Stapnachten in glamoursfeer
Kameleon
Het taboe op gevoelens
in het werk
Senioren/gehandicapten festival
wegens succes geprolongeerd
OPZIJ - OPZIJ - OPZU - MAAK PLAATS - MAAKPLAATS - VOOR ONZE NIEUWE KOLLEKTIE
4.395,-
3.295,-
MIDDELBURG
VLISSINGEN
Onze nieuwe kollektie komt eraan. Daarvoor moet plaats komen. Profiteer nu. Gordijnstoffen tot 40% korting
Showroom slaapkamers tot 50% korting op alle verf 10,- korting per bus.
SLAAPKAMER "TRECO ROSANCE"
SLAAPKAMER "FUGA" GELOOGD
SLAAPKAMER "TRECO ROSANCE"
"BRUSSEL"
495,-
455,-
SLAAPKAMER "AUPING 3000
SLAAPKAMER "TRECO SAVANNE"
SLAAPKAMER "TRECO LLAN0"
LATTENB0DEM
G0RDIJNST0FFEN
"PALET" LAKVERF
10,- korting
19,95
29,95
ARBEIDSPS YCHOLOGIE
Examen-
vriendelijke
motorfietsen
TAPIJT-GORDIJN BEDDENSPECIALIST
2100 m2 woongenot in tapijt gordijnen
bedden parket karpetten zonwering
badmode en nog veel meer!!!
MDF - kastanje rood - beuken accent
uitrolbaar ledikant 180 x 200
inklusief: achterwand - nachtkastjes
en verlichting
van 6.285,- nu voor
ledikant 160 x 200
inkl.: 2 nachtkastjes en 2-deurs
kast van 4.500,- nu 2.995,-
MDF ledikant achterwand 3 deurskast
mooie kwaliteit 6.340, nu 4.395,-
vol latex matras
afritsbare tijk
70% katoen
90 x 200
80 x 200
enkele voorbeelden:
gordijnstof Dedra
50r25~nu
39,95
gordijnstof Caldera
£D£5""nu
39,95
gordijnstof Bora
nu
29,95
gordijnstof Oxford
j22rfïfnu
18,20
gordijnstof Flower
nu
42,55
en toch gratis gemaakt.
seniorenledikant nachtkastje
90 x 200, beige kleur
electrische verstelling
inklusief binnenvering matras
van 4.245,- nu voor
ledikant 160 x 200 antraciet inkl. nachtkast
jes en achterwand van 3.450,- nu 1.795,-
ledikant 160 x 200 kastanje rood
inkl. achterwand, zeer mooi
van 2.995,- nu 2.395,'
volledig elektrisch
bedienbaar
80 en 90 breed
nu voor 795,-
Wij maken plaats voor de
kollektie van 1996.
Nu kopen in profiteren
Diverse stoffen met 10-40% korting
dat wordt goedkoop schilderen
de gehele voorraad nu met
0.75 liter van 29,95 nu
1 liter van 39,95 nu
Lange Vorststraat 94
Tel. 01100-14644
TAPIJT - GORDIJNEN
Lange Viele 56-64
Tel. 01180-33592
TAPIJT - GORDIJNEN - BEDDEN
Aagje Dekenstraat 18 (Scheldeplein) naast A.H.
Tel. 01184-16996
TAPIJT - GORDIJNEN - BEDDEN
Limousine Service Zeeland is een nieuwe en
unieke service in Zeeland. Het bedrijf levert ver
voersdiensten voor speciale gelegenheden als
bijvoorbeeld trouwerijen, jubilea, zakelijke af
spraken of voor 'stapnachten' in een bijzondere
glamoursfeer. Het is een eenmansbedrijf, ge
rund door Michael Vriesman.
PSYCHOCONSULT
Freddy Wolf heeft zich
verzekerd van een aan
tal motorfietsen die
meer aansluiten op de
wensen van het pu
bliek.
De shoppers die
hij tot nu toe gebruikte
om leerlingen examen-
klaar te maken volde
den niet, stelt de rij
schoolhouder vast.
Omdat het twee jaar
geleden een gigan
tisch succes was
houdt de gemeente
Middelburg weer een
Senioren/gehandicap
ten festival. De prolon
gatie vindt plaats in de
Stadsschouwburg op
zaterdag 23 september
tussen 10 en 17 uur. De
hele dag kunnen
bezoekers (gratis)
genieten van films,
zang en dans. Ook is er
een informatiemarkt.
Wethouder S. Smits
kamp opent het festi
val.
Woensdag 20 september 1995
DE FAAM - DE VLISSINGER
15
'ïïlankgnbuigti
jj
Het vervoersmiddel waarin
door Michael Vriesman gere
den wordt is niet zomaar een
bolide. Een maar liefst acht
meter lange wagen met een
wielbasis van vier en een halve
meter kan menig partijtje een
bijzonder accent geven. De
witte limousine heeft in het
passagiersgedeelte allerlei
luxe als bar, telefoon, inter
com, radio, televisie en een
video. Een glazen ruit vormt de
scheiding tussen het
schauffeursgedeelte en de
achterste meters. Eigenaar
Darwin zette met zijn evolu
tietheorie de wereld op zijn
kop. De befaamde bioloog
meende dat soorten - zoals
vliegen, apen en mensen -
toevallige variatie vertonen;
de interactie met de omge
ving bepaalt welke exem
plaren van de soort overle
ven en welke niet. Hij
noemde dit natuurlijke
selectie: Wat zich kan aan
passen blijft, wat daar niet
toe in staat is, sterft uit.
Trekken we Darwins
gedachtengoed door naar
het bedrijfsleven dan kan
gesteld worden dat alleen
die bedrijven die zich kun
nen aanpassen aan de ver
anderende omgeving, kans
maken te overleven.
BEDRIJFSKUNDIG
BEKEKEN
door drs. R.J.C. Schieman
De concurrentiestrijd in het
bedrijfsleven kan op veel
vlakken vergeleken worden
met het proces dat zich
afspeelt in de natuur; ook
daar gaat immers de
gedachte van 'the survival
of the fittest' op: Onder
nemers die hun bedrijf
weten af te stemmen op de
veranderingen in de omge
ving, beschikken over de
beste papieren. Behoeften
van klanten veranderen in
de tijd, evenals de regelge
ving van de kant van de
overheid, de financiële
maatstaven van banken en
de algemeen geldende
maatschappelijke opvattin
gen over wat goed en wat
fout is. Laten we de automo
bielindustrie als voorbeeld
nemen. In navolging van
Darwin overleven in de
auto-industrie alleen die
fabrikanten die zich het
beste weten aan te passen
aan de veranderende omge
ving. Dit betekent dat aller
eerst inzicht verkregen moet
worden in wat er leeft (en
gaat leven) in de samenle
ving. Zo kampt Nederland
met de nodige fileproble
men, is het aantal vrije par
keerplaatsen beperkt en
schreeuwt men om milieu
vriendelijke oplossingen. De
auto en de automobilist
hebben door de jaren heen
een slecht imago gekregen.
Automobielfabrikanten die
nen hierop in te spelen: Ook
hun imago staat immers op
het spel. Om te overleven
moeten de fabrikanten ken
nis en vaardigheden in hgis
halen benodigd om in de
veranderende vraag te voor
zien. Kunnen ze dat niet, of
niet tijdig, dan vallen ze af:
Alleen de allersterksten kun
nen zich in de toekomst
handhaven.
Naar mijn gevoelen is de
auto van de toekomst com
pact (klein en hoog), milieu
vriendelijk (recyclebaar,
ultrazuinig in brandstofver
bruik en laag in uitstoot
koolmonoxyde) en voorzien
van tal van technische en
digitale snufjes. De consu
ment wenst veel luxe voor
weinig geld. Elektronische
navigatiesystemen zullen
binnenkort gemeengoed
zijn in menig auto. Op die
manier kan filevorming -
een hekel maatschappelijk
probleem - worden aange
pakt: Daar waar opstoppin
gen zijn, of dreigen te
komen, attendeert een
stemgestuurde boordcom
puter ons op alternatieve
routes. Naar verwachting
zal ook de variatie aan
modellen en categorieën
toenemen. Als de autokos
ten variabel worden, zullen
mensen eerder geneigd zijn
verschillende auto's te
kopen voor verschillende
doeleinden. Aan de ene kant
zal er meer vraag zijn naar
sportieve 'niche'-modellen
zoals coupés en open twee-
zitters en aan de andere
kant naar 'ruimtewagens' en
wat de Amerikanen 'sport
utility vehicles' noemen;
ruime, praktische voertui
gen, vaak met vierwielaan-
drijving, maar met stijl en
comfort. (Management
Team, augustus 1995)
Bij het ontwerpen van een
auto verandert de ingenieur
echter niet alles; hij hand
haaft enkele bestaande
onderdelen zoals de wielen,
de accu en de claxon. In de
natuur is dat niet wezenlijk
anders: Wat goed bruikbaar
is, wordt in principe niet
weggegooid, maar steeds
opnieuw benut: De evolutie
maakt een rok uit oma's
gordijn! Maar als het gor
dijn een belangrijke functie
heeft, wordt er geen rok van
gemaakt: Bedrijven die zich
het beste aan de verande
rende omgeving weten aan
te passen, hebben de groot
ste overlevingskansen.
Vriesman is nog maar net
bekomen van de halsbrekende
toeren die hij uit moest halen
om de wagen hier te krijgen. In
eigen land kon hij zijn droom-
wagen niet vinden en is naar
de States vertrokken op zoek
naar het geluk. „Eigenlijk ben
ik op de bonnefooi naar Ameri
ka gegaan. Ik wist niet goed
hoe ik het zoeken naar zo'n
auto aan moest pakken. Door
veel contacten te leggen met
autodealers en speciaal voor
de autoverkoop uitgegeven
advertentiebladen ben ik in
een week tijd van hot naar her
gereden.
Amerika is zo groot en afstan
den gelden niet. Als ik een
adverteerder aan de telefoon
had 'moest ik maar even
komen kijken'. Ja, dan rij je zo
weer een paar honderd kilo
meter verder. Dat is daar heel
gewoon". Zo heeft hij dus een
week lang uitsluitend in de
auto doorgebracht tot hij ein
delijk dè auto tegen kwam. „En
dan komt het vervoer naar
Nederland. Per containerschip
zag ik hem Verdwijnen en hield
ik m'n hart vast of hij wel zon
der krasje in de haven van Rot
terdam aan zou komen. Maar
dat is allemaal prima verlopen
en ik kon hem in Dordrecht op
halen". Met een speciaal
bewijs kon Vriesman de slee
naar Middelburg rijden maar
daarmee kon hij nog niet
meteen zijn bedrijfje starten.
„Dan komen de diverse keurin
gen nog en voordat de limou
sine aan de Nederlandse nor
men van verkeersveiligheid
voldeed waren we een paar
maanden verder". De slee
waar zelfs sterren als Sylvester
Stalone en Whitney Houston
in gezeten hebben, staat nu te
popelen om de Nederlandse
wegen te trotseren. „Ik wilde
persé zo'n lange wagen maar
het rijden erin is nog niet zo
makkelijk. Dat ik m'n grootrij
bewijs heb komt me nu goed
van pas. In sommige kleine
straten moet ik helemaal
schuin over de weg gaan staan
om te kunnen draaien. Ver
keersopstoppingen zijn dan
nogal eens het gevolg maar
dan moeten de mensen maar
even genieten van het uitzicht
op zo'n prachtige wagen. Aan
bekijks schort het niet en dat
maakt het voor de mensen die
van mijn diensten gebruik
maken wel extra spannend".
De Limousine is op afspraak te
bezichtigen en te huren en zal
binnenkort op de beurs
'Wonen en Wensen' in Goes in
al zijn glorie prijken.
De limousine van Michael Vriesman.
In nogal wat organisaties is er eigenlijk nau
welijks plaats voor persoonlijke gevoelens.
Het lijkt wel alsof zo'n organisatie zegt:
„Voelen, dat doe je maar thuis, of - als het
allemaal te hevig wordt - in de spreekkamer
van een psycholoog. Maar op het werk, zet
je jouw gevoelsknop om, en doe je je werk!"
Hoe aantrekkelijk dit idee misschiën ook lijkt
voor sommige moderne One Minute
Managers, ze is echter volstrekt irreëel.
Drs. Henk C.M. Hermans
Mensen dragen hun gevoelens met zich mee,
naar het theater maar ook naar het werk.
Sterker nog, het werk is zelfs een belangrijke
bron voor ons gevoelsleven. Daarom is het
naief om net te doen alsof ze niet spelen. Een
vorm van struisvogelpolitiek, die zichzelf na
verloop van tijd vanzelf afstraft in overspan
nenheid of een hoog ziekteverzuim. Het
taboe op gevoelens in het werk moet daarom
maar eens verbroken worden.
De moderne psychologie leert ons, dat men
sen bij uitstek wezens met sterke emoties
zijn. Allereerst is aangetoond, dat we in onze
hersenstructuur enkele basale gevoelens
meekrijgen, zoals angst en boosheid. Deze
gevoelens zijn verankerd in onze genen,
zodat er geen ontkomen aan is. We kunnen
niet de keuze maken om ze niet te voelen,
althans zolang we gezond zijn. Aan deze
instinctmatige gevoelens voegen we boven
dien nog enkele typisch menselijke gevoe
lens toe. Ze zijn veel verfijnder en hangen
samen met onze specifieke leefsituatie en
ons zelfbewustzijn. Een voorbeeld van zo'n
typisch menselijk gevoel is faalangst. Andere
levende wezens zullen zich nauwelijks
bekommeren om de vraag, of ze wel goed
presteren.
Ooit een kip nerveus zien kijken, omdat ze
zich afvroeg of haar eieren wel aan de ver
wachtingen voldoen? Of een koe die zich zor
gen maakte over de kwaliteit van haar vlees:
zitten er niet teveel groeihormonen in?
Faalangst is een typisch menselijke emotie,
evenals schuldgevoelens, afgunst en
schaamte. En we kunnen ons van deze men
selijke eigenschappen niet ontdoen als we de
fabriekspoorten binnenfietsen. Onze emoties
beïnvloeden ons gedrag, en dat geldt ook
voor emoties op het werk.
Laten we daarom eens het voorbeeld van de
faalangstige medewerker verder uitwerken.
Hij zal zich tijdens het werk steeds bekom
meren om de vraag of het wel goed genoeg
is, en daardoor voortdurend stress ervaren.
Hij zal zich zoveel mogelijk vastklampen aan
het vertrouwde werk, en veranderingen in
het werk proberen tegen te houden.
Veranderingen brengen immers het risico
van falen met zich mee, en dat is alleen maar
eng.
De faalangstige medewerker zal verstarren
en functioneert onder zijn kunnen, en toont
zich wars van verandering. Dat houdt hij mis
schien vijf jaar, tien jaar vol. Uiteindelijk zal
hijzelf, maar ook de organisatie de rekening
gepresenteerd krijgen. Hij zal steeds meer
pogingen in het werk stellen om veranderin
gen in de organisatie tegen te houden, waar
door de organisatie de prijs moet betalen van
zijn onderpresteren.
Maar wachten tot de problémen onoplosbaar
worden? Dat is niet echt verstandig. Zowel
de faalangstige medewerkende als de orga
nisatie zijn gebaat bij een tijdige ingreep (bij
voorbeeld een training 'Omgaan met faal
angst'), maar daarvoor is het nodig dat
gevoelens bespreekbaar zijn op het werk. Je
kunt problemen namelijk pas aanpakken, als
ze onderkend worden.
Laten we de feiten onder ogen zien:
Gevoelens vormen een belangrijk onderdeel
van de menselijke conditie. Ze beperken zich
niet tot ons privéleven, maar we nemen ze
overal met ons mee. Onze gevoelens kunnen
zelfs een belangrijke motor zijn, die ons tot
optimaal presteren aanspoort. Daarom
wordt het tijd dat ook het bedrijfsleven het
belang van emotioneel management onder
kent. Bij emotioneel management worden
onaangepaste en onproductieve emoties op
het werk tijdig onderkend en bijgestuurd. Het
is eigenlijk een gewoon een kwestie van
energiebesparing: maak positief gebruik van
de beschikbare emotionele energie, in plaats
van deze de kop in te drukken of ze tegen je
te laten werken.
een lijn hoort recht getrokken.
een punt hoort stipt gezet.
voor den boer drukkers
is dat geen probleem.
middelburg 01180-81000
N N
nWX!
De zeven nieuwe Honda's zijn
speciaal gebouwd voor rij
scholen. Twee zijn met een
eenvoudige handbeweging in
hoogte te verstellen, zodat ook
langere mensen stevig zitten.
FOTO ANDA VAN RIET
Verder zijn de nieuwelingen
makkelijker te hanteren bij bij
zondere verrichtingen.
Tijdens deze dag kunnen de
bezoekers informatie krijgen
over allerlei faciliteiten die 'de
gemeente voor ouderen en
gehandicapten in petto heeft.
Zorg, welzijn en vrijetijdsbe
steding zijn tijdens deze infor
matiemarkt de hoofdschotels.
Voor de ontspanning zorgen
onder meer het ouderenkoor
Zang houdt Jong, een muziek-
ensemble van het Middel
burgs Muziekkorps, de dans
club Diruut, liedjeszanger
Peter Dieleman, een film over
oud Walcheren in de jaren der
tig, de volksdansgroep medio
Burgum, een demonstratie rol-
stoeldansen, een lezing van de
Heemkundige kring Walche
ren, een demonstratie dans
van het Middelburgs Instituut
voor Kunstzinnige Vorming,
peddels met liedjes van vroe
ger en nu en er worden in de
Stadsschouwburg smartlap
pen gezongen onder leiding
van een accordeonist
Aan het festival wordt meege
werkt door de Stichting Wel
zijn Ouderen Middelburg, de
Algemene Nederlandse Bond
voor Ouderen, de Protestants-
Christelijke Ouderen Bond en
de Werkgroep Gehandicapten
Walcheren.