Natuur en toerisme bundelen krachten Portobello breidt uit met jaren-zestighok Damesmodezaak Patachou in het licht gezet Fokker (II) De oerman Speelboom lanceert nieuwe Lego-lijn met prijsvraag Trekpleister kleurwedstrijd Parfumerie Louisse ruimer en overzichtelijker Halfords opent honderdste vestiging in Middelburg BEDRIJFSKUNDIG BEKEKEN door drs. R.J.C. Schieman MANNENTAAL (2) PSYCHOCONSULT Drs. Henk C.M. Hermans Woensdag 15 maart 1995 DE FAAM - DE VLISSINGER 13 De Stichting Het Zeeuwse Landschap, de Vereniging Natuurmonumenten en rec reatie-onderneming De Vluchtheuvel uit Burgh-Haam- stede hebben 77 basisscholen in Nederland aangeschreven met suggesties voor school reisjes naar Zeeland. Het is voor het eerst dat natuurbe schermingsorganisaties en recreatie-ondernemers in Zee land hun krachten bundelen. De natuurorganisaties en de recreatie-ondernemer willen gezamenlijk doelgroepen benaderen met informatie over de natuur in Zeeland. In de vorm van zogenaamde 'direct-nature-mailings' geven de organisaties concrete sug gesties aan basisscholen die wellicht van plan zijn Zeeland tijdens een schoolreisje of schoolkamp te bezoeken. Doel van de gezamenlijke actie is om de natuurbeschermings educatie te bevorderen, waar door een schoolreisje naar Zeeland een kwalitatief hoger gehalte krijgt. Volgens de organisaties beschikken vrijwilligers en natuurbelangenorganisaties in Zeeland vaak over waardevol le en goed beschreven natuur- doe- en ontdekkingstochten. In de praktijk zijn directies van basisscholen uit de randstad of Brabant niet bekend met de plaatselijk actieve natuurgid- sen of hun produkten. De Zeeuwse natuurorganisaties en de recreatie-ondernemer willen die scholen nu kant en klare natuurwandelingen, fietstochten en excursies aan bieden voor leerlingen van groep 5 tot en met 8 van de basisschool. Natuurbelangenbehartigers en vertegenwoordigers van de toeristische sector verschillen nogal eens van mening over recreatie in de natuur. Natuur organisaties vrezen dat natuurgebieden in Zeeland te zwaar worden belast door een massale toeloop van toeristen. Daarentegen zijn er legio mogelijkheden om de bezoe ker op weg te helpen door hem van goede informatie te voor zien, vinden de organisaties die nu de handen ineen heb ben geslagen. Op die manier zal de toerist meer plezier beleven aan de natuurgebieden en er nog wat van opsteken ook. Bijna van zelfsprekend zal een tevreden natuurgast ook de natuur respecteren, denken de orga nisaties. De recreatie-onderneming De Vluchtheuvel doet aan het pro ject mee omdat anno 1995 een steeds groter worden groep toeristen meer wil dan zon, zee en strand. Wie vanuit het toerisme de bezoeker optimaal van dienst wil zijn, moet aan de wensen van de verschillende doelgroe pen tegemoef komen, is de redenering. Bertie Korstanje: Het vinyl is nooit weg geweest". Portobello in de Gortstraat in Middelburg is uitgebreid met een jaren-zestighok. Achterin de winkel is een ruimte bij de zaak getrokken die is ingericht in zestiger-jarenstijl en waar tweedehands l.p.'s staan uit gestald. De zaak die gebruiks voorwerpen uit de jaren vijftig en zestig aan de man brengt, heeft de grootste collectie tweedehands l.p.'s en singles van Zuid-Nederland. „Niet alleen het zestiger-jarenhok is nieuw, het assortiment wordt ook uitgebreid met tweede hands c.d.'s en meer stripboe ken", vertelt eigenares Bertie Korstanje. Portobello vestigde zich negen jaar geleden in de Gortstraat. „Het werd nu wel eens tijd om de formule een beetje aan te passen. Met name platen en stripboeken genieten een enorme populariteit bij de klanten", vertelt Bertie Kor stanje. Volgens het landelijke tijdschrift Het Platenblad beschikt Portobello over de grootste collectie tweede hands platen en singles van Zuid-Nederland. De platen waar nog steeds veel vraag naar is, zijn ver deeld in twee prijsklassen van vijftien en van vijf gulden. Kor stanje: „Het vinyl is nooit weg geweest. Voor de liefhebbers is het alleen steeds moeilijker te krijgen. Alle reguliere muziekwinkels hebben de pla ten al lang niet meer in hun assortiment". In tegenstelling tot de rest van de platen staan de zwarte schijven in het jaren-zestighok gerubriceerd. Korstanje: „Om de klant wat tegemoet te komen staan de platen gesor teerd op genre. Net als voor heen worden de nieuw bin nengekomen platen op vrijdag in de winkel gezet". Ook de tweedehands stripboeken genieten een grote populariteit bij de klanten van Portobello. Met name jongen mensen die niet veel geld te besteden heb ben kunnen hun verzameling op peil brengen. Korstanje: „Veel klanten zijn jong en kun nen geen grote bedragen uit geven om hun verzameling compleet te krijgen. Net als bij de platen geld hier het motto 'low-budget'. Ook de c.d.'s die nu in de win kel staan, gaan allemaal de deur uit voor prijzen onder de twintig gulden". De toekomst van Fokker ziet er bepaald niet rooskleurig uit. De vliegtuigbouwer onder gaat voor de vierde keer in drie jaar tijd een ingrijpende reorganisatie. Fokker ziet in dat het aanzienlijk goedkoper moet produceren om concurrerend te blijven. Dat betekent met minder mensen meer doen en scherper inkopen. Fokker heeft de laatste jaren bepaald niet de wind mee gehad. Recessie, overcapaciteit en een tegenvallende dollar koers drukten zwaar op de schouders van het noodlijdende concern. Maar er gloort hoop aan de horizon. Tenminste als het management de juiste keuzes maakt. Vorige week voerde ik drie ontwikkelingen aan die ertoe hebben geleid dat de prestaties van Fokker danig achterbleven bij de hoog gespannen verwachtingen: de aanhoudende recessie in de wereldluchtvaart, de overcapa citeit in het marktsegment 'regionale vlieg tuigen' en de vrije val van de dollarkoers. Duidelijk werd dat Fokker te duur produceert. Als het management er niet in slaagt de bedrijfskosten substantieel te verlagen dan zal het bestaan in gevaar komen. En het nationaal belang van het behouden van Fokker is groot. Fokker is immers naast de haven van Rotterdam, Frans Maas en de bloemenveiling van Aalsmeer, het grootste kenniscentrum op logistiek gebied. Fokker kan door middel van kennisoverdracht veel kleine bedrijfjes een bestaansbasis geven. De groei van de werkgelegenheid zit dus niet zozeer bij Fokker zelf, maar bij haar 'spin offs'. Fokker zal zich in de toekomst meer gaan toe leggen op de kernactiviteiten. Op die manier denkt men de kosten drastisch te kunnen ver lagen. De 'terug naar de wortels'-strategie houdt voorts in dat er meer ingekocht gaat worden tegen lagere prijzen. Een stukje van de pijn wordt zo verschoven naar de toeleve ranciers. Ook het personeel zal van buitenaf worden ingehuurd, zodat men flexibeler op de marktvraag kan inspelen. Nu is het immers zo dat de helft van de werknemers bij gebrek aan orders duimen loopt te draai en. Het werkkapitaal en de torenhoge vaste kosten - kosten niet direct afhankelijk van het aantal geproduceerde eenheden - bemoeilij ken de uittreding. Het is te vergelijken met het pokeren om geld: hoe meer je hebt inge legd, hoe minder snel je geneigd bent eruit te stappen. Het management van Fokker ziet echter voldoende toekomstperspectief om het spel te blijven meespelen. Volgens Fokker kunnen luchtvaartmaatschappijen niet eeuwig de vervanging van hun oude toe stellen uitstellen. De nieuwe toestellen vol doen aan de strengste geluidseisen en ver gen minder onderhoud. Ook zullen de maat schappijen min of meer gedwongen worden hun vloot uit te breiden om de gestage groei vliegtuigpassagiers op te kunnen vangen. Met geen woord rept het management over de mogelijkheid van het aanwenden van de aanwezige technologieën en het kennispo tentieel voor de ontwikkeling van produkten die veel minder kapitaal-intensief zijn dan het bouwen van vliegtuigen. Op die manier ver laag je de afhankelijkheid en het risico en vergroot je de eigen bewegingsruimte. Prof. dr Annemieke Roobeek stelt in dit kader dat Fokker Special Products (een divisie van de Fokker-groep) alleen kan overleven als ze zich op civiele produkten gaan toeleggen die minder 'sexy' zijn: „Bij Fokker willen ze alleen maar glimmende vogels maken" (Management Team, oktober 1994). Prof. Roobeek geeft daarmee aan dat het libido van de vliegtuigbouwers het Fokker knap las tig maakt om kennis om te zetten in lucratie vere, minder sexy produkten zoals tractoren, snijmachines en rotorbladen voor windmo lens. De toekomst van Fokker hangt derhalve niet alleen af van externe ontwikkelingen. In een eerdere column schreef ik eens dat 'een tim merman meer kan dan timmeren alleen'. Dat gaat ook op voor Fokker. Neerlands trots kan meer dan vliegtuigbouwen alleen! C. Visser bij de nieuwe Aquazone-bouwdozen van Lego. Speelgoedwinkel Speelboom Visser in de Langeviele in Mid delburg stond tot 11 maart in het teken van de nieuwe Lego- lijn Aquazone. De nieuwe pro dukten van het aloude speel goed vormen een fantasiewe reld onder de waterspiegel. Rond de Aquazone is door Lego een prijsvraag uitge schreven, de hoofdprijs is een geheel verzorgde reis naar Legoland in het Deense Bil- lund. Zo'n acht keer per jaar brengt Lego een nieuwe lijn bouwdo zen op de markt. Bij de Aqua zone is het thema alles wat zich onder de waterspiegel afspeelt. Duikers, onderwater voertuigen, inktvissen en kris tallen moeten de fantasie van kinderen stimuleren. „Lego is nog steeds het populairste speelgoed in Nederland. Groot voordeel is het educatieve aspect. Bij geen enkel ander speelgoed wordt de fantasie van kinderen op een dergelijke manier geprikkeld", vertelt eigenares S. Visser van Speel boom Visser. De prijsvraag bestond uit twee onderdelen. Allereerst waren in de etalage van de Speelboom-vestiging een aantal kristallen - de nieuwste Lego-bouwsteen - verborgen. De deelnemers moesten de kristallen opspo ren om zo achter het juiste aantal te komen. Daarnaast moesten de kinderen een ori ginele naam verzinnen voor de inktvis die in de Aquazone woont. Visser: „Na één week waren er al honderdvijftig inzendingen binnen. Deelne mers kregen na inlevering van het deelnameformulier een poster van Aquazone. Ik denk dat dat ook zeker een stimu lans is om het formulier direct in te leveren. De actie is ook goed gepland omdat het net voorjaarsvakantie was. Tijdens de schoolvakanties is het altijd beduidend drukker in onze zaak". Naast de hoofdprijs worden vijftig Diepzeebasis Aquarius-bouwdozen verloot onder de goede inzendingen. Vorige week woensdag werden in de Trekpleister in Vlis- singen de prijzen uitgereikt van de kleurwedstrijd die door de winkel was georganiseerd. Tussen 20 februari en 7 maart konden kinderen bij de drogisterij een kleurplaat ophalen. De gelukkige winnaars waren de 5-jarige Yri Wal- hout uit Oost-Souburg en de 4 jaar oude Kenny Pelster uit Koudekerke. Jan en Caroline Louisse: huiselijke sfeer". Parfumerie Jan Louisse in de Vlissingse Walstraat heeft een nieuw interieur. Na negen jaar vonden Jan en Caroline Louis se het tijd worden om hun zaak anders in te delen. Het echtpaar heeft de verbouwing zelf in één weekend uitge voerd. „Het is nu zowel voor ons als voor de klant een stuk overzichtelijker, de winkel heeft meer elan gekregen", vindt Jan Louisse. Negen jaar geleden opende Jan en Caroline Louisse hun winkel in de Walstraat. De sor tering van de parfumerie bestaat uit huidverzorgings- produkten, make-up en par fum. Achter de winkel is een schoonheidssalon gevestigd. „Als extra service naar de klan ten toe", zoals Jan Louisse het uitlegt. „We zijn duidelijk meer dan een drogisterij. Ons motto is om de klanten zo goed mogelijk te adviseren bij hun keuze uit de ruime sortering. We geven ze dan ook vaak monsters mee die ze thuis kun nen proberen voordat ze tot We moeten het hebben van de aanschaf overgaan. We heb ben veel vaste klanten waar we ons best voor doen om ze als klant te houden. Als we speciale acties hebben sturen we ze een briefje om ze op de hoogte te houden." Daarnaast doet de parfumerie wel eens iets extra's voor de clientèle. „Zo kreeg op Valen tijnsdag iedereen die onze winkel bezocht een klein boe ketje, zomaar voor de leukig- heid. Je merkt dat dat soort dingen aanslaat". Louisse ver klaart de schare vaste klanten door de huiselijke sfeer waarin wordt gewerkt. Er is nu ook een zitje in de winkel gecreëerd waar de klanten rus tig van adviezen kunnen wor den voorzien. De verbouwing is in een weekend door het echtpaar Louisse zelf uitge voerd. Louisse: „We hebben het afgelopen weekend eens flink de schouders eronder gezet en weinig geslapen. Maar we vinden zelf dat het resultaat er mag zijn. Gelukkig krijgen we ook positieve reac ties van de klanten". Het aantal taboes is de laatste jaren drama tisch afgenomen. Maar geen nood: een nieuw taboe lijkt zich aan te dienen. Het taboe op het onderscheid der seksen. In de moderne tijd dreigt namelijk elk verschil tus sen man en vrouw ontkend te worden. Mannen en vrouwen zijn gelijk en - helaas voor de mannen - voor typisch mannelijk gedrag is nog maar nauwelijks plaats. Mannen die beweren dat zij anders zijn dan vrouwen, worden nog maar nauwelijks seri eus genomen. Ook van hen wordt verwacht, dat ze zich aanpassen aan dit 'gelijkheidsbe ginsel'. Zelfs al voelen ze zich daarbij tekort gedaan. Het gelijkheidsbeginsel gaat echter voorbij aan enkele tientallen duizenden jaren evolutie. Het is het produkt van enkele maat schappelijke veranderingen die zich vooral gedurende de afgelopen honderd jaar vol trokken hebben. Immers vooral in onze tijd zijn de verhoudin gen tussen man en vrouw dramatisch veran derd. De overheersing van de vrouw door de man heeft plaatsgemaakt voor gelijkwaardig heid en daarmee heeft vooral de man aan macht moeten inboeten. In de meeste geval len lijkt dat gladjes te zijn verlopen. Maar onder het dunne vernislaagje moderne beschaving gaat bij iedereen een oermens schuil. Zo ook zit er in elke man nog een oer man, die af en toe van zich wil laten horen. Al vroeg in de ontwikkeling van de menselij ke soort kwam het tot een taakverdeling. De vrouwen hadden de zorg voor het nageslacht en de mannen zorgden voor het eten. De oerman is dan ook een jager. Hij ging samen met anderen op pad voor de dagelijkse maal tijd. De natuur heeft hem voor deze opgave met speciale fysieke eigenschappen toege rust: hij is groter, zwaarder en sterker dan de vrouw en daardoor beter in staat om jacht te maken op grotere dieren. Door dat jagen is zijn territorium ook groter dan dat van de vrouw. Blijft zij samen met andere vrouwen en kroost achter in een grot of nederzetting, hij gaat de wijde wereld in en ontmoet daar ook andere vrouwen. Deze onttrekken zich niet aan zijn seksuele belangstelling. De oer man zag er geen probleem in om af en toe ook buitenshuis zijn vertier te zoeken. Geheel anders was dat voor zijn vrouw. Deze was voor haar voortbestaan helemaal afhan kelijk van hem en schikte zich ook in deze positie. De afhankelijkheid gaf haar namelijk ook enige zekerheid, namelijk de zekerheid dat zij door hem werd onderhouden. Maar dan moest ze wel afzien van andere min naars. In deze situatie kwam verandering met de ontdekking van het brood. Deze vernufti ge uitvinding heeft het menselijke gedrag vergaand veranderd. De mens werd een graseter en de oerman veranderde van jager in landbouwer. Hij hoefde niet meer dagelijks op jacht en kreeg een veel rustiger bestaan. Bovendien gaf hij zijn vrouw ook een aandeel in de verbouw van granen. Als tegenpresta tie wist zij zich verzekerd van zijn bescher ming. Om het jachtinstinct toch nog een beetje aan zijn trekken te laten komen, zocht de man de handel op. Hij dreef handel met andere mannen en bevoer daarvoor onder andere de oceanen. Zijn afwezigheid thuis zorgde ervoor, dat de vrouw zich steeds sterker ontwikkelde tot de spil van het gezinsleven. Op die wijze ver overde de vrouw een duidelijke machtsposi tie in huis. Ze kon deze nog versterken, door dat zij haar man ervan overtuigde dat zij bepaalde dingen in huis veel beter kon dan hij. De vrouw werd de gezinsregelaarster en hij mocht zich terugtrekken op zijn nieuwe jachtvelden: wetenschap, techniek en medi cijnen. Dat was zo ongeveer de situatie voor de moderne emancipatiebeweging haar offensief begon. Ook vrouwen begonnen zich echter in toenemende mate te interesse ren voor deze 'mannelijke' activiteiten. In onze tijd zien wij dan ook een opmars van vrouwen in traditioneel mannelijke beroe pen. De moderne man dreigt daarmee zijn laatste 'jachtveld' te verliezen en dat kan de 'oerman' in hem wakker maken. Volgens de anthropoloog Ben Greenstein uiten sommige mannen hun frustraties hier over middels geweld tegen vrouwen. In zijn boek 'De kwetsbare man' beschrijft hij, hoe de forse toename van fysiek geweld tegen vrouwen (onder meer verkrachting) samen hangt met de identiteitsproblemen van de moderne man. De maatschappelijke gelijk heid van de vrouw vormt voor hem een bedreiging, waartegen hij zich teweerstelt middels agressie. De vrouw als zondebok voor gefrustreerde mannelijkheid. Maar gelukkig zijn er mogelijkheden voor de man om op een gelijkwaardige wijze te verschillen van de vrouw. Patachou aan de Kleine Markt 3 in Vlissingen kan weer opge frist het voorjaar in. Een opknapbeurt van het in- en exterieur heeft er voor gezorgd dat er vooral veel daglicht de zaak binnen kan. Eigenares Mieke Dijkwel is zeer blij met het resultaat. Na een drukbezochte herope ning kan het Patachou-team dat bestaat uit Angelique den Ouden, Joke ten Hacken, Maatje Sinke en natuurlijk Mie ke Dijkwel de lente tegemoet. Patachou zit nu alweer zes en een half jaar aan de Kleine Markt. Mieke Dijkwel vond het nu maar eens tijd voor een ver nieuwing. De vloer die voor heen zwart was heeft een opfrisser gekregen in de vorm van licht parket. In het plafond zijn roosters gemaakt van waaruit daglicht naar binnen piept en de luifel is met de noorderzon vertrokken. De zaak is lichter geworden en toont ruimer, mede door de verschuiving van rekken en kasten. Voor de jeanskleding van Rosner is een aparte hoek gecreëerd. De collectie is het zelfde gebleven. De merken die Patachou al die jaren voert en bekend zijn bij de vaste klanten zijn nu te koop in de nieuwste voorjaarstinten. Dijkwel is erg blij met de nieu we voorjaarscollectie. „Einde lijk weer frisse, felle kleuren. Die ecru's en beige tinten kwa men m'n neus uit. Echt een rampenplan. Ook om in te kopen was het de laatste jaren niet leuk meer, weer zo'n beige broek en ik heb al drie beige modellen!" Een nieuwe kleur voor komend seizoen is vanil le. Een zacht romig geel dat zeer goed te combineren is met zowel donkere tinten als wit. „Marine doet het ook iede re zomer weer goed", zegt Dijkwel, met het oog op het toeristenseizoen. „Het toont altijd fris met die blauw/witte streep en iedere leeftijdklasse kan het dragen". i*T r Mieke Dijkwel en Angelique den Ouden. Wat die leeftijdsklasse betreft kan Patachou een brede klan tenkring in verschillende stij len kleden. „Van sportief tot gekleed voor moeder en doch ter", vat Dijkwel haar collectie samen. Naast kleding heeft Patachou ook een schoenen collectie van Antonio Paolo en veel accessoires tot aan pan ty's toe. Dijkwel weet heel goed wat haar klanten willen en heeft een ijzeren geheugen. „Ik weet vaak beter wat mijn klanten in de kleerkast hebben hangen dan zijzelf. Dat is wel zo'makkelijk want dan kan ik een goed advies geven in com binatiemogelijkheden". Filiaalhouder Taco van Raamdonk van Halfords Middel burg. Burgemeester C. Rutten van Middelburg heeft vorige week de honderdste Halfords-vesti- ging in Nederland geopend. De winkel in de Middelburgse Lange Delft die voornamelijk fiets- en auto-accessoires ver koopt was vrijdag voor het eerst voor publiek geopend. Ook reparaties aan fietsen worden bij Halfords uitge voerd. Het concern Halfords is aan eind vorige eeuw opgericht. Sinds 22 jaar heeft de keten ook winkels in Nederland. „De vestigingen in Nederland, Bel gië en Duitsland staan overi gens wel helemaal los van de Engelse Halfords", verduide lijkt filiaalhouder Tako van Raamsdonk. Door de omvang van de Halfords-winkelketen kunnen de produkten tegen scherpe prijzen worden aange boden. Naast onderdelen ver koopt Halfords ook complete fietsen. Reparaties worden in een eigen werkplaats uitgevoerd. „Alleen de moeilijke repara ties, zoals het richten van fra mes en wielen, worden op hel hoofdkantoor gedaan. Daar hebben ze een richtbank voor dat gespecialiseerde werk", aldus Van Raamsdonk.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1995 | | pagina 13