'Stop verkoop opvoerspullen snor- en bromfietsen' Ruilmotor dient het milieu 7,95 7,95 12,75 Chateau Haut Litays APK KEURINGS STATION APK MILIEUKEURING as&Ez; Peugeot Museum doet unieke aankoop DE VLIEGER B.V. Epilepsie? Zet jezelf niet buitenspel Het museum van Automobiles Peugeot in Sochaux, Frankrijk, geniet wereldwijd respect voor de grote variëteit aan pro- dukten van het merk, zelfs uit de periode voordat men in 1889 met de produktie van automobielen begon. Van vrijwel elk belangrijk en voor hun tijd representatief model is een exemplaar aanwezig in de fabriekscollectie. Maar het grote type 135 uit 1911 ontbrak nog. MARTIEN VAN ROOIJ, VOORZITTER BOVAG TWEEWIELERBEDRIJVEN: BOVAG-tweewielervoorzitter Martien van Rooij heeft tijdens de jaarvergadering van de BOVAG-afdeling tweewielerbedrijven de tweewielerbranche opgeroepen om te stoppen met de verkoop van opvoerspul len voor brom- en snorfietsen. „Ik vraag U daar eens heel hard over na te denken", waarschuwde de voorzitter. „Als we nu niets doen, kan het op 1 januari 1996 wel eens afgelopen zijn met de snorfiets". Het behoud van ons milieu verdient al onze aandacht. De autobranche geeft tel kens het goede voorbeeld door toepassing van steeds schonere en zuinigere moto ren. Een verantwoord omgaan met grond stoffen dient hetzelfde doel. In dat kader zijn het juist de BOVAG-revisiebedrijven die al jaren laten zien hoe dat moet: van bestaande componenten worden, met een minimaal energie- en grondstoffenge- bruik, weer nieuwe onderdelen gemaakt. Van Leerzem heeft een nieuwe straat voor de deur Hot ie feest bij Van LeerzemOmdat bet Molenwater gerenoveerd ie Geen opgebroken etraat meer, geen rommel voorde deur iedereen kan weer gemakkelijk komen en parkeren Dat moet gevierd worden I Van Leerzem viert het door speciale aanbiedingen Twee flessen kopende derde gratie mee naar hu ie nemen ie zo'n aanbiedingMaar er zijn er meerVoor wijn liefhebbers is het dus echt de moeite waard om de nieuwe bestrating van het Molenwater mee te vieren 1993 BORDEAUX BLANC Lekkere witte DordeauxDe kleur is bleekgeelHet aroma ruikt naar rijp geel fruitDe smaak is zuiver zachtdroog .Dit is een wijn met een eigen stijl en finesse De prijs per fles is omaine de ^eauchêne Op en top een Dordeaux Trouwensde naam Cordier is op zich reeds een kwaliteitsbegrip De wijn is diep donkerroodheeft een karakteristiekefruitige geur en een vollekrachtige smaak met lange afdronkm De prijs per fles is L. de Yallouit 75 cl Een wijn uit de zuidelijke Rhone die zeer veel liefhebbers heeft ledereen drinkt hem graagHij is bijzonder aangenaamstevig en fruitig .Een wijn met bodyHij heeft een fraaiediepe kleur De prijs per fles is Dit is een prachtige kwaliteit Cotes - du - RhoneDe kleur is prachtig rood Uit het bouquet stijgt een aangename geur van rijp fruit opDe smaak is zui verfermgeconcentreerd in zachte milde rondingen en met een lange afdronk De prijs per fles is MOLENWATER 137 MIDDELBURG TEL 13338 adverteren in DE FAAM DE VLISSINGER AUTOSERVICE Geopend: 08.00-12.30 uur en 13.00-17.00 uur Zonder afspraak Klaar terwijl u wacht KEURINGSSTATION TE VLISSINGEN KEURINGSSTATION TE GOES HVSTER EmanïIïïü Kubofo 16 DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 5 april 1995 Door toeval zijn de Fransen nu in het bezit gekomen van zo'n type, een indrukwekkende reiswagen met een vijfli ter viercilinder motor van 22 CV, gekoppeld aan een vier- versnellingsbak. Bijzonder voor de auto zijn de achter wielen die door een cardanas worden aangedreven en niet meer door een ketting, zoals in die tijd gebruikelijk was. Bovendien zijn de achterbladveren voorzien van schokdempers. De Nederlandse dealer in klassieke en antieke auto's, Tonny Paalman, vond op zijn speurtochten in Australië een nog puntgaaf, rijdend exemplaar. Door het gunstige klimaat heeft deze historisch belangrijke Peugeot meer dan tachtig jaar overleefd, in welke tijdspanne de auto slechts eenmaal is overgeschilderd. De Peugeot 135 is een correcte representant van het zogenaamde koperen tijdperk, voor de Eerste Wereldoor log. Koplampen, radiateur en andere onderdelen zijn uit gevoerd in massief koper dat in vroeger dagen door de chauffeur dagelijks diende te worden gepoetst. De car rosserie is een vierzits open torpedo, met een enorme kap die indien de weersomstandigheden dat vereisen uit gevouwen kan worden. Een wielbasis van 333 cm en een lengte van ruim 450 cm geven een indruk van de afme- teingen van deze grootse reisautomobiel die een top snelheid van 85 km/h had. Er zijn in Lille door Automobiles Peugeot 375 exemplaren van dit type gebouwd. Dit exemplaar werd op 8 juni 1911 in Montpellier verkocht. Het fabrieksmuseum zal slechts enkele kleine werkzaamheden moeten uitvoeren waarna het type 135 -geheel rijklaar- in de collectie kan worden bijgezet. Hij reageert daarmee op recente uitspraken van minister Jorritsma van Verkeer en Waterstaat, die vindt dat de branche maatregelen moet nemen om met name de snorfiets te redden. De minister vindt, dat als er niet snel een einde wordt gemaakt aan het opvoeren van deze gemotoriseerde tweewielers er maar een einde moet worden gemaakt aan het verschijnsel snorfiets. De BOVAG-voorzitter vreest dat daarmee een belangrijk 'alternatief' gemakkelijk te gebruiken (helmvrij) mobili teitsmiddel uit het straatbeeld dreigt te verdwijnen. Met name de snor-scooters blijken ook steeds populairder te worden bij andere groepen gebruikers die helemaal geen behoefte hebben ze op te voeren en er roekeloos mee te rijden, zoals moeders met kleine kinderen, ouderen en vele anderen die de snorfiets voor woon-werkverkeer gebruiken. Die zouden ernstig gedupeerd worden door zo'n maatregel. Van Rooij relativeerde overigens wel enkele in de Twee de Kamer gebruikte cijfers. „Poitici zwaaien graag met een onderzoek uit Amsterdam, waarin staat dat 90 pro cent van de snorfietsen is opgevoerd. Dit is, zeker lande lijk, zwaar overdreven. Bovendien bedraagt het aantal verkeersdoden met snorfietsen slechts eenzesde van het aantal verkeersdoden met bromfietsen". De tweswielervoorzitter is er van overtuigd dat de bran che alleen de problemen niet kan oplossen. „Vanzelf sprekend vragen we ook de fabrikanten de snorfietsen zo te construeren dat ze vrijwel niet kunnen worden opge voerd, de Europese Unie daartoe stringente richtlijnen uit te vaardigen om de industrie in alle Europese landen daartoe te dwingen en uiteraard dient ook in Nederland voldoende aan de handhaving van de regelgeving te worden gewerkt. Daar is de overheid zelf verantwoorde lijk voor". De modern ingerichte BOVAG-revisiebedrijven houden zich in de eerste plaats bezig met reviseren van motor blokken en cylinderkoppen. Ze doen dat zeer gespeciali seerde werk niet alleen voor de autobranche, maar zijn bijvoorbeeld ook actief met de revisie van scheeps- en industriële motoren. Moderne motoren zijn gemaakt voor een lang en betrouwbaar leven. Maar wat veel automobilisten niet weten, is dat de motoren meerdere levens kunnen heb ben. Na revisie van een schijnbaar afgeschreven motor, is het dan weer, letterlijk en figuurlijk, 'zo goed als nieuw'. Volgens fabrieksnormen wordt de cilinderkop aan een verjongingskuur onderworpen en soms krijgt het complete blok een grondige beurt bij een van de BOVAG- revisiebedrijven. Daarbij geldt voor elk type motor, hoe verfijnder de technologie van de oorspronkelijke motor, hoe verfijnder wordt ook de door het revisiebedrijf afge leverde motor. De revisiebranche gaat in alle opzichten met de tijd mee. Ook - en vooral - in milieutechnisch opzicht! De BOVAG-revisiebedrijven kunnen bogen op veel ken nis. De steeds hoogwaardiger geworden technologie wordt weerspiegeld in het revisiebedrijf. Om het kennis peil binnen de revisiebranche op het hoogwaardige niveau te houden, onderhoudt men contacten op fabri kantenniveau. Hierdoor blijft de revisiebranche altijd vol ledig 'up-to-date'. Immers de oorspronkelijke producent van de motor bepaalt de eisen waaraan ook een gerevi seerd exemplaar moet voldoen. BOVAG-revisiebedrijven werken meestal niet voor de particuliere klant, maar bij voorbeeld voor autobedrijven. Voor de consument - de klant van het autobedrijf - kan een gereviseerde motor grote voordelen opleveren: de motor kan tegen relatief lage kosten weer langer, tot wel meer dan 200.000 kilo meter, mee. Een revisie- of inruilmotor kost overigens veel minder dan een vergelijkbare, nieuwe krachtbron. Ten bewijze van de kwaliteit van het produkt krijgt de gebruiker van een volledig gereviseerde motor gegaran deerde BOVAG-garantie van een jaar of 100:000 kilome ter (of 2.000 draai-uren). Het effectieve hergebruik ('recy cling') van bestaande componenten is daarbij van groot belang voor het behoud van grondstoffen en daarmee van ons milieu. appellation bordeaux contaolci D lakmteexrioftantastanofteoubots GWONOC FlUNCf Mis tft 8WTfn.Lt rap sag a tok ,V"r; ph onver 12% vol 4 r) /W 'roiiü'tiV Fi»ce 75 d OF FRANCE CÓTES DU RHÓNE AI'l'Kt I.ATION POTES 1H.' «HÓNIS CONTKÖUT i. vaia/m'it tri vtoi tKu fbamt- aanbiedingen geldig t/m 15 april a.s. OPVALLEND GOED! Paul Krugerstraat 69 (naast Shell station) Tel.: 01184-17082 'S-Heer Hendrikskinderendijk 117 (tussen Zandee en Van Dijke) Tel.: 01100-14107 Hyster-vorkheftrucks, alle types, diesel, LPG, elektrisch Manitou-terreinheftrucks Crown-stapelaars en handpallettrucks Kubota mini-gravers Verhuur vorkheftrucks terreinheftrucks Kubota mini-gravers Verkoop - Verhuur - Reparatie Maalweg 2A, 4456 RM Lewedorp Tel. 01196-13388, faxnr. 01196-13880 Het juweeltje dat de Nederlander in Australië vond voor het Franse Peugeot Museum. Nederland telt minstens 100.000 mensen met epilepsie. De Epilepsie Vereniging Neder land lEVN) is voor hen de belangenvereniging. De EVN doet veel activiteiten samen met het Nationaal Epilepsie Fonds - De Macht van het Kleine. Voor alle informatie bel: (030) 66.00.64 Er over praten met elkaar helpt. Word lid! Stuur mij nadar* intormatia. Plaat»: Daza bon zandan naar: EVN. poatbu» 9840. 3506 GV Utracht

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1995 | | pagina 16