'Stop verkoop opvoerspullen
snor- en bromfietsen'
Ruilmotor dient het milieu
7,95
7,95
12,75
Chateau Haut Litays
APK KEURINGS
STATION
APK MILIEUKEURING
as&Ez;
Peugeot Museum doet unieke aankoop
DE VLIEGER B.V.
Epilepsie? Zet jezelf niet buitenspel
Het museum van Automobiles Peugeot in
Sochaux, Frankrijk, geniet wereldwijd
respect voor de grote variëteit aan pro-
dukten van het merk, zelfs uit de periode
voordat men in 1889 met de produktie van
automobielen begon. Van vrijwel elk
belangrijk en voor hun tijd representatief
model is een exemplaar aanwezig in de
fabriekscollectie. Maar het grote type 135
uit 1911 ontbrak nog.
MARTIEN VAN ROOIJ, VOORZITTER BOVAG TWEEWIELERBEDRIJVEN:
BOVAG-tweewielervoorzitter Martien van
Rooij heeft tijdens de jaarvergadering van
de BOVAG-afdeling tweewielerbedrijven
de tweewielerbranche opgeroepen om te
stoppen met de verkoop van opvoerspul
len voor brom- en snorfietsen. „Ik vraag U
daar eens heel hard over na te denken",
waarschuwde de voorzitter. „Als we nu
niets doen, kan het op 1 januari 1996 wel
eens afgelopen zijn met de snorfiets".
Het behoud van ons milieu verdient al
onze aandacht. De autobranche geeft tel
kens het goede voorbeeld door toepassing
van steeds schonere en zuinigere moto
ren. Een verantwoord omgaan met grond
stoffen dient hetzelfde doel. In dat kader
zijn het juist de BOVAG-revisiebedrijven
die al jaren laten zien hoe dat moet: van
bestaande componenten worden, met een
minimaal energie- en grondstoffenge-
bruik, weer nieuwe onderdelen gemaakt.
Van Leerzem heeft een nieuwe straat voor de deur
Hot ie feest bij Van LeerzemOmdat bet Molenwater gerenoveerd ie
Geen opgebroken etraat meer, geen rommel voorde deur
iedereen kan weer gemakkelijk komen en parkeren
Dat moet gevierd worden I
Van Leerzem viert het door speciale aanbiedingen
Twee flessen kopende derde gratie mee naar hu ie nemen ie zo'n
aanbiedingMaar er zijn er meerVoor wijn liefhebbers is het dus echt
de moeite waard om de nieuwe bestrating van het Molenwater mee te
vieren
1993
BORDEAUX BLANC
Lekkere witte DordeauxDe kleur
is bleekgeelHet aroma ruikt naar
rijp geel fruitDe smaak is zuiver
zachtdroog .Dit is een wijn met
een eigen stijl en finesse
De prijs per fles is
omaine de ^eauchêne
Op en top een Dordeaux
Trouwensde naam Cordier is op
zich reeds een kwaliteitsbegrip
De wijn is diep donkerroodheeft
een karakteristiekefruitige geur
en een vollekrachtige smaak met
lange afdronkm
De prijs per fles is
L. de Yallouit
75 cl
Een wijn uit de zuidelijke Rhone
die zeer veel liefhebbers heeft
ledereen drinkt hem graagHij is
bijzonder aangenaamstevig en
fruitig .Een wijn met bodyHij
heeft een fraaiediepe kleur
De prijs per fles is
Dit is een prachtige kwaliteit Cotes -
du - RhoneDe kleur is prachtig rood
Uit het bouquet stijgt een aangename
geur van rijp fruit opDe smaak is zui
verfermgeconcentreerd in zachte
milde rondingen en met een lange
afdronk
De prijs per fles is
MOLENWATER 137 MIDDELBURG TEL 13338
adverteren in
DE FAAM DE VLISSINGER
AUTOSERVICE
Geopend: 08.00-12.30 uur
en 13.00-17.00 uur
Zonder afspraak
Klaar terwijl u wacht
KEURINGSSTATION
TE VLISSINGEN
KEURINGSSTATION
TE GOES
HVSTER EmanïIïïü Kubofo
16
DE FAAM - DE VLISSINGER
Woensdag 5 april 1995
Door toeval zijn de Fransen nu in het bezit gekomen van
zo'n type, een indrukwekkende reiswagen met een vijfli
ter viercilinder motor van 22 CV, gekoppeld aan een vier-
versnellingsbak. Bijzonder voor de auto zijn de achter
wielen die door een cardanas worden aangedreven en
niet meer door een ketting, zoals in die tijd gebruikelijk
was. Bovendien zijn de achterbladveren voorzien van
schokdempers.
De Nederlandse dealer in klassieke en antieke auto's,
Tonny Paalman, vond op zijn speurtochten in Australië
een nog puntgaaf, rijdend exemplaar. Door het gunstige
klimaat heeft deze historisch belangrijke Peugeot meer
dan tachtig jaar overleefd, in welke tijdspanne de auto
slechts eenmaal is overgeschilderd.
De Peugeot 135 is een correcte representant van het
zogenaamde koperen tijdperk, voor de Eerste Wereldoor
log. Koplampen, radiateur en andere onderdelen zijn uit
gevoerd in massief koper dat in vroeger dagen door de
chauffeur dagelijks diende te worden gepoetst. De car
rosserie is een vierzits open torpedo, met een enorme
kap die indien de weersomstandigheden dat vereisen uit
gevouwen kan worden. Een wielbasis van 333 cm en een
lengte van ruim 450 cm geven een indruk van de afme-
teingen van deze grootse reisautomobiel die een top
snelheid van 85 km/h had.
Er zijn in Lille door Automobiles Peugeot 375 exemplaren
van dit type gebouwd. Dit exemplaar werd op 8 juni 1911
in Montpellier verkocht. Het fabrieksmuseum zal slechts
enkele kleine werkzaamheden moeten uitvoeren waarna
het type 135 -geheel rijklaar- in de collectie kan worden
bijgezet.
Hij reageert daarmee op recente uitspraken van minister
Jorritsma van Verkeer en Waterstaat, die vindt dat de
branche maatregelen moet nemen om met name de
snorfiets te redden. De minister vindt, dat als er niet snel
een einde wordt gemaakt aan het opvoeren van deze
gemotoriseerde tweewielers er maar een einde moet
worden gemaakt aan het verschijnsel snorfiets. De
BOVAG-voorzitter vreest dat daarmee een belangrijk
'alternatief' gemakkelijk te gebruiken (helmvrij) mobili
teitsmiddel uit het straatbeeld dreigt te verdwijnen. Met
name de snor-scooters blijken ook steeds populairder te
worden bij andere groepen gebruikers die helemaal geen
behoefte hebben ze op te voeren en er roekeloos mee te
rijden, zoals moeders met kleine kinderen, ouderen en
vele anderen die de snorfiets voor woon-werkverkeer
gebruiken. Die zouden ernstig gedupeerd worden door
zo'n maatregel.
Van Rooij relativeerde overigens wel enkele in de Twee
de Kamer gebruikte cijfers. „Poitici zwaaien graag met
een onderzoek uit Amsterdam, waarin staat dat 90 pro
cent van de snorfietsen is opgevoerd. Dit is, zeker lande
lijk, zwaar overdreven. Bovendien bedraagt het aantal
verkeersdoden met snorfietsen slechts eenzesde van het
aantal verkeersdoden met bromfietsen".
De tweswielervoorzitter is er van overtuigd dat de bran
che alleen de problemen niet kan oplossen. „Vanzelf
sprekend vragen we ook de fabrikanten de snorfietsen zo
te construeren dat ze vrijwel niet kunnen worden opge
voerd, de Europese Unie daartoe stringente richtlijnen uit
te vaardigen om de industrie in alle Europese landen
daartoe te dwingen en uiteraard dient ook in Nederland
voldoende aan de handhaving van de regelgeving te
worden gewerkt. Daar is de overheid zelf verantwoorde
lijk voor".
De modern ingerichte BOVAG-revisiebedrijven houden
zich in de eerste plaats bezig met reviseren van motor
blokken en cylinderkoppen. Ze doen dat zeer gespeciali
seerde werk niet alleen voor de autobranche, maar zijn
bijvoorbeeld ook actief met de revisie van scheeps- en
industriële motoren.
Moderne motoren zijn gemaakt voor een lang en
betrouwbaar leven. Maar wat veel automobilisten niet
weten, is dat de motoren meerdere levens kunnen heb
ben. Na revisie van een schijnbaar afgeschreven motor,
is het dan weer, letterlijk en figuurlijk, 'zo goed als
nieuw'. Volgens fabrieksnormen wordt de cilinderkop
aan een verjongingskuur onderworpen en soms krijgt het
complete blok een grondige beurt bij een van de BOVAG-
revisiebedrijven. Daarbij geldt voor elk type motor, hoe
verfijnder de technologie van de oorspronkelijke motor,
hoe verfijnder wordt ook de door het revisiebedrijf afge
leverde motor. De revisiebranche gaat in alle opzichten
met de tijd mee. Ook - en vooral - in milieutechnisch
opzicht!
De BOVAG-revisiebedrijven kunnen bogen op veel ken
nis. De steeds hoogwaardiger geworden technologie
wordt weerspiegeld in het revisiebedrijf. Om het kennis
peil binnen de revisiebranche op het hoogwaardige
niveau te houden, onderhoudt men contacten op fabri
kantenniveau. Hierdoor blijft de revisiebranche altijd vol
ledig 'up-to-date'. Immers de oorspronkelijke producent
van de motor bepaalt de eisen waaraan ook een gerevi
seerd exemplaar moet voldoen. BOVAG-revisiebedrijven
werken meestal niet voor de particuliere klant, maar bij
voorbeeld voor autobedrijven. Voor de consument - de
klant van het autobedrijf - kan een gereviseerde motor
grote voordelen opleveren: de motor kan tegen relatief
lage kosten weer langer, tot wel meer dan 200.000 kilo
meter, mee. Een revisie- of inruilmotor kost overigens
veel minder dan een vergelijkbare, nieuwe krachtbron.
Ten bewijze van de kwaliteit van het produkt krijgt de
gebruiker van een volledig gereviseerde motor gegaran
deerde BOVAG-garantie van een jaar of 100:000 kilome
ter (of 2.000 draai-uren). Het effectieve hergebruik ('recy
cling') van bestaande componenten is daarbij van groot
belang voor het behoud van grondstoffen en daarmee
van ons milieu.
appellation bordeaux contaolci
D lakmteexrioftantastanofteoubots GWONOC FlUNCf
Mis tft 8WTfn.Lt rap sag a tok
,V"r;
ph onver
12% vol
4 r) /W
'roiiü'tiV Fi»ce
75 d
OF FRANCE
CÓTES DU RHÓNE
AI'l'Kt I.ATION POTES 1H.' «HÓNIS CONTKÖUT
i. vaia/m'it tri vtoi tKu fbamt-
aanbiedingen geldig
t/m 15 april a.s.
OPVALLEND GOED!
Paul Krugerstraat 69 (naast Shell station)
Tel.: 01184-17082
'S-Heer Hendrikskinderendijk 117
(tussen Zandee en Van Dijke)
Tel.: 01100-14107
Hyster-vorkheftrucks, alle types, diesel,
LPG, elektrisch
Manitou-terreinheftrucks
Crown-stapelaars en handpallettrucks
Kubota mini-gravers
Verhuur vorkheftrucks
terreinheftrucks
Kubota mini-gravers
Verkoop - Verhuur - Reparatie
Maalweg 2A, 4456 RM Lewedorp
Tel. 01196-13388, faxnr. 01196-13880
Het juweeltje dat de Nederlander in Australië vond voor het Franse Peugeot Museum.
Nederland telt minstens
100.000 mensen met epilepsie.
De Epilepsie Vereniging Neder
land lEVN) is voor hen de
belangenvereniging. De EVN
doet veel activiteiten samen
met het Nationaal Epilepsie Fonds - De
Macht van het Kleine.
Voor alle informatie bel:
(030) 66.00.64
Er over praten met elkaar helpt.
Word lid!
Stuur mij nadar* intormatia.
Plaat»:
Daza bon zandan naar: EVN.
poatbu» 9840. 3506 GV Utracht