeerspolitie
Amsterdam/Amstelland verleent medewerking aan dit
evenement.
Groene golf
Zelf motorrijden
Motormarkt
Scooter in opmars
Levend verleden
Motorfietstechniek
ontrafeld
Rennerskwartier
MotoRAI 95 is het meest veelzijdige motorevenement in
Nederland. Alle facetten van motorrijden komen op dit
vierdaagse motorfeest (26 t/m 29 oktober) aan bod. Als
altijd is de MotoRAI hét moment waarop importeurs van
motoren, bromfietsen, scooters, accessoires en kleding
hun nieuwste modellen introduceren. Dit jaar staan tevens
het ontwerpen van motorfietsen, motorsport, nostalgische
motoren en techniek in de schijnwerpers. Bezoekers van
MotoRAI 95 kunnen, ook zonder rijbewijs, overdekt
proefrijden.
Mooiste motor
Motor in de toekomst
Jaap de Vries
Jenny Gal
Jacqueline Poelman
Wubbo de Boer
Patricia Timmer
Bas van der Goor
Dennis Voshart
Mare Delissen
Gratis parkeren
Geluidscontrole
MotoRAI 95 vindt plaats van donderdag 26 tot en met
zondag 29 oktober in de Amsterdamse RAI. Deze
internationale show van motorfietsen, scooters,
bromfietsen, onderdelen en accessoires wordt
georganiseerd door Amsterdam RAI onder auspiciën
van de RAI Vereniging. Op 9000 m2 tonen ruim 150
exposanten snor- en bromfietsen, scooters en motoren;
onderdelen en toebehoren; gereedschappen voor
reparatie of onderhoud; kleding en accessoires.
De Bikersparade voert door hartje
Amsterdam. De tocht duurt zo'n drie
kwartier. Onderweg worden alle bekende
plekjes gepasseerd. Met recht een unieke
wijze van bezichtigen van onze hoofd
stad.
Weekblad Motor organiseert de Bikers
parade in samenwerking met de ver
keerspolitie Amsterdam/Amstelland. die
de groepen motorrijders begeleidt. Voor
de deelnemers aan de Bikersparade staan
onderweg alle stoplichten op groen. Het
geavanceerde verkeersbesturingssysteem
geeft de Bikersparade tijdens de rit een
groene golf.
Iedere motorliefhebber kan gratis meerij
den. Verzamel- en vertrekpunt is het
door borden aangegeven parkeerterrein
P7 aan de Wielingenstraat, pal naast de
RAI. Deelnemers vertrekken in groepen,
begeleid door motoragenten, vanaf 09.30
uur.
Hoe mooi de motor-, brom- en snorfiet
sen ook getoond worden, zelf rijden
blijft natuurlijk 't leukst. Op MotoRAI
95 kan men zelf in actie komen. In één
van de hallen is een oefenparcours aan
gelegd. waar iedereen onder deskundige
begeleiding een motorfiets kan proberen,
ongeacht of men wel of geen rijbewijs
heeft.
Verder dingt iedereen, die op MotoRAI
95 een rit maakt op het oefenparcours.
mee naar een prijs. De Vereniging
voor Verhoogde Motorrijvaardigheid
(NVVM) beoordeelt ieders rijgedrag,
rekening houdend met de ervaring van
de rijders. Iemand zonder rijbewijs
maakt, in zijn klasse, evenveel kans als
ervaren motorrijders.
Meer plaats dan ooit is ingeruimd voor
de Motormarkt. Hier vinden bezoekers
een groots aanbod aan uiteenlopende
items die bijdragen aan de kick van het
motorrijden.
koop met 10 procent toeneemt', aldus
Grollé van de RAI.
'Voor scootermodellen zie ik een sterke
re groei. Lichte motorscooters gaan
namelijk in het woon-werkverkeer op de
korte en middellange afstand een hoofd
rol spelen. Vandaar dat meer bromfiets
en scooterimporteurs dan ooit aanwezig
zijn op MotoRAI 95. Op het scooterpa
viljoen kunnen alle in Nederland ver
krijgbare scooters worden vergeleken.
Voor specifieke informatie kunnen de
bezoekers vervolgens terecht bij de ver
schillende importeurs'.
Naast motoren en scooters van de toe
komst wordt ook het verleden belicht.
Op diverse punten in de RAI staan klas
sieke motoren. Bijzondere motorfietsen:
bij iedere machine kan een anekdote ver
teld worden. Onder de naam British
Classics staat een aantal motorfietsen
opgesteld van BSA. Triumph. Norton en
Royal Enfield. Inclusief bijzondere zij
spannen. Het Bikerscafé, dat ook dit jaar
weer het hart van het evenement vormt,
wordt omlijst door diverse unieke
Indians.
Ook op motorgebied staat de techniek
niet stil. Denk maar aan ABS voor moto
ren. Goed en deskundig onderhoud van
een motorfiets door erkende motor
dealers wordt steeds belangrijker. Wie
wil zien hoe moderne motorfietsen tech
nisch in elkaar steken, kan zijn hart
ophalen op de Technostrip. Hier staan
motorfietsen ontdaan van bekleding en
plaatwerk zodat de techniek goed zicht
baar wordt.
Shows van motorkleding in MotoRAI-stijl: dynamisch, bruisend en bij-de-tijd.
In de motorsport draait alles om tech
niek. Samen met de Koninklijke Neder
lands Motorrijders Vereniging wordt op
MotoRAI 95 een presentatie gewijd aan
de in Nederland beoefende motorspor
ten. Opzet is alle prijswinnende motor
fietsen van het voorbije wedstrijdseizoen
in dit Rennerskwartier op te stellen.
Tevens worden hier diverse raceteams
voorgesteld en kan informatie worden
verkregen over het zelf actief beoefenen
van de motorsport.
Scooters, brom- en snorfietsen slaan vooral bij de jeugd goed aan.
'Iedereen beleeft zijn eigen kick aan het
motorrijden. Elke motorfan heeft zijn
redenen om motor te rijden. Recreatief
gebruik wordt steeds meer aangevuld
met praktisch gebruik. De gemotoriseer
de tweewieler blijkt ook in het woon
werkverkeer een sterke functie te kunnen
vervullen.
Sleutelen aan. of zelfs het restaureren
van motoren, heeft weer zijn eigen char
me. Ons doel is al die verschillende
'kicks' op MotoRAI 95 duidelijk te
maken', zegt een enthousiaste Raymond
Grollé. secretaris afdeling Gemotoriseer
de Tweewielers van de RAI Vereniging.
'Het ware motor-enthousiasme komt bij
uitstek tot zijn recht in de competitie
'Mooiste Motor van Nederland', die we
samen met het blad Moto 73 opgezet
hebben', vult Hajo Reinders. projectma
nager MotoRAI 95 aan. 'Veel motorrij
ders vinden dat hun motorfiets de mooi
ste is. Zij kunnen dat nu laten bevesti
gen. Er zijn zeven categorieën. Na een
eerste selectie door een deskundige vak
jury bepalen bezoekers van MotoRAI 95
uiteindelijk welke de Mooiste Motor van
Nederland is'.
Ook hoe de motor er in de toekomst gaat
uitzien, is op MotoRAI 95 al zichtbaar.
In het Design-center staan diverse proto
types opgesteld en worden ontwerpteke
ningen getoond.
'Na de enorme hausse in verkopen van
de afgelopen jaren, zijn we nu in rustiger
vaarwater beland. Met zo'n 18.000
nieuwverkopen zitten we nu op het
1991 -niveau. De prognoses zijn goed:
motorrijden blijft een heerlijke manier
van verplaatsing. Het gevoel dat je leeft
zoekt toch iedereen... We verwachten dat
tot de eeuwwisseling de motorfietsver-
'Net als m'n broer Robbert deed ik aan atle
tiek. zwemmen en voetbal. Ik zag hockey ei
genlijk niet zo zitten, maar omdat we ook lid
waren van een tennisclub en een aantal vriend
jes hockey speelde, zijn we het ook gaan doen.
'Ik speel vanaf m'n zesde bij voetbalvereni
ging Horst in Ermelo. Sinds '86 ben ik licha
melijk gehandicapt. Ik kan m'n rechterhand
niet voor honderd procent gebruiken. De
meeste voetballers bij de Nederlandse Bond
voor Aangepaste Sporten (Nebas) hebben een
lichte hersenbeschadiging. Mijn handicap is
niet zo ernstig. Bij FC Horst speel ik mee met
de valide voetballers. Iemand die ons ziet spe
len zal denken dat we 'gewone' voetballers
zijn. Het verschil met valide voetballers is mis
schien dat we iets minder snel zijn. Toch wor
den we niet voor vol aangezien. Jammer, want
in '92 deden we wel mee aan de Spelen in
Barcelona. In de finale stonden we twee keer
achter, maar door drie doelpunten van mij won
nen we toch met 3-2. We trainen bijna hetzelfde
als valide voetballers. Techniek, tactiek, con
ditie, alleen iets meer gedoseerd. Ik heb altijd
al alles uit m'n lichaam gehaald. De beleving
is misschien nog sterker geworden omdat de
concurrentie zwaarder wordt door de toename
van het aantal landen. Volgend jaar wil ik graag
naar Atlanta. Best wel zwaar, omdat ik ook nog
een eigen zaak heb.'
Voor meer informatie over sporten met een
handicap, bel de Nederlandse Bond voor
Aangepaste Sporten, 030 - 6561818 en
vraag de sporttakgerichte brochure aan.
'In m'n jeugd heb ik niet bewust voor judo ge
kozen. Via een kennis kwam ik ermee in aan
raking. Ik heb aan turnen, tennis, hockey en
paardrijden gedaan. Hockey vond ik niks om
dat je niet mocht atliouden en voor paarden
was ik allergisch. Het werd judo, ook omdat
m'n moeder vond dat het goed zou zijn voor
m'n zelfvertrouwen en vanwege de interactie
met kinderen. Ik ben het blijven doen omdat
het gezellig was, ik in contact kwam met an
dere mensen en ook omdat het goed ging. Het
bleef ook goed gaan. Ik ben nu zeven keer
per week. Balk vind ik een beetje eng. maar
meestal is het zo, hoe moeilijker een oefening
hoe spannender ik het vind. Er zijn altijd wel
momenten dat het niet leuk is, maar dat komt
dan omdat ik op school een slechte dag heb ge
had. Na een goede dag is het turnen prachtig.
Ik ben nu dertien en dit ja;ir ben ik Nederlands
kampioen individueel geworden. Vorig jaar
won ik de Zoetermeer Gymnastics Cup en werd
mijn club Pro Patria clubkampioen van
Nederland. Ik heb veel concurrentie, zeker in
het buitenland. Daar ga ik ook naar toe voor
trainingen en wedstrijden. Dat zijn ook de
mooie dingen van turnen.'
Voor meer informatie over turnen, bel de
Koninklijke Nederlandse Gymnastiek Bond,
055-5052131.
het beste ervan te maken en als teamspeler moet
je de zwakste beter laten spelen. In de breedte
is volleybal beter geworden in Nederland. We
hebben de laatste jaren toch successen geboekt,
zeker toen Arie Selinger kwam. En ik denk dat
de bond kwalitatief gezien nog groeiende is.'
Voor meer informatie over volleybal, bel
de Nederlandse Volleybal Bond, 0348 -
411994.
'Via m'n vader ben ik in aanraking gekomen
met bridge. Ik heb ook gevoetbald bij NFC en
AFC op een redelijk niveau. Ik koos uitein
delijk voor bridge, omdat ik merkte dat ik er
redelijk goed in was. Ik vind spelletjes sowieso
leuk, maar bridge pakte me. Ik vond het com
petitieve leuk, het sociale aspect datje met meer
mensen tegelijk speelt, dat je speelt met een
partner met wie je fouten kunt maken, maar
met wie je ook veel kunt afspreken. Ik vond de
sfeer erom heen boeiend. Ik ging altijd met m'n
Nederlands kampioene, afgelopen jaar
Europees kampioene en één keer haalde ik de
wereldtitel hij de studenten. Volgend jaar hoop
ik deel te nemen aan de Spelen in Atlanta. Ik
heb judo alti jd ontzettend leuk gevonden. Je
moet het zien als een vorm van stoeien, maar
wel aan regels gebonden. Een positieve ei
genschap van judo is dat ik fysiek veel zefver-
trouwen heb gekregen. Het is stoeien waarbij
je ook respect voor elkaar hebt, omdat je w eet
wat je wel en niet mag doen. Wat zoveel vol
doening geeft is datje iemand lot oveigave kan
dwingen. Datje dooreen bepaalde techniek je
tegenstandster op de grond kan gooien.'
Voor meer informatie over judo, bel de
Judo Bond Nederland, 030 - 6038114 en
vraag de brochure aan.
Tk was zes jaar toen ik met turnen begon. M'n
moeder gaf les bij een gymnastiekvereniging
in Papendrecht. Ik ben gaan kijken, vond het
leuk en ben sinds die tijd gaan turnen. Wat mij
zo trok waren de bewegingen die je kon ma
ken en dat je over de kop kon gaan. De brug
trekt me het meest, ook omdat ik vanaf het be
gin op dit onderdeel vrij goed was. Later ben
ik steals meer gaan trainen, tot wel negen keer
ik toen ik naar de atletiekvereniging in Leek
ging. Ik heb in het begin alle onderdelen ge
daan. Later ook nog de meerkamp. Uiteindelijk
heb ik voor sprinten gekozen. Je kiest wat het
mooiste is. maar ook waar je het beste in bent.
Ik doe de 100 en 200 meter. In dat korte stukje
moet je alles geven wat je hebt. Die snelheid,
dat is het mooie van dit onderdeel dat nog
steeds het koningsnummer van de atletiek is.
Bij de 3000 meter bijvoorbeeld kan het publiek
ergens anders naar kijken, maar tijdens de 100
of 200 meter is het muisstil en kijkt iedereen
naar dat onderdeel. Ik heb ook aan schaatsen
en handbal gedaan. I landbal vind ik nog steeds
leuk. maar in een teamsport ben je afhankelijk
van je medespeelsters. Als je bij atletiek een
fout maakt, ligt het aan jezelf. Hoeveel keer
Nederlands kampioen? Pfff, weet ik niet. Ik
heb in '92 deelgenomen aan de Spelen en werd
in '94 derde bij het EK. En het wordt steeds
leuker. Je krijgt er ook zoveel voor terug. Ik
heb de hele wereld gezien. Je wordt hierdoor
heel zelfstandig. Alleen reizen, alleen overal
voor zorgen, ik zie dat als een groot voordeel.'
Voor meer informatie over atletiek, bel de
Koninklijke Nederlandse Atletiek Unie,
030 - 6032420 en vraag om informatie.
want iedereen kan korfballen: of je nu oud of
jong bent of een jongen of een meisje. Dat het
zo gaaf is om te doen besefte ik in Sportpaleis
Ahoy' tijdens de finale om het Kampioenschap
van Nederland zaalkorfbal. Daar heerst een ge
weldige sfeer met bijna tienduizend toeschou
wers. Binnen vijf dagen is deze finale uitver
kocht. Ik ben erg fanatiek en vind eigenlijk alle
sporten wel leuk. Maarkortbal is nummer één!
Het unieke van korfbal is dat mannen en vrou
wen samenspelen. Waar vind je zo'n sport'?
DKOD uil Heelsum is mijn club', zegt
Korfballer van het Jaar en international Dennis
Voshart. 'In oktober gaat het Nederlandse team
naar het wereldkampioenschap in India. We
hopen daar de titel terug te pakken van de hui
dige wereldkampioen België. We gaan er voor!
Ook zin om te korfballen, net zoals die andere
100.000 korfballers?
Bel dan met het Koninklijk Nederlands
Korfbalverbond, 03405-70655 (tot 1-10),
030-6566350 en vraag naar een club bij
jou in de buurt of vraag de folder 'Korfbal
echt iets voor jou!'aan.
'De reden waarom ik voor atletiek koos, was
omdat ik het op tv zag en het zó mooi vond.
Maar ook, omdat ik er al vrij goed in was, als
snelste meisje van de klas. Een jaar of tien was
'Op mijn negende speelde ik al volleybal. M'n
meeste klasgenootjes speelden het. In die pe
riode heb je nog geen zicht op je toekomst. Het
werd pas serieus toen ik voor Jong Oranje werd
gekozen. Ik vond volleybal leuk, omdat het een
teamsport was. Er is geen lijf-aan-lijf-contact.
Volleybal heeft alles in zich: snelheid, lenig
heid en kracht. Ik heb ook tennis en voetbal ge
daan. Ik ben geen type voor een sport als voet
bal, omdat dit een contactsport is. Ik heb geen
zelfbeheersing als ze op m'n achillespezen gaan
staan. Volleybal is zowel een individuele- als
een teamsport. Als individu probeer je steeds
En toen het zo goed ging ben ik ermee door
gegaan. We werden steeds beter en dat komt
denk ik, omdat we al veel balsporten hadden
gedaan. Bovendien heeft hockey een presta
tie-element in zich. I lockey lijkt op voetbal,
ook elf tegen elf. maar het is technisch moei
lijker en door de aparte houding conditioneel
zwaarder. Ik ben het toch blijven doen. Elke
keer als ik hockey op tv zag, werd ik weer en
thousiast. Ik ben Europees kampioen gewor
den, wereldkampioen, een keer Nederlands
kampioen, twee keer in de Europa Cup en drie
keer Nederlands zaalhockeykampioen. maar
rijk van hockey, nee. Financieel is het nu een
stuk beter geregeld, tenminste in de onkosten-
sfeer. Maar aan de andere kant. door hockey
heb ik de hele wereld afgereisd en leuke, in
teressante mensen ontmoet. Ook qua materi
aal en veldomstandigheden is de sport vooruit
gegaan. Toen ik begon had je alleen maar gras.
Volgend jaar hoop ik naar de Spelen te gaan.
Daarna stop ik, het is dan mooi geweest.'
Voor meer informatie over hockey, bel de
Koninklijke Nederlandse Hockey Bond, 030-
6570444 en vraag de promotiefolder aan:
'Als je weet wat je wilt kies je voor hockey'.
'Ik speel vanaf mijn vijfde jaar korfbal. Het
is een echte familiesport en het is de enige ge
mengde teamsport. Dat maakt korfbal zo leuk.
'M'n vader en mijn zus deden handbal en ik
dus ook. Het is met de paplepel ingegoten. Ik
deed aan handbal, atletiek en badminton, maar
ik vond handbal de leukste sport. Het lag me
het meest en ik kon er goed m'n agressie in
kwijt. Atletiek en badminton zijn individuele
sporten. Ik voel me meer aangetrokken tot een
teamsport. Het mooie van handbal is voor mij
de samenwerking, het bezig zijn met een team.
Dat is niet alleen zo in de wedstrijd, maar ze
ker ook in de training. Afgelopen jaar ben ik
met Aalsmeer nationaal kampioen geworden.
In de breedte is handbal iets sterker geworden.
Alleen het nationale team heeft nog niet zulke
aansprekende resultaten gehaald, waardoor het
aantal leden op een gegeven moment is gaan
dalen. Ik heb het idee dat het aantal nu onge
veer gelijk blijft. Ik heb het altijd bij handbal
gehouden, omdat in deze sport alles tot uiting
komt. Het is een mooie, snelle sport. Het komt
misschien voorde buitenwereld hard over. maar
dat komt omdat het een contactsport is. Toch
valt het qua blessures meestal wel mee. Ikzelf
had tot het afgelopen seizoen nog nooit een
blessure gehad. Ja, de buitenspelers en de cir
kelspeler zouden door het vallen blessures,kun
nen oplopen, maar als het goed is weten ze zich
daartegen te beschermen.'
Voor meer informatie over handbal, bel
het Nederlands Handbal Verbond, 030 -
6570775 en vraag bij de Sector Commu
nicatie, het informatiepakket aan.
vader, die ook het hoogste niveau heeft gehaald,
in de weekends mee naar de competitiewed
strijden. Wat me zo aansprak waren de men
sen en de taal die ze spraken. M'n jeugdperiode
beschouw ik als de leukste, zeker ook omdat
ik toen de beste resultaten heb gehaald. Later
bij de senioren ben ik met m'n partner derde
geworden bij de Olympiade in Salsomaggiore,
vierde bij het EK in Menton en wereldkam
pioen in Chili. Nee. ik heb er zeker geen spijt
van dat ik bridge thuis heb geleerd. Nu heb je
minibridge op de scholen en ik moet zeggen
dat ik dat een goede zaak vind.'
Voor meer informatie over bridge, bel de
Nederlandse Bridge Bond, 030 - 2712644
en vraag de brochure 'Bridge Ja!' aan.
«A\\l
In samenwerking met de Amsterdamse
politie is een groot BEWAAKT par
keerterrein gecreëerd. RAI-bezoekers
die per motorfiets komen, kunnen hun
motor hier GRATIS parkeren.
Wie het terrein per motor wenst te ver
laten. wordt verzocht via het kenteken
bewijs aan te tonen dat men eigenaar
van de betreffende motor is. Deze con
trole bleek vorig jaar effectief.
Overigens adviseert de organisatie de
bezoekers zelf goed op te letten bij het
stallen van hun motor, leder jaar tref
fen bewakers wel motoren aan waarbij
de sleutels nog in het contact steken.
Motorfietsen, scooters en andere gemo
toriseerde tweewielers te kust en te
keur: daar draait het om op MotoRAI 95.
DeVerkeerspolitieAmsterdam/Amstel-
land controleert op het parkeerterrein
ook het geluidsniveau van de motoren.
Bezitters van luidruchtige motoren
krijgen het advies om de geluidsop
brengst van de motor te (laten) verla
gen. De politie treedt op het parkeerter
rein niet verbaliserend op.
Bij dit controlepunt staat ook een infor
matiewagen van de verkeerspolitie
waar vragen over verkeersveiligheid en
verkeerswetgeving beantwoord kunnen
worden.
MotoRAI 95: vier dagen een eldorado voor de motorfans.
Openingstijden: donderdag 26 en vrij
dag 27 okt. van 10 tot 21 uur. Zaterdag
28 en zondag 29 okt. van 10 tot 17 uur.
Toegangsprijs f 17.50 p.p. Jongeren tot
12 jaar. houders Pas 65+ en vooraf
aangemelde groepen: I' 12.50 p.p.
Voor MotoRAI 95 is een RAILIdee
(treinreis plus toegang) te koop bij de
meeste NS-stations.